כיכר השבת

טור משפטי

גזירת החתונות // עו"ד ישראל ענדען

ברוך השם היום אנחנו לא ביוון, אנחנו במדינת ישראל, אבל בכל זאת, אסור לנו להתחתן כיום. לא בדיוק אסור, אבל לא מאפשרים לנו להתחתן, כפי שאנחנו רגילים מקדמת דנא (טור)

62
עו"ד ישראל ענדען | כיכר השבת | י"ח בחשוון | 05.11.20
כותב השורות
כותב השורות (צילום: ללא קרדיט)

ביוון של פעם גזרו על בני ישראל שלא לישא נשים, ואמרו על כך חז"ל כי זו הייתה אחת מהגזירות הקשות ביותר שהיו לעם ישראל מאז היותו לגוי. כשהיוונים רצו להכחיד את המשך האומה הישראלית הם ידעו לקטוע את שרשרת ההדבקות בדמות עצירת החתונה היהודית.

ב"ה, וללא השוואה, היום אנחנו לא ביוון, אנחנו במדינת ישראל, אבל בכל זאת, אסור לנו להתחתן כיום. לא בדיוק אסור, אבל לא מאפשרים לנו להתחתן, כפי שאנחנו רגילים מקדמת דנא.

בציבור החרדי להתחתן הוא צורך קיומי והכרחי. ודווקא בגיל צעיר. אצלינו ב"ה לא חיים ללא חופה וקידושין, ולכן יש צורך לחתן את הזוג הצעיר ולהעמיד אותו בבית משלו, במהירות האפשרית.

מה שקרה כאן במדינת ישראל הוא מצער מאוד: נוצר מצב שקבינט הקורונה שאמור להיות מופקד על שלומם ובטחונם של אזרחי ותושבי ישראל – לא ידע ולא הכיר את האזרחים ואת התנהגותם. היחיד שהגן על אורח חייהם של החרדים היה השר הרב דרעי, אבל זה לא היה מספיק.

איך ייתכן שקבינט שלם, שהפעם הוא משלנו, הציבור החרדי שותף לממשלה הזו וחבר בקבינט ובממשלה, ולא מקבל הכרה מינימלית לאורח חייו?! איך יכול להיות מצב שכמה גלויי ראש, המשתתפים אולי פעם בשנה בבית הכנסת יורו על סגירת בתי כנסת בחגים ובימים הנוראים?!

המצב הזה גרם לכאוס ולאנרכיה. כשהציבור החרדי חש שהוא לא נספר והוא לא מוכר ברשויות, הוא החליט למתוח את החבל עד הסוף, וההמשך ידוע, מראות השוטרים מכים שחורים במיניאפוליס, הפך לתמונות של שגרה בבני ברק ובירושלים. שוטרים בועטים ומכים ללא רחם ובשנאה וחימה שפוכה ביהודים אדוקים, רק בגלל שביקשו לקיים את אורח חייהם.

אין ספק, כי זו שעת חרום, גם החרדים יודעים זאת והם שומרים בקפידה על מצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", אבל התחושה הקשה היא: מי הם מקבלי ההחלטות - שלא מכירים בנו ואותנו - שיורו לנו כיצד לנהוג?!

לשיא הגיעו הדברים בכל הקשור לחתונות. הידעתם יושבי הקבינט כי החרדים מחתנים את צאצאיהם בתוך זמן קצר מהאירוסין, בין חודשיים-שלושה לחצי שנה?! הידעתם כי הבתים של הוריהם כה צפופים הם שאין מנוס מלחתן את הילדים?! החשבתם על כך שלחתן וכלה הללו יש עוד אחים ואחיות שממש אחריהם עומדים גם הם בתור להקים בתיהם ואי אפשר לעצור את הרכבת?!

הידעתם שכל יום ללא ישיבה וסמינר לבן או לבת הוא יום אסון, ואין ברירה אחרת רק לחתן אותם ומהר?! כל זאת לא עמד בפניכם בבואכם לקיים את ישיבת הקבינט ולתפור שורת תקנות כפי ראות עיניכם.

לאור זאת, פנו אל משרדי ענדן ושות' עו"ד וטו"ר - שורה של הורים חרדים ובפיהם בקשה לקיים דיון בבג"ץ בנושא הכה בוער של חתונות ילדיהם, כשהבקשה היא להגדיל ולעבות את מוזמני החתונה, כדי שלא ייאלצו חלילה לדחות או לבטל את החתונה.

במכתב פנייה בהול ומקדים ששיגרנו לראש הממשלה מר בנימין נתניהו, עמדנו על תורף הגזירה שאין הציבור החרדי יכול לעמוד בה. הרי שורות מתוך המכתב:

1) בהתחשב בעובדה כי טקס חתונה כולל לפחות את בני הזוג, הוריהם, עורך הטקס, העדים, הצלם, התאורן והמסריט, וכי רוב הזוגות אינם "בנים יחידים" ולהם אחים ואחיות, כמעט בכל חתונה עובר מספרם של אלו את הנדרש להתקהלות מותרת.

2) עקב היות אירועים אלו מאופיינים מטבעם במספר משתתפים גבוה מהמותר כאמור, והיעדר אפשרות חוקית לקיום טקס החתונה במקום בו התנאים עונים על הנדרש לקיומו, הביאו איסורים אלו, כצפוי, לביטולם של חתונות רבות ולמצער לדחייתם.

3) אף כי אין חולק באשר לצורך השגת התוצאה המבוקשת ע"י התקנות, דומה כי ניתן להגיע לאותה תוצאה באופן הפוגע פחות בזכויות האמורות, ללא עלות כלכלית למדינה, בהתאם למתווה המוצע והמפורט להלן:

• היתר לקיומם של מספר "קפסולות" בעת קיום חתונה ומתן היתר לשהות של 20 איש בכל קפסולה.

• הענקת סמכות למשטרה או לגופים אחרים לפקח על קיום המתווה כפי שימצאו לנכון.

• הטלת העלות הכלכלית של קיום אכיפה על עורכי האירוע באמצעים שונים כגון: הטלת אגרה למתן רשיון לעריכת חתונה וכד'.

4) המתווה המוצע יעמוד אף תחת דרישת פסקת ההתגברות שבחוק יסוד חופש העיסוק, יביא לצמצום הפגיעה בבעלי האולמות הכורעים תחת הנטל הכלכלי וישפר את מצב המשק כולו.

לכשיגיע מענה או לחילופין ייערך הדיון בבג"ץ בנושא, נשמח לבשר על כך לציבור הרחב.

תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
53
עו"ד ענדען היקר.. לא יצאת מהשטעטל.. אתה עסוק בגזיר'ס.. כולנו יודעים שאין לאף אחד כוונות זדון.. וכולנו יודעים שהמגזר שלך, הוא זה שגורם לשכונות שתהיינה אדומות.. אז מספיק עם ההתממות.. רוממות ההגינות בגרונכם.. ותרבות השטעטל בהליכותיכם.. אתם גם כך לא קשובים לשום הנחיה.. מתייחסים בסלחנות לקורונה.. כאיל
ענדען.. לשטעטעל08.11.20
52
אבל אשמים אנחנו. וכל מילה מיותרת ויחדל הכותב לחפש כותרות
הייתי שם06.11.20
51
אפשר להתחתן מה הבעיה שכל כמה דקות יתחלפו מוזמנים הילדים הקטנים משחקים בחוץ גם ככה חברות של הכלה יתחלפו כל כמה דקות וגם במצב של היום הרבה מוזמנים לא יגיעו כי אחת אבא שלה יכול להדבק והיא שומרת עליו שלא ידבק השניה בעלה בקבוצת סיכון מה לעשות נסיון צריך לקבל באהבה גם כשהחתונה לא גדולה.
אפשר05.11.20

הצגת כל התגובות

50
מחתנים ילד כדי לפנות מקום בדירה? איזו מטרה נעלה!!! עדיף שיחשבו את המטראז' בדירה לפני שיביאו את הילדים לעולם. רק חילול ה' שלך - כבוד העורך דין, חסר לנו בתקופה זו.
עו"ד ברמת גן!!!05.11.20
49
איזו דלות . לתלות משמעות אמונית במספר שאנשים שמוזמנים לחתונה ועד כמה אחרים ראו את ההדר של כמו גביר בפרוטה לילה אחד . אתה יודע מה אהבתי בגור של פעם בחיפה של ילדותי שהייתי מגיע לחתונה ? מי שהיו מעמידות את המקום היו נשות גור יבורכו. אחת רוקמת הינומה, שנייה מבשלת, שלישת מקשטת את המקום הצנוע במעשה ידיה
תאוותנות מכוערת05.11.20
48
אין איסור להתחתן...מותר עם נוכחות של עד 20 איש.....נכון זה מעצבן....אם תצליח לשנות ל 50 איש נניח.....מחולקים לקפסולות....תבוא עליך ברכה....ולא צריך להגזים שיש פה גזירה....אלא ענין של נוחות של אירוע עם משתתפים....
קובי05.11.20
לא ענין של נוחות, אני רוצה להיות בחתונה של אחותי, אבל רק המשפחה של ההורים שלי מונה כ-40 איש כולל אחים, אחיות, גיסים, גיסות, אחיינים ואחיניות בוגרים/ות. להתחתן עם חצי מהאחים שלך ורבע מהאחיות שלך זה לא רק חוסר נוחות.
אחד05.11.20
47
אם לא המוסרים והמלשינים שכולם אינטרסנטיים יכלנו לקיים פה חתונות בשפע ובשקט בלי לצער מדי יום מאות חתנים וכלות!! ומשפחותיהם הליטאים שמוסרים בזורם הגורים שמוסרים כל אחד שהרבי שלו דיבר עם הרב שאול אלתר ע"ע סלונים חכו מה יהיה עם צאנז שהעיז ורב דוד כהן כנל אז לאט לכם לפני שאתם מתלוננים ומתבכיינים תנו לח
יעקב יצחוק05.11.20
46
י"הטור המשפטי" ידידי - עו"ד אחד יותר מדי, השוואה נעשתה על ידך. ובכן- ההשוואה ליוון שהעזת לעלות במוחך הקודח והחלול רק מחזקים את מה שכולם הרגישו, שדרוש לנו החברה החרדית חשבון נפש עמוק ויסודי. הרצון להחזיר את החתונות לימי ה"אעסן פראסן" וגם לקבוע שמדובר ב"צורך קיומי" מעבירה הרבה אנשים כמוך על דעתם. כן,
עו"ד בלופר05.11.20
45
הגאונים התירו בשעת הדחק להתחתן ביום שישי חלקיים את סעודת המצווה של המחותנים בסועדת שבת (יש 10 גברים בחופה) ובשבת חתן אם אין 10 מברכים ברכה ראשונה ושביעית . המצב של הקורונה זה שעת הדחק לכטלי עלמא . נראה שיש כאן נסיון לקשור את מצבם הכלכלי של בעלי האולמות על עניין דתי , התוצאה לא תאחר לבוא , אלפי נפט
רון 08.11.20
44
הטלת העלות הכלכלית של קיום אכיפה על עורכי האירוע באמצעים שונים כגון: הטלת אגרה למתן רשיון לעריכת חתונה וכד'. לא נפגעו מספיק כלכלית מהקורונה שאתה נותן לממשלה עצות לאגרות חדשות? הטמטום הוא שעשרים איש זה וודאי לא מספיק במשפחות חרדיות, צריך לתת מספר נורמלי ולעשות מתווה, איפה הנציגים שלנו? כרגיל בבוידע
אני05.11.20
עכשיו נתחיל לשלם אגרת חתונה בגלל הקורונה וזה יהיה פתח שתמיד נאלץ לשלם את האגרה, אולי שיקחו גם אגרה על כל ילד שנולד.
ירושלמית05.11.20
43
אפשר להתחתן במנין. מספיק להמציא "גזרות שמד" . ואולי יותר טוב כך. יותר הסתפקות במועט וצניעות. פחות הוצאות מיותרות. וזה יאפשר יותר חתונות.
דניאל05.11.20
הלוואי שאחיך יתחתן במנין ושצד הכלה יהיה גדול כך שלא תוכל להשתתף בחתונה.
אחד05.11.20
42
אפשר כבר להשתחרר מהשיח המשעמם של "גזירות" ושאר קלישאות. אולי להתחיל לדון במהותם של דברים מתוך שיקול של תועלת מול הפסד
חיים05.11.20
41
מדהים
Yosef05.11.20
40
מביך לראות עו"ד השוגה בשימוש במילה "למצער". למרות הדעה הרווחת, המילה למצער איננה קיצור של "למרבה הצער", והיא אף אינה קשורה כלל למילה צער. פירוש המילה למצער הוא לפחות, לכל הפחות.
אני05.11.20
39
עצם ההשואה לגזירות של היוונים מקוממת. היוונים ביקשו לעקור את הדת. קבינט הקורונה כופה עלינו את ציווי התורה "לא תרצח".
רפאל05.11.20
38
עוד אחד ..
אבי פרץ08.11.20
37
הכל ביזנז החכים החרדים היו צרכים לעזוב את הממשלה הם לא מביאים כלום לעם התורה הם שותפים ליון העתיקה כמו המתיוונים אבל בלאו הכי אין מה להגיד הרי יש שר התורה וראש הישיבה ומועצת הם יעזרו לכם הורים יקרים ולא עורכי דין ולא בגצים
נחום05.11.20
36
תבורכו על השליחות החשובה והבוערת ונשמח לשמוע אם יש התפתחויות בנושא היות וגם לנו אמורה להיות חתונה בקרוב ואין אף אחד שלוקח לידיו את המושכות ודואג לזוגות היקרים והחשובים שרוצים להקים בית בקדושה... נשמח גם לסייע אם צריך!
לאה05.11.20
35
כל הכבוד לו. הלוואי שמצב החתונות ישתפר באמת
שמילץ 05.11.20
34
הרצון להתפרסם והרצון לא לשנות מהרגלים גובר על חשיבות חיי אדם והעו"ד הנכבד מודה שמותר להתחתן ויש אלף אפשרויות להתחתן בכבוד ועם הרבה מעבר הצלם, התאורן והמסריט, מכובדים ככל שיהיה אבל אם זה מה שחיי אדם דורש ורוצים משפחה מורחבת בחתונה אז אפשר לוותר על צלם/ים/ות ובטח על, התאורן והמסריט ולמי שדחוף כל אלה
שמויגר05.11.20
איזה אלף אפשרויות יש? שבמשפחות גדולות אחים והאחיות לא יכולים להשתתף כולם? איזה עוד אפשרות?
אורטל05.11.20
33
קשקשן וחרטטן. את כל ה"בעיות" שמנית (אנשים מחתנים את הילדים כי הבית צפוף????!) ניתן לפתור היום. אין שום בעיה להתחתן. הבעיה שלך שאי אפשר להזמין הרבה אנשים, אבל משום מה "שכחת" למנות את הנסיבות שמחייבות חרדים להזמין הרבה אנשים לחתונת הילדים (כי אין כאלו...) ציינת באגב את בתי הכנסת, כאילו מישהו ביקש לא
דוד05.11.20
32
לכותב המאמר, אני מבין שלדעתך הקב"ה "איננו סופר" את המגזר החרדי שהרי הקורונה היא מעשה ידיו. ואולי דווקא אתה יצרת דת חדשה של בילויים שאין בינה ובין יהדות מאומה.....
מישהו05.11.20
31
כנראה שיש ברירה אחת אחרונה אם אנחנו לא רוצים להגיע למצב של גלות יוון גזירות רומי אינקווזיציה בספרד וכו' וכו' וכו', פשוט לשרוף את התעודות זהות ולבקש חסות ממדינה אחרת בעולם
שפוי אחרון06.11.20
30
תודה רבה על העלאת הנושא! דברים כדורבנות. נקווה שהשינוי יתאפשר בקרוב ממש כי אלפי בתים עתידים להיבנות במהלך החודשים הקרובים, והמצב הזה בלתי אפשרי לחלוטין!! כולנו נהיים 'עבריינים' בעל כרחנו למרות שמתאמצים לשמור על התקנות וההנחיות. אבל במצב הנתון כשעורכים חתונות בשדות ובגינות, בחצרות ובגגות, הכל בודאי י
בני05.11.20
29
כתבה מטופשת.
שש י05.11.20
28
להתחתן ברבנות, בצורה מצומצמת..ללא אורחים...בזמן מגפה עולמית..ובע''ה לאחר המגפה ניתן יהיה לחגוג עם אורחים רבים.. ההתעקשות לחתונות עם עשרות משתתפים...היא ילדותית וטיפשית
אפשר 05.11.20
27
אתה טיפש או רק עושה את עצמך טיפש? התקנות הותקנו כדי להגן עלינו ולא כדי לנגח בך. מה לא ברור? עד יעבור זעם חובתנו להתנהל על פי התקנות. ב"ה מותר להתחתן וגם מתחתנים, כ"י.
יצחק 05.11.20
26
נשמע כאילו לדעת הכותב חתונה היא הפתרון לעומס בבית ולא מטרה בפני עצמה!?
מחוכם05.11.20
25
בגלל טפשים כמוהו יצטרכו לשלם אגרת חתונה אגרת בר מצווה אגרת אירוסין אגרת שלום זכור אגרת קידוש אגרת חומש סעודה
עוד אחד 07.11.20
24
כל דבר הופך להיות 'גזירה' של 'ההם'. יונים. הריסת בתים. נו נו, אנחנו רוצים לשמור על חיי אדם, ולכן מגבילים חתונות. 'גזירת חתונות'? לא נותנים להתחתן? שיתחתנו בצמצום הדרוש. אם לא אנו עצמנו מצמצמים הילודה. בני התחתן באמצע אלול לפי המתכונת דאז. מספיק עם ההצמדות להרגלים, זאת עת חירום.
מד05.11.20
23
עורך דין ענדאן הוא בן אדם מדהים
Yosef05.11.20
22
זה מה שמלמדים אתכם באונו?
יצחק 05.11.20
21
כל הכבוד סוף סוף מישהו מרים את הכפפה. הבת שלי מתחתנת בעזרת השם בעוד שבוע וחצי ועדין אין מקום
רמי 05.11.20
20
עורך דין שלא למד באונו נמנע להסית נגד המדינה . אבל מי שלמד באונו אין מה לצפות ממנו לכלום.
עקיבא 06.11.20
19
נתחיל ונגמור עם השטויות. מי שרוצה להתחתן, אין לו שום בעיה. הנקודה היחידה: אסור שבמעמד החתונה יהיו יותר מ- 20 נוכחים בגלל בעיות בריאות שכנראה פחות מעניינות את העו"ד. אגב: אותו עורך דין טוען:" לא מאפשרים לנו להתחתן, כפי שאנחנו רגילים מקדמת דנא". זה ממש לא נכון. איפה היו בקדמת דנא צלמים, תאורן, מסריט?
ונשמרתם מאד ..05.11.20
18
עוד טמבל שתולה יהבו בבגץ
יוני05.11.20
17
מותר להתחתן. קרובי משפחה יכולים לראות הכל בזום. הרבה אנשים עושים את זה. נכון זה לא שאנשים רגילים אבל המצב מחייב. החתן והכלה מאושרים ולא חייבים שכולם יהיו נוכחים. זה גם חסכני כי להרבה אנשים לא היה כסף לחתן ילדים.
מירי05.11.20
16
צודק, יש ב"ה הרבה ילדים, אז מה עושים מחתנים אותם. היה צריך כמו מקדמת דנא, לחתן אותם לפני גיל 18, ככה הבית של ההורים יתרוקן מהר, והילדים יוכלו להתחיל למלא את בתיהם בילדים. אני חושב שתפקיד הממשלה לאפשר לחרדים להתחתן כאוות נפשם, ואם לא מאפשרים, אז להגדיל את הדירות של כל חרדי לפחות בשלושה חדרים.
ד05.11.20
15
כתבה לעניין. צודק בכל מילה
מלכה07.11.20
14
גזירה, לא מאפשרים לנו. דיייי עם הבכיינות. אתם לא מרכז העולם!!! זה מזכיר לי את הסיפור על מישהו שהגיע לרב ואמר לו שבכל מקום דורכים עליו, אז הוא ענה לו שכנראה אתה מתפשט בכל מקום... ענוה לא תזיק. כולם נושאים בנטל הקורונה אז גם אתם. לנשום
דמגוגיה בלי לקרוא את כל הכתבה05.11.20
13
לא חייבים לעשות חתונה המונית בועז ורות התחתנו במעמד עשרה אנשים ובועז היה מן המניין ונולדו להם צאצאים הלוואי עלינו בשביל שמירה על קדושת הבית היהודי לא צריך את כל הסעודה הגדולה
ג'פרי 05.11.20
12
ב"ה מתחתניםף יש כאלו שלא
קרול05.11.20
11
כל הכבוד עורך דין וטוען רבני יקר!! אתה עם ג"ב חזק!!! תמשיך בפעילותך החשובה ותראה פרי עמלך!!
לקוח מרוצה05.11.20
10
סליחה, אבל זה כתבה תת רמה. מי מפריעה לך להתחתן ???? מתחתנים בחצר עם 10 אנשים. איפה כתוב בתורה שכל המשפחה והחברים צריכים להיות בחתונה?? שנה הבאה בקידוש או בברית תעשה ארוע ל300 איש.
החתן דנן05.11.20
9
זה עו"ד? אין שכל אין דאגות.
חסיד05.11.20
8
תאורן, תזמורת, רבע עוף באולמי וגשל זה מדאורייתא . החזון אי"ש התחתן ככה ? מר"ן הרב עובדיה זצ"ל נישא לבחירת ליבו מרגלית פטאל ז"ל בבית ספר שפיצר בשעת צהריים כי היה עוצר של בריטים. הוא היה פחות יהודי מאיזה עסקן חסידי שמביא שלושה זמרים ופוליטיקאים ועכשיו בשביל זה רוצה לסכן ציבור ?. אביה של הרבנית תמר
לא מבין דברים05.11.20
תודה על הדברים. חיתנו בת והתלבטנו עוד לפני המגיפה על מגורים כאן בביתר בקהילה שלנו בשכירות או בדירה זולה יותר בקרית גת. כנהוג אצלנו רצינו אותם קרובים אלינו והיה צריך לעשות קווץ' של 90,000 ש"ח מצידנו כדי שלא יתחילו את הקמת המשפחה בישראל בשכירות. בזמן הקורונה עמדה למכירה דירה של חוצניק, לא רחוק, שירד
סלונימערית 05.11.20
אשרייך כל הכבוד ועל הדברים מה"נתיבות שלום" שלא הכרתי ובאמת יפים.
פייגי05.11.20
הנתיבות שלום היה כולו חסד וחכמה. איזה משפט חכם שיש ללמד כל זוג צעיר בעיקר נוכח הימים הבאים עלינו בהם יהיה קשה. אם נשנה את מנהג החתונות ונחזור לימים של פעם אולי נהיה גם עם הצדיקות של פעם.
טובה08.11.20
מזל טוב. הכל מלמעלה ומי שנוקט צניעות בכל דבר מקבל חזרה שבעתיים בחזרה .
לאה05.11.20
רוב הציבור מעוניין ושמח לעשות חתונות צנועות ושלא יעלו הרבה. דא עקא, שהחתונות הפיראטיות במקומות הזויים המכילים כ 80 איש, עולות יותר מאשר עלו חתונות צנועות באולם לא יקר בשביל 300-400 איש!! זאת הזיה!! ובנוסף מרגישים עבריינים וצריכים לערוך חתונות בשדות ובגינות ובחצרות ולברוח ממשטרה. היה עדיף להגיע להסכם
בני06.11.20
7
כל הכבוד לעו"ד הנכבד!! במקום שהחכי"ם והשרים שלנו נרדמו, צריך פעולות משפטיות!!! מי שיש ביכולתו שיעתור לבג"ץ על רמיסת כל זכויות האזרח בישראל.
יוסי05.11.20
6
כל הכבוד לך ידידי , הנה השגתי כעת את מטרתי - אגרת רישיון להינשא, עוד הכנסה נוספת למדינה שהחרדים צריכים לממן נעלה את זה בכפוף למדד +10%, ועוד אגרה על הולדת ילדים , כי תכלס זה מעמיס על המדינה
הרואה את הנולד06.11.20
5
אתה רוצה שההורים לך חלילה ימותו מקורנה? תן פתרון איך לחתן בלי שיהיה נזק גופני
יש קורנה!!! יש מגפה!!05.11.20
4
ישר כוחכם.. הלוואי ותצליחו.
יוסי05.11.20
3
בזכות העתירה של ענדען, התירו תפילות בבתי כנסת , עלה והצלח
מנשה 07.11.20
2
אשריכם ישראל כולי תפילה שזה יצליח בעז"ה בשורות טובות
אלעד05.11.20
1
פעם חרדי היה לומר "מה אני כן" . יהודי שלם . מנטש. היום זה "מה אני לא" ואיך מתנכלים לי ועוקרים תורה. איבדנו את התוכן אז נשאר לתלות הכל באחרים . צריך לחזור לדרך שלנו . בדרך שלנו חתונות במניין מספיק לגמרי והתאורן והזמר יחכו עם שאר התופרות, המאפרות, המלצרים, מסדרות הפרחים, הספרית והסטייליסטית המיותרת
שמואל 06.11.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24