כיכר השבת

"אני אוהב חסידים"

איך הצלחתם ליישר רגליים על הפראנצ'עס? // דעה

בכל רגע של שמחה אמש, יתומים, אלמנים ואלמנות קורונה הורידו דמעות; בזמן שה'כתובה' נקראה תחת החופה, נדפסו עוד בקשות תפילה לחולים • הרב אברהם בורודיאנסקי בטור זועם (חרדים)

38
הרב אברהם בורודיאנסקי | כיכר השבת | ו' בשבט | 19.01.21
צעירים ב'טיש'. אילוסטרציה
צעירים ב'טיש'. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

מי שמכיר אותי יודע, שמתחילת הקורונה אני נזהר ומזהיר בכל הקשור להוראות משרד הבריאות, ככל הניתן. המחיר של זה הוא כבד מאוד, עד בלתי אפשרי. לדוגמה: לא התפללתי בבית הכנסת מפורים (להוציא מנייני חצר בתקופות החגים), וילדי הולכים וחוזרים למסגרות בהתאם למצב הנגיף. זה הופך את החיים למאתגרים ומתסכלים, אך לא בלתי אפשריים.

בהתחשב בזה שאני עומד בראשות ישיבה, ובה אני מקפיד על כל הכללים לחומרה ממש, החיים נעשו מורכבים ומעייפים.

מתוקף תפקידי, אני פוגש הרבה יהודים שאינם חרדים בהגדרה, ומשכך אני מתבקש לתת תשובות על ההתנהלות בציבור החרדי לאורך תקופת התפרצות הנגיף, והתשובה הניצחת שלי היא חטא ההכללה: "לא כולם כאלו", ו"ישנם המונים שכן שומרים". זה נכון מאוד, אך לא בטוח שיש לנו לצפות שהם יבינו וישכילו, כי מבחינתם חרדים זה חרדים.

והאמת שהם צודקים! כי בואו ונשאל את עצמנו: מה זה חרדי? לכאורה, מי ששומר על מצוות התורה, תוך כדי חרדה מתמדת לקיום רצון ה'. זאת אומרת, מי שמוגדר חרדי, באופן אוטומטי מולבשת עליו חובה נוספת בהקפדה על ניואנסים דקים יותר ממי שלא בהגדרה חרדי. זה החבל הדק, המבדיל בין חרדי לשאינו, וכל הרוצה לבוא וליטול כתר חרדיות, מוזמן - תוך הקפדה על כללים אלו.

עם השנים, התרחבה הגזרה, ונספחו לנחלתה מגדירים נוספים, שמקורם תלוי קהילה והנהגה. כך או כך, גדרות וסייגים הפכו למוטיבים בזהות החרדית. כמובן שיש לכך נגזרות רחבות מאוד, שככל שחלפו השנים, החרדיות נעשתה לקבוצה ענקית שבתוכה יש שהקצינו, הדרימו והצפינו, והפכו את החרדיות למשהו יותר רחב ובעיקר בלתי מוגדר וללא הנהגה אחידה ואמירה ברורה בקול ודעה אחידים.

בתוך כל המציאות, בה אני נדרש להסביר את ההתנהגות בציבור החרדי - לא רק מול אחינו הדתיים והחילונים, אלא גם מול הנוער המתוק שלנו, שאנו נלחמים עליו יום יום - כשמגיעים תיעודים של התנהגות שערורייתית, המנוגדת לתפיסה של חרד לדבר ה', הם שואלים: האם זה היעד שאנו שואפים להגיע לשם? לשם הרוחות נושבות? ואני, אנה אני בא. בושתי וגם נכלמתי.

ידועה אמרתו השנונה והמגדירה של המגיד הירושלמי רבי שלום שבדרון זצ"ל, שאנחנו מדמיינים את עשיו כפושע מלחמה, ואת יעקב כיהודי חסידי עטור פאות ושטריימל, אבל האמת היא שעשיו ויעקב היו שניהם עם פאות ארוכות ועם שטריימל ונראו קדושים וצדיקים, אבל כאשר "ויגדלו", כשהם התחילו לפעול בשטח, ראו אצל מי השטריימל מסמל פנימיות קדושה ואצל מי תאוות ממון ורצח. עד כאן דבריו.

החתונה המדוברת (צילום: שמעון ברוך / באדיבות המצלם)

אקדים ואדגיש: אני אוהב את העולם החסידי מאוד, מחבב את מעמדי הטישים ורואה בהם משהו מיוחד מאוד! ואולי זה בזכות היותי צאצא לבעל ה'תולדות יעקב יוסף'. אני בהחלט מחובר להווי החסידי, כך שאיש לא יכול לתלות את דברי הבאים בשנאה או שייכות לציבור אנטי-חסידי.

אתמול קיבלתי את הסרטונים של חסידויות מסוימות, שקיפצו על פראנצ'עס לקול צלילי מוזיקה של שירי חתונה חסידיים, אדמו"ריהם ישבו מולם, חילקו 'שיריים' וסימנו בידם לקול תרועת חסידיהם "לחיים, לחיים, לחיים". אבל! 'אבל' ענק נופל לו מהכתר שמעל למזרח, מלשון אבלות, הקשור ל'מחלקת כתר'!

האם הגיוני שבזמן שהושטתם את ידכם בזעקת 'לחיים', חיה רבקה בת לאה, אם לשבעה ילדים, נאבקת על חייה תוך כדי לידה וגם מושיטה את ידה לבורא עולם וזועקת "חיים" - "תן לי חיים"?

זעקתה של אם התינוק בן השעות הבודדות, וזעקתם של הזקוקים לחיים ועושים השתדלות לחיות בטיפול נמרץ, נקטעת בזעקת ה'לחיים' שלכם מתוך אולם צפוף משתתפים.

אתה, שהתלבשת אמש בבגדי שש וארגמן עטויי שטריימל מפואר המכסה את הראש, הידעת שבזמן שחגגת בשמחה וטוב לבב, ישנם אנשי רפואה הלבושים ב'שמונה בגדים' ומעלה, עם מסכה חונקת ללא יכולת לנשום, ונאבקים על חיי תלמיד ישיבה בן 17 שנמצא במצב קשה במחלקת קורונה?

בכל רגע של שמחה וחיוך שחייכתם אתמול, וקפצתם בעליזות יתר, יתומים, אלמנים ואלמנות, שנמצאים ב'שבעה', ב'שלושים' וב'שנה' על פטירת יקיריהם - הורידו דמעות. בזמן שה'כתובה' נקראה תחת החופה, נדפסו עוד מודעות המתחננות לבקשות תפילה לחולים.

ואחת, מאותן חסידיות שהיו צד בשמחה, איך אתם מתעלמים מאנשי החסידות שלכם שנמצאים במצב קשה? ידוע לי באופן ברור, לפחות על חולה אחת מקהילתכם שנמצאת במצב קשה, ומשפחות שבבידוד. האיך לא רעדה ידכם, האיך תיישרו רגליכם על הפראנצ'עס בקיפוץ משמח, בזמן שאנשים מקהילתכם שבורים ורצוצים.

כניסה למחלקת קורונה (צילום: David Cohen/Flash90)

זה אולי לא לגיטימי לכתוב שורות שכאלו, עם המופיע בהם והמופיע בין מילותיהם, אך הגיעה השעה להציב תמרור חד וברור, תמרור של קול זעקה מרה: על המארגנים היה מוטל לרדת לעם, לדבר עם רופאים/ עסקני רפואה/ חולים ומשפחותיהם, ולברר האם זה הזמן הנכון לערוך כזו שמחה, או שאולי יש לדחותה או לקיימה בפורום של עשרה משתתפים במדויק.

מעבר למסר שעובר לרובדים שלמים בציבור החרדי, שנשארים עם פה פעור נוכח מציאות איומה ובלתי נתפסת של שמחה המונית מול לוויות נוראיות; מעבר לנוער שרואה ופוסק 'אני לא שייך לציבור הזה'; מעבר לחילול ה' הנוראי בגלוי (שנפסק ש"נפרעים בהם בגלוי"), הזילות בחיי אדם היא בלתי נתפסת ובלתי הגיונית, והגיע הזמן להרים תמרור של זעקה: עד כאן! עברתם כל גבול! אין מקום לפרישות וקדושה על חשבון חיי האחר.

אני קורא בזה לכל מי שיש לו יכולת השפעה על אותם חצרות, ועל אותם אדמו"רים שאולי חתולי החצרות מספרים להם דברים שגויים ומסלפים נתונים בעד נזיד אירועי תרבות בצורת חתונה: חדרו אל מנהיגיהם, ספרו להם ושתפו איתם את המצב. אולי דרך גדולי ישראל, שבתוכם יש אדמו"רים נכבדים, ואם אין ברירה - אז גם דרך החוק, דרך הכיס ודרך מעצרים.

אין זה שונה מלהחזיק מחסן נשק בלתי חוקי, ובוודאי להפעיל פצצה בתוך ציבור הומה, המתנפץ ומדבק ומשאיר יתומים ושבורים.

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
אייכלר טסלר ופורוש- לא נצביע לכם בבחירות הקרבות. אתם מייצגים קהילות של סייעני רצח. יש את שס שנהגה באחריות אולי אפילו סמוטריץ
חרדי פשוט ושמח21.01.21
31
כבר נתפכח?
מתי 19.01.21
30
אני לא בעד חתונות המוניות אבל אבל אבל המדינה לא יכולה לעשות איפא ואיפה הפגנות כן חתונות לא זה חרפה ובושה זה לא הוגן ולא פייר ןהקשקוש על דמקורטיה לא רלוונטי כי אים היו עפים טילים כץעל המדינה גם הייתם אומרים דמוקרטיה פשוט שלא היה מותר לפהגין אז מה ההבדל לכל הרוחות
ח19.01.21

הצגת כל התגובות

29
דע"ש חרדי לכל דבר לעניין כת לכל דבר לעניין וצריך להוציא אותם אל מחוץ לחוק!! (גם בדע"ש האידאולוגיה לא להרוג סתם אלא יש תורה שלמה שמכח זה זה מחייב להרוג אנשים וכאן אותו הדבר אולי קצת יותר יפה אבל העיקרון הוא אותו הדבר!!!)
מס' אבות 19.01.21
28
נוקב ומנותק! כותב המאמר הדגול, אני מעריך את האומץ לכתוב ביקורת פנים חרדית. אבל, ויש אבל גדול. האבל הוא שחשבתי לעצמי מה באמת עובר לאדמור כזה בראש? בשבילו זה הדרך היחידה והצורה היחידה לקיום שלו. אין לו קיום בלי מפגש פרונטלי עם הקהל שלו בצורה הזו. זה מה שיש לו בעולם. בהקבלה אילך כותב המאמר היקר! מ
מתבונן 19.01.21
גם במקרה כזה אפשר "להגדיל ראש" ולצאת למקומות פתוחים ומרווחים יותר, להקפיד על מסיכות וכו'.
מצדרביעי20.01.21
27
ממש דמעתי בזמן קריאת הכתבה כל מילה נכונה ומדויקת!!!!
בתי19.01.21
26
עם ישראל תתעוררו!!! מתי אנשים יתחיל לשמור? כשההורים שלהם ח"ו ידבקו ? כשמישהו שקרוב אליהם יפטר? למה אתם מצפים? המגפה מכה בזקנים וצעירים בריאים וחולים תתעוררו לפני שיהיה מאוחר מדי
עצוב מאוד19.01.21
25
צודק בהחלט השאלה מתחלקת לשניים לא כמובן בנושא החתונת אלא בנושא הבתי כנסת והתתים 1. אם המצב שבו ישנם אלפי תלמידים בביתם מתוך התפרקות מסוימת ברוחניות עדיפה? 2.שאלה שצריך לשאול המנהיגים בפרט של הציבור החסידי האם הם מסכימים לשלם את מחיר המוות והחולי העיקר להמשיך בשגרת חייהם כמו לפני הקרונה ?
ללא שם19.01.21
24
הטור מאוד יפה וצודק, אף שיש עוד צדדים למטבע. אבל הכותב לא נראה שזה יותר מפופוליזם והאדרת אישיות.
צחי19.01.21
23
3 נקודות מלב סוער .1,אני ממש מבואס מהנציגים החרדים אישי אני לא מתכנן הפעם להציע להם ולא לשכנע .2.אני התיאשתי מהציבור הזה שלצערי אני חלק ממנו על פי ההגדרות.3 ,אני לא רב ולא מתכנן אבל אין לי שום מילה להוסיף אחרי מה שלכאורה נאמר בשם גדולי הדור לפתוח או לא .תלמודי תורה.אם אומרים שזה יותר חשוב ומסוכן שסג
קובי19.01.21
22
חבל שנזכרו באיחור כשהחולים על מיטותיהם. הזעקה הייתה צריכה לקום כבר מזמן!! מקוה ששייך לומר כאן, "טוב מאוחר מלא כולם". לא בטוח..
ללא שם19.01.21
21
צודק מאוד!ומה עם החיידרים שבהוראת ה'נכדים' נשארו פתוחים וגרמו להרוגים????
ללא שם19.01.21
20
חזק ביותר בלוואי שיגיע לכול אחד ואחד מאינו ונפנים את זה וה ירחם
אליקים19.01.21
19
כל מילה בסלע יישר כוח
שלומקע אבוזמיל19.01.21
18
את תתפלאו אם תמותו ח"ו כמו זבוביםםםםם......
שיר19.01.21
17
האם היהדות החרדית החליטה להקריב ממיטב בניה ובנותיה למען הצלת התרבות והקוד החרדי ? אבל שמירת מצוות עיקריות זנחה בצד? האם חתונה המונית היא מצווה דתית ? שמא שמירת החיים היא מנהג?
תמי19.01.21
16
אני לא מבין זה מה שאכפת לכם האיפה ואיפה, מדובר בו בחיי אדם!!!!!!!!! אנשים שיכולים כתוצאה מחתונה כזאת להיות מתחת לאדמה!! בזה אתם מתעסקים באיפה ואיפה. אם אתה קורא לעצמך חרדי, תתנהג כחרדי!!! חרדי זה אחד ששומר על מצוות ה' נכון? אז כתוב בתורה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"....
צ20.01.21
15
צודק בכל מילה!!!!
משה19.01.21
14
יישר כח על הדברים הנכונים והנוקבים. אולי ירחם
איש יהודי19.01.21
13
לקרוא ולבכות באמת !!!! מה יהיה תתעוררו!!!!
עליזה19.01.21
12
מיהו חרדי? אם בהגדרה חרדי הוא מי שמקפיד על מצוות הקפדה יתרה - הרי שאין איש רשאי ליטול את השם, כי מי האדם שיהלל את עצמו? לפי הגדרה זו - חרדי אמור להיות תואר שאחרים נותנים לאדם שניכר במעשיו שהוא מהמקפידים יותר. האמת הלא נעימה היא שחרדים הוא כינוי לאוכלוסייה גדולה שמאופיינת בכך שהיא לובשת לבוש מסויים,
זלמן20.01.21
11
יעקב, ישראל לבוזזים, הלו אלו החרדים שבמסווה אי הליכה בחוקות הציויינים הדביקו ורצחו חרדים רבים ל"ע
מי נתן למשיסה 19.01.21
10
חייבים לצאת במסר ברור שחובה ומצווה להלשין על הפרות הכללים ואז בואו נראה מי יעז לעשות חתונות כאלה.
נועהלה 20.01.21
9
הגיע הזמן קצת להכנס באנשים הרוצחים הללו כן רוצחים כפשוטו
E19.01.21
8
לצערי ידעתי מה הולך לקרות לפני כשלושה שבועות שטיילתי בקרית הרצוג בערב שבת וראיתי את בית הכנסת של הרב ליאור גלזר מלא בכ 200 איש וכולם ללא מסכות כאילו אין קורונה . רוצחים !!! רוצחים !!! רוצחים !!!
נועהלה 20.01.21
7
איך הגענו למצב כזה של אובדן שכל ורגש של אובדן אחריות וערבות זה לזה. מכנים אותנו רוצחים ואיש לא מתרגש.
מוישי19.01.21
הגענו לזה על ידי דיכוי מרצון של החשיבה הביקורתית וצייות מוחלט ל"דעת תורה".
רפאל19.01.21
6
אחינו בית ישראל אחים יקרים נתונים ברגעים אלו בצרה גדולה. קשה לתאר את גודל הצרה הדבר הבסיסי ביותר שיש לכל יצור חי עלי אדמות , הכח לנשום, ניטל מהם הם שוכבים במיטות ברחבי ארצנו וברחבי העולם ונלחמים על כל נשימה ונשימה. הדבר הבסיסי שיש לכל אדם בשעת צרה, תפילה לבורא עולם גם את זה אינם יכולים בגלל הקושי
חיים חפץ20.01.21
5
חזק ביותר ומקווה שזה יעזור
יוסי19.01.21
לימדו דור שלם שלחחשוב זה מסוכן. זה עלול להביא את האדם לכפירה. צריך רק להתחזק באמונת חכמים תמימה. ואם חלילה עולה בלב צל של הרהור שלא כדעת רבותיו, מיד צריך לרוץ למקוה ואחר כך לקרוא פרקי תהילים בדבקות עד שתחלוף המחשבה. לא משנה מה תאמר, עם אנשים הדורי "אמונת חכמים" אין לך כל סיכוי.
רפאל19.01.21
4
גיבור מקלדת. קל מאוד להצטרף לצוות ההפחדות, וליצור מצב מדומה בעד ו/או נגד מי שרוצים. האם הכותב קורא את התגובות כאן ורואה איך שהוא מסית לרצח? אם הוא מפחד מהתקהלויות מי נותן לו זכור לשפוט אחרים שיש להם זכות בדיוק כמוהו להביע את דעתם, גם כשהיא שונה משלו! וזכותם לערוך מסיבות המוניות בהלקח בחשבון שהם מס
חיים הערש 19.01.21
לא הנושא הוא ההסתבכות עם החוק. החוק לא מעניין. מעניינים הם חיי אדם, חיי סבא וסבתא שלך והחיים של שכני האברך הרב ע' בן ה45 ששוכב כבר שבוע עם חמצן, בגלל ששכניו הויזניצערס' מסתובבים ללא מסכות ובחורי תורה בתפארתה ואטינגר הליטאים ממלאים את כל בתי הכנסיות של השכונה בלי מסכות
רחו' שמעיה אלעד21.01.21
יש מגבלות ברוב המדינות, ודאי בבריטניה
אריק120.01.21
3
אל תקשקש
נתי19.01.21
2
לא מכיר את המקום שאליו שלחת חיצים אבל לא הם האישו, הגישה שכל עיתונאי או מנהל מוסד יטיף לאחרים כי יש לו במה ובוודאי אלו שמעודדים מלשינות בלי היתר מפוסק גרועה בעיני עשרת מונים והציבור חייב להוקיע אותם על עמוד הקלון למרות שבאופן אישי אני נזהר עם כל ההנחיות באופן מהודר
חרדי ירושלמי19.01.21
1
צריך לקרוא לילד בשמו ובמקרה הזה הרב קנייבסקי שהתיר לפתוח תלמודי תורה המנהיג שמנהיג ציבור שלם נגד הציווי ונשמרתם וכו' כמה שזה לא פופולרי לומר את זה זאת האמת ללא כחל ושרק
ללא שם19.01.21
אתה משווה לימוד תורה לחתונה??? דעת "בעלי-בתים" הפך מדעת תורה!!
תתבייש20.01.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24