כיכר השבת

בצלאל כהן מציע

הפתרון ל'חרדים חדשים': הכשרת רבנים // טור דעה

אחרי יותר מ-16 שנים של מעורבות אישית בתהליכי שינוי העוברים על צעירים רבים בחברה החרדית, מצביע בצלאל כהן על הצורך החיוני כעת: הכשרה של רבנים מתאימים (טור דעה)

61
בצלאל כהן | כיכר השבת | כ"א בכסלו | 19.12.19
כותב השורות
כותב השורות (צילום: יובל אצילי)

רבות נכתב ונאמר על השינויים המתחוללים כבר יותר מעשור בקהילה החרדית בישראל, בתעסוקה, בלימודים מקצועיים או אקדמיים, בשירות צבאי או אזרחי, במעורבות בחברה הישראלית, בחשיפה לטכנולוגיה ועוד. שמות שונים ניתנו לצעירים העומדים מאחורי שינויים אלו, 'חרדים חדשים' / 'חרדים ישראלים' ועוד כהנה וכהנה. גם התקשורת והמחקר האקדמי עסקו בתופעה זו בהיבטים שונים, וניסו לשער את היקפה בהווה ובעתיד, ואת השלכותיה על כלל הקהילה החרדית.

באופן אישי, הייתי מעורב בתהליכים הללו למעלה מ-16 שנים, בהן עסקתי בהשתלבות חרדים בתעסוקה, בלימודים אקדמיים, בשירות צבאי ואזרחי ובהקמת ישיבה תיכונית חרדית. במקביל, כתבתי ופרסמתי מאמרים רבים בנידון בתקשורת החרדית, ופוסטים והודעות בפורומים וברשתות החברתיות. בתקופה זו גם פגשתי מאות רבות של צעירים בשלבים שונים של שינוי, וניסיתי כמיטב יכולתי לסייע להם בגשמיות וברוחניות.

בעקבות כל זאת, אני רואה את המצב הנוכחי באופן הבא: ישנם כיום עשרות אלפי צעירים חרדים, שנמצאים במבוכה לגבי זהותם החברתית. הם תופסים את עצמם כחרדים, בכך שהם מחזיקים במרבית הערכים שעליהם התחנכו, אך למרות זאת הם חשים זרות וחוסר שייכות בחברה החרדית שבה הם גדלו.

הם מתקשים למצוא שותפים לדרך ולדעה, הם נבוכים לגבי השקפת עולמם בנוגע לנושאים רבים והם מרגישים במקרים רבים שמשפחותיהם, רבותיהם וחבריהם אינם מבינים ללבם.

במקביל, למרות שעשרות האלפים הללו מזדהים במידה רבה עם הצורך בשילוב של תורה עם דרך ארץ, הציונות הדתית בישראל אינה מהווה עבור רובם מודל לחיקוי - כמדומני מפני שהם אינם מוצאים את עצמם מאמצים את השקפת העולם האמונית מבית מדרשו של הראי"ה קוק זצ"ל אודות היחס לציונות ולמדינת ישראל.

בשל כך, המשימה החשובה ביותר עבור צעירים אלו, היא הקמת קהילות חדשות, בהן הם ישלבו ידיים ויממשו באופן מוחשי את מאמר חז"ל "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ", באופן דומה לקהילות החרדיות בחו"ל ולקהילות של 'פועלי אגודת ישראל' שכבר כמעט ונעלמו מן העולם.

אולם הקושי הגדול בהגשמת מטרה זו, הוא הצורך החיוני - שטרם מומש - במנהיגות תורנית עבור קהילות אלו. כל קהילה כזו, נדרשת לרב תלמיד חכם בעל שיעור קומה, שיבין היטב ללבם ולצרכיהם של בני קהילתו, יקשיב ללבטיהם ולמצוקותיהם ויידע לנווט אותם ואת משפחתם בדרכם החדשה.

המציאות הכואבת היא, שרבנים כאלו - 'נער יספרם'; תלמידי חכמים רבים נמצאים באוהלה של תורה, בבתי המדרש החרדים, אולם רובם ככולם אינם מבינים את עולמם ואת שפתם של אלו שיצאו זה מכבר מבית המדרש, לטובת עולמות שונים.

זהו האתגר הגדול העומד בפנינו בעת הזאת: למצוא את הדרך להכשיר תלמידי חכמים הספונים באוהלה של תורה, להבין ולהכיר את עולמם של אחיהם המבקשים לעצמם רועים נאמנים.

בעניין זה מתאימים הדברים שב'תנא דבי אליהו' (אליהו רבא פרק י"א), אותם הביא הסבא מסלבודקה זצ"ל בפתיחתו לספר 'עץ פרי' שיצא לאור לפני 140 שנה, בזמן הקמת 'כולל פרושים' בקובנה, שנועד להכשרת מורי הוראה בישראל.

"ושמא תאמר אותם שבעים אלף שנהרגו בגבעת בנימין מפני מה נהרגו? לפי שהיה להם לסנהדרין גדולה שהניח משה ויהושע ופנחס בן אלעזר עימהם, לילך ולקשור חבלים של ברזל במותניהם ולהגביה בגדיהם למעלה מארכובותיהם ויחזרו בכל עיירות ישראל, יום אחד ללכיש, יום אחד לבית אל, יום אחד לחברון, יום אחד לירושלים וכן בכל מקומות ישראל. וילמדו את ישראל דרך ארץ בשנה ושתיים ובשלוש, עד שיתיישבו ישראל בארצם. כדי שיתגדל ויתקדש שמו של הקב"ה בעולמות כולם שברא מסוף העולם ועד סופו".

"והם לא עשו כן", ממשיך התנא ומלמד אותנו, בלקח לדורות, "אלא כשנכנסו לארצם כל אחד ואחד מהם נכנס לכרמו וליינו ולשדהו, ואומרים שלום עלייך נפשי - כדי שלא להרבות עליהם את הטורח".

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
39
יצא לי להשתתף בשמחת תורה בבית כנסת של חרדים חדשים. היה המון ויסקי, הרבה גראס. גם קוגל וטושלנט חבל על הזמן. שמחת התורה לא היה שם.
פתח תקוה22.12.19
38
התגובות של האנשים כאן הם פשוט בדיחה (לא מצחיקה) ורק מראה מה קרה לחברה החרדית במהלך השנים האחרונות. במקום לקדם אוכלוסיה חרדית עובדת שרק המעולים שבהם עוסקים בתורה יומם וליל קיבלנו חברה שלמה שלומדת כביכול (רבים גם את זה לא עושים) כשלמעשה הלומדים הפכו בינוניים כיוון שגם המעולים ירדו ברמתם וכאשר החברה הפ
סתםאחד24.12.19
חזק!!!!!!!!!!!!
עוד שנים25.12.19
37
קשקשן בגרוש
משה20.12.19

הצגת כל התגובות

36
אני מעריך מאד את הרב בצלאל כהן, על היותו איש אמיץ שהולך עם האמת שלו ולא נרתע מאיומים ומהצקות, ותורם רבות לבני הנוער.
דוד20.12.19
35
לא מסכים עם הגישה אני מבין שאנשים יוצאים לעבוד אבל כבר להחליף רבנים זה לחפש בדץ שיתן חותמת לחזור לא ולא אחד שיצא לעבוד זה בסדר זה מובן אבל אם כבר הוא לא מסתדר עם הרב שהיה לו כשלמד זה אומר שהיציאה לעבודה שינתה את השקפת עולמו לא צריך לדרבן עבודה צריך לדעת שהיא קללת אדם הראשון ולא ברכה. רבינו אומר בתור
רבינו20.12.19
כמה שאתה טועה! תפקידו של רב בישראל הוא להורות לכל אחד לפי דרכו. הרבנים שהולכים עם מה שהם מכנים "אמת" רק מרחיקים את ישראל מאביהם שבשמים.
רפאל20.12.19
אתה לא צריך להכיר אותו די להכיר את דבריו ולהבין לאיזה כיוון הוא חותר - הבנאדם רפורמי עם חותמת
משה20.12.19
34
להכשיר כל דבר אסור לא צריך להכשיר רבנים לכך לכך יש מספיק רבנים מהזרם החרדלי או מהדגל או שס לא צריך ללכת לבדץ שם הולכים רק חרדים אמיתיים
משה20.12.19
הבעיה של הדור היא דווקא הדברים המותרים שרבנים מתאמצים בכל כוחם לאסור אותם.
רפאל20.12.19
33
מה זאת החרדים החדשים. איזה זלזול והתנשאות.לשים את כל מי שלא לומד כל היום ועוסק בפרנסה לפרנס אשתו וילדיו כדי שילכו בדרך התורה באיזה שם משונה חרדים חדשים .אני חרדי שעובד ואין לי שום בושה. אני לא חדש ואני לא נבוך ביהדות שלי . אני לא צריך שמישהו יכשיר אותי
Dan20.12.19
32
הרב זמיר הוא הרב המתאים! רב שמבין כל בן אדם גם אם עשה את המעשים הכי גרועים בעולם. האנשים הכי הזויים מכל הסוגים מתייעצים איתו. מדבר בטעם והיגיון וברוגע כל כך. כך רב צריך לדבר, בנועם. אשרינו שזכינו!! :)
אלחנן20.12.19
31
תמצית המאמר: השקעתי שש עשרה שנים מחיי לסבך לצעירים את המוח ולנכר עליהם את התורה ואת החברה בה גדלו, מאמציי נשאו פרי, וכיום הם מוצאים את עצמם תלושים ואובדי דרך. ומי אשם בהצלחתי? תלמידי החכמים הספונים באהלה של תורה, כמובן. ומה הפתרון? התאגדות בקהילות של פורקי עול ועוזבי תורה שהעיקר חכמים יותר מהרב קוק.
יהושע חפץ19.12.19
30
רבנים צריכים להחזיר לדרך האמת ולא להיות כלבבנו אם החלטנו ללכת לצבא אז הרב צריך לתת מוסר ולא לעשות לנו 👍אני בתור חרדי יוצא צבא ועובד בגוף חילוני ומפרנס משפחה מישתוקק לשיעורי תורה ומיתגעגע ללימוד התורה לא לרבנים שיבינו לליבי תפקיד של הרב להראות דרך האמת ולא חלילה להתחשב בשיגעון של כל דור לפי הרעיון ש
חרדי מציאותי19.12.19
אתה צודק אבל מצד שני אם רבנים יהיו קשוחים מידי יעשו מה שירצו
ש20.12.19
זבשך שאתה עובד מעורב.............. אתה צריך ללמוד תורה אבל ללא כאב על זה שזכית לעבוד כחיובך בכתובה ולחיים הטובים והנורמלים שאדם מתפרנס ברווח ובכבוד עניות רבים חללים הפילה ...
משה20.12.19
29
דברי טעם
ישר כח19.12.19
28
חבל על התגובות שאני קוראת כאן. לא משנה אם החרדים החדשים הפנו עורף/ מחפשים להתהולל, הם גם צריכים מישהו לדבר איתו. ואת זה, ללא כל ספק אין להם. אני חרדית שחורה שחורה, לא מגדירה את עצמי בשום אופן בהגדרה אחרת, והלכתי יחד עם בעלי לקורס הכשרת רבנים קהילתיים. שם נחשפתי (יחד עם עוד בני תורה חשובים מאוד!) ל
חבל26.12.19
27
שקץ תשקצנו ותעב תתעבנו כי חרם הוא
מונסוניגו21.12.19
חזזזזזק ואמיתי
ללי24.12.19
26
תודה לך בצלאל שעשית לנו את החיים קלים וגלית את פרצופך האמיתי כמין ואפיקורס האומר מאי אהנו לן רבנן ומה התירו לנו.... ברור שאתה הוא ממשיך הדרך של המסכילים מדורות שעברו, אתה לא סתם עוד פורק עול אלא מחטיא הרבים בשיטה ובדרך. טוב עשית בעמך שגלית את פרצופך האמיתי
משה20.12.19
25
חדש אסור מן התורה
בוקובזה מכלוף20.12.19
וכי שיטוט ברחבי האינטרנט הוא אינו בגדר חדש? האומרים חדש אסור מן התורה פוסלים מכל את השימוש בטכנולוגיה המודרנית. קשוט עצמך טרם קשטת את האחר. קו"ח שהוא חכם, מנוסה וערכי ממך. ולא יזיקה אף פעם לפתוח את האוזניים (ואת הראש במיוחד) לשמוע דברים אחרים. חדשים. רק ככה אפשר להתקדם. בכל תחום בחיים...
♫♪♫♪20.12.19
24
למה עוד פילוגים. לא רבנים אתם מבקשים אלא בובות שלא יפריעו לכם להמשיך ברפורמות.
פלוני20.12.19
הפילוג כבר קיים שנים רבות. הוא נוצר על ידי רבנים המתעלמים באופן עיקבי מהצרכים של החרדים העובדים.
רפאל20.12.19
23
מאמר יפה ונכון, צו השעה להקים קהילות נפרדות, להפסיק לממן ולהצביע למפלגות חרדיות.
צו השעה20.12.19
22
חזק ואמץ בצלאל. רק אני חושב שאיחרנו את הרכבת החילוניות מנצחת את הזרמים האילו ואחריהם יבוא גל נורא של חילון
אלינור20.12.19
21
מי שלומד ברצינות שילמד ומי שמחמם תכסה (בלשון המעטה) שילך לעבוד או ללמוד מקצוע הריי הרמב"ם היה רופא ועוד אמוראים ותנעים ,הדור שלנו היפך תיוצרות וחבל ישר כח על הדברים החשובים .
חזק וברוך יש טעם בדברים טוב תורה עם דרך 20.12.19
קודם כל תכתוב נרמאלי בלי שגיאות חמורות כותבים תנאים ולא תנעים
בני20.12.19
עד שלא תלמד לשים נקודה בסוף משפט אין לך מה לבקר את הכתיהב של חברך.
רפאל20.12.19
20
הלוואי והיו עוד 20 כאלה כמו הרב בצלאל כהן. איש פעלים שהצליח באמצעיו המוגבלים לעשות גדולות ונצורות, חרף התנכלויות מצד רבנים ועסקנים עלובי נפש.
אלי19.12.19
19
חרדים חדשים מחפשים רבנים חדשים? אני חושב שזה לא מספיק, אולי אפשר להוסיף למתכון גם ברית חדשה.
מרדכי חיים19.12.19
מה הקשר? מחפשים רבנים רגילים שיבינו לליבם ולא רבנים חדשים
בני19.12.19
18
לגבי החרדים החדשים-הרי הם הולכים בדרכם של התנאים שהיו גם עוסקים במלאכה בדרכו של הרמבם שהיה רופא בדרכו של רשי שהיה סוחר יינות וגם בדרכו של החפץ חיים שהיה עובד מספר שעות בחנות וגם היה הולך ממקום למקום כדי למכור את ספריו.. אין להם במה להתבייש אדרבה אין הם רוצים ליפול למעמסה על הציבור ולא לחיות חיי ד
משה26.12.19
17
בצלאל כהן הוא רפורמי טיפוסי של ערש הרפורמה, רק פחות מתוחכם ויותר מצומצם. ההיסטוריה לימדה אותנו את הסוף המר. המגוחך הוא שהברנש סבור שהוא מחדש משהו. יכלה הוא ואלף כמותו.
יהודי20.12.19
16
הוא מחפש רבנים רפורמים שלא ממושמעים לגדולי הדור שיכשירו לו את השרץ של ביטול החינוך הטהור.
בקיצור20.12.19
אדם שהגיע להוראה והתמנה לרב צריך לפסוק לפי שיקול דעתו ולא להיות "ממושמע" למה שהעסקנים אומרים בשם גדולי הדור.
רפאל20.12.19
אם לא תדבר כלום ולא תתבטא בשום דבר תאמין לי שתעשה חסד לנשמתך התועה והטועה. רב צריך שיהיה לו רב. נקודה. הוא לא יכול להמציא תורה לעצמו "עפ"י שיקול דעתו". ולהגיד על מה שגדולי הדור אומרים שזה כביכול "עסקנים שאומרים בשם" זה ליצנות שיקרית נטו, ששייכת להפך הקדושה ולצד האחר... תחשוב טוב אם כוונתך לקרר יהדו
עוד פעם כפירה?26.12.19
15
השינוי המיוחל יבוא אם יתחילו לדאוג לחינוך הצעיר, שאין שיטת "רק תורה" מתאימה לו, להיות בעל בית ירא ה' שיקבע עתים לתורה גם לאחר נישואיו. כל עוד שאין מי שדואג לכך נמשיך לראות את אותם המסכנים למיניהם, ללא יראה וללא תורה.
יצחק20.12.19
אתה כותב "אם יתחילו". מי יתחילו? שרה שנירר לא חיכתה שאחים יתחילו. היא קמה ועשתה מעשה. משמים הניחו גם לך מקום להתגדר.
רפאל20.12.19
14
השלב הבא יהיה להכשיר אלוהות חדשה רח"ל
רינה20.12.19
13
תפסיק לקשקש יש לנו תורה מסורה וגדולי ישראל בעלי חסד ואוזן קשבת לצרת יחיד והיחידים שרוצים רבנים חדשים הם שועלים מחבלים בכרמים
לימור19.12.19
אני לא ראיתי את האוזן הקשבת לצרתן של בנות רבות שלא התקבלו לסמינר בגלל השתייכותן העדתית או בגלל משלוח היד של אביהן. אדרבה, הם התנגדו בתוקף להצעה להנהיג רישום איזורי לסמינרים שהיה בו כדי לפתור לפחות באופן חלקי את הבעיה.
רפאל20.12.19
12
הדרך לגיהנם רצופה כוונות טובות. תוצאות הגשר לעולם החילוני ניכרות בהעלמות פא"י והציונות הדתית, ואתה חוזר על הטעויות מבלי לראות את התוצאות הדואבות. העולם החרדי הישיבתי בנוי גם לעובדים. אני ומרבית חבריי עובדים ואינם מרגישים נחיתים, שצריכים להמציא להם מסגרות ו"לגדל" (במבחנות?) עבורם רבנים מטעם. כולנו מע
אינטלגנט19.12.19
לא נכון בכלל , העולם החרדי הליטאי ובחלקו מהספרדי אינו מתאים לעובדים אא"כ הם פרומרים כאברכים א. אפשר אינטרנט מסונן ב.להתלבש סנדלים בקיץ כי הרגל מזיעה ג.ללבוש מעיל נורמלי ורגיל בחורף כי קר וקפוצ'ון עם כובע ד.לאכול רבנות במקום הצורך והדחק ה.וכהנה וכהנה ה.לחנך שזה לכתחילה לעבוד עם קביעות עיתים לתורה
אינטלקטואלי20.12.19
מה זה מעיל נורמלי? למה צריך קפוצון, האם סוודר רגיל לא מספיק? אני מסכים שצריך לכתחילה לחנך ולייקר את אלו שעובדים, אבל אם אתה עובד, אתה צריך אחרי העבודה להחליף את התלבושת? אם הרגל מזיעה תלך עם נעלים מסונדלות, איש לא יפריע לך, אבל אם אשתך מורחת את צפורניה הארוכות בלק ג'ל וזה התחיל כשיצאת לעבוד, אז אל
ס"ט24.12.19
11
יצאו מדעתם לגמרי. הלוא דרך התורה היא להתפרנס ולקיים חיוב שו"ע אה"ע למשפחה. אין שום הבדל בין עובד לאברך. חס ושלום שיהיו רבנים נפרדים או לעשות קביעות עם העבודה. מי שלא מתייחס לחרדי עובד כמו אל בן תורה שילמד הלכה ויעשה תשובה. יושבים כאן במדינת ישראל 70 שנה ושכחו את כל העבר של עם ישראל שעושים מלאכתם ארע
אלי19.12.19
10
מרן גדול הדורות הרב עבדיה יוסף אמר שאצל האשכנזים גדול הדור בדור הקודם הוא הרב קוק , ואמרו לו זה החזון איש ואמר לא החזון איש (אישה ) אלא הרב קוק הפרמיות היא המרבה חילונים כי אנשים רוצים חיים טובים ונורמלים. חזק ואמץ בצלאל כהן.
משה19.12.19
האט הער געזאגט לא מפיו אנו חיים נקודה
ג'פרי19.12.19
חחחחחח
שפוי19.12.19
9
16 שנה. ומה?? כלום! איזו בשורה הבאת לציבור החרדי?? מה הועלת להם?? רק נזק ונזק ונזק. בושה לך
אביגדור24.12.19
8
לא יעזור לך היהדות החרדית תמשיך לעשות לקבוצה הזאת דה לגיטימציה ארץ ישראל שונה מחו"ל אין מה לעשות פה זה מצב מלחמה החזון איש אמר בין אם תרצה או לא תרצה לשמוע [ואף אחד מגדולי הדור בזמנו לא חלק עליו בקטע הזה] שהמלחמה בציונות היא רק על ידי הוספת כמה שיותר כוללים כמו שלהבדיל אצל הציונים כל אזרח הוא חייל כ
ג'פרי19.12.19
אתה באמת אומר שמי שלא אברך ישאר מחוץ למערכת??? אם יש מישהו שחושב כך הוא הזוי
אור19.12.19
"דה לגיטימציה" זה לא מילה עיברית. בעיברית קוראים לזה "שנאת חינם".
רפאל19.12.19
7
הבלוף החדש שהמציא השטן זה כביכול יש סתירה בין לימוד תורה לעיסוק בפרנסה. וכיון שמה לעשות, חייבים פרנסה - כאילו ממילא מוכרחים לזנוח כליל את התורה. ובעקבות כך גם לזלזל קצת בשמירת המצוות ולעשות עוד כמה דברים מפוקפקים שמתחשק אבל החברה מרימה גבה. החרדים החדשים לא קשור בכלל לאנשים שעובדים. רוב הציבור החרד
עם ישראל22.12.19
6
הכשרת רבנים ודאי נחוצה, אבל היא רק חלק קטן מהפתרון.
רפאל19.12.19
5
כחרדי עובד, תושב אלעד, אני מעיד שיש הרבה רבנים תלמידי חכמים וממושמעים לגדולי הדור, שמבינים אותי ואת שאלותי ממש טוב. אני לא זקוק לרב- עובד או רב- מיזרוחניק כדי לשטוח את לבטי. טוב לי עם הרבנים החרדים האותנטים. תאמין לי, הם פיקחים, חכמים ומביני ענין. הם לא נחתו מהמאדים.
חרדי עובד.22.12.19
4
.
בצלאל תיהיה הנחשון19.12.19
3
אם אתה קורא לעצמך חרדי, האם התייעצת עם גדולי ישראל????
אודי22.12.19
2
הבעייה של החרדים החדשים של בצלאל כהן, היא שהם עובדים רוב שעות היום. אז כיצד ייצאו הם תלמידי חכמים מופלגים? מלימוד 'דף היומי', אפילו שעתיים- שלש ביום?
אברך שנמאס לו22.12.19
1
חרטטן
יוני21.12.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 17:17

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 16:20

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 11:31

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 11:09
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24