כיכר השבת

טור דעה

האם הציבור החרדי אשם בשנאה כלפיו?

מה יהיה הלאה? האם נוכל לשפר את תדמית הציבור החרדי? או שמא חלילה וחס נמשיך לחטוף אלות משוטרים וקיתונות לעג ובוז מאנשי תקשורת? הרב מנחם ישראלי בטור אישי (טור)

36
הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת | י"ד בתמוז | 06.07.20
האם הציבור החרדי אשם בשנאה כלפיו?
(צילום: באדיבות המצולם)

השנה האחרונה עמדה בסימן של "שנאת חרדים", זה התחיל בעיקר בתחילת מערכת הבחירות השניה כאשר ההסתה חצתה כל גבול (וכידוע שזה ענינה של מפלגה מלשון פילוג) בחסות הפוליטיקאים א.ל. י.ל. ובחסות רוב גופי התקשורת המלוכלכים, והמשיך במערכת בחירות שלישית ולאחריה בתקופת הקורונה.

ביטויי הסתה גרועים כאלה לא שמענו מאז היטלר ימ"ש. החרדים יותר מסוכנים מהאיראנים. החרדים הם סרטן. החרדים רוצים את כל הכסף של המדינה. החרדים הם פצצה מתקתקת. החרדים מפיצים מגיפות. ועוד כהנה וכהנה.

פירות ההסתה לא פסחו על המשטרה הטעונה שיפור גם היא, מחזות כמו שוטרים המכים חרדים על לא עול בכפם, קנסות על ימין ועל שמאל באופן לא פרופורציונלי, ועוד כהנה וכהנה. כל אלה נהיו מחזות שבשגרה.

כמובן (כמה טוב) שיש את מי להאשים, את הפוליטיקאים האומללים ואת התקשורת העוינת שטורחת להנדס את תודעת הציבור התמים.

אמת ויציב. אמנם יכולנו להאשים את המנוולים האמיתיים (הפוליטיקאים המופקרים וחסרי האחריות וגופי התקשורת העוינים) בהסתה ופילוג, ובכך לחתום את הענין.

אך בכל זאת עלינו לשאול כמה שאלות:

מה יהיה הלאה?

האם נוכל לשפר את תדמית הציבור החרדי?

או שמא חלילה וחס נמשיך לחטוף אלות משוטרים וקיתונות לעג ובוז מאנשי תקשורת?

כמובן שיש "חרדים לדבר ה'" שיטענו ויאמרו, מה משנה מה יאמרו בטלוויזיה, אנו עושים רצון ה' מבלי להתחשב מ"מה יאמרו".

זה אמנם נשמע התנהגות חרדית למופת, אך אני חרד מחרדיות שכזו.

לא זו הדרך הנכונה בעבודת ה', שהרי אמרו חז"ל "ואהבת את ה' אלקיך" "שיהיה שם שמים מתאהב על ידך". הוי אומר שחובתינו וזכותינו לדאוג לכך שידברו טוב על הציבור שומרי התורה והמסורת. (רבי שמעון בן שטח החזיר יהלום שנאבד לגוי, למרות שלא היה מחויב כלל לא בדיני תורה ולא בדיני מדינה, ובלבד שיתקדש שם שמים...)

מה עוד שרוב מוחץ של תושבי ארץ הקודש, יהודים הם. ובכך שיש את גופי התקשורת שטורחים ללכלך ולטנף על הציבור החרדי, הנה מלבד החילול ה' שנוצר, הרי זה גם גורם ליהודים להתרחק ממסורת ישראל סבא.

ובכן, האם יש משהו שאנו, החרדים לדבר ה', יכולים לעשות כדי לשפר את המצב?

כדי לענות על שאלה זו קודם עלינו לדעת את שורש הבעיה, וכמאמר: "ידיעת המחלה חצי תרופה".

גופי התקשורת מלוכלכים ומטונפים, זה שהם מלכלכים ומטנפים על הציבור החרדי, זה לא שורש הבעיה. שהרי כל לבלר חסר אינטלגנציה ואמונה, החושב את עצמו לחכם ונאור, יכול למשוך בקולמוסו ולהטיף בפיו נגד הציבור החרדי. זה עובדה שאין מה לעשות עמה. תמיד היו ה"מהרסייך ומחריבייך" שלקו בשנאת ישראל תהומית (אוטו-אנטישמיות). הם צמחו מתוככי עם ישראל, והרבה פעמים מתוככי הציבור החרדי. כך היה וכך הוה.

שורש הבעיה היא שהציבור הרחב (בדגש על "הרחב") לא זוכה להכיר את הציבור החרדי פנים אל פנים, אלא הוא מכיר אותו בעיקר דרך מסכי הטלויזיה. וזה שורש הבעיה. כאשר רוב המידע שזורם ליהודי העממי (וברוב הפעמים מדובר ביהודים תמימים וטובים) זה המידע שגופי התקשורת מציגים לו מעל מסכי הטלויזיה. וכמובן שלטלויזיה יש אינטרס לענין את קהל הצופים ולכן מחפשים אירועי קצה שלא בהכרח (או ליתר דיוק: בכרח שלא) מאפיינים את הציבור החרדי בכללותו.
ומה נשאר לצופה התמים והפשוט, אם לא לקבל את הרעל והארס שנכנס לתודעתו באין מפריע, ובאין שום מקור לתודעה אחרת.

מה היה קורה אילו כל או רוב מוחץ של תושבי ארץ הקודש היו נחשפים באופן ישיר לציבור החרדי והיו רואים שמדובר בבני אדם שלא צומח להם קרניים? הרי ברור שאז התודעה הייתה מתחלפת...

כמובן שיש בתוככי הציבור הרחב הרבה "עמך בית ישראל" שכן מגיעים במגע ישיר עם חרדים, (אם זה עסקים או שאר ארגוני החסד הנהדרים) אך א. הם עדיין מיעוט ביחס לרוב הציבור היהודי בארץ ישראל. ב. גם אלו נחלקים לשני קבוצות: יש את הפיקחים שמבינים שהתקשורת עושה עליהם סיבוב ומנסה להנדס להם את התודעה שהציבור החרדי הוא "חשוך"... ויש את התמימים שחושבים ואומרים אמנם אתה דווקא חרדי "בסדר" אך רוב החרדים הם כך וכך...

לבוא להמוני בית ישראל בדרישה שיפסיקו לצרוך טלוויזיה ותקשורת (תשקורת), זה לא שייך. זה בהחלט היה רצוי שיפסיקו לראות טלוויזיה, אך אין כח לא ביד הרבנים לגזור גזירה זו, ולא ביד רוב הציבור לעמוד בגזירה כזו.

אז מה כן?

מהי הדרך הנכונה והיעילה להשפיע על תודעת המוני בית ישראל?

ובכן, אם הבעיה העיקרית היא שרוב הציבור מכיר את הציבור החרדי דרך מסכים, עלינו לצאת מן המסכים ולהגיע אל רוב הציבור במגע ישיר.

בשנת תשל"ז (1977 למנין העכו"ם), לפני 43 שנים, היה האדמו"ר מגור דהיום אצל הרבי מליובאוויטש, אז אביו האדמו"ר ה"לב שמחה" היה בחיים חיותו בעלמא דין. הייתה שיחה ארוכה ומרתקת ביניהם, הלא היא נמצאת בספר "שיח שרפי קודש".

בתוך שלל הדברים הנפלאים, אמר הרבי לאדמו"ר מגור, שצריך להכשיר אברכים שילמדו הלכות ויצאו לגור בישובים. כאשר אברך חרדי צעיר יגור בישוב לא דתי הרי מטבע הדברים יהיו מי שיבואו לשאול איך לומר קדיש לעילוי נשמת יקיריהם וישאלו שאלות בענייני החגים ובענייני ברית מילה וכיוצא באלו.

האדמו"ר מגור טען שיכול להיות בעיות בחינוך, כאשר הילדים של האברך יגדלו במושב לא דתי. הרבי ענה: א. אפשר שהאברך יגור במושב רק לכמה שנים עד שייוולדו ילדים ויגדלו במקצת. ב. אם המצב בישוב יאפשר הוא יוכל להקים גן ילדים על טהרת הקודש ולאחרי זה אפילו כיתה א' וכו' וכך כל שנה יתקדם לפי המצב בשטח.

האדמו"ר מגור אמר שעשו מעין זה והקימו ישוב בחצור הגלילית.

הרבי ענה: הישוב בחצור זה אמנם דבר גדול וזה נכלל במצות ישוב ארץ ישראל. אך שם עשו קיבוץ קהילתי חרדי ולא יצאו אל ה"עמך בית ישראל".

הרבי הוסיף ואמר נקודה חשובה:

יש טענות על כך שחרדים לא מתגייסים לצבא... אבל אם הציבור יידע שמכשירים אברכים לגור בישובים כמפורט לעיל, זה ישמוט את הקרקע מתחת הטענה הפופוליסטית "שוויון בנטל" כי הציבור יידע להעריך את התרומה של לומדי התורה לחברה הישראלית.

כשראיתי את השיחה המרתקת הזו לפני כמה שנים, די הצטמררתי לראות ולגלות שכבר בתשל"ז היו טענות אלו. כאילו הזמן קפא ועצר מלכת... שנים על גבי שנים מצליחים הפוליטיקאים הציניים והפופוליסטים לטעון טענות נבובות של שוויון בנטל ועוד ידם נטויה. וזה ככל הנראה קצת אשמתנו, אשמת ציבור לומדי התורה, כדלהלן.

ראוי לציין:

ככל שעוברים השנים הציבור החרדי יותר ויותר מתערה בחברה הישראלית. קמו הרבה ארגוני חסד "מתנת חיים" "ידידים" "הצלה" ועוד כהנה וכהנה. זה בהחלט עוזר לשנות את תדמית הציבור החרדי, זה נותן לציבור הכללי להבין שהתרבות החרדית המושרשת ומיוסדת על התורה הקדושה היא תרבות של חסד ונתינה כי התורה שלנו היא "תורת חסד" ו"דרכיה דרכי נעם". זה עוזר להוריד את גודל הלהבות, ולקרב הלבבות של אחינו בני ישראל למורשת ישראל.

אך "אין הקומץ משביע את הארי".

אירגוני החסד והסיוע החרדים (כמו "ידידים" "הצלה" "מתנת חיים" וכיו"ב), תורמים אמנם תרומה עצומה לקירוב הלבבות בעם.

אך עדיין זה עוזר רק במישור החומרי והטכני וזה אמור להיות רק המבוא והסיפתח למישור הרוחני.

כאשר מגיעים למישור הרוחני של העם, ניכר שחסר עדיין את ההבנה על מעלת חיי הרוח של עמנו. חסרה ההכרה ש"תורה מגנא ומצלא". היהודי הפשוט עדיין לא תופס את חשיבות ה"קדיש" ולימוד המשניות וההלכות, קריאת התורה וקידוש בשבת וכו' כי לא נתנו לו לטעום מזה.

ומי אמור לתת ליהודי הפשוט לטעום ולחוש את נועם ועריבות ומתיקות התורה והשבת? מי אם לא אנחנו שומרי התורה והמצווה.

רוב הציבור החרדי מתגורר בשכונות וקהילות מבודדות כפי שהורגלנו עוד מימי הגלות. בהתחלה זה היה גטו כפוי ומאולץ שהגויים כפו עלינו, אך עם השנים התרגל הציבור היהודי-חרדי לחיות חיי גטו, ולראות גם את המעלות שישנן בחיי הקהילתיות המבודדת. ובפרט בדור שלאחר השואה ובשנים הראשונות לקום המדינה שרמת החילון הגיעה לשיאים מטורפים עד כדי "כפיה חילונית" פשוטו כמשמעו כפי שהיה בעליות יהודי מרוקו ותימן בימי שלטון מפא"י, וכפי שזה נמשך עד עצם היום הזה באופנים שונים, כמו לדוגמא: מצעדי תועבה ברחובה של עיר כדי לעורר את היצרים של המוני בית ישראל הטהורים, ולהעביר אותם על דעתם ועל דעת קונם.

וכתוצאה מכל זה הבינו גדולי הציבור החרדי שהדרך היחידה להגן על החינוך של הדור הצעיר היא בכך שיסתגרו בתוך קהילות מבודדות.

אך "אליה וקוץ בה".

הרבי הריי"ץ מליובאוויטש (שאתמול - יג' תמוז - היה חג גאולתו בו הוא שוחרר מידי הקומוניסטים מבקשי נפשו ורעתו. ובשבת - יב' תמוז - היה יום הולדתו) הקשה:

מובא שרבי עקיבא היה עם הארץ עד גיל 40 והוא אמר "מי יתן תלמיד חכם ואשכנו כחמור", ומכאן עולה התמיהה, היהפוך החמור עורו? כיצד הפך רבי עקיבא את עצמו משנאה עזה שכזו לאהבת תורה שכזו?

ביאר הרבי הריי"ץ:

רבי עקיבא בהיותו עם הארץ הוא קינא בתלמידי חכמים ורצה גם הוא ללמוד.

אלא שתלמידי החכמים מתבודדים לעצמם חבורות חבורות ולא טורחים להפיץ את התורה אצל עמי הארץ שכמוהו לכן הוא שנא אותם. ועל תלמידי חכמים אלו אמר רבי יוסי ברבי חנינא (ברכות סג: ועוד) "חרב אל הבדים ונואלו" חרב אל אותם תלמידי חכמים הלומדים תורה בד בבד (לעצמם) ולא מפיצים הלאה. ולא עוד אלא "ונואלו" ככל שהם לומדים עוד תורה לעצמם הם מוסיפים טיפשות.

לבסוף שפר עליו מזלו של רבי עקיבא ורחל ביתו של כלבא שבוע זיהתה את ה"ברען" (הלהט) הפנימי שבקרבו, התחתנה איתו ושלחה אותו ללמוד תורה, השאר היסטוריה.

ואף בנדון דידן:

סוף כל סוף לב ישראל ער הוא.

רוב המוני בית ישראל רוצים לשמור על יהדותם אלא שלא לימדו אותם כראוי, וכאשר הם רואים את החרדים מתבודדים לעצמם ומצליחים לשמר את החינוך הטהור לעצמם, הם מתמלאים קנאה, וקנאה זו מולידה שנאה אצל חלק מהוגי הדעות של הציבור החילוני ומזה באים הם לטענה שהחרדים מתנשאים על הציבור החילוני וכך מצליחים לעורר מדנים ושנאת חינם בין המוני בית ישראל לחרדים שומרי התורה והמסורה.

עד עדי כך מצליח מעשה שטן להפריד בין המוני בית ישראל לתורה הקדושה, שהוא מצליח לשמר את הטענה הפופוליסטית "שוויון בנטל" מעל 40 שנים... כי כאשר הציבור לא רואה את תרומת האברכים בני התורה "לכלל הציבור", כמובן שיתקשה להעריך את ערך תרומת לימוד התורה "בינם לבין עצמם".

וכפי שהרבי תמה בפני האדמו"ר מגור: אברכים נכנסים לכולל, לומדים הוראה, ונשארים ללמוד בכולל עד 120... מה עשינו בזה?

מצב זה דופק הן את האברכים שמגיעים לידי תסכול מכך שהם לא מממשים את הפוטנציאל שלהם להורות הלכה, והן את המוני בית ישראל שאין את האברך הצעיר והחייכן שיאיר להם פנים בתורה כהלכה.

כמובן שהאברך המתוסכל לא יצא נגד הנהגת גדולי הדור ואדמו"ריו. בדיוק בשל הסיבה הזו הרבי פנה לאדמו"ר מגור דאז ה"לב שמחה", באמצעות בנו האדמו"ר הנוכחי.

אילו אברך בודד יחליט על דעת עצמו, לצאת מאזור הקהילה החרדית ולרדת אל העם אל הישוב הפשוט. יש בזה כמה חסרונות: א. הוא ירגיש מבודד בהחלט משאר חבריו בני גילו שיישארו בתוך הקהילה הסגורה. ב. השפעתו על תודעת ההמון תהיה מינורית.

אשר על כן צריכים בני התורה לבוא אל רבותיהם ולהראות להם את המצב בשטח לאשורו. ולבקש את ברכתם לדרך, להפיל את חומות הגטו החרדי, ולהתחיל לממש את חזון אחרית הימים "פרזות תשב ירושלים", כמבואר בספרי חסידות ש"ירושלים" מסמל את היראה השלימה (ע"פ המדרש ב"ר נו,י. שירושלים מורכבת משני שמות "יראה" "שלם" ומובא בתוס' תענית טז.) ו"פרזות תשב ירושלים" היינו ללא חומה כי היראה השלימה תתפשט לכל ארץ ישראל ועד לכל העולם כולו.

ועוד מוסיף התוס' (שם) שהר המקדש נקרא "הר המוריה" "שממנו יוצאת הוראה". כי ההוראה צריכה לצאת החוצה ולא להישאר רק בד' אמות של אלו שזכו להיוולד ולגדול בבית תורני-חרדי-חסידי.

אם גדולי הדור יצאו בהכרזה להפיל את המחיצות בין בני ישראל אז האברך שיצא למושב לא ירגיש מבודד ביודעו שעוד אלפי אברכים נמצאים איתו בחזית, וביודעו שהוא נתמך ע"י גדולי הדור. וכך תהיה גם ההשפעה המרבית על תודעת המוני בית ישראל שבני התורה אינם מתנשאים חלילה על שאר ה"עמך בית ישראל".

כאשר הציבור יזכה לטעום ממתיקות התורה ויבינו את מעלת תרומתה (ותרומת האברכים ובני התורה) לעיצוב פני האומה, או אז, לא יעזו גופי התקשורת לטנף וללכלך על "בני התורה" החרדים לדבר ה'. וגם אם חלילה ינסו לטנף, ה"עם יצביע ברגליים", העם הטהור והמתוק שלנו יעשה חרם על התשקורת המלוכלכת וכך הם יבינו שלא שווה להם לטנף וללכלך.

שומה עלינו להפיל המחיצות, ולקרב הלבבות. (ולהאיר: שפעם מישהו סיפר לרבי מליובאוויטש שהוא מתעסק ב"קירוב רחוקים". הרבי הגיב מיניה וביה: נאמר "לבני ישראל עם קרובו הללוי-ה", כלל ישראל קרובים הם, ואנו עוסקים ב"קירוב קרובים")

עדי יקוים היעוד "פרזות תשב ירושלים", תיכף ומיד ממש בגאולה האמיתית והשלימה.

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
תיאוריות מענינות. "אין הקומץ משביע את הארי", נראה לי שהכותב לא מכיר אפילו חלק מהארגונים החרדיים, הוא מכיר שלשה, אני מכיר עוד כמה "קטנטנים" שעוסקים הרבה מאוד גם עם הציבור החילוני, עזרה למרפא, יד שרה, עזר מציון, זכרון מנחם, זק"א. ועוד עשרות ארגונים קטנים. ארגוני הקירוב: לב לאחים, ערכים, הידברות, אילת
מעניין08.07.20
30
איזה טקסט מתנשא ומעליב כלפי חילונים. אחר כך אתה תוהה למה שונאים אותך? אותך באופן אישי. אני לשנייה לא חושבת שאתה מייצג ציבור. אבל אני לא חושבת שהתכוונת להתנשא ולהעליב. אתה פשוט לא מכיר חילונים. אין לך מושג מה מפריע לחילונים. אין לך מושג מה בהתנהגות של העסקנים החרדים מפריע לחילונים. אין לך מושג איך
רונית07.07.20
29
חבל על הזמן, אם במקום אחר בעולם הצבור החרדי היה מעז להתנהג כפ שהוא מתנהג כאן - היו תולים את כולם בככר העיר. החרדים לא מצליחים להבין למה, לכן ימשיכו לשנוא אותם והשנאה רק תלך ותגבר. כנראה שזה יגיע גם למצב של שפיכות דמים. החרדים הם כמו הערבים - הם מבינים רק דיקטטורה וכח. הדמקורטיה ממש לא בשבילם.
חבל על הזמן06.07.20

הצגת כל התגובות

28
לא אהבתי! כתבה מהולה בהרבה נחיתות מיותרת! כלל ישראל תמיד בחי בפרוד! 'הן עם לבדד ישכון'. המן הרשע: ישנו עם אחד... 'ומפורד'. התייחסות זאת הייתה תמיד גם ליהודי של"ע עזב... אם הציבור החרדי היה מאוחד, אף אחד לא היה יכול לו!
תלמיד הבעש"ט06.07.20
27
כמובן שהנהגה החרדית הרבנים והחכים גורם ישיר לשנאה אין ספק ולדעתי האחראי הבלעדי חרדי נוטראלי באופן אישי אינו גורם קהילות ברובם גורמים
אהרון06.07.20
26
מאמר יפה מאוד - קצת ארוך.. כדאי לקצר ולחדד את הקווים אשרי הרב! קורא בשקיקה מידי שבוע!
דוד הלוי עיון06.07.20
25
עם ישראל לא תמיד חי בפירוד. נכון שבחלק גדוך מהזמן בגלות היו בפירוד מהגויים בגטאות. אך מה ההשואה לארץ ישראל כאן החרדים חיים בפירוד מ"עמך בית ישראל"... הבידול הוא הדלק למדורה שהתשקורת מציתה כל פעם מחדש... מרדכי
תגובה לתלמיד הבעש"ט 19.07.07.20
24
‏הציבור החרדי יכול לנצל את כל הטוב שיש במדינה לא להגיד אף פעם תודה ותמיד תמיד להתלונן, וכל מי שיש לו מה להגיד הוא אנטישמי
א בי גזינט06.07.20
23
אתן לכם את האמת ,עד להתפרעיות הפלג לא היתה שינאה כללית לחרדים.היתה שנאה של קבוצות מסויימות וזהו. אני יודע משום שהחברה שלי עוסקת עם חילונים מכל הארץ,והייתי נוסע ממקום למקום לפגוש אותם.עד הפלג היו הפגנות במאה שערים וכולם ידעו שזה קומץ קטן ולא ממש התייחסו .אך הפגנות הפלג היו גדולות ואלימות וחסמו כבישי
mike06.07.20
22
החרדים נהנים מבטחון בעוד שתרומתם לבטחון המדינה היא אפסית. החרדים נהנים מכלכלה משגשגת ושירותים של עולם מודרני בעוד שתרומתם לכך היא אפסית. החרדים נהנים מקצבאות הרבה מעבר לשיעורם באוכלוסיה בעוד שתרומתם לקופה הצבורית היא אפסית. החרדים אינם תורמים מאומה להתפתחותה של המדינה, לא מייצרים מדענים, רופאים, חוק
איזה תמים אתה07.07.20
אתה ממש מאיים...אם אתה חושב להשיג דברים באלימות זה אומר עליך הרבה
שרה07.07.20
חזרי לגן טיפשה, שם תטעני את ה"טענות" שלך.
חזרי לגן07.07.20
21
הממשלה בחסות החרדים אישרה את מצעד הגאווה של סדום ועמורה-מה לא ברור???
יוסףף06.07.20
20
יכולים ללכת קבוצות קבוצות לעוד עיר ועיירה בארץ ישראל ובדרכי נועם להביא תורה ויראה כפי שעשו כבר כמה וכמה והצליחו
מאמר יקר 06.07.20
19
גדול אחד לא שמעתי שיצא נגד התוקפים חיילים ושוטרים במאה שערים, ואנחנו עוד מתממים ושואלים מדוע שונאים אותנו.
רפאל06.07.20
18
לא לסרק את הזקן זה בקטע אידיאולוגי?? כי אני די ממליצה...
@@07.07.20
17
אין בעיה בקבוצות. הרעיון הוא לא להתבדל...
מרדכי06.07.20
16
קשקשן
יהודה06.07.20
15
החרדים הורתם ולידתם בשנאה עזה לכל מי ששונה מהם. מי שחייו מבוססים על שנאה, מי שמפיץ שנאה לכל עבר - עוד מעז לתמוה למה שונאים אותו? לא מספיק שהחיים בחרדות ובשנאה הפכו את החרדים לאנשים החולים בנפשם , הם גם הפכו אותם למטומטמים?
חיים על שנאה07.07.20
14
אמנם בתקשורת ניסו להוציא את חסידי חב"ד חבולים כתוצאה מכך שלא הסכימו לשליחה להדליק משואה. אך ראה זה פלא עבר חלף ביעף. הציבור אוהב את חב"ד אז התקשורת לא יכולה לרכוב על זה יותר מדי...
במענה לאיש יהודי תגובה 7.06.07.20
13
פצצה של בן אדם מכיר אישית מוהל מומחה
ישראל06.07.20
מי זה האדם שצריך לבדוק לפני שההודעה נכנסת אמרו לי שיש אתר חרדי אני באתי לבדוק וממש לשון הרע אליו וכו'
לא מאמין06.07.20
12
החרדים הם גזלנים וחיים על הגזל. כל הסיבה שהם נמצאים בפוליטיקה היא לגזול תקציבים מהקופה הציבורית, בעוד שהם לא נוטלים חלק במימון הקופה הציבורית. בשום מקום בעולם זה לא קורה ולא יכול לקרות, רק פה במדינת ישראל. שום תירוץ שבעולם לא יכול להוציא את הגזלנים נקיים מהפשע המבחיל הזה.
גזלנים07.07.20
11
אבל ודאי אנחנו אשמים, תתנהגו כמו בני אדם , עם נימוס ודרך ארץ( שקדמה לתורה) ולא ישנאו אותנו עוד. אנחנו גרמנו לזה..
לא קראתי את הכתבה 06.07.20
10
כאשר חיילי צה"ל הביאו לפני פסח חבילות מזון למשפחות בבידוד והכניסו לחבילות פתקים עם ברכת חג שמח, קמו עסקנים וביקשו מהם להוציא את הפתקים כי זה עלול לגרום "חלילה" לקרוב לבבות. אז תגידו אתם: מי כאן שונא את מי?
רפאל06.07.20
ולא רק בחבילה שלי אלא לעוד הרבה. בקיצור, לא היה לנו הרבה מה לעשות עם המוצרים, דווקא הקרטונים היו שימושיים...
א07.07.20
9
הבכיינים שוב פוערים את פיהם. לכו תקימו מדינה משלכם ועופו לנו מהחיים. לא תחסרו פה לאף אחד. מה קרה, לא מסוגלים להקים מדינה משלכם? זה כי אתם פרזיטים, בטלנים ונצלנים.
תקימו מדינה07.07.20
8
בכל מה שקשור בחיי החילוניים בארץ, החרדים אינם לוקחים חלק. בצבא, בכלכלה, בחברה. המעורבות שלכם בפוליטיקה היא צינית ונועדה למשוך כמה שיותר כספים מעל מה שמקבל כל אזרח במדינה. ואני מפנה אותך למה שכתוב בהגדה של פסח על הרשע , שרשעותו היתה שהוציא את עצמו מן הכלל והעונש החמור על כך. תחשוב על זה. ככה אנחנו הח
הדס07.07.20
7
ראינו רק לפני כמה חודשים כמה החילונים אוהבים את חב"ד. ברגע שהחליטו לא לרקוד לפי החליל שלהם, ולא אישרו לשליחה להשתתף בהדלקת משואה, פתאום קפצה כל השנאה הישנה והטובה נגד חב"ד... מסתבר שגם השיטה החב"דית לא עוזרת כשזה מגיעה לשנאה שאינה תלויה בדבר. בכל מקרה, נהרא נהרא ופשטיה, ואין זה התפקיד של אנשים צעירי
איש יהודי06.07.20
6
אמר שלמה המלך: כמים פנים אל פנים כן לב האדם לאדם. אנחנו מתרחקים מהחילונים, מזלזלים בהם, מתנשאים עליהם, מזלזלים בצרכים שלהם ובערכים שלהם, מלמדים את הילדים שלנו כאילו כל חילוני רוצח ונואף וכל היום רק חושב איך להעביר אותנו על דתנו ואחר כך עוד מתפלאים מדוע הם לא אוהבים אותנו.
רפאל06.07.20
5
ברוררררר שהציבור החרדי אשם בשנאה כלפיו!!!
ללא שם07.07.20
4
תודה רבה רבה על דבריך המתוקים. ממש ללקק האצבעות מכל מילה ומילה....
נ.ב06.07.20
3
כל המשמיצים פה והמטנפים את הציבור החרדי אל דאגה זה בסך הכל אדם אחד משלהם שסימן לעצמו פרויקט להפציץ את הכתבה הזאת בתגובות אנטישמיות מיותר להתייחס אליו!!!!!!!!!!
שימו לב....07.07.20
2
האם היהודים אשמים בזה שהגוים שונאים אותנו?? אותה שאלה!! לא צריכים פרשנות ואל תאשים את הציבור החרדי......
יולי06.07.20
אף פעם החרדים לא אשמים, הם תמיד צדיקים, כל העולם טועה. מעניין...
אף פעם07.07.20
1
אולי
יהודה שלמה06.07.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 22:36

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 21:04

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 19:04

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 15:37
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24