כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האגרת המזויפת; וראש הישיבה שחזר בו מהסכמתו לספר

מאה שנים להצהרת 'סן רמו', החוקר ישראל שפירא חוזר למכתבו של ה'אור שמח' זצ"ל - על ביטול שלושת השבועות והחגיגה הגדולה, ובדק האם אכן האגרת הזו - מזויפת? (חרדים)

71
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ג באייר | 07.05.20
ה'אור שמח' והאגרת
ה'אור שמח' והאגרת (צילום: מתוך ויקיפדיה; האיגרת מתוך התור גיליון ג')

לרגל מאה שנים להצהרת 'סן רמו', 'כיכר השבת' במסע בן שלושה פרקים על היחס בחרדי להצהרה.

בפרק א' סיפרנו על ההצהרה ועל השמחה של עם ישראל על כך שאומות העולם מאשרים לו להקים מדינה, היא מדינת ישראל, ועל האגרת הנדירה של רבי מאיר שמחה מדוינסק בעל ה'אור שמח' זצ"ל, ששמח על ביטול שלושת השבועות.

בפרק ב' הבאנו את סיפורה של האגודה החרדית 'בריתי יצחק' שחגגה מאה שנים להצהרת סן רמו, שלטענתם ג' השבועות שהקב"ה השביע את עם ישראל בחורבן בית המקדש, בטלו כעפרא דארעא, ועם ישראל זכה לחזור לארץ הקודש אשר הבטיח הקב"ה לבניו.

בפרק הנוכחי נחשוף את דעתו של רבי אביעד נייגר בעל 'ילקוט השבעתי אתכם' הסובר שאגרת זו מזויפת! וח"ו לחשוב שמקולמוסו של רבינו מאיר שמחה מדווינסק בעל ה'אור שמח' ו'משך חכמה' נכתבו דבריו אלו! וגם אם איננה מזויפת היא רחוקה מאוד מלהיות כאסמכתא לשיטתם

בעל ה'אור שמח' זצ"ל (מתוך ויקיפדיה)

• • •

באתר 'ילקוט השבעתי אתכם' המפרסם את היסוד ההלכתי שמתנגד לעצם הכפירה הציונית, וחיבר עשרות ספרים וקונטרסים מדברי הראשונים והאחרונים שמוכח מדבריהם, ששלוש השבועות הם להלכה ולא אגדה, ושהן חלות כיום.

הרב אביעד נייגר, בעל "ילקוט והשבעתי אתכם"

במאמרו על האגרת של ה'אור שמח' טוען שסביר להניח כי מכתבו של רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק - מזויף!!

את המכון הקים בשנת תשע"ב ר' אביעד נייגר, בעל תשובה דתי לאומי. לאחר שלמד במכון מאיר ולאחר תקופת ההתנתקות, התחרד, עזב את תפיסת העולם של הציונות הדתית וכמי שהאמת חשובה לו הפך למתנגד לציונות.

לטענתו של ר' אביעד נייגר, לאחר שתנועת חובבי ציון אליה נלוו מהמשכילים, ולאחר שהרבנים כבר נטשו את הציונות ונהיו ממתנגדיה (כמו הנצי"ב מוולוזין, האדר"ת ואחיינו רבי אליהו עקיבא רבינוביץ ורוב רבני מקימי תנועת 'אגודת ישראל' שבתחילה היו בתנועת 'חיבת ציון' ואף חלקם השתתפו בקונגרס הראשון בראשות חוזה המדינה הרצל) אזי הציונים חיפשו להם 'עלי תאנה' חדשים שיוכלו להשתמש בהם, וכך זייפו את 'אגרת האור שמח'.

ר' אביעד נייגר מציג ראיות שהאגרת סותרת את דברי האור שמח בפרושו לתורה בספר 'משך חכמה' בסוף פרשת ויחי (פרק נ פסוק כד) וכן בשמות (יב פס' טו).

באגרת הנ"ל ישנה התעלמות מוחלטת מדבריו של בעל ה'יפה קול', 'אהבת יהונתן', החת"ס, ועוד רבים מגדולי ישראל שסברו שאם אומות העולם יתנו אישור לעלות לארץ ישראל הרי אסור הדבר משום איסור שלוש השבועות.

מבאר ר' אביעד שגם אילו ה'אור שמח' כתב את האגרת, הרי שדבריו הם: ש'סר פחד השבועות', ולא שהשבועות בטלו, אלא הפחד לעת עתה סר.

(מתוך ''התור'' גיליון ג')

ר' אביעד מציג ראיה ברורה שלא על מדינת ישראל של ימינו התכוון ה'אור שמח', כיון שכתב: "כל עניינים הכלליים וקניינים הציבוריים יהיו על טהרת הקודש והצניעות, וכמו שעשו אנשי כנסת הגדולה", ולנו ברור כשמש שמקדמת דנא עסקי המדינה רחוקים מאוד מענייני טהרת הקודש והצניעות, ועשו פרצות נוראיות, וברור שאין מובנת האגרת הנ"ל הכיצד היא תואמת את כוונת ה'כותב'.

(צילום מתוך אתר "ילקוט והשבעתי אתכם")

ועוד מביא כמה וכמה ראיות לדבר כפי שציין שם במאמרו 'מאה שנים לזיוף אגרת האור שמח'. בנוסף חיבר הרב אביעד נייגר מספר רב של חיבורים העוסקים על מהות 'שלוש השבועות' אותם השביע הקב"ה את בניו לבל ימרדו בגוים ח"ו.

עוד מוסיף ר' אביעד שנודע לו מ"מעתיקי השמועה" תלמידיו של מרן הרב שך זצלל"ה שהוא חזר בו מהסכמתו לספר "רבנו מאיר שמחה מדוויסנק" שבו פורסמה האגרת המזויפת של ה'אור שמח', וח"ו לחשוב שמרן הרב שך מסכים עם זיוף זה, כיון שמספריו הרבים מובן מעל לכל ספק שפסק להלכה את 'ג' שבועות' והרי הן בתוקף, וח"ו למרוד באומות העולם ולהקים את המדינה הציונית, כפי שמובא ב'מכתבים ומאמרים' ח"א, מכתב ג: "ומצוווים אנו שלא להתגרות באומות העולם".

וכן מפורסם הספדו המרטיט של מרן הרב שך על כ"ק האדמו"ר מסאטמר זיע"א: "הננו מספידים גברא רבא שקשה לתארהו, אדם גדול בענקים זקן ושבע ימים, שבע ימים בתורה, שבע ימים ביראת שמים, שבע ימים במעשים ובפעולות, שהוא דבר נדיר עד מאד שיתאחדו אצל אדם אחד מעלות רבות כל כך...

"חסר לנו לעתיד אדם גדול כזה, אין לנו האדם עם תקיפות שכזאת. אין לנו מי שיאמר את דבר ה' האמיתי בתקיפות.. כולנו, כל אחד לפי דרגתו צריך להתבונן דאזל גברא דמסתפינא מיניה, הוא היחיד אשר פחדו ממנו... הוא היה איש קדוש מרחם, שנים על גבי שנים לוחם מלחמת השם".

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
71 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
צודק הרב נייגר, וכל הכבוד לפועלו . זה רק עניין של זמן שיגלו את השקר ביסודה של הציונות הדתית. הרצל הקים את "המזרחי". ידעתם שהמזרחי תמכו בהצעת אוגנדה בקונגרס השישי?
יהודי מירושלים08.05.20
25
תודה לך כותב המאמר, מציע לך לצפות קצת בחומר שיש באתר של ר אביעד, קצת עיון שם בדברי גדולי ישראל לכל אורך הדורות מהראשונים ותבין שמי שחייב תשובות זה כל מי שמתעלם מה3 שבועות
חרדי08.05.20
ממתי מדרש אגדה נפסק להלכה?
יעקב 08.05.20
זה נפסק בהלכה במאות שו"תים עיין שם.
יהודי מירושלים08.05.20
מאותו רגע שבורים ועמירצים כמוך החליטו שלהלוות בריבית זה מדרש אגדה ולא הלכה, מאותו רגע החליטו גם שאיסור 3 שבועות שכתובה בפירוש בגמרא, זה בעצם לא גמרא אלא טעות דפוס וזה מדרש פליאה... מעניין שהרמבם באיגרת תימן מזהיר שלא לעבור על ה3 שבועות, מעניין שבעל "היפה קול" (מדורו של האריזל) פוסק שאסור לכבוש את ה
גפרי08.05.20
עיינתי שם הרבה, ומצאתי זיופים ושקרים רבים לצערי אי אפשר להאמין למילה אחת בכל האתר והספרים של כזה בן אדם
יהודה08.05.20
שקרן איזה זיוף יש שם? גם אני עיינתי שם וראיתי שהוא מביא את "הלשונות" של הספרים, בניגוד לכל הציונים החרדים שמדברים ואומרים לך שפלוני אמר ואחז כך, הוא מביא לך מבפנים הספר של הצדיק את לשונו, מביא את הלשון של כל צדיק וגאון שמדבר בנושא החל מהראשונים
דוד08.05.20
הוא מסלף וחותך מקורות, ומתעלם ממה שלא נח
אבי08.05.20
24
1. בקשר לטענה שבאיגרת ישנה התעלמות מוחלטת מדברי החת״ס, אין זו טענה כי האור שמח לא חייב להתייחס לכל אחרון. 2. בקשר לטענה ״שלא על מדינת ישראל של ימינו התכוון האור שמח״ זה לא טענה שמוכיחה את עצם העובדה שהמכתב מזויף או שהאור שמח חזר בו, כי זה שהמדינה חילונית או דתית לא משנה לגבי הנידון האם שייך עדיין
זאב07.05.20

הצגת כל התגובות

23
קישקוש מקושקש מי היה מסכים להיות תחת שלטון עראפת הרי הבריטים לא רצו להישאר פה הם רצו לברוח מפה אז איזה בדיוק שני אופציות היה? לא היה מדינה אחת בעולם שהכניסה יהודים, ממילא מבחינת התגרות באומות אין שום שינוי לאיפה הולכים היה או מדינה יהודית או מדינה ערבית שלא הייתה מרשית לשום יהודי להיות באר"י כל הקנא
יצחק לוי08.05.20
22
האם כשאתם בונים השקפת עולם על משהו אתם לוקחים בחשבון את המציאות???מילא להתווכח לפני מאה שנה אם צריך לתמוך בשיבת ציון או לא ,אבל היום מה??למישהו פה נדמה שהמציאות תחזור אחורה?
אמיר07.05.20
כן.רבי יואל כותב שאם החרדים לדבר ה' היו נגד המדינה הזו היתה באה הגאולה כיוון שזו מלאכת היצר הרע לעוור את עינינו שנקבל מדינה ולא גאולה עסקינו הוא להתפלל לביטולה לא להיכנע אליה.
עעע08.05.20
עם כל הכבוד לכבוד קדושתו זצ"ל.רוב רובם של גדולי ישראל חשבו אחרת בלשון המעטה ובמלים אחרות: חשבו שהוא טועה טעות חמורה.
ךלל09.05.20
21
מסכנים הקנואים לא הולך להם לשווק את "השיטה הקדושה" בדרכים אמיתיות, אז מנסים לשווק את "השיטה הקדושה" בדרכים שקריות ...
#07.05.20
זה דווקא נראה לי באמת ככה .ובכלל אנחנו רואים שסאטמאר אין להם נשירה כל כך לא כמו הציונות הדתית.שמתחברים עם כופרים לא כל אחד יכול
עעע08.05.20
במה הם מסכנים? כי הם לא שולחים 30 אלף חיילים להיהרג בשביל גזילת הארץ מהערבים? או אולי בשביל שהם לא תומכים בשום חוק שמנוגד לתורה כמו החרדים הציונים? או אולי בגלל שהחרדים הציונים סובלים מהסתה של החילונים נגדם כי אגודת ישראל ודגל לא מתגייסת לצבא וחולבת את כספי מדינת ישראל, ומאידך הקנאים לא מתגיסים אבל
דוד08.05.20
בוש והכלם כופר שונא ישראל!! גזילת הארץ מהערבים? קרא את רש"י הראשון בתורה ותחזור אלי... ואם אתם רוצים למחוק בעצמכם בידיים חלק מצוות התורה, שלא מתאימות לכם עם ההשקופע, אל תאשימו את אגו"י שרק לא נלחמת במה שהחילונים מספיק עושים
אבי08.05.20
אני מנסה לפחות להסביר את שיטתי על פי מקורות פוסקים ודעת גדולי ישראל זי"ע, וכלל לא נכנס להתחבטות אישית נגדיך, אבל אתה מרוב זעם ותסכול לא יכול לסבול את הקצת אמת שאני כותב ואתה חייב לקרקר ולקטר נגדי כשניכר עד כמה זה נוגע ללב שלך... (מסכן...) בא נדבר רגוע אח יקר אל תיקח ללב כל דבר נגד הציונות זה לא נו
ד10.05.20
מדוע אתה עדיין סובל כאן במדינה הקטנה והעלובה שגזלה את הארץ מהערבים? בתקופה הזאת הגויים בארה"ב והשוטרים הגויים בויליאמסבורג אוהבים יהודים כמוך. סע לשם והמתן לביטול 3 השבועות (לשיטתך).
יהודי ישראלי פשוט08.05.20
20
אני ממשיך את טיעוניו ההגיוניים של הטוען לזיוף איגרת האור שמח זיע"א: לדעתי אביעד גייגר עצמו הוא מזוייף! למעשה הוא ציוני, אשר מציג עצמו כקנאי סאטמרי וכדומה - כדי להגחיך עוד יותר את שיטת הקנאים וסאטמר, ואת הדבקות בשלושת השבועות... עכ"פ, כרגע אנו החרדים נקפיד על הכרת הטוב, ולפיכך נודה למדינה ולחיילי צה"
יהודי ישראלי פשוט08.05.20
19
כל מילה במקום
יהודי חרדי07.05.20
18
יש עדויות יותר מקודמות לתמיכת האור שמח בציונות!! כבר בשנת תר״ס הוא חתם על תמיכה בציונות וזה עשרים שנה לפני הצהרת סן רמו ויש עוד מהתקופה ועוד עדויות קיצר יכול להיות שהאגרת פה מזוייפת אבל יש כל כך הרבה עדויות אחרות כך שזה לא משנה כלום במסקנה!!
יוסף07.05.20
17
לא צריך את האור שמח בשביל זה, בשעה ששום פוסק בכל הדורות לא פסק את המדרש הזה, וברור לכל מי שיש לו שכל ישר שהגמ' הזאת לא באה להגיד הלכה אלא להסביר את המציאות של הגלות. וההתנגדות של כל גדולי ישראל (חוץ מהאדמו"ר מסאטמאר) היתה לחילוניות של המדינה הציונית ולא לעצם הרעיון של מדינה.
חזונישניק10.05.20
וואהו בכזה עם הארץ מופלג ושמן כמוך לא נתקלתי הרבה זמן, לפחות אל תפרסם ברבים את הבורות שלך בענינים אלו, לידיעתך כולם מודים באיסור 3 שבועות כל פוסקי הדורות לדורותיהם וכל גדולי הדור (חוץ מגדולי הציונות הדתית אם יש להם בכלל גדולים...) כל הוויכוח זה רק אם אחרי שחלק מהאומות נתנו רשות להקמת המדינה אם יש עו
חרדי מודרני10.05.20
16
גם על "קול התור" של הגר"א אמרו שהוא מזוייף, כי לא תאם את תפיסת מאן דהוא. עצם זה שמי שחקר את זה דווקא עכשיו, ומתוך רקע החיים שלו, הרי זה משום "אין אדם משים עצמו רשע", כדי שתסתדר לו האידאולוגיה שלו עם עצמו, יוצא מקולמוסו כל מה שמשקיט את הדעת.
יעקב 08.05.20
אני אדם זקן ופעם ראשונה בחיי שאני שומע שהקשקושין המכונין קול-התור הם מהגר"א אפי' הפרופ' הענק בתחומו ולא "חשוד" בקנאות כתב בנושא דברים ברורים
מחילה מכבודו08.05.20
קול התור זה לא של הגר"א אלא מיוחס לתלמידו. זיוף ברור של רבלין הבונה החופשי.
יהודי מירושלים08.05.20
15
תופעה ידועה: דת"ל לשעבר, אשר עקב אכזבה כלשהי מהמדינה, אשר בעבר הייתה אליל שלו, הופך לקנאי שבקנאים ואז מעוות את העובדות וההיגיון. בכתבה כזאת ארוכה אפשר היה להביא עוד מסוגו: חונכו ע"י דתיים לאומיים מסויימים (כאלה שאצלם הלאום מאפיל על הדת) שהמדינה היא אליל, גילו מתישהו שהאליל אינו מושלם, ואז קפצו מקיצו
יהודי ישראלי08.05.20
להיפך חרדים לייט כמוך שחונכו בהשקפה החרדית, ולפתע האינטרנט נכנסה לחייהם והם גילו כביכול עולם חדש והשתנו, אז הם צריך להפוך את עצמם ולהקצין מהשיטה החרדית האנטי ציונית להקצנה אחרת להיות ציוני אומלל שמשתחווה לעגל הזה ומגן על זה בחירוף נפש וקנאות גדולה שלא נראה על שום מצווה שהוא משתולל על זה ברמה הזאת...
חרדי מודרני10.05.20
נראה לי קצת מגוחך מה שאתה כותב לפי הסיגנון זה נראה שאתה שקוע באינטרנט יותר מהכותב...
אברהם שיש10.05.20
מה זה משנה מה שנראה לך עלי, המציאות היא תבדוק ותחקור, לפני עידן האינטרנט היה טאבו של התנגדות לציונות אצל כל החרדים ממש אפילו הבעלי בתים ופשוטי עמך, שזה בא בגלל ההשפעה של גדולי ישראל החרדים שאמנם לא היו כמו סאטמער נגד הבחירות, אבל בהחלט כל הזמן שמענו וקראנו את דעתם נגד הציונות ונגד הקמת המדינה, ושהו
חרדי מודרני10.05.20
14
צריך להבין דבר מאוד פשוט, אם חוגי הקנואים יכירו טובה להקב"ה על הקמת מדינה יהודית "ציונית" אחרי 2000 שנות גלות שחיטות ופוגרומים שבשיאה נרצחו 6 מליון יהודים בתאי גזים באירופה, אז פירוש הדבר שהם מודים שכל השיטה "הקנאית" שיטת הסירוב שלהם שאמרה "לא נעלה" גם אחרי רשיון האומות הייתה טעות טראגית איומה ונו
פסח שני07.05.20
כבר עניתי הרבה פעמים על דברי הכפירה שלך ולא מעלים את זה משום שזה האמת, ולגבי הטשטוש שלך על הריגת יהודים שאתה לא מבין מה הבדל בין השואה ולחיילי צהל של הציונים שנהרגו בגלל וויכוח על שטח, והעברה על ה3 שבועות, אני יענה לך בשאילה כדי שאפילו אתה תוכל להבין את החילוק בין השואה ולהתגרות ציונית שגורמת לרצח,
האמת08.05.20
אין לי כח לכתוב הרבה אז ב2 מילים. זה לא משחק טיפשי אלא מצוות ה'. ולכן מתנחל הרבה יותר חשוב, כי הוא נהרג תוך סיכון למען מצוות ה' (וכמ"ש במנחת חינוך שעל א"י נהרגים כמו ג' עבירות). ואהבל הוא מי שחושב שאחרי אישור כל האומות השולטות, והאו"ם שכל העולם (כולל הערבים) קיבל אותו ע"ע לפסוק, עוד צריך אישור של כמ
עברי אנכי08.05.20
רשיון האומות נקבע לפי הרוב כפי שפסק מרן רבינו האור שמח במכתב כאן. ומי שטוען שזה מזוייף - הוא עצמו מזוייף.
יהודה08.05.20
עם הארץ חה חה מאיפה העזות שלך לפסוק שטויות מהבטן שלך "שלא לעלות בחומה ביד חזקה" זה רק אם רוב האומות נגד? לידיעתך המהרל מפראג זיע בנצח ישראל אומר שאפילו אם כל האומות העולם יכריחו את עם ישראל להקים שלטון יהודי בארץ זה אסור, והוא אומר שזה ביהרג ואל יעבור, אתה קולט מה שהולך פה? יהרג ואל יעבור? על איזה
דוד08.05.20
אדון מהר"ל. מציע לך לקרוא את מש"כ המהר"ל בנצח פכ"ד ובח"א לכתובות קיא
עברי אנכי08.05.20
עיוור מי שאינו רואה שכל המדינה הזו היא כאילו חסדים וכאילו הרצל הוא משיח בן יוסף חס וחלילה .2000 שנה התפללנו למשיח ולגאולה לא לחבורת כופרים שהתגרו באומות רק כדי להתאדר בכוחי ועוצם ידי .המדינה שאתצם אומרים עליה הלל היא היא זו שחילנה מאות אלפי ומילוני יהודים ואגב היא גם גרשה אתכם מגוש קטיף
עעע08.05.20
לפי שהוציא את עצמו מן הכלל כפר בעיקר. מה זה "אתכם" "אתם"?? "אנחנו"! יש לך הסכם חתום מהקב"ה איך תבוא הגאולה??!
א09.05.20
ןמה לעשות שה' החליט שהגאולה תבא ע"י פעולות טבעיות של כופרים? כמו שצפה הגר"א לפני 300 שנה, אם יש לך תלונות - פנה לקב"ה, נרא'לי הוא עונה למיילים...
עברי אנכי08.05.20
13
קל לדבר בשם מי שאינו אפשר גם להוכיח באותות ובמופתים שהגר"א היה חסיד נסתר. זה לא מעלה ולא מוריד את מקומה של החסידות, שעצם קיומה מעל מאתיים שנה הוכיח את חשיבותיה, ואת מעלותיה וחסרונותיה. הציונות גם היא לא צריכה חיזוק ממי שלא יהיה. עצם קיומה המעשי יותר ממאה וששים שנה, עצם קיומה של המדינה הציונית מזה שב
יקותיאל07.05.20
מצוין!
מד07.05.20
מפעל של הקב"ה איזה שקר.תודה לקב"ה ששלח לנו את רבי יואל והרינו דרך של אמת ולא של שקר רק כדי להתחנף אל הציונים הכופרים שחילנו את היהודים.72 שנה של כפירה ואפס תוצאות.
עעע08.05.20
כולם טועים ואדון סאטמר טועה כל גדולי ישראל תמכו במדינה גם אם לא הזדהו עמה בגלל חלוניותה.
א09.05.20
12
מצחיק לראות את הטענות בכתבה זו לעומת הקודמת שהייתה מנומקת ומוסברת באריכות
דניאל10.05.20
לידיעתך כולם מודים באיסור 3 שבועות כל פוסקי הדורות לדורותיהם וכל גדולי הדור (חוץ מגדולי הציונות הדתית אם יש להם בכלל גדולים...) כל הוויכוח זה רק אם אחרי שחלק מהאומות נתנו רשות להקמת המדינה אם יש עוד את האיסור, 3 שבועות זה לא מדרש פליאה או טעות דפוס זה גמרא מפורשת בכתובות... הרמבם באיגרת תימן מזהיר
חרדי מודרני10.05.20
11
למה לא קיבלתם את הערה שלי? זה היה לענין לפחות יותר מרוב ההערות פה
אלי08.05.20
10
אוי לו לדור ששקרנים עלובים כאלו חיים בתוכו מכתב שנכתב ופורסם בעיתונות שנים לפני פטירתו של האור שמח(!) - הופך בהינף מקלדת ע"י אביעד נייגר השקרן והזייפן ל"זיוף"... אם זיוף הוא - למה לא הכחישו מרן האור שמח זיע"א???! כל מי שטיפה מוח בקדקודו מבין את האמת [ומבין שכל "קושיות" הסרק כאן לא שוים את הדיו, ל
מרדכי07.05.20
הכי קל לומר כך אבל ככה אפשר להגיד על הרבנים שלך ידידי
עעע08.05.20
אין צורך להסביר שהאור שמח חשב אחרת ממה שכתב במשך חכמה אלא המציאות נשתנתה כמו שהסביר במכתב , בגלל שהאומות הסכימו , ומה שכתב במשך חכמה זה לפני שהסכימו האומות
תלמיד08.05.20
אני מוחה על פגיעה בתלמידי חכמים, בשבילך הרב נייגר שליט"א.
יהודי מירושלים08.05.20
9
כל בלבולי השכל האלה נועדו לתאוות הניצוח. שבו ותלמדו ובזמני פגרה תקראו ספר מתח או כל דבר שישמח אתכם ויתן לכם כח ללמוד ולקיים מצוות. די עם קשקושי ההשקופה שמגדלים עקומים עם מבט עקום. נמאס
לא מעניין. פוסקי ההלכה קבעו כבר מה היחס 08.05.20
8
אני מבין שיהודי צריך פרנוסה אבל השאלה אם יש מצווה לפרנס שדין יהודאין?
שמואל07.05.20
7
אביעד נייגר סימן את המטרה ואז מצא את החיצים, בדיוק כמו האדמו"ר שלו, וידועים דברי הגר"מ פיינשטיין והגר"א קוטלר שמי שכתב את הויואל משה הוא עם הארץ ואולי גם אפיקורס.
חזונישניק10.05.20
מה שבטוח שאתה גוי, אחרת אין הסבר למילים האפיקורסיות שכתבת, מרוב טומאתך היית יכול לכתוב אותו תגובה ממש על החת"ס או המנחת אלעזר ממונקאש אין הבדל, כי גוי כמוך לא מבין בכלל מה זה ת"ח פשוט שרק למד כל שס פעם אחת, וכ"ש שאתה לא מבין מה זה צדיק, וכ"ש צדיק גמור שומר הברית 36 דורות, אתה נמלה בלי שכל שכותב
חרדי מודרני10.05.20
6
עד מתי אתם מוליכים את הציבור שולל? הרי אחת שלשת השבועות היא לא למרוד באומות. והאומות הסכימו עם הקמת מדינה יהודית??? שנית האם הגר"א שפירש את הזוהר על שיר השירים "וקול התור נשמע בארצנו" , טעה? האם חכמי תימן טעו בפירושם את "אעלה בתמר"??? לא טעו והיו גדולים מגדולי המתנגדים. יש פשוט כפיות טובה וחוסר הכרת
משה07.05.20
המהר"ל כותב שגם אם האומות יסכימו לתת מדינה אסור לנו לקבלה .שנית מה שהגר"א כתב וכן התימנים הוא דרש ואפשר להבינו בשתי פנים.ובודאי לא התכוונו על מדיהנ זו
עעע08.05.20
חוזר שוב ושוב, לא חכמה לחתוך את המהר"ל. עי' מש"כ בנצח פכ"ד ובח"א לכתובות קיא
עברי אנכי08.05.20
5
הטיעונים שהעלה אביעד נייגר הם מגוחכים,1. האור שמח התייחס לשאלה האם שלטון יהודי נוגד את שלש השבועות מה בין הסוגיא הזאת לשאלת הזהות הדתית של ראשי שלטון זה, 2,למה ההולכים בשיטת סאטמר בטוחים שכל שאלה השקפתית צריכה להיות תואמת לשיטת מרן החת"ס, 3.מה המסקנא המעשית העולה כיום מהכרעה בשאלת שלש השבועות, אם כד
A054856163509.05.20
4
הלוואי שהציבור החרדי יבין שהמשימה היום היא לא לחפש עוד מחלוקות ומריבות, אלא לצאת ופשוט לקרב את עם ישראל להקב"ה בדרך של נועם ונעימות, זה הדרך להיא את משיח בן דוד.
משה כהן08.05.20
3
נשאלתי איפה המשך חכמה כותב שזכו זה גאולה דרך טבע, מה שמצאתי הוא ב2 מקומות, יכול להיות שיש עוד. תהנו מאד זה בעצם לב העניין של גאולה דרך טבע שהיא המכוון.היותר גבוה. בפרשת שופטים על ארץ עשרה עמים. זל"ק והנה יש שתי אופני גאולות, האחת בעתה שזה אם לא זכו, ואז יתקיים ואת רוח הטומאה אעביר וכו' וגר זאב עם
אלי08.05.20
מה פה קושיה?זה ידוע שגם גאולה בדרך הטבע יהיה עם מל המשיח וכמו שכתוב עני ורוכב על חמור .אבל לא בכוחי ועצם ידי
עעע28.01.21
2
ויכוח מטופש. המדינה קימת בר 72 שנה ואת זה כבר אף אחד לא ישנה. השאלה אם הפרו אן לא הפרו שבועות כבר לא רלוונטית.... נניח שהפרו? אז מה יפרקו עכשיו את המדינה? הבל
אביטל08.05.20
את לא מבינה כלום, קודם כל מדברים למי שמעניין אותו דעת התורה וההלכה בנושא, זה כמו לשאול 70 שנה יהודים חילונים מחללים פה שבת ועושים פה כל התועבות שבעולם אז מה לעשות? נניח שחיללו שבת ועברו על כל התורה אז מה לעשות עכשיו? פשוט מאוד להפסיק למרוד בתורה, את שואלת מה לעשות? קודם כל לא להשתתף בבחירות ולא לה
דוד08.05.20
נאחל שאכן תצליח לעבור לחו"ל במהרה, וויליאמסבורג מקום נהדר - בפרט בתקופת זו!
יהודי ישראלי פשוט08.05.20
יש מכתב של הסטייפלר, שאפי' אם עברו, להשאר פה ולהצביע כבר אין בעיה, ואף חובה לעשות כן. זה "למי שמעניין אותו דעת תורה"
איש שקול08.05.20
חוצפן שכמותך! אלפי גדולי ישראל וכל החובבי ציון אחזו שצריך להקים מדינה על פי תורה!! וגם לבנות בית המקדש!!! וכן פסק האבנ"ז גיוואלד!!!
אלי08.05.20
1
רבי מיימון פישמן זצל ממקורבי האור שמח היה שם. מי שקורא את קו"ח של האו"ש וקירבתו למזרחי, והמחלוקת שלו הח"ח כלפי לימוד שפת האומה, ועם הרוג'צבר כו', פשוט מסלף את ההיסטוריה ואת דברי האו"ש. ובכלל גם האבנ"ז כתב כן ועוד.
אלי07.05.20
אתה ממשיך לסלף. מימון בספרים שלו על גדולי שישראל כל כך טועה ומטעה במקור הסיפורים שפשוט זה בדיחה להגיד שנשארה אצלו טיפה לחה של מהימנות.
יהודי מירושלים08.05.20
"שפת האומה"שקר גס עברית היא לא לשון הקוגדש לא של הספרדים ובטח לא של האשכנזים מי שידוע יודע
עעע08.05.20
המשפט שכתבת אינו ברור, הוא בוודאי לא נכתב בלה"ק.
יהודי ישראלי פשוט08.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24