כיכר השבת

האשמה חמורה

יועצי המל"ל: "משהו בהתנהגות החרדית מביא לתחלואה"

במחקר שהוגש לקבינט הקורונה מוסבר מצב התחלואה באזורים ערבים ללא קשר להיותם ערבים - אך "בחברה החרדית, משהו מאוד חזק בהתנהגות, שקשור לאי ציות ולאורח חיים, מביא תחלואה" (בארץ)

94
אלי רוטמן | כיכר השבת | כ"ו בתשרי | 14.10.20
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

דו"ח שכתבו חברי הוועדה המייעצת הרשמית למטה לביטחון לאומי (המל"ל), קושר בין "ההתנהגות החרדית", כהגדרתם, לבין תחלואת הקורונה הגבוהה במגזר. שיעור תחלואה זה משתקף במספר חולי הקורונה הממוצע באזורים חרדיים, שהינו גבוה פי 8.3 לעומת מספרם באזורים עם רוב יהודי שאינו חרדי ופי 3.8 לעומת אזורים עם רוב ערבי.

הדו"ח, שנועד לבחון איך ניתן לצאת מהסגר השני תוך הימנעות מסגר שלישי, עמד לצד מסמכים אחרים בבסיסו של הדיון שנערך אתמול בקבינט הקורונה על אסטרטגיית היציאה מהסגר וההקלות הצפויות בו.

ממצאי הדו"ח עלו, לאחר ש-12 החוקרים שערכו אותו חילקו את שטחי המדינה ל־2,588 אזורים סטטיסטיים שמאגדים בקרבם כמה יישובים. בשונה מדו"חות קודמים, הם פילחו את שטחי המדינה לפי שכונות, ולא הסתפקו בחלוקה גסה של ערים בלבד.

וכך התגלה, כי באזורים בעלי רוב חרדי - שהינם 6% מכלל האזורים - מספר החולים עמד על כ־192 בממוצע, לעומת 23 חולים בלבד באזורים עם רוב יהודי שאינו חרדי (שהם 82% מכלל האזורים) וממוצע ארצי של כ־37 חולים לאזור.

ההסבר המופיע בדו"ח, להתפרצות הנגיף בישובים החרדים, מנוסח כך: "כנראה שלחרדים יש מאפיינים נוספים המגבירים את התחלואה, בדגש על אינטראקציות חברתיות, אופי קהילתי ועוד".

"מצב התחלואה באזורים הערבים מוסבר ללא קשר בהיותם ערבים", כותבת החוקרת הראשית ניצה קסיר, ומחלקת: "בחברה החרדית לעומת זאת, משהו בהתנהגות שם - שקשור לאי ציות, לאורח חיים יותר צפוף חברתית, להתנהגות יותר קהילתית - מאוד חזק ומביא תחלואה. יש לצורות חיים כאלו יתרונות כמובן, אך מתברר כי גם חסרונות".

'הקפות שניות' בשכונת הבוכרים, השבוע (באדיבות המצלם)

והמסקנה התקדימית בדו"ח, היא שמעבר להשפעתם של משתנים כמו צפיפות, שיעור גבוה של בני 15-29, גודל המשפחה, השימוש התכוף בתחבורה ציבורית והדירוג החברתי-כלכלי הנמוך, יש קשר בין רמת תחלואה לבין שיעור האוכלוסייה החרדית באזור. כלומר, כלשון החוקרים: "משתנה של שיעור גבוה של אוכלוסייה חרדית בא"ס (אזורים סטטיסטיים) לכשעצמו, מגביר באופן מובהק את התחלואה".

הבדל נוסף שהדו"ח עורך בין שני המיעוטים, החרדים והערבים, הוא שאזור חרדי נמצא מובהק כבעל תחלואה גבוהה גם בגל הקורונה הראשון, לא רק בנוכחי. זאת לעומת הקשר הנסיבתי בין שיעור גבוה של אוכלוסייה ערבית לעוצמת התחלואה, שרק בגל השני השפיע לרעה, בעוד בראשון המגפה הכתה אצלם בשיעור נמוך ביחס לכלל.

"הופתעתי עד כמה משתנים כלכליים-חברתיים משפיעים על התחלואה ויכולים להסביר אותה", כתבה החוקרת הראשית, "גם ללא ידע של משתנים אפידמיולוגיים. לא הייתי מעלה על דעתי את העוצמה. זאת היתה עוצמת הממצאים שהפתיעו. לא הכיוון".

לדברי קסיר, המשמשת גם כמשנה ליו"ר 'המכון החרדי למחקרי מדיניות', "בעצם אותם משתנים כלכליים-חברתיים יכולים להסביר בצורה מאוד טובה את התחלואה הבאה, גם מבלי לדעת את נתוני התחלואה. אך חשוב מכך, באמצעות אותו ידע, אפשר גם לשנות את מפת התחלואה בישראל".

היחס בין החלק בתחלואה לחלק באוכלוסייה, לפי קבוצת אוכלוסייה דומיננטית באזור (מתוך הדו"ח)

וכך נכתב בדו"ח שהוגש לקבינט, בשורות הסיכום: "הוועדה המייעצת ממליצה, כי בהתנהלות המדינה ביום שלאחר הסגר ובכל תוכנית יציאה תהיה אשר תהיה, יש לאמץ מדיניות לחימה בנגיף על בסיס מתווה גיאוגרפי-דיפרנציאלי שונה וייחודי, אשר יתבסס - לצד בחינת המדדים האפידמיולוגיים - גם על מדדי הצפיפות של כל אזור, ובליווי אכיפה אפקטיבית, זאת משום שניתן כעת לזהות מראש את האזורים הנמצאים בסיכון גבוה לתחלואה".

"שימוש הרשויות במידע הזה", נכתב עוד, "בהתאם להמלצות המסמך, יסייע למדינה לגבש אסטרטגיה ומדיניות לזיהוי וטיפול מבעוד מועד בהתפרצות באזורי תחלואה, ובכך ניתן יהיה להימנע מלהידרדר בלית ברירה לצעדים במישור הארצי עד כדי הטלת סגר שלישי על כלל אזרחי המדינה".

זאת ועוד, כותבת ד"ר קסיר, "מבחינת טיפול במגפה חייבים להביא בחשבון את המידע הזה. לדוגמה: אם יש שיעור גבוה של בני 15–29, לא רק שהסיכוי לתחלואה גדל, אלא שכבר עתה צריכים להתכונן ולהכין אסטרטגיית הסברה שונה לקהלים האלו".

"ההסברה הנוכחית כמעט ולא מכוונת לגילאים האל. להיפך. המסר העיקרי שעובר, הוא כי המחלה תעבור אותם בקלות. אבל יש סכנה גם עבורם, שכן יש תופעות לוואי גם שנה אחרי המחלה, ואפילו מגלים כעת שיש חשש גדול מבעיות כרוניות", מסבירה החוקרת.

"מהגורמים העיקריים לתחלואה: שיעור אוכלוסיה חרדית גבוה" (מתוך הדו"ח)

לטענת יו"ר הוועדה המייעצת, "צריכים כבר עכשיו להבין את האזור, לפי המאפיינים הייחודים לו, ולהתאים את כל המדיניות: הסברה, טיפול, הגבלות, ואפילו רווחה. ברגע שאתה מבין את המאפיינים, אתה יכול לתת מענה יותר טוב בכל המובנים: אתה יכול לנתב משאבים לפי המפה הזו כבר עכשיו. ולבטח, לנתב גם אכיפה, אחרת, נהרוס את הכלכלה לגמרי".

"אם אתה לא סוגר דיפרנציאלית, וממתין לצעד כללי, אותה תחלואה לא תפחת, וכאשר יגיע הסגר הכללי אותו אזור אדום יהיה גם בסגר וגם עם תחלואה כפולה ומכופלת. הם אלו שהכי יסבלו", מסבירים עורכי הדו"ח מדוע המלצותיהם דווקא ייטיבו עם המגזר החרדי, והתעלמות מהן תרע לו.

תוכן שאסור לפספס
94 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
61
איזה כיף לראות שגם השנה היו הקפות שניות שמחות כמו שאמור להיות! איך פספסתי ולא הייתי שם? איךךךך??
משה15.10.20
60
אנחנו לא עדר. על ערבים אולי אפשר לעבוד. עלינו לא.
77714.10.20
אולי רוב אולם הישיבות כבר גמרו אם קורונה מהדבקה שהיה בעולם הישיבות ואז אפשר לעסות מה שרוצים
אחד הזיו15.10.20
אולי שתית 777 לפני שכתבת דברים עם ניחוח אלכוהולי אבל בן אדם מפוכח יודע שאם אין עדר אין חסינות עדר וגם חסינות עדר אין בקורונה, כי 28 איש קיבלו את זה פעם שניה, ויותר קשה מפעם ראשונה אז רק מי ששותה 777 אפשר לעבוד עליו והמפוכחים יודעים את האמת, צריך לשמור על כללי הזהירות מנגיף הקורונה מסכה מרחק ונקיות י
shmoyger14.10.20
אמרת יפה
דגלן גאה15.10.20
59
כי החרדים עושים בדיקות ואף אחד אחר לא צאו מהסרט שרק החרדים נדבקים כולם נדבקים ולא נבדקים 1. כי לא שווה ללכת למלוניות 2. כי למה להישאר בבית אם רק אין לי חוש טעם וריח 3. שאנשים לא אוהבים להגביל את עצמם אז בבקשה לא להאשים את החרדים כי מי שבאמת אכפת לו מונשמרתם ומי שבאמת אכפת לו מהחיים ומסבא וסבתא של
למה?14.10.20
חי בסרט ארוך.. תתעורר ותדליק את האור ממי
מימי14.10.20

הצגת כל התגובות

58
יש הרבה אמת בטענות שיש צפיפות ושיש בעיה בבדיקות. אבל בחיאת טיפת ביקורת עצמית, כמה אפשר להתכחש לחוסר השמירה בקהילות מסוימות כמה בחורי ישיבות השתחררו בלי להיבדק והדביקו את המשפחות כמה חולים מאומתים מסתובבים בחוץ ועוד בלי מסכה. תתעוררו!!!
בניברקי14.10.20
57
מה הכותרת פה? כל הדברים ברורים כשמש, מנסים לצייר את הדברים כאנטישמיות. אבל כל העובדות נכונות ואל תשכחו שבשגרה האופי הקהילתי מאוד עוזר. אז במקום לחפש איך מתנכלים לחרדים, נתחיל לשמור על ההנחיות כדי שלמרות אורח החיים וכו' תהיה כמה שפחות תחלואה
תוהה14.10.20
56
אנטישמים. בושה וחרפה.
אליהו14.10.20
55
החרדים צריכים לצרוך ויטמין D עקב חוסר חשיפה לשמש ,ממליץ לכל מי שיכול לקחת ובס"ד התחלואה תרד
חרדי14.10.20
54
הסגר במיליון אחוז! מצאו שחסר של ויטמין D משפיע מאד להידבק לקורונה. וזה שחרדים נמצאים בתוך הבית כל החדשים האלו זה מה שגורם לזה......
chaya14.10.20
53
המשטרה גורמת להתקליות ולהדבקות דוגמא ליד ביתי התקיים מניין עצניקים בן 25 איש באה משטרה הם התחילו לרקוד מה שגרם להתקהלות של 200 איש למשך שעה וחצי
יועץ ליועצי המלל האומלל14.10.20
52
שהדברים בכללותם נכונים! אני גר בבני ברק אז שאף אחד לא יספר לי סיפורים. אני לא יודע מה לגבי נתוני התחלואה אבל אני יודע שלמרות ההקפדה בבני ברק באמת מעל ומעבר ברגיל ובשגרה, אבל מעגלים יותר מידי פינות. ככה זה היה במהלך החג וככה זה בסופרים ובכל מקום שמטבעו הוא צפוף אז מצטופפים. אתמול היתה חלוקה של מוצרי
מה נסגר? ברור 14.10.20
יפה אומר את דעתך אבל הגדולים מבינים באמת
דגלן גאה15.10.20
51
נו, תתחילו לירות "אנטישמיות" כרגיל.
גלעד14.10.20
50
בעמוד אנו רואים כותרת עם טענה מסויימת, ומייד תגובה פופוליסטית וילדותית ("למה לא הערבים??"), ובגוף הכתבה - מחקר רציני ומגובה במספרים שמוכיח את הטענה (ומסביר למה באמת לא הערבים). קשיא מיניה וביה. אולי באמת אלו שני דברים שונים: החרדים הפופוליסטים והילדותיים לא מסוגלים להעמיק בנתונים, וממילא אינם קוראי
חנן. ב.14.10.20
מסיכית מיכוית
דגלן גאה15.10.20
49
בהחלטת ה"מקצוענים" במצרים הפכו אותנו לעבדים "פן ירבה". בהחלטת ה"מקצוענים" בזמן הביניים נהיינו לאוכלי דם ילדים. בהחלטת ה"מקצוענים" בשואה, הפכנו להיות, גנבים, גזלנים, אוכלי חינם, נצלניים, הורסי הכלכלה. והיום בהחלטת ה"מקצוענים" בישראל, מאשימים אותנו למפיצי מחלות, פרזיטים, אנרכיסיטים, אבל אנא אל תיפול ר
חיים14.10.20
שאפו של ראייה מוכחת ונוקבת של המציאות. ואכן, הכי אבסורדי זה המהרסיך ומחריבייך ממך ייצאו, שסוקלים את אחיהם באבנים בעיצומה של מתקפה חיצונית זוועתית
יוסי14.10.20
מי שמשתמש בטענות לגופו של אדם, כמו "שנאת עמי הארצות" או "אנטישמיות", במקום לענות לגופם של דברים, מראה בעצמו בהדיא שאין לו תשובה לומר. ממש אדם מוחזק רשע על פי עצמו. החרדים חולים יותר מכלל האוכלוסייה, זו עובדה. והם מקשיבים פחות להוראות מכלל האוכלוסייה, זו עובדה. וחלקים גדולים מהם מסרבים לקבל מרות בפר
חנן. ב. לחיים14.10.20
למה לא פועלים לכיוון אוטונומיה?! אנחנו נשמח והחילונים ישמחו! היפרדו נא מעלי!
אוטונומיה!14.10.20
אולי תעשו גם אוטונומיה ליטאית,אוטונומיה ספרדית,אוטונומיה חסידית מקפידה ואוטונומיה חסידית לא מקפידה ואוטונומיה של הפלג הירושלמי? אתה לא מבין שהאנשים גרים יחד באותם בתים?
מנוחה14.10.20
48
מסמך אנטישמי למהדרין.
יוסי14.10.20
47
סמנכל משרד הבריאות - גרוטו אמר בשבוע שעבר שיכול להיות בדיקה שתצא חיובית במעבדה אחת ובמעבדה אחרת תצא שלילית בוא נאמר את האמת, אם נשאל כל אזרח חילוני במדינה אם הוא מעוניין שהבדיקה שלו תעבור דרך המעבדה בתל אביב או דרך המעבדה בבני ברק כולנו יודעים מה תהיה התשובה!!!!!
יש סיבה 14.10.20
46
כל מילה נכונה. כל זמן שלא נדע להביט בראי אין סכוי לשיפור. וזה לא רק הקורונה
מגיב מגניב14.10.20
45
השנאה משבשת
יפית15.10.20
44
אולי הם יבינו שהגיע הזמן לשתף פעולה בדרכי נועם עם המגזר החרדי/השמאלני/גנץ
דודי14.10.20
43
לשם השוואה בתל אביב עיר שכפול מבני ברק עושים את אותו מספר בדיקות כמו בבני ובבני ברק אפילו יותר וזה ממשיך לעוד מלא ערים אם משווים למשל ברכסים שזה יישוב קטן עושים כפול ואפילו פי 3 מטייבה שיותר גדולה באוכלוסייה. הקיצר אם החרדים יעשו בשכל ויפסיקו עם הבדיקות ההמוניות כמו שאר הציבור גם אצלם תיראה ירידה
יעל14.10.20
במחילה אבל נראה שלא הבנת את המחקר הנתונים הם לא לפי מספר הבדיקות שבאמת גבוה יותר בציבור החרדי, אלא המדדים נקבעים לפי שיעור החיוביים בבדיקות זאת אומרת מתוך מאה בדיקות אצל חרדים יש פי 8 נדבקים מאשר מאה בדיקות אצל החילונים
אדם14.10.20
42
למה שלא נפעל להקים אוטונומיה חרדית? למה אנחנו כל הזמן כמו האשה המוכה, מרביצים לה והיא חוזרת? נחיה לבד, לא צריך את האנטישמים הנאלחים סביבנו. הגיע הזמן כבר להתחיל לחשוב בכיוון הזה!!!
רק אוטונומיה14.10.20
למה אתה צריך להקים אוטנומיה, א] כשלתורתכם אין שום מצוה לישב בא"י ויש אפילו איסור גמור, ב] להתחיל עכשיו להשקיע ללימודי מקצוע כשבאוטמניה לא יהיה אפילו חשמלאי אחד, ואולי רק כמה מוכרי ספרים, זאת בכלל לא הגיוני. אלא אם אתה רוצה להוכיח קצת נאמנות לטענתך, האם שמעת שיש ארץ אהובה ליברלית שנקראת איראן שלטון
ביי ביי14.10.20
למה שלא נקים אוטונומיה??? יש לנו, אכן, שפע של רופאים חרדים, טייסים חרדים, אנשי צבא חרדים, מדענים חרדים, חוקרים חרדים, משפטנים חרדים ו-כן!!! יש לנו הרבה הרבה עיתונאים חרדים (שחלקם עילג, וחלקם בור ועם הארץ, בכל אופן לאחוז מזערי מתוכם יש תואר אקדמי) אז בואו נקים מדינת הלכה בלי כל החילוניים האנטישמיים ה
רונה14.10.20
41
אולי הגיע הזמן שהציבור יבין שיש כאן משהו מעבר?! במיוחד אחרי שגרוטו אמר שתוצאות בין מעבדות יכולות להיות לא זהות.
בנימין14.10.20
40
אפילו גרוטו אמר שהתוצאות בין המעבדות יוצאות שונות הם עושים מספר סיבובים שונה בין המעבדות וגם שבערים אדומות הם מעבירים את החיובי-גבולי לחיובי כל עוד הם לא נותנים לנו לראות מקרוב מה קורה שם אין סיבה שנאמין
יהודה14.10.20
מעניין ששמעת משהו שלא אמר אמר רק שבארצות אחרות יש מספר סיבובים אחרים יש שעושים פחות אבל יש שעושים יותר, אז למה ללכת לאלה שעושים פחות?, אולי נעשה לפי אלה שעושים יותר?? ספיקא לאורייתא לחומרא ולא לקולא וכמדומני שפיקוח נפש דאורייתא
shmoyger14.10.20
39
התוצאות שלהם לא קשורות לדיון...
יועצי אנטיוכוס14.10.20
המשהוא הזה הוא קודם: א) דיור ביחידות משפחתיות גדולות. ב) 50% מהחרדים (גברים) מתכנסים בקבוצות כעשרים שעות בשבוע (תפילות במנין) מה שמביא להרבה הזדמנויות הדבקה על אף שמירת הכללים.
זאב14.10.20
38
אנטישמיות במיטבה
בושה וחרפה 14.10.20
זה נתונים סטטיסטים!!!! חבל שיש אנשים שמתנהגים כמו בת יענה שטומנת את הראש בחול...
מה הקשר?14.10.20
37
חיבים לדווח מי חולה ולא יוכלו להסתיר ולצאת כאילו כלום
החרדים מומחים בהסתרה15.10.20
36
להאט את הקצב מציל חיים עד שיגיע החיסון עוד כמה חדשים... (אפילו חיים של 100 איש, לא חשוב?)
לבני מ214.10.20
35
בקיצור. הבדיקות אשמות. אצל החרדים אין יותר נדבקים מאשר בשאר האוכלוסיה. כמובן שאת הדו"ח כתב איזה אנטישמי. נכון. הנגיף גרם ל- 15000 מתים יהודים בעולם, אבל, במכסיקו מתו יותר. ויש את ההפגנות בבלפור. וכמובן ביבי אשם ולא ניבחר בו שוב. טוב. תירוצים בלי סוף ופילפולים כאילו לומדים גמרא.
תירוצים תירוצים14.10.20
34
1 חשבתם את זה שבישיבות ההדבקה כמעט ודאית ולא מסכנת אף בחור כך כבר עוד מאות אחוזים של הדבקה ביחס לבני נוער מהציבור הכללי. 2 חשבנתם את זה שילד יורד לשחק למטה יש חצר שמשחקים בה 30 ילדים, ומספיק שאחד חולה... בעוד אורח החיים הלא חרדי משחקים באייפון או פליי סטיישן או טלויזיה. 3 חשבנתם שעיקר ההדבקות קורות
ש.14.10.20
1ועוד אחד יוצא 2 חשבנת שבגלל כל הסיבות שציינת הדין נותן להיזהר בכפליים ולא להיגרר אחרי הדעה של בעלי המאה??? חשבנת שיש מחיר לכל הפופוליזם שקיימת בציבור שכאילו שנתעלם והכל יסתדר חשבנת כמות האנשים בציבור שלנו שחושבים כך ומתנהגים כאילו שאם נתעלם הכל יסתדר
shmoyger14.10.20
33
כדי להצדיק את הסגר הם ממציאים שיש בעיה בהתנהגות של הציבור החרדי האמת היא שהם עושים את הבדיקות באופן שונה בציבור החרדי. זה האמת.
אני14.10.20
32
זה לא קורונה זה MALONA!! תמשיכו לתת מלונות חינםלכל מי שעשה אפצ'י ודמיין קוורנה והגרף ימשיך לזנק מעלה מעלה... אי אפשר לתת פרס כלכך שווה לחולים ולצפות שכל משפחה חרדית ממוצעת תעשה הכל כדי לא להדבק...
מלוניות ההדבקה14.10.20
31
עדיין לא הפנמנו שאי אפשר "לעבוד" על הנגיף ??? ! אפשר לא ללכת להיבדק ובכך להוריד את מספר המאומתים. אפשר לשלוח אנשים בריאים להיבדק ובכך להוריד את אחוז החיוביים. אפשר לפתוח תלמודי תורה במחתרת ( כמו מונקאטש וזיו התורה בבני ברק ) ולרמות את השלטונות. אבל אי אפשר לרמות את הנגיף... אי אפשר בצורה הזאת,
שלמה14.10.20
אנא תן שמות של 4 כפול 7 שזה 28 נפטרים בבני ברק בשבוע האחרון תפסיק לבלבל את הראש יש נפטרים נכון ויש חולים נכון אבל לא בכמות שאומרים לא ראינו שמסכות או בידוד מגינים אולי קצת מאיטים את הקצב
בני 14.10.20
30
מתי נלמד לשמור על הכללים?????
דוד14.10.20
29
בא אני אחסוך לכם מל"ל נכבד - אדמ"ורים אומרים לעדר החסידים לזנק על חיסון העדר - כשהם בעצמם מקבלים טיפול פירסט קלאס. זוהי אותו משהו המגביר את התחלואה.
אבי14.10.20
28
בקיצור המשך התעללות בחרדים והפעם עם "סיבה"
הפליית חרדית אמיתית14.10.20
27
נקצר לכם את התהליך: החרדים הם אנשים בריאים בנפשם, מתפללים 3 תפילות, לומדים תורה, מגדלים משפחות גדולות, וכן, גם לא מוכנים לקבל כל שטות שאיזה חולה נפש בממשלה מחליט. אנחנו הבריאים, ואתם החולים, המדוכאים, המבודדים, שחיים בבית עם ילד וכלב.
זיו14.10.20
אתה ספק חרדי אבל וודאי רוצח ...
*14.10.20
26
אבוי
גזענות אנטישמית של המדינה ה"יהודית"..14.10.20
25
באתר של משרד הבריאות רשום שבציבור החרדי הם שמים את כל החיובי-גבולי על חיובי.ובכללי - לא. זה העניין. אין אצלנו יותר נדבקים .
בנימין14.10.20
24
אני לא מבין למה אתם בכתבה צריכים כל הזמן את האי ציות בסך הכל אין פה שום דבר חדש בדוח זה שלדעת שהחרדים הם משפחות ברורות ילדים כולם כבר יודעים מהגל הראשון
שרוליק14.10.20
23
תודה לפוליטיקאים החרדים(?) שהביאונו עד הלום...
ללא שם15.10.20
22
הגיע הזמן שבתורה חרדים נפנים זאת יש אחוז מסוים מהציבור שלנו שלא מתייחס להוראות ןסכך מביא תחלואה גבוהה
משה14.10.20
21
אתמול פורסם באתר משרד הבריאות שכל מי שהיה בעבר חולה קורונה, גם אם לא נבדק ואפילו היה ללא תסמינים כשהיה עם קורונה כשיעבור עכשיו בדיקת קורונה, הבדיקה תצא חיובית! כי נשאר שאירות מהנגיף. אצלינו יש יותר מאומתים חיובי פשוט כי היו יותר חולים בעבר! הבדיקות לא מדויקות במילים הכי פשוטות שיש.
אני מסביר:14.10.20
20
אין משפט אחד שאינו נכון וכל מי שעיניו בראשו יודע . קסיר עובדת אצל אלי פלאי בעלי עיתון משפחה במכון החרדי למחקרים
נכון לגמרי 14.10.20
19
כ"א עושה מה שבא לו-לא מתקשרים 100-וכשמתקשרים-המשטרה עושה סבוב והחגיגה נמשכת
הסיבות15.10.20
18
כל מי שהיה עם קורונה בעבר יצא עכשיו חיובי בבדיקה לכו לאתר משרד הבריאות תראו את זה כתוב שחור על גבי לבן מה שאומר שיש יותר חסינות עדר בציבור החרדי
שמעון14.10.20
מעניין שאפשר לבתוכ המילים שחור על גבי לבן משהו שלא קיים אולי לשמעון יש דרך לשקר בלי לעבור על לא תשקרו ואם כבר הוצאנו את ונשמרת וגם את לא תשקרו אולי כבר נוציא את הברכה שאומרים שלא עשני גוי
shmoyger14.10.20
17
לא יעזור להם כלום, החרדים עוד מעט יהיו מחוסנים והחילונים ירדוף אותם הנגיף עוד שנים, אין עצה אחרת רק חיסון עדר, והלוואי מתחלה היו סוגרים את הזקנים והאנשים בסיכון ל3 חודשים וכל השאר שידבקו, היינו כבר אחרי כל זה, כל מי שנזהר אחר כן שנדבק הוא נחלה יותר וזה כל אחד יודע גם הרופאים, הם עוד עתידים ליתן הדין
אורה14.10.20
כן אבל מי יפרנס אותך? אנחנו צריכים את החילונים. כספי המיסים שלהם מביאים את הלחם על השולחן.
מירו14.10.20
לא קשור של מי המיסים העניין הוא: מי מתיר לך להרוס את הפרנסה של יהודי אחר גם אם הוא חילוני?! אם היו מקפידים על ההנחיות כולם כולל כולם מסכות בצורה תקנית התקהלות תקנית בריחוק בלי התחכמות ושאר הדברים בלי התחכמות היינו כמו ניו זילנד שגם הם אחרי כל זה ואנחנו בשביל אנשים כמוך שכל אחד סוחב את האלונקה לכיוון
shmoyger14.10.20
אי אפשר למתווה נוי זילנד להצליח אלא אם סוגרים את גבולות המדינה עוד תום הקורונה בעולם. וסתם אם ינסו לעשות כך בארץ, מספר המתים מדכאון והתחלשות מערכת החיסון של האנשים מרוב מתח ולחץ יכול להיות גדול יותר מקורונה (וגם במצב של היום מי יודע ממה מתים יותר). מתי תבינו כבר שיש טיפולים מעולים רבים לחיזוק מערכת
משה15.10.20
מניאק!! אני חרדי עובד כל החיים קשה ובשכר קרוב למינימום עם השכלה ותארים משלם טונות מיסים ומקבל בחזרה קדחת מהמדינה וכך רוב הסובבים אותי מהקהילה יום יבוא והחשבון אתכם ייסגר ותבלעו את הכובע
פרנס14.10.20
מה זה השטויות שאתה כותב? תלך לעבוד ואל תחכה למיסים של אחרים שיביאו לך לחם! והי, אני חרדית, בחיים לא הביאו לי "מיסים" של מישהו אחר, אני עדיין מחכה לזה...
יעל14.10.20
חיסון עדר הוכח כלא ישים נגד הקורונה. הנוגדנים קיימים מקסימום עד שנה.
א14.10.20
16
עד שלא יסגרו שערי בתי המלון [מלוניות בלע"ז] בחינם, סיכוי הורדה במגזר אינו רלוונטי. אגב הכפוי טובה שעולה על דוכן הכנסת וזועק מרה בנאום ופוער פיו שחצני והדיוטי על הרדיפה כביכול, אינו מוסר בשם אלפי משפחות בלעה"ר שחגגו בבתי מלון וקבלו ארוחות דשנות הם וילדיהם וצאצאיהם, תודה רבה מקרב הלב, ועלותו למדינה מג
היכן האמת14.10.20
אני יכול לסדר לך מלון מה אי פירגון הזה לאנשים חולים הם נהיו מליונרים כולו חופש עם מנות עיסקיות כמו כלא
יואלי14.10.20
15
גלויי הפנים ממשיכים להדביק בלי רחמים
גלויי הפנים 14.10.20
14
אין יותר נפטרים מקורונה בציבור החרדי מה שאומר שהבדיקות לא נכונות! זה הכל.
יש בעיה14.10.20
יש בעיה, יש לנו בעיה! הלו, יוסטון, אולי לא קראת, אבל 50% מהנפטרים בימים האחרונים הם חרדים, בעוד שיעור החרדים באוכלוסיה 12% בערך, ואחוז בני 65 ומעלה חרדים קטן בהרבה מבין המבוגרים בישראל. אז אולי קראת מאמר בשבוע שעבר אדון יש בעיה, אבל המצב על הפנים. והייתי אומרת לכל העקשנים, שהחברה החרדית (שאני שייכ
רונה14.10.20
13
הצפיפות כמו סרדינים בשטיבלאך
ג'פרי 14.10.20
12
ה"משהו" הזה הוא מאד פשוט: הבדיקות הרבות שהליטאים עושים... (והרי כולנו יודעים כמה טעויות יש בתוצאות הבדיקות, אבל הם מתעקשים להיבדק).
מני14.10.20
אי אפשר לרמות את נתוני התחלואה. זה שלא יילכו להיבדק זה לא יוריד את ההדבקה. לא יעזור כלום. יש חולים בינוני, קשה ומונשמים. תעזוב את הליטאים במנוחה.
אני14.10.20
11
בשבת חולה קרונה בר מצוה רק יורד לקרוא בתורה...
בני ברק15.10.20
10
החרדים הפכו את תורת החיים לתורת המוות. ככה זה שמנסים בכח לנתק את התורה מהמציאות ומבססים חיים שלמים על לה לה לנד ועל עמלם של אחרים. הקב"ה לא נשאר חייב...
הנגיף אנטישמי!!14.10.20
וע"ע הרמבם הלכות תלמוד תורה הלכה ג': הלכה י כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה – הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא; לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד צי
אמת14.10.20
9
הבעיה של החרדים, שהם דופקים את עצמם עם הבדיקות שהם פי 2 מהערבים ו50% יותר מהחילונים. לפי קול ברמה, בערים החרדיות ערכו הרבה יותר בדיקות מאשר בערים חילוניות ומעורבות. מאז פרוץ המשבר נבדקו בערים חרדיות 61.7% מכלל האוכלוסייה ובערים החילוניות 45.2%, בערים מעורבות כ-40% מכלל האוכלוסייה, ובערים הערביות 36.
יוסי14.10.20
יש יותר בדיקות אצל החרדים כי הם יותר נדבקים, משמע יש יותר חרדים עם תסמינים מאשר הציבור הכללי.
א14.10.20
אתה טועה ומטעה. הבדיקות הם של צעירים בריאים ללא תסמינים. בדיקות המוניות. חלקם בגלל מנגונונים ייחודיים לחרדים שהמדינה תכננה. כמו בדיקות המוניות לרבבות בחורי הקפסולות. או בדיקות המוניות שהיו בגור. או בדיקות המוניות של ישיחבות שרצו לקבל תקציב מלונית קורונה. או בדיקות המוניות של מסכנים שרצו לקבל חופשה ב
יוסי14.10.20
8
90% סיכויי הידבקות!! כמה שנשמע להנחיות לא יעזור לנו בגלל הקבוצות שלוחות הרסן שבינינו, אין להם מחילה!!
שיר14.10.20
7
כל יום מסתובבים בתל אביב כמויות בלי מסכה ובלי מרחק אז לכל המתיפיפים החרדים שמבקרים את הציבור החרדי תפקחו את העינים יש לכם בעיא אחת שנאה עצמית
ללא שם15.10.20
6
לא מאמינים לבדיקות מידיעה ברורה, הם מעבירים את כל הבדיקות שיצאו חיובי - גבולי לחיובי! רק בציבור החרדי! וגם עושים יותר סיבובים בכל בדיקה אם זה עיר אדומה לכן יש שיצאו יותר מאומתים אבל לא באמת יש יותר חולים
יום רביעי היום14.10.20
5
כאילו יועצים תמימים עלק
אנטישמיות במיטב14.10.20
אני מציע שתקרא את הדו''ח המלא (לא התעצלתי וקראתי. הוא מופיע באתרים אחרים). אין פה אנטישמיות. הנתונים ברורים- התחלואה גבוהה, לא יעזור כלום.
שוקי14.10.20
4
Hitnahagut "Charedit" achen psula u'mazika le'kulam(!), aval shoresh a'be'aya hee a'Shita a'CHARAdit she'chova le'salka min a'olam kmo et a'Zionut, Reformism, Communism, Natzism u'sh'ar mere'in bishin, ve'yafa sha'a kodem
YESH LE'DAYEK14.10.20
3
צודקים
שמחתי לעזור14.10.20
2
ההדבקה בישיבות שחיים צפופים ביחד ....
מכח14.10.20
1
האנטישמיות במיטבה זה כאילו רק יועצים תמימים עלק
בושה וחרפה 14.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 20:39

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24