כיכר השבת

רבי יעקב!

"ידידי ואלופי, חזק ואמץ"; 'היורש' כותב לליצמן

את מחאת כולנו, על כבוד שמים שחולל, ועל קדשי ישראל שחוללו והפכו למשיסה אתה נושא בעוז ובגאון, בציות מוחלט כהרגלך • אליהו חסיד, שסומן כ'יורש', כותב ליעקב ליצמן (טור)

24
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ו באלול | 15.09.20
חסיד וליצמן
חסיד וליצמן (צילום: צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן)

"וְתִתֵּן בְּלֵב הַשָּרִים לְהֵיטִיב אֵלֵינוּ וּלְרַחֵם עָלֵינוּ. וְתאמַר דַּי לְצָרותֵינוּ... וְתִשְׁמְרֵנוּ מִכָּל הֶפְסֵד וּמִכָּל עֲלִילָה הֵן מֵהַשָּרִים הֵן מִזּוּלָתָם".

מילים אלו מתוך תפילה שקודם תפילת מנחה של יום הכיפורים, מספר "עבודת הקודש" מקבלים משמעות מיוחדת בימים אלו.

התפטרותו של ידידי ואלופי, ח"כ והשר 'לשעבר' (שתואר חדש זה מכבדו ביותר מתואר 'השר') הרב יעקב ליצמן, יש בה משום קידוש השם ומעשה של גבורת נפש מתוך ציות וכניעה מוחלטים לשולחיו ללא מניעים אישיים, ועמידה זקופה ואיתנה על כבוד שמים שמופר ה"י.

תפילה זו המצוטטת בראש הדברים, תהא נישאת השנה, בכוונת לב כפולה ומכופלת, נוכח התנהלות השרים לאור מגפת הקורונה. כבר מראשית הדרך, נוכחו הכל לראות ולגלות כי ענייני הדת והיהדות במדינה הפכו לשק חבטות ולטפל שאין בו כל ערך וחשיבות חלילה, בעוד ערכים חדשים ומוזרים כמו זכות קיום ההפגנה, עליה שומרים מכל משמר ואותם מייקרים ומהדירים, תוך סיכון חיים ממשי והפרעה עצומה לשגרת החיים.

"ותשמרנו מכל הפסד ומכל עלילה הן מהשרים והן מזולתם" – זו הזעקה והמחאה המהדהדת שהשמיע הרב יעקב ליצמן בצעד דרמטי זה של התפטרות מהממשלה והישיבה עם אותם שרים שיש להם הרבה מה להיטיב ביחסם לכל מה שריח של יהדות נודף ממנו.

לא על המגזר החרדי לבדו, זועק ח"כ הרב ליצמן בהתפטרותו. אלא גם ובעיקר, על כל אותם מאות אלפי יהודים הרגילים מידי שנה ושנה, לבוא לביה"כ ביום הרת עולם, לזכות לקיים מצוות שמיעת קול שופר בר"ה, להתרגש ביוה"כ מזעקת תפילת נעילה הנוגעת בלב כל יהודי. פעם או פעמיים בודדות בשנה, באים הם לפקוד את בתי הכנסיות, להיזכר באבא שיושב ומצפה להם, ולשפוך שיח לפני קונם. אנשים שזהו הקשר היחיד שלהם לריבונו של עולם. זוהי הפעם האחת והיחידה בה הם מביאים לידי ביטוי את יהדותם ואת הקשר שלהם לאבינו שבשמים.

בהחלטה להטיל סגר, לדחות אותו מימי בין הזמנים - למשל - ולקבוע אותו בתכנון מראש דוקא לימי הרת עולם, יש משום זלזול בחשיבות ורוממות הימים הקדושים, בהם כל לב יהודי מתעורר להיטיב מעשיו, למצוא בנפשו את הקשר לכלל ישראל ולמלכו של עולם, ולזעוק מנהמת ליבו ברגש: "וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו". ומי יודע כמה רבבות יהודים אשר נשמה באפם לא יזכו לומר השנה "ה' א-לוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה".

לנו החרדים לדבר ה', אכן אין מה לדאוג. בעצם יש. יש לנו את ההרגלים שלנו, רצוננו, כל אחד, לראות מלכנו בראשנו, לחסות בצלי קדשנו, ולהתפלל יחד ברוב עם, בנוסח ובמקום הרגיל בו מתעורר הלב בקלות יתירה. אבל גם אם יהיה סגר, לא יימצא יהודי חרדי שלא יתפלל את תפילות הימים הנוראים, אולי חלקנו נעשה זאת בלב נשבר יותר, בכוונה גדולה יותר, דוקא מתוך חסרון המקום והאווירה.

אבל אותם יהודים תמימים ופשוטים, שמשנה לשנה לא זוכים לפקוד את בית הכנסת. רק בימים הנוראים הם מניחים חיי שעה ובאים להתרפק כבנים ולהתחנן רחמנו כרחם אב על בנים. על התפילה שלהם מה יהיה?

על פי סקרים כ- 61% מהיהודים פוקדים ביום כיפור את בתי הכנסת! אם לא יהיה להם את בית הכנסת לו הם רגילים, אם ייסגרו בפניהם שערי תפילה, הם יישארו בבית. שערי דמעות לא ננעלו, אבל בבית איך יהיו להם את הדמעות, מי יפתח להם שער בעת נעילת שער??

ואיך אפשר לקחת אחריות על כל אותם יהודים שכאשר יישארו בבית, אולי ייכנע ליבם להכניס דבר מאכל או משקה לפיהם. אם מחוסר מעש ושיעמום ואם לאחר שלא יזכו לעורר ליבם לקדושת היום, לאחר שלא זכו לבוא ולפקוד את בית הכנסת.

על זה נזעק ח"כ הרב יעקב ליצמן. על תפילות זכות וטהורות של יהודים שנותקו מבתי תפילתם. על דמעות שיישארו סגורים בנרתיקם. על לבבות בנים שלא יזכו לשוב על אבותם.

חזק ואמץ רבי יעקב! את מחאת כולנו, על כבוד שמים שחולל, ועל קדשי ישראל שחוללו והפכו למשיסה אתה נושא בעוז ובגאון. בציות מוחלט כהרגלך. בלי להביט ימינה ושמאלה, ללא חת ומורא.

"וְלֹא יִתְחַלֵּל שִׁמְּךָ עַל יָדֵינוּ חַס וְשָׁלוֹם. וּרְאֵה כִּי עַמְּךָ הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה, זֶרַע אֲהוּבֶיךָ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ, בָּנֶיךָ בְּנֵי בְחוּנֶיךָ, וּבְגָלוּתָם וְדַלּוּתָם וְשִׁפְלוּתָם וְלַחֲצָם וְדָחְקָם קוֹרְאִים בִּשְׁמֶךָ וּמְלֵאִים מִצְווֹת וּצְדָקוֹת וְתוֹרָה וּגְמִילוּת חֲסָדִים".

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
ליצמן, סע להתאוורר באומן. האוירה והאנשים המשוגעים שם מתאימים לך. נ.ב. תבדוק לפני הטיסה אם אין לך צו עיכוב יציאה מהארץ בגלל הבעיות הפליליות שלך...
אפי15.09.20
19
כל הכבוד לרב ליצמן מייצג את כולנו בסיפור הזה.
יוסי15.09.20
18
להיות איש אמת ולהתפטר זה לא רק מתפקיד שר אלא גם מהכנסת , להשאר בכנסת ובקואליציה זה בעצם לא להתפטר.
אמת 15.09.20

הצגת כל התגובות

17
כל הכבוד לליצמן, עשה את המעשה הנכון ביותר, זה מראה שהוא דואג לציבור מאשר לכיסא שלו
עוזי15.09.20
16
הזוי לכתוב את זה על איש שהכניס את כולנו לסגר הראשון והחריב לנו את פסח. את האיש ששתק כשזרקו רימונים על ילדים ופיצצו במכות זקנים בגלל הסגר המאוס שלו. גרער לא מבין ולא יבין, מה זה נפש יהודית. כי הם פולנים ותו לא.
בונגר15.09.20
ליצמן לא מבין שהמגיפה משתוללת בחוץ והורגת אנשים כל יום!!!! חייבים לעצור את המגיפה למנוע עוד יתומים אלמנות ואלמנים!!! שיפסיק לקשקש בראש.. פקוח נפש דוחה כל התפילות בחגים!!!!!! כנראה שהוא לא מבין אז בבקשה שילך!!!!!
רותי15.09.20
15
תכל'ס, כעת חסיד מפנה מקום לברוכי ? או עושה מעשה אבוטבול בבית שמש ?
יעקב15.09.20
השתגעת? למה שיפנה מקום לברוכי? המדינה של אבא שלו, לא?
אברהם מרדכי16.09.20
14
כל כך נכון יישר כח הרב ליצמן אתה נלחם בשביל כולנו!!!!
איתמר15.09.20
13
בסך הכול הוא שמח שישב עתה על כסא עור הצבי של ליצמן,ויקבל את רכב השרד שלו....ליצמן לא התפטר בשל הסגר אלא כי הוא יעמוד למישפט בקרוב. הקב`ה לא רוצה את התפילות זאת הסיבה למגפה....קודם הגברים צריכים לנקות את עצמם מהגאווה,שינאת האחר,יריבויות, ואז הקב`ה ירצה את תפילתכם.
ליטל15.09.20
12
בלה בלה בלה . הכי קל זה לכתוב . לך תספר זאת לכל היתומים הקטנים שנשארו ללא אבותיהם שמתו מקורונה !! כן, היו להם מחלות רקע: אחד שמן והשני אסמטי וכן הלאה. אך האם זה צריך להיות גורם למותם??? שאתם שומעים מחלות רקע חשוב שנבין שלא מדובר בהכרח בחולה סרטן סופני, למרות שהרי גם אותו אסור לרצוח!! אז די להיות גי
צבי15.09.20
או שלא תצא מהבית לנצח שחלילה לא תידרס בכביש ויהיו יתומים וכו.
סבא15.09.20
11
ואני לתומי חשבתי שלא זזים שעל מבלי לשאול את הגדוילים. לפני שהוא חטף קריזה הוא כינס את המועצות, הרב האלוף?
שמחה בונים15.09.20
''שולחיו'' זה לא המועצת אלא האדמו''ר מגור
אברהם מרדכי16.09.20
10
לפי ההלכה שבת יותר חשובה מראש השנה וגם כיפור והשבת נרמסת שנים ברייש גלא עם חוקים חדשים תחבורה ציבורית מה נשתנה כעט לא מובן מה זה יתן לעזוב את הזירה דווקא כעת.
משה15.09.20
9
שיתבייש.. לא מחאה ולא של כולנו, בז לאיש שבז לבריאות הציבור מהרגע הראשון, והדבר היחיד שעומד לנגד עיניו אינטרס מגזרי ממש צר. ציפיתי משרד לדבר ה' שלפחות בתקופה כזו ישים את הפוליטיקה בצד וידאג לבריאות הציבור או לפחות לנסות לתקן את הזלזול בסגר הראשון, שמי יודע אולי על ידו מתו אנשים אך לא.. בחר להמשיך בז
מוישה15.09.20
8
מעשה מטופש לא עזר כלום בין כה וכה כולם יתפללו כנהוג עם ובלי סגר [כפי שעושים עתה בערים האדומות] הוא ראה שעומד להכשל בשכון כמו שנכשל בבריאות ושאר תפקידיו פרש לגימלאות זקן ומתוסכל ושבע כשלונות
אברהם מרדכי כץ15.09.20
7
לקקן....דפק אותנו בסגר הראשון ועכשיו נזכר להצטדק.
יהודה15.09.20
6
מה בקשר לברוכי הרי אם הוא הולך הביתה אז מה עם בין אדם לחבירו שזה לשחק באש.
ללא שם15.09.20
5
עמד להכשל בשיכון כמו בבריאות וברח הביתה זקן ומסכן
מודה בכשלונותיו15.09.20
4
אם לא יחזורעל עקביו יחשב ליצמן הצדיק בסדום הכנסת הרשעה בשתוף עם החרדים שלא אכפת להם מאלפי יהודים שלא י תפללו וזה יהי ה על ראשם שבזמו הטרוף הזה מענין אותם הפוליטיק ה כמו החברים שלהם מהמפלגות החולניים שהם אתם ביחד בושה וחרפה
אברהם יצחק15.09.20
3
"על זה נזעק ח"כ הרב יעקב ליצמן. על תפילות זכות וטהורות של יהודים שנותקו מבתי תפילתם." יהודים שמנותקים מבתי כנסת שלהם, אפעס.. ערד משהו. בני ברק. ר' שאול. שובו בתשובה!
רוני15.09.20
2
כל הכבוד לאלי חסיד, עלה והצלח, למען תורת ישראל, עם ישראל, חזק וברוך.
פאפ15.09.20
1
חזק ואמץ אני גבאי והחלטתי לסגור את בית הכנסת בכיפור שמא חס וחלילה יחלה אפילו מתפלל אחד.ויש רבנים שקוראים להתפלל בלי הגבלות
אברהם ויצמן15.09.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24