כיכר השבת

"זו מציאות קשה"

'חתונת קורונה', בחצר ביתית - על דשא סינטטי; כך זה נראה

מדי ערב, בצל ההנחיות האוסרות את קיום האירועים, נאלצים עשרות זוגות להתחתן ב'חתונות קורונה' מצומצמות ושונות, מאוד שונות • חיים גולדברג, השתתף ב"חתונת קורונה" ומגיש יומן מיוחד (חדשות)

42
חיים גולדברג | כיכר השבת | ט' בחשוון | 27.10.20
'חתונת קורונה', בחצר ביתית - על דשא סינטטי; כך זה נראה
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"חתונת קורונה", ככה זה נראה.

השעה 16:00 אחר-הצהריים. "האולם", חצר ביתית עם דשא סינטטי, מחולקת לשתי קפסולות, בכל קפסולה 20 אנשים. בצד אחד, הגברים, ובצד השני, הנשים.

בכניסה עומד לו השומר, לצידו חבילת מסכות וחומר לחיטוי ידיים. כשנכנסתי, הוא אומר לי: "את המסכה על האף, בבקשה". שמתי, כמובן. לצידו, מתנופף שלט: "חובה! לשמור על כללי משרד הבריאות, הגיינה, שמירת מרחק, מסיכה".

שלט האזהרה, בכניסה

בנתיים, בתוך האולם, מסיימים את הצילומים ומתחילים לצעוד לחופה. אבא ואמא מלווים את הכלה והחתן אל חצר אחרת, שם יש מקום עבור הסבא והסבתא - ששומרים ומקפידים עוד יותר בגלל גילם - שיוכלו לצפות בחופה.

התחושה? קשה. לצד הצמרמורת הזו, שחולפת בגב, מהרגעים המרגשים והמיוחדים, נוספה תחושה קשה. במקום מאות חוגגים, רק המינימום האפשרי.

החופה מסתיימת בדיצה וגילה, החתן והכלה צועדים לחדר יחוד, בבית הסמוך.

החופה

בדרך, מחצר לחצר, אורחים נוספים שלא יוכלו להשתתף בשמחה בגלל המגבלות, אבל התעקשו לבוא קרוב ככל הניתן, צועקים ומריעים: "מזל טוב חתן", "מזל טוב כלה". החתן והכלה צועדים ועונים לכולם, בחיוך, בשמחה.

לאחר שעבר וחלף לו השיעור של הייחוד בחדר, דפיקות של שמחה על החדר, בדרך כלל זה רגע שישיבה שלמה דופקת ומרעידה את הדלת, אבל פה? בודדים. בקושי מניין.

השולחן הערוך, כמו באולם

החתן והכלה יוצאים, ובקפסולות מתחילים בריקודים. אהרל'ה סאמט שר, אבל הרחבה ריקה. שומרים מרחק, האחד מהשני. עומדים ומוחאים כף אל כף.

בחצר נוספת, כמה בתים משם, רוקדים החברים של החתן. והחתן? מטייל בין חצר לחצר, לשמוח ולשמח עם כולם.

ריקוד החברים

לפתע, ניידת משטרה עוצרת לצד החצר. השוטר יוצא, מצלם, אבל מבין שפה שומרים על הכללים.

אני עומד בצד, עברה בי איזו מחשבה, אולי השוטר בכל זאת "יחפש אותנו"? ינסה למצוא מה לא בסדר, בכוח? אבל לא, זה לא קרה. השוטר המשיך בדרכו, כנראה בדרך אל חתונת הקורונה הבאה.

הסבתא, עדיין יושבת ברכב, יושבת וצופה בריקודים ובשמחה המאתגרת. על החלון, הנכדים דופקים ומברכים "מזל טוב, בריאות ואריכות ימים". אמן.

ריקוד החברים, מהרחפן

בכניסה, השומר עדיין עומד על משמרתו. המקום נסגר עם סרט אדום, לא מכניסים מעל המותר. זה קשה, מידי פעם החתן יוצא לערוך ריקוד קצר עם אורחים שהגיעו לאחל מזל טוב.

"זו מציאות קשה", אומר לי אח של הכלה, "היינו צריכים לתלות פה שלט שזה הפגנה נגד ביבי ואז גם היה לנו יותר צלמים, וגם היה אפשר להזמין לפה אלפים".

"זה מדבק בדיוק כמו ההפגנות", הוא אומר. לשיחה מצטרף יהודה, חבר של החתן מהישיבה, ומנפק תובנה משלו: "התחושה באמת קשה, השטח פתוח, על הכללים שומרים פה יותר מבלפור, אז למה רק 20 איש?!".

הסרט האדום, סביב "האולם"

אני חוזר לכניסה של הנשים, שם ממתינות חברות של הכלה. למה אתן לא נכנסות? אני שואל, והשומר עונה: "יש שם כבר 21 אנשים, מישהי גם ככה צריכה לצאת". אז הן ממתינות, לא מוותרות.

בסיום החתונה, מספר לי איש ההגברה: "לי זה יותר קל, צריך פה חצי מכמות ההגברה שצריך בחתונה רגילה, יותר קל בסיום האירוע לקפל את זה".

"האולם", במבט מהרחפן

"אבל יש חתונות עצובות", הוא מספר, "יש מקומות ששומרים יותר מידי, שם גם לא רוקדים".

"השמחה הזו תחזור אחרי הקורונה, אני בטוח", הוא אומר.

כולנו בטוחים, בעזרת-השם.

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
מישפחת עיזר
נתנאל הרשי28.10.20
28
אנשים איבדו פרופורציות. יש כאלה שאיבדו את הפרנסה שלהם, הכלכלה במדינה במצב קשה וזה ישפיע לרעה על כולנו לשנים ארוכות, אז לבכות על חתונה מצומצמת? ברור שזה לא נעים, אבל כשמבינים שזה הציל ולו נפש אחת בישראל אין שום סיבה להתאכזב מזה או להצטער מזה. אני בן 40 ולא מצאתי את זיווגי עדיין, אתם רוצים להגיע למצ
אבי27.10.20
27
איך החברים נותנים ידיים?
יהודי27.10.20

הצגת כל התגובות

26
על מה התלונה..הלוואי עלי חתונה פשוטה בלי פוזות בלי שופני יאנש..בצניעות בלי ביזבוזים מיותרים גם כך מה שקובע זה החיים שאחרי החופה ומי שאמור להתחתן בתקופה זו שיגיד תודה רבה לבורא על הזכות להתחתן בפשטות בלי רעש וצילצולים..
אני27.10.20
כנראה שאת נשואה שאת מדברת ככה
בני ברקית27.10.20
אני דוקא יכולה להגיד לך בתור אחת שהתחתנה בשיא הקורונה. והיא באמת צודקת. החיים לא פחות יפים בגלל חתונה כזאת או אחרת זה הכל ענין של הסתכלות.
שירה28.10.20
25
שמתי לב שיש אמירה בולטת בקרב החרדים שרובם מקפידים על ההנחיות, אבל בפועל אני לא רואה את זה. והבנתי שלא שהם משקרים אלא פשוט יש פער בין מה שהם חושבים למה שקורה בפועל. בן אדם חושב שהוא יצא עם מסיכה אז הוא מקפיד, אבל הוא לא שם אותה על הפה אלא על הסנטר. בן אדם חושב שאם הוא מתפלל בחוץ אז הוא מקפיד, אבל הוא
חזקי28.10.20
אין בזה חרדים חילונים יש כאלה ויש כאלה בכל המגזרים חילונים פשוט יותר... צבועים זה בכל צר לי על המילים
יוסי28.10.20
24
שמתם לב שבסרטון של הריקודים, הוא מסריט רק את הרגלים של הרוקדים? כנראה אף אחד שם לא היה עם מסיכה...
ישי27.10.20
סליחה!!!!! חדש לך שיש אנשים אנושיים. שמבינים שלא כולם רוצים להיות מצולמים לכתבות. למה הראש כל כך מצומצם ושוכח מכל השאר יש עד סיבות למה לא מצלמים פרצופים....
טובה28.10.20
אוקי, אני הייתי באזור בזמן החתונה. ואני יכולה לכתב במפורש שלכל מי שהיה באולם היה מסכה. בקשה לא לחפש בעיות!
טובה28.10.20
23
נגיף השנאה מדבק גם בחתונה מצומצמת. נמאס כבר לשמוע את ההסתה נגד מפגינים, הם האחרונים שאפשר להאשים. מי שקבע את התקנות נגד חתונות זו הממשלה.
א סאך אידישע נחת27.10.20
22
כולכם אומרים למה להחזיק ידיים אולי היו בלי מסכות אבל אתם לא זוכרים שרוב הישיבות כבר נדבקו בנגיף ואלי הם נדבקו כבר אז מותר להם לגעת איך הם ידברו שוב וענל לגבי המסכות
שיר27.10.20
21
מדהים לראות את היצירתיות היהודית שיהיה בנין עדי עד פלי פוזות וקישקושים
תמי27.10.20
20
ליטא-בלוף. רוקדים יד-ביד, באמצע סעודה, אפופת זיעה, אבל גם ללא זיעה, וגם לא בתוך סעודה, אסור לתת ידיים. ריקוד? רק בחישוקים.
יוני27.10.20
19
בואו אספר לכם ממקור ראשון מה זה עשה לציבור החרדי ..... נאבח אין חתונות עם מאות אנשים .... אבל אין יותר בקוש לכסף מהגמחים .... ואני רציני .... גיסי מנהל גמח גדול מאד בבני ברק עשרות שנים ומה שהוא מספר זה ולא רק בגמח שלו .... אנשים הפסיקו ללוות כסף לא להאמין אחרי עשרות שנים שאנשים עמדו בתור לבקש גמח פ
מני27.10.20
יש לך מושג בכלל כמה עולה להעמיד כזו חתונה? זה פי 3 מהאולם הכי יוקרתי שהיה עד לפני הקורונה
חי27.10.20
עלות חתונה כזו היא כמו חתונה רגילה !! תברר. זה המחירים שההפקה והקייטרינג לוקחים.
77727.10.20
18
הבעיה הכי גדולה בחתונות האלו שזה גם קטן וגם מצומצם וזה עולה יותר מחתונה גדולה כל אחד מנפח את המחירים שמרקיעים שחקים בגלל שאין ברירה וכל אחד רוצא להציל את עצמו העיקר לחתן את הילדים אני מקוה שיעשו סדר בחתונות האלו בעזרת ה'
יוני27.10.20
17
שימו לב! חתונות זה המקום הכי מדבק בקורונה! אין באמת אפשרות לשמור על ההנחיות במקום שכולם
ירושלמי27.10.20
16
חלס עם החירטוטים והאלה שמנסים למצוא בעיות אני הייתי בחתונה הזאת וכולם שמרו על הכללים העיקר המון מזל טוב לזוג
אני28.10.20
15
כפי שכתבו המגיבים זה הצלה לציבור ההורים. כולם שמחים ההורים שיורד להם ההוצאות הללו. אפילו החתן והכלה פחות לחוצים ושאר הציבור שלא חייב להגיע וחוסך ציקים וזמן ומי מדבר על סיבובי הבר מצוות שנותנים ספר ואכלים קוגל או החפלות הגדולות אצל הספרדים הקורונה הזאת נתנה לכולנו קצת מרחב נשימה
חיים27.10.20
תלוי לאיזה הורים, 40 איש לא מספיק למשפחות גדולות של 10 ילדים ויותר, קל וחומר אם גם החתן וגם הכלה מגיעים ממשפחה כזאת ואז האחיינים לא מגיעים ואפילו האחים צריכים לוותר על חתונת אחיהם/אחותם, זה לא בדיוק מרחב נשימה לאף אחד.
אאא27.10.20
14
ותפסיקו עם המילה יוקרתי,המילה הזאת גורמת להרבה אנשים לא לישון בלילה,כי צריכים לחקות כל מיני טיפוסים שעושים חתונה רק בשביל זה שמה יגידו תהיו טבעיים בלי פוזות ותראו איזה ברכה ורוגע יהיה לכם,תנסו
נחמן27.10.20
13
מושב מתתיהו
מיקום28.10.20
12
עם תמונות אלא אפשר לקבל דוח יש 20 רוקדים ביחד ללא שמירה על מרחק וכנראה לא הראו פנים בכדי לא להראות מסכות בסנטר
משה27.10.20
הם קפסולה, כנראה הם באו יחד מהישיבה.....ולכן הם מרשים לעצמם לתת ידים....ככה אני חושבת....
מירי27.10.20
11
למה מסריטים רק את הרגליים?? הם בלי מסכות???
נחמן28.10.20
10
זה קידוש השם והלוואי וכולם היו ככה הוה מונע הרבה בלגן ראה ערך גבעת זאב
משה 27.10.20
9
שיהיה במזל טוב. העיקר הבריאות. אגב: כולם חוסכים וכמובן - בעלי האולמות מפסידים.
ונשמרתם מאד ..27.10.20
8
לכל הממהרים להגיב כשכן של משפחת עוזר המיוחדת התן לכם כמה פרטים קטנים על מפעל החסד שלהם 1. הם נותנים את החצר בחינם לכל דורש בתנאי שמתחייבים לעמוד בכללים וכך כל ערב יש פה חתונה, 2. הכל נעשה בתאום עם השכנים והסכמה מלאה ולכן המוזיקה נסגרת בשעה 10 בדיוק!!! וגם עד אז מקפידים שזה יהיה בצורה סבירה וכן הם ד
שכן ממושב מתתיהו28.10.20
7
בשלט כתוב שמירת מרחק, לא? איפה בדיוק רואים את זה??? רוקדים בלי הגבלה עם ידיים אחד לשני, ובכוונה לא מראים את הפנים, יש מסכות או אין.. בקיצור, חתונה רגילה במתכונת חצר.
הנחיות הנחיות..27.10.20
נשמה סתם שתדעי אי אפשר לעשות חתונה בלי ריקודים זה מצווה לשמח חתן וכלה וכולם מבינים שאין דרך אחרת לעשות חתונה אז בבקשה להיות מציאותיים איך אתה רוצה לעשות חתונה??!!.... רק עם המשפחה המצומצמת בלי ריקודים?! זה לא הגיוני תהיו אמיתיים פליזז סבבה???.........!!!!
רעננה28.10.20
לא לחפש בעיות בחיים!!! לכולם היה מסכה-אף ופה!!! ובקשר לידיים תעשה חישוב שאם זה רק 20 איש אז כנראה כולם אחים ודודים.... כדאי שתחשב לפני שאתה מגיב!!!!!!!!!!!!!!!!
טובה28.10.20
6
תודה רבה למשפחת עוזר היקרה שמנדבת את החצר שלהם כל לילה לחתונה אחרת, חשוב לציין שבתוך החצר הכל נעשה בדיוק לפי ההנחיות 1 לא יותר יש שומרים מאוד קשוחים בכניסה (כן גם לא אח של אחתן) ואע"פ שבשעת מעשה הרבה הנשים לפעמים כואסים אך בפועל זו הדרך היחידה לחתן בצורה בטוחה, כמובן שבדרך זו ההוצאות הם אפסיות, אין
גם אני נהנתי מהחסד של משפחת עוזר27.10.20
5
השלט מכריז "חובה לשמור על כללי הבריאות". נו, ושומרים? אז למה רוקדים יד ביד?!
יוני27.10.20
4
מה התנאים לפי מ. בריאות במקום פתוח?
ד. י27.10.20
3
בס''ד הלוואי עליי להתחתן גם אם זו חתונה כזו. אז לפני שמתלוננים כדאי להסתכל על חצי הכוס המלאה. מזל טוב. רווקה מבוגרת.
אני27.10.20
בקרוב אצלך אמן ואמן
תהילה28.10.20
בע"ה בקרוב אצלך.
חוי27.10.20
2
אחרי הריקוד שוטפים ידיים בסבון מה מסובך....
רקדן28.10.20
1
בבלפור לא נותנים ידיים אחד לשני רוקדים. זה הכי מסוכן. למה צריך בכלל להחזיק ידיים עם כל הזיעה של אנשים
גלית27.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24