כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ההקפדה על נוסח ספרד ואזהרת הגר"ח וולוז'ין

עד לפני עשרות שנים, נדיר היה למצוא בגליל בית כנסת שמתפללים בו בנוסח אשכנז; הגר"ח מוולוז'ין אף הזהיר את תלמידי הגר"א ומפאת אי הציות להוראתו התרחשו אסונות רבים (היסטוריה)

28
ישראל שפירא | כיכר השבת | ד' בכסלו | 20.11.20
בית הכנסת בפקיעין, 1949
בית הכנסת בפקיעין, 1949 (צילום: MENDELSON HUGO, לע"מ)

פרק ו': כידוע, רבותינו ראשי החסידות נהגו להתפלל את נוסח סְפַרְד כעין מנהגו של האר"י הקדוש, ותלמידיו של הבעש"ט הפיצו את הנוסח ברחבי גליציה ואח"כ לפולין ויתר אירופה, דבר שקירב ביותר את הגאולה בב"א.

כאן, בארץ ישראל, בגליל, עד לפני עשרות שנים, נדיר היה למצוא בית כנסת שמתפללים בו בנוסח אשכנז, ונוסח סְפַרְד התקבל מימי עליית רבותינו תלמידי הבעש"ט זי"ע לטבריה ולצפת.

יש לציין שהגר"ח מוולוזין הזהיר את תלמידי הגר"א שעלו לארץ ישראל אחרי החסידים בשנת תקס"ח (1808) אחרי העלייה החסידית שהייתה בשנת תקל"ז (1777) של החסידים לבל ישנו מהמנהג הקדוש של האר"י זי"ע, כפי שנוהגים ראשי החסידות, אולם הוראה זו לא התקיימה מטעמים שונים.

מצמרר שישנם מקורות לכך, שמפאת אי ציות הוראתו של הגר"ח מוולוזין, התרחשו אסונות רבים.

הרחבנו פה בעבר על רעידת האדמה בשנת תקל"ז (1837) בה נהרגו 4000 יהודים בגליל. בספר 'יסוד המעלה' (תרצ"א 1941) שכתב ר' דוד שו"ב ישנה עדות מצמררת במיוחד מאת הרה"צ רבי פישל סלומון זי"ע ממקימי ישוב 'יסוד המעלה' שנוסדה בשנת תרמ"ב (1882) ע"י ק"ק חסידים מהעיר מזריץ', ואח"כ הצטרפו אליהם ליטאים.

על קדושתם של מתיישבי יסוד יסוד המעלה, כתב הנצי"ב מוולוזין:[1] "והנה ביסוד המעלה, ידענו כי יושביה כשרים ופשוטים מעיר מעזריטש... יש בקרבם בן תורה אחד מחסידי חב"ד... יש להם לוי אחד מפריש תרומות ומעשרות... עלינו להאמין כי תבואת הארץ ופריה תלוי אך בהשגחת ה' התלוי במצות הארץ".

ר' דוד שו"ב (מתוך ויקיפדיה)
הגדלה

בראש הקהילה החסידית כיהן כמנהיג, המקובל הגה"צ רבי פישל סלומון זי"ע הידוע בידענותו הרבה בנגלה ובנסתר. ובראש קהילה 'המתנגדים' עמד רבי דוד אייזנברגתלמידו של הרידב"ז רבה של צפת.

רבה החסידי של 'יסוד המעלה', הרה"צ ר' פישל סלומון זי"ע (מתוך ויקיפדיה)
רבה ה'מתנגד' של 'יסוד המעלה' הגר"ד אייזנברג זצ"ל, (צילום: ישראל שפירא, מתוך ספר 'אלה מסעי' בהוצאת קרן ראם)

מפאת שהיה להם רק בית כנסת אחד, ארע ופרצה מחלוקת בדבר נוסח התפילה בבית כנסת, כיון שכל קהילה רצתה שיהיה את הנוסח שלה, ופנו והלכו לדין תורה אצל המהרי"ל דיסקין, הגאון מבריסק שלמרות שהיה 'מתנגד', הרי שאינו רצה להתערב בענין כה חשוב כנוסח ספרד הקדוש שנהג האריז"ל והמשיכו אור שבעת הימים הבעל שם טוב.

מספר רבי משה דוד שו"ב: 'והיו הדברים שכמעט גברו המתנגדים, ונוסח אשכנז עושה חיל, עד שהרב החסידי רבי פישל הוריד אגדה מפי זקני צפת לאמר 'קבלה היא בידם מהאר"י הקדוש שבגליל אין לייסד עדה שתתפלל בנוסח אשכנז! כי בזה מעכבים את הגאולה, ולא עוד אלא שהדבר עלול לגרום חרבן ח"ו, וראיה לדבריהם מעשה שהיה שעלו יהודים מליסא לצפת ויסדו להם מנין והתפלו בנוסח אשכנז, ובא רעש גדול ונזדעזע הארץ (הוא הרעידת האדמה בתקצ"ז) והעיר צפת כמעט נחרבה כולה, וכל אלה שהתפללו בנסח אשכנז יצאו לירושלים והמנין בטל עד היום. כיון ששמעו המתנגדים כך נסתמו טענותיהם שהרי הגליל טען רבי פישל, הוא מקומו של האר"י ואסור לעבור דבריו, ונוסח ספרד ניצח לשמחת החסידים'.

עדות נוספת על המנהג הקדוש של נוסח ספרד בגליל שמתפרסם פה בפרסום ראשון ובלעדי ארע בשנת תשי"ט (1959) שהמשגיח רבי אליהו לופיין הגיע לטבריה עם קבוצת תלמידים מישיבת חברון וכפר חסידים, כדי לייסד ישיבה ליטאית בעיר טבריה, וגערו בו זקני טבריה ואמרו לו שיש הוראה שלא להתפלל אשכנז בטבריה, ואכן בישיבה הליטאית התפללו נוסח סְפַרְד...!.

העדות המצמררת של הרה"צ ר' פישל סלומון זי"ע מאת המקובל רבי חיים ויטאל זי"ע על קדושת נוסח ספרד (מתוך ספר יסוד המעלה תרצ"א; צילום: ישראל שפירא)
הגדלה
המשך העדות המצמררת של הרה"צ ר' פישל סלומון זי"ע מאת המקובל רבי חיים ויטאל זי"ע על קדושת נוסח ספרד. (מתוך ספר יסוד המעלה תרצ"א; צילום: ישראל שפירא)

[1] במכתבו לד"ר פינסקר, אגרות הנצי"ב בתוך ארץ הצבי קובץ מאמרים בעניני א"י עמוד 108)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
חסרה נקודה מרכזית, הסיפור לא היה שהאדמו"רים הורו או השפיעו להתפלל בנוסח ספרד, אלא שהם רצו להתפלל עם כוונות האר"י זי"ע וזה אפשרי רק כשמתפללים נוסח ספרד (ולכן ר' נתן אדלר רבו של החת"ס התפלל בנוסח ספרד, והרי החת"ס היה מתנגד לחסידות). אבל החסידים רצו להידמות לאדמו"ריהם (אולי גם להצטרף לתפילתם) ולכן גם
מחילה מכבודו21.11.20
לא חסרה שום נקודה. הכול כתוב וחבל להמציא דברים רק בגלל שהעובדות לא מוצאות חן בעיניך. הם התפללו בנוסח ספרד, כפי שכתוב בסיפור המלא. נקודה!
מחילה גם מכבודו22.11.20
19
האר"י הקדוש התפלל בנוסח עדות המזרח ולא בנוסח ספרד כך הוא אמר שהנוסך הספרדי הוא הנכון לבד מימים נוראים שהתפלל בנוסך אחר ספרד / אשכנז איני יודע בדיוק כיוון שיש עינין של אל תיטוש תורת אמך.
מיכאל21.11.20
18
אני קורא בתגובות ומספרים שם שהאריזל התפלל במשך השנה בנוסח ספרד ואילו יום כיפור בנוסח אשכנז . מי המציא את האגדה הזאת . ? מעניין ! זאת אגדה ככ מופרכת . . הארי בכלל היה בקושי שנה אחת בצפת ביום כיפור . דבר שני . בתקופת גירוש ספרד היו מחזורים ספרדיים שהיו עדיין עם פיוטי הקליר .
שלמה 21.11.20

הצגת כל התגובות

17
אולי באו אסונות על האשכנזים כי עיוותו את ההגיה הנוסח והדקדוק??
יהודי21.11.20
16
ר' יוחנן כותב התלמוד הירושלמי שגר בגליל , היה ח"ו חוטא שלא התפלל בגליל נוסח הארי אלא נוסח אר"י שהוא אבי נוסח האשכנז? האם מייסדי נהריה היקים יראי השמייים חטאו? ר' ישראל משקלוב? האם מייסדי הקבה"ד לביא הצדיקים חטאו? האם הקהילות הליטאית בטבריה עילית , נוף הגליל , כרמיאל ח"ו חוטאות? מה זה השטויות הלל
יהודי21.11.20
15
נוסח ספרד זה נוסח הספרדים. החסידים לא נהגו להתפלל ספרד בגלל האריזל . שקר מפלצתי . הבעשט היה ספרדי מרומניה . הוא נולד תחת השלטון הטורקי . ברומניה היו הרבה קהילות של ספרדים . אין טיפת קשר בין האריזל לעובדה שחסידים מתפללים בנוסח ספרד . והכי גרוע זה העיוות של הניקוד על המילה ספרד . זה דבר בלתי נסבל
שלמה שניור 21.11.20
14
למה אתה מנקד "ספרד" שלא כמקובל ? מה יש מאחורי הניקוד הזה ?
מישהו20.11.20
כדי שספרדים לא יחשבו שהכוונה לנוסח שלהם
זונדל פעטשגעבער21.11.20
אין כלום מאחורי שינוי הניקוד חוץ מאשר בורות ושקר בניסיון לעוות את ההיסטוריה
שלמה21.11.20
עיוותו את ההגיה ודקדוק
יהודי21.11.20
13
לאריזל לא היה שום נוסח שלו . הוא ספרדי שהתפלל בנוסח ספרד . הבעשט יהודי ספרדי מרומניה שהתפלל בנוסח ספרד . וכך לימד את תלמידיו . הבעשט נולד ברומניה תחת השלטון התורכי . התורכים שלטו 200 שנה על הונגריה ורומניה
שלמה שניור 21.11.20
לוריא זה ספרדי?
דבש, ירושלים21.11.20
לוריה זה שם ספרדי טהור . לוריה זה עיר בספרד . כל דרום מרוקו מלא במצבות בשם לוריא . עד היום ישנם משפחות לוריא גרים באגדיר
שי01.12.20
12
כפי שהיה הארי עושה במהלך השנה ומהספרדים לקוח נוסח ספרד
מרן21.11.20
נוסח ספרד זה נוסח של הספרדים והחסידים מתפללים בנוסח של ספרד זה הכל . אין כאן שני נוסחים . ולאריזל לא היה שום נוסח שלו .. הארי היה ספרדי ולכן התפלל כספרדי . כל השאר זה הבלים
שלמה 21.11.20
11
שהיגרו לאימפריה העותומנית לאחר שהסולטן האציל הזמין אותם. בהמשך עם הכיבושים הטורקיםבבאירופה היגרו רבים מהם לאיזורים אלה. והביאו עימם את תורת הקבלה. שעליה מושתתת החסידות.
Zelig AmZaleg22.11.20
החסידים הם משפחות "ליטאיות" רגילות לגמרי, שחלק מהמשפחה החליטה לדבוק בבעש"ט ובתלמידיו ולהפוך לחסידים, וחלק נשארו "ליטאים". איך אומרים אצלנו? בובע מעייסעס!!
שטויות!22.11.20
10
אין חולק שנוסח אשכנז הוא נוסח שיסודו בהררי קודש וכל גדולי אשכנז התפללו בנוסח זה. השאלה היא.... איזה נוסח להתפלל בארץ שהאר"י הקדוש היה גר שם? את הנוסח שלו או נוסח אחר
דני 21.11.20
9
רבי חיים מוולוזין היה יהודי ספרדי . שמו היה לובאטון זאת הסיבה מדוע !
שלמה 21.11.20
8
שיתפללו כולם כמו הספרדים.....ארץ ישראל היא אתריה של מרן הבית יוסף....אשכנזים רק גורמים למהומות ובלגן ופילוגים....הכבוד העצמי שלהם לא נותן להם להתבטל לספרדים...
קובי21.11.20
7
היום יש הרבה מנינים בגליל בנוסח אשכנז ואין פרץ וצווחה,המנהג הדורות עד החסידות ,ופסק האגרות משה שמותר לשנות חזרה לאשכנז
יעקב21.11.20
6
רצוף טעויות חמורות. הגר"ח דיבר על נוסח הספרדים לא על נוסח האר"י החסידי, והכוונה במקום שאין קהילה אשכנזית. לכן תלמידי הגר"א בתחילה התפללו עם הספרדים, וכשהתגבשה קהילה הקימו מניין אשכנז
אינטלגנט21.11.20
5
..
הנוסח הספרדי הוא נוסח האריזל המקורי , נו20.11.20
4
בושה וחרפה על השקרים והבדיות בכתבה הזו! מוהר"ח מוולאז'ין מעולם לא אמר לתלמידי הגר"א שלא יתפללו בנוסח אשכנז - זהו שקר גמור. כל מה שהוא הורה זה שכל עוד הם לא מקימים קהילה עצמאית הם צריכים להתפלל כנוסח הספרדים (לא ספרד - האר"י). ורבי ישראל משקלוב תלמיד הגר"א מוכיח באריכות שאין שום בעיה להתפלל בנוסח אשכ
אחד שידוע21.11.20
3
כב' צריך להביא מקורות, ולא לכתוב באופן הנראה פרשנות תיאורטית
יהודי21.11.20
2
אשכנז זה הנוסח המקורי, ספרד זה המצאה חדשה שמערבת נוסח אריז"ל עם אשכנז וכל אדמו"ר מוסיף קרעכצים מדיליה, כך שאין היום אפילו נוסח אחיד לספרד ולכל חסידות יש סידור משלה עם שינויים. ידוע שמרן הגר"ח מורה לשואלים שאפשר להחליף מספרד לאשכנז ולא להיפך כי זה מנהג אבות האמיתי.
שולי 20.11.20
1
מה המקור שר חיים וולוזין הורה להתפלל ספרד לעולים?
יי20.11.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 15:56

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24