כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשבמאה שערים חגגו את 'יום העצמאות'

לפני 71 שנים (תש"ט), נערכו חגיגות גדולות לרגל "חג העצמאות" בבית משפחת אלפרט החרדית, בשכונת בית ישראל • כשהחרדים חגגו עם הציונות הדתית - פרק א' (בארץ)

29
ישראל שפירא | כיכר השבת | ד' באייר | 28.04.20
כשבמאה שערים חגגו את 'יום העצמאות'
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

היום, ה' באייר, לפני 71 שנים (תש"ט - 1949), נערכו חגיגות גדולות לרגל "חג העצמאות" בבית משפחת אלפרט החרדית ברחוב סמטת האמונה בשכונת בית ישראל מול ביתו של ראש ישיבת מיר הגר"ח שמואלביץ.

וכך כתב הרב אלפרט ביומנו: "בבית היה השולחן ערוך כמו בשבת, חלות ודגים, גם החשמל היה דולק כמו בשבת. יצאנו לרחוב, הכל היה רק שירים וריקודים בכל העיר, קמנו בבוקר והלכנו לבית הכנסת, התפילה הייתה כמו בחול, רק תחנון לא אמרו.. אחרי תפילת שמונה עשרה, הרב ריגר עבר לפני התיבה ואמר יחד עם כל הקהל בקול רם הלל שלם בלי ברכה בזמרה.

חלק מלוחות ת.נ.צ.ב.ה לנופלי מלחמת העצמאות בשטיבלך 'בית ישראל' (צילום: הארכיאולוג יהושע לביא)

'תפילת הלל והזכרת חיילי צה"ל בשטיבלך בית ישראל'

"אחרי גמר התפילה עשה הרב אברהם משה הזכרה לנשמות חיילי צבא הגנה לישראל שנפלו עבור המולדת, הזכרת נשמות על חללי הגולה ואחר-כך 'ק-ל מלא רחמים' עבור חללי הצעירים, הבנים שנפלו בהגינם על עיר הקודש ירושלים".

"הכמרים שמברכים את השלטון הישראלי"

"כל העיר ירושלים הייתה חוגגת את יום הניצחון. מה נהדר ויפה היה המראה, כי כומרי הכנסיות עם בגדי הכהונה שלהם, באו לברך את מושל המחוז הישראלי ליום חג העצמאות.

(צילום: הארכיאולוג יהושע לביא)

"במשך אלפיים שנות גלות, היו הרבנים שלנו באים עם ספרי תורות בידיים, והתחננו והשתחוו וביקשו רחמים שיטיפו לאנשי העיר, לאנשי הכפר, שלא יעשו רעה, שלא ירצחו וכו' וכו', ועכשיו זכינו תודה לק-ל לראות את ההפך... אשרי עיניי שזכו לראות את כל זה, אשרי הדור שזכה לדבר גדול כזה, אשרינו ומה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו".

• • •

תיאורים מרתקים אלו נכתבים בידי רבי משה אלפרט, צ'אלמר מזוקן, ר"מ בישיבת "עץ חיים", אשר היה מבאי ביתו של המהרי"ץ דושינסקי, אחד התלמידים המפורסמים שלו, הוא כ"ק האדמו"ר מגור.

הרב אלפרט שימש כ'מוכתר' היהודי של שכונת 'בית ישראל' מטעם השלטון הבריטי, והחל משנת תרצ"ח (1938) רשם יומן מרתק, שנותן לנו צוהר להלך הרוח של חרדי ירושלים בתקופת קום המדינה.

את מה שחשבו ראשי ועסקני 'אגודת ישראל, אנחנו יודעים מעיתונות התקופה. את מה שסברו גדולי ישראל אנחנו יודעים מהחלטות מועצת גדולי התורה.

(צילום: הארכיאולוג יהושע לביא)

השאלה המעניינת היא, מה חשב החרדי הפשוט שלא "זכה" לכתוב את הגיגיו בביטאוני ההשקפה של המפלגות השונות?!

יומנו של הרב הלפרט, ויומנו של ר' צבי זאב פרידמן 'זכור ימות עולם', חסיד מהר"א מבעלזא, נותנים לנו צוהר נדיר להבין את "הטעות ההיסטורית" של המוני החרדים שחגגו ביחד עם אנשי הציונות הדתית את יום העצמאות של מדינת ישראל.

רק שנבין: "עיני הבדולח" של גדולי ישראל זיהו מלכתחילה את האסון, וכבר מהרגע הראשון ישנם ביטוים קשים ביותר של מרנן החזון איש והגרי"ז סולוביצ'יק מבריסק זי"ע[1] על הכוונה של מדינת ישראל להעביר על השמד את כל היהודים, ואת זה הם עשו בדרך של הקמת המדינה..

רבי משה יקותיאל אלפרט (צילום: מתוך הספר "יומנו של מוכתר בירושלים", הרב ישראל שפר ובאדיבות המו"ל דותן גורן ופנחס אלפרט)

על הגרי"ז מבריסק נפוצה השמועה שהתבטא ואמר שלציונים יש רשימת שמית של רבנים חרדים שהיא רוצה להרוג, על החזון איש ישנה שמועה שהתפלא שבחג פסח של שנת תש"ט מדינת ישראל מסכימה שיאפו מצות, ועל מרן הגרמ"מ שך מובא שכבר בעת כהונתו בישיבת 'הישוב' של תנועת המזרחי עמד על המשמר, וביום העצמאות הראשון התפלל בבית כנסת עם מיטב גדולי ירושלים, או אז לחרדתו הרבה החזן החל לומר הלל ואף אחד לא עצר אותו, עד שהוא ז"ל קם וקינה לה' צבאות, הוא דפק על הבמה בזעם, ודרש בתוקף לעצור את ההלל היום, תוך כדי שהוא מנמק: "יום העצמאות זה לא חג ליהודי!", (הובא בספר "מרן הרב שך מוואבוילניק עד בני ברק")

• • •

על החגיגות הגדולות במאה שערים בתאריך כ"ט בנובמבר-יום הכרזת האו"ם על הקמת מדינת ישראל- מעיד תלמידו של מהר"א מבעלזא הרה"ח ר' צבי זאב פרידמן בספרו 'זכור ימות עולם': "הידיעה על החלטת האו"ם הגיע במוצש"ק, וברחוב גאולה בירושלים רקדו ושרו בלילה. בין הרוקדים היה ציבור גדול של יהודי ירושלים החרדים, ואפילו קאפטנים ראיתי בין הרוקדים".

בפרק הבא, על מה מתלוננים תושבי שכונת מאה שערים כנגד מדינת ישראל?!

[1] בכתבה זו לא נסקור את דעתם של שאר גדולי ישראל כרבי איסר זלמן מלצר, הגר"י סרנא, הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אוירבך רבי אריה לוין, רבי צבי יהודה אדלשטיין (אביו של הגרי״ג), רבי צבי פסח פראנק, הציץ אליעזר, מרן הרב מפונביז' הרב כהנמן, וכ"ק אדמורי"ם מגור, ממונקאטש, ממודז'יץ, מהוסטיאטין, מסדיגורא, מבוייאן זצ"ל.

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
כתבה יפה
אבי29.04.20
14
מה זה משנה מה עשו במאה שערים?? מי שקובע במקום זה לאו דווקא התושבים אלא המרא דאתרא הכירו את הגרי"ג הורוביץ זצוק"ל ראש ישיבת מאה שערים ורב השכונה וכן יו"ר הוועד הכללי כנסת ישראל, יו"ר "ועד העיר ליהודי ירושלים", חבר בית הדין הגדול לקהלות האשכנזים, חבר הנהלת "מפעל התורה למען הישיבות", יו"ר המועצה הדתית
האמת29.04.20
צודק!!!
אבי29.04.20
13
למה לא מביאים את שאר הרבנים
מנדל29.04.20
שאר הרבנים זה אלו הגרי"ח היה מיעוט, וכ"ש הסאטמער'ר תלמד טיפה היסטוריה
איש שקול07.05.20
דעת הרב רוזנפלד אין להשוות ולדמות אפילו אחוז אחד לסטמארר
סאטמרקס29.04.20

הצגת כל התגובות

12
היום כולם יודעים שדרך היהדות החרדית הליטאית היא אסון ודרך של טעות חמורה. השם ישמור.
חרדי 15.11.22
11
קישקוש כל הדברים על הרב שך והחזון איש שקר וכזב!! מי המציא את "השמועות" האלה ? שיזדהה ויחטוף בראש
יענקי29.04.20
10
אני מאד מתפלא על האתר שנותן לכותב הזה עדיין לכתוב בו. אתם רוצים כתב חרדי "חדש"? אין בעיה. תביאו מישהו אינטלגנטי וישר. הרי כל מי שיודע לקרוא מרגיש את הלעג והרמזים הבוטים נגד גדולי ישראל. כמה הוא מבסוט מעצמו בלשון "חכמים" המרומזת שלו. כותב על "עיני הבדולח" וכו'מתוך חיוך גלוי ולעג מוסתר. וכמובן ההער
שלמה אבי דויד29.04.20
שלמה אבי דוד רוצה בכל כוחו להסתיר את האמת--אבל דוד המלך בתהילים צדק שאמר ״אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף״. ברור היום לכולם שהחושבים כמוך מקיימים ״עיניים להם ולא יראו״
משה29.04.20
פשוט שזה חוסר אמונה בבורא עולם שעשה הנס הגדול הזה!! עשרות אלפי בחורי ישיבה לומדים תורה בארץ ישראל--הגיע הזמן להודות לבורא!
שלמה29.04.20
9
אחרי 72 שנים, במבט מפוכך על המציאות של העם היהודי, רואים איך כל הרבנים שהיו בקום המדינה שמחו והיללו (מלבד החזו"א והרב מבריסק, שעם כל גדולתם התורנית, היו קצה קיצוני מאוד של היהדות החרדית) בשנים שלאחר מכן , כל הרבנים יישרו קו עם החלק המיליטנטי בציבור החרדי, והפוליטיקה כיכבה, שכן מי שלא ישר קו, הוצא לכ
אריה29.04.20
אני ומשוכנע שרבים וטובים וגם ת״ח גדולים מסכימים אתך--האחרים ״עיניים להם ולא יראו״
שלמה29.04.20
זה לא הגדויילים זה ה״פוליטיקאים״ שזה משתלם להם!!
שלום29.04.20
8
דעת הרבי מליובאוויטש ודעת מהר"א מבעלזא שמדינת ישראל היא הצלה לעם ישראל אך היא אינה גאולה ולא התחלת גאולה. יתר האדמו"רים היו באופוריה ואמרו הלל כמסופר בספר זכור ימות עולם שבמאמר. עם הזמן התפכחו.
ומה עם חב"ד ובעלז? 29.04.20
שום התפכחות. שום עובדה שלילית לא התחדשה בהמשך הדרך. וכי מה ציפו שחילוניים-דתיים-חרדים יקימו מדינה חרדית? המדינה השתקפות של כלל ישראל, ווככל שזה יתקדם, גם היא תתקדם. בודאי גאולה רק לא שלמה.
מד01.05.20
ברור מאליו שלדעת הרבי מליובאוויטש הקמת המדינה לא היתה תחילת הגאולה. הרי באותה שעה הזמן עדיין לא הגיע שיביא אותה בעצמו...
שמשון29.04.20
7
אין קשר בכלל בין משיחיות חב"ד להתנגדות לרעיון שהמדינה היא אתחלתא. הרבי התנגד לרעיון האתחלתא בדיוק כמו הרב מבריסק והחזון איש (שהיו דווקא ליטאים) שכן לא ייתכן לומר על מדינה רוויית קרבנות שדם יהודי נשפך בה מאז הקמתה שהיא אתחלתא דגאולה.
לשמשון מתגובה 129.04.20
6
אני זוכר את השמחה והאמונה האמיתית שהיית בתש״ח אצל גדולי ישראל. תודה שהחזרתם עטרה ליושנה ואת האמונה בבורא עולם.
משה29.04.20
5
באותם ימים הייתה אופוריה. טבעי שאחרי השואה יהודים ישמחו בהקמת המדינה. זה היה נורמלי ומובן. הכל היה אז חדש ואנשים היו תמימים. אבל כיום כשרואים גם את הצדדים השליליים זה כבר אחרת וכל האדמורים נמנעים מחגיגות העצמאות. לכן גם הרב עובדיה יוסף מסביר בתשובתו הידועה למה לא לומר הלל בה' באייר וגם הוא לא אמר הל
הייתה אופוריה29.04.20
עיין בספר מנהגי הראשון לציון חלק א עמוד 176 מובא שם שמרן היה אומר הלל בלי ברכה אחרי התפילה וכן לא היה אומר תחנון ביום זה..
שלומי29.04.20
צדדים שליליים היו כל הזמן. כלום לא התחדש.
מד01.05.20
פשוט --אז ראו את האמת--היום מרחוק השקר של הקיצוניים הפך ל״אמת״. אבל בסוף יהיה בע״ה כפי שאמר דוד המלך בתהילים ״אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף״ גם אתה ושכמותך יתחילו להאמין בקב״ה.
צפורה29.04.20
4
מעניין איפה אייכלר הבאלזר ?
שמעון29.04.20
3
מי שבאמת רוצה לדעת את היחס החרדי ליום העצמאות שיחפש את ה"חג" הזה בלוחות השנה.... ואולי בקישוטי מעגל השנה בסוכה...
שפוי אחרון29.04.20
2
אשרינו שזכינו אחר 72 שנה לראות גדלה ותפארתה צמחתה ושגשוגה של עמ"י במדינת היהודים, ואשרי הדור שזוכה לראות במו עינו כשבעים שנוה הניסים הגדולים והעצומים ועמוד הענן ההולך לפניו, שאף בדור הקמתו לא חלמו לגלויי חסדי ד' הנפלאות ב-10% שדורנו זכו לראות, ולא חלמו שכל האומות העולם יודה בסתר שעל מדינת היהודים חו
אמת ונכון29.04.20
1
ממש דמיון מושלם לפרשת המרגלים בתורה שהוציאו דיבת הארץ
שלמה29.04.20
רק שאז במדבר היו רק 2 צדיקים יהושע וכלב ו-10 מרגלים. בזמן הקמת המדינה היו רק 2 מרגלים ורוב הגדולים היו צדיקים (צודקים). לצערנו היו רב החרדים הולכים בעקבות המרגלים וזה האסון הגדול שלנו!
משה29.04.20
דברים נאים!
אבי07.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24