כיכר השבת

טור תגובה

הווי פיקח ושתוק // הרב ישראל א' גרובייס

למה היהודים החרדים שותקים כבר שבעים ושניים ימי עצמאות וזיכרון? ולמה הם לא רואים צורך להתנצל? הרב ישראל א' גרובייס מגיב בחריפות אופיינית לטור ההערות (דעה)

57
הרב ישראל א' גרובייס | כיכר השבת | ד' באייר | 28.04.20
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: David Cohen/Flash90)

כבר שבעים ושתיים שנה שהחברה החרדית שותקת ביום זה וביום שלמחרתו. החברה שבניה מדברים בכל עניין ובכל נושא, שלכל סיטואציה יש להם 'ווארט' מחודד וציטוט מדויק, איכשהו ביום הזיכרון לחללי צה"ל וביום השואה, רובם בוחרים להתכנס בחדרי תורה ותפילה, ולהקטין ראש. לשתוק.

נכון, כמו בכל חברה שמורכבת מרבדים – גם כאן יש קצוות. יש את אלו שיברחו להקשיב לתפילת הלל נרגשת. ויש את אלו שילבשו שק ואפר וירוצו בכיכר השבת בקול מחאה. אבל בגדול, הלוז החברתי, נוהג בימים הללו בדיוק כמו שהוא נוהג בקודמם. תוך שהוא נשמר לא לגרות שום רגש של אף אדם. ככל האפשר.

והשתיקה הזאת מבלבלת. בעיקר את הדור הצעיר והסקרן – שלא מודע היסטורית – ומבקש תשובה ברורה: שחור או כחול-לבן. הלל או 'ויחל'. או סתם להתפלפל בלמדנות 'מה ההשקפה שלנו על הימים האלו?'

אבל למי שיודע לקרוא בין השורות ברור. השתיקה הזאת של עשרות שנים – מהחזון איש ועד האורחות יושר ועד בכלל, מהאמרי אמת והאמרי חיים ועד צאצאיהם – אינה שתיקת חינם. היא-היא ההשקפה על היום הזה. יום שבו לא מדברים. יום שבו מעדיפים לשתוק.

חז"ל מתארים סיטואציות מסוימות שבהן מורה ההוראה מוצא את עצמו בסבך. "אוי לי אם אומר, ואוי לי אם לא אומר". זה ממש לא חכם לדבר בימים אלו. כשקברים פתוחים וכיסי הדמעות פעורים, וקול דמי חיילים זועק מן האדמה. את החשבונות שיש, לא פותחים בזמנים כאלו. ממש לא.

הבעיה של שתיקה, שהיא יוצרת מבוכה. מי שישב פעם בבית אבלים יותר מחמש דקות והתמודד עם שתיקת האבל, יודע היטב עד כמה זה מביך. וכן, זה עוד אחד ממצוות הימים הללו, הם אכן ימי מבוכה.

אלא שיש כאלו שמתקשים לשאת את המבוכה. הם משוכנעים שמבוכה משמעה 'חילול השם'. ולכן הם טורחים להסביר או למצוא מקורות חרדיים שיסבירו לנו עד כמה חשובים וקדושים היו החללים שנהרגו על הגנת העם והארץ. הם ינסו להסביר שאנחנו לומדים משניות לעילוי נשמתם. ויצטטו קטעים על משיח ועל קדושת הארץ.

צריך לומר ביושר, זה לא מדויק. החברה החרדית לא מציינת את היום הזה – יותר מיום אחר – לא במשניות ולא בתהילים. יש אמנם כאלו שאומרים משניות ותהילים, אבל אלו פרטים, לא החברה החרדית בכללותה. ולא כי היא לא יודעת להעריך את ההקרבה של אחינו החיילים. להפך, בגלל שהיא מעריכה ומוקירה. חייל שנהרג, הוא לא "חלל צה"ל" שזכאי ללוויה ממלכתית ולמטחי כבוד גויים. בעיניים חרדיות הוא - מת מות קדושים כשהגן על יהודים, ושכרו הרבה מאוד. "אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם".

דווקא משום כך נעדיף לא לזכור את החייל הקדוש כחלק מהסיפור הציוני הגדול. לא לראות בו חלק מהמפעל הזה שאמנם עשה דברים גדולים, אך גם לחם ביהדות החרדית והוביל רבים ליציאה מהדת היהודית. כן, אי אפשר לנתק את הימים האלו מהמלחמה הגדולה והכבדה שניהלה היהדות החרדית עם התנועה הציונית במשך עשרות שנים.

וכן, היהדות החרדית מעבירה על מידותיה. בימים אלו, חגי ניצחון שקבעו יריביה – שנחוגים בטקסים שלא מתאימים לאורחותיה – היא לא מתריסה ולא צוהלת. אלא מרכינה ראש ושותקת. הולכת על בהונות ונזהרת לא לפגוע.

השתיקה בימים הללו, היא-היא האמירה.

• • •

המאמר שצורף כאן, הוא דוגמה בולטת שרק מלמדת למה השתיקה עדיפה. החוכמה הזו על 'משיח חילוני', כבר נשמעה בירושלים על ידי הראי"ה קוק זצ"ל (גילוי נאות: סבי, היה מזכירו האישי) בהספדו על הרצל. נאמרו שם דברים דומים שהצליחו להרתיח את כל היישוב הישן ואפילו לגרור מחאה מצד חותנו, רבי אליהו דוד רבינוביץ תאומים זצ"ל ה'אדר"ת'. לא שאני יודע עם מי הצדק, אבל בהחלט אני יודע שהראי"ה קוק לא מייצג את תפיסת הציבור החרדי. ממש לא. וזה לא מוריד שערה מגדולתו. כן, יש דברים מורכבים בעולם.

האמרה שצוטטה בשם הרבי מפשיסחה זי"ע, גם היא דוגמה לעיוות והוצאת דברים מהקשרם. הרבי מפשיסחא מגלה יסוד חשוב: הסתלקות של יהודי מן העולם, ולא משנה מיהו, מעוררת חלל וחסר בכבוד שמים. המשל הצבאי, הוא רק לסבר את האוזן. אבל ברור לכולם שלפחות לפי הווארט הזה יש להתאבל על אברך כולל – שכל חייו הם כבוד שמים – הרבה יותר משיש להתאבל על מי שלא שמר תרי"ג מצוות. לפי מהלך מחשבתו של הכותב, אולי כדאי שנקיים יום זיכרון ביום פטירתו של הרצל או של כל חילוני אחר – רק משום שנחסר כבוד שמים?

השאלה האחרונה של הכותב, היא-היא סיבת השתיקה. אכן, הלב מתפלץ כשרואים אימהות כואבות שמסתובבות עם דמעות על הלחי. הלב משתתף בכל כאב של יהודי אחר. אבל אותו לב גם בוכה על הסבתות של אותן אימהות כאובות, שראו את בנותיהם נחטפות וזונחות את דרכן, ולא היה לאל ידן לפעול, משום שכך חייבה התנועה הציונית.

ובכן, דווקא מתוך הזדהות וכבוד, ביום זה, החברה החרדית זונחת את כל החשבונות. מרכינה ראש ושותקת. ממתינה שהימים יחלפו ומייחלת לגאולה שלמה של משיח מזרע בית דוד, כזה ש'מורח ודאין'.

ואם כבר נכון לצטט, הרי שהמשיח – לפחות זה שהחרדים מייחלים לביאתו – יש לו מטרה מוצהרת:

"לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח, לא כדי שישלטו על כל העולם ולא כדי שירדו בעכו"ם, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח, אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל כדי שיזכו לחיי העולם הבא" (רמב"ם הלכות מלכים, פי"ב ה"ד).

  • הכותב הינו עורך המשנה של מגזין 'משפחה', ומומחה לתולדות יהדות פולין בין שתי המלחמות
תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
קשוט עצמך תחילה ו... שתוק!
יהושוע הדבע29.04.20
35
הסיבה שאנחנו שותקים היא כי אין לנו באמת תשובות אמיתיות להסביר לילדים שלנו ולעצמנו. אנחנו חברה בבריחה מתמדת ובהתעלמות כרונית מהמציאות שסביבנו. הגיע הזמן, אחרי 72 שנות מדינה ציונית שנודה על האמת ונכריז בקול רם וברור- מעשה ה' המה! הילדים שלנו לא עוזבים את הדת בגלל הציונות, הם עוזבים את הדת בגלל השטחיות
יצחק28.04.20
זה אולי למה אתה שותק אני מצביע על הציונות הדתית מה יצא מהם ולא צריך להוסיף מילה אחת
אחד28.04.20
אותם רבים סביבנו אכן הוכיחו שההתחברות לציונים באה על חשבון היהדות. דומני ש30% נשירה (הודאת בעל דין) זה מספיק בשביל לספק הוכחה כזו.
אהרן29.04.20
אינני יודע מה באמת הסיבה... אבל המציאות שבחוגים שהלכו עם הציונות הנשירה משמעותית מאוד...
דוד28.04.20
כאילו שבציבור החרדי הנשירה פחות גדולה מהציבור הציוני דתי.. לכו תעבדו על מישהו אחר. נשירה יש מכל ציבור וזה לא מדד
יהודי29.04.20
34
אשמח להבין למה אתם קושרים כל הזמן בין הציונות לחילוניות?מבחינה היסטורית הכפירה במימדים רחבים התחילה בעקבות ההשכלה עוד הרבה לפני הציונות המודרנית. גם אם היו מראשי הציונות שניסו לחלן את היהודים הדתיים בתקופת קום המדינה מה הקשר בין זה לבין הציונות כערך שעומד בפני עצמו? התפיסה של השיבה לציון כתהליך שצרי
אמיר28.04.20

הצגת כל התגובות

33
אנחנו שותקים כי אין מילים שבכוחן להצדיק את העובדה שאנו נמנעים מליטול חלק בעשייה למען כלל ישראל.
רפאל 28.04.20
32
אינני יודע אם אתה מסכים למה שאתה כותב או מנסה נסיון נוסף לסביר את חרפת האדישות שלנו לכאב המשפחות ואת אי הכרת תודה לנופלים לפצועים ולחיילים שגם היום מסכנים נפשם. פשוט אדישים כי מתייחסים לכל מי שנמצא מוץ לחומות החרדיות כאילו היו עם זר. זו האמת. הרי לא מדברים גם בישיבות ובחיידרים על הכרת תודה לכל מי
חרדי28.04.20
31
ככר השבת, בבקשה תורידו משרוליק גרובייס את התואר רב. הוא אברך רגיל וכותב את מה שהכניסו לו לראש. לא חיבים להסכים איתו.
הוא אינו רב28.04.20
לא חייבים להסכים. אך גם לא חייבים להתקיף אותו אם אתה לא מסכים איתו.
הערה30.04.20
30
כל מילה בסלע
ח28.04.20
29
חייבים את גרובייס בכנסת.. או לפחות שיהיה דובר הציבור החרדי. לא מתייפייף ולא מתרפס, אומר את האמת ומסביר הכי מצוין.
יענקל28.04.20
28
חד כתער!!! צודק לגמירי!! הרב גרוביס כותב בגאון את האמת בלי להצטדק
דוד פרנקל28.04.20
ישראל גרובייס הוא כתב ,אדם נחמד,אברך, אבל הוא לא רב....
ציוני28.04.20
27
אלפי בחורים חרדים בהרוגים,אבי ז`ל היה בחור ישיבה בירושלים במלחמת העצמאות ,הוא וכל חבריו נטלו נשק ונילחמו אפילו יש תמונה של הרב קנייבסקי עם רובה...אז מה כולם ציונים...הם נלחמו על הארץ וחיי בני משפחתם...אין יותר ציונים המדינה השתנתה בקושי נשאר קיבוץ וחצי אם החרדים בכנסת ובממשלה אז גם החרדים ציונים..
mike28.04.20
היכן יש תמונה אם נשק
אני04.05.20
26
בכיינות של אכלו לי שתו לי: "כן הם עשו דברים גדולים ןאפילו מסרו את נפשם למעני, אבל הם לא היו דתיים ולא הצביעו ג', ובכלל אנחנו הכי מכבדים את האפיקורסים הללו שלו כמו מנהגי הגויים האלו שעושים להם, אנחנו לפחות א עושים כלום" אגב מה הקשר מנהגי גויים? גויים גם אוכלים ומתלבשים, לא הכול קשור לחוקות הגויים.
ישראל28.04.20
25
לכתוב על הרב קוק: "החכמה הזו" ? "משיח חילוני"? - אולי יואיל בטובו לומר היכן ומתי אמר זאת הרב? "בירושלים"? - וחותנו האדר"ת מחה? כשהרב היה בירושלים כבר מזמן האדר"ת לא היה בין החיים ובכלל יואיל בטובו לומר היכן מצא שהרב דיבר על הרצל? מתי ואיפה זה היה? גם כל ההמשך בדיות היסטוריות "חרדיות" לעיתים ממצ
איש28.04.20
אתה כנראה חושב שאתה מכיר את העובדות אז ככה: "המספד בירושלים" הוא בהחלט הספד של הרב קוק על הרצל, אלא שהוא נאמר כשהרב קוק עלה לארץ והיה הרב של יפו והמושבות - בכ"ח אייר תרס"ד. זה היה בזמן שחותנו האדר"ת היה כמובן בחיים, ותוכל לראות מכתב של הרב קוק אליו בו הוא מסביר ועונה לביקורת שלו ב"גנזי ראי"ה". הטעו
קצת עובדות28.04.20
24
גרוביס מביע את דעתו האישית בתור חסיד גור או אשכנזי?
מתענין28.04.20
23
כשר' אורי שרקי נשאל האם הרצל היה משיח בן יוסף ענה: לא, אלא שיש בו בחינה מסויימת ממנו. כלשון הרב קוק: "מי שנוכל לחושבו בתור עיקבא דמשיח בן יוסף". - עכ"ל. אך כל דבריו דחויים והזויים. הרצל היה חילוני ופוליטיקאי אינטרסנט וידועים דבריו נגד הרבנים בספרו. הרב שרקי כותב בעצמו: "הרעיון הראשון שעלה במוחו כפ
הרב קוק ומשיח בן יוסף28.04.20
ניכר בדבריך בורות לא קטנה. הרב קוק הוא לא הציונות הדתית - היא התחילה הרבה לפניו. אף אחד לא מנסה להפוך את הרצל, ביאליק, אושיסקין או בן גוריון לקדושים, אבל ציונים בהחלט מאמינים ברעיון הציוני כשלעצמו, ומעריכים את מי שתרם לו רבות, כמו למשל האנשים הללו. אתה נדבק לספרו של הרב שרקי, אך מחטיא את ההיסטוריה ו
חנן. ב.30.04.20
22
וואאווווווווו!!!!
מני28.04.20
21
יש יותר ברור מזה?? אין!
יצחק28.04.20
20
הדבר הכי גרוע הוא שאתה מתחבא מאחורי התורה הקדושה להכשיר התנהגות שלך. ברוך השם שיש לנו הרבה חרדים שחושבים אחרת - שיש להם אהבת ישראל - שלא מלאים שנאה שלא מלמדים את ילדיהם לזרוק אבנים - שיודעים מה זה להיות מענטש - וכן, יודעים שיש חיילים, אפילו חילונים, שמגינים עלינו בעזרת השם ולא מתביישים מלאמר תודה.
klaus28.04.20
איפה אתה רואה מילה אחת של שנאה בכל הכתבה? למה אתה מעוות? למה??
תגובה ל-Klaus30.04.20
19
לדבר על שתיקה זה דיבור מיותר. מטרת השתיקה היא לשתוק ולא לדבר על זה. הייתי מאריך אבל כמובן עדיף שאשתוק.
מוטי29.04.20
18
אני רואה שיש בו הרבה תגובות ביקורת, ולכן אכתוב אף את דעתי בקצרה. החלק הראשון של המאמר נכון כמו שהשתיקה ביום זה נכונה. והיא נכונה מאד!! אכן, יום זה הוא יום שתיקה שהיא היא האמירה. לגבי החלק השני, יש לי מקום לעיין בדבר, האם לא נכון לומר תהילים בכ"ז ביום זה, וללמוד משניות לע"נ החיילים שכל עם ישראל מתייח
ישראל28.04.20
17
הסיבה שהיו כמה ציונים חילונים שנלחמו בתורה ויש להם כמובן גם ממשיכים בימינו היא בגלל שהחרדים לא היו הראשונים לשמוע את קול ה שקורא אלינו לחזור לארץ ישראל הם העדיפו להתעלם מהמציאות ולתקוע תראש באדמה ולכן עד היום אנחנו סובלים מכך. יכולנו להקים פה ממלכת כהנים וגוי קדוש הרבה יותר מהר. אבל לא נורא הקדוש בר
שרה28.04.20
16
כואב לחרדים האנטי ציונים לראות בשגשוגה של מדינת ישראל, קשה כשאול הקנאה!. כואב להם שהתנגדותם ומלחמתם לציונות התבררה כטעות הסטורית שהביאה את רובם המוחלט לאושוויץ. כואב להם לחרדים האנטי ציונים שמדינת ישראל המשגשגת לא סופרת אותם ממטר ולא רואה בהם שום תועלת. כל הכוחות היצרניים והיצירתיים שהביאו את מדינת
הכשלון החרדי28.04.20
תגובה לכותב בשם "הכשלון החרדי" עוד פעם אתה מדבר על אושוויץ?? ובכן, בבקשה נא לספק הסבר לגבי אותם מיליונים חילוניים שניספו בשואה. איזה טעות היסטורית הייתה להם??
תגובה30.04.20
אתה מתלהב יותר מדי.. ודרך אגב בשואה נהרגו יותר חילונים מחרדים. מה שמפריך כליל את העלילה שאתם ממציאים כל פעם מחדש נגד החרדים בעניין השואה.
אורי30.04.20
15
אקדים ואומר שאני חרדי, ליטאי. אברך שלומד במיר. אבותי מתלמידי הגר"א, ואני זוכה ללמוד אצל ר' אשר אריאלי. אבל ביקשתי ללמוד עומק רוחני ולא מצאתי ביקשתי מחבר שלמד בישיבה שיעורים של הרב טאו והרב אלי בזק וואו!!!! איזה עומק רוחני לא מצאתי בשום מקום "בעוונותי" למדתי כתבי הרב קוק ואתה ממש ממש לא מבין גם אם סב
שלמה28.04.20
באמת? בכתבי הרב קוק והרב טאו מצאת יותר עומק מבפחד יצחק, מכתב מאליהו, אמונה ובטחון, ושיעורי הגר"מ שפירא? אני יכול להבין שאתה יותר מזדהה עם הקו שלהם, אבל רמת העומק שלהם אינה גדולה יותר משום כיוון.
משה29.04.20
למדת פעם כתבי הרב קוק? (לא שאני בא לזלזל חלילה ברבוה"ק הרב דסלר והרב הוטנר (תלמידו של הרב קוק- אגב), אבל אתה מתקיף ואומר שהם לא פחות עמוקים, ואני רק שואל אם למדת את דברי מרן הרב..
יו29.04.20
14
עכשיו ימי ספירת העומר קצת רגישות. תחשוב איך היית מגיב אם ח"ו מישהוא ממשפחתך היה נופל? גם אז היית כותב את את זה?
לגרוביס28.04.20
הייתי בוכה מאוד על זה שהוא לא זכה ללמוד בישיבה ולהיות גדול בתורה ולחיות על קידוש ה'
ג'פרי28.04.20
13
הציונות לא התכוונה להציל את עם ישראל מהתבוללות. זו הייתה תנועה חילונית לחלוטין. הבן של בן גוריון היה נשוי לגויה. גם כל השנים המדינה לא תיקנה את חוק מיהו יהודי וייבאה לפה גויים מכל העולם. בזכות הסטטוס קוו והמפלגות הדתיות שהתנגדו לגיורים רפורמיים ובגלל שיש כאן רוב יהודי - יש פה פחות נישואי תערובת מכל
למגיב 23. לא דייקת28.04.20
12
בוא ונדבר על האמת שהציבור החרדי הוא ימני שרוצה את כל ארץ ישראל...אך שולח יהודים אחרים להילחם עליה.כאן היא הצביעות.לא איכפת לי אם תעמדו בצפירה .אך אם אתם רוצים משהו תילחמו על זה ולא בעמדת הקפה בישיבה. נראה לי שהמגפה הזאת הוכיחה שהבורא גם כועס עליכם.
David28.04.20
11
כן כן, נו נס שלא כתבת כמו מזרחיסט, מהחרדים של היום שהם ממש ציונים אז אתה כתבת די טוב וכמעט שלא שינית מדעת גדולי ישראל בדור העבר הרב שך הגרי"ז מבריסק
א28.04.20
10
פשוט תנתקו יום חשוב זה מ ה באייר יהיו יותר שותפים לתמיכה הדדית הקירוב המגמתי ליום השני גורם לא חוסר נוחות וסולידריות
מנחם28.04.20
9
צללת במים עמוקים ואפילו חרס לא העלת בידך
סטמרר מהבית28.04.20
8
אגב הטענה החרדית הקלאסית שהציונות גרמה לחילון גדול היא שקרית וכנראה שזה הפוך לחלוטין. החילון וההשכלה פשו לצערנו בכל תפוצות ישראל אשכנז מזרח ארה"ב פולין ורוסיה הרבה לפני שעוד התחילה הציונות! הציונות הצילה את עם ישראל ושמרה על הזהות שלו, תראו את המדינה 70 שנה אחרי, את החרדים פה ואת החרדים בחו"ל, את ה
דודי28.04.20
אתה היית שם שאתה יודע??? תקרא ראיונות עם אנשים שגדלו כנערים צעירים בעיירות פולין ליטא והונגריה, ותראה איך שהם אומרים שתנועות הנוער - הקומוניזם והציונות - קלקלו את הנוער בצורה נוראה. סבתא שלי באה ממקום חרדי מאד במזרח אירופה, והיא ממש לא אנטי ציונית, וכמסיחה לפי תומה סיפרה שהיה ידוע שם שכל הנערים שנתפ
יעקב29.04.20
לגבי החרדים, מה שאני רואה שהציונות תרמה לחרדים (ולא רק להם) בקיבוצם לארץ היא אין ספור מחלוקות, מריבות, שנאת חינם ו"אני ואפסי עוד", לעומת החרדים בחו"ל שברובם המוחלט חיים ברוגע ובאחדות, וקהילתיות ראויה לציון. העובדה שבארץ יש יותר בני תורה זה פשוט כי רובם הגיעו לארץ מלכתחילה ורק מיעוט היגרו לארצות חו"ל
אוריאל29.04.20
7
התנועה החרדית שותקת מתוך מבוכה, אבל גם מתוך הרגשת כישלון ברורה. שורשיה של התנועה החרדית הם התנגדות לציונות: הרי היא הוקמה כאנטיתזה לציונות המדינית של הרצל (זו הייתה הסיבה להקמת אגודת ישראל המקורית ב-1912). אבל התנועה החרדית נכשלה באופן הברור ביותר, וספגה נוקאאוט מהדהד מן התנועה הציונית, במאבק על דמו
חנן. ב.28.04.20
לכתוב שהחרדיות הוקמה כאנטיתזה לציונות זה סילוף האמת והעובדות שהרי הציונות קמה כאנטיתזה ליהדות החרדית. אתן לך מעט חומר למחשבה: חוקר ציביליזציות מפורסם שחקר כל קבוצה ותת קבוצה מוכרת בעולם הגיע למסקנה שהיהדות והיהודים הם סימן שאלה גדול ביחס לכל מה שהוא מכיר מסקנה שכבר היה לה תקדים בהיסטוריה "הן עם לבד
ישראל28.04.20
שתה כוס מים ותירגע
יהודי28.04.20
6
שטויות מאיפה המצאת את הדברים של הרב קוק זצ"ל כשהוצאת אתה וחבריך את הדברים מהקשרם ותקפתם את גדול הדור לשוא. פעם פתחת ספרים של הרב קוק?! למדת אותו?! מישהו למד אותו?! אתם בכלל יודעים איך ללמוד אותו ואיך להבין אותו?! תמשיכו להמציא המצאות בשמו! תכפישו צדיק! (תשלמו על זה ב-120 כנראה) לא תלמדו לקח, עד שהא
מרכזניק28.04.20
גם אני מרכזניק, ואני שייך לזרם שחושב אחרת מהכותב, אך משום מה - בשונה ממך, לא מצאתי בדבריו שום זלזול ברב קוק ושום הוצאת דברים מהקשרם. אינני יודע על מה אתה מדבר.
דודו28.04.20
5
מינימום הכרת הטוב על כל השפע שמדינת ישראל נותנת ונתנה לנו היה בהקמת המדינה נס בלתי יאומן ניצלנו מחיים ומוות ורק על זה צריך להגיד הלל שניצחנו נגד כל הסיכויים גם אם לא מסכימיםמעם המדינה חייבים להודות על זה שאנחנו במדינה עצמאית ולא כל אחד יכול להתעלל בנו מינימום הכרת הטוב לקב"ה
מ28.04.20
4
נדיר למצוא מאמר כ"כ טוב
הזהרו מן הצבועי28.04.20
3
אתה לא הדובר של המגזר החרדי. תדבר בשמך
לרב הנכבד28.04.20
2
הארץ של הקב"ה ברצונו נטלה מהם ונתנה לנו יום הזיכרון והעצמאות אינו יום שמחה רוחנית ומשכך אין לנו חלק בו
מאוד פשוט28.04.20
הם ואנחנו זה אותו דבר!! כל עם ישראל אחד!
יהודי29.04.20
1
מדוע חסיד גור חושב שנכון להזכיר את האמרי אמת אחרי החזון איש מניין החולשה הזאת
חסיד28.04.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"הוא בעצמו קופץ"

"חיקוי של הרפורמים" | הראשון לציון נגד הרב אייל עמרמי

ישי כהן | 01.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24