כיכר השבת

הממונה חושף

נומה: התחלואה כרגע לא תאפשר פתיחה חזרה של ישיבות

אלוף (במיל.) רוני נומה, ממונה הקורונה לציבור החרדי, מגלה כי מתווה הקפסולות המוכר לא יספיק כדי לפתוח שוב באמצעותו את עולם התורה, בסיום 'בין הזמנים', בשל רמת התחלואה (חרדים)

47
דניאל הרץ | כיכר השבת | י"ג בתשרי | 01.10.20
נומה
נומה (צילום ארכיון טל עוז, משרד הביטחון)

ממונה הקורונה לציבור החרדי, אלוף (במיל.) רוני נומה, טוען לפני זמן קצר, כי הוא לא רואה מצב בו מערכת החינוך הכללית תמשיך להיות מוקפאת והישיבות כן ייפתחו, אפילו באמצעות מתווה הקפסולות, זאת בשל רמת התחלואה הגבוהה במגזר.

בתדרוך שמסר היום (חמישי) נומה לכלי התקשורת, הוא אמר כי "באמת רמת התחלואה כרגע לא מאפשרת פתיחה חזרה של הישיבות. כמה תהיה היענות לכך? זו שאלה מעניינת ואתגר גדול בעבורנו".

"אני יודע שישיבות ותלמודי תורה היו פתוחים למרות הסגר, אבל אני מקווה שהציבור ינהג באחריות גדולה יותר, כדי לא להמיט על עצמו אסון. צריך להוקיע את מי שפותח בניגוד להנחיות".

תלמידי ישיבות בריאים בשמחת סיום ה'זמן' (באדיבות המצלם)

נומה הוסיף, באשר לשאלה אם ישיבות שמרבית הבחורים בהן חלו יוכלו לחזור ולפעול כרגיל, כי הן "יצטרכו לעמוד בהחלטות הארציות בנושא. אנחנו מנסים לעשות מיפוי של כל מי שהיה חולה והבריא. זה לא כזה פשוט למצוא את כל הנתונים האלה. רק אחרי שתהיה מדיניות ארצית שמאפשרת כך, נוכל לאפשר גם לישיבות. אם העיקרון הזה יוחל על כלל מערכת החינוך - נוכל להחיל אותו גם על הישיבות".

"התחושה שיש פה אלפי בחורי ישיבות חולים מסתובבים בקהילה, היא חד משמעית לא נכונה", הדף ממונה הקורונה למגזר את ההאשמות שהופרחו בימים האחרונים.

במענה לשאלה אם נרשמו הדבקות או עלייה בתחלואה בעקבות האירועים הגדולים בבעלזא ובקהילות נוספות, אמר נומה: "אני יודע לומר שאנחנו רואים בימים האחרונים עלייה בכמות האנשים מעל גיל 65 במגזר החרדי בתוך רשימת המאומתים. עלייה של פי שתיים, ולפעמים אפילו יותר".

"האם זה קשור לראש השנה? זו עובדה. אני רק יודע לומר שיש יותר חולים מגיל 65 ומעלה, אבל אין לי נתונים על בעלזא או על אירועים אחרים. אני לא יודע לקשור חולה לחתונה בבעלזא".

החתונה בבעלזא (צילום: כיכר השבת)

נומה אף התייחס לסוגיית המלוניות ואמר: "כתפיסת עולם, אנחנו רוצים להוציא משפחות מעורבות מהקהילה. תפיסת העולם הזו הייתה עם היענות מצוינת של כלל הגופים, פיקוד העורף ומשרד הביטחון".

"צריך להבין, שישנה בסוף מגבלה, ואנחנו במקום שבו הביקוש גדול יותר מההיצע שיש לנו עם המלוניות, ולכן יש לנו מאות משפחות שממתינות לפינוי, וכנראה שהם לא יתפנו בימים הקרובים בשל סדרי עדיפויות".

בהקשר זה גילה נומה: "אנחנו נותנים כעת מענה אחר: משפחה שנשארת בבית, מקבלת סיוע כספי, ושל משלוחים, כדי שלא ייצאו החוצה לקניות. ולכן צריך להסתכל על שני רכיבי המענה הזה, מה שניתן לפנות - מפנים, ומה שלא - זה במסגרת תכנית 'בני חיל' בתוך הקהילה; מענה למשפחות שלא מתפנות, אך זקוקות לסיוע".

"צריך להוקיע ולגנות את אלו שנכנסים למלוניות שלא לצורך, באמצעות הדבקות מכוונות", הדגיש הממונה למגזר. "אנחנו לא יודעים מה ההיקף של ההדבקות המכוונות. זה דבר פגום מאוד, זו סכנה בריאותית וזו פגיעה בקהילה של אותם אנשים".

'זיץ' במלונית קורונה (צילום ארכיון: שמואל זלץ)

באופן כללי סיכם נומה את נתוני התחלואה בציבור החרדי ואמר: "היקפי המאומתים עומדים על יותר מ-21 אלף, מתוך הערים והשכונות החרדיות".

"יש את החלק היחסי של החולים הקשים והמונשמים, שעד לימים האחרונים החלק של החרדים היה נמוך מהממוצע הארצי, והוא נמוך מהארצי גם בפטירה. אך בגלל שיש עלייה בתחלואה הקשה בציבור החרדי, זה נצמד לממוצע הארצי".

לדבריו, "בסך הכל אנחנו רואים שיש מקומות מסוימים שההיענות והמודעות יחסית טובה, ויש מקומות שההיענות והמודעות נמוכה יותר. יש קהילות עם תפיסות עולם שונות - ואנחנו נתמודד עם זה".

באשר לבתי הכנסת, אמר ממונה הקורונה למגזר: "אנחנו מצפים שלא יהיו בהם תפילות, והם יהיו סגורים. מצפים שלא יהיו טישים ושלא יהיו אירוחים, ואם לא תהיה ברירה, אני קורא למשטרה" היכן שצריך יותר אכיפה - להפעיל".

"כשבבני ברק סגרו את המקווה העירוני, תקפו את העירייה, אבל בסוף אנחנו צריכים להתמודד עם הדברים. יש לחצים, ויש אנשים שלא מאמינים שהמחלה הזו כל כך קשה כמו שמספרים. לכן צריך לעבוד פה בהסברה, אכיפה ושיח, ושאנשים יקחו אחריות וישנו את התנהלותם. אי אפשר להתנהל כרגיל, ולצפות שהתוצאות יהיו טובות".

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
לא מפיו אנו חיים, למוד בישיבות זה ייהרג ואל יעבור. כך נהגו בישיבות באירופה לפני השואה, למדו עד שהגיעו הנאצים ושרפו את הישיבה על לומדיה.
צוציק 01.10.20
אנטישמי טיפש
צוציק תשאר בלול01.10.20
הוא דובר אמת לאמיתה. קבל את האמת ממי שאמרה.
רפאל01.10.20
22
בדיוק הפוך בגלל שזה היה לא מוצלח ונידבקו רוב בחורי הישיבות אפשר לפתוח גם ללא קפסולות
אדם עם שכל01.10.20
21
לא יודע איך חרדים הפכו לקהי חושים.כל פעם שאני נכנס כאן לאתר ומביט בטבלת החולים והמתים אני מקבל כאבים בחזה. 1571 מתים רבים מהם תלמידי חכמים ,אבות ואמהות לילדים קטנים שנותרו יתומים. עזבו רחמים..מה עם לקיים את שולחן ערוך . לא חבל שתזרקו את העולם הבא שלכם אם תהרגו מישהו, זה אפילו לא שוגג כי כולם הוזהרו
david7701.10.20
לנגע הזה קוראים "השקפה טהורה". משתק את השכל ומכנים את האנשים לעולם של דמיונות הנשלטים על ידי קומץ מנהיגים.
רפאל01.10.20

הצגת כל התגובות

20
מי שואל אותו
סבא01.10.20
כל מי שמתנהג על פי תורתנו הקדושה.
רפאל01.10.20
19
האיש אומר דברי טעם והיגיון. הוא התנדב לשאת בעול הטיפול בחברה החרדית. הוא רוצה בטובתנו. למה לתקוף אותו?
שלומי01.10.20
ראה תגובה 15
יוסף אלגרבלי01.10.20
18
אין צורך בישיבות. שיחזרו בחנוכה.
נעמי01.10.20
התכוונה שאין צורך ב"ישיבות" לבחורים כמוך שגולשים ולא לומדים. לך תעזור לאמא שלך לבשל ולאחיותיך המסכנות (יש להן אח סתום) לנקות... בחור מסכן
רות אמה של מלכות01.10.20
אה כן הכתבה כאן מדברת רק על בחורים שגולשים? רק ישיבות שלהם לא תפתחנה? אה, לא ידעתי, בטח בגלל שאני סתום... אלא אם כן נעמי כתבה את דבריה על כתבה אחרת.. בכל אופן היא אמרה וכתבה שאין צורך בעולם הישיבות, כן, ואת זה צריך להוקיע בתגובה כדלעיל, ואני רואה שהתגובה כוללת עוד כמה, חבל.
רכסיםניק03.10.20
אין צורך בבנות, עופי מכאן.
רכסיםניק01.10.20
17
למה הבית כנסת האשכנזי פתוח?
שיכון ג בני ברק01.10.20
16
אי אפשר לסבול את הבנים בבית יאללה חייב שהישיבות יחזרו דחוףףףףף
שנייי01.10.20
15
נראה כמו גננת, הציבור החרדי הוא לא תינוקיה שצריך מטפלת, החלטות על הציבור החרדי צריך להגיע מגפני ודרעי, ותאמין לי שהם יעשו את זה הכי טוב, עם יעוץ משולב רבני-רפואי.
רכסיםניק01.10.20
הכל כסף ופוליטיקה
מרוקאי01.10.20
למצב של היום הגענו בגלל ששמענו לחברי הכנסת שלנו "עם יעוץ משולב רבני-רפוא". מעדיפים למות רק לא להודות שטעינו.
רפאל01.10.20
14
כמעט עצוב לי עליו אין לו מושג עלינו וכל העולם מסובב אותו בכחש. בילדותי ברזילי היה משחק בהפסקה פרה עיוורת ואני זוכר שהרב הלבירט מנהל או סגן היה אוסר לשחק בזה ומנצל את ההזדמנות לדבר שבפני עיוור לא תתן מכשול עם רש"י שזה כולל גם עצה שגוייה. אז היו מחנכים גדולים בחנ"ע ולמדתי מהם הרבה ולקחתי מוסר. עכשיו ב
עצה 2 חינם01.10.20
בטוח שהמלמד הרב הלבירט ברזילי לא רווה ממך נחת. תשאיר את רוני סומא ואל תשיא עצות .
פרמישלאן01.10.20
13
בדיוק הפוך, יש הרבה ישיבות שרוב הבחורים היו חיוביים ויוכלו לפתוח אותם כמעט כרגיל.
ישראל01.10.20
12
בור ועם הארץ יחליט אם עולם התורה יפתח או לא. על זה נאמר "אולי תסתום"?!
שי01.10.20
"בור ועם הארץ יטפל בי?" כאשר אתה או אחד מבני המשפחה שלך היו חולים למי הלכת, לרופא או לרב שלך?
רפאל01.10.20
זה לא מדויק מה שאתה טוען, הוא התכוון להודעה 15
יוסף אלגרבלי01.10.20
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח אותי !!!!!!!!!!!!!!!!!
רכסיםניק01.10.20
11
70 אחוז מהישיבות כבר אחרי הקורונה ...אז למה לא לפתוח??
דן 01.10.20
אים זה היה אוניברסיטה או מכללה אם היו פותחים הם פשוט נגד החרדים!
אייס וניל!02.10.20
הוכח כי לא כל אחד מפתח נוגדנים לנגיף וגם מי שמפתח זה כנראה זמני בלבד. הקורונה מדבקת.
א02.10.20
10
מתווה הקפסולות קרס בקול רעש גדול מה גם שנפשית הבחורים לא יסבלו אותו שוב ודאי שלא לאורך חורף שלם!!
א01.10.20
ממש לא ! במקומות ששמרו הפיתרון היה מצויין.
אשר01.10.20
9
נומה נומה ילדי הקט משיח מגיע אט אט.
משה בן אברהם01.10.20
אבל בינתיים אתה וחביריך מסכנים את הרבים.
רפאל01.10.20
8
אלוף נומה, אם אתה לא יודע על גודל ההיקף של התופעה של הדבקה מכוונת, מי סיפר לך שהיא קיימת? מי סיפר לך שה 'תופעה' אולי מקרה בודד? אולי שמועה? אתה צריך להיזהר מאוד לפני שאתה מפיץ מידע שאין לו מקור. בפרט שהוא עלול לשמש כעוד חומר בערה להסתה מצד בני דודינו.
ש.01.10.20
צודק לגמרי טענות להדבקה מכוונת מי שאמר לו זאת אנטישמי מי לוקח סיכון בשביל מלונית
חיים02.10.20
7
עם כל הכבוד לך רוני נומה חייבים להוריד את הישיבות מכל מערך החינוך בדיוק באותו מודה שהחריגו אותם וחייבו אותם לשבת בקפסולות ולא נתנו להם למות את החיים שלהם כמו שמגיע להם בצורה שוויונית עם שאר מערך החינוך ואם זה היה הפליה מתקנת אז כאן זה המקום הכי נצרך ובגלל שאתם חושבים שזה בטוח יותר לפתוח בקפסולות אז
בחור ישיבה02.10.20
6
להשוות בין בחורי ישיבות לחינוך הכללי זה לא נכון, הבחורים בישיבה גדולה נמצאים במתחם סגור מס' חודשים ולא יוצאים משם ואם כבר יש פה ושם נדבקים זה הופך למלונית ואמנם יש להקפיד יותר על אי יציאה כדי שלא להביא תחלואה מבחוץ מה שלא דומה בציבור הכללי החילוני
מנחם 01.10.20
ורק קופצים מהחלונות לקנות פיצוחים ורק אז המשגיחים מתנערים מהאחריות שמוטלת עליהם וזורק את זה למשטרה לטפל אז הנה מטפלים אין לימוד בישיבות . סוף פסוק ואפשר ללמוד הבבית ולעשות שטייגן עוד יותר הישיבה כי אין מי שיפריע.
שמויגר01.10.20
5
מה הקשר שהממונה על עולם הישיבות עם כל הכבוד זה משהוא שלא בראש בכלל את עולם הישיבות, עם כל הכבוד לעבודה שלו, אבל לא נותנים לכפרי לשמור על יהלום, מי שלא מבין בדבר לא יכול לשפוט אותו, באמת, האבסורד כאן הוא צועק, איך אפשר לעשות דבר כזה, צריך להעביר את דברי לגורמים המתאימים אתה הקורא, מי שיכול.
רכסיםניק01.10.20
4
איך זה ייתכן שהנתונים מחרידים והציבור נשאר אדיש???
חני01.10.20
כי זה בא בהדרגה, זה התשובה.
יוסף אלגרבלי01.10.20
כי במשך עשרות שנים לימדו אותנו להתעלם מכל מה שאנו רואים ולתת אמון אך ורק במה שאומרים המנהיגים שלנו.
רפאל01.10.20
עתה מדבר לא יפה על הרבנים, גם בהודעה השניה, בבקשה להוריד פרופיל בנושא הרבני.
יוסף אלגרבלי01.10.20
ולהעלות פרופיל בכתיבה נכונה.
יאיר02.10.20
3
וכי אדון נכבד אתה מכיר בנאדם כזה טיפש שילך להידבק בכוונה בשביל לקבל מלונית ששוה אולי 10ש או בשביל משלוח לבית תתעוררו תפסיקו צריך אהבת חינם בתקופה הזו ולא ההיפך
יהודי כואב01.10.20
2
נצח ישראל לא ישקר
רוצים לעקור את התורה. אבל יש מוסרי נפש ב01.10.20
1
אני לא מבין , יש ישיבות שרובם במוחלט מחלים, אפשר לפתוח חופשי!
רכסיםניק01.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24