כיכר השבת

ונשמרתם מאוד

בשמחת תורה נרקוד עם הרמח"ל מחוץ לבתי הכנסת // רפי אלטמן

בנוסף על ריקודים שיערכו השנה עם ספרי התורה מחוץ לבתי הכנסת, יש לרקוד גם עם ספר הרמח"ל השופך אור מיוחד על סגירת בתי הכנסת, ולהציע גם לכל אותם המתחכמים, אלו המשמיעים קולות אחרים, קולות של מרידה בהנחיות גדולי הדור, שיעיינו בדבריו המבהילים (טור)

8
רפי אלטמן | כיכר השבת | כ' בתשרי | 08.10.20
ארכיון
ארכיון (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

הסגר התהדק, חג הסוכות נחוג בריחוק משפחות והנחיות גדולי הדור חדות וברורות. השנה שמחת התורה תראה אחרת, שמחת תורה שלא הכרנו.

לא נראה את הריקודים הצפופים והדביקים, ספרי התורה לא יעברו מיד ליד, זו תהיה שמחת תורה מסוג אחר. השנה נשמח עם התורה ברחובה של עיר, מחוץ לבתי הכנסת הסגורים על סורג ובריח, נרקוד ונפזז עם התורה בה נאמר הציווי "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

ורגע לפני שאחרון המתפללים יצא מבית הכנסת ושעריו ינעלו על ידי הגבאי המסור, רגע לפני שסגירת בתי הכנסת תשרה עצבות בליבותיהם של המתפללים, כשיוציאו את ספרי התורה לרחובה של עיר, כדאי לבקש מהגבאי להכנס אל בית הכנסת, ולהוציא ממנו עוד ספר אחד, ספר אחד שיתן לנו מבט אחר על התקופה, שיאיר לנו באור חיובי גם את ימי החג שנתערבו בימי הקורונה.

זהו ספרו של רבינו הרמח"ל רבי משה חיים לוצאטו זצ"ל, ספר 'מאמר הגאולה', שאמנם דבריו העמוקים לא יובנו לכל קורא, אך עיון בהם מגלה כי אנו נמצאים בתקופה משמעותית בעיצומו של תהליך לו חיכינו במשך דורות, ושמא דבריו המבהילים על סגירת בתי הכנסת מתגשמים למול עינינו.

מעמד נעילת החג בישיבת פוניבז' - בשנה שעברה

וכדאי מאוד לכל מתפלל שנעצב למול סגירת בית הכנסת לקרוא את דברי הרמח"ל (מאמר הגאולה ד"ה ועתה אשוב). וזה לשונו:

"ועתה אשוב אפרש לך מה יהיה בסוף הדברים, בהגיע עת מועד קץ. ועל זה הסוד אמר אדונינו משה רבינו, עליו השלום (דברים ד ל): "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה", ודוד בהסתכלו בזה הזמן אמר גם כן (תהלים י א): "למה ה' תעמוד ברחוק תעלים לעתות בצרה".

והבן היטב. דע, כי הנה פתח גדול היה נפתח בראשונה על הארץ הקדושה, והוא השער שממנו היו יוצאים כל הברכה וכל השלום בריוח ולא בצמצום: וכאשר גרמו העוונות והבית הקדוש חרב, אז נסגר השער הזה ונפתחו תחתיו חלונות קטנים".

"והאמת, כי חלונות האלה הם ממשלות קטנות מממשלת השער מאד, ועליהם נאמר (שיר השירים ב ט): "משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים".

והנה החלונות האלה, מאז נפתחו ניתן להם חוק וגבול לעמוד פתוחים כל ימי הגלות ולא ייסגרו, פן יחרב העולם רגע אחד, וכאשר תבוא גאולתנו במהרה בימינו, הנה ייפתח השער הסגור שנית והחלונות לא ייזכרו; והאמת, כי כבר כלו פעולתם והלכו להם, וכבר נאמר (סנהדרין ח א): "דבר אחד לדור ולא שני דברים לדור", ועל כן בבוא ממשלת השער לא תעמוד ממשלת החלונות כלל, וסוד הענין (ברכות מח ב): "אין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא".

"ונמצא, שכשיגיע זמן הגאולה יתחיל השער ויתעורר להיפתח, ובהתעוררו יזרח אור הגדול ויצא דרך החלונות עצמם, כי אין מקום לממשלה אחרת בזמן ההוא, ומאותו היום והלאה יהיה השער הולך ונבנה בכל פרטיו, ומשפטי בנינו והחלונות יהיו הולכים ומסתלקים. ונמצא, שהשער יהיה נבנה, אבל למעלה, ולא נודע ממנו למטה עד תום ממשלת החלונות, כאשר ניתן להם בראשונה.

והבן מאד, כי הדברים עצומים ומושרשים בעמקי החכמה. ועל כן האור יהיה הולך ומחשיך, כי החלונות נסתמים ואור השער לא נגלה. והנה בשעה אחת ישלימו להיסתם החלונות, ותתגלה מיד פתיחת השער.

"ונמצא, שאין בין זה לזה כלום אלא זה נכנס וזה יוצא, שאם לא כן באותו הרגע היה העולם חרב, אך עם כל זה כיון שכבר יגיעו החלונות לסתימה הזאת נראית פעולתם למטה, והיא עת חשיכה גדולה, והיא לא תעמוד הרבה, כי פתיחת השער תתחזק וישוב האור חזק מבראשונה".

עד כאן דבריו העמוקים של הרמח"ל, דברים שגם הקוראים (והכותב), שאינם בקיאים ברזי תורתו, יכולים לראות בהם את הבשורה שבדבריו, כשמגדיר את בתי הכנסת כ"חלונות", ומגלה לנו כי סגירת בתי הכנסת היא חלק משמעותי של הקץ בו עתידים להסגר החלונות מפני ה"שער" הגדול שיתעורר, כפי שמגדיר את בית המקדש.

ואולי, בנוסף על ריקודים שיערכו השנה עם ספרי התורה מחוץ לבתי הכנסת, יש לרקוד גם עם ספר הרמח"ל השופך אור מיוחד על סגירת בתי הכנסת, ולהציע גם לכל אותם המתחכמים, אלו המשמיעים קולות אחרים, קולות של מרידה בהנחיות גדולי הדור, שיעיינו בדבריו המבהילים של הרמח"ל ויסיקו לבד את המסקנה המתבקשת.

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
אל תתעסק בדברים שאתה לא מבין בהם אפילו חצי מילה
בב08.10.20
7
בשמחת תורה נרקוד ללא זקנים הם ישארו בבית סכנת נפשות
אברהם08.10.20
6
זה פירות חילול ה'......בתכלס הוא צודק.....החרדים במקום להיות המובילים והמחמירים בהגבלות כי זה פיקוח נפש...הם הכי גרועים...נדבקים ומדביקים בכמויות ענק.....מזלזלים בתורה ונשמרתם...וחי בהם....לא תעמוד על דם רעך....
קובי08.10.20

הצגת כל התגובות

5
אין כוונת הרמח"ל לבתי כנסת ומי שחושש לדברי הפוסקים שנסמכים על דברי תוס בב"ק שיותרממה שאדם צריך לשמור שלא יוזק צריך לשמור שלא יזיק איננו רוקד בשנה זו, כאשר כל הריקוד הוא מנהג ממאות שנים ולא להזיק זה איסור תורה במקום חילול ה' אין חולקים כבוד לרב, ומי שרוצה שלא יתחלל שמו יתברך מתפלל בחוץ ואינו רוקד,
צחי08.10.20
4
איפה בדיוק הוא מגדיר את בתי הכנסת כחלונות? למה לשחזר תיאוריות לא מוכרחות עוד מהגל הראשון?
ללא שם08.10.20
3
הלוואי ואמן, מאמר יפה מאוד וכתוב בטוב טעם.
חרדי08.10.20
2
מי זה בעל רוח הקודש שיודע כי הגיע הזמן הזה. זאת ועוד כי הנה נפתחו שוב בכיפור, וכעת נפתח שוב עבור שמחת התורה. עלינו לחזר בתשובה מעון חילול בית ה', ולכבד את בית ה'. ואז יפתחו לנו שערי התפילה בקרוב. כמו שאמרו רבותינו שליטא שכל זה בעון חילול בית ה'.
יעקב כ.08.10.20
1
הרמח''ל לא מגדיר כלל את השער הגדול לבית המקדש ולא את החלונות הקטנים לבית כנסת, הוא רק אומר בתחילת דבריו שהיה שער גדול שדרכו הקב''ה היה משפיע שפע ברכה ושלום לעולם וסגירת השער תלוי בחורבן בית המקדש, ומאז השפע בא דרך חלונות קטנים. דבר אחד ברור שכל דבריו מכוונים על פי הסוד במושגים עליונים, ומי שלא מבין
מחילה אבל אתה טועה.08.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24