כיכר השבת

התפרצות הקורונה

החוקרת חושפת: מדוע יותר חרדים נדבקים בנגיף?

חוקרת אפידמיולוגית, מטעם משרד הבריאות, מסבירה מדוע אחוזי ההדבקה בציבור החרדי גבוהים לעומת החילונים ולמה החרדים לא אשמים בכך; ויש לה גם פתרון, כיצד להביא לירידה בתחלואה (אקטואליה)

49
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ט"ז באב | 06.08.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

אין זה סוד שבציבור החרדי, ישנה הדבקה גבוהה משמעותית מאשר הציבור החילוני, באחוזים גבוהים, השאלה מה מוביל לכך? הרי כולנו רואים את ההפקדה של מרבית בני הציבור החרדי על ההנחיות, אך האם הקהילות שעושות דין לעצמן, אחראיות לאחוזים הגבוהים?

חוקרת אפידמיולוגית במשרד הבריאות, שמטבע הדברים לא יכולה לחשוף את עצמה, אומרת כי "מהעיניים של הציבור החילוני חושבים 'הנה שוב החרדים עושים לנו בעיות', אבל הבעיה היא שההנחיות של בידוד וכדומה לא מתאימות לאורח החיים ולכמות האנשים בבית".

עוד היא מדגישה כי "רוב החקירות שלי נעשות מול תלמידי ישיבה או המגזר החרדי. הם מרבית החולים המאומתים כפי שניכר לפחות ברשימת היישובים בהם אני מטפל - בנפת פתח תקוה. ויש יישובים שמככבים על בסיס יומיומי. אני מזהה המון בעייתיות בבידוד באוכלוסייה הזו, בעייתיות שבגללה כמות החולים לא יכולה לרדת משמעותית".

"מה קורה כשיש חולי קורונה בישיבה?", שואלת החוקרת, "שולחים מאות תלמידי ישיבה הביתה, שחלקם יגלו תוך כמה ימים שגם הם חיוביים. איך הם מפוזרים? בתחבורה ציבורית, וכך נחשפים אליהם אנשים רבים".

החוקרת מסבירה, הרי אחרי שהם יוצאים מהישיבה, "איפה הם אמורים להתבודד?", היא שואלת ועונה: "בבית של ההורים שיש בו בממוצע 8-10 נפשות בדירה קטנה".

בחורי ישיבות במלונית קורונה

"אז זה עניין של 4-5 ימים עד שתהיה הדבקה של שאר המשפחה. אבל מה? המשפחה שלהם הרי לא מחויבת בבידוד גם, לפחות כל עוד אינם יודעים שהם הפכו גם לחיוביים, אז הם ממשיכים להסתובב כרגיל, ללכת לבית כנסת, למקווה ולארוחות שבת משפחתיות שבהן מצטופפים 20-30 איש בבית קטן".

"ופה", מציינת החוקרת, "טמונה האירוניה היא שדווקא כשמפזרים ישיבה, כדי לעצור הדבקה, מעבירים את הנגיף למאות בתים בישראל ולסביבתם".

אם עד כאן, אלו דברים יחסית פתירים, החוקרת מסבירה כי ישנה בעיה נוספת, "מטבע הדברים, המגזר החרדי לא עונה בשישי שבת".

"תחשבו", מציינת החוקרת, "שהגענו בבדיקות ובחקירות בשבועיים האחרונים כבר למצב שהתוצאות מגיעות אפילו באותו יום, אנחנו חוקרים באותו יום והמעגלים שצריכים להתבודד מתבשרים הרבה יותר מהר. אבל מה קורה כשהתוצאה של אדם דתי מתקבלת ביום שישי והוא לא עונה עד ראשון בבוקר? בעייתי... ".

"אמנם", היא מדגישה, "ניסינו בלשכה לעבוד בבקרים בשבתות אבל עד מהרה התברר שאין בזה טעם כי מרבית החולים הם מהמגזר הדתי או החרדי, וגם במוצאי שבת קשה לתפוס אותם כי מצאת השבת ועד שהם מסיימים עם כל מנהגי יציאת השבת כבר מאוחר מאוד.

"אז יש מרחק של 3-4 ימים בממוצע מתוצאת הבדיקה ועד החקירה. כלומר 3-4 ימים שלא מעט מהחולים ממשיכים להיות במגעים עם הקהילה אם אינם מודעים לעובדה שהיו צריכים להיות בבידוד מרגע שעשו בדיקה, ואם נחשפו אליהם לא מעט אנשים (לרוב לאדם דתי יש יותר מגעים מאדם חילוני, אני רואה שזה כמעט תמיד ככה)".

אברכי כולל לומדים בבית בתקופת הקורונה

"אז בימים הללו", מסבירה האפידמיולוגית, "גם הם לא יודעים שעליהם להיכנס לבידוד. ואם יש אחים קטנים אז תחשבו שכל אחד מהם בזמן הזה הולך למסגרת חינוכית שיש בה עשרות או מאות ילדים".

כאן עוברת החוקרת לספר על הקושי בבידוד במשפחות חרדיות, "עובדתית", היא מציינת, "קשה לבודד כמו שצריך, אדם בבית שיש בו 3 חדרים ו-8 נפשות בממוצע. יש סיכוי רב שתוך כמה ימים יימצאו בבית חיוביים נוספים שבינתיים הסתובבו בקהילה. ההיגיון שלי אומר שלאור התנאים במגזר הזה בלא מעט בתים, צריך להעביר כל חיובי למלונית. העניין הוא שכשיש כל כך הרבה חיוביים, אין איפה לבודד את כולם".

"לסיכום", היא אומרת, "אם הייתה דרך לבודד נכון יותר תלמידי ישיבות, אם היו באופן אידאלי מבודדים נכון כל חיובי ואם הייתה ניתנת הנחייה מפורשת בטיעון של פיקוח נפש לענות לשיחות של משרד הבריאות גם בשבת כדי לבודד בזמן הקצר ביותר כל מי שצריך - יש מצב שהיינו רואים ירידה משמעותית בכמות החולים בלי הגבלות משתנות על עסקים, מסעדות, חברות, איומים סגר פה וסגר שם ואינספור ויכוחים על בריכות וחדרי כושר.

מלמד בחיידר בזמן קורונה (נתי שוחט, פלאש 90)

"יש מצב שהיינו יורדים במאות חולים מאובחנים ביום ואולי אפילו יותר אם מישהו סוף סוף היה מטפל בבעיה מהשורש - סוגי האוכלוסייה שנדבקים יותר ומדוע".

"נכון", היא אומרת לסיום, "יש גם חולים חיוביים שהם חילונים, וגם לא מעט, אבל מניסיוני בחקירה של אדם חילוני יש יותר חקירות עם מספר מגעים קטן משמעותית ויש תנאים טובים יותר לבידוד בגלל שגרים בבית 3-4 אנשים עם כמות חדרים מתאימה. והם גם עונים בשבת שזה מאפשר טיפול מהיר יותר בכל מקרה".

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
ישנן עוד נקודות: מדענים גילו שישנו קשר בין הימצאות ויטמין d שאז פחות נדבקים ומגלים חסינות .לצערי,אצלינו בציבור מתגלה חוסר בויטמין הזה.
שמואל קפלנסקי07.08.20
34
עוד מעט יהיה חיסון, מי שלא שומר הורג אנשים. כל אחד ששומר על ההנחיות מציל לפחות אדם אחד. הקורונה תיגמר עוד מעט ומי שימות יהיה על מצפונכם כי היה אפשר להציל אותם.
6חודשיםמקסימום06.08.20
33
יהיה חיסון. צריך לשמור עד אז, רק עוד כמה חודשים וזה עובר, זה פיקוח נפש.
בעלז טועים, עוד מעט06.08.20

הצגת כל התגובות

32
יש לי מכר דוקא עצניק שמיד כשאשתו גילתה תסמין לקורונה הוא מיוזמתו נעל את עצמו ואת כל בני ביתו בבית עד שהגיעו התשובות זה נוהג נורמלי ולא כפי ההוראות המטופשות של משרד הבריאות
זוגלובק06.08.20
31
פשוט מאוד, נשארים בישיבה וזהו , תבינו , ברגע שהישיבות והחיידרים פתולחים, אין כבר כל טעם ללבוש מסיכות ואלכוגל, הנגיף נכנס הביתה דרך המוסדות, ברגע שרוב גדולי ישראל החליטו שהמוסדות חייבים להיות פתוחים בכל מצב בגלל הסכנות הרוחניות, אין כבר שום סיכוי בעולם לנצח את הנגיף. אני מאמין שחלק יתקוממו על דברי, א
יצחק לוי06.08.20
30
המטבח קטן, אז מערבבים קצת??!? מה השטויות האלו?? אנשים שמקפידים כ''כ על הרבה דברים, פתאום ''ונשמרתם מאוד!" - זה בערך?? קשה? צפוף? לא סדרו לנו מלונית? לא הסבירו לנו בידוד? תתבגרו, תינוקות שנישבו. אתם אחראים. תמצאו פתרון.
רב בריח08.08.20
29
בוא נעשה סדר בכל הקשקשת פה א. בציבור החרדי יש יותר אחוזי בדיקה כלומר אנשים נבדקים יותר מה שאומר יותר נשאים ב. בציבור החילוני פחות אחוזי בדיקה מה שומר פחות חולים מכל הקשקוש בשכל של אותה חוקרת יש שני דברים נכונים זה שקשה לבודד משפחות חרדיות בגלל אופי ותנאי המגורים וזה ששולחים בחורים שישיבתם נדבקה לבית
דוד06.08.20
מה שהיא טוענת זה שמבודד שממתין לתשובה אמור לעבור חקירה תוך שעות ספורות מקבלת התשובה ולהכניס את כל אלו שבאו איתו במגע לבידוד. החוסר תקשורת בשישי שבת גורם שכל אלו שבאו איתו במגע יודעים שצריכים בידוד ביום ראשון במקום בשישי. התוצאה היא שאם הם בסוף נדבקו מאותו חולה מאומת אז בדיוק בזמן שהם הכי מדבקים הם מ
קטיעת שרשרת ההדבקה10.08.20
לא נכון! הבנים שלי שמעו שיש כמה חולים בישיבה , וחזרו באוטובוס! ,אנחנו מנסים לשמור מרחק מאד קשה, יש ב"ה הרבה נפשות
יעקב07.08.20
דוד, אתה כנראה לא חי בציבור החרדי. הישיבות לא לוקחות אחריות, חד משמעית. וזו אחת הבעיות הגדולות. אני הסתבכתי עם שנים מהבנים שלי, מאותה סיבה שציין יעקב.
יהודה07.08.20
28
כל כך מרגישים אשמים שמנסים למצוא למה ואיך לא באמת באשמתנו
אה06.08.20
27
לא הבנתי מדוע החוקר אנונמי, יש בעיה צריך לפתור אותה. הדבר הראשון להכיר בבעיה ,ואז כל הציבור צריך להפנים שיש לשמור על כללים נוקשים של מסכות ומרחק. וזה כולל הכל בתי כנסת בתי מדרש מקוואות חתונות אירועים וכו'.
צחי06.08.20
26
המסקנה - למנוע התקהלויות כדי שלא יהיו הדבקות לשים מסיכות ולמנוע הדבקה !
יש פתרון ב"ה06.08.20
אולי מסיכות והתקהלויות מאט את הקצב, בסוף כולם עוברים את זה תחליט אם בא לך להסתגר שנתיים ברצף ולהידבק בסוף מהאויר
אין פתרון06.08.20
25
אפשר לפתור את בעיית השבת בקלות להחזיק בכל עיר חרדית אדם (רצוי שאינו יהודי) שיקבל את המידע ויגיע לבתים. ובין כך מדובר בשביעית מהשבוע. עיקר הבעיה היא המשפחות הגדולות בבתים קטנים. זאת היא הבעיה ולזה מאוד קשה למצא פיתרון
יוסי07.08.20
24
לא צריך להיות פרופסור כדי לגלות את הסיבה להדבקות ההמוניות במגזר החרדי . אפשר לרמות את כולם. את המשטרה, את הפקחים, את משרד הבריאות, את השב"כ ואפילו את העיתונאים ואת הצלמים. אפשר "למכור" לכולם סיפורים שהחרדים שומרים בקפדנות על הוראות משרד הבריאות, שהם מקפידים לעטות מסכות בתוך בתי הכנסת, שיש רק 10 מתפ
שלמה06.08.20
תוכחה מצוינת
מצוין07.08.20
אתה מדבר שטויות רוב הציבור נזהר. תבדוק אצל אהובך החילונים מה קורה בבתי הקפה ובאולפני הטלוויזיה. ובמסיבות ההדבקה ההמוניות בבלפור לא תמיד צריך להתחנף חמודי
ענת 06.08.20
23
למנוע הדבקה המונית פושעת ע"י מנהלי הישיבות ורק אחרי ההדבקה דואגים למשפחות שלא ידבקו, אבל ידבקו ממילא בשמחה משפחתית או בשבתות חופשה במקום לדאוג לבחורים ומשפחתם מראש,ולדאוג להם למסגרת בטיחותית בריאותית זורקים מילים גבוהות באוויר על חינוך ובזה יצאו ידי חובתם לאנושות
לסיכום06.08.20
22
חבל, עטו מסיכות. כבר הוכיחו שעטיית מסיכה עוזרת מאד נגד הדבקה. ארגון הבריאות העולמי לא רצה לאמר את זה, אחרי שעוד ועוד מחקרים הוכיחו הם נאלצו לפרסם המלצה. טרמפ לא רצה להודות בזה ואחרי ההוכחות אפילו עוטה מסיכה מדי פעם.
חוצמזה שלא שומרים על מסיכות06.08.20
21
שטויות אני היחיד עם מסיכה בשכונה ובמניין, וכולם שם צוחקים עלי. אז בלי סיפורים.
חרדי מפוכח06.08.20
אני כבר מזמן הפסקתי להתפלל במנין
ג'פרי06.08.20
20
רק אצל החרדים נבדקים לכן טוענים שיש אצלנו הדבקה אצלם פשוט לא נבדקים ונגמר הסיפור!!! אלה שלא מרגישים טוב אצלם מחכים יומיים שלושה ...והכל עובר פשוט מחכים שיעבור... רק הדתיים ממושמעים והולכים להיבדק
פשוט מאד09.08.20
19
החוקרים האפדמיולוגים ממילא לא עובדים בשבת
אני חיובית06.08.20
18
ל2 לא אשמתכם זה משמים. אבל אם כולם היו שומרים היו רק את המקרים האלו שזה פחות נורא.
ו06.08.20
17
בעלי חלה בקורונה. נזהר מאד. ואנחנו רק זוג בבית. הוא נחשף ביום רביעי בכויילל בקפסולה. בערב כבר היה בכוילל ערב כי לא ידע. למחרת התפלל שחרית במקום אחד. הלך לכויילל והמדביק נשאר בבית והזמין בדיקה. בעלי הלך לכוילל אחר אחה"צ, ועוד אחד בערב. באמצע היה שבת וכל תפילה היה במקום אחר. התוצאות לנבדק הגיעו רק ברא
רוזנבאום 06.08.20
ולכן צריך לשים מסכה (אני לא אומר שבעלך לא שם), כי אתה לא יודע אם אתה חולה או לא.
מזמשנה07.08.20
לצערי כשקוראים מה שכתבת לא נראה ששומרים מספיק על הכללים
שלמה06.08.20
רפואה שלימה להסתגר לא הפתרון
בעלזער06.08.20
16
מסכה לא עוזרת ולא בולמת מלהידבק בנגיף תפסיקו לחיות באשליות מסכה גורמת לשאוף חזרה לגוף את הפחמן דו חמצני ועוד חיידקים לא טובים וזה מסוכן לבריאות זה שטיפת מח ולוחמה פסיכולוגית
לא חסידת בעלזא09.08.20
15
כל הדיבור לא נשמע של אשת מקצוע וגם אין שום סיבה לא להזדהות הרי היא אומרת דברים מקצועיים.
לא אמין 06.08.20
14
הבעיה שאצלכם אין עם מי לדבר עיין ערך חתונה המונית אתמול בירושלים
קרלוס06.08.20
הם בסך הכל חיקו את מה שקורה בבלפור... הנגיף הרי לא יודע מה זה הפגנה ומה זה חתונה....
יהודי06.08.20
13
לפני כחוד וחצי , הבן שלי נשלח מהישיבה שלו (דתי לאומי)הביתה עקב חשיפה לחלוה מאומת בחתונה.ההורים זעמו מאוד ובצדק על הישיבה מדוע הם שולחים הביתה את הבנים. לדעתי צריך להשאיר את הבנים שנשלחים לבידוד בישיבה ולא לשלוח אותם הביתה,למה לסכן את כל בני הבית? לגבי ההודעות בשבת, אנחנו שאלנו מספר רבנים והם התירו ל
אמונה06.08.20
איזה מין היתר זה?! אם אתם חוששים, שאולי אתם צריכים להיות בבידוד, אל תצאו מהבית בשבת הזאת. האם אתם עונים בטלפון בשבת, תוך כדי חילול שבת, רק כדי שתחליטו אם לצאת החוצה או לא?!
אפי06.08.20
12
אז מה אתה אומר יא חכם חילוני? שיורו לחלל שבת ולענות לאטלפון בתירוץ של פיקוח נפש כדי ש...לא יסגרו חדרי כושר ??? הצחקת.
מנכי06.08.20
11
יש לנו החרדים הרבה תרוצים יפים--אבל הקושיה קשה מאוד ואנחנו סובלים. צריך גם למצא תרוץ יפה לחתונה בבעלז ולפרסם בככר השבת!
משה06.08.20
10
אין להם להלין אלא על עצמם, הם בחרו באורח חיים זה איש לא כפה עליהם לחיות כך. בצפיפות וחיכוך ,בצורת הלמידה בלבוש ובהתגדות של המונים בארועים כגון לויה , או להבדיל חתונה עם אלפי משתתפים. הבחירה באורח חיים משפיעה ישירות על קצב ההדבקה בזמן מגיפה. בנוסף לכך שיש ביניהם מנהיגים אשר מורים להם שלא להשמע לרשויו
חרדון04.09.20
9
כי החרידים עושים בדיקות יותר מחילוניים
מה השאלה!!06.08.20
8
מצאה את מי להאשים - את השבת... קצת דיוק בנתונים, גברת ואולי מתמטיקה פשוטה: השבת לא נמשכת 3-4 ימים. ולא לוקח לדוסים המון שעות עד שהם "מסיימים עם כל מנהגי יציאת השבת".
אפי06.08.20
7
נו שויין, כולם אשמים חוץ מהחרדים.
זליג06.08.20
6
פשוט מאוד.לא צריך להיות חוקר בשביל לדעת את זה.
יוסי06.08.20
5
עפר אני לכפות רגליו של האדמור מבעלז, שהבין לפני כולם את מה שאחרים יבינו עוד שנתיים
ליטאי שהתפקח 06.08.20
החיידרים זה המקור ותראו עד אלול שהכל יורד וזה הסימן לגבי בעלז מתו שם אנשים כמו האחים אוברלנדר 2 אחים ומי שרוצה יקח על עצמו כמו שבלז הצביעו לברקת עבור משהו ורמסו את השבעס נו מה לעשות
שמואל06.08.20
4
שטויות - חד משמעית שחרדים לא שומרים את הנחיות (ראה חתונה נכד של אדמו״ר). לא מקשיבים למשרד הבריאות. הרבנים סוררים מתנגדים לשלוח לבדיקות. עכשיו תסבירו למה כל כך הרבה חולים חס וחלילה אחוז גבוהה תמותה מאכלוסיה חרדים.
שטויות06.08.20
3
הפתרון להדבקות בישיבות- פשוט מאוד: כל ישיבה שמתגלים בה מאומתים- תהפוך למלונית קורונה תחת אחריות פיקוד העורף, ללא אפשרות לתל' לצאת (על באמת, תחת עינם הפקוחה של החיילים); אחרי כ- 21 יום- כולם כבר אחרי זה, והישיבה חוזרת לשגרה, בלי להדביק את כל המשפחה... כמובן, בזמן ההסגר- האחריות הרוחנית תישאר בידי ה
ירחמיאל07.08.20
מעולה זה נראה שנציגינו בכנסת התעוררו סוף סוף ויעקב אשר הצליח לאשר את הרעיון שלך סוף סוף עשו משהו חכם ויעיל
חיים09.08.20
2
שמתם לב שבתוך הדברים היא מזכירה כבדרך אגב את העובדה שלאדם דתי יש יותר מגעים? מעניין שהיא לא מונה את זה מפורש זו הרי בהחללט סיבה ולא סתם לסוגריים. לגבי העובדה שלא עונים בשבת, ידוע שיש גוים שעובדים עם זק"א שמגיעים לבתי מאומתים בשבת לבשר על תוצאה חיובית.
ק06.08.20
1
פשוט מאוד החרידים עושים בדיקות. לעומת החילוניים שהרבה פחות עושים בדיקות מקסימום נשארים לבידיוד בבית על דעת עצמם
תבדקו את מבפר הבדיקות אצל החילוניים06.08.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24