כיכר השבת

אבל חטאנו

חשבון נפש נוקב // הרב שלמה בניזרי

בתור יהודים יראי שמיים איננו יכולים לפטור את עצמנו רק בטענות ובהאשמות כלפי אחרים ולומר 'צדיקים אנחנו ולא חטאנו', אלא במצבים כאלה עלינו להבין שה' מאותת לנו (טור)

115
שלמה בניזרי | כיכר השבת | ל' בתשרי | 18.10.20
שלמה בניזרי
שלמה בניזרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כל יום אני מוצף בשאלות כואבות, 'כבוד הרב מה עושים לנוכח האלימות המשטרתית וההסתה התקשורתית? האם לצאת להפגין? לנקוט באלימות נגד? לכעוס או לשתוק? וכן, האם להישמע להוראות משרד הבריאות, או להתנגד להם? מה אומרים גדולי ישראל?'

ת'אמת, שאין לי כאן תשובה חד משמעית מה עלינו לעשות, ובמצב כזה אני מורה לשואלים, שמבחינה ציבורית "והמשכיל בעת ההיא ידום", לא לנקוט בשום צעד אקטיבי, אלא להמתין ולראות מה יורו לנו גדולי ישראל, אך בנושא הוראות משרד הבריאות, כאן ההוראה ברורה גם מצד גדולי ישראל, יש להישמע להוראות במלואן.

אז לעשות משהו אקטיבי נגד השנאה והאלימות אין מה לעשות כעת, אך מאידך, בתור יהודים יראי שמיים איננו יכולים לפטור את עצמנו רק בטענות ובהאשמות כלפי אחרים, יהיו מוצדקות ככל שיהיו, ולומר 'צדיקים אנחנו ולא חטאנו', אלא במצבים כאלה עלינו להבין שבורא עולם מאותת לנו משהו, ואנו חייבים מיד לשנות דיסק ולעבור למצב של חשבון נפש עצמי ונוקב ולומר: 'אבל חטאנו, עוינו פשענו', וכפי שעשו אחי יוסף כשבאה עליהם העלילה הגדולה במצרים אמרו "אבל אשמים אנחנו". כן! זו לא בושה לתלות את האשם גם בנו, רק צריך לבדוק מהו.

במאמר מוסגר, אינני מתכוון להפיל את כל תיק הקורונה עלינו, כפי שעושים רשעי הערב רב בתקשורת הישראלית, וכן הפוליטיקאים ובכירי מערכת הבריאות, שאת כל כישלונם בהתמודדות עם הנגיף הם מפילים עלינו, ומבחינתם נמצאו האשמים לנגיף ותוצאותיו - החרדים. כמובן שגם לנו יש חלק בהתפשטות הנגיף כמו כולם, ואולי קצת יותר ביחס לאחוזינו באוכלוסייה.

אבל גם אם ניקח על עצמנו 30% מהתחלואה (כאשר חלקנו באוכלוסייה הוא כמחצית מזה), עדיין 70% מהתחלואה נמצאת אצל כלל האוכלוסייה. מי שהביא את הנגיף לראשונה היו אותם חילונים חסרי אחריות שהפיצו אותו בארץ, ואף הדביקו אותנו. מי שהתחיל את הסיבוב השני של ההדבקה היו אלה תלמידי גימנסיה רחביה בירושלים ובהרצליה.

מי ששיחרר את הסגר הראשון בחוסר אחריות, זו הייתה הממשלה שנכנעה לגופים אינטרסנטים שקיבלו גיבוי מהתקשורת הארורה. רוב החולים הקשים והמאושפזים הם לא חרדים, וכן התמותה בקרב החרדים ביחס למספר הנדבקים היא נמוכה ביותר, כך שאין פגיעה ממשית במערכת הבריאות בגלל החרדים, ובפרט שחלק גדול מהם מטופלים ע"י גורמים חרדיים פרטיים בבתיהם.

רוב הציבור החרדי הוא ממושמע ושומר על כל הנהלים של משרד הבריאות באדיקות רבה, אך יש יוצאים מן הכלל שהם לא בסדר וראויים לכל גינוי בשל חוסר אחריותם, כפי שבשאר האוכלוסייה בארץ יש יוצאים מן הכלל רבים, רק שמשום מה התקשורת הפושעת והמוטה איננה מתמקדת בהם, אלא רק בחרדים. כל מי שמאזין לתקשורת הישראלית, בטוח שהנגיף הזה הוא תוצר של החברה החרדית, ושהם ורק הם מפיצים אותו, כאשר האמת רחוקה כרחוק מזרח ממערב.

א"כ, לאן אני מכווין בחשבון הנפש? המציאות היום שהחברה הכי דחויה, שנואה ונרדפת במדינת ישראל היא לא החברה הערבית, לא הסוטים, לא העבריינים ואפילו לא הפלסטינאים, אלא החברה החרדית, וזה מעניין, כאשר דווקא בשנים האחרונות רבים בחברה החרדית עשו ועושים הכל כדי להתקרב לחברה החילונית, כדי להיות כמה שיותר ישראלים, ודווקא כעת הם חוטפים זבנג בפרצוף, למה? זה נגד ההיגיון! הרי החילונים כל הזמן הטיפו לנו להתערות בתוכם ולהיות חלק מהם ולהפסיק את התבדלותנו, א"כ, מה נשתנה אצלם?

תשובתי טמונה בשאלתי. חושבני שהמאיסות הזאת מגיעה לנו דווקא בגלל רצוננו להידמות לחילונים, להתקרבות היתירה אליהם ולאורחות חייהם. שלא נטעה - לקרב אותם זו מצוה עשה ענקית שבה אני משקיע את רוב ימיי, אך להתחבר אליהם ואל אורחותיהם זה אסון רוחני נוראי. ככה זה התחיל במצרים: (שמות פרק א, ו' – ז'): "וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא. וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם", חז"ל מספרים לנו במדרש, שכאשר בני ישראל התרבו במצרים ומתו גדולי הדור, הם 'פתחו את העיניים' שלהם והחלו לצאת מהגטו היהודי בגושן ונפוצו בכל מצרים, בשווקים, בקרקסים, בתיאטרונים, באצטדיונים, בפקולטות ובקניונים. הם רצו להתערות ולהיות חלק מהחברה המצרית.

"ותמלא הארץ אותם", מצרים התמלאה בעמי ארצות יהודים, במתבוללים. בראות הקב"ה את העריקה וההתבוללות הזאת, את איבוד הרסן, את ההרס העצמי דאג להכניס "אהבה" בלב המצרים כלפי ישראל, ואז נאמר: "ויקוצו מפני בני ישראל", מלמד שנעשו כקוצים בעיניהם ושנאו אותם.

מיד החלו המצרים לתכנן את הפתרון הסופי, איך לחסל את היהודים. את הגברים בתחילה לשעבד בעבודת פרך ואח"כ להרוג, ואת הנשים לבולל ע"י נישואי תערובת. סבל רב סבלו עם ישראל במצרים, אך דווקא דרך הצרה והיגון, השנאה והדיכוי, הריחוק וההבדלה ניצל עם ישראל, ולבסוף יצאו משם מחוזקים היישר למעמד הר סיני.

אחים יקרים! מה שהיה במצרים, זה בדיוק מה שאנו רואים שמתגשם לנגד עיננו. אנו רואים אנשים חרדים וחרדיות, שבעבר שמרו באדיקות רבה את ההתבדלות מהחילונים ומהחילוניות, לא הגיעו למקומות הבילוי שלהם, בטח לא לאצטדיונים ולא לפקולטות והאוניברסיטאות, וכמובן שלא התחברו למדיה החילונית, ולא לשאר המכשירים והמרעין בישין.

כל זה היה בבחינת "שקץ תשקצנו ותעב תתעבנו". והנה, בשנים האחרונות, עולם הפוך אנו רואים. החרדים בהמוניהם נמצאים בכל אותם מקומות שהיו אסורים בעבר. הם מאמצים לעצמם אורח חיים מודרני ומרדני, משתמשים במדיה החילונית בצורה פרועה וחסרת מעצורים, לומדים לימודי כפירה ב'יעני' פקולטות דתיות/מסורתיות, ו"המחמירים" אף באוניברסיטאות חילוניות נטו.

מגיעים לתוכניות טלויזיה, תכניות מוזיקליות וריאליטי, הורים וילדיהם, גברים עם נשותיהם, כאילו שחומת ברלין נפלה. מרגישים סבבה בשילוב החרדילוני, שני עולמות בידיהם, עולם הזה ועולם הבא. מרגישים כבר רצויים בעיני החילונים שמאפשרים להם לחיות את עולמם החרדי, וגם להשתלב בתוכם. שומע אני אנשים חרדים מפורסמים, וביניהם בת של ענק בתורה שמפארת ומשבחת ומעודדת את המגמה הזו באומרה: "וואו! איזה מדהימים הם! רוצים הם בטובתנו. רוצים בהצלחתנו, ולא כפי שחונכנו לראות בהם כיצר הרע". לצערנו הרב, המודרניזציה שדבקו בה הביאה אותם למרדניזציה, וכעת הם נמצאים במידרוניזציה, וזועקים מודרנים אנחנו כאשר הם בהידרדרות במורד התלול.

בראות הקב"ה את הקריסה הרוחנית של בניו נאמניו החרדים לדברו, "דאג" הקב"ה לחשוף את האמת המסתתרת אחר כוונותיהם של אלה ש"קרבו" אותנו, וכאילו רצו רק בטובתנו. אומר לנו הקב"ה: חשבתם שהם מקרבים אתכם, אוהבים וחפצים בטובתכם ורוצים שתמשיכו לחיות את חייכם ומסורתכם והם אף יאהבו אתכם כפי שאתם, הנה האמת במלוא עוצמתה.

פתאום כל השנאה שלהם לעם ה' ולתורת ה' צפה במלוא עוזה. אנו רואים את אכזריותם וחוסר רחמנותם כלפינו. את שמחתם לאידנו, את שנאתם ואיבתם, שנאה שניחנו בה בד"כ הגויים האנטישמים שונאי ישראל בגולה. והנה האמת שהייתה נעדרת מעיננו התגלתה לנו במלוא עוזה, וזאת כדי שנעשה חשבון נפש, נעשה חישוב מסלול מחדש.

אין איסור להשתמש במודרניזציה כאשר היא עם גבולות איתנים אשר אינם מסכנים את רוחניותנו, אך המציאות שנקלענו אליה היום, הציבור החרדי על סף פירוק חלילה! אם לא נקום ונעצור את הסחף הזה לחילוניות, מי יודע איך זה יסתיים. בטוח שבורא עולם לא יתן יד לזה, וכשהוא יתערב יותר לעומק, אז זו תהיה אופרה אחרת, כי אז יתקיים מה שנאמר בנביא יחזקאל (פרק כ'): "(לב) וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה, אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן: (לג) חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי אלוקים, אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם: (לד) וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפוֹצֹתֶם בָּם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה:(לה) וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל מִדְבַּר הָעַמִּים וְנִשְׁפַּטְתִי אִתְּכֶם שָׁם פָּנִים אֶל פָּנִים".

לסיכום, לאחר שהגענו למצב קשה של סבל ותחושת נרדפות ומאיסות של הרשעים כלפינו, עלינו לנקוט במספר דברים: ראשית, במלאכת אבותינו כפי שעשאוה במצרים: (שמות פרק ב, כ"ג): "וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה", כלומר עלינו להרבות בתפילה וזעקה מתוך כאב ותחושות קשות, ולבקש מהקב"ה שיגאל אותנו מצרותינו. בנוסף, לזכור את הכלל הידוע שהיה במצרים, כאשר אתה עושה קידוש לגוי, הוא עושה לך הבדלה, וכאשר אתה עושה לו הבדלה הוא יעשה לך קידוש.

הדוגמא הטובה ביותר לכך היא, יחס המצרים למשה לאחר עשר המכות. כתוב בתורה "והאיש משה גדול מאוד בארץ מצרים בעיני עבדי פרעה ובעיני העם", איך יתכן שדווקא משה שהיכה וגרם סבל נוראי למצרים, נהפך למוערך ביותר בעיניהם? התשובה לכך היא, שהם ראו במשה את דבקותו בה' ובתורתו, ובאי התרפסות וחנופה למצרים ותרבותם, ולכן העריכו אותו וכיבדוהו מאוד. ה"ה בימינו.

כאשר מקדשים את החילוניות והחילונים, אז הם כבר ידאגו לעשות לנו את ההפרדה, וכפי שהם עושים לנו היום. אך אם נעשה להם ומהם הבדלה, דהיינו נתנתק מתרבותם ונסתגר בתוך תרבותנו ואמונתנו, אז הם יקדשו אותנו, כלומר יבינו ויעריכו את דרכנו.

תוכן שאסור לפספס
115 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
80
מישהו יודע איך אפשר להשיג את המייל של הרב בניזרי?
יעל28.01.21
79
לכל המקניטים. כנראה שהשפה של הרב קצת גדולה עליכם למרות שלאחר שקראתי פעמיים נראה שהטור נכתב בלשון השווה לכל נפש. הרב לרגע לא התכוון להשוות חלילה בין יהודים חילונים לגוים. ובוודאי שהרב צודק שהממשלה הזו היא ערב רב. אבל לצערנו התרבות במדינה דומה לתרבות של הגוים. המעשים שלהם כמעשי הגוים. צורת החיים שלהם
ללא שם18.10.20
78
לך טמא ותעשר את התבן
בניזרי נבדלת מהחילונים אבל לא מאשת בנך18.10.20
לתגובה מעלי עדיף שלא תדבר רע על רבנים אם אתה לא רוצה גהינום
א19.10.20

הצגת כל התגובות

77
בעיקרון אני לא מתחבר לבניזרי אבל הנקודה שצריכים להיבדל באופן מוחלט מהחילונים אני מסכים לכל מילה
תימני18.10.20
76
כאשר הרב בניזרי דיבר מספר בתכניתו שיש חילונים ורפורמים וגם מזרחיסטים שיושבים באתרים החרדים ומכניסים תגובות מרושעות שמטרתם להחליש את טיעוני הרבנים וכן להחדיר כפירה, לא הבנתי את כוונתו, אבל היום כשאני קוראת חלק מהתגובות אני מבינה מצויין שיש כאן כוחות חילונים ורפורמים שכל מטרתם להחליש את ההשקפה הטהורה.
חני18.10.20
חני אתמול כאשר הרב בניזרי דיבר מספר בתכניתו שיש חילונים ורפורמים וגם מזרחיסטים שיושבים באתרים החרדים ומכניסים תגובות מרושעות שמטרתם להחליש את טיעוני הרבנים וכן להחדיר כפירה, לא הבנתי את כוונתו, אבל היום כשאני קוראת חלק מהתגובות אני מבינה מצויין שיש כאן כוחות חילונים ורפורמים שכל מטרתם להחליש את ההשק
א19.10.20
75
יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ ..כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון וכו ...חזל הורונו להתפרנס בכבוד ולעסוק במלאכה ובמקביל ללמוד תורה בבחינת עשה מלאכתך עראי ותורתך קבע.אמירתך כאילו יש בזה פסול משל התערבנו בין הגויים היא פסולה ופרימיטיבית מיסודה . ברור לכל מה שאני טוען שנים שהנצחת הבורות בחברה הח
חרדי מהפקולטה 18.10.20
ניכר שקראת רק את השורה הראשונה והאחרונה של המאמר
אלי18.10.20
דבריך הם בדיוק ההוכחה של מה שאמר הרב בניזרי. העיוות בהשקפת התורה וההשקפה החרדית ניכרת מדבריך.
מאיר18.10.20
74
לכל יפי הנפש תתייחסו למהות. בציונות הדתית הכל שם מילים יפות של בית מרקחת ולכן אתה אף פעם לא מבין מה רוצה הרב ומה רוצה הקב"ה, לכן תראו את הפרצוף שלהם, הרב בניזרי מבטא את ההשקפה החרדית החדה והצרופה בלי הרבה משחקי מילים אך עם הרבה יראת שמים ושנינות שהיא אופיינית לו. תתמודדו עם התוכן, אך מכיוון שהוא נגע
ישראל18.10.20
אין עליך ישראל מ. כמה שאתה צודק...
יוני19.10.20
בדידי הווה עובדא- פעם שאלתי רב ידוע בציבור החרדי ספרדי על הלל ביום העצמאות. הוא הסביר לי את השקפתו. לאחר מכן היה לי טלפון ויצאתי לענות לאישתי. מבחוץ שמעתי את הרב מגדף אותי ואת כל הציונות הדתית. חזרתי לשיעור ושאלתי אותו האם פגעתי בכבודו כדי להבין למה הוא מגדף אותי(השתדלתי לשמור על כבודו ולא לבזותו מו
ציוני דתי19.10.20
73
גם אם הדברים נכונים, צריך להפסיק להציג אותם בגישה החשוכה הזאת! להפסיק לראות רע אצל כל אחד ובכל ציבור, להתחיל לראות טוב בכל ציבור, באורה ובשמחה:)
דובי18.10.20
בכבוד אז תכתוב מאמר ותציג אותו בצורה שאתה מבין. אנחנו כעת בסכנה רוחנית גדולה ואתה משתעשע באיזה מילים וסגנון להשתמש.
דוד18.10.20
זה לא ענין של סגנון מילים , זו השקפה שלמה מעוותת שרואה בכולם אשמים חוץ ממך. זו השקפה חשוכה ששיכת לדורות קודמים. בדור אחרון לא מדברים ככה לא בגלל שזה לא יפה, או פוליטקלי קורקט- אלא בגלל שזה לא מקרב אלא מרחק, ולא בונה אלא הורס.
ארז19.10.20
72
"פתאום כל השנאה שלהם לעם ה' ולתורת ה' צפה במלוא עוזה" מי זה 'עם ה'? החרדים? החילונים הם לא חלק מעם ה'? איזה עם הם?
אבי18.10.20
71
אני רואה פה את הבליסטראות שזורקים אנשים על מאמר הרב ואני מזדעזע ... כנראה לא עיינתם נכון ... הרב עצמו אומר שאת רוב עיסוקו הוא משקיע בקירוב רחוקים, ואני אישית יודע על המונים שהרב החזיר בתשובה ונידד שינה מעיניו גם בשעות הלילה המאוחרות בכדי לתת להם הכוונה ... הרב לא אמר לשנוא חילונים אלא לא להיתחבר לתר
נתן לוי18.10.20
70
ענק
ענק18.10.20
69
מרגש , כל כך נכון !!! יישר כוח
אלמוני18.10.20
68
היוצאים מן הכלל שהם לא בסדר דואגים לעתיד החינוך של הדור הצעיר שזה הרבה יותר סכנה מקורונה, ולכם הפוליטקאים משס שייעצתם לרבותיכם להצמד להנחיות משרד הבריאות באדיקוות ולא לפתוח ישיבות ות"ת עליכם האחריות על התדרדרות הרוחנית של הילדים והבחורים הספרדים ועליכם ובראשם מר דרעי לתת את הדין על זה והאחריות על כל
אורה18.10.20
67
חזק !סוף כל סוף משהו אומר את האמת
אלמוני18.10.20
66
אוהב את אחיי הרחוקים עדיין.ועדיין צריך לשמור עצמי מהתרגל לדרכם גם מבלי לחבב את סגנון לשון הכותב יש להעריך את האומץ והתעוזה לשים הדברים על השולחן
רוני20.10.20
מנימת דבריך ניכר שהינך סובר שהרב הכותב הרב בניזרי שונא חילונים, אז להזכירך הוא בעצמו חוזר בתשובה, והעיקר שהוא נחשב לאחד מגדולי המחזירים בתשובה שרץ יום יום ולילה לילה בכל רחבי הארץ במסירות נפש ללא כל תמורה כדי לקרב את החילונים, אז האם זה נובע מאהבת או שנאת חילונים?!
עידו20.10.20
65
40% מהחולים הקשים הם חרדים - פי כמה וכמה מגודלם באוכלוסיה. וכן מספר המתים פי כמה וכמה מגודלם באוכלוסיה.
נתונים לא נכונים18.10.20
לידיעתך זה התפרסם גם באתר הזה ש יש ירידה חדה של תחלואה בציבור החרדי בבערך %52
א19.10.20
64
הדברים נכונים. הצורה בה הם נאמרים ממש לא!!! די!! לראות 'אותנו' ו'אותם'. 'אנחנו' ו'הם'. החילונים הם חלק כחלק ממנו, אוהבים אותם. גורלנו - אחד. עמנו - אחד. ארצנו - אחת. תורתנו - אחת. עלינו להתרחק מהחילוניות ולא מהחילונים. יתמו חטאים ולא חוטאים. בואו ונפסיק להתעסק בקטנות של אנחנו מול החילונים. נתעסק
ישראל 18.10.20
63
פשוט מפלח את הלב, עוד לא שמעתי דברים מעוררים כאלה משום רב מאז פרוץ הנגיף, אמת צרופה וקולעת ... הלואי שנזכה ליישם.
נתן לוי18.10.20
62
העיקר שאתה בסדר. האשמים הם האחרים - לא אתה ושכמותך. זה לא באמת לקיחת אחריות, כמו שצריך להיות, אלא שוב הטחת האשמה באחרים. אלה שמקרבים ל"חילונים" וכ'. תבין שהשפה הזו כבר חלפה מן העולם- אתה לא יותר טוב מאף אחד בגלל מה שאתה יודע ומקיים- עליך האחריות לקרב ולהנגיש את התורה לכולם. אם זה לא מצליח - אתה אשם
ארז18.10.20
61
חזק וברוך אשרייך
מאמר נפלא18.10.20
60
מתוק מדבש , כהרגלו, הרב בניזרי חד וחלק, שם לנו את האמת בפרצוץ בצורה הברורה ביותר, בלי משחקי מילים. ירבו כמותך בישראל.
עידו18.10.20
59
"כבוד הרב" - כך לא פותחים שאלה שמופנת לעבריין שהורשה וישב בכלא. קודם כל שיעשה חשבון נפש על מעשיו הראשונים וישב בבושה ובשקט
כבוד הרב19.10.20
הרב יודע יותר טוב ממך
א19.10.20
על איסור דאורייתא של אונאת דברים שמעת ???זה בדיוק מה שעשית בדבריך ..!!!!!!!! הוא ישב בכלא וזה שהושיב אותו הודה בפה מלא שהכל היה שקר אבל אתה כתבת תגובה של אונאת דברים ואי אפשר למחוק את זה... אז תעשה קודם תשובה ואחר כך תתן לבניזרי מוסר ..אתה לא חייב להסכים איתו אבל אסור לך לצער אותו בדברים
דוד19.10.20
58
לכל יפי הנפש האחרונים שנראים כקבוצה מתוזמרת שמטרתה להחליש את דבריו המדהימים והמחזקים של הרב בניזרי, לא יעזור לכם דבר, זו האמת, ואעפ"י שאינה נוחה לאף אחד מאיתנו זו גדולתו של הרב בניזרי שהוא בכל פעם מביא לנו את האמת בפרצוף בלי כחל וסרק, בלי סלסולי מילים, ורק כך כשמדברים חד וחלק מגיעים לאמת ולתוצאותיה.
עידו18.10.20
57
לפני שבועיים אמרת שהחילונים אשמים תיהיה סגור על עצמך
איש האמת18.10.20
אתה כל כך רדוד במחילה מכבודך. לפני שבועיים הרב דיבר על חוסר אחריות מצד החילונים ושאשמה גדולה מוטלת עליהם, ובמאמר נוסף היום הוא פונה אך ורק לציבור החרדי ומבקש ממנו חשבון נפש. מקוה שקלטת.
ינון18.10.20
לינון אולי תפעיל את השכל כי שני הציבורים יש להם מה לתקן
א19.10.20
56
חשבתי שחשבון הנפש הנוקב איך לוקחים יהדות ומעוותים אותה ובכך מחללים שם שמים ואנשים שלנו מתים מקורונה איפה החשבון הנוקב הזה?
משה18.10.20
סוף סוף תגובה לעניין. כשראיתי את הכותרת על חשבון נפש היה ברור לי שתהיה התיחסות להפקרות בעניין הקורונה, וחשבתי שהרב בניזרי הולך בעקבות ר' אשר וייס שליט"א וזה יהיה חשבון הנפש!!!! כשכואבת הבטן אחרי שאכלת כמויות של אוכל באכילה גסה כמו בהמה, אתה לא עושה חשבון נפש ואומר שכאב הבטן בא בלל ריפיון בלימוד תורה
יהודה18.10.20
55
חזק וברוך הרב !! מתגעגעים לכבודו. אתה חסר מאוד וקולך לא נשמע. חיב !!! לחזור לכנסת. חייב!!
מאיר18.10.20
54
גב' אורה ... אם את חושבת שגדולי הדור יקחו סיכון לאבד את העולם הבא שלהם בגלל השר דרעי או כל פוליטיקאי אחר אז מובן כמה המושג "אמונת חכמים" הוא ממך והלאה.
נתן לוי18.10.20
53
חשוב לציין שהרב בניזרי היה גם שר בריאות
אריה18.10.20
52
הלך הזרזיר אצל העורב...
בועז18.10.20
51
ככ נכון
לייזר18.10.20
50
בתחילת הקורונה, כאשר כל אחד ניסה להבין מה ה' מנסה להגיד לנו אמר רב אחד שאם המסקנה שאני אומר רק מחזקת את מה שחשבתי לפני בלי הקורונה- סימן שזה לא מה שה' רצה להגיד לנו. ה' לא הביא את הקורונה כדי שאני אוכל להגיד לכולם 'רואים, מה שאני אמרתי כל הזמן הוא הדבר הנכון'. במילים אחרות, המסקנות של הכותב אולי נכו
דורון18.10.20
49
רוב המאמר הוא עושה חשבון נפש לאחרים
משה19.10.20
48
חידוש גדול בעולם. נציע שנפסיק להאשים אחרים, נעשה חשבון נפש נוקב, ואז נגיע למסקנה שהחילוניים אשמים. איך לא חשבנו על זה קודם?
שלמה18.10.20
47
מציע לך להתחיל ללמוד חסידות ובעיקר ספר התניא הקדוש (לעיון ) ואז תבין מה זה יהודי . ואם תתאמץ ותלמד גם את החלק השני (שער היחוד והאמונה ) תכיר גם את הקב"ה. בהצלחה
לכבוד הרב .....18.10.20
תלמד חסידות ואז תבין למה ג' אדמורים מתו וקרוב למאה חמישים חסידים מתו כולם נדבקו מחבריהם חשופי הפנים להבין את זה יכול רק מי שלומד חסידות
שניאור זלמן18.10.20
מה הקשר לאלה שמתו..? בלי חסידות הכל הפוך ומעוות, והכתבה הזו בדיוק מוכיחה את זה. הכל התנשאות וכל אחד חושב שהוא בסדר וכולם צריכים להשתפר. החסידות והתניא במיוחד קודם כל מורידה את האדם למקום שלו שיבין שהוא לא יכול להתנשא על אף אחד. מכאן בוא ותדבר.
ארז19.10.20
46
כבוד הרב בנזרי יהודי מרוקו ובמיוחד העיר מידלת שבו גדלת אן כאלה היום לצערי יראה שמיים צנועים וממושמעים היום זה אחרת וחבל
יוסי18.10.20
45
איזה שנאה
אליעזר18.10.20
44
שנון כמעט כמו דרעי
בוהה מן הצד18.10.20
43
יישר כח כבוד הרב אני ממש מתרשם מכך שאתה יודע מי הערב רב הכל ברור לך.אשריך
אבי18.10.20
42
החילונים לא הדביקו את החרדים. חרדים שהגיעו מחו"ל עשו למחלה ייבוא אישי. לא שזה באמת משנה, במוקדם או במאוחר זה היה מגיע לכולם.
יהודי18.10.20
41
שמחים לקרוא ולהחכים מכל מילה של כבוד הרב. (: תודה רבה לרב וישר כח גדול לכיכר השבת.
ינון18.10.20
40
הרב שלמה ההלכה אומרת לא לצאת מהבית עד יעבור זעם למה אף רב לא אמר את זה?
ההה18.10.20
39
הבעיה שהוא מתאר בציבור החרדי, נובעת לצערי מחינוך קלוקל, כופה וחיצוני ושיטחי
עע19.10.20
38
הרב בניזרי היקר אוהבים אותך ואת מה שאתה עושה. תודה רבה לך שאתה משמש כשופר שלנו אל מול כל המגדפיםהאלה, מה שאף אחד כמעט לא מסוגל לעשות בדורנו. ה' שלח אותך כדי לייצג אותנו בגאווה ובגאון. אני חוזר בתשובה שמוקף בהרבה חילונים שכן אוהבים ומעריכים אותנו אפילו יותר מעצמם. אבל לצערינו יש הרבה כאלה שלא והתקשור
אביתר18.10.20
37
הרב חייב לפתוח ארגון שידברר את הציבור החרדי בכל הנושאים "דע מה שתשיב". כמו ארגון מנוף ז"ל
יוני18.10.20
אכן הרב מדבר על זה בהמון תכניות, אך דבר אחד קטן חסר והוא מימון. אם מישהו מכיר אדם בעעל הון שרוצה לעשות מהפך הסברתי אז שישקיע כאן בהקמת המרכז הזה.
מאיר18.10.20
36
הדברים נכונים ביסוד, אבל נאמרים בצורה לא נכונה בכלל! הדימוי של החרדים והחילונים לעם ישראל מול פרעה ומצרים - צורם, מציק, ולא נכון. בשונה מפרעה במצרים, את עמ"י כולו יש מצווה לאהוב, ובנוסף - באמת - יש לנו מה ללמוד גם מהרחוקים (אם בתחום המידות, בניית חברה תקינה). כמובן, שיהיה ברור: צריך להתרחק מהדרך של
דוד מירושלים18.10.20
35
הדברים שכתב הרב בניזרי קשים ולדעתי נכונים בחלקם אך הרב לא ציין מספר דברים חשובים נוספים.אולי זה נכון שהציבור החרדי השתנה ומעורב יותר בחברה הכללית רואים זאת הרבה במרכזי הקניות.נוסף לכך פעם כולם הסתפקו במועט ובפרט הציבור החרדי והיום המהירה אחרי החומרנות בכול החברות מדאיגה מאוד.אך יחד עם זאת צריך גם
חני 18.10.20
ממש צודקת. הבעיה שחלק גדול מהחרדים מתנהגים כמו מריונטות כשזה קשור לרב שלהם. ממש רובוטים שממלאים הוראה גם היא חסרת הגיון ולעיתים בניגוד לכתוב בתורה.
רובוטריק.18.10.20
נבואה נתנה לשוטים אין אנו יכולים לדעת על הרעה הזו, כל אחד יעשה עם עצמו חשבון נפש.
.18.10.20
34
איזה יפה המאמר שלך הרב בניזרי!! דברים כדורבנות!! כמה זה נכון, ככל שננסה להתקרב יותר לתרבות הכפירה - היא תוקיע אותנו. כך קרה לאורך כל ההיסטוריה וכך קורה גם היום בארץ הקודש עם החילונים השמאלנים הטמאים!!!
דוד מהפיצוחים18.10.20
33
חזק וברוך כב' הרב שליט"א, דברים נפלאים ומעוררים, שנזכה להתחזק ולהתעורר באמת, מי שהאמת היא נר לרגליו צריך להזדעזע מהדברים יישר כח
שירה18.10.20
32
כל אחד שייקח על עצמו לעשות סינון לאינטרנט אי אפשר להביא את כל הרחוב לבית דרך העיניים דברים לא טובים נחקקים בכוח הזיכרון ונשארים שם הרבה זמן
.18.10.20
31
ואללה, איזה גדול, ממש נביא. יודע בדיוק מה הקב"ה דאג ואיך הוא מנהל את העולם. תפסיקו, די, נמאס. לא דרכיכם דרכי, מי בא בסוד ה'? ובכן לשאלה על התיחסותם של המצריים למשה, עיינו במשך חכמה לתשובה אחרת ולכן אין בכלל ראיה. נו, באמת, מצרים ראו את דבקותו של משה בה' ובתורתו. הם בכלל ידעו? אי פעם פגשו את מ
אליהו18.10.20
30
כבוד הכותב הנכבד, יתכבד נא ואל יציע רעיונות משלו להסבר המצב חז''ל כבר קדמו לך ואמרו בגמרא תשובה אחת פשוטה: בעקבתא דמשיחא יראי חטא ימאסו ולומדי תורה יירדפו. וזהו לא צריך לחפש הסברים
תורה חדשה18.10.20
אם אתה כבר בקטע של מקורות אז יש מקור נוסף של "נחפשה דרכינו ונחקורה"
אלי18.10.20
29
זה חשבון נפש? אם הוא מקבל כל כך הרבה מחיאות כפיים מקיצונים, אז זה רחוק מאד מחשבון נפש. כנראה מתגעגע לכנסת.
זה חשבון נפש? 18.10.20
28
הפוך גוטה הפוך
ג.ד18.10.20
27
כל מילה -זהב. הידרתי ללכת לאוניברסיטה חילונית. עושה חשבון נפש בזכותך.
אקדמאית חרדית18.10.20
26
כל ביקורת על החרדים הופכת לשנאת ורדיפת החרדים .אנשים שרואים יום יום סרטוני התקהלות טישים וכו בעיקר אצל החסידועות והפלג . מה הם אמורים לחשוב ?
נחמן18.10.20
25
חזק וברוך
יהודה18.10.20
24
עצוב מאוד שאתה משווה את אחיך החילונים למצרים (וברמז לגרמנים). אתה ושכמותך מתפרנסים מהקרע החרדי-חילוני. לא מקרב לבבות אתה אלא מסית
יוסי18.10.20
יותר נכון לכל שס תפרו תיק.הדינה זילבר והשי ניצן ורות דור ולדור וכל העבריינים האמיתיים היום כבר אפילו מי שלא מבין יודע שהחונטה המשפטית תופרת על כלום אם הוא לא בצד הנכון.ואם הוא בצד הנכון גם אם הוא עבריין כבד כמו אהוד ברח והמימד השלישי אלשיך ועוד אלפי דברים שקבורים בבית הקברות בצלאח אדין.השיטחיות מיצר
הרשל אברמוביץ.18.10.20
23
במילים אחרות - החילוניים - גויים . חרדים - העם הנבחר . אין שום קשר בין השנאה לבין האירועי ענק והציפצוף שלעם על הוראות משרד הבריאות?
יענקי 18.10.20
22
כל מילה חקוקה באבן
אחד העם18.10.20
21
כבוד הרב, בדבריך סתרת את עצמך. לא הורית מה נכון לעשות באשר לקורונה ועשית פיצול מפלג וחד משמעי בעם ישראל בכך שאתה קורא ליהודים טועים "מצרים" ואילו לנו ה"נאורים תמיד" - "ישראל". אני מתביישת בימים אלה להיות חרדית. ולא משנה כמה שונאים אותי וכמה רעות יש לתורה. ההתנהגות שלנו, ההנהגה שלנו ושנאת החינם שרק
לא נאמר כאן דבר18.10.20
כבר חז"ל דימו אותנו לחמורים יש יותר גרוע מזה?! את עושה מעצמך צחוק בתוגבה הזו מילא שלא הבנת את הנאמר אבל גם לא להבין וגם להתמסכן?! הכל נאמר בנימה של חשבון נפש...וד"ל
.18.10.20
הרב יודע קצת יותר טוב ממך
א19.10.20
20
בנזירי היקר, יש לך כוח. אבל בבקשה ממך: תנתב אותו למקומות טובים. במקום להסית ולפלג ולערוך מלחמות ציבורים שסבלנו מהם מספיק. ועשיית השוואות מפוקפקות ומזעזעות בין ישראל במצרים לציבור החרדי והחילוני. אנא ממך: תוסיף טוב, תקרב לב ישראל לאביהם שבשמים. וזהו! לא! לתאוות הניצוח ושיסוע של כל הציבורים חוץ מד'
רינה18.10.20
19
דברים מעוררים וחודרים ללב ולנשמה! ממש אמת לאמיתה! תודה רבה לך כב' הרב שליט"א!
גאולה18.10.20
18
כבוד הרב למה אתה קורא לאותה בת בת הרב ולא להגיד את שמה כשכולם יודעים על מי אתה מדבר? ממה אתה מפחד? מאביה? דבר שני מי אמר לך שזה הערב רב אפילו שזה כתוב בזוהר הקדוש.יש לך מכונה או מחשב זה ערב רב וזה לא ?. במצרים עוד לא ניתנה התורה למה הם צריכים לקיים אותה?
אבאתו18.10.20
17
נביא, מוכיח בשער.
יוסף18.10.20
16
איך לא ישנאו אותנו אם אנחנו מתנהגים בחוסר אחריות ובהפקרות מוחלטת ומסכנים את בריאותם של כל שאר האזרחים. ההתנהלות החרדית במגפת הקורונה היא פשוט חרפה ולא יעזור שום מילים יפות ומתק שפתיים להגיד ששונאים אותנו. אני מתבייש בהיותי חרדי בימים אלו. אנחנו היינו צריכים להיות הראשונים שהיו צריכים להתנהל באחריות
שמעון18.10.20
מילים כדרבנות!
אחד18.10.20
רוב רובם של גדולי ישראל זועקים להשמר. עיין ערך הרב אשר וייס. הראשון לציון. והרב דוד יוסף. י מיעוט של מיעוט שלא שומעים ואל תתלה את סרחונך בסרחונם של אחינו החילונים
חבל מאד18.10.20
שמעון היקר, תפסיק לטמון ראש בחול, שונאים אותנו כי אנחנו יותר טובים ויותר מוסריים מהם ולא בגלל הקורונה, אפשר לחשוב שעד הקורונה ממש חיבבו אותנו אז אל תהפך ל "מה יפית", עד שלא יראו את אחרון החרדים הופך לחילוני ימשיכו בשנאה העיוורת, דוגמא קטנה, בטח ראית אתמול אלפים מפגינים ללא מסכה וללא שמירת מרחק זה לא
ביתרי18.10.20
אני דתיה. וכל חרדי נמצא אצלי בפוטניצה להדבקה. במיוחד האשכנזים לצערי הרב. כואב שצריכה לקטלג. אבל זה מציאות. למה רבני ספרד יוצאים כל אחד ומתריאים להשמר. ורוב רובם של החסידיות לא סופרים אף אחד. צדק הפרפסור ברבש שהערים האדומות יהיו בשליטה של ראשי הערים והם יקחו אחריות. ושינסו לטפל בזה בכוחות עצמם.
גילה18.10.20
אז בבקשה אל תתקרבי לאף חרדי אשכנזי ותשארי בריאה לכל החיים, אבל אם חלילה תצטרכי לאיזו עזרה כגון יד שרה או עזר מציון גם אל תתקרבי כי הם אשכנזים, הבנת את זה גזענית עלובה.
ביתרי18.10.20
קשקן.. אני לא חרדי וכמוני רבים תומכים בארגונים הללו בלי קשר להשתייכותם המגזרית
אליהו18.10.20
15
בניזרי . מקיצוניות רק מפסידים תאמין לי שלפני 200 שנה בהונגריה היו רבנים יותר קיצוניים ממך והיום הצאצאים שלהם לא יהודים אני דוקא מתחבר לאלו שהם גם גתיים וגם נהנים קצת אין איסור להנות במיוחד בדור הזה דף היומי עם מסעדה בערב מה רע בזה?; למהנעל דבר אסור והתבדלות וחנק ועוני מספיק דפקת את הציבור שלך שנים
בניזרי חזור למקומך הטבעי18.10.20
ללמי שכתב את התגובה מעלי איזה טימטום אז היו גרים בחול והיו מתבוללים
א19.10.20
14
קישקוש - דיבורים לא ראויים לבניזרי! איך לא רואה שסותר את עצמו: מצד אחד אומר "אך בנושא הוראות משרד הבריאות, כאן ההוראה ברורה גם מצד גדולי ישראל, יש להישמע להוראות במלואן" ומצד שני אומר: "רוב הציבור החרדי הוא ממושמע ושומר על כל הנהלים של משרד הבריאות באדיקות רבה" ושומע את הרב קניבסקי (או מה שאומרים בש
שמריהו18.10.20
13
מדהים מדהים מדהים דברי אמת מפי אמת כל מילה במקומה, וכל האמת בפרצוף, ללא משוא פנים, יחד בדורו שמעז לומר את האמת, אשרייך הרב שלמה, ירבו כמותך בישראל.
שפתיים יישק18.10.20
12
הרב שלמה בניזרי, כולנו יהודים. כולנו אחים. במחנות ההשמדה כולנו צעדנו יחד. תייחסותך אל אחינו ובשרנו שלא זכו עדיין לשמור תורה ומצוות כאל אומה זרה שחובה להתרחק ממנה היא מעוותת ומקוממת.
רפאל18.10.20
כתוב ברמב"ם שצריך לגור רק במקום שאין רשעים וכתוב באבות דרבי נתן שצריך להתרחק מרשעים אפילו כדי לקרבו לתורה ולהחזירו לתורה יש אנשים שתפקידם להחזיר בתשובה אבל כל השאר צריכים להיות ב4 אמות של הלכה ראינו איך המזרחי לא עשה כך ומה קרה איתו
שלום 18.10.20
11
הרב בינזרי למה לגדף כל היום אנשים אחרים שיטה כזו עוד תוביל למלחמת אזרחים
משה18.10.20
10
מעולה - אם לא נעשה קידוש, כבר יהיה מי שיעשה הבדלה. אגב, היום התפרסם: אם הלימודים לא יחזרו, נשלם בבריאות נפשית דעה בדקה: ברורה הדאגה הבריאותית מחזרת התלמידים לבתי הספר, אלא שהמחיר של הישארותם בבית פשוט יקר מדי. אפשר למצוא לזה פתרון................ זה כתב אבוהב, מי שהיה מנכל משרד החינוך.
צפת19.10.20
9
"פתאום כל השנאה שלהם לעם ה' ולתורת ה' צפה במלוא עוזה" מי זה "עם ה'"? החרדים? החילונים אינם שייכים לעם ה'?
אבי18.10.20
8
דברי טעם!!! זמן לחשבון נפש...
אני18.10.20
7
מדויק. רק היית צריך להביא עוד דוגמא אחת ידועה מאוד, ''השואה'' לא קמה מהמקומות בהם היהודים התבדלו מהגויים כמו מזרח אירופה אלא ממרכז אירופה, אוסטריה וגרמניה, שם ההתבוללות והרפורמה חגגו... מזה צומחת השנאה הקשה ביותר, מיין קאמפף ועליית הנאצים לשלטון, כמש''כ ''שהיהודי עושה לגוי קידוש, הגוי עושה ליהודי הב
ש.18.10.20
6
סוף סוף זה לא קשור לפאה נוכחית ! אוךךך נרגעתי
קובי 18.10.20
5
הרב הגאון שרגא שטיינמן מורי ורבי לימד שאדם קרוב אצל עצמו. כל אדם שנפטר נברא בצלם אלוקים אבל חילוני זה פחות קרוב ולכן אם שמים על כפות המאזניים חיים של מבוגרים חילוניים או השמירה על החיים במובן העמוק ההשקפתי של לימוד תורה אז חייבים להמשיך ללמוד . זה לא נעים אבל זה פשוט . אנחנו צעירים ופיקוח הנפש שלנו
קרוב אצל עצמנו18.10.20
4
אשריך הרב שלמה בניזרי! כל מילה נכונה! זה כל לכך נכון-ההתקרבות לחילונים היא בעוכרנו. עלינו להתרחק מהתרבות הקלוקלת שלהם, הבארים, הפאבים, מקומות הבילוי והבידור שלהם, הכנסים, שמיעת וצריכת כלי התקשורת שלהם. המוסיקה והאומנות כביכול של התרבות הקלוקלת, הלוואי ונתחזק ונזכה לביאת משיח בב"א.
יהודה כהן 18.10.20
3
רק בכותרת- 'לפטור' ב-ט'. לא לפתור ..
יישר כח. כל מילה זהב!18.10.20
2
זה אולי מרגיש קצת "גלותי" לדבר באופן הזה, אבל בכנות, קשה להתכחש. צודק....
אלי18.10.20
אנחנו עדיין בגלות לידיעתך
שלום18.10.20
לידיעתנו עם ישראל חוזר לארצו, ארץ ישראל נענית כלפיו בפירותיה(יחזקאל לו,סנהדרין צח), שלטון מדיני על ארצנו, צבא יהודי , כיבוש הארץ עד הירדן, וליבה ירושלים. אפילו לימוד התורה פורח.
מד18.10.20
אמת לאמיתה!!
ירושלמית א18.10.20
1
מזמן לא ראיתי כל כך הרבה דברי טעם. יישר כוח
שירלי18.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24