כיכר השבת

מאמר דעה

"פגעי" הטכנולוגיה או "אתגרי" הטכנולוגיה?

קריאה להתבוננות מחודשת על האתגר הרוחני שמציבה הטכנולוגיה ליהדות החרדית המבקשת לשמר את זהותה היחודית, מבלי להפוך לבלתי רלוונטית בעולם טכנולוגי (דעה)

74
נתן ראקוב | כיכר השבת | כ"ג באייר | 17.05.20
"פגעי" הטכנולוגיה או "אתגרי" הטכנולוגיה?
(צילום: שאטרסטוק)

אמר רבי יוחנן, כל ימיו של אותו צדיק (חוני המעגל) היה מצטער על מקרא זה – שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים (תהילים קכו,א). אמר האם יש מי שישן שבעים שנה וחולם? היה מהלך בדרך, ראה את אותו אדם שנוטע עץ חרובים, שאל אותו לכמה זמן הוא נותן פרי? ענה לו האדם הנוטע, לשבעים שנה. אמר לו חוני וכי אתה בטוח שתחיה עוד שבעים שנה? ענה לו האיש, כשם שנטעו אבותי לי כך אטע אני לבני, ישב חוני לאכול נפה עליו שינה ונרדם, הקיפה אותו האבן וישן שבעים שנה. לאחר שבעים שנה קם חוני וראה אדם אוכל מפירות החרוב, אמר לו אתה זה שנטעתו? אמר לו אני נכד של זה שנטע אמר וודאי הייתי מנמנם שבעים שנה וכו'.

את המעשה הזה של חוני, כמדומני שאין צורך להציג לאף אחד. ועם כל זה חשוב להביט בנקודה מאד מעניינת שעולה מן הסיפור. הסיפור הזה נורא מעניין כי הוא טומן בתוכו מעבר דורות של שבעים שנה, מוות וחיים, צמיחה ושינוי דורות, שהאדם המבוגר חוני המעגל שמו, שאילולא מתחטא כבן לפני אביו היו מחרימים אותו שוב אינו רלוונטי לאותו דור.

בשנת 1879 חי אדם בשם תומס אדיסון שהיה ממציא דגול והמציא כ1200 פטנטים. הפטנט הכי ידוע ומפורסם על שמו הוא נורת החשמל ששינתה את העולם ושיחררה אותו מהתלותיות בנרות, אבל אם בשנת 1870 היו מספרים לאנשים שבעוד כמה שנים שוב לא יזדקקו לנרות, אנשים היו מנידים ראש למספר או שואלים אותו איזה ספר הוא קרא.. אבל גם כשזה כן קרה אף אחד לא חשב שיום יבוא והנורה תהיה חסרת תועלת כי אפשר לייצר תאורה ללא חום וללא אש.

אבל האם מישהו זוכר את הפונוגרף שאדיסון המציא? האם מישהו מאזין לתקליטי פטיפון או שיש מי שמקליט שיעורים בקסטה על ידי ווקמן ושומע מוזיקה בדיסקמן? סביר להניח שלא. אבל דיסקמן היה עד לפני מעט יותר מעשור כלי שימושי, זמין ובדרגות שונות של שכלולים.

סוציולוגים מרבים לדבר על שינויי תרבות וצריכה בעולם כעל דברים שמשתנים והעולם משתנה איתם, ולשינויים האלו ישנם מחירים רבים. החל ממבוגרים שלא מסתגלים לשינויים ועד לילדים שחשופים לכל דבר מקצה העולם ועד קצהו, שגם בזה לכל סקטור המחיר שמשולם עליו.

האדם המבוגר, שאינו מסתגל להתקדמות המהירה של העולם, שמצד אחד נשארים תקועים מאחור וחוסר אונים מול ההתקדמות ולעומת זאת טכנולוגיות שמפותחות, כדי לעזור ולסייע לאריכות ובריאות ימיהם. ילדים שנחשפים לכל דבר שקורה ברחבי הגלובוס, כשמצד אחד המון ידע וחכמה מתקבל תוך שניות ספרות ואין דבר נעל מעיניהם, אבל מצד שני גם כל הרוע והלכלוך וחוסר יכולת אנושית לעמוד בכל המידע הרב ולסנן אותו בין טוב לרע.

לעומת כל העולם שמתקדם עם ההתקדמות, ואפילו לא מסתכל לאחור לראות את כמות החללים שהוא משאיר פצוע ומדמם על אם הדרך, אנו, העם התורני, קיבלנו ציווי שנקרא קדושים תהיו כי קדוש אני.

כותב השורות, נתן ראקוב (באדיבות המצולם)

חז"ל לימדו אותנו, שבפסוק זה התורה אמרה לנו לשים מעצורים בחיים שלנו, שזה אומר שעל אף שאין איסור בדברים שהותרו לנו אך לא כל מה שהותר לנו הוא חובה ועל כן, מותר וצריך לאכול, אבל גם לא חובה להתבהם עם האכילה – כי קדוש, מה אני קדוש אף אתה קדוש. ובעומק הדבר, התורה אמרה לנו לעצור רגע ולהסתכל במה שאנחנו עושים אם הוא נחוץ איך הוא נחוץ וכמה הוא נחוץ. התורה לימדה אותנו שאנחנו נשים את הגבולות למה שאנחנו.

אמר לי פעם יהודי חכם, כשאנחנו מסתכלים על עבודת הקודש עם בני הנוער, אנחנו חייבים לזכור את הכלל שאומרים בתפילת שחרית 'לעולם יהא אדם ירא שמים', קודם כל אדם ואחרי שיש מולנו אדם יש שלב של יראי שמים.

החשיבה וההסתכלות על כל מעשה והתקדמות והשמירה על המרחב התורני של החיים שלנו, שמרה על ערכיות רבה בחינוך ובעיצוב כל הדורות, כולל בדורות שטופי טכנולוגיה, מידע וידע.

תהפוכות עולמיות יכולות לקרות בשני אופנים. הראשונה, תהליך איטי שלוקח שנים להתבססות דרך ניסוי וטעיה ועד להשרשה מלאה, כשבדרך כלל בשלב זה של ההתבססות השינוי המוחלטת, מתחיל שינוי נוסף להתחולל. אפשרות שניה לתהפוכה, היא דרך דברים היסטוריים גדולים ולא צפויים שקורים, שמחייבים שינוי מציאות כשעל הדרך דברים נוספים חומקים דרך הפתח שנפתח.

לצורך דוגמא, טכנולוגיית הרכב הממוחשב הוא דבר שהתחיל את ההתבססות שלו כבר המון שנים, כשבעבר הוא היה מותרות והיום הוא סטנדרט שמתחיל להתיישן לעומת רכבים חצי אוטונומיים ולעומת זאת, פצצת האטום ששינתה את העולם, הייתה תוצאה של מצב חירום של מלחמת העולם השניה ובתוך זמן קצר מאד, העולם עבר שינוי דרמטי משימוש בטנקים ומטוסי קרב לנשק השמדה המוני.

על תהליכים שקורים בתוככי המגזר החרדי, ישנם הרבה מחקרים. הרבה דובר וידובר על תהליכי שינוי שקרו בעולם בעקבות משבר הקורנה וגם על תהליכים שקרו וקורים בתוך המגזר החרדי לטוב ולמוטב.

יש פרט מעניין, מרתק וגם מפחיד שחדר דרך דלת השינויים בלי באמת להתכונן אליו.

מזה שנים שיש שאלה העומדת במרומי בתי המדרש, קהילות החדשות ואידי המקוואות. כמה זמן יקח עד שלרוב המגזר החרדי יהיה אינטרנט בבית, או אולי נכון לשאול ככה, כמה זמן בנק פועלים עוד יצטרכו להפעיל צוות אנושי מורחב בשביל מי שאין לו את היכולת הטכנולוגית לעשות פעולות. הפסימיים נתנו כמה שנים בודדות והאופטימיים התרחקו לעשור, אלו ואלו הסכימו שיש תהליך מחוייב מציאות שאי אפשר להתעלם מזה, גם לא על ידי סטיקרים ורמקולים, השאלה היא רק איך נתמודד וכמה זמן נוכל להחזיק את זה.

חלק מהתהליך האיטי התחיל והוא על ידי רשתות מסוננות וטלפונים בהגנות כאלו ואחרות, אך הרבה מהעם שמר על מרחק כלשהו והתהליך האיטי היה מחלחל לאיטו, עם ההגבלות הנכונות וההתמודדות הטובה.

משבר הקורונה, פתח פתח ללימודים מרחוק עבור כל ילד ישראלי, שהעלה את המניות של חברת זום שכמעט אף אחד לא הכיר את הפלטפורמה הזו, ואפשרות זו אפשרה על אף סגר וריחוק לראות את הקרובים וההורים המסוגרים.

ובתוך הדלת הפתוחה, התחולל שינוי גם בתוך המגזר החרדי שפלא הטכנולוגיה העולמית נכנס בדלת פנימה מכורח המציאות, ואיתה התמודדות שפותחת צוהר להתמודדויות משנה נוספות ורבות. וחשוב לזכור ולהבין שהדרך החוצה בדרך כלל קשה יותר מהדרך פנימה, מה שאומר שגם מי שהכניס לצורכי עבודה מרחוק ומכורח המציאות, החזרה לשגרה כשתהיה בע"ה לא תחזיר את הגלגל אחורה.

מבלי להכנס לנושא של תכנים שיש באינטרנט, לפיתוח תלותיות/התמכרות ועוד מרעין בישין שיש ברשת ואף לא לצד שכנגד, הדברים התועלתיים והטובים שהרשת הביאה לעולם, יש דבר חשוב מאין כמותו שצריך לקחת בחשבון והוא נושא המידע והידע.

מידע כולל טענות על עובדות. עובדות נעשות למידע רק שהם מוזכרים או נכתבים, ולכן מידע יכול להיות גם שגוי או לא נכון. מהו ידע? ידע אם כן הוא מידע מאורגן המשובץ בתוך הקשר. ידע הוא מידע שאפשר להפיק ממנו משמעות, ולהחליט האם הוא רלוונטי. המידע מגיע עלינו כיום באמצעות הכלים הטכנולוגיים ,גם אם אין לנו רצון בו העולם מלא במידע , אך מה שחסר בו הוא הידע .כדי להפוך את המידע לידע עלינו להשתמש בחוכמה (פוסטמן "קץ החינוך" 1997).

במאמרים הבאים נרד לעומקם של שני המושגים ונבחן אותם ואת הרלוונטיות לגבנו.

תוכן שאסור לפספס
74 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
לכל אלו שמתלוננים נגד כל בריא נפשית וחכם שרוצה להתנזר מאינטרנט, בטענה שמי שלא רוצה אינטרנט אז הוא שייך לעולם הישן, למיטב ידיעתי הלבוש החרדי שלכם זה מלפני 150 שנה באירופה אז למה אתם חיים בעולם ישן לכו לאיראן, מה זה הכובעים והחליפות הארוכות המוזרות של החרדים? זה לבוש של היום ב2020? ככה התלבשו לפני מ
חרדי מודרני18.05.20
כל האריכות הזאת ואתה מתאמץ לחינם. הטענה אינה שמי שנגד האינטרנט שייך לעולם הישן כמו שכתבת, הטענה שללא אינטרנט אתה לא יכול לתפקד בעולם שלנו בהווה! זאת לבד אם אתה אברך כולל. מה לעשות שלא כולם כאלה, ולא כולם בנויים לזה? בקרוב יעלמו גם חנויות הבגדים והנעליים, תתכונן...
אתה טועה18.05.20
ככה מדבר אומלל ששבוי בדעת "ההמון" שמחליט עליו, נניח שיש אפילו רק 5000 איש בכל מדינת ישראל שאין להם אינטרנט, וכל מיני משרדי המדינה או חנויות רוצים להגיע אלי ה5000 איש האלו, אז יהיה כבר פרנסה לאלו שמתווכים בין ה5000 איש ולסוחרים או החנויות או משרדי המדינה שרוצים להגיע ל5000 איש האלו, אתה מבין? או ש
חרדי מודרני18.05.20
אפס אחריות על החרדים, לכן הם לא צריכים לדאוג למים, חשמל, טכנולוגיה, רפואה מתקדמת , שיג ושיח עם חוקרים ברחבי העולם וכו'. החרדים חסרי האחריות יכולים להיות בורים ונבערים כי אחרים דואגים להם. אבל הצבועים החרדים רוצים לחיות דווקא המדינות מתקדמות שהאינטרנט משגשג בהם . אתה מכיר מדינה מערבית מתקדמת שמספקת א
אתה מיתמם הא?19.05.20
טמבל החל המדינה שציינת, הם חוששים שאז השלטון יוגש לחרדים במגש של כסף, הם דווקא שמחים מאוד מזה שהחרדים סגורים בעולם שלהם, (זה לא שזה קשור אלינו במה שהחילונים רוצים או לא, אני רק מציין עובדה שכולם שמחים פה, החרדי חי באורח חייו ולא צריך ללכת לרחוב וללמוד ביחד עם חילונים וחילוניות כל מיני דברים כאלו,
חרדי מודרני19.05.20
אתה לא חרדי מודרני אלא רפורמי ומזכיר לי טענות שאני שומע בשיחות עם חילונים מתחילים (כתושב בעיר מעורבת אני נתקל בהם דיי הרבה)
@@18.05.20
23
חרדי זה תרבות!!! מי שיש לו אינטרנט הוא לא בתרבות של שאר החרדים, הוא כבר בתרבות אחרת, יש אפשרות לשנות את התרבות כמו אצל החילונים שהתרבות השתנה, אבל בינתיים שיש הרבה חרדים שלא עובדים ואין להם גישה לאינטרנט אז הם ישמרו בכל הכח שהתרבות לא ישתנה. פה בניו יורק התרבות השתנה בגלל שכל החרדים אחרי שתים ושלש
גר בניו יורק17.05.20
מעניין מאד. היהודים עובדים כבר 3800 שנה, ועם כל זאת הצליחו לשמר את היהדות עד היום.
משה18.05.20
22
משם נצא
בירה עמיקתא17.05.20

הצגת כל התגובות

21
הרבי מחב"ד צעק על החובה להתאים את כל הטכנולוגיה ליהדות בכל דרך אפשרית, לא להראות מסכנים עלובים ולא רלוונטיים בפני הבריות, בריחה והגבהת החומות הביאה עלינו התבוללות נוראית והפכה אותנו ללא רלוונטיים לחלוטין בעולם המודרני. חרדים יקרים - ברוכים הבאים לקרקע המציאות, רק חבל שהקצתם משנתכם כל כך מאוחר...
הרבי מחב"ד17.05.20
שקרן הוא לא צעק שכל יהודי חייב טלוויזיה, אינטרנט גרועה מטלוויזיה פי מליון, זה כל אחד יודע, ואפילו טלוויזיה לא לכל חסיד חבד היה בשעתו טלוויזיה, רק אולי לאלו שעסקו לפרסם יהדות אצל החילונים וכו' אתה מדבר על קרקע המציאות? ובכן קרקרע המציאות היא שיש מליארדים מוסלמים בעולם וזה הדת הדומיננטית, ואחרי זה יש
הרבי מקושקייא18.05.20
וודאי שהוא לא צעק שליהודי צריכה להיות טלויזיה, אבל הגישה שלו היתה נגד ה"לא" האוטומטי לכל דבר כמו שמקובל אצל החרדים. לעשות מאמץ להתאים את הדבר למסגרת ההלכה זה נגד ההלכה?מה זו השטות הזו? גם סכין יכולה לשמש לפעמים למעשים נגד ההלכה, אז בגלל זה אוסרים בצורה גורפת את השימוש בסכין? אבל כך מתנהלת החברה
מה אתה רוצה?18.05.20
20
הגיע הזמן סוף סוף להניח את הדברים על השולחן ולהפסיק לברוח מהטכנולוגיה אלא להשתמש בה בבחינת ויגזול את החנית מיד המצרי, הידברות עושה את זה טוב מאוד, ואם לא הגיעה הקורונה אלא ללמדנו שיעור זה של שימוש מושכל בטכנולוגיה על מנת להנצל מפגעי השעה, דיינו. שאפו לכותב האמיץ!
אלי17.05.20
כן כולם מדברים לגזול את החנית מיד המצרי הבעיה היא שכל אלו שגוזלים את החנית מהמצרי נשארים שן עם המצרי... מה שאני מתכוין שכוונות לחוד ומעשים לחוד, אני מכיר הרבה חברה עם אינטרנט מסונן שהם התקררו באידישקייט וירדו קצת אפילו עם הסינון, ולכן זה לא פשוט לגזול את החנית כמו שאתה חושב
55518.05.20
איש לא אמר שאין באינטרנט סכנות גדולות, רק שהסכנות בהמנעות ממנו גדלות הרבה יותר. גם בכבישים מתים לא מעט אנשים, ובכל זאת אנשים נוסעים לעבודה. רק אדם שאינו מיושב בדעתו ישב כל ימיו בבית מפני סכנת תאונות הדרכים.
רפאל18.05.20
עובדה שלא נותנים לך לעבור בשדה תעופה ולהבדיל בכותל בלי שיבדקו שאין לך סכין או מתכת על אף שהסכין יכול לשמש לדברים טובים... אז נכון בתאונות שזה לא קורבנות באחוזים גבוהים אז נוסעים, אבל במטוסים לא מכניסים סכינים אפילו אם זה יהיה חבר כנסת או אדמור או צדיק או ראש הממשלה אז אתה מבין? וחוץ מזה "הכל בידי
55519.05.20
19
אני לא ראיתי תשובה הלכתית מנומקת האוסרת את הגישה לאינטרנט. אם מישהו ראה יאיר נא את עיני. כל מה שראיתי זה פאשקווילים ודברי התעוררות חוצבי להבות. לא כך קובעים הלכה בישראל.
רפאל17.05.20
ידועים דברי הרב וואזנר שפסק על אינטרנט שאין לו חלק לעולם הבא, איפה כתוב בתורה שאסור להדליק חשמל בשבת? החשמל זה המצאה מלפני 200 ויותר שנה אז איפה כתוב שזה אסור להדליק בשבת? בדיוק בשביל זה יש ספרי שו"ת שמבררים את ההלכה, גם בנושא האינטרנט יש ספרי שו"ת שמבררים, ורוב פוסקי הדור כלל לא יודעים מהי אינט
ו18.05.20
אתה רק מחזק את פליאתי. איך יתכן לצאת למלחמת חורמה נגד האינטרנט אם כדבריך רוב פוסקי הדור כלל לא יודעים מה זה אינטרנט?
רפאל18.05.20
על פי ההלכה אפשר לחלוק על הרב ווזנר עם כל הכבוד ולפסוק שמי שאין לו אינטרנט והוא צריך את זה אין לו חלק לעולם הבא בגלל הביטול תורה שגורם חוסר האינטרנט
ג'פרי19.05.20
18
מאמר מקסים ומהמם!! כתיבה קולחת ותוכן עשיר.. יישר כח....
חושב 17.05.20
17
פגעי טכנולוגיה הם פגעי בני אדם. חשיפה לכל הטמטום האנושי ברשתות החברתיות, עודף המידע (השקרי ברובו), התהומות של תאווה, הם יצירה של בני אדם. הטכנולוגיה היא רק פלטפורמה להזריק לך את הפגעים שיצרו בני אדם ישירות לוריד. רוב התגובות פה הם של אנשים שכבר מכורים וכבר מזריקים. אין להם דרך חזרה. הם חייבים להצדי
לא הבנת ראקוב20.05.20
אם כך, מה אתה עושה כאן באינטרנט המשוקץ ? גם אתה "מזריק" ?
צבוע20.05.20
מי שרואה באינטרנט רק זוהמה דומה למי שיורד לרחוב ורואה רק זוהמה. מי שרואה רק זוהמה הוא עצמו מזוהם מכף רגל ועד ראש. ברחוב אין רק זוהמה, יש גם דברים טובים ומועילים. כך גם האינטרנט. האינטרנט הביא ומביא תועלת עצומה לבני האדם. החרדים אינם עוסקים ביישובו של עולם לכן בעיניהם האינטרנט זה רק בידור וטינופת.
רדידות אפינית20.05.20
בתורה שלי (שאגב כנראה אתה כלל לא מאמין בפסוק הזה ובחזל) כתוב ההיפך מכפירה שלך, "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא בראתי" וחז"ל אומרים שלולא לימוד התורה לא יהיה קיום לעולם והכל ייחרב, רבי חיים מוואלוזין זיע אומר שאם יהיה רגע אחת שלא יהיה תורה בעולם מיד ייחרב העולם, ולכן החרדים והדתיים ש
אין לך שכל20.05.20
זה אולי בתורה החרדית שלך. תן לי את מקור לברור לדבריך בחז"ל שאם רגע אחד לא ילמדו תורה העולם יחרב!!! מעניין שחז"ל עבדו לפרנסתם ודיברו בלי סוף בשבח העבודה ולא טענו כדבריך שאין צורך לעבוד כי הם לומדים תורה ובזה מיישבים את העולם!!! בזמן מלחמות העולם למשל באמת לא היה רגע שלא למדו תורה? למי אתה מוכר את
נמאס כבר!!!20.05.20
יש עשרות מקורות, אם אתה דווקא רוצה אני יכול לחפש "בנפש החיים" לרבי חיים מוואלוזין זי"ע את הלשון שלו, תענית ג: "אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי
כופר אומלל20.05.20
קשה למצוא אסמכתאות לדת החרדית בחז"ל הא? בקשתי מקור ברור בחז"ל שאם רגע אחד לא ילמדו תורה העולם יחרב. בשום מקור שהבאת זה לא כתוב. הפרשנויות האפשריות למקורות שהבאת רבות ומגוונות. רבי חיים מוולוז'ין זה לא חז"ל, אל תוליך פה שולל אנשים. וודאי שהתפיסה החרדית המקובלת היא שאסור לעבוד, תראה איך מתיחסים לילדי
לאחשבתי אחרת20.05.20
בזמן מלחמת העולם השנייה למדו תורה בארץ ישראל ובאמריקה, ובוודאי שבמלחמת העולם הראשונה שבכל מיני מדינות שלא הגיע המלחמה למדו תורה,
אגב20.05.20
16
כתבה חשובה. חייבים למצוא דרכים להתנהל מול המבול הזה.
שמשי למפרט17.05.20
15
אחד הדברים הטובים של הקורונה זה שאצל הציבור החרדי השכל התחיל לגבור על פולחן הגדוילים וב"ה יש למעלה מ60% אינטרנו יותר מלפני הקורונה
ג'פרי17.05.20
אני לא ממש רואה את הטוב של זה, אישית אני גם לא רואה את הרע של אינטרנט מסונן, מי שלא רוצה בבית שלו בכבוד אבל שאף אחד לא יגיד שיש באינטרנט מסונן משהו בעייתי.
שומר נפשו17.05.20
תלוי איזה סינון יש לך, סינון יכול להיות רע אם זה בדיחה
418.05.20
זה לא ענין של טוב אור רע זה מציאות בשטח כמו שמדינת ישראל מציאות בשטח לאחר שהמדינה הוקמה היו גדוילים שהמשיכו לתקוף את הקמת המדינה לעומת זאת היו גדוילים אחרים [לא אכריע ביניהם מטעמים מובנים] שאמרו היות ולא שאלו אותנו אם להקים מדינה או לא השאלה כרגע לא רלוונטית אם להקים אלא איך מתמודדים אחרי שהיא הוקמה
ג'פרי18.05.20
14
איפה שהגיעה ההשכלה - החרדיות קרסה. החרדיות היא כשלון כבר 200 שנה. פעם כולם היו חרדים, בגלל כשלון החרדיות - 90 אחוז מעמ"י לא שומרים תומ"צ. אם היתה על החרדים אחריות מינימלית, הם היו נאלצים ללמוד באקדמיה, ואז החילוניות היתה שוב עושה בהם שמות. אין עליכם אחריות, אתם לא צריכים לדאוג לחשמל, מים, רפואה, מדע
חרדים ומודרנה18.05.20
הרמב"ם היה רופא. חרדי יכול להיות רופא?
פעם כולם היו?18.05.20
כל חילוני מטמטם זה המשפט היחיד שהוא יודע, אבל מכל ספרי הרמב"ם הוא לא יודע כלום.
אבא 20.05.20
אתה חולה נפש, וצביעות תגיד לעצמיך, צביעות זה גוי כמוך שמתחפש ליהודי ותוקף חרדים, החרדים לא חייבים לך כלום, והם הבעלי בתים של עצמם להחליט להשתמש בכל מונדרנזציה כל זמן שזה מתאים עם ההלכה והיהדות, ואותו זכות יש להם להתנזר ממודרניזציה שמהווה סיון ליהדות שלהם, שאר הדברים שכתבת בלה בלה קנאה טמטום ותסכו
א19.05.20
ברחת מבית משוגעים פסיכיאטרי? קורה שמאבדים את הכדורים, תחזור לאן שאתה שייך....
מאיפה ברחת?19.05.20
לפי מיטב ידיעתי אחד כמוך "שממש כואב לו" שחרדים משתמשים במכוניות ומכשירים מתקדמים, רק בגלל שהחרדים לא רוצים אינטרנט וזה זכותם המליאה, אחד כזה שמשתולל לא על הנושרים בעקבות האינטרנט והקשרים הלא רצויים שנוצרו עם האינטרנט ולכל מיני אנשים מהעולם, לא על זה אתה משתולל, אלא שכמו נאצי או אנטישיימי כואב
ק20.05.20
כן הוא ברח מבית המשוגעים החילוני...
אבא 20.05.20
13
לא קראתי בעיון את הכתבה אבל ברור שהנושא של "פגעי הטכנולוגיה" זה אחד השקרים והעמדות הפנים הבולטים בציבור החרדי. הכותרת אמיתית. האתגר כאן, אם נרצה או אם נמשיך לשחק בת יענה. הטכנולוגיה חלק מחיינו. מלבד אחוז מסוים של הזויים או כאלו שבאמת נשארים מאחור, גם התפתחותית וגם כלכלית. מי שהוא מינימום פרודוקטיבי
דוב17.05.20
12
המוטיבציה של הכותב ראויה אבל זה חסר טעם. הצבור החרדי כשמו כן הוא, קח את החרדות ממנו והוא כבר לא חרדי. בכל אופן הצבור החרדי כבר 200 שנה עסוק בהתחפרות, יללות, התבכיינות, והאשמת כל העולם בבעיות שלו. דבר אחד אני לא מבין - נוכח כל פגעי הטכנולוגיה בעולם המערבי, לא פשוט יותר לחיות במדינות עולם שלישי כמו א
חסר טעם17.05.20
חולה נפש גם במדינות עולם שלישי יש אינטרנט, הייתי באוקראינה והכל שם זועק עניות ואביונות כמו לפני 200 שנה, אבל אינטרנט יש ווייפי, ולכן נסיון הלצינות המטופש שלך לא רלוונטית, בגלל שיהודים רוצים להיות קדושים הם צריכים לחיות במדינת עולם שלישי? למה כי אתה מקנא בהם שיהיה להם כל טוב הגשמי של העולם המערבי,
אין לך שכל18.05.20
מי שמשתמש בביטויים מהסוג של "חולה נפש", "אין לך שכל" ועוד שלל ביטויים שפלים מהסוג הזה מעיד על עצמו שהוא מתלהם, בור ואיך לא - חולה נפש, שהרי אמרו חכמנו כל הפוסל בממו פוסל.
חולה נפש?18.05.20
תענה לעניין על מה שכתבתי, תפריך את דברי, ואל תתמקד על מילים וכינויים שכתבתי לך (ובצדק...)
אין לך שכל19.05.20
"להפריך" את הדברים שלך? אפשר כבר לחשוב מה כתבת.... טמיעה התבוללות וחילוניות מקורם רק בעולם המערבי חילוני. לא מכירים תופעות כאלה בארצות האיסלאם או המזרח הרחוק. וחוזרת השאלה – למה החרדים חיים בעולם המערבי שהביא ומביא להדרדרות רוחנית של רוב עם ישראל, ולא בורחים למקומות שאין בהם מגפה רוחנית? לא בא לכם ל
"להפריך" מה?19.05.20
11
שמח לקרוא את המאמרים שלך ממתינים לעוד
אתה כותב נפלא17.05.20
10
כתבה מדהימה נאה דורש ונאה מקיים
יצחקי17.05.20
9
חדש אסור מן התורה, זו כל התורה החרדית על רגל אחת וכל המשנה ידו על התחתונה. אלפי שנים החרדים נסעו בעגלות, ואף ילד חרדי לא נהרג טרם זמנו בתאונת דרכים. וכיום כאשר גדולי ישראל נותנים דוגמה רעה ונוסעים בלימוזינות. גם פשוטי החרדים נוהגים במכוניות, ואין יום ללא הרוג או פצוע חרדי.
רבינו18.05.20
אתה כסיל ברמות....
אבא 20.05.20
8
לא מדובר רק בטכנולוגיה. החרדים בורחים גם מהכרה ברורה בציונות, למרות שהציונות ניצחה כבר מזמן את הדרך החרדית המקורית - הטענה שצריך לחכות בגלות באופן פאסיבי למשיח צדקנו. החרדים היום מדברים עברית מודרנית שוטפת בעקבות אליעזר בן יהודה ובן גוריון, ואיש מהם לא מבין אידיש (מעניין מה היה חושב החפץ חיים על זה.
חנן. ב.20.05.20
אין תקנה לנפש חולה כמוך, טמבל אם אתה מדבר על ניצחון, ומודד את הדברים בראש העקום שלך באופן האומלל שכתבת, אז אל תגיד שהציונות ניצחה, תקרא לילד בשמו האמיתי, תגיד שמצעד התועבה ניצחה, שחילול שבת ניצחה, שללמד לילדי ישראל בבתי ספר חילוניים שאין אלוקים זה ניצח, הרי זה המדד אצליך שהיהודים השתנו בזכות הצי
א20.05.20
בדעא"ש מחפשים מתלהמים חמומי מוח ואהבלים עם תעודות בדיוק כמוך. אין לך תשובות, רק קללות וגידופים בסגנון של מטיפים מוסלמים מפגרים שלא יודעים שיח רציונלי מהו. חשבון נפש והפקת לקחים זה משהו שהחרדים לא יודעים עליו, לכן הקב"ה ימשיך להכות בכם ללא רחם. כמו שהמוסלמים משתרכים מאחור בכל תחום אפשרי ולכן מקלל
לך לדעא"ש20.05.20
לקלל פירושו לאחל לך רע שתמות או שיקרה לך משהו רע, וכלל לא קיללתי אותך, רק הגדרתי אותך בכינויים הראויים לך לפי התגובות המתוסכלות שכתבת בזעם אומלל על החרדים... אתה כותב שאין לי תשובות, ועניתי לך על הכל, עניתי לך שרק בזכות התורה קיים העולם ולא בזכות הטפשות שלך וזה כתוב בחז"ל, ולכן אם החילוניות אצליך
חה חה20.05.20
7
קשה לי לומר שהכתב, וכל המגיבים, יש להם יר"ש צרופה, למי שיש לו יר"ש הפחד מטומאת האינטרנט היא גבוהה ביותר, אני לצערי ורוב המגיבים לא כל כך צדיקים, אז בוא נסתום את הפה.. ונעריך את אלו ששומרים את עצמם. אין אינטרנט כשר, יש אינטרנט שהוא לא סם המוות.
אבא 20.05.20
כל הכבוד, אכן זה האמת, ויש פה איזה קרלינער או אולי נושר חרדי, שכותב כל כך הרבה שטויות עם כעס נורא על החרדים, הוא שואל למה אני החרדי משתמש במכונית, וטוען כמו חולה אמיתי שאם החרדים לא רוצים אינטרנט, אז אסור להם חוקית להשתמש במקרר מכונית מגהץ מיקרוגל, חה חה מה הקשר? חסרים כל מיני גויים או חילונים ש
ע20.05.20
"אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי לא תסור מעליו אולתו" כנראה שעל כמוך כיוון שלמה המלך. אתה לא מסוגל להבין את הטענות כלפיך ובמקום ללגלג על עצמך אתה מלגלג על אלה שטוענים כלפיך? עכשיו תתאמץ יותר - החשיבה המדעית שאחת מפירותיה היא הטכנולוגיה, בסיסה בהתנערות מהחשיבה הדתית ובדחיקת האלוקים לפינה.
עוד אחד20.05.20
קרלינער מתוסכל החרדים לא נלחמים נגד טכנלוגיה ומודרניזציה, זה הבעיה שלך שאתה חושב עליהם ככה, הם לא רוצים בסך הכל להתחבר לרשת ששם אתה נחשף לכל מיני דברים שמרחיקים אותך מהיהדות והיר"ש, אין לשום חרדי משהו נגד מודרניזציה וטכנלוגיה, אתן לך משל שאפילו ילד כמוך ששכלו צר ודל יבין, כשהומצא הפצצת אטום בעולם
ע20.05.20
6
איפה מתקררים יותר ביראת שמים במרוקו, אפגניסטן, פרו וכו' או בארה"ב אנגליה וישראל? החרדים מתעקשים לחיות במדינות חילוניות כפרניות ופרוצות, ההדרדרות לחילוניות היא בגלל הפיתויים שמציעים החברות האלה בלי סוף, בחברות האיסלאמיות או המזרחיות אין פיתויים שמביאים להדרדרות ועדיין אין שם חרדים! למה? אפשר לחיות
קצת סדר19.05.20
צר לי אבל אתה חולה נפש! אתה מדבר הרבה וכולם צוחקים ממך, ואף אחד לא יעשה לך בכלל את החסד לענות לך על הקנאה שלך בחרדים וכל הבלה בלה שכתבת, (אני מצידי יכול להפריך אותך כל כך טוב, אבל נמאס לי שהאתר מעלה רק את השטויות שלך ולא נותן להגיב, וכנראה יש לזה סיבה כי הרבה שטויות וסתם תגובות לא לעניין הם מעלים
ק20.05.20
שמענו כבר על ה"הפרכות" שלך. דבריך הם תשפוכת של קש וגבבא, מקושטים לרוב בקללות וגידופים פרי מוחך הקודח ונפשך המיוסרת. יש טיפולים לאנשים עם בעיות כמוך. לא מאוחר לטפל.
שמענו כבר20.05.20
אתה מדבר ככסיל גמור, ככה זה כשלומדים ליבה בלי תוס', אף אחד לא בוחר איפה לגור, אלא הדברים מתגלגלים משמים אחרי השואה מטבעם של דברים עלו לארץ הקודש ולאמריקה.
אבא 20.05.20
אתם לא מסוגלים להגיב לעניין הא? כל פעם שאין תשובות - "ככה הקב"ה החליט". הפכתם את היהדות לאיסלאם חבורה של נאדרטלים.
לעניין?!!20.05.20
5
יש במגיבים אדם הזוי שתוקף בשצף קצף את האינטרנט ואת השימוש בו תוך שהוא עושה את זה באינטרנט!!! חוסר שפיות?
יש כאן הזוי19.05.20
הוא לא הזוי בניגוד אליך... זה לא בשצף קצף, הוא משתמש עם האינטרנט לפרסם את האמת, הוא כשלעצמו כבר התרגל לשימוש באינטרנט וקשה לו להתנתק ובדיוק משום כך הוא מזהיר את אחרים וכותב את האמת, זה כמו שאחד התמכר לסמים או סיגריות, ורואה שזה לא בריא ולא טוב אבל לא יכול להפסיק, אז לפחות הוא צועק ומזהיר את הצע
האמת20.05.20
תירוצים בגרוש. תתאמץ יותר.
תירוצים בגרוש20.05.20
לא צריך להתאמץ, זה האמת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! שהשתנה בעקבות האינטרנט קשה לו להתנתק, אבל לפחות הוא אומר את האמת מתוך נסיון אישי וזה מדהים! כי טבע האדם זה הפוך להצדיק את מה שהוא התרגל בו ומה שהוא רוצה, יש לאדם נגיעה לרצות להכשיר אינטרנט כי הוא אוהב לגלוש ולשוטט באינטרנט, וכשא
האמת 20.05.20
4
הגישה החרדית של התחפרות והגבהת החומות נוכח בעיות ואתגרים הוכיחה עצמה ככשלון חרוץ, אבל כרגיל הם לא מסוגלים ללמוד מהטעויות שלהם. בעבר כל היהודים בעולם דקדקו במצוות, ההסתגרות החרדית וחוסר האונים שלה מול ההשכלה הביאו לכך ש 90% מיהודי העולם לא שומרים תורה ומצוות. החרדים מאשימים את הציונים, את המדע, א
האינטרנט אשם?18.05.20
גולם מטופש, ומי הצליח החילונים? אלא מאי הדתיים? אל תצחיק אותי... [כל הדת היום ותמיד נמצאת אך ורק על ידי מוסרי נפש.]
אבא 20.05.20
העומק של ה"תשובה" שלך מעורר התפעלות...
איזה עומק20.05.20
3
מה ששגוי פה מעיקרו זה הפער העצום בין המחנכים לבין המתחנכים. אם המורה של ביתי בסמינר מסרה הרצאה שלמה בגנות השימוש במייל, והבנות משוחחרות תוך כדי כך בזום (ההרצאה מוקלטת, המורה לא יכולה לראות...) אז אין חינוך!! על פי דרכו ולא על פי מה שהיית רוצה שתהיה דרכו. אנשי חינוך- תתעדכנו או שנאבד אותם!!
לאה18.05.20
2
יש כאן מישהו ששורץ באינטרנט כל היום וכותב בזעם כנגד השימוש באינטרנט. זה מילא, את הצביעות החרדית אנחנו מכירים - קיללו את המדע ומשתמשים בו בהנאה, קיללו את הציונות ונהנים מפירותיה, קיללו את ההשכלה והיום מתנהלים בהתאם לה, מקללים את הכפירה והחילוניות אבל מוכנים לחיות רק במדינות חילוניות וכופרות. הצביעו
לחולה הנפש20.05.20
1
מאמר מרתק ! מומלץ לקריאה ! טעם של עוד...
אריה18.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 16:09
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 13:44

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 12:09
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 11:33

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 10:10

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 09:16

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24