כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הצהרת 'סן רמו' שהסירה את פחד השבועות

100 שנים להצהרה ההיסטורית 'סן רמו', החוקר ישראל שפירא, חוזר אל מכתבו המפליא של בעל ה'אור שמח' זצ"ל כי 'סר פחד השבועות' שהשביע הקב"ה את בניו | פרק א' (מעניין)

71
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"א באייר | 05.05.20
צירי ועידת 'סן רמו' וה'אור שמח' זצ"ל
צירי ועידת 'סן רמו' וה'אור שמח' זצ"ל (צילום: מתוך 'ויקיפדיה', Chesdovi, ויקיפדיה)

עם ישראל ציין בשבוע שעבר (ו' באייר) 100 שנים להצהרת 'סן רמו' שבה ראשי ממשלות בריטניה, צרפת, איטליה ויוון, ונציגי יפן ובלגיה אישרו את 'הצהרת בלפור' המפורסמת שפורסמה 3 שנים קודם לכן, בה הביעה האימפריה הבריטית את רצונה להעניק 'בית לאומי' לעם היהודי בארץ ישראל.

צירי ועידת סן רמו (מתוך 'ויקיפדיה')

לשון הצהרת הלורד בלפור שליח ממשלת בריטניה: "ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ותשתדל במיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו, בתנאי ברור שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות בארץ ישראל או בזכויות ובמעמד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת".

להצהרת 'סן רמו' היה תפקיד חשוב בהקמת מדינת ישראל, כיון שאם 'הצהרת בלפור' המקורית הייתה אישור של ממשלת בריטניה בלבד, הרי ש'סן רמו' היתה אישור של כל מעצמות העולם, והעם היהודי שמח וצהל, הנה 2000 שנות גלות מסתיימות, ולראשונה צאצאי מחריבי בית המקדש, מחזירים אותנו לארץ הקודש לקראת שיבת ציון השלישית.

ההצהרה והלורד בלפור (ויקיפדיה)

ההצהרה התקבלה בירושלים באופן משמח ביותר, כיון שבדיוק באותם ימים אירעו פרעות ביהודי ירושלים על ידי ערבים, ובתאריך י' באייר תר"פ רבני ירושלים קבעו יום צום כללי ותפילת רבים בבית כנסת החורבה.

בעיתון 'דואר היום' נמסר שהראי"ה קוק דיבר "בהתרגשות גדולה ובדמעות חמות איך דרכו רשעים על כבוד האומה בהיכל הקודש, שפכו דמי נקיים, שרפו בתי כנסת וספרי תורה, חללו כבוד נשים, ושדדו את הרכוש. כל הקהל פרץ בבכיות ממושכות".

פנים בית הכנסת החורבה בין השנים 1934–1939 (אוסף ספריית הקונגרס, ויקיפדיה)

לאחר ההספד עלה לבמה אוסישקין ובישר לקהל את הצהרת 'סן רמו' המשמחת: "הנני מבשר לכם כי לפני שעה קלה קבלתי שלשה מברקים, האחד ממנהיגינו הנמצאים בסן רמו, והשני מועד הפועל הציוני בלונדון. כולם בנוסח אחד, הכרזת בלפור נכנסה לגוף חוזה השלום!".

אחרי הדברים האלה שנאמרו ברגש ובהתלהבות יוצאת מן הכלל, ברך מר אוסישקין ברכת 'שהחיינו' בשם ובמלכות, וכל הקהל הגדול ענה אחריו 'אמן' בקול.

הפגנה של ערבים בשער שכם בירושלים ב-8 במרץ 1920 (American Colony (Jerusalem). Photo Department, photographer)

לא רק אשכנזים חגגו, גם הספרדים בבית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי התאספו ותקעו בשופר, מר אוסישקין הגיע ובישר להם את בשורת הגאולה ואמר השופר שתקעתם, הינו קולו של המשיח וגאולת ישראל, הקהל התרגש עד אין קץ, והחל לומר את תפילת 'הלל'.

• • •

לא רק ראשי התנועה הציונית חגגו, אלא גם גדולי ישראל, הגאון רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק פרסם מכתב שבו הוא קבע שהנה, 'סר פחד השבועות' שהשביע הקב"ה את בניו בעת חורבן בית המקדש שאסור להם לעלות בחומה, וכעת הגיע הזמן לעלות לארץ ישראל.

בעל ה'אור שמח' זצ"ל (Chesdovi, ויקיפדיה)

רבי מאיר שמחה, מעלה השערה, שיתכן שכמו שחורבן בית המקדש השני היה ללא נביאים, כך אולי הנחת אבן הפינה לבית המקדש השלישי יהיה ללא נביאים.

וכך דברי ה'אור שמח': "אומנם כעת הסבה ההשגחה אשר באסיפת הממלכות הנאורות רעמא ניתן צו אשר ארץ ישראל תהיה לעם ישראל שסר פחד השבועות וברשיון המלכים קמה מצות ישוב בארץ ישראל ששקולה כנגד כל מצות שבתורה... מי יודע - אולי כמו חרבן הבית השני היה שלא עפ"י הנבואה, כן יהיה הנחת אבן פנה שלא עפ"י נביאים, וכנטילתו - כך נתינתו".

ההסכמה על רעיון לכתיבת ספר

המכתב פורסם בספר מרן רבינו שמחה כהן זצ"ל - תולדותיו ומשנתו של רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק, שקיבל את הסכמתו הנלהבת של מרן הרב שך זצללה"ה.

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
71 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
אור שמח משמח את עם ישראל
שמואל בלוי06.05.20
26
יש לציין האם יש יהודי אחד שיתחשב לפסקיו בהל שונות לעומת....חוץ מחסיד סאטמר (וגם הם רובם לא
יהודי חרדי06.05.20
25
מי שהלך לארץ ישראל לפני השואה הלך למקום סכנה ודווקא מי שהלך לגלות בארהב ואוסטרליה. ניצל . 3 מיליון הלכו לארהב ובקושי 150 אלף הלכו לישראל
ללא שם06.05.20
ולכן בגלל שהלכו לארה"ב רובם התבוללו ר"ל וכאן בארץ כולם שמרו על עצם היותם יהודים
דוד06.05.20
כן, אבל מי שבא לפה עשה את רצון ה' ומצוותו, ומי שהלך לאמריקה לא! אשרינו שנתפסנו.....
איש שקול06.05.20

הצגת כל התגובות

24
האור שמח דיבר על להיות תחת שלטון בריטי ,לא על שלטון עצמאי יהודי בטח שלא על מלחמות עם ערבים וכו' .כותב המאמר השמיט במכוון את זה :""ואם יתן השי"ת ויתרחב הדבר ויגדל ויפרח כשושנה כמו שנגדלו בימי ארתחששתא, אשר היו נתונים תחת פרס, דובא ניידא (קדושין ע"ב ע"א) ואף כעת תחת ממשלת ארץ-האי- עם בריטניה המתונה- א
יונתן 06.05.20
23
מדברי המגיבים כאן אני מבין שישיבת סלבודקא מרדה באומות העולם והיה ראוי שיקרא לה את מה שקרה לה....
משה06.05.20
22
ג' שבועות לא נפסק בשום מקום בטור ולא ברמב"ם ולא בשו"ע, ג שבועות בטלו כבר 1000 שנה אחרי החורבן הבית על פי הפסוק "כל היום דווה" כך כתב כבר לפני 500 שנה בפתיחה לספר שער ההקדמות האלקי ר' חיים וויטל זיע"א תלמידו המובהק של האר"י ז"ל, שכל דבריו קיבל מפי אליהו הנביא, ג' שבועות מפומפם ומתוחזק על ידי הקנואים
פסח שני06.05.20
גם הפרטים ופרטי פרטים של הלכות לשה"ר רכילות לא נפסק עד שהגיע החפץ חיים זי"ע ועשה סדר בזה, וכן בסוף ספר חפץ חיים יש כמה הלכות בין אדם לחבירו כמו הלוואה ומשכון שאפילו החפץ חיים נשאר בספק ולא יודע איך לפסוק, וכן יש עוד ענינים ופסקים (שאני לא זוכר כעת דוגמאות) שלא מובא בשולחן ערוך, והסיבה שהשולחן ערוך
קח כדור שלישי..06.05.20
אדון כדור שלישי, קשוט עצמך... ובבקשה, מי שלא יודע כללי פסק בסיסים שיסתום אין שום פוסק חוץ מהרש"ב שפסקם, ומאידך רבים רבים שכתבו שאינם, (מהרח"ו, אבני נזר, ר"ש קלוגער, תומים, יעב"ץ ועוד) ולגבי המהר"ל, לא הבנת אותו, עי' היטב בפכ"ד, ןלא רק בפ"כ...) והב"י כתב שסוגיא שהשמיט הר"מ והרא"ש והרי"ף, הרי זה כאילו
עברי אנכי06.05.20
אני לא אתייחס למה שכתבת כי כתבת נכון רק עיקמת את המסקנא ואת הפירוש, ובשביל זה צריך לדבר פנים מול פנים כי לעולם זה לא ייגמר בכתיבה הלוך וחזור, למשל האבני נזר כלל לא פסק שאין היום איסור 3 שבועות, הוא רק אמר שאם כל הגויים מסכימים שישראל יהיה להם שלטון אז אין את האיסור "לעלות בחומה ביד חזקה" כי הרי זה
דוד06.05.20
אתה טועה בגדול, במקרה הטוב, או שקרן, במקרה הפחות טוב. אין שום פוסק שפסקו להלכה את הג"ש ולעומת זאת רבים רבים כתבו בפי' שאין לחוש להם.
אתה מכדור שלישי06.05.20
איזה ג' שבועות בראש שלכם, איזה מרידה באומות, האומות בעצמם החליטו לתת את ארץ ישראל ליהודים, קשה לכם להודות שנכשלתם בכל ההשקופה העקומה שלכם, מה לעשות ה' ה' לא מתייעץ עם החרדים איך לנהל את העניינים דרך הרצל או דרך הרבי מסטמר ...
AA06.05.20
לא מובן למה הם לא מעלים את התגובה הזאת, בסך הכל אני עונה לך, כל זמן שהאומה הפלסטינית והערבים נגד הקמת המדינה אז זה לא נקרא שהאומות הסכימו, האו"ם לא בעל הבית של העולם, אם הם יחליטו מחר שהבית שלך שייך לי אז זה יהיה שלי?... וכלל לא קשה לי להודות כי לא נכשלנו בכלום, כי המלחמה זה "לא על המציאות" כי זה
תתפוצץ מקנאה...06.05.20
תתבייש!!! "הבית שלהם"??? מציע לך ללמוד שוב ושובאת הרש"י הראשון בתורה, עד שתפנים!! מלבד שלא היה להם פה שום שליטה, והבריטים כבשו פה בכיבוש מלחמה!! טיפת ידע אין לך, לא במציאות ולא בתורה. והראיה לרצון ה' זה מהניסים, שכתוב ברמב"ן שה' לא עושה נס לרעה. זה הכל. (בעצם בכלל לא הכל....)
עברי אנכי06.05.20
חסר מליוני ניסים שקרו לרשעים ולשטן מאדם הראשון ועד ימינו??????????????????? הרמבן צריך ללמוד את זה היטב ולהבין את זה כמו שאמרת לגבי המהרל מפראג על השבועות... ההסטוריה הוכיחה מליוני ניסים לסטרא אחרא, היטלר בעצמו ניסו להתנקש כ50 פעמים בחייו והוא תמיד שרד וניצל בנס (קראתי את זה
חרדי06.05.20
או שתה ערבי לא יהודי, או שאתה אתה כפוי טובה לה' שזה יותר גרוע מאפיקורס, מדינת ישראל גם כל הגויים מודים שזה נס אלוקי, שהצילחה מעל הטבע מול כל הכלכלות באירופה ומול 2 מילייארד ערבים עם הנפט שלהם, "השיטה הקדושה" שלך הצמיחה עדר של שנוררים מסכנים שחיים על חשבון ביטוח הלאומי של הציונים...
AA06.05.20
גם התגובה הבאה שלי שזה רק תגובה לא ברור אם הם יעלו, חה חה אין לך מה לענות כלום לא בפן ההלכתי וגם לא בפן התרבותי, תמשיך לקנאות באירופאים הנוצרים שהם הכי יפים והכי מוצלחים בהכל, וכל הציונות זה נסיון של חיקוי עלוב של העולם המערבי, הכל הם קיבלו בחינוך באירופה אם אתה לא יודע קצת הסטוריה של ראשוני הציוני
שתה מים ותירגע.06.05.20
21
עם ישראל ציוני ב"ה. וודאי שגדולי ישראל. אתם פשוע רועדים מפחד כי אין לכם מושג איך מתמודדים עם הגודל העצום הזה. לכן אתם משתמשים בהמון ציניות ושנאה. נראה לאן תגיעו
מ06.05.20
20
שוב ושוב רואים שיש דברים שרק יחידי סגולה הטיבו לראות
שפוי אחרון06.05.20
סוף סוף תגובה נורמלית
צודק!06.05.20
19
מדובר בזיוף ידוע, ואין בהסכמה כללית של הרב שך כדי להוכיח שהמכתב נכון. מי אתה מר ישראל שפירא איני יודע, אני רק יודע שאתה מסלף ונוטה למזרחי ולציונות.
אבי06.05.20
המכבתב הזה של האור שמח התפרסם בכמה במות, לא רק בספר זה, מלבד מכתבים נוספים שהוא פירסם שכולם מכילים תמיכה גורפת בהצהרת בלפור והבטאויות נוספות באותה הרוח. (ישנן גם עדויות מבוססות על השתתפותו במסיבת הודיה לרגל ההצהרה בהטעימו שהוא עושה כן בפומבי על אף המלעיזים והמקטרגים) במידה ותהיה מעוניין, ואינך רק מח
יהודה06.05.20
מה פירוש "זיוף ידוע" והאם נראה לך באמת שהסכמת הרב שך לספר שמביא את המכתב לא אומרת כלום? ואם לצטט או"ש זה מזרחי וציונות, ולחלוק עליו בלי נימוק נורמלי זה חרדיות, אז אולי עדיף באמת להיות מזרוחניק.
פרט, נמק, והסבר06.05.20
18
כמה רוע יש בשונאי ציון הללו. יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן. הרי כל יהודי מאמין, אפילו הפשוט ביותר, מקבל הרש''י הראשון של התורה. ולכל היותר טועה בדבר מצווה (לשיטתם). אם כן, איך זה מוציא אותם מדעתם!? האם אתם מוחים על עבירות שיש בהם דמב"ד?, כרת וכו' או אולי, נפלתם בפח של חטא המר
שמואל06.05.20
בנתיים אני רואה שנתקיים בך הקללה של שיגעון ותסכול עמוק, עובדה שאני אנטי ציוני רגוע שלא שונא אותך ואת הציונים "אישית" אלא את האידאולוגיה ואת הארגון ות מה שזה מייצג, עובדה שכל הציונים המטופשים בלבוש חרדי מקללים ושונאים אותי יותר מאת אלו שצריך באמת לשנוא וזה הכופרים והמורדים בהשם, אם הייתם שמחים ונהנ
דייטש06.05.20
אין שום איסור חרם או קונם, אבל יש כאן הרבה רוע וטפשות ותסכול, משום ש"השיטה הקדושה" של המרגלים שאמרו "לא נעלה" ספגה תבוסה קשה וכואבת שמליונים הי"ד עלו לשמים באושוויץ ובטרבלינקא, לעומת הציונים שבחסדי ה' לפי חזון הנביאים הקימו מדינה לתפארת אחרי 2000 שנה נס גמור שכל העולם מתפעל ממנה. הרבה יותר קל לשנוא
***07.05.20
גוי עניתי לך שבגמרא ובתלמוד שלנו כתוב שאסור לעלות ולכבוש את הארץ בכוח, והרמבם פוסק ומורה כך באיגרת תימן, אם זה לא מוצא חן בעיניך החילוניות אז אתה מוזמן לעזוב את העם היהודי, זה ההוראות של האלוקים שלך, שום טעות לא עלה שום דם, להיפך מאז 1948 הקמת המדינה עלובה שלך נהרגו בארץ 30 אלף יהודים בזמן שבחו"ל
דוד07.05.20
17
להזכירך מאורעות תרפט היו לפני כמאה שנה מה שקצת מקשה על עדותך
לדוד06.05.20
16
כתבה מעוותת! מי דיבר על "גאולה" כמו השפה הכפרנית של החופשיים דאז שהאמינו שהגלות והגאולה זה נושא פיזי וגשמי גרידא משום רח"ל שכפרו בשכר ועונש ובכלל בהשגחה עליונה. דובר רק על עלייה של יהודים לא"י ואולי גם שלטון מסוים אם זה בהסכמת האומות! הציונים דאז היו בדעה הפוכה ש"ניקח את גורלנו בידנו" ונצפצף על כל ה
ירושלמי06.05.20
מה אתה רוצה בדיוק? חוץ מ"געוואלד" לא כתבת כלום.
עוד ירושלמי06.05.20
15
מסכנים הקנואים אפשר להבין את את התיסכול שלהם, ה' לא מקשיב להם ולא מתחשב בשיטת המרגלים ובהשקופה הטהורה שלהם, ודווקא כן עוזר לציונים להקים מדינה 3 שנים אחרי השואה האיומה שהיא הצלחה עולמית נגד כל הסיכויים, ולמרות המדינה החילונית ולמרות כל הקנואים, יש מאות אלפי לומדי תורה כפי שלא היה מעולם בעם היהודי,
VV06.05.20
14
גם ידוע כאשר בחור מסלבודקה תושב דווינסק עמד לעלות לחברון אמר לו זה נודף בציונות ולא לעלות אמר לו הבחור חברון זה מקום שחיים טוב עם הערבים אמר לו האור שמח זה הכול יכול להשתנות ולא לעלות נ.ב אני שמעתי מבעל המעשה עצמו תלמיד ישיבת חברון שעבר את פרעות תרפ"ט ויצא בנס
דוד 06.05.20
תודה רבה על הספור מכלי ראשון שיותר אמין מהבדיות והדמיונות והבלבול שכותב המאמר עושה בשיתטיות
א06.05.20
המעשיה הזו נאמנת יותר ממכתב מודפס ומפורסם?
מה אתה רוצה?06.05.20
13
אנחנו רואים איזה גאולה קיבלנו ללמוד בשקט לא נותנים לנו לא אומר שכל כך רע אבל גאולה זה לא שיבוא הגאולה ליברמן לא היה בכנסת עוד כזאת גאולה ואבדנו
סבבה06.05.20
צר לי חבר, אבל עולם התורה פורח היום כמו שלא פרח אלפיים שנה. למרות רדיפות של רשעים שיש תמיד. (כשהורדוס הרג (!!!, לא קיצץ קצבאות) את כל החכמים, עדיין לא היה נחשב גלות עד שיצאו מאר"י, דון מינה ומינה, וגם אוקי באתרה, ודו"ק היטב) הסטירה המצלצלת שהחטפת לאלוקיך במשפט האחרון ראוי לחייבך בנידוי מדינא!!!!
עובדות רבותי,06.05.20
פורח אולי אצל החרדים, אבל בציבור הדתי לאומי ישנה זריקת כיפות רבתית... אולי לכן כעת ישנם כמה כאלו שמרחמים עליכם ומנסים לזרוק לכם כמה מילות עידוד כמו הכתבה הזאת שנכתבה מתוך רחמים עליכם
שלומקה06.05.20
12
האור שמח לא צריך הסכמה מאף אחד, דבריו מדברים בעד עצמם גם אם הרב שך חושב הפוך
גד06.05.20
11
ועכשיו התור של רבינו מאיר שמחה מדווינסק לקבל "טיפול מסור" מהאידיוט הזה, שכמובן כמובן כביכול האור שמח ח"ו היה ציוני ומשכיל, קורונה לפיך. כשתצליח להבין קטע אור שמח על הרמב"ם אז אולי תבין את כוונת דבריו בענין השבועות.
שניידר05.05.20
אני רואה שהאמת מאיימת לנפץ את דמיונות ה"השקפה הטהורה" שלך ולא נותר בפיך מענה חוץ מקללות.
רפאל06.05.20
אדון שניידר, כאחד שגדל כל ימיו בין החכמים, ולמד המון או"ש, וגם קצת משך חכמה, הדברים הובנו בדיוק כצורתם, ולא, זה לא קשור לציויני ובודאי לא למשכיל, אלא לפסק הלכה מסויים בעניין השבועות, ועדיין הוא היה חרדי בדיוק כמו החזו"א והגרי"ז שהתנגדו לחילוניות המנהיגים
מסכים עם רפאל06.05.20
10
יש עוד טיעונים מוצקים כחומה, עיינו בהלכה, הגר"א ועוד. תוכלו להעזר במ"מ בויקיפדיה. מעבר לכך ששלש השבועות הוא מדרש ולעולם לא פוסקים הלכה ע"פ מדרש.
יאיר06.05.20
אם אתה עם הארץ חזק, עגלון של פעם לפחות אל תפרסם את זה לכולם... 3 שבועות זה לא מדרש זה מתחיל מהגמרא בכתובות דף ק"י וההמשך, הרמבם באגרת תימן מזהיר שלא לעבור על השבועות האלו, המהרל מפראג בנצח ישראל פוסק שהשבועות הללו הן ביהרג ואל יעבור, הרבה פוסקים דנו בזה ואף אחד לא אמר שזה מדרש ושאין איסור, כולם מוד
עם הארץ מובהק..06.05.20
מחילה ידידי הרם, הר"י כתב בשערי תשובה שלו "כל הפוסל -פסול" חבל מאד להגיע לשפל של ירידה אישית על יהודי. זאת יש לדעת, א. גם בתלמודים שלנו הן הבבלי והן הירושלמי מופיעים "מדרשים" רבים ומכונים "דברי אגדה" (בלשון רבותינו הראשונים- רמב"ם בהקדמתו לפיהמ"ש ועוד) ופשוט הוא. ממילא אין קושיה במה שהקודם לך כינה
שלמה חיים06.05.20
ג' שבועות דברי אגדה שלא נפסק בשום מקום,חוץ מבמוחם הקודח של הקנואים שההשקופה הטהורה והחינוך הטהור שלהם ממשיך נעבעך כל הזמן לצנוח עוד ועוד, ומאוד מאוד קשה להם להודות על האמת הפשוטה שכבר 200 שנה שה' לא מקשיב להם ועוזר לציונים מעל הטבע, והקימו מדינה שכל העולם מתפעל מההצלחה שלה ...
XX06.05.20
כרגע לא יודעים אם ה"הצלחה" (הנשיא טרמפ) תימשך ולכמה זמן בבקשת מחילה, נא לא לקחת כאילו חלילה יש זלזול או חוסר אהבת ישראל
מחילה מכבודו08.05.20
אציין עוד, שהרב משה פיינשטיין גם פקפק בעניין ג' השבועות מהטעם הנ"ל (שגדולי הפוסקים לא הזכירו איסור זה). כמדומני שזה מובא בשמו בספר מסורת משה. אגב, כמדומני שהרב שאול ישראלי בספר ארץ חמדה מצדד שיש היום איסור מצד ג' שבועות, ולכן אין לנו לצאת למלחמת כיבוש, אלא רק מחמת פיקו"נ. (אבל לאחר שנכפתה עלינו מלח
יצחק06.05.20
יש לציין שהרצי"ה קוק דייק מלשון האור שמח עצמו שכתב "סר פחד השבועות" שאין זה ממש איסור.
יצחק06.05.20
צודק לחלוטין, באמת זה רק אחד הנימוקים בלבד, אבל אפי' בו הקנאים המטומטמים לא מסכימים להודות.... בא נתפלל עליהם ביחד....
עברי אנכי06.05.20
9
ידוע שהמכתב מזויף ..ועל הזיוף היו אחראים הציונים
איל06.05.20
ידוע למי? לבעלי ה"השקפה הטהורה" אשר בלי בושה טוענים מזוייף על כל מסמך המאיים לנפץ את השקרים שלהם?
רפאל06.05.20
8
מה? האור שמח היה ציוני?!
בחור ישיבה05.05.20
יש הרבה רבנים שדיברו דיבורים״ציוניים״ ותלמידיהם או אוצר החכמה מחקו מהספרים שלהם את הדברים הללו
חגי06.05.20
7
הרב שך חזר בו מההסכמה!! תמחקו מיד !!
שכניק05.05.20
.
מקור?????06.05.20
6
כתבה יפה. ישנן אמירות ברורות באותה רוח, מפי גדולי ישראל נוספים כגון: רבי איסר זלמן מלצר, רבי צבי פסח פרנק, רבי יחיאל יעקב ויינברג ועוד. המעוניינים מוזמנים לעיין בספר "אתחלתא היא" (דדון) ג' כרכים, בו מופיעים ציטוטים רבים בענין מפי רבים מגדולי ישראל.
יהודי06.05.20
5
מה החידוש, ראה בתשובת אבני נזר ובשו"ת של דורם שכולם היו בעד עליה לאה"ק. ובכל זאת היום צריכים לעלות בזהירות יתירה ולעשות סדר ולשאול דעת תורה אמיתית של גדולי תורה ויראה שאינם תחת משטר ממלכת סאקמאר הכללית שמנופחת בכסף
אלי06.05.20
הסתכלתי באבני נזר והוא אומר שאם כל האומות מסכימים אז אין איסור "לעלות בחומה ביד חזקה" כי זה בדרך שלום בלי בעיות, וזה לא ביד חזקה עם מלחמה, אבל מדינת ישראל זה כן "לעלות בחומה ביד חזקה" והקימו את זה עם מלחמה עם הערבים ולכן דעת האבני נזר שאסור להקים את מדינת ישראל, ולגבי מה שכתבת על סאטמער זה הערה שאי
כהנא לא צדק!!!!06.05.20
אתה מוזמן לקרוא מקודם על חובבי ציון לדורותיהם ומה שהם כתבו, וספריהם מקובלים על החרדים רק מצנזרים ולא מביאים דבריהם בהקשר לארץ ישראל ואתה מוזמן לקרוא על תולדות האור שמח, ועל שייכותו למזרחי וכו', ותפסיק לבלבל את מוח עם ישראל בכסף של טומאת הגויים
אלי וכהנא צודק11.05.20
4
אני בענ"ד רואה בזה את ההיפך, מצד אחד רואים שמרן האו"ש סובר שהשבועות לא בטלו והם מחייבות/מפחידות, ומצד שני כלפי מצב מאוד מוגדר הוא כותב סר פחד השבועות, אבל אתה צריך להניח שהמצב לא השתנה מאז ועד הקמת המדינה (משך כ-32 שנה) בו-בזמן שהעולם התהפך כמה וכמה פעמים מכל הבחינות, וברור שלאחמ"כ נוצרה התנגדות מצד
מחילה מכבודו05.05.20
האומות התמידו בזה לאורך כל הדרך, החל בסאן רמו, עבור בועדת פיל, ודרך ההצבעה בכ"ט בנובמבר למניינם הוא י"ז חשוון, וכלה בהכרה לאחר ה' באייר.
על מה אתה מדבר?06.05.20
האם בכ"ט בנובמבר אישרו גם את כיבוש אילת? נא לא לראות בדברים משום זלזול או חוסר באהבת-ישראל
מחילה מכבודו08.05.20
אני יודע דבר או שנים בהיסטוריה, נא לבדוק מי וכמה הכירו לאחר ה' באייר. ןהעיקר חסר מן הספר: תושבי הארץ הערבים, הערבים במדינות השכנות, ועליהם נוספו הבריטים שעשו הכל אבל הכל כדי שהערבים ינצחו. עד כאן עובדות, אני מוסיף פרשנות מקובלת שהבריטים לא חלמו באיזו נחישות היהודים יילחמו, ובנוסף לא ידעו את איכות הא
מחילה מכבודו08.05.20
3
טיעון ישן ודל מבית מדרשם של הדלי"ם. תרוויחו מינימום של השכלה, עיינו במכתב ב2 שורות הבאות, גלו את הסתייגותו והתנאי של בעל האור שמח למכתבו, ודו"ק
בן פסיסה06.05.20
סלח לי, נא לדבר לעניין! מה הקשר לדל"ים, הויכוח איתם הוא על מדינה חילונית, ולא על ג' השבועות, למרות שיש סאטמערר'ס המנסים להעמיד זאת כאילו כן. עלי בכ"מ מקובלים דברי האו"ש!!! של נעליך!! ואיפה בדיוק אתה רואה הסתייגות???
עברי אנכי06.05.20
2
נניח ואכן ג' השבועות נפסקו להלכה הרי השבועות: א.לא לעלות בחמה. ב. לא למרוד באומות העולם ג. שאומות העולם לא השעבדו בישראל יותר מדי. כיום י"ל שאומות העולם בעצמם הפירו השבועה (כגון אינקביזיציה שואה כל הפוגרמים וכו') וכיודע פוסק השו"ע ששבועה ששניים נשבעו כאשר אחד הפר את שבועתו גם שבועות השני יורדת ואין
דוד06.05.20
אין קשר שהאומות הפרו את השבועה, כמו שאין קשר כשחילוני מחלל שבת שאפשר להתיר עבירה אחרת או חילול שבת, לאלוקים יש את החשבון שלו עם כל אחד, והאומות עוד יקבלו בימי המשיח אווהוו עוד נראה את זה בעינינו, לא למרוד באומות זה לא הגדרה על רצון האומות, כי יש להם הרבה רצונות ואם מחר הרצון שלהם יהיה שתחלל שבת אז
דוד06.05.20
יפה כתבת ............
...06.05.20
1
"רצון להעניק בית לאומי לעם היהודי",איך בדיוק ? ?מדינת ישראל לא עמדה מעולם בשום פרמטר מהתנאים של הצהרת סן רמו, כפסקת-  "שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות" או "זכויות ומעמד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת" לא שההצהרה משנה הרבה בסוגיית הלגיטימיות, אבל עלובה מדינה ש
ליתר דיוק06.05.20
כן?? ספר לנו ב'קשה באיזה זכויות אזרחיות ודתיות היא פגעה??
איש שקול06.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24