כיכר השבת

דיון חינוכי סוער

תופעת האנוסים: "החברה החרדית יצרה מציאות מטורפת"

האם יש תופעה נרחבת של 'אנוסים' בחברה החרדית? מה הגורם לכך וכיצד זה ישפיע על הקהילה? בעקבות הסיקור הנרחב, יצא 'כיכר השבת' לבדוק עם אנשי חינוך העוסקים בנושא • מרתק (חרדים)

213
שלומי זייבלד | כיכר השבת | כ"ו בכסלו | 12.12.20
חרדים, אילוסטרציה
חרדים, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

סדרת כתבות בעיתונות הכתובה ובטלוויזיה עסקו לאחרונה בתופעה אותה כינו בשם 'אנוסים'. אנשים מתוך החברה החרדית, שהיו רוצים לעזוב אך נשארים בעל כורחם.

עד כמה התופעה קיימת? מה הוביל לכך וכיצד יכול הורה לדאוג שבנו יקיים תורה ומצוות מתוך שמחה בלי תחושה שהוא 'אנוס' לחיות כן?

הרב יחיאל קסל, רב כפר הנוער זוהרים והרב ישראל קושמרסקי, מייסד ארגון 'אביעה' לצעירים חרדים, ור"מ בישיבת המדרשה החסידית, שוחחו, כל אחד מהם בנפרד, עם 'כיכר השבת' והציגו גישות שונות ומנוגדות לנושא בוער זה.

עד כמה תופעת ה'אנוסים' קיימת?

הרב קסל: "תופעה גדולה מאוד, באחוזים אני לא יודע לנקוב. בזמנו, כשהייתי בארה"ב נכנסתי לקבוצה שלהם בפייסבוק בליל שבת, כאשר שם עוד היה יום שישי והייתי בהלם טוטאלי מכמות האנשים שהתכתבה בפייסבוק אחרי כניסת שבת בארץ. מדובר במאות אנשים בוודאות".

הרב קושמרסקי מחלק את סוגי האנוסים. "יש תופעה קטנה יותר של אנשים שבאמת חילונים אבל חיים חיים כפולים כשהם מחופשים לשומרי תורה ומצוות. זה הסיפור המזעזע, אבל הסיפור הגדול יותר הוא סיפור חברתי. אנשים שמפחדים לעשות שינויים בגלל חיי החברה החרדיים".

מכאן, אנחנו עוברים לשאלה מה ההגדרה של 'אנוס'.

הרב קסל אומר בנוגע לשאלה האם כל חרדי שחטא פעם אחת נכנס להגדרה, עונה: "התדיינתי עם קבוצה של בחורי ישיבות מה ההגדרה של בחור שחילל שבת אחת. הוא שומר שבת שחילל שבת אחת, או מחלל שבת ששומר כמה שבתות...".

גם הא סבור כי מדובר בסוף בבעיה חברתית. "התקשורת חוטאת לאמת בסיפור האנוסים כי יש פה סיפור הרבה יותר גדול ורחב. הציבור החרדי הצליח בעשור האחרון לייצר מנגנון של שליטה בחברים שלו. כן יקבלו את הילד לחיידר ואת הבת לבית יעקב או לא. זה הפך לדת חברתית שמאוד דומה לחברה היהודית. אנשים שומרים תורה ומצוות בשביל החברה וכדי שיקבלו את היהודים למוסדות ובלי שום קשר לקב"ה. ברגע שזה רק בשביל החברה, לא רלוונטי לשמור מצוות מתי שלא רואים אותי, כי החברה לא יודעת את זה".

"יש ממשקים בהם יש אנשים שגם מאמינים בקב"ה וגם בחברה החרדית, והוא עדיין מרגיש אנוס בזה שהוא לובש כובע וחליפה שאת זה הוא לא היה לובש אם לא היה בחברה החרדית. אבל הילדים שלו, כבר אנוסים לגמרי כי הם גדלים לתוך בית בו שמים את הדגש למה יגידו בחברה ולא מה יגיד הקב"ה. אז גם אם הבן שלו לא יחלל שבת, הוא בהגדרה שלו אנוס והוא יכול לחלל שבת ברגע שהחברה לא מסתכלת".

הרב קסל עובר להסביר את הבעיה בחינוך החרדי כיום, מה שמוביל לתופעה. "כל המרואיינים לתקשורת בנושא האנוסים חוזרים על אותו טיעון: "חיללתי שבת, הייתי בטוח שהשמיים יפלו, ושום דבר לא קרה". הדת שהם חונכו עליה היא דת של פחד. לא בכדי הם קוראים לעצמם אנוסים, הם מרגישים כמו בספרד בימי האינקוויזציה".

"אמרתי פעם שיש בחורים שבטוחים שבורא עולם הוא צייד עם רובה המחפש מי עובר עבירה והוא יורה עליהם. עסוקים כל היום לחנך את הצעירים על גיהנום וגן עדן, בלי שום אהבת ה'. אהבת השם שייך רק לחסידים, וגם שם בגלל הקהילתיות הכל כבר בנוי על השאלה אם יעיפו אותך מהקהילה או לא. וכך זה מתרגם גם מול הקב"ה. מה יקרה לי אם אני יחלל שבת? השמיים יפלו?".

ומה הפתרון? לפי הרב קסל, "במקום זאת, צריכים לחנך את הצעירים כמו הקדמת ה'חרדים' שמצוות זה נצח ועבירות זה זמני. אנחנו עסוקים הרבה יותר בכמה בעייתי העבירות במקום להתעסק כמה חשוב המצוות. בתורה זה הפוך, צריכים ללמד את הצעירים לרדוף אחרי הנצח".

"אי אפשר לחיות ב'לא תעשה'. השוני בין התורה לנצרות והאסלאם זה שהתורה עסוקה ב'עשה' והם, להבדיל, עסוקים במה לא לעשות. אני לא מזלזל במצוות לא תעשה, אבל העיקר להשקיע במה כן לעשות. החברה החרדית היום עסוקה בעיקר במה לא".

הרב קושמרסקי, שכבר לפני כן חילק בין סוגי האנוסים, מוסיף בנקודה זו כי "כל חברה חייבת מבנה חיצוני כדי שלא לאבד את הזהות שלה. החברה החרדית השקיעה רבות במבנה החיצוני, אבל היום זה כבר לא רלוונטי. אנשים יכולים לעשות ככל אשר על ליבם כשהם בחדרי חדרים, ולכן צריכים להתחיל להשקיע גם במבנה הפנימי".

ומה מפריע לחרדים, לפי הגישה שמדובר ב'אנוסים' חברתית, שאנשים ילכו מעט אחרת?

הרב קושמרסקי: "חברה שמאבדת את המאפיין החיצוני שלה מאבדת את הזהות שלה".

ולמה אותם 'אנוסים', לפי הגישה שמדובר ב'אנוסים' בשמירת תו"מ, לא יוצאים בשאלה?

הרב קסל: "כי החברה החרדית יצרה מציאות מטורפת ומקדישה מלחמת דת בכל מי שיוצא. לא נותנים להם לחזור הביתה, לראות את הילדים וכו'".

הרב קסל מסכים כי יש גם אנשים שהם שומרי תורה ומצוות ולא נח להם עם כל ההגבלות של החברה החרדית. "יש עשרות אנוסים שהם שומרי תורה ומצוות, אבל אם תשאל אותם הם יגידו לך שאם היו יכולים, הם היו פחות 'פרומרים' אבל החברה אונסת אותם לעשות את מה שהם רוצים".

"אתן לך משל: יבואו העסקנים ויחתימו רבנים שאסור לנסוע במוניות. יבוא אדם שחייב עכשיו לנסוע במונית אבל הוא לא יכול כי יעיפו את הילדים שלו מהחיידר ואת הבת שלו מבית הספר. עכשיו הנמשל הוא לדוגמה על הסמארטפון. יש אנשים שצריכים את זה לעבודה, הם לא יכולים בגלל הקהילה, והופכים לאנוסים".

איך יזהה אדם שבנו הופך לאנוס, ויצליח לשמור עליו שלא יגיע למצב כזה?

הרב קושמרסקי: "הנקודה המרכזית היא שיש אנשים שמרגישים לא טוב היכן שהם נמצאים. אבא צריך שהילד שלו ירגיש טוב, ולכן לא להתמקד רק בנקודות החיצוניות. כלומר, לשדר לילדים שאם יש דברים שאסור לנו לעשות, להסביר להם מה המעלות של זה ולמה זה אסור עלינו".

"מספרים כי היו שתי שכנים. אחד מהם, שהיה איש עסקים היה לו בן תלמיד חכם וחברו שהיה אברך כולל גידל בן שלא למד כלום. התברר כי איש העסקים היה מגיע הביתה ואומר: "נכון שיש לי כסף, אבל אני לא לומד ומה זה שווה". אברך הכולל היה מגיע הביתה ואומר: "נכון שאני ישבתי ולמדתי היום, אבל איך אפרנס את המשפחה". כל אחד, העביר לילד שלו את המסר מה הכי חשוב לו".

"לסיכום, 3 נקודות:

1) כשאתה מדבר על ההגבלות שלך תסביר את זה ברוח טובה לילדים שלך.

2) צריכים שתהיה אווירה טובה בבית כדי שהילדים ירגישו מחוברים, לא תלושים ולא אנוסים.

3) והכי חשוב: ליצור אווירת אמון עם הילדים. שתמיד יידע שהוא יכול לדבר איתך, כי אי החיבור של האנוסים נובע ממקום של שקר. בדרך כלל, ילדים מפחדים לדבר עם האבא כי הם ייענשו על זה, אבל צריכים לתת לילד תחושה שאם הוא מספר את האמת, לא תעניש אותו. שירגיש קשר ישיר איתך".

הרב קסל: "אני לא חושב שיש דרך לזהות ואני חושב שאסור לנו להיות עסוקים בזה. אבא צריך להיות עסוק בלהסביר לילדים שלו שהקב"ה אוהב אותו וגם אם הוא עובר עברות הוא יכול לעשות תשובה והקב"ה אוהב אותו. ואז הוא לא יהיה אנוס כי גם אם הוא יפול הוא יודע ש'שבע יפול צדיק וקם'".

"ילד שאבא שלו יחנך אותו לאהבת ה' ושאם הוא עבר עבירה החיים לא נגמרים בזה, אלא קמים וממשיכים את החיים - הוא לא ירגיש אנוס, כי הוא ידע שהוא לא מושלם ולא יכול להיות מושלם. ואז יהיו לא כוחות להתמודד. ילד כזה לא יהיה אנוס לכלום".

"לחוזרים בשאלה יש אומץ והם משלמים על זה מחירים מטורפים והאנוסים הם הראי של החברה. הפכנו להיות חברה שלא מחשבת את הקב"ה אלא רק את הצרכים של החברה. אמר לי אנוס בערב תשעה באב האחרון, ששלחו הודעה בקבוצה של אנוסים שההורים ישימו לב שמניחים תפילין במנחה, והילדים הולכים להתפלל, אז לחפש היכן שכחו את התפילין ולהניח אותם...".

"זה זעזע אותי, אתה מבין שבסוף, במה הם אנוסים? בחיי חברה. הצלחנו לייצר מצב שאנחנו באמת סוג של אינקוויזיציה. רודפים עד חורמה את כל מי שלא הולך בתלם ונוצר מצב שיש אנשים שמניחים תפילין רק כי הילד רואה".

כיצד ישפיעו ה'אנוסים' על החברה החרדית?

הרב קושמרסקי: "זה לא ימוטט את החברה החרדית, אבל זה ישנה את החברה החרדית מבפנים. כמו הטכנולוגיה, כמה שזה לא היה מקובל בעבר, יש היום גם אדמו"רים שמדליקים נרות חנוכה והחסידים רואים אותם בעזרת מסכים, כך גם בגלל האנוסים. אנשים לאט לאט לומדים מזה ורואים שינויים קטנים כבר בשיטת החינוך, וכולי תקווה שזה יימשך".

"התופעה נגרמת בגלל שאנשים לא מחוברים למקום שלהם בפנימיות, ולכן מרגישים כביכול הם אנוסים להיות שם. התרופה לזה, כמו שאנחנו כבר מתחילים לראות בתופעת האנוסים המדברים על פנימיות, הוא ריפוי פנימי. להתחבר, בצורה נכונה וטובה".

"אנחנו רואים את תופעת המשפיעים שהולכת וגדלה, ודווקא מתוך השבר - אנחנו יכולים להגיע לנקודה הרבה יותר טובה, שנעסוק יותר בתוכן ופחות בנראות".

תוכן שאסור לפספס
213 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
112
איך שלא יהיה ?? זה סימן שהחברה החרדית חזקה!!! ודרכה פשוטה ונכונה !!! וידוע הכלל המוציא מחבירו עליו הראיה !!! ולכן הם מתחבאים מאחורי הקלעים ומקללים!!!!!
יוסי13.12.20
111
שאפו לכיכר על כתבה אמיצה עניינית ומרתקת שפוגעת בנקודה הרכה ולא רידוד השיח והסתרה. הרב קסל ממש מדבר נפלא וניכר איש החינוך שבו. לגופו של עניין לא חושב שהם באים למוטט את החברה והחרדיות צריכה להתגונן יש מצב כמו שאומר הרב קסל מצב שנקלענו עליו ובתור חברה בוגרת ועניינית צריך לחשוב איך בונים הלאה את דרך ה
מרתק ומחכים13.12.20
110
באמת כמה צינו שהפיתרון זה ללמוד תורת חב"ד ויש בזה משהו כי בכתבה כמה סיפרו איך הכל התחיל שבגיל 18-20 הם הדליקו את האור בשבת ולא קרא להם כלום למרות שהם חשבו שהשמיים יפלו בתורת החסידות מוסבר על ידיעת ה' אהבת ה' ולא רק על שכר ועטנש כמו בתורת המוסר לכן מומלץ ללמוד תורת החסידות כי מסבירה את פנימיות העניני
צבי יהודה13.12.20

הצגת כל התגובות

109
כל הזמן משתנה פה הסדר וקופץ למעלה אבל זו התשובה ל76 תורת חבד
ה7813.12.20
108
כשרואים איך גור מתנהלים בנדל"ן-לא ברור מה הקשר לתורה
ללא שם13.12.20
107
בן אדם שנולד חרדי לא יודע שיש אלוקים הוא מאמין באבא שלו שאמר לו שיש אלוקים אבל אם אבא שלו קצת מזלזל אז כל האלוקים נעלם לילד אבל אם היו מלמדים את הילדים שיש אלוקים בידיעה ולא אמונה הכל היה נראה אחרת תלכו קצת להרצאות של ערכים ותבינו
איציק13.12.20
106
בעיית הבעיות היא..בחיי קהילה בעיירות חרדיות מובהקות..ששם דיי קיים מציאות רווחת "שחבר את שכנו יעבוד ולא את בוראו" ואז אין הרבה מה להנחיל לילדים חוץ מזיוף אחד גדול וממילא טעם החיים נשחק כי "אמת" אין שם. צריך כל אחד לחיות את עצמו..לעבוד על מידות ולעבוד את השם... סימפוט האחר קיימת...
אור13.12.20
105
אפשר הסבר? "ההורים ישימו לב שמניחים תפילין במנחה, והילדים הולכים להתפלל, אז לחפש היכן שכחו את התפילין ולהניח אותם..." מה הכוונה?
לא הבנתי:13.12.20
מה באמת הכוונה?
לא הבנתי13.12.20
הכוונה היא שביום יום אין ילדים בבית כנסת בשחרית בשונה מת.ב. שנמצאים וזה מנחה, שאז ילדיך יכולים לראות האם אתה מניח תפילין או לא. כנראה ששחרית לא מתפללים כלל אלא הולכים לעבודה מוקדם
מוישה11.03.22
104
קראתי את הכתבה. והייתי רוצה לשתף אותכם בסיפור האישי שלי. למדתי בישיבה מאוד נחשבת בציבור הליטאי, לא הכוס תה של הצוות אבל הייתי בחור שמאוד משתדל ותפקדתי די טוב. רמתי הרוחנית הייתה גבוהה, סדרים מלאים ותפילות ובצעתי את המוטל עלי ויותר. יום אחד עברתי על אחת מתקנות הישיבה, כזה נודע לצוות העיפו אותי באותו
יעקב12.12.20
לצערי חושבים בקלות ראש שלזרוק בחור מהישיבה אפילו זמנית זה כמו לזרוק תפוחי אדמה ולא לוקחים בחשבון שיש להם עסק עם בורא עולם עם נשמות . הנזק אדיר יותר מהתועלת .אנחנו בדור שראשי ישיבה צריכים ללמוד מה זה לעבוד עם נשמות צריכים לבכות ולהתפלל על כל ילד לפני צעד פזיז . מה שחשוב שההורים יתנו אמון בילד ולא יב
חוי13.12.20
103
לפחות זה לא קיים אצלנו הדתיים
חנה12.12.20
102
חלק מגור נדל"ן אנוסים והיו רוצים לעבור לר' שאול אבל כנראה שבקלפי יהיה לזה ביטוי.
גור נדל"ן.12.12.20
איזה תת רמה להכניס את השטויות וההבלים שלכם בכל חור
גורתורה ולומדעס13.12.20
101
מוישה 85 תשובתך היא של ערב רב. אתה כמו פרעה רואה טובעים בים של כפירה לא מזיז לך. חוטא ומחטיא. אני אארוז? ואתה?
ללא שם14.12.20
100
מדובר בסך הכל בקבוצה במועט שבמועטים אנשים שלא הצליחו בחברה ובחיים בכלל ובעולם החרדי יהודי בפרט ואין שום צורך לדון ולהתייחס לקבוצה השולית הזאת נ.ב.הם כ"כ אנשים מסכנים שכל חייהם אבל פשוט כל חייהם חיים חיי מצפון ללא רגע קט של מנוחה שהקבה יחזיר אותם בתשובה שלמה אמן אמן!
דוד החזן13.12.20
תגובה טיפוסית של בת יענה...לטאטא הכול מתחת לשטיח שעכשיו יש סלעים מתחתיו. יש כבר אלפי אנוסים,ועשרות אלפי נושרים. כל בחור שני עם 2 טלפונים .העיקר שנראה כחרדי .אפשר להתעלם כמוך עד שיהיה מאוחר
אבא13.12.20
99
לא פלא שהגענו לכך... ככה זה כשמזלזלים בלימוד הזוהר הקדוש , רק לימוד פנימיות התורה יכול לתת נשמה בעבודת השם.
נועהלה 13.12.20
98
נמאס כבר מהרבנים והעסקנים שכופים על האנשים להחזיק טלפון כשר, אחרת לא יקבלו את הילדים למוסדות החינוך, ועל הנשים ללבוש פיאות ובגדים כהבנתן, והכל באיומים ובנקמות. די כבר. שיתנו לאנשים לחיות כפי שהם מבינים. בלי כפיה ואיומים.
מוטי13.12.20
זה לא הוגן שאתה רוצה לחיות בתוכנו להתחנך במוסדות שלנו אבל אתה רוצה לא להתאים את עצמך, גם חילונים לא יסכימו שבת תבא לבית הספר עם חצאית כשהאחרות עם מכנסיים לצערינו
יוסף13.12.20
הפיתרון עבור יראי ה' שקצה נפשם בתקונעס, ויש רבים כאלה, הוא חינוך ממלכתי חרדי. העסקנים יודעים זאת היטב ועל כן נלחמים בחרוף נפש נגד פתיחת בתי ספר השייכם לזרם חינוך ממלכתי החרדי. הם פוחדים לאבד את מנוף השליטה שיש להם עלינו.
רפאל13.12.20
אתה יכול לחיות כפי רצונך בתל אביב או תשים הבנים שלך במוסד לא חרדי, למה אתה מתעקש להישאר איתנו ולקלקל אותנו????? מישהו מכריח אותך להשאר?? אתה רוצה פלאפון אינטרנט פתוח? אז תהיה חילוני בשביל עצמיך, ואל תבוא להתדפק במוסד חרדי שיקבלו הבנים שלך, אם אתה לא מבין את המינימום הזה, אז אתה באמת אומלל!!
ב13.12.20
97
זה ענין של זמן, חילוניות היא לא חולי נפש כמו שכתבו פה מגיבים, היא תמיד הייתה, ואם החברה לא נותנת לזה לקרוא זה יקרה בדרכים אחרים.. העולם בנוי משני הסוגים
זמן13.12.20
96
מישהו פה כתב שכל אנוס הוא חולה נפש- עובדה שהם מתאבדים בסוף. קצת נכון רק שלא הייתי מגדירה כ״חולה נפש״. אפשר להסתכל על אדם שמחלל שבת או צופה בתכנים לא כשרים או נמצא הקשרים אסורים- כאל אדם עם תאוות שלא מוכן להקריב את הרצונות שלו למען ערכים מקודשים. אבל תסכימו איתי שאדם שלא מוכן להניח תפילין זה לא מעצלו
עצוב שמתייחסים לנושא בחיצוניות כל כך!! כ13.12.20
95
רוב האנוסים הם חסידים 1!!! ליטאי מתקלקל כשהוא יוצא מהבית לישיבה ואיך שהוא מגיע לחתונה כך הוא ממשיך את החיים . אם הגיע לשלב החתונה פרומרמודריעובדאברך רוב הסיכויים שכך הוא גם ימשיך עד 120 החסידים סגורים וחנוקים עד החתונה והם פותחים את העיניים רק אחרי ואז הם כבר תקועים אם אישה וילדים אז הם חיים כא
חייל דוס13.12.20
94
מה הדרמה ? ולמי יש אינטרס לעלות אייטם חרדק"י *תמיד היו נושרים ואנוסים וכדאיניקים שלא מוכנים להתאמץ ולהתאים את עצמם* . ככל שהציבור גדל השוליים גדלות לא קרה כלום ... האנשים שמעלים את זה מדי פעם . מתפרנסים ומתוגמלים מכל מיני קרנות ופדרציות רפרומיות ו אינטרסטים חילונים המנסים לשנות סדרי עולם וזקוקי
דיון סוער .דרמה .????12.12.20
אמת
יהוד13.12.20
האתר לא מאפשר לתת לייק אז אני עושה זאת בכתב
נותן לך לייק13.12.20
93
כחילוני לשעבר ברצוני לשתף: אצל החרדים יש אולי אנוסים, אבל במקום שממנו אני בא כולם אנוסים. כל החילונים אנוסים של התקשורת שמלעיטה אותם שקרים. אנוסים של אורח חיים מטורף, בזבזני וראוותן. אנשים שם מרוויחים משכורות מכובדות אבל לא גומריםמאת החודש, כי נוסעים על רכב מפואר מליסינג במקום לישון רגועים בלילה וחע
חילוני בעבר12.12.20
אתהחרדי חדש? חכה חכה שתגלה את הגזענות האפליות והשנאה לכל דבר שזז אצל החרדים. עצה קטנה - אל תתלהב יותר מדי אחרת באותה מהירות שהגעת אתה גם תברח...
אתהחדש?13.12.20
חחחח איזה מטומטם, רואים שאתה חוזר בתשובה.
חוזר בשאלה14.12.20
92
אתם מבזים את האנוסים האמתיים שמסרו נפש לשמור תו"מ תכתבו מומרים לתאבון גם אפיקורסים הולך
אנוסים???12.12.20
91
בכל דבר יש צדדים טובים ויש פחות בחינוך החרדי יש באמת בעיה של פחד מ-ה' ולא אהבת ה' אבל בקהילתיות זה גם טוב כי זה תופס ילד-בחור מלהתרחק בגלל פחד מהקהילה ואז שהוא גדל הוא מבין באמת מה טוב באמת בציבור ומודה על כך כמובן לא כל אחד ועל זה נאמר "חנוך לנער על פי דרכו''
אדם נורמטיבי12.12.20
90
יש, לא באופן גורף, היו גם בעבר רק לא היו מתוקשרים. וצריך להתייחס אליהם באופן פרטני אחד אחד לסיבותיו ויש הרבה כאלו. מידיעה, ואינו דומה פתרון אנוס א לפתרון אנוס ב. איוולת היא לקרוא לשינוי רדיקלי בהשקפה החרדית שהוכיחה את עצמה מאד, וכפי הנכתב - כל השנים היו. רק לא היתה תקשורת חברתית שתציף זאת, לטוב ולמו
יעקב12.12.20
חחחח
אברהם12.12.20
לא
גיל דוד12.12.20
89
ל"מתוסכלת" ב75, את מתארת מצב של אדם שלא עובד ולא לומד (כנראה שכל צרכיו - אוכל מים חשמל מזגן וכו' - בביתו) אלא גולש כל היום עם הסמארטפון, ונראה לי שההסבר הוא כזה, אם האדם הולך לישיבה או לכולל בגלל לחץ חברתי או שעמום אז כעת שיש לו סמארטפון החברה נמצאת ויש לו ענין בווצאפ פייסבוק וכו' אז למה שילך לעבודה
משה בן אברהם14.12.20
88
'הרב' קסל טועה ומטעה חוטא ומחטיא בגלל הכפירה הליטאית שבה הוא מאמין. ואסביר.. הליטאים החדשים שהמציאו השקופע של רק מי לא.. ומה לא.. וכל הלימוד זה איך צריך וכמה, הם המציאו כפירה פילוסופית שתואמת את כל הכופרים הגדולים. לעומתם החסידים, למרות כל הסגירות שתיראו, אופן הלימוד וההסתכלות הפילוסופית, הפוכה לחלו
יהודי חסידי13.12.20
87
לחבדניק 76 כשאני רואה נשותיכם אה ... אלק עבודת ה.
ללא שם13.12.20
86
אומרים לכולם לגור בבני ברק.עיר התורה? עיר המחאה בורות ומכשלות ברשות הרבים
ללא שם13.12.20
85
צריך לחזור לחנך לאמת בלי זיופים בלי פוזות.
חיימקה13.12.20
84
מטיפים מוסר, מחלקים ציונים לאנשים שבכלל לא מכירים לא אותם ולא את אמונתם. ומה שהכי מצחיק שזה המגיבים פה בכיכר. בא נגיד שזה לא המקום הכי גרוע שאתם מסתובבים באינטרנט... מעניין כמה מהמגיבים פה מסתירים בעצמם את הסמארטםון?
מוטי13.12.20
83
רק בחב"ד אין את זה
ש13.12.20
82
לגרום לילד להתפלל בכוח ולא בחיבור לתפילה רק תיצור בו התנגדות נחרצת לתפילה, צריך להבין את הילד שלא תמיד זורם לו ללמוד ולהתפלל, צריך המון סבלנות,
רק אהבה תנצח12.12.20
אפשר - אם כל הדרכים האחרות נכשלו - לומר לו תניח תפילין ותקרא ק''ש, לפחות להתנהג מעיקר הדין
משה בן אברהם13.12.20
מעריצה שלך כל כך צודקת כמההה ילדים צריכים סבלנות ולא מקבלים אותה פשוט כואבבב אז שכהם יכולים הם עוזבים
אני13.12.20
81
ככה זה כשאסור סמרטפונים, ואסור פיאות ארוכות, ואסור ללכת ברחוב בלי כובע וחליפה. ואסור ואסור ואסור.
אברהם12.12.20
כשכל אסור הכל מותר
אני13.12.20
לפני הסמרטפונים יש דברים יותר חמורים. הקרחות לנשים נשואות. נהיגה לנשים. חומרות כשרות. ועוד בלי סוף
חסיד12.12.20
אתה צודק
יהודי13.12.20
ואסור לחלל שבת ואסור לאכול חזיר ואסור ללחוץ ידין לאשה ואסור לשמוע שירת נשים . אתה יודע אסור גם להיות מטומטם !
נננ13.12.20
וראיה ארוכת טווח שיש להם, והם המתבים את הדרך, ומתחיל להטיל ספק בדברים, מהר מאד יזלוג ,כיד שתבסס את אמונך ושורשיך ,ואת הטעם בחיין, כי מי שחונך ככך עושים, ללא טעם בכל דבר נופל.... ויש הרבה מאד טעם וחיות ואהבה וכייף וטוב שאין בשום אבל בשום מקום אחר, כי רק חיים על פי התורה מביאים מתיקום חכמת חיים ודרך ס
אלה שכל אומרים משהו אצלהם גם לא 100 אחוז13.12.20
שטויות אמונות טפלות בדיוק הפוך כל פולחן הטישים והאלימות למי שלא עומד כמו יוני הרדסיאות בטיש גורמות לאנוסים וכן הנערווים של החזינישניקים והנערווים של איסור האינטרנט כל האיסורים החדשים שעליהם נאמר חדש אסור מן התורה
ג'פרי 13.12.20
מה לעשות שרבו היורשים שמעלתם היחידה היא מעלת אבותם, ראייתם קצרה ותאוות הכבוד שלהם ללא שובע.
רפאל13.12.20
80
שטויות . הכלללללל שטויות מקושקשות !!!
חפרן12.12.20
רוצה לספר לנו מה האמת?
אני13.12.20
79
החרדים הפכו את היהדות לאיסלאם, שטחיות מזעזעת ומטומטמת, מבלבלים את המוח על רוחניות אבל אם מחר הקב"ה יודיע שאין שכר ועונש כולם יעזבו אותו, אנשים מגוחכים שמקריבים את חייהם על מזבח המועדון החברתי החרדי, איזה רוחניות ואיזה נעליים, יש להם את הגהינום כבר בעולם הזה וכנראה שזה רק קדימון למה שמצפה להם בעולם ה
מוסלמים...12.12.20
מי אתה בכלל שייגעץ ?דבר קודם כל על עצמך!
נננ13.12.20
אתה פשוט אומלל אם אתה חושב ככה...
מסכן!12.12.20
מכיר מבפנים טמבל, לך תמכור לוקשים לבעלי תשובה תמימים...
מכיר מבפנים12.12.20
78
לולא חובת הגיוס בתי המדרש היו ריקים
ללא שם12.12.20
סתם שאלה סקרנית ביררת על היהדות החרדים לפני חובת הגיוס ??? (אין שכל =אין דאגות)
תגיד לי צדיק12.12.20
אכן, זה עוול שמי שרוצה לצאת לעבוד צריך לעבור קודם בצבא, ומי שמסרב ללכת לצבא כי זה נוגד את יהדותו הוא נענש בכך שלא יכול להתפרנס וללמוד מקצוע כשהוא עדין צעיר.
אחד13.12.20
איך בדיוק שירות צבאי נוגד את היהדות?
רפאל13.12.20
רוב אנשי העדה החרדית עובדים אפילו בלבן ואף אחד מהם לא שירת בצבא מי שלא רוצה לשרת לא משרת נקודה יש מלא שיטות לעשות פטור אפילו בלי סעיף נפשי ובצורה רשמית וחוקית לחלוטין זה שטויות לא לעבוד בשביל הסיבה הזאת ובפרט לאחר גיל 23 אין בכלל בעיה ללכת לעבוד
ג'פרי 13.12.20
77
זה הכל ירידה לצורך עליה. ליוצאים מהדת יש נפש גדולה, רחבה , הם צריכים להעצים אותה ע"י הידע לאו דוקא של התאוות אלא של האינטליגנציה הכללית . כל מי שנמצא מספיק זמן בתוך החילוניות , בסופו מרגיש ומבין , גם על דרך מכות ואכזבות בחיים והכרת הלא טוב שנקלע אליו , שעליו לחזור לכור מחצבתו. ואכן כאשר חוזר, הוא עש
בועז רן13.12.20
76
לעסקנים יש בכיס פלאפון כשר???
ללא שם13.12.20
לא
שירה13.12.20
75
כשכל הדת כבוד וחיצוניות אלה התוצאות. .וזה רק קצה הקרחון
ללא שם13.12.20
74
לא קיים אצלנו הספרדים וכן זאת הגישה של פוניבז של הרב שך לא תעשה לא תעשה ועוד לא תעשה לעומת השיטה של הסבא מסלבודקה גדלות האדם.
גפני13.12.20
73
תפסיקו להשתמש במילה והמושג אנוסים. זה לא נכון וזה גם מבזה ומחלל את זכר האנוסים האמיתיים של האינקויזיציה.
יוקי13.12.20
מי שמקיים מערך הלשנה וכפייה שלא היה מבייש את האינקוויזיציה, שלא יבכה שיש מציאות של אנוסים.
רפאל13.12.20
72
איזה גהינום מחכה להם! לא מקנא בדפוקים האלה!
איזה גהינום13.12.20
71
ראיתי את התוכנית "במסתרים" מהתחלה ועד הסוף ולא ראיתי שם אנוס אחד, סך הכל ראיינו קבוצה של חוזרים בשאלה, שלא הדרדרו ביום אחד, אלא בתהליך איטי, וחלק מהתהליך הם עברו בתוך החברה החרדית. אבל הם ממש לא היו אנוסים, פשוט היה קשה להם לעזוב ביום אחד.
חיים12.12.20
70
יש לחלק מראשי הישיבות מנהלי הסמינרים והתלמודי תורה חלק בכל זה אם רק היו נותנים קצת חום וצומי לתלמידים במקום להעיף אותם
-שם בדוי12.12.20
69
המצחיק והמגוחך שבדיוק 2 ליצני החרדקים ממוסדות שעטנז וכלאים של הפדרציות ומכון מנדל תחתיתות וקלי השכל יתנו לנו מוסר טרם ראינו את ההצלחה הגדולה אצלכם בבית ביינתיים החינוך הטהור הוכיח ומוכיח את עצמו
קובי פרידמן 12.12.20
ההצלחה הגדולה של ה"חינוך הטהור" היא שחניכיו חסרים כישורי חיים בסיסיים והמקום היחידי שהם מצליחים לשרוד זה בתוך הציבור החרדי. מראים עצמם כדואגים לרוחניות של הילדים שלנו, אבל בדרך דואגים לעתודה של משתתפים ל"טישים" של צאצאיהם.
רפאל13.12.20
ולעתידם של פחי האשפה השרופים
ג'פרי 13.12.20
68
סוף סוף מדברים על זה ,שאנשים ישמרו מצוות באמת מתוך חיבור אמיתי לקו"בה
א12.12.20
זה חבד נשמה
אני13.12.20
67
בהחלט מצדיקים את קיום מוסדותיהם.....
אלא מה13.12.20
66
למען ידעו: ה''אנוסים'', ה''חוזרים בשאלה'', ''המתבוללים'' ו''השמאלנים'' = עם ישראל מתנקה מהפסולת לפני בוא משיח צדקינו. כך גם ההתבוללות בארה''ב. כל הפסולים חוזרים למחצבתם הפסול עזרא הנביא, השאיר את בבל כסולת נקיה, הביא לארץ ישראל את הפסולים. ''עשרה יוחסין עלו מבבל'', ממזרים וכו'. ומקצת מן הפסולת הזו
איש אחד13.12.20
65
לא כולם מסוגלים להשתכר כל הזמן מוודקה ולשכוח את המציאות יש כאלו שמעדיפים להתמודד בלי לברוח לאלכוהול ולאבד את ההכרה ולדמיין שאתה מישהו אחר איכותי ונעלה כי זלא תמיד עובד
ל7413.12.20
64
עלינו לאכול פיצה
נתי13.12.20
63
אם מבצעים את זה בלי להתחשב מה יאמרו אחרים, בטח יהיו פחות נושרים או אנוסים! במיוחד בזמנים אלו, שהבחורים חשופים לכל מה שמתרחש בארץ ובעולם!
ערן13.12.20
62
רוב החרדים אנוסים ברמה כזו או אחרת. תבדקו לפי אנשים שאין להם מחוייבות משפחתית, או נניח גרושים וכדו' שמשנים את אורח החיים ברגע שהם איבדו את המעמד החברתי.
סנגורית13.12.20
61
עצוב שהאנוסים האלה גדלו כל חייהם שלהיות חרדים זה בכפייה, הלוואי והיתה לי את האפשרות לעזור להם....😭
דוסית 13.12.20
60
כל האנוסים והחוזרים בשאלה הם חולי נפש, עובדה שבסוף הם מתאבדים!
חולי נפש12.12.20
הם אנשים שמחפשים את עצמים שכל אחד יהיה מה שטוב לו ומלא לא ומתאבדים קודם כל מעט דבר שני אם מתאבדים זה מהכרות של הרבה עולמות שמביא לבלבול אבל ממש לא חולי נפש תינשוםם
אני13.12.20
כן חרדים לא מתאבדים פססס פסס רגע בקשר מודיעים לי על עוד בחור חרדי צעיר "שנפל" לצערי הרב בתור מתנדב יש כל שבוע בין אחד ל3 מתאבדים מהציבור שלנו חלקם בחורים חלק מבוגרים חלק כל אחד והתמודדות שלו הוא. נ.ב מעטים מגיעים לתקשורת ואין בזה לומר שהתופעה נפוצה יותר אצלנו רק שמגיב ההודעה הקודם יידע התופעה לצערנו
בטח......13.12.20
מזמן לא קראתי תגובה כל כך מרושעת ומטופשת.
רפאל13.12.20
טועה בענק!!!! ומי שלא חוזר בשאלה בחצוניות-ורק בפנימיות, מדוע לא מתאבד???? אז א) הוא סובל הרבה יותר לחיות אורח חיים שאינו תואם למי שהוא ב) מתאבדים בגלל שאין להם מקום מקלט שיכול לקבל אותם ולהכיל אותם באמת. ולכן לא טוב להם וממילא הרגשות שלהם זועמים וקוצפים כל הזמן ובדיוק לכן חשוב לדעת לקבל כל אדם ולהא
מנחם13.12.20
עוד פנאט...
יהודי13.12.20
שטויות כל החוזרים בשאלה אחכ חוזרים בתשובה
אני13.12.20
זה בדרך כלל נכון מה שאתה אומר, ועדיין זה לא אומר שנכון לכתוב ככה ברשת. זה עם ארור מכה רעהו בסתר? האם בשביל להרגיע את עצמך ש'לך זה לא יקרה' מותר לכתוב כל מה שחושבים?
יאיר הס13.12.20
העובדה היא שהם לא מתאבדים אלא רק כאלה שנשארו אנוסים
אתה טועה13.12.20
הם לא חולי נפש ולא כלום מי שכן חולי נפש זה החברה החרדית והשגעונות שלה
רותם13.12.20
אנחנו אלה שגורמים להם לזה? אם יהיה הקב"ה ולא כל הדמיונות שמאכילים אותם ישארו
אז אולי13.12.20
59
יש אלפי אנוסים בחברה החרדית, ותשעים אחוז מהם שהגיעו לכך אשמים כת הרוע הפושע הסיקריק העמלקי, המשניא את הדת והורס ומשחית מבית וכ"ש אלו מבחוץ
סיקריק=עמלק12.12.20
חחחח תגיד לי מה זה סקריק אתה יכול להגיד על החזון איש סקריק או על העדה החרדית או על הרב קניבסקי .מי שאחראי על "אלפי אנוסים" זה רק אלה שאמרו לסגור את הישיבות ותלמודי תורה מפני הקורונה
נננ13.12.20
כן תמשיך להתבכיין ולהאשים אחרים, מדברים פה מנושרים שלא גדלו כלל בעדה החרדית או הקהלות שלהם, נושרים מאבות שהם ליטאים של הרב שטיינמן, נושרים ספרדים מבתים של "דרכיה דרכי נועם" של שס, וכן בכל הקהלות שלא קשורות כלל להפגנות, התסכול העמוק שלכם מהחינוך הקלוקל שלכם של פשרות שלא הצליח כלום נגד הנשירה, מביא
סיקריק=חרדק12.12.20
58
פרי ביאושים של " חינוך "-אילוף בשם הדת לזרוק בנות מסמינרים הלא עוול בכפן לזרוק בחורים מישיבות התחפושת המושלמת של השחור-לבן היא כיסוי למלאאא חטאים הנעשים בסתר!!!! וברובן של בין אדם לחברו!!!!! מכירה מקרוב עשרות סיפורים מסמרי שיער! הקבה רוצה את הפנימיות שלנו את הלב את הכוונה את האהבה ולא את הפילוג וה
עונש!! על חינוך12.12.20
57
זה. מתחיל בחינוך מהגיל הצעיר שמים יותר מדי דגש על חיצוניות כמו איזו כיפה לשים עם סרט בלי סרט למדוד כמה אורך החצאית עובר את הברך וכו זה לא מה שעושה את האדם ומעצב את האשיות שלו לעתיד מחנכים והורים כאחד אמורים לשים דגש על התוכן ועל הנפש לתת אהבה והמון חום לילדים ולנוער זה מה שיקרב
אחת שמבינה 13.12.20
56
פגיעה מאנשי סמכות הם גורם רציני לאנשים שחיים כאנוסים.
כואב13.12.20
55
ל"אחת" ב56, תשובות לשאלות באמונה עיקבי אחר "יהדות טי וי" ובעיקר שם "הרב יחזקאל סופר"
משה בן אברהם13.12.20
54
לא ראיתי התכנית ולא ממש קראתי הכתבה אבל בוודאי שיש אנוסים במסתרים לדוגמא כל בן של אדמור שיודע שיום אחד ימלא מקום אז חמישים שישים שנה הוא חי כחילוני בסתר וחרדי בגלוי כדי דלא להפסיד את המשרה כנ"ל גם כמה בנים של רשישיביס שמוכנים לסבול כמה עשרות שנים כדי לקבל גוב בעתיד אם כי יתכן שגם על זה יקבלו שכר על
גילוי דעת13.12.20
53
איו סיבה אחד להסביר למה הם נהיו ככה. יש הרבה דרכים איך הגיעו לשמה. יש אנשים שאף פעם לא הסבירו להם למה הם מקריבים את כל חייהם על דבר שהם לא מבינים. ואת זה צריכים לשנות .אין שום איסור לא להבין ולחפש את האמת.הגיע הזמן שהרבנים יבינו את זה. ולעזור לאנשים שצועקים לעזרה לפני שהם יפלו ולהסביר שכלית עם כלי
איו סיבה אחד לה13.12.20
52
לתגובה 21 צודק מאוד את ההגדרה 'האנוסים ' המציאו התקשורת החילונית המחבקת באהבה גדולה כל חרדי נופל
אסף13.12.20
51
זו תופעה קיימת וכואבת ..... ורוב הציבור החרדי בישראל כזה
חרדי13.12.20
50
מסכנים החרדים, עובדים את הנורמות החברתיות ועובדים את עצמם ואת האינטרסים שלהם, מה להם ולקב"ה בכלל, לבסוף הם יורשים תרתי גהינום - הן בעולם הזה והן בעולם הבא. רחמנות....
מסכנים החרדים12.12.20
49
כאיש חינוך ותיק שלימד וחינך התלמודית תורה ושמש המחנך בישיבה ... ובעיקר בעיקר ... האבא לילדים גדולים ... יש הרבה צדק ואמת בכתבה הזו ... ואני חושב שיש הרבה לקויות טכניות בחינוך החרדי בבית ובמוסדות שגורם לזה ... אני אישית כאב לילדים הרבה פעמים הייתי צריך להתמודד עם משגיח או מנהלת סמינר חולי נפש כפשוטו
נחש12.12.20
48
תודה על הכתבה המועילה
תודה 12.12.20
47
מי שרוצה לטעות תמיד ימצא סיבות לטעות ולכפור לא יעזור כלום!! נקווה שהקב'ה יושיע אותנו כבר בקרוב!!!!
נתי12.12.20
אין שום טעות בלהתקומם נגד תקנות שאין הדעת סובלתןץ
רפאל13.12.20
46
לכל מי ששאל אם יש דבר כזה אז אני אנוס ואני יכול להגיד לכם שהחברה החרדית אשמה בהרבה מקרים כאלה
ללא שם20.05.22
45
כל האנוסים נובעים או מרצון לתאוות וחוסר הגבלות או מנקמנות במישהו שפגע בהם מאד. אף אחד לא יצא בשאלה כי הגיע למסקנה פילוסופית חד משמעית כי הכפירה צודקת. תישאלו אותם ותיווכחו. לכן הציבור החרדי לא צריך לשנות שום גישה חינוכית ונגד תאוות ונקמנות אין פיתרון רק להתפלל לה' שיתן להם שכל לחזור בתשובה ומהר פן
איש ירושלים13.12.20
44
ללמוד תורת חבד! זה האמת! חבל להגיע למצבים כאלה. שם יש ידיעת ה' אמיתית ע"פ שכל, ותשובות לכל השאלות!!!
ללא שם13.12.20
כחבדניק לדאבוני תופעת הנשירה גם במחננו....ואכן וודאי שתורת החסידות מאוד עוזרת לתופעה הזאת אבל עבודת ה צריכה להיות מהנה ולא בכפיה
חבדניק13.12.20
אחוז החוזרים בשאלה מקהלת חבד מטורף,,,, ולא אני לא אומר את זה ח"ו מתוך התרסה אלא פשוט הדרך של אהבה וקירוב לא הוכיחה את עצמה אנוסים פחות יש שם כי פשוט הם יוצאים
קובי13.12.20
ממש קשקוש יש אמנם יוצאים בחב''ד - כמו בכל מקום - אלא להפך, שאחוז החוזרים בחזרה לדרך הישר גבוה מאד יותר מכל מקום אחר. זאת עובדה שכל מי שעוסק עם נוער נושר עד לה. סיבה מרכזית לזה לדעתי - היא החינוך לאהבה לרבי מליובאויטש, שגורם שגם הפרחחים הגדולים ביותר יש להם קשר נפשי עמוק לרבי, ורבים רבים מהם חוזרים
קשקוש13.12.20
43
תופעה נרחבת????? כמה מאות שאפילו איננו יודעים מי מהם בכלל נראה כחרדי?????? מתוך מיליון משפחות חרדיות?....... מי שלא יודע מתמטיקה, אז לידיעתך שיחסיות זה פרט בסיסי כדי להגדיר תופעה......
לא הצחקת אפילו13.12.20
רובננו אנוסים, גם אני וגם אתה. במוסדות החינוך אילצו אותנו לחתום על התחייבות שלא נהיה מחוברים לאינטרנט. אנחנו מחוברים לאינטרנט בסתר ומגיבים בשמות בדויים.
רפאל13.12.20
איך הגעת למיליון משפחות חרדיות?! אולי 3 מיליון?? המספר האמיתי הוא אולי אולי חמישית מזה.
זונדל פעטשגעבער13.12.20
42
הסיבות שהם מספרים שביגלל זה הם חזרו בשאלה הם מידי פשוטות וזה שהם מפחדים לצאת זה באמת בעיה כי הם יוצרים להם תקווה שמתי שהם כן יעשו תצעד של החזרה בשאלה יהיה להם יותר קל ותאמת שיש לי שני חברים שהיתאבדו רק ביגלל שהם חזרו בשאלה אז חברה תתחילו לחשוב רציני איפה כדאי ליהות והכי חשוב איפה תירצו לגדל תילדים ש
כאחד שחצי מהחברים שלו אנוסים 13.12.20
כאשר ה"מסגרת" כוללת כל כך הרבה תקנות חדשות שאין הדעת סובלתן, אין פלא שגם אנשים רבים המיושבים בדעתם קצים בה.
רפאל13.12.20
41
יש לי הרבה נסיון בחינוך ילדיי שלי ואני לא יודע הרבה.. אבל דבר אחד אני יודע בטוח!!!! אם תשדר לילד שלך מאה!!!!!!!! פעמים ביום כמה שאתה אוהב אותו כ מ ו ש ה ו א אבל ב א מ ת!!!!!! לא רק שהוא לא יהיה אנוס באורח חייו, הוא יהיה שמח ומאושר בחייו ומלא שמחת חיים!!!! תסמכו עליי....יש לי ששה כאלו... בהצלחה!!!!
אברהם13.12.20
40
את האמת - אם מחר הקב"ה מודיע שאן יותר שכר ועונש, אין גן עדן וגהינום, כמה מכם ימשיכו בדרך התורה והמצוות? התשובה ברורה - מכאן שאתם לא עובדים את הקב"ה, אתם עובדים את עצמכם ועובדים על עצמכם. ברוב המקרים אין "חינוך" חרדי, יש "אילוף" חרדי, זה למה חובה לשמור על החניכים החרדים במכלאות, שמא חלילה יציצו החוצה
את האמת!13.12.20
39
אין חדש תחת השמש. מקרה שקרה לפני קרוב ל 45 שנה. פגשתי ידיד שנימנה על חסידי תולדות הארון, עם כל הלבוש וכו'. זה היה באמצע השבוע. הוא מספר לי בדרך אגב, שהוא עדיין לא הניח תפילין השבוע. אשתו מגלחת את ראשה הולכת עם מטפחת שחורה, ילדיו עם פאות מסולסלות. שאלתי אותו מדוע הוא חי בשתי עולמות ופוסח על שני סעפים
חיים משה12.12.20
עצם הענין שאשתו לא הולכת בפריצות זה עדיף הכי הרבה הוא לא מחטיא הרבים אבל כל הנשים בבני ברק שהולכות בפריצות הם מחטיאות הרבים ויש פה ספק בעולם הבא שלהם מאוד חמור חוץ מזה שיש בזה תקרובת של ע"ז מהודו
44413.12.20
כנראה 1) שהאבא מעולם לא שם לבו לבנו וסמך על החברה והלבושים. 2) שהדגש הגדול היה על הקנאות והלבושים וכו' עד ששכחו את המובן מאליו
משה בן אברהם13.12.20
זה צבוע שיחליט מה הוא ואם קשה לו זה לגיטימי שידבר אם אישתו שיספר לה זה העינין בזוגיות בלי סודות
אני13.12.20
אתה מדבר על אדם שמאמין לא על כופר זה נידון אחר
שמחה13.12.20
38
לאחר תקופה ארוכה שאירגונים גלויים ואנונימיים הכשירו "אנשים חרדים " המתיימרים ליהות מחנכים וכל הכשרתם נעשתה על מנת להתערב בחינוך ובשיטה המסורה לנו מדורות ואף הקימו מוסדות ומדרשות למיניהם לנערים חלשים בכל הרמות .... וכעת אוזרים אומץ להטיף לנו "ולהסביר לנו " הציבור החרדי לא זקוק לעיצע'ס העקומים שי
תופעה מסוכנת 12.12.20
37
אני מכיר מישהו שיש לו בן יחיד ומחשש שישנא את השבת שאסור לצייר אסור לנגן אסור להדליק מחשב וכו' הוא דואג לו לספר חדש מעניין כל שבוע, וכן לשלושה עיתונים חרדיים כמשפחה בקהילה וכו' וכן הוא דואג לו לקשר עם ילדי משפחה קרובה שיבואו לעניין אותו ולשחק איתו משחקי קופסא. בקיצור חייבים להשקיע שיהיה לילד תוכן נקי
משה בן אברהם12.12.20
בסוגריים באתי לכתוב ''האנוסים'' והמקלדת כתבה ''האהובים'' [ואולי מכיון שהכל בהשגחה פרטית יש כאן רמז וד''ל]
משה בן אברהם12.12.20
הכוונה שאם נשקיע אהבה נמעיט בתופעה
מ13.12.20
36
שטויות לא רודפים אף אחד שלא רוצה להיות חרדי!!!!!!!!!!! מה שכן אם אתה רוצה להשתייך לחסידות פלונית, עליך להשתוות עם הכללים שלהם, אם זה קשה לך אתה מוזמן לעזוב!! לא רודפים את מי שעוזב!!!! אבל כן רודפים את הצבועים שרוצים להשאר בקהלה חרדית ולחיות כחילוני, צביעות כזאת כן צריך לרדוף
112.12.20
אם מישהוא יוצא בשאלה אז לא נותנים לו לראות את הילדים שלו וההורים שלו לא מדברים אתו ולא נותנים לאחים ואחיות שלו גם לדבר אתו וכל החברים מתנתקים ממנו אז זה נקרא לרדוף
חיים13.12.20
טיפש, זה שמתחלן ורוצה להמשיך לבוא אצלנו החרדים הוא הרודף, לא די לו שהוא התחלן הוא צריך עוד לקלקל ולהשפיע על עוד אנשים? במצב כמו שאתה מתאר שהמתחלן מחפש דווקא לחזור למקום שהוא גדל, במקום לעזוב לתל אביב או לחילונים אז הוא הרודף, וטוב שנלחמים בו, למה שיתנו לך לראות את ילדיך אם אתה חילוני מקולקל? שישארו
ר14.12.20
35
אולי צריך פשוט לימוד אמונה?? לימוד מעמיק ברמב"ם, כוזרי, חובת הלבבות, מהר"ל יכול לפתח קשר עם הקב"ה ולא בגלל שהחברה אומרת אלא בגלל שאני רוצה. מי שמפחד משאלות משמע שאין לו תשובות וזה ודאי לא נכון כי יש תשובת להכל בתורה. פשוט צריך לא לצמצם אותה ...
אלי כהן13.12.20
34
כל החילונים שנוסעים להודו לחפש טיפה משמעות בחיים כי לא נתנו להם מעולם הם אנוסים לנסוע להודו? אלה שמלחץ חברתי לא יכולים לחזור בתשובה, הם אנוסים להישאר חילונים? אלה שמרגישים בחיים זבל למרות שיש להם הכל ולא יודעים למה כי בחיים לא סיפרו להם על רוחניות הם אנוסים לחילוניות? בקיצור, שטויות במיץ גזר. לכל ח
יונה13.12.20
אין זה דומה כלל. לחץ חברתי יש, אבל אף מנהל לא יסלק ילד מבית ספר בגלל שהתחיל לשמור שבת.
רפאל13.12.20
33
אנו כולנו למודי ניסיונות אין אדם בעולם הזה בלי ניסיונות תיראו בפרשה על יוסף הניסיונות שהוא עבר בלי כיפה וציציות בלי גמרא ותפילין ואיך הוא נשאר צדיק עד שאנו קוראים לו יוסף הצדיק ברור שבדורינו האפשרות לעשות עברות הם קלים מאוד לא צריך ללבוש שחורים וללכת רחוק זה בבית שלך בחדר שלך בכל מקום שאתה הולך זה ע
ריבקה13.12.20
32
כואב כואב עד כמה שזה אמיתי
יהודי אוהב את השם13.12.20
31
מקומם כ''כ שאתם קוראים להם אנוסים- אין קשר בכלל , זה בדיוק ההפך מהאנוסים המקוריים. כמה נק' שעצבנו אותי בתוך הכתבה המאד לא ברורה הזאת: 1. וכי אצל החילונים זה לא כך? מתנגדים למי שחוזר בתשובה, ההורים מנתקים קשר וכו' וכו' 2. רוב הדברים הם שטויות - הכל זה כדי למצוא תרוצים לעשות 'מה שבא לי' ואדם שומר תומ'
שיר13.12.20
לפחות אל תהיה צבוע. אל תקרא לאנשים שאתה שונא אותם "אחים יקרים".
רפאל13.12.20
30
37-אתה ממש רשע. רק אלו שההורים נידו אותם מתאבדים. אף אחד לא אוהב לחיות בבדידות. בין אם הוא חרדי ובין אם הוא חילוני.
אסף13.12.20
מסכנים ההורים. מאיימים עליהם שאם לא ינדו את ילדיהם אז לא יחשבו "משפחה טובה" ולא יקבלו את שאר הילדים לבתי הספר.
רפאל13.12.20
29
מחירי האנוסים והחוזרים בשאלה זה חולי נפשי וזה קושי גדול . וסה לפעמים פשוט מוות פנימי. אחים יקרים !!! עם כל הטעויות שעושים במגזר החרדי עדיין להיות חילונים זה לא כיף.גדול אל תחשבו שמחכה לכם שם משהו אלא בעיקר בדידות. ראו הוזהרתם מלב אוהב.
תמי13.12.20
28
סליחה אבל אני חושבת שהגורם הגדול לתופעה הוא אינטרנט הפרוץ הוא מרחיק אנשים מה' גם אם בהתחלה לא מרגישים לאט לאט עד שבסופו של דבר מחללים שבת בגללו ולפעמיים הנערים לא מבינים עד שהם גדלים למתחילים להבין לאט לאט המון פעמיים זה קשור בהרגשה שההורים מכניסים את היהדות כעונש גם אם ילד לא מתפלל בסופו של דבר אם
ללא שם13.12.20
27
וואלה מזל שאני בחב"ד...
צ12.12.20
כאילו בחב"ד אין נושרים תרגיע בכל מקום יש
נננ13.12.20
תןןןן כיףףףף גמאניייי אין על חבד זורם לי בדם שקשה מחבקים תומכים לא חונקים אין בעולם על חבד
אני13.12.20
אתם עושים מה שאתם רוצים
יהודי13.12.20
26
קחו אחריות סוף סוף על החיים בלי לטייח תסתכלו לאמת בעיניים פקוחות בלי להתכחש דיייייייייי לצביעות של העולם החרדי שפושט את הרגל!
דייי לתחפות12.12.20
אאאא
כואב לך הלב אתה ??? הקנא יוצאת מה קרה???13.12.20
25
חסידותתתתת. זה מה שמבדיל ביננו ח"ו בין הנצרות והאסלם. לכוו ללמודדדד חסידותתתתת.
חינח12.12.20
ח"ו משה קיבל תורה מסיני ..
מאי 12.12.20
חסידות זה תורה למשה מסיני. ולא סתם תורה אלא הפנימיות והעומק שלה.
הלוואי בינוני13.12.20
24
אני 110 כוונתי מוישה 92
ללא שם14.12.20
23
לכל התוקפים נא לזכור משפט אחד שאמרו חז''ל. אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו.
חרדי תוהה13.12.20
22
לי יש תרופה לדור הזה, חבל שלא יקבלו דברי, 1. לחנך רק באהבה, 2. אם יש אחד שיורד מהדרך, אין עיצה ואין תבונה אי אפשר להכריח אותו ושיחיה באונס, אלא שמשפחתו יתפללו עליו מעומק עליו שיקבל טעם בתורה ומצוות, וכמו שיש כמה מעשיות בגמרא "יתמו חטאים ולא חוטאים", וכח התפילה יכול להפוך את הלב של הנושר האנוס, לחיות
נר13.12.20
21
הם אומללים. זה נובע מבעיות נפשיות. אבל הורסים את המשפחה!!!!! א"א לחיות עם בן אדם שמסתיר את הזהות שלו!!!!! למה אתם מחביאים. רוצה להיות חילוני: לך לכל הרוחות.... אנחנו מבינים שאתה רוצה לתפוס את כל העולמות, זה פשוט לחיות בטירוף, עם בנ"א שמחובר כמו חמצן וזונדה לפל' שלו, לא עובד לא כלום!!! זה רק בעיות נ
מתוסכלת13.12.20
תגובה של חרדית בורה טיפוסית. במקום להתייחס לבעיה, להבין את המקור והסיבות, ולנסות לקרב אותם, אז פשוט נגיד שהם חולי נפש וזהו. לצערנו האמת הפשוטה היא שלא כולם רוצים לקבל עליהם עול תורה ומצוות, גם אם הם נולדו חרדים. זה לא הופך אותם לחולי נפש או למסכנים. ותאמיני לי שהרבה היו עוזבים אם הקהילה לא הייתה מנת
שירי13.12.20
יש מצב שבעלך אנוס? יש ויש מצב שילדיך יהיו כאלו, ועם אמא כמוך אולי אפילו חולי נפש! אמא חרדית (ומושלמת כמוך) חולמת שכל ילדיה יהיו אותו הדבר, כמו וופלים מפס ייצור. זהו דבר שבעולם הרגיל (שאת קוראת לו חולה נפש) פשוט לא קיים! כל ילד הוא שונה, הגיע הזמן להפנים.
מתוסבכת אם כבר13.12.20
20
נראה שהרב קושמרסקי מבין יותר את הבעיה מהשני
מבין13.12.20
19
פעם היו עובדים את ה' כי צריך לעבוד את ה'. היום אנשים עובדים את ה' בשביל לשמר את החרדיות ואת רוחה.
ללא שם13.12.20
18
אני נערה בתיכון חרדי מצוין. חרדית. מבית טוב. וכולי בפנים עם שאלות באמונה מכף רגל ועד ראש. אף אחד לא רואה מבחוץ כלום. אבל מה??????? אני לא רוצה להידרדר אבל אף אחד לא עונה לי על השאלות, ורק מחמירים בתיכון את הכללים יותר ויותר. על גרביים חצאית וכו....... די!!!!!! אני כבר לא מסוגלת!!!!!!! מה הם חושבים,
אחת13.12.20
תיזהרי מכל ההצעות המסיונריות שהציעו לך, אל תתקשרי לאף אחד מהם. אם יש לך גישה לאינטרנט תתחילי לחקור בעצמך ותנסי לדבר עם שני הצדדים ולראות מה יותר משכנע, והכי חשוב קחי את הזמן ואל תסכימי להתחתן לפני שאת סגורה על עצמך
חוזר בשאלה14.12.20
מציעה לך לדבר עם מישהו על השאלות שלך, ברוך השם אני בסמינר שנותנים לנו לשאול ועונים על כל השאלות שלך, זה כ"כ יחזק לך את האמונה, ואת תאהבי את כל ההלכות על הגרבים וכו' באהבה ובהצלחה♡
דוסית13.12.20
יש תשובות לכל השאלות!!! תשובות אמיתיות, שיתנו לך רוגע ומענה בנפש! ויש עם מי לדבר, לדוגמא רבנים של ארגון 'ערכים' ועוד... בהצלחה רבה
רויטל13.12.20
יש תשובות לכל השאלות? לי יש שאלות רבות שאין לי עליהן תשובה. גם לירמיהו הנביא וגם לאיוב היו שאלות שלא ידעו לענות עליהן ובכל זאת נשארו שלימים באמונתם.
רפאל13.12.20
אם את כבר פה, אני מניחה שיש לך גישה גם להידברות, כנסי, תתחילי לשמוע, קחי לך אחד הרבנים שהתחברת לסגנון הדיבור שלו ותחפשי לפי נושאים מה שמעניין אותך, לדוג' מסורת העברת התורה, חוץ מזה לגבי אמונה ספציפית, יש לך את העלון של ר' אלימלך בידרמן באר האמונה, נותן המון כח. ובאופן כללי יש כאלה שמתחנכות בחינוך
אני13.12.20
נערה יקרה ואהובה , בדיוק בדיוק בשביל בנות בגילך במצב שלך יש את הקו "אש קודש" של הרב רונן חזיזה , תתקשרי *2867 ותמצאי בעז"ה את התשובות והתמיכה לשאלות שעולות בראש של כל בת נורמלית עם שכל בראשה, בהצלחה .
נועהלה 13.12.20
17
במידה והתופעה אכן קיימת זה מזעזע. לדעתי צריך לשחרר קצת מהמסגרת הקיימת ולבנות מסגרות מעודדות שמירת תורה ומצוות.
אנונימי13.12.20
16
בכל קהילה וחברה יש אנוסים וזה לגיטימי
דודוי12.12.20
ממש לגיטימי יש כל כך הרבה סוגי של אנשים זה בהחלט לגיטימי
אני13.12.20
15
אני חרדי שהפסקתי ללכת עם כובע וחליפה....אני מרגיש רע עם זה...אז הפסקתי .....הבן שלי בישיבה והוא מבקש ממני כשאני מגיע לישיבה לבוא עם כובע וחליפה ואני לא מסכים ובא עם חולצה וסוודר....אני לא יכול להיות כמו עדר רק שחור לבן כל הזמן...התורה לא אסרה למשל צבע ירוק....יש לי חברים שהיו רוצים לעשות כמוני אך מפ
קובי12.12.20
התורה זה גדולי ישראל אם אתה מתנהג בבית שלך תעשה מה שאתה רוצה אבל אם הבן שלך מבקש רק שתבוא לישיבה עם כובע וחליפה תדע שהוא יזכור לך את זה
נננ13.12.20
תראה לי בבקשה איפה פסקו גדולי ישראל חובה ללבוש חליפה וכובע.
רפאל13.12.20
איזה כיף לך עכשו אתה הולך עם סודר ירוק בטח זה חיים אחרים
מופאסה13.12.20
קצת אכפתיות לבן שלך לא תזיק כלל !!! מה יקרה אם תעשה לו הרגשה טובה ?! יאללה תתעלה על עצמך
שכל 13.12.20
ככ קשה לך למלאות את בקשת הילד שלך, תרווה שהבקשה לא תעבור לבקשות זרוות יותר, כי אם אתהלא תומך בטוב שהוא רוצה והולך בה , אז אחכ תבכה על זה, ומה ככ קשה לבוט עם חליפה כדי לתת לילד תמיכה עד הסוף כנראה אין את הכתפיים המספיק גדולות לשאת זאאתת..
כואב הלב על הילד שלך,13.12.20
רצונו של הבורא יתברך הוא שבן יכבד אב. אין לך חוצפה גדולה יותר מאשר בן האומר לאביו איך להתלבש. הפעלת לחץ על ילדים ש"יחנכו" את הוריהם הוא נחלתם של המשטרים האפלים ביותר.
רפאל13.12.20
לדעתי בנך לא אשם, מצד חסד לך כרצונו.
משה בן אברהם13.12.20
אני לא חושבת שזה בסדרר מה שאתה עושה כמובן לדעתי... וזאת מכיוון שהילד שלך ביקש ממך דבר שישמח אותו וזה כמובן לרצון ה' אז למה אתה עושה לו דווקא?! הא? היית רוצה שגם לך יעשו את אותו דבר בעודך ילד קטן וחוץ מזה זה לכבוד ה' ללכת עם לבוש מכובד כן כן שחור/כחול לבן ה' רוצה שנלך מכובדים תסתכל על
הודיה13.12.20
14
זה הדרך היחידה להיות יהודי שומר תורה ומצוות באמת ויודע ךהתמודד עם העולם הייתי בכל המקומות וראיתי את הלחצ המטורף שיש על האנשים ומצד שני אין שום אבל שום קבלת תוכן לאהבת ה ככב שאים אתה לא מסתדר עים הדרך אתה פשוט סובל ...רק בחבד מצאתי מצד אחד המון תוכן ומצד שני אף אחד לא סופר לך את השערות ... קבלתי תשו
רק שיטת חבד 12.12.20
עושים מה בא לכם
יהודי13.12.20
חב"ד פתוחים. בגאווה. הם לא מתנתקים מהמציאות אלא משפיעים עליה.
הלוואי בינוני13.12.20
13
זה נחמד להתייחס לחרדים כאל עדר וכו' כביכול קבוצת בבונים העושים ומחכים איש את רעהו בשביל מה יאמרו וכו' אבל כל מי שנכח פעם בלוויה ר"ל עד הסוף בטח שמע את איש החברה קדישא מכריז לקראת הקבורה:"פלוני בן פלוני עד כאן ליווינו אותך מכאן ואילך לך עמוד לגורלך לקץ הימים" וזוהי האמת אנוסים נכבדים! מה שתעשו או לא
ישראל12.12.20
הצלחתה לזעזע אותי...
אלישיב13.12.20
12
שימו לב לפעמים ההתעסקות בעניין יוצרת לגיטטמציה לכלאלה דעשין לא שם
בני ברק12.12.20
אז מה הפיתרון שלך? לטמון את הראש בחול?
יהודי מפוכח12.12.20
11
עם יד על הלב - תורת חב''ד היא הפתרון האמיתי לחיים של שמחה וחיות וגישמאק ביידישקייט מבלי להרגיש נחיתות מהעולם החילוני שבחוץ, אני כותב מנסיון, זה ממש החיה אותי והציל אותי בזמנים של 'משבר', ממליץ לכל אחד. במיוחד מה שמאד החיה אותי זה דוקא לימוד חסידות בעיון. ממליץ להכנס למרכזי 'מעייני ישראל' ולהרוות א
אברהם ישעיהו13.12.20
10
איך מסבירים לכל בר.בת דעת שאשה עם פאה לא צנועה היא לא חרדית ולא אשת רב ולא אשת אברך אלא פושטאקית היא ובעלה
אין לכם תשובה אז תתביישו שחקנים וחנפנים13.12.20
פשוט תארוז את אשתך והבנות שלך - עם חצאית שמנקה את הרחובות ,שאל, ומטפחת עד העיינים ותנסה גן עדן אולי לדעתך יהיה להם - מה שבטוח עוה"ז ודאי לא יהיה להם עד אז אני נסמוך על אילנא רברבי - אותם נשות רבנים ואברכים שאתה כ"כ מזלזל בהם .
מוישה מזכרון 13.12.20
9
מי זוכר מתכון לעוף ממולא? היום מרוב חומרות לעוף ופירוק אחר פירוק לא אפשרי בכלל לעשות עוף ממולא, וכשאני קונה כשרות מהדרין אבל לא השיא של השיא אני ממש מרגיש שאני אוכל קרוב לטרפות, והחמורת בכשרויות זה רק סימפטום לכך שהכל זה ביזנס
עוף ממולא13.12.20
תסתכל באתר שלהם יש שלשה הבדלים בין בדץ לרבנות: חותכים כל עוף לבדוק את הראות,חותכים את צומת הגידים וחותכים כל עוף בקצוות. כ"כ הרבה פעמים כשיש שאלה בבשר או עוף של בדץ מעבירים אותו לרבנות.
כושרות13.12.20
8
יבוא יום וילמדו את העם דעת ה אמונה וחכמת הקודש או אז יגברו הרעיונות האציליים וציורי הקודש במלוא יופים והדרם שוב לא ילמדו את בניהם ובנותיהם לחצוב בורות נשברים אשר לא יכילו המים עיקרי המחשבה וצורתה של היהודי לא ישוב להיות תלוי בדעת מטילי אימה על הציבור לרדות בו שלא כדין ובאותם הימים לא יהיה עסק כל העו
ש13.12.20
7
החוצפה לקחת את השם "אנוסים" שמדבר על יהודים יקרים שנלחמו כדי לשמור על יהדותם גם במצבים קשים ביותר ולהשתמש בזה רחמנא לצלן להפוך בדיוק זה פשוט חוצפה לעשות מצח! תשנו מיד את הכותרת ואת כל הכתבה!!!!
אחד13.12.20
6
צריכים ללמוד חסידות..תניא וכו'
הנגיד13.12.20
נכון לגמרי
אחד שיודע13.12.20
מסכן אתה תקוע עם לימודים שלא קשורים לנידון, ברסלבער יגיד שצריך ללמוד ליקוטי מוהרן וככה כל חסיד מנסה להכניס פה את הרב שלו, הא ב זה החינוך בבית ואיך שהילד גדל, עוד לפני תניא
ד13.12.20
5
די! בגלל יש את התוית חרדים אז מושלמים? הרמח''ל כבר כתב בהקדמה לספרו שלא עוסקים ביראת ה' ואהבת ה'. רק מדברים בסיסמאות. ''הרב הגאון והחשוב שידך את בנו עם בת הרב הגאון והחשוב''. חיים בסרט. תחסרו בתשובה אמיתית.
חברה בלי ביקורת פנימית היא מועדת לפורענו13.12.20
4
הערים החרדיות מלכלכות ומזוהמות רק בגלל שחינכו אותנו שכדי שלא יהיה חילול השם צריך שיהיה נקי (משמע שאם אין חילונים אפשר לזרוק לכלוך לרחוב...) ולכן הערים הערים החרדיות מלכלכות.
דוד מהפיצוחים12.12.20
3
לפי הרבה תגובות כאן אני מבין למה יש אנוסים.תאהבו את הכינוי או לא אך מי שעושה נגד רצנו מפחד הקהילה הוא אנוס. אם הייתי חסיד גור גם הייתי אנוס לא הייתי יכול לעמוד בתיקעונס שלהם...כך שתבינו שלא כל בני האדם שווים,ואי אפשר לדרוש מכולם אותם דרישות. אז אם לא היו מענישים ילדיםלמשל של אדם עובד,או שזקוק לאינטר
david7712.12.20
2
היום אין אנוסים בני ברק הופכת להיות אט אט בדימיון לתל אביב .אישה שהולכת עם פיאה היא פרוצה והיא מחטיאה הרבים חוץ מזה שיש הרבה חרדים שלא באמת חרדים
נננ12.12.20
חזק
אבי13.12.20
1
אנוסים היו בספרד חוטאים היו תמיד ואף אדם לא חף מטעויות על אותו יסוד לכל אדם יש נפילות ובסופו של דבר הוא גם ידע לקום מהם למסד את "האנוסים" כבעיה בציבור החרדי זו טעות לומר שבכל זאת התופעה הזו לא נוצרה מטעויות זו גם טעות ובכל זאת זה נקודתי ולא כמגמה מוטעת בהנהגה החרדית
משה לוי12.12.20
כל מילה בסלע כל כך נכון ומדויק !
יעקב12.12.20
מה הקשר אנוסים בספרד??? תלמד הסטוריה ואז תדבר
יהודי13.12.20
ברור כשמש, הרי לא יתכן שההנהגה החרדית תטעה! מתי כבר נתבגר?
רפאל13.12.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

תרבחו ותסעדו 

בראשות הראשל"צ: חגיגת המימונה המסורתית בעיריית אלעד 

חיים רוזנבוים | 02.05.24