כיכר השבת

טעות קריטית

אחות בוכה: גרמתי בשוגג למות חולה קורונה

עובדת בבית חולים הרגישה ברע בעקבות הטעות, הרב הגיב: "מי שצריך לעשות חשבון נפש אינם אותם רופאים ואחיות, אלא האנשים שבגאוות לבם, מזלזלים בהוראות הרופאים" (חרדים)

35
כיכר השבת | י"ח בתשרי | 06.10.20
אחות בוכה: גרמתי בשוגג למות חולה קורונה
(צילום: שאטרסטוק)

הגאון רבי אשר וייס, כתב מכתב תשובה לאחות שבכתה רבות לאחר שבשל טעותה, נפטר חולה קורונה. במכתב, עונה הרב מי הם האנשים שצריכים לעשות חשבון נפש.

לפניכם נוסח המכתב במלואו:

"הנני במענה קצר לשאלתה הכואבת של אחת מתלמידותיו לשעבר, ואודה ולא אבוש שכאשר קראתי את שאלתה של נערה זו זלגו עיני דמעות מכאבה ומצדקותה של בת ישראל כשרה.

אשה זו כבת עשרים ושתים עובדת כאחות המתמחה בתחום מחלות נשימתיות בבית חולים גדול בניו יורק. בשיא המגיפה שם כאשר אלפים ורבבות נדבקו בנגיף וחלו, לאחר שסיימה משמרת קשה ועמוסה נתבקשה על ידי מנהל המחלקה להישאר ללילה עקב מחסור חמור בכוח אדם, והסכימה מרוב מסירותה לחולים ועומק הבנתה במצות פיקוח נפש.

לאחר כעשרים שעות עבודה רציפה ומאומצת ללא שום הפסקה הגיע חולה בשעה שלש לפנות בוקר, חולה זה הגיע עם קשיי נשימה קשים ודופק לא סדיר כשהוא מפרפר בין חיים למות. תוך כדי חלוקת הוראות לאנשי הצוות, ופעולות החייאה חיברה את החולה למכונת הנשמה.

הגר"א וייס עם סגולה נגד קורונה

אך כאשר מצבו התדרדר שמה לב שבטעות החליפה בין הצינורות ולא חיברה אותו למכונה כפי שצריך. היא מציינת במכתבה שבגלל המחסור במכונות הנשמה, קיבל בית החולים מכונות מיושנות שנועדו לשימוש ביתי שלא היו מוכרים לצוות ביה"ח, וזה מה שגרם לטעות, בנוסף לתשישות ועייפות לאחר עשרים שעות עבודה. מיד תיקנה את הטעות, אך תוך זמן קצר נאלצו הרופאים לקבוע את מותו של האיש.

לדבריה, מאז המקרה היא אינה מפסיקה לבכות ואינה יודעת את נפשה, בשעה שחברותיה ללימודים חוזרות בתשובה על חשש שמא דיברו לשון הרע על חברותיהן או שמא לא כיבדו מספיק את הסבתא, נאלצת היא להתמודד עם מצפונה שמא גרמה לאיבוד נפש אחת מישראל. בפרוס יום הכיפורים נפשה בשאלת ה כיצד בידה להשיג מחילת חטא וכפרת עון.

ואומר אני, תנוח דעתה של צדקת זו ותתחזק רוחה, בשעה שחברותיה יקבלו שכר שנמנעו מלדבר לשון הרע על חברותיהן, וכיבדו כראוי את הסבתא, תקבל היא שכר על שהצילה נפשות רבות וקיימה עולמות , דהלא אמרו חז"ל "כל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא".

ועל המקרה המצער שאינה ה' לידה לא תיענש כלל וכלל, דהלא אמרו חכמינו "ורפא ירפא - מכאן שניתן רשות לרופא לרפאות ", ופירש אדונינו הרמב"ן בתורת האדם "פי' שמא יאמר הרופא מה לי בצער הזה שמא אטעה ונמצאתי הורג נפשות בשוגג לפיכך נתנה לו תורה רשות לרפאות ... ואם טעה בלא הודע אין עליו עונש כלל".

ובהמשך דבריו כתב הרמב"ן דלא זו בלבד שמצוה וחובה לרפאות את החולה אלא אף זאת: "כל רופא שיודע בחכמה ומלאכה זו חייב הוא לרפאות, ואם מנע עצמו ה"ז שופך דמים".

ודברי הרמב"ן הובאו בטור, והטור הוסיף "והוא שיזהר מאד מאד כמו שראוי ליזהר בדיני נפשות".

וכל זה כאשר הרופא הרג בשגגה, אבל בנידון דידן לא הרגה את האיש כלל, אלא שנמנעה מלהצילו בטעות שדינו כאונס גמור, ולפיכך קילא טובא, דאף שההורג נפש בשגגה חייב גלות, מי שבטעות נמנע מלהציל, ובאונס גמור נמנע ממצות עשה דוהשבות ומל"ת דלא תעמוד על דם רעך, אין עליו שום עונש כלל, דלא זו בלבד דאונס רחמנא פטריה, אלא יתירה מזו הלא עשתה כמיטב יכולתה להצילו בכל דרך, וכל עיסוקה היה בהצלה, אלא שמרוב עומס טעתה והרי זה אונס גמור במניעת ההצלה, וכל כה"ג ודאי שאין עליה שום חטא ועון, ושום עונש.

ומי שצריך לעשות את חשבון הנפש ולהתוודות על עבירה שבידו אינם אותם רופאים ואחיות שעובדות במסירות נפש בתנאים אל אנושיים תוך כדי סיכון עצמי, אלא אותם אנשים שבגאוות לבם וסכלות רוחם מזלזלים בהוראות הרופאים ונוהגים מנהג אכזריות וגורמים להתפשטות המגיפה שרבים חללים הפילה.

ועליהם כבר כתב הגרעק"א: "הגאב"ד מזהיר עם זאת באזהרה גדולה, שלא לשמור בסוד אף את המקרה הקל ביותר ח"ו אף מעט מזעיר בהסתר, אלא לשאול מיד להרופא. והעובר על זה הרי הוא מתחייב בנפשו, ולא בנפשו בלבד כי יכול להיות תקלה על ידו ח"ו לנפשות אחרות, וסופו עומד ליתן דין על נפשו ועל נפשות אחרות, ונוסף לזה ביום הקדוש והנורא הזה שיזהר בעצמו מהעבירה הגדולה הזאת שהיא בכלל שפיכות דמים ביום הקדוש חלילה וחלילה".

סוף דבר אומר אני לאשה צדקת זו "לך אכל בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך כי כבר רצה האלקים את מעשיך".

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
פשששששששששש.
איזה רב חמוד07.10.20
20
תהיי רגועה הכל בסדר .קורה שטועים
ספרדי צנוע ושקט06.10.20
אהבתי... בשביל מה צריך את הרב הנה הוא אומר שהכל בסדר ותהיי רגועה.... סיפור באמת קשה אשה צדיקה והתחזקתי המון מתשובת הרב יש"כ
יהודי שמח07.10.20
19
לא ידוע לי שאחיות מחברות אנשים למכונות הנשמה. צריך לכך רופאים עם ידע ומיומנות של טיפול נמרץ שאפילו רופא רגיל אינו יודע
דואג07.10.20

הצגת כל התגובות

18
אשרינו שזכינו לקולו של רבנו הגדול הרב אשר וייס.
שמעון06.10.20
אשרינו שזכינו שיש לנו שלחן ערוך זה לשון יורה דעה סימן של"ו סעיף א' נתנה התורה רשות לרופא לרפאות. ומצוה היא. ובכלל פיקוח נפש הוא. ואם מונע עצמו, הרי זה שופך דמים, ואפילו יש לו מי שירפאנו, שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות. ומיהו לא יתעסק ברפואה אא"כ הוא בקי, ולא יהא שם גדול ממנו, שאם לא כן, הרי זה שופך דמ
ג'פרי 07.10.20
17
להחליף בין הצינורות זה לא מניעת הצלה זה הרג בשוגג כי במצב כזה החולה נחנק וחוץ מזה מכונות ההנשמה הורגות יותר ממה שהם מצילות רופא שהרג את הנפש בשוגג גולה לעיר מקלט אבל בימינו שהרופאים עושים מה שלמדו לפי כללי הרפואה אין להם אשמה כלל
יוסי07.10.20
16
אשרינו שזכינו
יהודי06.10.20
15
עם כל הכבוד לרב לי נראה שהיא צריכה לעשות תשובה על ספק גרימת מוות כי אחרי הכל לא בטוח שהיה ניצל גם אם המכונה היתה מחוברת היטב
יואל07.10.20
14
דברי פי חכם חן.
רפאל06.10.20
13
וואי מסכנה. זה רגשות מצפות שהולכים אחר כך כל השנים איתך
יוסי07.10.20
12
הרב הכמעט יחיד שמשמיע את דעתו-דעת תורה ברמה! מבלי לחשוש או להתבלבל... אשרינו שזכינו!
ליטאי06.10.20
11
וכמה אנשים מתו ממכונות הנשמה כשחיברו אותם נכון? אל תתחברו למכונות הנשמה! תעשו הכל כדי לא להגיע לזה!!!
מוצרלה07.10.20
וכמה אנשים מתו/נפגעו מניתוח שנעשה בצורה הכי מקצועית ונכונה שיש? הנשמה זה עדיין הליך מציל חיים. נכון, מפחיד לחשוב שחצי מהמונשמים מתים, עוד יותר מפחיד לחשוב שאם לא ההנשמה- גם החצי השני מהם היו מתים.
השתמשו בשכל07.10.20
10
שפתיים ישוקו
משה06.10.20
9
יתווספו רבנים שכאלה בישראל אמן.
יצחק06.10.20
8
זה לא נראה אמיתי ... ואים זה נכון שתשעה את עצמה זה לא בדיחה הורג נפש בשגגה
לא נעים אבל 07.10.20
7
להזוי מה אתה רוצה שהרב יעשה לה עוד יותר יסורי מצפון????
להזוי06.10.20
אז אתה טוען שהרב שינה מפני השלום??? רק שנדע
ה-ז-ו-י06.10.20
הרב פסק בדיוק לפי ההלה זה לשון יורה דעה סימן של"ו סעיף א' נתנה התורה רשות לרופא לרפאות. ומצוה היא. ובכלל פיקוח נפש הוא. ואם מונע עצמו, הרי זה שופך דמים, ואפילו יש לו מי שירפאנו, שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות. ומיהו לא יתעסק ברפואה אא"כ הוא בקי, ולא יהא שם גדול ממנו, שאם לא כן, הרי זה שופך דמים. ואם ר
ג'פרי 07.10.20
6
ברוך השם שישנו רב כמו הרב אשר ויס.הוא מציל את כבוד עם ישראל ואת כבוד התורה.מחמם את הלב שישנם תלמידי חכמים אמיצים ונבונים שאינם חוששים לומר את דעתם באומץ אל מול פני ההמון המשולהב וחסר האחריות.מחזיר לי קצת את האמונת חכמים שנפגעה מאד בזמן האחרון
רפול07.10.20
5
כל ענין לגופו
תגובה לחמש06.10.20
אין ספק, דבריך הם עניין לגופו ולא נגעו בדברי.
ה-ז-ו-י06.10.20
יורה דעה סימן של"ו סעיף א' נתנה התורה רשות לרופא לרפאות. ומצוה היא. ובכלל פיקוח נפש הוא. ואם מונע עצמו, הרי זה שופך דמים, ואפילו יש לו מי שירפאנו, שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות. ומיהו לא יתעסק ברפואה אא"כ הוא בקי, ולא יהא שם גדול ממנו, שאם לא כן, הרי זה שופך דמים. ואם ריפא שלא ברשות בית דין, חייב בתש
ג'פרי 07.10.20
4
גם על מישהו שנפצע בתאונת דרכים היה הרב אומר כך?
ה-ז-ו-י06.10.20
כן, חוכמולוג שכמוך. אם היית נוסע ברכב עם יהודי כדי להצילו, מאחר שהוא נמצא במצב של קרוב למוות ואין מישהו אחר שיכול להציל אותו, והיית עושה את זה במסירות עילאית- למרות שזה נעשה בשעות לא שעות, ולמרות שהיית מותש פיזית ונפשית, ולמרות שעל מנת להצילו הרכב היחיד שיכולת להשתמש בו היה רכב מיושן ודפוק שאתה לא מ
משתמש חדש07.10.20
אם הנתונים היו אותם נתונים אז ברור שכן ואם הנתונים היו שונים אז ברור שלא. דעתו מתבססת על הנתונים לפיהם היא פעלה. בעניני אשמה בשוגג או באונס מה שעומד על הפרק הוא המעשה לפי הנתונים והנסיבות
הקטן07.10.20
3
ואו צמרמורת!!
ה ישמור06.10.20
2
איך מעבירים את זה לחצרות בעלז ויז'ניץ?
נתי06.10.20
הרי ברור שהגר"א וייס גדול מהאדמו"רים הנ"ל והם מוכרחים לציית לו...
ה-ז-ו-י06.10.20
אני לא יודע אם כתבת ברצינות או בציניותף אבל ר' אשר וויס וודאי גדול בתורה יותר מהאדמור מבעלז. אבל לא רק בתורה אלא גם באחריות הציבורית ובראייה כוללת של עם ישראל ופרטיו!!!!
דודו07.10.20
הם לא מגיעים לטריליונית הציפורן שלו הם בורים ועמי ארצות שרק יודעים לשיר בליל שבת למלאכי השרת שבאים לכל יהודי באותה מידה
ג'פרי 07.10.20
1
האם כבודו גדול כרב וייס שהוא יכול לחלוק עליו? אתה מביא סברה לא עניינית בכלל שאין לה שום קשר , הרס וייס מביא מקורות , ואתה מתיימר לחלוק עליו?
להזוי06.10.20
רק שאלתי שאלה ולא אמרתי שום סברא.
ה-ז-ו-י07.10.20
אין שום סיבה לחלוק עליו גם מי שגדול ממנו בפיקוח נפש אפילו רב שלא יודע ללמוד טריליונית מהרב אשר וייס לא יכול לחלוק עליו [הוא יכול לחלוק אבל אסור לשמוע בקולו]
ג'פרי 07.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24