כיכר השבת

טור דעה

בצל המחאות: למה זה מחזיר אותי לילדות?

גל המחאות הפוקד את ארצנו בחודשים האחרונים, גרם לאמן והיוצר זלמן שטוב לחשוב, מאיפה מגיע הלהט הבלתי נדלה של המפגינים, המסקנות, הובילו אותו אל הילדות של כולנו (דעות)

16
זלמן שטוב | כיכר השבת | ו' באב | 27.07.20
שטוב על רקע המפגינים
שטוב על רקע המפגינים (צילום: פלאש 90)

יש עניינים שתהליך הכתיבה שלהם לוקח זמן, ולא מכיוון שאין מה לכתוב עליהם, ועליך ללעוס ולהעלות גרה שוב ושוב עד שקופצת לה מילה, עד שקופץ לו משפט. ההפך הוא הנכון: החוויה של אותו עניין הייתה כל כך גדולה ועוצמתית, ולפעמים הלב פוחד לשחרר מיד הכל אל תוך המילה הכתובה, הוא עובר תהליך של בישול, עד שכל תובנה יושבת לה במדויק. רק כך אפשר להעביר את אותה חוויה לאדם נוסף.

במה דברים אמורים? ובכן, בהפגנה.

בשנה האחרונה אני גר בשכנות לראש הממשלה, אמנם לא בשכנות קרובה עד כדי השאלת שקית חלב, אך קירבה מספיקה לכך, שישנה אופציה שנפגש יחדיו בקידוש של שבת בבוקר, ונלגום יחד איזו כוסית לחיים. דבר שלא קרה עדיין, אך תמיד ישנן הפתעות, והקידוש - כדאי הוא בצעידה של כמה דקות.

עקב הקירבה, יוצא לי לשמוע מידי ערב בשבועות האחרונים את צפצוף הזמבורות, את נהר האדם הזורם אל עבר בלפור, ואת זעקותיהם המשולהבות של מי שיהפכו בסופו של דבר - למפגינים.

עבר יום עברו יומיים ועוד, והחלטתי שעלי ללכת לראות באוזניי, לשמוע בעיניי ולהיות בגופי. אז הלכתי, ככה, נסחף בסוף המערכת, כאחרוני הנמושות שבשדות - ליקטתי בזמן ההיתר.

התוכן שבהפגנה לא עניין אותי, אלא החוויה. אני חושב שכעס לא יכול להביא כל כך הרבה אנשים למקום אחד בלא שתהיה 'חוויית כעס', וכך בכל עניין - אנשים מתקבצים קודם כל - בשביל החוויה.

עמדתי שם, מביט קדימה אל מעבר לשוטרים שעצרו את אלו שלא הגיעו בזמן, מלהכנס אל תוך הצומת. כמוני היו עשרות. כל אחד תפס לו את המקום בו הרגיש שיוכל לצפות כמו שצריך, וכשאחד יורד, מיד יש אחר שמשדרג את מקומו, הכל כמו בסרט נע ומהודק.

תוך כדי שאני צופה, שאלתי את עצמי מדוע ביקשתי דווקא להכנס, ומדוע אני מרגיש שפה אני לא מספיק בעניינים. כנראה מכיוון שלא יכולתי לעבור, ככה אנחנו, רוצים לצעוד דווקא במקום האסור, זכרון עלום מתחילת הבריאה.

היית חושב שישנם שני קהלים: המפגינים והשוטרים. השוטרים יודעים מה עליהם לעשות, והמפגינים תוהים בין לבין, אך התחושה שהייתה - אנרכיה, מין עירבול תודעתי, מעין שיטוט חתיכות אנושיות בכל המתחם.

עברו כמה דקות, והשוטרים החלו לפסוע ולדחוק את הצופים, אפילו שאלו פסיבים לחלוטין, שאר המפגינים החלו רוקדים ושואגים בתוך הצומת הגדול.

ואז - מכתזית, אימת המפגינים. קולות הטעינה נשמעו, והעיניים החלו לשוטט ימינה ושמאלה. כל אחד מחפש סביבו את המחסה המושלם. המכתזית מתחילה לפעול, והאנשים נפוצים אל כל עבר. כמה אל תוככי הגן הקרוב, וכמה עשרות אל מאחורי אוטובוס, צועדים בקצב שלו, ממש כמו במלחמה. הקנה מופנה לצד השני וכולם צצים בחזרה, כמו אנשים אחרי הגשם.

את הצומת כבר פינו, ושילוב של שוטרים ושני רובי מים עצומים החלו לדחוק עוד ועוד באנשים. כמה מתחבאים באיזה כוך ומתגלים בצעקות והלאה, והלאה, עד הסוף.

מאז ועד עכשיו אני יושב וחושב על החוויה. על מה היה שם. ומה מביא את כולם, שוב ושוב. מהו הסוד?

----------

נולדנו ילדים, ברוך שמו. חסרי דאגות, וחסרי חשבונות מאופייני פוליטיקה, חיינו במאת האחוזים את החיים. אפשר לראות את הילד הקטן רץ ומשתולל, הוא רץ כי נפשו רצה, והוא משתולל כי נפשו משתוללת. היא רוצה כל פיסה של חיים, רעבונה - חיים, ומאכלה - חיים. כמה שיותר, כמה שאפשר.

ואז, התחלנו להתבגר. לאט לאט, אך כל כך מהר. לא שמנו לב אבל החיים ריחפו להם קדימה, גם כשישנו. ההתבגרות היא מופלאה, אך בנפש חלחלו להם דאגות, תוכניות וחשבונות על גבי חשבונות. לא עוד ריצה על ההרים כצבי חופשי, לא עוד נפש חופשיה בולעת פיסות חיים באשר הם. לא עוד סנה בוער שאיננו אוכל. הכל הפך למתון, פעולות הפכו לחשבונות, וריצה הפכה לכושר.

מההפגנות בירושלים

בתוך תוכנו אנחנו ילדים קטנים, הרצון לחיים אף פעם לא הלך לשום מקום - הוא כבוש שם בפנים, תחת אלפי קילוגרמים של התניות שלמדנו, של פחדים מאחרים, ושל כאב שצברנו שנה אחרי שנה. ואותו רצון בוער בפנים בדמע - להרגיש את החיים, לחיות. לתת רגע דרור לעצמנו, ולהבלע בשעטה בין ענני הכבוד. אך מה? כל אותם חשבונות עוצרים אותנו שוב ושוב, אם נתנהג כמו ילדים מה יאמרו המבוגרים המצקצקים שמביטים בנו תמיד, ובעין מבקרת.

נכון, כל אחד תופס לו כל מיני 'הוביז' כאלו ואחרים, ובהם הוא מוצא מעט נחמה, ועדיין, רגע אחד של סוס פרא במרחבי הציד האינסופיים - חסר לנו. חסר לנו מאוד.

ושם, בהפגנה, בינות לשוטרים חמורי סבר, מתחת כפות רגליהם של פרשים גבוהים, ולצידה של אותה מכתזית מכוונת - הכל מתפרץ.

שם אתה יכול לרוץ ולברוח, להתחבא ולצאת. שם אתה חוזר לכיתה ד' אל המשחק האלמותי - 'שוטרים וגנבים'. שם בורחים יחד איתך עוד עשרות, וצצים איתך שוב כל אותם בורחים. שם אף אחד לא מסתכל עליך וצוחק "ראית איך הוא ברח", כי כולם באותה סירה, והיא, עולה ויורדת בהפרשי שניות קצרים.

שם חזרנו לרגע אל ילדותנו, אל הנפש ההומה. אל השיבולים המתנפנפות בשדה עצום.

----------

כל יהודי מכיר את הפסוק הבוער: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני - תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי". אלפיים שנים של גלות עברו להם, ומי יודע עוד כמה. שנים רבות הן סכנה, האדם שוכח, שאר ענייני העולם וחשבונותיו נערמים לצבר עצום מכחיד כל. אם רק ננסה לזכור את ירושלים וזהו, נהפוך לאותו מבוגר מתחשבן, אך כאשר נצרוב את ירושלים באש, כאשר נשאיר את ירושלים מדממת בתוך עצמנו כמו אותו ילד, כאשר ירושלים תהפוך לחלק מיד ימיננו, לחלק מחיכנו, יעברו כמה שנים שיעברו, ירושלים תהיה מלאה בחיות. לנצח. עד שיבוא גואל. וכשיבוא, נאמר לו בפה מלא, ובנפש של ילד - "הנה ירושלים".

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
לא אומר שאנחנו צריכים לקרוא את כאב הבטן שלכם, לכו לפסיכולוג. אני מבין שאתם חשים שהם מעריצים אותכם כי הם אוהבים להיות בחברתכם ואולי גם מפרגנים לכם כמה שאתם אחלה. אבל בלב הם בזים לכם ובצדק, אצל החרדים "הלא טובים לתקשורת".
חזקי אייזנשטרק08.08.20
14
הוי אומר הפכנו לפחות יראי שמים
עעע28.07.20
13
הסמולנים המפגינים הם בהמות ממש. ביבי נבחר כחוק. הרעש שהם עושים זה המאפיין של הסמול. רעד קוקוריקו וזהו. הם אפסים הם לא יהודים בכלל. שילכו לעזסאל אמן
אמן28.07.20

הצגת כל התגובות

12
אתה פשוט כותב בחסד עליון ובחסד פילוסופי ספרותי שאין כמוהו. אני חושב שבעניין תגובה 1 פשוט לא הבנת, זה לא משנה מה אמרו העניין הוא פשוט שזה לא משנה מספר כזה או אחר. ובקיצור יישר כח חיזקתנו רבינו זלמן
גאולה 27.07.20
11
כתבת ממש מעניין! התחברתי מאד לרעיון שהבאת!
רחל27.07.20
10
מצטער מאד הגאולה קרובה מאד כפי כל הסימנים בחז"ל וכפי שאמרו גדולי ישראל כבר לפני המון שנים הסגנון יעברו שנים כמה שיעברו זר וצורם לנו המצפים לישועה בכל רגע בכליון עיניים ערב תשעה באב ה' תש"פ! לכתוב כך זו כנראה השפעה שנדבקה (אי שמירת מרחק) בהפגנה המבחילה שיסודה כפירה בכל רחמנא ליצלן ואנדרלמוסיה כפי שה
בכל יום שיבוא27.07.20
9
חשק למלחמת מים המונית 🔥
שאול 30.07.20
8
פעם ראשונה ששומע עליו ומשום מה מתאים לי לחסיד חבד...
מי זה זלמן שטוב? הוא חב"דצקער? מתאים מאו31.07.20
7
דבר ראשון, אין דעת תלמידי חכמים נוחה מהפגנות שכאלו, ועל כן עדיף בכלל לא להתקרב אליהם משום משקום. דבר שני, זה שזה לןקח אותך חזרה אל הילדות וכו, זה עדיין לא מספיק בשביל לצאת למקומות האלו שרגל חכמים תרחק מהם.
נחשון בן עמינדב28.07.20
חבל שלא קראת את הטור. דוקא ממש מעניין... הפסדת
אריה28.07.20
6
אתה כותב יפה כל כך את הלב שלך!! ואגב לשקית חלב אתה תמיד יכול לבוא אלינו 😘
שכן29.07.20
5
מה יהיה כל פעם שאני רוצה לקרוא את הדברים שלך אני צריך להשיג אינטרנט
אברם שלום28.07.20
4
טור יפה ועמוק כהרגלך והלוואי שכבר יגיע משיח ובאמת נראה שאנחנו עדיין ילדים, כי אם לא המצב שלנו יהיה על הפנים...
תמי 28.07.20
3
יפה מאוד
מצדרביעי28.07.20
2
כתיבה ברמת על. פשוט חוויית קריאה לחובבי העברית הספרותית.
נהניתי28.07.20
1
זלמן... וואו כתבת כל כך יפה תקשיב אני מדפיס לי את זה במשרד ואני מתחייב להיות קצת יותר ילד
יוסף חיים29.07.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 11:31

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24