כיכר השבת

המאבק על הר נוף

האלמנה התחננה בפני ראש העיר: "זה זלזול"

ריסה רוטמן, אלמנת הרב יחיאל רוטמן הי"ד שנרצח בטבח המחריד בבית הכנסת בהר נוף, התחנה בפני ראש העיר וועדת השמות ששם השכונה - לא יוחלף • צפו (חדשות, בארץ)

47
אבי רבינא | כיכר השבת | כ"ט בשבט | 24.02.20
הנאום של האמנה (צילום: מטה המאבק)

מאבק מאות תושבי שכונת הר נוף בירושלים נגד שינוי שמה של השכונה, הוביל את ריסה רוטמן, אלמנת הרב יחיאל רוטמן הי"ד שנרצח בטבח המחריד בבית הכנסת בשכונה, להתחנן בפני ראש העיר משה ליאון וחברי העירייה שלא יחליפו את שם השכונה.

בתקופה האחרונה התפתחה סערה בשכונה בשל הכרזת עיריית ירושלים כי בכוונתה לשנות את שם השכונה משמה המקורי "הר נוף" ל"נאות יוסף", על שם גדולי ישראל מרן הרב עובדיה יוסף ומרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

אלא שההחלטה שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה לאחר ישיבות בודדות נתקלה בהתנגדות עזה של תושבי השכונה. השבוע, צפוי ראש העיר לקבל החלטה סופית בעניין, ובשל כך ועד התושבים מחריף את המאבק. בין היתר מתנהל מאבק נגד המנהל הקהילתי שלדברי תושבים עשה יד אחת עם העירייה והעסקנים שבחרו לשנות את שם השכונה מעל לראשם.

לידי 'כיכר השבת' הגיע תיעוד מתוך ההתכנסות הפנימית של ועדת השמות, בפניה הופיעה הגברת ריסה רוטמן, אשת הנרצח בפיגוע בהר נוף. בדבריה, התחננה האלמנה בפני ראש העיר שלא יחליף את שם השכונה, דבר שיפגע בזכרו של בעלה.

"כל העניין קשור לפיגוע", פתחה האלמנה, "שני מחבלים נכנסו דווקא לבית הכנסת בהר נוף לעשות דבר נורא, דבר שלא שמענו מהשואה, וכולם זוכרים את זה. אני אומרת שאני מהר נוף, אני אומרת שבעלי היה בפיגוע בהר נוף, כולם זוכרים את זה".

הדיון בוועדה (צילום: מטה המאבק)

בדבריה תיארה האלמנה כי זכרו של בעלה נובע בין היתר משם השכונה 'הר נוף', ואמרה: "חתכו אותו פעמיים בראש, הוא היה כל השנה בקומה עד שהוא נפטר. בעלי ואנשים שהיו כל כך טובים נרצחו אפילו שהיו לומדי תורה, להחליף את השם זה חוסר כבוד וזלזול".

"אנחנו לא אלמנות מסכנות. אנחנו מתקדמות עם החיים, ואנחנו זוכרים את הבעלים שעסקו בתורה ומצוות וחסד, ונרצחו על קידוש השם בפיגוע של הר נוף", הוסיפה, "האנשים והמשפחות, הם הכי נפגעו והכי קשורים לפיגוע, אבל כל תושבי השכונה היו קשורים לפיגוע. התגובה שלהם לפיגוע לא הייתה ברעש והפגנות אלא בחסד, אחדות, תפילה. כל יום הייתה אישה שלקחה אותי ומחזירה אותי מבית החולים, רק אחדות הייתה. כולם ידעו שזה היה הפיגוע של הר נוף".

האלמנה הוסיפה לתאר את חשיבות שם השכונה כפי שהוא כיום, "אני כתבתי מאמר על הר נוף, על היום הנורא, וכולם זכרו כל פרט שקרה. זה פיגוע שלנו וזלזול לכל השכונה שרוצים למחוק את השם של השכונה. כתבתי ספר באנגלית על השנה שבעלי היה בקומה, ומה הם רצו שהשם יהיה? 'טרור ואמונה בהר נוף', כי זה שם ידוע בחוץ לארץ".

ראש העיר משה ליאון השיב לה בתגובה: "אני רוצה לומר שאנחנו זוכרים את זה היטב, את אותו בוקר נוראי, הנרצחים הם בליבנו עד היום הזה, ואנחנו ניקח אל כל מה שאמרת ונחליט בהמשך".

תושב נוסף מהשכונה דיבר על התנגדות התושבים להחלפת השם: "אני בחרתי בך ראש העיר כמו הרבה הר נופים, אנחנו סומכים עליך שתתמוך בנו חזרה. בן אדם מהר נוף ייצג את עצמו בשם נציג מהעירייה, אמר או שתקבלו את השם 'הר נוף יוסף' בצורה יפה או 'הר נוף יוסף' בצורה לא יפה. אני לא יכול לומר את שמו".

התושב הוסיף לתהות: "למה משפחת הקבלן עובדיה לוי שביקשו לא לשנות את הקבלן, השארתם כפי שהוא ביקש? אחרי זה גם בסילוואן לא החליפו שם כדי לא לפגוע בהם, אבל כשאנחנו מבקשים אנחנו נתקלים בחומה. למה אנחנו צריכים להתחנן ולעשות הכל כדי שלא יחליפו. זה זלזול בשמו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, זה חוסר אחריות, תרדו מהעניין הזה. הרב דוד יוסף אמר לי 'לא בשום פנים ואופן', שם השכונה לא ישתנה, אני דואג לזה".

ח"כ יואב בן צור מש"ס, תושב השכונה, דווקא בעד החלפת השם: "נאות יוסף זה גם על שמו של הרב אלישיב, שני ענקי רוח גדולים שקמו לציבור. אם אני נוסע בשדרות רבין אני מזדהה עם רבין? עשרות אלפי אנשים גרים בשכונה, קומץ לא גדול מתנגד ליוזמה. ראש העיר ימצא את דרך הביניים. הם מתהדרים שלא רוצים לפגוע בשמו של הרב עובדיה. חדלו לכם. אני מדבר כתושב הר נוף ולא כדמות פוליטית".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ראש העיר שמע בקשב רב את התושבים ובסיום הישיבה ביקש לעכב את החלטת וועדת השמות עד לקבלת מתווה שיכבד וינציח את גדולי התורה מרן הרב יוסף שלום אלישיב ומרן הרב עובדיה יוסף מחד ואת רצון התושבים מאידך.

"מתחילת הדרך הבהיר ראש העיר כי לא יעשו צעדים בלי שיתוף ציבור תושבי שכונת הר נוף, ובחודשים האחרונים נערך הליך מסודר של שיתוף הציבור בשכונה. לאחר שמיעת כל הגורמים הנוגעים בדבר, ביקש כאמור ראש העיר שהות ובתקופה הקרובה תתקבל החלטה סופית".

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
משנכנס אדר מרבין בשמחה וכמובן שיש לשמוח שיש שכונה לדוגמא כמו הר נוף והשם הטוב יזכה אותנו שהשם של השכונה ושם הנרצחים על קידוש השם ובכללם יחיאל רוטמן הי"ד לא ישכח לעולם חיזקו ואימצו
YAEL BRONS25.02.20
29
כמה עיסוק בשם השכונה... מה עם המצור שהשכונה נמצאת בו בשעות רבות ביום? סיוט! בן צור. רוכברגר. כמה דיבורים?! תתחילו לעשות משהו
הר נופית26.02.20
28
שם השכונה בכל מקרה לא ישתנה זה איך שאנשים קוראים לשכונה הכל בלוף יותר הגיוני להחליף שמות של רחובות שלזה גם יש יותר כוח
ד ר25.02.20

הצגת כל התגובות

27
תושבי הר נוף אתם אמיתיים??? איזה רעש עשיתם..... אז מה אם ישנו לכם את השם של השכונה מה אכפת לכם כל כך הכל נובע מגזענות קשה לכם לפרגן למרן ולספרדים הגאים
שירה25.02.20
שתגור בהר נוף תרגיש מה זה
הר נופי19.03.20
26
שדרעי ישנה את שמו ל: אריה מכלוף נאות יוסף דרעי 😁😁
רפאל24.02.20
אריה מכלוף בצל נאות יוסף דרעי
חח חחח חחח24.02.20
25
הר נוף מאז ולתמיד!!! זו שעת המבחן של ליאון!!
ישי 24.02.20
24
יואב בן צור, אני עוד זוכרת מה עשית עם הידיים שלך באוטובוסים בהר נוף... שב בצד. ושתוק!
מיכל27.02.20
23
פשרה שישנו ל הר נוף יוסף
דייב24.02.20
22
אין קשר בדבריה
אביב24.02.20
21
ראשית הם נרצחו רק בשל היותם יהודים הי"ד ולא על שם הר נוף. חלופה לשנות את שמה של פסגת זאב לשמם של הרבנים.
מלכיאל24.02.20
20
מה קשור זכר בעלה לשם של השכונה רחוב הקבלן הוא לזכרון של אדם אם היה שכונת רוטמן מובן אבל פה רמת שלמה פעם נקראה הרכס אז מה מתרגלים לשם החדש.
שלמה24.02.20
19
לא נראה לי שלאלמנה הצדיקה באמת מפריע.. בגלל מצבה הריגשי נשלחה ע"י חברה אשכנזים ששונאים כל ססמן ספרדי לבקש שלא יקראו וחבל שמנצלים את החולשה שלה בשביל לקרוא לשם של אחד מגדולי עולם. כדאי לראש העיר לא להתפשר אלא לבדוק היטב מהיכן נובע עקרון זה, ועל פי זה להחליט
שוש27.02.20
18
מה הסיפור שעושים כל כך עסק משם של שכונה? לדברי האלמנה שתחי' אין שום הסבר הגיוני (פטומי מילי בעלמא) אלא לחץ מהתושבים נטו ברור שע"פ התורה אין איסור לצער אותה בכה"ג, אך כיווון שאין נפק"מ בשם העיר אין עניין לצערה לחינם.
יוסף24.02.20
17
שיעשו הצבעה. ומה שיחליטו הרוב כך יהיה! דמוקרטיה
דני24.02.20
16
מישהו יכול להסביר למה צריך ליצור בלגן על שינוי של שם של מקום. פוליטיקאים - תתעסקו בעשיה ולא ביצירת סקופים.
כל התגובות הראשונות נגד והאחרונות בעד 24.02.20
15
אישה צדיקה. מי יעז לצער אלמנה???
יכ27.02.20
14
אני כמו כל התושבים האחרים מתנגדים לכל שינוי שם שכונת הר נוף. אני ואחרים הצבענו לראש העיר ומתחרטיםע כך ומבטיחים לא להצביע לו שוב. שכונת הר נוף היא לא רכוש פרטי של אף פוליטקאי ואין שום סיבה בעולם לשנות שם של שכונה וותיקה. משנים שם כשאדם חולה משנה מקום משנה מזל. יש המון שכונות חדשות שנבנות שאפשר לקר
ילידה ותושבת הר נוף24.02.20
מה הבעיה? שכונה של שם צדיקי עולם!!!
דני24.02.20
13
יש לי רעיון, אפשר לשכונת קרית היובל לקרוא נאות יוסף. קרית היובל ב"ה מתחרדת, ועוד מעט תיכבש לגמרי, ואפשר לשנות את השם לשם חרדי יותר. אגב גם אפשר לשנות שם את שמות הרחובות לשמות שמתאימים יותר לציבור החרדי.
האברך דוד24.02.20
אני גרה בקרית יובל אין על מה לדבר.
לא ולא!24.02.20
את בסך הכל תושבת השכונה - מי שואל אותך בכלל?
משה ליאון25.02.20
12
כשקוראים על שתי אנשים זה לא תופס על אף אחד מהם. כמו בברית או בקידוש של לידת תינוק/ת ככה גם בשם של שכונה שרוצים לקרוא על שתי אנשים זה לא תופס על אף אחד מהם
יעל24.02.20
11
תטפלו בכבישים .בניקיון.החלפת כל המדרכות .יואב בן צור .מה עשיתה בשביל השכונה שפתאום אתה פותח את הפה. הרבנים זצ"ל אינם צריכים שם של שכונה .מילא בתי מדרש .ישיבות .אבל שכונה ? כתושב אני מאד מחובר לשם ולא מוכן שיחליפו בשום פנים.מתפלל ביחווה דעת.נאמן למרן .אבל לא מוצא שום קשר לשם השכונה .אוליי תקראו
דוד פרץ24.02.20
יואב בן צור האינטרסנט, מה הוא מתערב מי הוא בכלל ?
תגובה מעולה24.02.20
יש לציין שאפלו בנו של מרן הרב דוד יוסף הביע בפומבי את התנגדותו לשינוי שמה של שכונת הר נוף
צבי- תושב הרנוף24.02.20
10
לארגן מנינים בקברו של מרן הרב עובדיה זצ''ל נגד המהלך הטפשי והמפגר הזה. כל מי שמקדם את החלפת השם רק מצער אותו ועתיד ליתן את הדין!
Donald24.02.20
9
אם כבר אוסלו הר נוף. זה יזכיר את 2300 הנרצחים בהסכם אוסלו, אשר מרן בהחלטתו להימנע התקבל ההסכם.
רבינו24.02.20
או לחילופין ",הרנוף 2300 " לזכר 2300 הנרצחים.
לרבינו24.02.20
8
מישהו יכול להסביר לי מה המלחמה הגדולה, מה זה משנה לבן אדם איך קוראים לשכונה שהוא גר בה?
ריקי24.02.20
אכפת לך שאני קוראת לך דבורה? אחרי הכל זה רק שם.
מה שלומך דבורה?24.02.20
מה הקשר, זה ממש לא דימוי טוב ולא מסביר את המלחמה המטורפת אנשים לקחו את זה יותר מידי אישי כאילו זה באמת השם שלהם... תחייו את החיים בשקט ותגידו תודה על מה שיש, יש מספיק מלחמות במדינה הזו אין צורך לפתוח בעוד אחת ומטופשת שכזו...
ריקי25.02.20
כלכלי. השם 'הר נוף' זה מותג. הכל מתחיל ונגמר בכסף.
דני24.02.20
7
ארור יהיה מי שיצער כך את האלמנה שתחיה. הרב עובדיה יוסף זצוק"ל השאיר אחריו מורשת מפוארת וספרים רבים שכל המתהדרים בזכרו מוזמנים ללמוד מהם ולא להתעסק בשינוי שם של שכונה דבר שאין בו שום משמעות רוחנית לזכרו.
קושקוש24.02.20
לכל הפוליטיקאים כולל אלו שמתגוררים בהר נוף ויש המון דרעי אטיאס נהרי מרדכי אוחנה יוסף ראוכברגר בן צור ועוד ועוד ופקידים בשלטון יש עוד כמה מאות אז אנא לפני כל הדיבורים: האם עשיתם משהו בשביל שיוכלו לצעוד ברחוב הקבלן? הרי חלקים מהרחוב ללא מדרכה ? האם לא יותר חשוב לבקש מליאון לסיים את בניית המדרכה ב
בריכה ופארק25.02.20
6
קללות יחולו על מי שיעז לשנות את שם השכונה, מי יעיז לצער את האלמנה הצדיקה ??. מי שיעז יהיה מקולל !
קללות 24.02.20
ההיתי אומר יותר בעדינות הרב עובדיה בעצמו לא היה מוכן לשנות את השם של השכונה בעד לצער אלמנה הרי מי היא ילדה של ה והדבר הכי חמור זה יתומים ואלמנות ה אומר אתם תצערו אותם אני יצער אתכם אז מי מעיז להתעסק איתם
אני25.02.20
5
אפשר לקרא לשכונה על שם הבצל של דו-רעי
דרעי משועמם24.02.20
4
שכונה מזדקנת שאינה רלוונטית יותר
יצחק24.02.20
3
שומעת שוב ושוב אותה ולא מבינה את הקשר? איך זה בדיוק קשור למנוח הי"ד , זה פשוט זלזול שמשתמשים בך כדי לנגן על הרגשות ....זה זלזול ! כי אין שום קשר ---
אני24.02.20
בדיוק כמו שמשתמשים באופן מביש בשמו של הרב עובדיה כדי להנציח קונספט פוליטי ומאשימים את המתנגדים כאילו אין כבודו של הרב עובדיה יקר להם. ובדיוק כמו שמשחילים לדיל את שמו כביכול של הרב אלישיב כי במוחם המעוות של אנשים מסוימים הם נותנים פה שוחד לאשכנזים שאחרת היו מתנגדים, לדעתם, להצחתו של הרב עובדיה... מעל
ותיק מהר נוף 25.02.20
היא מתכוונת לומר שבארץ ובחול כששומעים את המושג הר נוף ישר קופץ להם הפיגוע מול העינים וככה זוכרים את מה שהיה והיא צודקת כי גם אני לפני הפיגוע כשאמרו הר נוף זה עבר לי ליד האוזן וכיום לא (ובלי קשר הכאב של האלמנות מהר נוף הוא כל כך גדול שגם אם יש אחוזים שהם לא צודקות אם זה מנחם אותם איך שהוא שמשאירי
לתגובה 2124.02.20
לא ברור מי את ..........זלזול זה הצורה שאת מגיבה ידך קלה על המקלדת באיזו צורה את מדברת.. הקשר ממש ברור .... רק מי שהיה בהר נוף בזמן הפיגוע מבין את הקשר- אסור לצער אלמנות. -המבין יבין
רחל25.02.20
שלי נעלייך מעל רגלייך. לפני שאת פוערת ומפסקת את פיך על הצדיקה הזו ששיכלה את בעלה הקדוש !
שלי24.02.20
2
השם לא משנה, אבל לצער אלמנה זה אסור בכל מקרה. זה לא כזה דבר משמעותי שכדאי בשביל זה לצער אותה.
יעקב25.02.20
1
בטוח ששתי הרבנים לא היו רוצים שיקראו על שמם כשזה מלווה בכל כל הרבה מחלוקות, צער ובעיות
דנה24.02.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24