כיכר השבת

בדיקת 'כיכר'

בלי זום, עם שכר לימוד: הלימודים בצל נגיף הקורונה

בניגוד למוסדות החינוך של המגזר הכללי, בשל העובדה שלרבים בציבור החרדי אין אינטרנט באופן מלא, הלימודים מתקיימים טלפונית • וגם: למה גובים את שכר הלימוד כרגיל? (ארץ)

16
אבי רבינא | כיכר השבת | י"א בניסן | 05.04.20
כיתת לימודים ריקה, ארכיון
כיתת לימודים ריקה, ארכיון (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)

מזה ימים ארוכים שאלפי ילדי ישראל ובנות בית יעקב – בבית, ללא מסגרת לימודים. משבר הקורונה השפיע ישירות על מערכת החינוך בישראל שעברה ללמוד באמצעות דרכים מקוונות.

אלא, כמו בכל דבר, הציבור החרדי מתמודד בדרכים משלו עם הלמידה מהבית, בעיקר בשל העובדה שבאופן רשמי, למרבית החרדים אין אינטרנט בבית.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי תלמודי התורה, בתי ספר, ישיבות וסמינרים ברובם מלמדים אף הם בימי הקורונה באמצעות חומרי לימוד וקווי מידע.

הבדיקה העלתה כי ילדתי תלמודי התורה מקבלים יחס מועדף מהמלמדים, בעוד בנות בית יעקב לא כולן זוכות לקשר ישיר עם המורות.

תלמודי התורה

מרבית תלמודי התורה במגזר החרדי המשיכו את הלימודים מהבית לאחר שאלו הופסקו בהנחיית משרד הבריאות. בתלמודי התורה, בניגוד לבתי הספר, המלמדים ממשיכים ליצור קשר עם התלמידים גם בימים אלו – ימי בין הזמנים.

שוחחנו ב'כיכר השבת' עם אחד המלמדים בחיידר המרכזי של העיר מעלות בצפון הארץ. לדבריו, למרות ימי בין הזמנים והעבודות לחג הפסח, המלמדים יוצרים קשר אישי עם הילדים, במקביל ללימוד קבוצתי כל יום.

"אנחנו חיידר חרדי ולא יכולים להשתמש בתוכנת הזום כמו שעושים בחינוך הכללי". לדבריו, "יש קו טלפון שיש בו אפשרות להקליט הודעות, ולכל כיתה את השלוחה שלה ויש שלוחות כלליות וכל אחד מקליט משימות יומיות".

"מלבד זאת", מספר המלמד, "יש לימוד יומי ושיעורים חיים. שעה קבועה שמעבירים שיעור חי לכיתה שאני בוחר. זה עובד מאוד יפה והילדים והמלמדים מרגישים שמדובר בתקופה לא פשוטה, ומשתפים פעולה כולם".

אבא לילד מתלמוד תורה קהילות יעקב בעיר אלעד מתאר ל'כיכר השבת' תיאור דומה: "עוד קודם היציאה לחופשה מוקדמת, העבירו לנו חומרי לימוד שמספיקים מכאן ועד להודעה חדשה. מלבד זאת יש קו טלפון בו יש שיעורים בחומרים מגוונים".

תלמוד תורה חסידי מפורסם בעיר ביתר מנוהל בתורה דומה: "יש טלפון של החיידר. המלמדים מתקשרים ומשאירים חומרים" אומר אב לילד בכיתה ו'.

תיעוד בלעדי: גורל הגר"א על נגיף הקורונה

האב מסיים בנימה עצבנית: "אנחנו מרוצים אבל זה דיכאון רצח אני משתגע עם הילדים בבית. הם רבים על הטלפון. כל אחד נמצא לפחות שעה על הקו – זה סיוט".

מנהל תלמוד תורה 'אחיעזר' בשכונת בית וגן מספר על הייחודיות של הלמידה במגזר החרדי שלא באמצעות האינטרנט: "יש לנו 40 קווי מידע - אתה מוזמן לחייג לשם. שלוחות תתי שלוחות הגדה של פסח תפילות מערכת שעובדת יפה יפה מעבר לזה. המלמדים הונחו ליצור קשר טלפוני פעם פעמיים בשבוע גם בימי החופש. כל יום יש שידור חי".

לדבריו, "מלבז זאת אנחנו מנפיקים חוברות לפסח אותם אנחנו מניחים בשכונה בכמה מקומות. לא קל לקיים את מערך הלמידה מרחוק אבל יש הספקים. יש מלמדים שעושים מבצעים ומבחנים והמערכת עובדת. קשה בלי החיבור היום יומי. מלמדים עומדים בהספק בחומר שעד פסח". מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי מערכות הלימוד הטלפוני ניתנות על ידי חברת ימות המשיח בחינם וללא כל התחייבות.

בתי הספר

בבתי ספר של הבנות נראה שהמצב שונה, והאחריות של ההורים על הבנות היא כפולה מזו של המורות. מבדיקת 'כיכר השבת' בשלושה מקומות – בני ברק, פתח תקווה וירושלים עולה כי אין מספיק פיקוח על הנעשה במגזר החרדי. בנות מוצאות את עצמם ללא תעסוקה, ללא הצבת יעד מטעם בית הספר ובעיקר "אין בעל הבית".

אב מהעיר בני ברק לבת שסיימה כיתה ה' אומר ל'כיכר השבת' כי "הספרים תקועים בתוך הבית ספר אף אחד לא יודע מימינו משמאלו. הבת שלי יושבת כבר שבועיים בבית, ולא קיבלה אפילו טלפון אחד מהמחנכת שלה. במצב שכזה כל מה שצברה בחודשי הלימוד האחרונים עלול ללכת לאיבוד".

מדוע ממשיכים לשלם שכר לימוד?

בעקבות סגירת מוסדות החינוך על רקע התפשטות נגיף הקורונה, פרסם משרד החינוך הנחיות מעודכנות הנוגעות לתשלומי ההורים. על פי ההנחיות, בתי הספר וגני הילדים ישיבו להורים את התשלומים בגין שירותים ששולמו, ולא ניתנו לתלמידים, בשל סגירת מוסדות החינוך.

מדובר בהחזר הנע בין עשרות למאות שקלים לתלמיד בהתאם להספק צריכת השירותים בכל בית ספר. הנחיות משרד החינוך מתייחסות לתשלומי רשות בהן מסיבות כיתתיות, טיולים, סל תרבות, השאלת ספרי לימוד ועוד.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי המצב בחינוך החרדי מורכב מכמה סיבות והחזרי שכר הלימוד לא בטוח שיתבצעו כמו במגזר הכללי.

לדברי בכיר חרדי, מוסדות הפטור והחינוך העצמאי מתוקצבים בין 55% ל-70% ממשרד החינוך. כך שתקציב המשרד לא מכסה את משכורות המורות והמלמדים. כך ששכר הלימוד קריטי בחודש כזה על מנת לכסות את משכורות המלמדים והמורים שממשיכים בלמידה מרוחקת גם בימים אלו.

לדבריו, בחודש ניסן בלאו הכי משלמים ההורים מדי שנה שכר לימוד למרות ימי החופשה שבו. השאלה תבוא לפתחנו שוב בעוד חודש, אז נאלץ להתמודד מצד אחד עם בקשות הורים להפחית שכר לימוד, ומנגד עם חלוקת משכורות למורים ומלמדים.

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
99% מהמורות בבית יעקב לא דיברו עם התלמידות שלהם אפילו פעם אחת בעלי מורי בבית ספר תורני ומתקשר לכל התלמידים שלו כל שבוע
טוביה05.04.20
13
בהרבה תלמודי תורה המלמדים התנדבו להמשיך להעביר חומר גם בחופשת הפסח.
ישראל05.04.20
12
הציבור החרדי צריך להתאים את עצמו לעולם העכשווי. אחרת זה יתנקם בנו ונמצא עצמנו ניזוקים. הטלפונים הכשרים צריכים להיות פתוחים לאסמסים ולווטספ. המחשבים צריכים להיות מחוברים לאינטרנט. אפשר לחסום תכנים בעייתים. יש אמצעים טכנולוגיים שמאפשרים להיות מוגנים.
מיכאל05.04.20
כדי שזה יקרה צריך לבטל את ועד הרבנים לענייני תקשורת. נראה לך שזה יקרה?!
צביקי05.04.20

הצגת כל התגובות

11
בלי בושה בסוף מנהלי המוסדות מסבירים כי כל הלימודים זה כדי שיהיה אפשר לגבות את שכר הלימוד . השיטה פשטה את הרגל בשם ההפחדה מן המדינה צמח פה ענף ביזנס גדול של משפחות בסמינרים ויזמים בגנים ומעונות שחיים על חשבון הציבור בצורה שאיננו רואים את המאזן וכמה מרוויח מנהל סמינר גדול או רשת מעונות שאשתו, הכלות וה
בלי בושה 05.04.20
10
ומה עם בנות הסמינרים שנמצאות בהכשרה מיקצועית... הכשרה מקצועית שתקועה באמצע, אך מילא זה ,יש סמינרים שבהם אן קו טלפוני בקשר לחומר של לימודי המסלול, הם עדיין ממשיכות לשלם סכום עצום בחודש .1550 שח .. על כלום .
ללא שם05.04.20
לא יודע למה ממשיכים לגבות, את המורות המקצועיות הוציאו לחלת. אולי הגבייה העכשיוית היא על החודש הקודם?
יוסי05.04.20
9
הבן שלי בישיבה תיכונית קיבל בזום שיעורים ועבודות בהרבה מקצועות על בסיס יומי
חיים05.04.20
8
המלמדים בתלמודי התורה יכולים ג"כ לצאת לחל"ת כמו רוב המשק, אנו ההורים לא צריכים לממן אותם או את המנהלים שלהם זה שהרבה התקשר מס' פעמים לתלמידים זה לא אומר שאנחנו צריכים לממן אותם, שישלמו להם על חופשת פסח וכל השאר חל"ת
שירה05.04.20
7
הכתבה אינה משקפת ואפילו לא באופן חלקי את המצב א. רוב ככל המוסדות לא נותנים מענה בקו טלפוני ב. גם המעט שנותן מדובר על שיעור פעם בכמה ימים וגם אז מדובר על שיעור של 10 דקות דבר כזה לא מצדיק שכר לימוד מההורים ובוודאי לא לשלם שכר הלימודים גבוה שדורשים במשך כל השנה בתוכנות שונות ומשונות כ בעיה שראשי
חוסר התחשבות05.04.20
6
הוואצפונים האלה נחסמים. אין לנו קשר עם המורות וטובים שכך.... טסתם משלמים למורים הגנבים האלה
תלמידה05.04.20
5
ותודה רבה לחברת ימות המשיח!
דודי שמרלינג05.04.20
4
כל השיטה של לימוד בטלפון לא יעילה ותסלחו לי היא אפילו מטופשת. הילדים לא לומדים מזה כלום. שיחזירו לנו את הכסף אחרת זה שוד לאור יום
אם ל 5 ילדים05.04.20
3
אני מאד מאוכזבת מבית יעקב והחינוך העצמאי!!! יש להם קו טלפון אחד מיסכן ושלום עלי נפשי... המורה התקשרה לביתי פעם אחת בלבד מאז תחילת החופשה הכפויה כדי לתת לה את מספר הטלפון הנ"ל!! לא נראה שהחינוך העצמאי היה מוכן לעיתות חרום!!! הגיע הזמן לשנות ולהתקדם!!
ירושלמית 05.04.20
2
אני מחנכת, והתלמידים משתתפות בשיעורים הטלפוניים. כל.הכבוד לימות המשיח שנתנו לנו את המערכת בחינם
אסתי דוד05.04.20
1
אני עשיתי ביטול חיוב בודד בהוראת קבע לחודש אפריל .מה פתאום שאשלם הילדים שלי בבית מפטרים חוצפה בכלל שהם ממשיכים לגבות
ללא שם16.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24