כיכר השבת

זקן הפוסקים

ההכרעה נפלה: אין בעיה להתפלל במרפסות

לאחר הפולמוס ההלכתי בנוגע לתפילות דרך המרפסות, הגר"מ שטרנבוך הכריע שמותר. ומסביר את התנאים הנדרשים לכך, איך קוראים בתורה ואיך הכהנים נושאים את כפיהם (אקטואלי)

28
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ט' בניסן | 03.04.20
ההכרעה נפלה: אין בעיה להתפלל במרפסות
(צילום: באדיבות המצלם, חיים גולדברג, כיכר השבת)

לאחר הפולמוס ההלכתי בנוגע לתפילות דרך המרפסות, זקן הפוסקים, הגר"מ שטרנבוך הכריע - מותר להתפלל דרך המרפסות בתנאים מסוימים. וגם מדריך איך קוראים בתורה ואיך הכהנים נושאים את כפיהם.

לאור מצב החירום השורר בארץ, והחובה המוחלטת להישמע להוראות משרד הבריאות, שלא להתכנס יותר משני אנשים, מצאו אנשים פתרון להתפלל דרך המרפסות, לאחר שהיו שאסרו ואמרו שמדובר באמן יתומה, הגר"מ הכריע כי מותר.

את מכתבו פותח זקן הפוסקים בדברי התעוררות נוכח המצב הקשה בארץ ובחו"ל: "הן כל לבב דוי וכל ראש לחלי בהגיע הידיעות הקשות על התפשטות מחלת הקורונה בארץ הקודש וברחבי העולם, כשרבים מאחב"י ובהם גדולי ישראל ומרביצי תורה ומנהיגי קהילות שוכבים על ערש דוי ומצפים לישועה, ישלח ה' דברו וירפאם במהרה, ובעוה"ר רבים נסתלקו לבית עולמם לאחר שנחלו במחלה זו, וחלקם אף הותירו יתומים ואלמנות ה"י, והשבר בבית ישראל גדול מאוד.

בהמשך מכתבו קובע זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך כי המתפללים ביחידות בעקבות המצב, מקבלים שכר כאילו התפללו בציבור: "בוודאי הקב"ה נותן שכר לאותם הנמנעים בעת הזאת מלהתפלל בציבור, כאילו התפללו בציבור, וכמו שאמרו חז"ל (קידושין מ' ע"א) "חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה".

בדבריו ממשיך הגר"מ: "אכן באתי בזה לעורר בדבר כמה הלכות הנוהגים למתפללים בתוך ביתם", ובשלב זה עובר זקן הפוסקים למקורות ההלכה בנושא צירוף דרך המרפסות, כשמסקנת הדברים מכריע במכתבו שישה כללים בסיסים לצירוף דרך המרפסות:

• עשרה שכנים הרואים אלו את אלו דרך החלון או מרפסת ביתם, וכולם שומעים את הש"ץ, מצטרפים למניין, וראוי שהש"ץ יוסיף תנאי שאם אין מצטרפין תהא תפילתו נדבה.

• באופן שיש שביל המפסיק בין הבתים, אותם העומדים במרפסות הגבוהות למעלה מעשרה טפחים יש להקל עכשיו שמצטרפים, אבל אותם העומדים מתחת עשרה טפחים אינם מצרפים למניין כשיש שביל המפסיק ביניהם.

• אם הש"ץ רואה את כולם די בזה, וחשיב רואין אלו את אלו, אבל אם אין הש"ץ רואה את כולם, לא מהני מה שיש אחד מתוך המניין הרואה את כולם.

• בקריאת התורה כשמצטרפים באופן הנ"ל על ידי מרפסות, יעלה לתורה תחילה הבעל קורא או אחרים הנמצאים בבית זה, ולאחריהם אפשר לכבד בעליות את השכנים הנמצאים בשאר המרפסות ששומעים את קריאת התורה.

• לדעת הרבה פוסקים מצוות קריאת התורה היא חובת ציבור ולא חובת יחיד, ולדעתם המתפלל בביתו ביחידות אינו חייב מעיקר הדין לשמוע בקריאת התורה.

• במניינים אלו הנערכים במרפסות, מוטב לעת עתה שיסלקו הכהנים עצמם מהמניין לפני "רצה", ולא יקראו להם לעלות לישא כפיהם.

מיוחד: תפילת המרפסות במאה שערים • צפו (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

את מכתבו חותם הגר"מ שטרנבוך בדברי התעוררות על חובת התפילה בימים אלו: "העיקר יש לזכור שמקור הישועה תלוי בתשובה והתפילה והצדקה שהם מעבירים את רוע הגזירה, וכמה שמוטל עלינו חיוב השתדלות לקיים תקנות הרופאים וכמו שנאמר "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", הרי ביותר מוטל עלינו חיוב להרבות בתפילות ותחנונים".

"ועל כן בימים אלו יש להרבות בצדקה לעניים ובני תורה שמגן ומציל כתריס מפני הפורענות, וכמו כן ראוי לכל אחד להוסיף בכל יום תפילת "אבינו מלכנו" בשחרית סמוך לתפילה, שתפילת "אבינו מלכנו" כלול בה כל התפילות המועילות לביטול הגזירה, וכמו כן יש לומר תהלים לאחר כל תפילה, להחדיר אמונתינו כי הכל מיד ה' ואין כאן מכה טבעית בעלמא ח"ו".

במכתבו הוסיף לעורר על נתינת הצדקה בימים אלו: "הקב”ה שלח לנו מכה כזאת שאין לה תרופה להראות שאנו תלויים אך ורק בהקב”ה ואין מקרה בעולם כלל, ובפרט לעמו ישראל שתלויין בהשגחה פרטית אין דרך להינצל אלא על ידי רחמי שמים, ועלינו להרבות בצדקה וחסד".

"שכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים, ובזה נזכה להימלט ממידת הדין ולהיות ניצולים במידת הרחמים, וכבר נפסק בשו"ע (סי' תכ"ט ס"א) שחוב גמור מן הדין לתת מעות חיטין לנזקקים שיהא להם כל צרכיהם לחוג את הפסח בשמחה,".

"ובפרט בימים אלו שרבים מטה ידם ואין ידם משגת להביא לחם לפי הטף לכלכל את בני ביתם דבר יום ביומו, ועל אחת כמה וכמה שאין בידם לקנות את צרכי החג, הרי בוודאי החובה מוטלת עלינו לדאוג לעניים, ועי"ז הקב"ה ישמור אותנו".

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
ההכרעה נפלה הרבה לפניו. הוא מצטרף, באיחור.
יהודי03.04.20
12
איזה בעל תשובה שהפך רב הדליק סתם מדורה כדי להתפרסם. התפילה במרפסת היא קידוש השם ודבר בעל משמעות עמוקה וערך חינוכי נפלא. רק שוטה או אכזר היה מוצא טעמים לאסור יהודים החפצים ורגילים להתפלל במניין לעשות כן. כל הכבוד לראב"ד שהבהיר את הסוגייה וניקה את העשבים השוטים.
שום פולמוס03.04.20
אסור באיסור חמור
חסוי03.04.20
אי אפשר להתפלל כי זה לא רשות אחת
מישהו שחטף קב אחד של חכמה03.04.20
יש מח' לא צריך לבזות
רועי03.04.20
זהירות אתה מתעסק באש! ותסביר לי איך יתכן שכאשר הספרדים מתירים אתם מחמירים בכל תוקף אבל כאשר אתם מתירים אתם מזלזלים במחמירים עולם הפוך ראיתי!
אש03.04.20
אל תשמיץ בעת צרה,עם כל ההערצה לראב"ד שליט"א,יש פוסקים גדולים מאוד מהדור שעבר שאוסרים, בשו"ת שלהם. זה לא נמדד לפי הרגש של יהודים יקרים. ההולך לפי הרגש עלול לעבור על תרי"ג מצוות מפני שזה מלהיב מעורר ומחזק, ולפעמים אף להסתכן חלילה כפי שקרה !
אברהם03.04.20
אברהם היקר ! עם כל הערצה אליך שליט''א, לא נעלם מעיני הראב''ד והפוסקים דעימיה נימוקי השו''תים שציינת מהדור שעבר...
איש10.04.20
במקרה הזה אתה וכל מי ששובר את הראש לחפש דרכים להתפלל בציבור (ספק פיקוח נפש עבור מצוה דרבנן = חסיד שוטה) הם השוטים. ברור שברגע שיש איזה שהוא אפשרות כולם מתחילים להתפלפל למה ככה וככה מותר כמו שראינו בהנחיות בשבועות האחרונים.... ובסוף יש מתים מכל הטצדקי המטופש. במקרה דנן פסק ההלכה הטהורה חייב להיות
משה03.04.20
כל מילה מיותרת
אורי הפרשן03.04.20
אתה חזק באדם למקום ... כך נראה מסגנון תגובתך ... אבל ...
משה03.04.20
בלי להכנס לעצם העניין, זה לא רק בעל תשובה, כל הפוסקים הספרדים שבדקתי סבורים שלא מצטרפים.
יהודי03.04.20
11
הרב נותן יד לרבנות אין תוקף בפסקים שלו
נחמן03.04.20
נחמן ! אין ספק שהפסקים שלך הרבה יותר מקובלים על מליון החרדים בארץ הקודש. כי אתה הרי לא נותן יד לרבנות....
איש10.04.20

הצגת כל התגובות

10
...בקושי העידה שומעים לו.. הוא לא פוסק הדור בלי יחצנות... ולעצם ההלכה...לספרדים זה אסור...נגד שלחן ערוך... וידועה דעתו..של גאון הדורות ופוסק הדור האמיתי מרן רבינו עובדיה יוסץ זיע"א...ואין דבריו של שטרנבוך נכונים להלכה...
ללא שם03.04.20
9
דעת השלחן ערוך סימן נ"ה ברורה שאין צירוף לרואים. המשנה ברורה ס"ק נ"ב וס"ק נ"ז סמך על סברת רואים אלו את אלו, אבל לדעת השלחן ערוך, זה לא מועיל לגבי צירוף למנין. ולכן יש בעיה של קדיש וקדושה וברכו, שאומרים אותם ללא מנין.
לא לספרדים !!!03.04.20
8
מרווה שכולם יקשיבו לו ולא יקום רב אחר מפלג קומץ שידרוש אחרת
מאיר03.04.20
7
זה ע"פ פרשנות אחת של המ"ב. הרב יצחק יוסף אמר שלספרדים זה לא מועיל, אין לענות אמן על ברכות חזרת השץ וברכת כהנים כי זה חשש ברכה לבטלה, אך על קידוש אפשר לברך
יאיר04.04.20
מחילה אחי, הרב יצחק יוסף כותב שלא מועיל לעניין לומר קדיש יתום וברכת כהנים, אבל אם יש מניין אשכנזי מותר לענות אמן לקדיש, וקדושה. כמו כן הוא אומר שיותר ראוי להתפלל טלפונית או באינטרנט במניין המשודר של הכותל...
אסף יוסף 13.04.20
6
אני לא יודע אם זה נכון אבל אם מרן חכם שלום אסר אתם חייבים לפרסם כדי למנוע מכשול בלא תיטוש תורת אמך
בני03.04.20
5
תודה רבה
ללא שם03.04.20
4
לאשכנזים בלבד, לספרדים אסור בשום אופן!!!! כך פסק מרן הגרש עמאר, הגר''א יוסף עוד שורה של פוסקים, ההיתר הוא בדיעבד על דעת המשנה ברורה ולא מרן השולחן ערוך
שלומי03.04.20
אם הספרדים חפצי החיים ורוצים להמשיך קיום הקהילות אז יש על רבנייהם חובה לעיין בפסיקה אשכנזית ולאמץ את דרכה.
מגיב03.04.20
3
זוהי הוראה נגד שו"ע מפורש ואין כאן שום הכרעה ובנושא זה התקבלה ההחלטה על ידי כל עם ישראל שלא להתפלל המרפסות ופק חזי ומה שכתב שיתנו שתהא תפילת הש"ץ נדבה אין בזה מספיק חברי שהאידנא אין כל כך מכוונים בתפילה יש בזה איסור חמור של ברכה לבטלה וכפי המבואר בשו"ע שבתפילת נדבה יש להקפיד יותר בכוונה המבואר ובלב
הוראה03.04.20
יש הרבה סתירות בשו"ע, ולכן לא פוסקים אלא ע"פ בירור שנעשה ע"י האחרונים (למעט יחידים שהולכים לפי דעת המר"ן ללא הבחנה ברורה וללא עיון). ברור שדעתם של הרבה מין האחרונים לאפשר תפילות בצירוף ע"י הראיה בלבד וכך יש לנהוג היום ואולי גם בשנים הקרובות. עוד ברור שלא נחזור לשיגרה בשנים הקרובות ויש למצוא דרך לקי
שו"ע03.04.20
2
ד"ר אבישי בן חיים: "אנחנו רואים שכל השיטה החרדית קורסת, מהרעיון הבסיסי של הדחייה המוחלטת של המודרנה - מגלים פתאום שזה מותיר את החרדים מאחור ומונע הצלת חיים. הקונספט שהתורה תגן ותציל - נתפס ככזה שלא עבד. אנחנו רואים שזו שעתם הגדולה של עובדי הליבה".
חשוב מאד ונכון03.04.20
ח...ח...ח.... ד''ר אבישי בן חיים המפונטז חושב שפרשיית הקורונה תזיז למישהו ממליון החרדים בארץ הקודש.... שימשיך להזות... עולם כמנהגו נוהג...
איש10.04.20
1
צירוף במרפסת עיין ביאור הלכה סימן נה שהעתיק לדברי הגרא שאין צירוף ברואים וכתב שאין להחמיר היכא דיש עשרה ומבואר שלעשות מנין לא מהני ברואים אמנם בשעת הדחק אפשר דיש לסמוך על הפוסקים שהעתיקו דדי ברואים אמנם אף ברואים הדין נלמד מצירוף לזימון ועיין בקצה שם מבואר דהיכא דיש הפסק של שביל והעולה מהנל דלכתחיל
יעקב03.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בית שמש: הציבור החרדי מתכנס לערב זיכרון מיוחד | שידור חי

כיכר השבת | 12.05.24

"יש לנו מכנה משותף"

הרב הראשי בטקס יום הזיכרון: 'היום הזה מיועד בעיקר עבורנו'

שאול כהנא | 12.05.24

קחו רגע

מתפללים וזוכרים: בואו לקרוא תהלים לזכר הנופלים

כיכר השבת | 12.05.24

413 חללים תושבי העיר

זוכרים את הנופלים | שידור חוזר מטקס יום הזיכרון הממלכתי בכותל המערבי ובבני ברק 

כיכר השבת | 12.05.24

עם בוגרי המסלולים בצבא

רבנים ראשיים, שרים וקצינים | שידור חי מטקס הזיכרון בי-ם 

כיכר השבת | 12.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בפגישה עם ראש העיר

אלעד: שר השיכון הכריז על הוספת 12,000 דירות חדשות 

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

ביוזמת מחלקת קהילות צעירות

צפו • הערב בבית שמש מעמד תפילה ליום הזכרון

אסף מגידו | מקודם
ש

מי לא זקוק לישועה

כמו לפני 99 שנה: מעמד ישועות אדיר בקרעסטיר במוצ"ש בחצות ליל

אסף מגידו | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

רבי עקיבא לא לחם בפועל במלחמת בר כוכבא // מאמר תגובה

ישראל שפירא | 12.05.24
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם
ש

חוויה בלתי נשכחת

ברוכים הבאים לאנטריקוט – אולם אירועים יוקרתי מהדרין בירושלים

כיכר בשיתוף אנטריקוט | מקודם

פונתה לבית החולים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24