כיכר השבת

יום קשה / טור

ההלוויה ההמונית: מסורת ה'השקפה' ניצחה את מסורת התורה

ההלוויה הכל כך לא בריסקאית, שהתנגשה ב'פיקוח נפש', היא ניצחון ההתנגדות לממסד הציוני, על הזהירות ממגפה - שעודנה משתוללת בקרבנו וגובה קורבנות נוראים / הרב פפר כאוב (דעה)

170
הרב יהושע פפר | כיכר השבת | י"ח בשבט | 31.01.21
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לא זכיתי להימנות בין תלמידי ישיבת בריסק. בין שתי האופציות הגדולות הפתוחות לבני חו"ל השואפים לצמוח בישיבות ארץ ישראל, בחרתי בישיבת מיר ובמורשתה, על פני ישיבת בריסק. אך זה לא מנע מאתנו מגע קרוב עם 'מעתיקי השמועה' של מסורת בריסק, והם אמרו שני דברים.

האחד - הוא זהירות מופלגת בכל הנוגע לפיקוח נפש. דוגמאות רבות לכך, והמובהקת שבהן היא הנטייה להקלה רבה בארבעת הצומות הקלים, מתוך חומרת פיקוח נפש, עד שיש כאלה שאינם צמים בהם כלל. אנו ב'מיר' התפלאנו על כך: מי כבר מת בגלל צום של כמה שעות? אך המסורת עצמה, תוך מוכנות להקל בהלכה מקובלת למען קיומה, בהחלט מרשימה.

השני - הוא אנטי-ציונות קיצונית. סיפורים רבים הדגישו את עומק הסלידה של מורשת בריסק מהציונות ומחילוניותה של המדינה, שכללה גם ביקורת חריפה על הרבנות הראשית, על השתתפות בבחירות ועוד.

מנגד, השקפת העולם האנטי-ציונית מעולם לא טשטשה את גבולות ההלכה. בבריסק כיבדו תלמידי חכמים מכל החוגים (בלט הכבוד לרב קוק זצ"ל), למרות ההבדלים העצומים בהשקפה.

גאוני בית בריסק. משמאל: הגרמ"ד זצ"ל (באדיבות המצלם)

והנה הגיע היום, והתנגשו שתי המסורות, בהלווייתו של הגרמ"ד סולובייצ'יק זצ"ל, בנו של הרב מבריסק זצ"ל. מצד אחד, הזהירות בפיקוח נפש מחייבת הקפדה על ריחוק חברתי, על עטיית מסיכות ועל הימנעות מהתקהלות. לא צריך להיות גאון מופלג להביט על הנתונים, ולהבין שיש כאן לפחות ספק משמעותי של פיקוח נפש. ומנגד, האנטי-ציונות מזדעקת נגד הציות להנחיות המדינה; 'וכי אנחנו כפופים לחוקותיהם?'.

עצוב לראות שבאופן קיום הלוויה ראינו את מסורת ההשקפה מנצחת את מסורת התורה בנוק-אאוט. ההתנגדות לממסד הציוני - ואולי לממסד בכלל - גברה כמעט ללא מאבק על הזהירות ממגפה שעודנה משתוללת בקרבנו וגובה קורבנות נוראים. ואין לנו אלא לתמוה: מה יותר מסוכן, צום של יום או נגיף הקורונה...

בזמן שצעירים וצעירות הופכים חולים מסוכנים מדי יום, חלילה, לא פלא שפרופסור דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם, כינה את מסע ההלוויה "מרחץ דמים". ומה נענה ביום הדין?!

ביום שבו התבשרנו בכפליים כי "נצחו אראלים את המצוקים", אבדות קשות שמי יתן תמורתן, המחשבות העגומות לא יכולות להפסיק מלנקר במוחנו.

כותב הטור (צילום: מולי הרשקוביץ)
  • הרב יהושע פפר, ר"מ בישיבת חדוות התורה ועורך ראשי של כתב-העת 'צריך עיון'.
תוכן שאסור לפספס
170 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
94
מסכת יומא עב עמוד ב: אמר רבי יהושע בן לוי: מאי דכתיב "וזאת התורה אשר שם משה", זכה נעשית לו סם חיים לא זכה נעשית לו סם מיתה.
"מזרוחניק"10.02.21
93
מרחץ דמים
ישראל01.02.21
92
קל לך לדבר איך אפשר לבקש מתלמיד שרבו נפטר לא להגיע ללויה? איך????? יש מספיק מסיתים מבחוץ ומפסיק מבקרים כדוגמת גנץ לא צריך להוסיף מתוך הבית
יצחק אלחנן ו.01.02.21
היו שם קצת יותר מתלמידים והם ההרשעים
בלנקה01.02.21
פשוט מאוד. אומרים לו- אתה רוצה להיות רוצח? וזהו.
ע01.02.21
עליך באמת נאמר יצחק אלחנן שמאלה חתיכת רוצח
ג'פרי 01.02.21
יש שולחן ערוך שקובע לא רגשות אנחנו יהודים לא מוסלמים ולא נוצרים גועל נפש
ג'פרי 01.02.21

הצגת כל התגובות

91
אני לא מבין אתם לא מפחדים על נשים בהריון? . שידבקו מכם ויגעו בסוף לטיפול נמרץ וחס חלילה אולי ישלמו בחייהם מה תגידו לילדים שלכםש אתם רצחתם את אמא שלהם שבגלל אבא אין אמא בבית???
מפחיד31.01.21
90
אם זה היה באמריקה הם כן היו נזהרים?! מה שייך כאן הציונות?
מה קשור לציונים31.01.21
89
???
אתה באמת רוצה שאנשים הדברים ברבם לא יהיו31.01.21
אתה באמת חושב שכדאי להיות בהלוויתו של רבם הדבקים חייבים להדביק אחרים בנגיף גם במחיר של עוד לוויות ?? אתה באמת חושב שכבוד התורה יותר חשוב מהתורה בעצמו?? אתה באמת רוצה שאנשים שרואים את התגובה שלך המתממת יחשבו שאתה לא לגמרי בקו השפיות???
shmoyger31.01.21
88
עוד פעם שטוית אין בעיה של פיקוח נפש אם הגר"ח ואחרים לא הורו להשמר יותר מדי תזכרו שזה הורג רק חצי אחוז אם היה בעיה של פיקוח נפש היה צריך לאסור לנהוג מחשש לתאונה
אה31.01.21
איך נותנים למשיגינערס כמוך להגיב אתה לא נורמלי?? אתה לא רואה שיש לציבור מאות מתים וחולים??? אתה לא רואה את הנשים בהריון?? אתה לא רואה את הבעלים הכאובים הדומעים הרועדים מפחד??? מה בקשו ממך שלא תגיע ללויה? דרבנן????? הגעת ללויה כי לא אכפת לך לא לבשת מסכה כי לא איכפת לך לא כל דבר צריך להפיל על התורה
יחיאל31.01.21
"זה הורג רק חצי אחוז"??? תגיד לי, אתה מבין מה אתה אומר?? אתה לוקח עליך אחריות שאנשים שיקראו את התגובה שלך יזלזלו בהוראות כי שכנעת אותם שהקורונה זה לא משהו רציני?? בינתיים בישראל מתו מהנגיף כמעט 5,000 איש. יותר מאלף בחודש האחרון. אתה יודע שבשביל להציל חיים של יהודי אחד מותר - וחובה - לעבור כמעט על כל
אבישי31.01.21
87
רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפים!!רוצחים מטורפ
רוצחים מטורפים!31.01.21
86
הטבת לכתוב מתחבר לניתוח
אליהו31.01.21
85
אתמהה על הבריסקערס מדוע לא חיישינן לדעת רובא דרובא הרופאים יואיל להסביר לנו כאן עם נימוק הלכתי מי מהם
יעקב בן דן 01.02.21
84
ניצחון על הממסד, כן ! אבל לא הציוני אלא החילוני. הציונות היא הוראה מפורשת מן התורה ומי שלא מבין את זה הוא אינו אלא כופר בעיקר. החילוניות תעלם כאשר אחינו החרדים יטמיעו בתודעתם את הערך של כלל ישראל.
רחמים01.02.21
83
אנחנו 100 שנה שמנו את ההשקפה לפני ההלכה. ואת מה יגידו בארץ לפני מה יגידו בשמיים. החינוך החרדי פושע מייצר נוער ואנשים נטולי הלכה ונטולי פרנסה . ומלאים בעיוותים נוראיים ובראשם מצוות הצבעת ג כמצווה מן השמיים ועיוות העניין של עשה לך רב וגדולים. וכפיית מנהגים חדשים על פני ההלכה והשולחן ערוך משנה ברורה
חרדי חושב . חרדי עם שולחן ערוך.01.02.21
82
ומה היה בהלויה של ר' אהרון חדש?
איש01.02.21
81
זו השנאת התורה, חלול השם, הרביית שנאת חינם וגרם רציחה. מה שהלך שם מזעזע אותי כשומר תומ"צ.
זו פשוט חרפה31.01.21
80
הסתרת פנים ענקית בדיוק כמו בשואה
יהודי פשוט31.01.21
79
נער הייתי וגם זקנתי ומעולם לא ראיתי דבר מדהים כזה שרבנים, אדמו"רים, תלמידי חכמים, יצפצפו על החיוב מדאורייתא של ונשמרתם לנפשותיכם. כאשר רואים בחוש את כמויות המתים רח"ל. אני לא מצליח להבין את זה.
אלעזר הלוי31.01.21
78
קורונה אינו מדבק באויר הפתוח
בנימין 31.01.21
רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!! רוצח!!
יופי חרדים! עוד31.01.21
77
איזה רב דוקטור מודרני נותן מוסר לחרדים שומרי הגחלת
זלמן03.02.21
76
בבריסק מקפידים ומחמירים בפיקוח נפש, לא בתובנות מעוותות של משרד הבריאות. לא הוכח, וככל שמתקדם הזמן רואים, כי אין קשר בין התקהלויות להידבקויות. עצם זה שאתה מעלה טוב באינטרנט, מראה עד כמה אתה רחוק מבריסק.
עופר01.02.21
תשובה דבילית לחלוטין
ג'פרי 01.02.21
רק תגיד לי מאיפה שאבת את ההוכחה האידיוטית הזאת ש"אין קשר בין התקהלות להדבקה". מקווה שבחיים שלך ההיגיון שלך עובד קצת יותר טוב. נראה שהשנאה לחילונים מעבירה אותך על דעתך, אין מדינה או מומחה בעולם שסובר כמוך.... אבל אתה יודע מה מדביק ומה לא....
אלי01.02.21
75
מעניין כמה מנשותיכם רצחתם בהלוויה???
ציפי01.02.21
74
כל אחד שבא היה בן יחיד, יש מישהו שיגיד לבן לא לבוא להלווית אביו? זה לא חתונה או אירוע המוני, אלו אלפי אנשים שאיבדו את מורה דרכם, אין אפשרות לומר לאף אחד מהם לא לבוא.
צחי01.02.21
ולומר להם לשמור על מרווח בטחון או לעטות מסיכות אפשר? אם היית רוצה לבוא להלווית אביך, חו"ח, אבל הדרך היחידה הייתה לרצוח את שומר שער בית הקברות, היית בא?
ומסכות?01.02.21
לגזור את האצבעות למי שכתב שטויות כאלו במקלדת
ג'פרי 01.02.21
73
אני מקווה שבזכות הצעקה שהיתה והאחדות יבא משיח אנו עם מעל הטבע אני מבין את הכאב שגבר על ההגיון. אבל אלקים הוא מעל ההגיון והוא יעשה ניסים
דוד01.02.21
72
לא נראה לי שזה קשור להשקפה הם מקפידים להיצמד לדרך של רבותיהם לגמרי ולהעתיק כל מה שראו. אם ראו אצל רבותיהם שהקלו בצומות, אז ככה זה. ואם ראו שהם נזהרים מאוד מצינים ופחים (נהוג אצלם להתעטף בצעיפים בחורף משום כך), אז ככה צריך לנהוג, וזה קדוש. הם לא ראו לרבותיהם שנזהרו מקורונה. אז היא הנותנת שאין צריך לה
מוטי31.01.21
71
מה עניין "השקפה" לצפצוף על הנחיות לפיקוח נפש? גם בכביש ההשקפה האנטי ציונית טסה על 200 קמ"ש?
אור31.01.21
70
למה לא ציינו שהכותב תלמיד חכם ולא איזה... כדי שלא יתקפו אותו ...(זה לא הזמן להלצה אבל זה הפך דרך בריסק בהקפדת כבוד לתח) רק כשהגעתי לסוף ראיתי שהוא תח. ואז צריך לענות רגוע יותר: כבודו מובן וצודק רק לא כי מבורך. כי מבורך על זה התבטא אבל מה על הור וכו וכו ןכו
ללא שם31.01.21
69
אל תקרי פפר אלא פפרקורן
ישראל31.01.21
יוהן פפרקורן? כמה הולם!
יפה31.01.21
68
עוד רב נורמלי בציבור החרדי. מרענן
חיימקה31.01.21
67
רובו ככולו של הציבור שהיה שם הם אברכים ובחורים שכבר נדבקו. מה שמפריע לך, מר פפר, שלא שומעים למדינה, ולא הבריאות. הכבוד של המדינה חשוב לך, לציבור החרדי יש ערכים יותר חשובים.
החרדים לא מפגרים 31.01.21
אינני יודע אם רובו,אבל היו שם מספר מכובד שכבר חלו וגם כאלה שחוסנו. אבל... א.עדיין קיים חשש שהמחוסנים לא נדבקים אבל יכולים להיות נשאים. ב.אני חושש ויותר מחושש,שלצערי,כנראה היו שם חייבי בידוד וגדולה מזה מאומתים, ובצפיפות כזו,שכנראה גם ביום כזה מזיעים ואולי גם משתעלים,לא צריך להמשיך לפרט ...... ג.החילו
חיים31.01.21
אתה מבין מה זה חילול השם???????????????? אתה למדת כל החיים?????????????? אתה יכול לומר דעה נגד רוב גדולי ישראל שהבינו שאין כאן חשש יותר אסור ללכת ברחוב יותר סכנה מציאות
אתה פוסק הדור?31.01.21
66
ברוך דיין האמת, היהדות החרדית ניצחה ומנצחת, למרות שהסברא שלא לחשוש גוברת פה ושם
דודי01.02.21
אתה בוודאי לא שייך לחרדים רק בלבוש חרדי מטעה.
בלנקה01.02.21
65
יש כאן לא רק אי קיום הלכה אלא חילול השם עצום ושפיכות דמים. יש גמרא מפורשת שבמקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד לרב. הזדעזתי לקרוא את הכותרת על הלויה אתמול "וכבוד עשו לו במותו" זה כבוד ? זה חילול השם. תחשבו מה חושבים יהודים שהם לא יראי שמים. איפו הערהות ההדדית שכל ישראל ערבים זה לזה? איפו ואהבת לרעך
אורי01.02.21
סנהדרין פב
יפה דיברת01.02.21
64
ניצחו תלמידים שוטים ונגיפים קדים את גדולי התורה המתים בעשרות. עוד מעט ייגמרו ראשי הישיבות ונישאר רק עם נכדיהם שלא עלו ולא שפו בתלמודם וכל מעיינם בפרסומי ניסא.
אל תפרסמו01.02.21
צריך לפרק את ההנהגה הזאת ולהקים הנהגה חילופית
ג'פרי 01.02.21
63
מילה בסלע!
דב01.02.21
62
מדויק.
אריאל31.01.21
61
יפה כתב
כל הכבוד לכותב31.01.21
60
הקושיא היא, הרי גם גדולי הרבנים מזהירים מפני הנגיף, ומורים לשמור על ההנחיות, אז מילא לצפצף על המדינע, אבל על הרבונים?! תשמרו על ההנחיות משום 'ועשית ככל אשר יורוך' ולא בגלל הציונים. תימא גדולה מאוד על עשרות אלפי אנשים המתקרים 'חרדים' כשפתאום לא כ"כ חרדים לדבר ה' המצווה לבחור בחיים. מי יודע עוד כמה ה
שי31.01.21
מי בדיוק "גדולי הרבנים המזהירים מפני הנגיף"? כנראה הכוונה לאותם גדולי רבנים אשר הורו לפתוח את מוסדות החינוך בניגוד להנחיות והוסיפו בשפה רפה שפתיחת המוסדות תהיה "תוך שמירה על הנחיות הקורונה".
רפאל31.01.21
אין בדור הזה גאון יותר גדול מרבי דב לנדאו נקודה
ג'פרי 01.02.21
59
היו רבנים לאומיים שהגר"ח זצ"ל והגרי"ז זצ"ל העריצו, אני לא משוכנע שרב קוק היה א' מהם
.......31.01.21
58
היאוש של חרדים רבים מן החיים מביא למצב שלא אכפת להם.
הסבר אחר 31.01.21
דברים שיש בהם טעם.
רפאל31.01.21
57
יש לחקור אם חומרא בפיקוח נפש הוא דין להחמיר בפיקוח נפש או שהוא מצד החשש שמא ימותו, ונראה שהוא דין להחמיר בפיקוח נפש אבל באמת אין שום חשש מיתה כי הרי הכל מידו יתברך. וכמו"כ מה שכתבו צינים פחים בידי אדם, אין זה שאם איך נזהר בהם תנזק אלא הוא רק הלכה שהוא בידי אדם. וממילא תוכל להבין הנהגת בריסק
אברהם01.02.21
עצוב לי שאתה בור ועם הארץ בכל מה שקשור לפיקוח נפש וכל מה שכתבת זה עורבא פרח וקשקוש.
בלנקה01.02.21
לא שייך לטעון שאין במעשה פיקוח נפש ושהמעשה מותר שהרי הכל מאיתו יתברך שהרי הוא יתברך ציווה להישמר וממילה לא לצאת שהרי א״כ אין פיקוח נפש שייך בשום מצב
עובדיה01.02.21
מגלה פנים בתורה שלא כהלכה זה פייק בריסק
ג'פרי 01.02.21
לא הבתם את הבדיחה העצובה
אברהם01.02.21
56
חסידים שוטים . הרב שלהם נפטר מקורנה כי חסידיו לא הקיפדו להגן עליו והם הולכים כעדר עיוור אחרי ארונו ומגבירים את המגפה.
ליאור01.02.21
55
בקיצור, גם "בריסק" מבפנים זה רק מצוות אנשים מלומדה בלבד... ומבחוץ זו גאווה של "תראו איך אני מדקדק במצוות ומעשר את המלח..." ב"ה שלא שם חלקנו כהם וגורלנו ככל המונם...
לוי01.02.21
54
לא הבנתתי מה שכתבת בזה"ל "מצד אחד, הזהירות בפיקוח נפש מחייבת הקפדה על ריחוק חברתי, על עטיית מסיכות ועל הימנעות מהתקהלות. וכו'. ומנגד, האנטי-ציונות מזדעקת נגד הציות להנחיות המדינה; 'וכי אנחנו כפופים לחוקותיהם?'. הלא אם כבר מסכימים שיש כאן פיקוח נפש אז הצד השני זה לא חוקות הגוים וכי מה שהם אומרים ליזה
דעת תורה אמיתי01.02.21
53
פפר עם קצת מלח היית מבין דברים יותר טוב.
דוד01.02.21
52
מר פפר, ניכר מבין השיטין שאכן לא זכית להימנות על תלמידי ישיבת בריסק, וכל גישתך היא אנטי בריסקאית! כאחד שנמצא בפנים עמוק עמוק, אומר ברורות: את הראש הבריסקאי לא יוכל זר להבין לעולם! מקום זה מבוסס על יסודות עמוקים ואיתנים בשרשי ההשקפה וההבטה על כל הלך החיים, ובמחילה מכבודו של מר פפר, דבר מגוחך הוא לנסו
בריסקע'ר תלמיד31.01.21
איזו תגובה יפה! ממש ככה אנשים נאחזים במסכות ומרגישים שזו השתדלות למרות שהמציאות מוכיחה אחרת. ההשתדלות האמיתית זה תשובה ותפילה
תגובה יפה!01.02.21
על מי שלא עוטה מסכה אומר הקדוש ברוך הוא גם כי תרבו תפילה איני שומע וכל שם שמיים לבטלה שמזכירים בתפילה הזאת יטגנו אותכם בגיהנום כמו כדורי פלאפל
ג'פרי 01.02.21
מחילה אם מקשים ושואלים על הדברים שנאמרו אבל למה צריך לפנות ולומר לרב מר?
מחילה אבל לשאול01.02.21
זה לא חדש שמקדמת דנא היה לפוסקים ולתלמידי חכמים דעה והשקפה שונה סביב נידון הלכתי או בנידון השקפתי זה או אחר, וכשחתרו להגיע להכרעה אמיתית בנידון לא מצינו שבחילופי הדברים בינהם פסקו לומר האחד לשני הרב.
מחילה אבל לשאול02.02.21
מצאת מה לשאול
נו באמת02.02.21
ידוע ומפורסם ומוכח סטטיסטית שעטית מסכה ושמירת מרחק מקטינים את הסיכוי להידבק בנגיף.. זה שהם לא מגנים בכל מצב לא מוכיח שהם לא מגנים בשום מצב.. ההתפלפלות הזאת פשוט לא נכונה, מסוכנת ומטעה. מי שרוצה לשים פס על ההנחיות ולהזיק בזה לעצמו ולאחרים שיבושם לו אבל בבקשה לא לזלזל באינטליגנציה שלנו.
יוסי01.02.21
אף אחד לא זלזל, רק היתה פה כתבה של פפר שמזלזל בבריסקע'רס כאילו היו בכיס שלו, אז המגיב הזה בא להראות את הצד השני של המטבע, תקרא שוב את דבריו ותחפש איפה יש שם זלזול
תקרא נכון02.02.21
זה שנפטרים לא עלינו אנשים שהקפידו אינו אומר שההקפדה אינה מצמצמת את הסכנה, גם בפיקוח נפש שדוחה שבת אין וודאות שהאדם יינצל בעקבות החילול שבת ובכל זאת מצווה לעשות השתדלות ע"פ הרפואה, וכשם שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות, גם הביטחון בקב"ה הוא לסמוך על רובא דרובא דהרופאים ואנשי המקצוע, שאף בחילול שבת הם ה
משה01.02.21
mister brisker,which chevra kadisha do you want to make your tohara
dov etzion01.02.21
הרב פפר ב"ה שלא זכית להימנות על כת פייק בריסק, דרך אגב אני גם מגזע סולובייצ'יק ואצלי החינוך הזה הוא פייק בריסק
ג'פרי01.02.21
הנוסח שלך "רופא קירח ממושקף שנוהם את דעתו" זה ודאי לא נוסח בריסק ולא נוסח חזו"א ולא נוסח של אדם חרדי, אבל אין אדם נתפס על צערו
מחילה מכבודכם01.02.21
מילא לא נוסח בריסק ניחא, לא נוסח חזו"א, ניחא אבל לא נוסח של אדם חרדי? למה? וכי איזה חסרון יש לבוז בלבך לרופא שבטוח ב"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה"? וכי מיש אמר "טוב שברופאים לגיהנם" לא היה חרדי? ובפרט כאשר עסקינן ברופא חילוני שחייב כריתות ומיתות בי"ד, ואוכל נבלות וטריפות ועובר כל עברות שבתורה,
נוסח האמת02.02.21
51
הרב פפר באתי רק להעיר א. למדתי בבריסק רוב הבריסקרס רובו ככולו כן צמים אז אתם קצת מנותקים מהמציאות ונמשכים אחרי ... ב. הטעם שאכן רבי חיים אמר לכמה אנשים בשעתו לא לצום לא היה כלל משום פיקוח נפש אלא משום שטיקל תורה שהיה לו דבמקום חולשה לא גזרו והיום יותר חלשים וכו' לא משנה אבל משום פיקוח נפש זה סתם שט
יהודי אחד31.01.21
"רובו ככולו היו שם מחלימים"??? גם בחמץ אתה הולך אחר הרוב?? ואם זה היה "רובן ככולן היו שם בלבוש צנוע" והשאר בבגדי ים אז גם הכל בסדר??
לא תרצח31.01.21
מאז הקמת מדינת ישראל נהרגו יותר משלושים אלף בני אדם בתאונות דרכים, יותר מבכל מלחמות ישראל ופיגועי הטרור גם יחד. אסור ללכת ברחוב חשש פיקוח נפש
אסור לנהוג ברכ31.01.21
אתה פוסק בכל חלקי התורה, עד שגם בעניני נפשות אתה לוקח על עצמך אחריות לפסוק הלכה למעשה (מכח קושיא שאינה קושיא)?
מחילה מכבודו01.02.21
פתאום נהיו כאן לומדים כל הבורים כן זה רק מיעוט ותענה לי אתה ; איך אתה נוסע במכונית יש מיעוט שנהרגים ?? איך אתה נוסע במטוס ? איך אתה גולש בסקי? ועוד הרבה דוגמאות תפסיקו לקשקש כל היום זה פשוט בושה שגדל פה דור של עמי הארץ גמורים עם השקפות מבולבלת לגמרי
אהלן31.01.21
כמה מתו בחודש האחרון בתאונות דרכים וכמה מתו בגלל קורונה?
רפאל31.01.21
50
אתה צודק והכאב הוא עצום "עתה הייתי לשני מחנות" מישהו יכול לייסד ציבור דחוף?? אנחנו לא רוצים להיות חלק מהעקמימות לב הזאת אי אפשר להמשיך כשהטענה הכי טובה ששומעים ממפירי ההנחיות זה "גם בבלפור מפגינים... עפרא לפומיה
דניאל31.01.21
49
תורה, תורה, חיגרי שק! המירו אותך, מקור מים חיים, בבורות נשברים של "השקפה".
רפאל31.01.21
48
השקפה מול פיקוח נפש? יש בכלל השקפה שמסוגלת "להתנגש" בפיקוח נפש? אתמול בהלוויה נרצחו בני אדם!!
אלי01.02.21
כל אחד יודע שתוך שבוע מקסימים שבועיים יש הרבה נפטרים מקורונה בלוויה כזאת עיין ערך חתונת בעלזא
ג'פרי 01.02.21
47
הסתכלות נבונה ונכונה. לצערי הנוקאאוט של ההשקפה מול ההלכה ויסודות התורה הוא לא חלקם של בריסק בלבד ואנו נדרשים לחשבון נפש.
יעל כהן01.02.21
46
כל אחד מהמשתתפים לפי דעתי הוא עבר על חילול השם והכניס עצמו למצב סכנה והרי סכנתא חמורא מאיסורא וגם עלול להיות רוצח. מה זה למול השתתפות בהלוויה, כמובן שזה לא נוגע לבני משפחה קרובים שרק הם היו צריכים להיות שם
יעקב01.02.21
45
מילה בסלע!
דב 01.02.21
44
כיהודים שומרי תורה ומצוות, מחוייבים אנו לסדרי קדימויות. אצל הבריסקרים, כביכול, היה ההגיון הצרוף וסדר הקדימויות הנכון לשלוט בכיפה. לווית המת - מצווה חשובה, במיוחד של גדול הדור שכולם קרוביו - מדרבנן. ונשמרתם לנפשותיכם מאוד (וחי בהם) - דוחה את כל התורה כולה - מדאורייתא! איך ייתכן שגדולים ורבים מחליפ
טירוף מערכות31.01.21
ולכן אסור לנסע ברכב? מה נעשה יש כללים בהלכה מה נקרא סכנה ובפרט לדבר מצוה צריך להיות שכיח הזיקה למי שניהלו כבר אין סכנה למיעוט קטן שלא היה להם היו ברוח אחד לשני בכלל שהיו מיעוט קטן אם לא היה לי קורונה והלכתי מהסיכוי שאקבל ממישהוא שם 1 לאלף? 1למאה? ודאי לא ״שכיח״
הלכה01.02.21
דביל אהבל טיפש משוגע חולה נפש ההלכה נקבעה באורח חיים סימן תרי"ח ביורה דעה סימנים קט"ז ושל"ו ובאבן העזר סימן ד' סעיף ל"ד בור ועם הארץ
ג'פרי 01.02.21
43
פפר, תרגע
פפר, תרגע31.01.21
42
פפר מה נעשה , לא התיעצו אתך לקבל דעת תורה צרופה !
בנשק31.01.21
טעות במקום דעת תורה צריך לכתוב דעת תורא
ג'פרי01.02.21
41
כולם משוגעים..... טובל ושרץ בידו.
דוד31.01.21
40
דבר אל העצים ואל האבנים
ללא שם31.01.21
39
מעל הכל ישנם חוקי השבט, והם תמיד גברו על הלכה והשקפה דוגמאות למכביר מהיסטוירה היהודית במאות שנים האחרונות הם התנגדות לעליה, למרות סכנת ההשמדה במלחמת העולם השניה, התנגדות לגיוס (גם במסגרות דתיות) למרות סכנת קיום של הישוב היהודי, התנגדות להורואת בתקופת המגיפה, למרות פיקוח נפש של רבים. הקו של העדפה חוק
חוקי השבט31.01.21
38
הציבור שלנו ב"ה לא חשוד על שפיכות דמים! אבל הציונים כן חשודים(פרשת ילדי תימן)
מודיעין עילית01.02.21
מה עם הסלקציה של אגודת ישראל בפולין בחלוקת הסרטיפיקטים מי הטביע במקווה חסידי אלכסנדר בפולין
ג'פרי 01.02.21
הציבור שלך לא חשוד הוא שופך דמים נקודה. הציבור החרדי כבר משלם מחיר כבד באבידות בנפש השם יצילינו
בלנקה01.02.21
37
כל אחד מביע עמדה? אדמו"ר ל-3 חסידים או ראש ישיבה צעיר, מו"ץ זוטר או עורך עיתון. ובכלל כל לבלר נהיה מאן דאמר. יש לך שאלה לך לר' אברהם יהושע תנסה להבין, אם אתה בא בגדר תורה היא וללמוד אני צריך תנסה לשאול ולקבל מענה. תרצה לחדד לך רבנים נוספים, ואחר כך תכתוב טור בסגנון של הרב גנוט
מי זה הכותב?01.02.21
אתה אדם שוטה
בלנקה01.02.21
36
Bla bla bla-bla bla-bla
בחור יהודי 01.02.21
אתה טיפש ככתוב בפרשת האזינו
בלנקה01.02.21
35
באמת לא מבין בבריסק ידוע שמחמירים ב "ונשמרתם מאוד לנפשותכם"
אליהו01.02.21
34
אנני איתכם ! רק הייתם צריכים להשים מסיכות אשריכם
בת ישראל01.02.21
33
בראש השנה אומרים בקול רם מי יחיה ומי ימות מי בקיצו... ומי במגפה.... אבל להרשקוויץ הזה הוא זה שמחליט מי ימות ומי יחיה WOW
חדד31.01.21
עיין תשובות הרשב"ש ס' קצה
אסור לומר זאת01.02.21
32
מרוב שמועות נהיה בלגן... תחליטו כבר מה השמועה
יהודי31.01.21
31
מעמד קידוש ה מדהים. תפסיק להאזין לתקשורת החילונית ולהאמין.. רבים היו עם מסכות.. רבים עמדו מהצד בריחוק סביר... וגאוני בית בריסק שלא לבשו מסכה טעמם ונימוקם עמם..לך תברר במקום לתקוף ולהאשים... תברר גם בבית הגרחק למה אין מסכות... אתה מולעט מהתקשורת... שכל כך מפריע להם הקנאות לערכים מקודשים..
משה31.01.21
תפסיקו להתחכם נגד התורה ולהתחמק מהאמת טפשים ושוטים
חרדי31.01.21
יש לך את התורה בכיס שלך?
אתה פוסק הדור31.01.21
30
חדרה אלינו השפעה מהגויים ! איך יתכן לא להיזהר בנפשות ?
יהודי31.01.21
29
ממתי יש לאשכנזים מסורת? אפילו לבטא אותיות א ב כראוי אינם יודעים. אפילו לשון הקודש כראוי אין להם. הדבר הכי בסיסי אין להם. העיקר שהם חיים בדמיון של "דאאס תיירה" חחחחח
שמעיה01.02.21
והעיקר שתמשיך אתה וחברך לשלוח את ילדך למודות האשכנזיים של ה"דאאס תיירה" חחח
העיקר01.02.21
חס ושלום! שאני אשלח את ילדי למוסד אשכנזי??? חס ושלום!!! וכי אשלח את ילדי להתחנך בהשקפות מטומטמות??? ברוך ה' ילדיי לומדים במוסד חרדי לאומי שבראשו עומד תלמיד חכם מזרחי מצאצאי הרמב"ם. איש בר דעת. לא כמו החרדים האשכנזים שעושים בושות ליהדות עם השגעונות שלהם.
שמעיה01.02.21
28
אם לפפרקורן היה את השכל של פפר התלמוד לא היה נשרף.
לתגובה 1401.02.21
27
נו את התוצאות נראה עוד שבועיים מקווה שבתי החולים לא יקבלו אותם הרי הם כופרים בהם
יהודה01.02.21
לא נותנים לטועה למות
רשע01.02.21
לא ראינו תוצאות שונות מהמגזר הכללי עם פתיחת החיידרים, ולא נראה גם עוד שבועיים. אין קשר בין התקהלויות להדבקות.
Danny01.02.21
אתה אדם טיפש וקשה עורף ככתוב בפרשת האזינו
בלנקה01.02.21
כן ראינו, שקר
ג'פרי 01.02.21
26
התורה ניצחה את הלבלרים
רינה01.02.21
25
נו שעוד אחד יגיד לי אבל בבלפור למי אכפת מה הם עושים במסיבות ההדבקה שלהם בבלפור או בדובאי. אמא שלי תמיד שאלה אותי ואם יוסף יקפוץ מהגג גם אתה תקפוץ. ואני הייתי עונה מה פתאום זאת סכנת נפשות לקפוץ מהגג. אבל הלוויות האלה זה לקפוץ מהגג לא יכול להבין את זה בני רצו מאוד ללוות היום אבל לא הרשתי להם. במקום ז
יואל01.02.21
24
הסתרת פנים בדיוק כמו בשואה. חבל מאוד
יהודי פשוט31.01.21
יותר גרוע מהשואה
ג'פרי01.02.21
23
ליקוי מאורות, ובכיה לדורות!! גם השותקים למיניהם עתידין ליתן את הדין!! וכל הכבוד הראוי, לכל מי שמעז לצאת בריש גלי כנגד ההמון, וחושש רק מהקב"ה!! בתפילה שלא ניכלל בין השותפים לשפיכות הדמים הנוראה.
אליהו ב.31.01.21
מי שמך לאיש? אתה למדת כל ד' חלקי שלחן ערוך? אתה גדול יותר מכל הרבנים שלא חוששים?
אתה פוסק הדור?31.01.21
בגיהנום יש מקום מכובד לרע בנים עליונים למטה ותחתונים למעלה
ג'פרי 01.02.21
22
קשקוש כל מי שהשתתף או חוסן או נדבק !! לפפר האפיקורס מפריע שיש חוקים במדינה ולא מקימים אותם מבחנת פפר עדיף בלי הגריד סולוביציק כי הוא מאמין בתורה מן השמים ומפריע לפפר הרשע להחטיא את בנות ישראל עם הרעל האפיקורסי שלו
לימור31.01.21
את חצופה ואני מוחה על החציפות שלך אין שכל?? את לא רואה את החולים? כל מה שיש לכם בלקסיקון זה המילים הבאות 1.נאצי 2.אפיקורוס (אגב.. ולא אפיקורס) 3.רשע 4.ציוני ז כל תורת ההפקרות על רגל אחת מה יהיה מיום הדין!!
יחיאל31.01.21
מה אתה מתפלא? לטעון טענה לגופו של עניין אינו מסוגל, מה שנותר לו זה לבעוט בגוף הטוען... אד-הומינם בלע"ז
מדען מהחיידר31.01.21
לגנות במילים כאלה שתיצלנה האוזניי'ם מלשומעם רב ותלמיד חכם בישראל ולעבור על ביזיון רב ותלמיד חכם? לאן הגענו???
מילים מזעזעות01.02.21
21
ליקוי מאורות
חיים סולובייציק 31.01.21
20
יש לפעמים שגם אתה אתה צודק אתה צריך להיות חכם, כי ברגע שיש הסתה מטורפת ברחוב, להוסיף עוד דלק (או אפילו מים) למדורה זה רק גורע. ביקורת חנפנית יכולה להיות נכונה רק השאלה מתי צריך להגיד אותה.. ובזה הרב ? נכשל
שמואל לוין01.02.21
בדיוק הפוך חייבים להעמיד את כל הפייק חרדים במקומם ולומר שהגועל נפש הזה אין לו שום קשר ליהדות
ג'פרי 01.02.21
אידיוט דגול שכזה לא מצאנו בשום מקום איך דבריו של הרב אמת ומדובר בפיקוח נפש חייב הוא לאומרם וחייב אתה לקבלם
עובדיה01.02.21
19
שני התובנות שלך, סותרות את עצמן, וממילא מסבירות מה שאתה לא מבין... היחס לציונות ברור, ומשכך, אין לסמוך עליהם בענייני פיקוח נפש. הם לא יודעים מה מדבק ומה לא. ועצם זה שהם לא אוסרים התקהלות של הפגנות וכן אוסרים התקהלות של הלויות, אומר אחד מן השנים, או שגם לדידם התקהלות אינה מדבקת. או שחיים אדם אינם
Danny01.02.21
אם אחד אומר לך שאתה שיכור אל תתיחס אליו אבל אם שניים אומרים לך שאתה שיכור אז תתחיל לחשוב קצת. אם רק הציונים היו אומרים שיש בעיה ניחא אבל עוד 127 מדינות ומליארדים של אנשים צועקים זאת, לא תחשוש טיפה? ועניין ההפגנות מראה עד כמה רדודה מחשבתך. אם הציונים הכופרים מסכנים את עצמם אז אתה שמאמין בונשמרתם מאוד
ליאור01.02.21
18
רבי חיים מבריסק גדול המחמירים בפיקוח נפש מתבייש בהלוויה של נכדו גועל נפש פייק בריסק
ג'פרי01.02.21
אני מבין שדיברת אתו והוא אמר לך את זה במפורש, או אולי רק ברמז?!
יהודי01.02.21
לדביל חולה נפש כמוך לא עונים את הדביליות הזאת תגיד גם על פסקי הרמב"ם דיברת עם הרבמ"ם והוא אמר לך
ג'פרי 01.02.21
17
ברוך השם שיש בציבור שומרי התורה הרבה יותר בריסקערס מאשר עלובי נפש כמוך...
דוד01.02.21
צדקת כל הפוסל במומו פוסל אכן הינך עלוב העלובים
בלנקה01.02.21
16
פפר, כדרכו החרדקית, מתכחש לעובדות. בהלוויתו של הגר"י שינר זצ"ל, שאינו בריסקאי, היו מראות דומים להפליא. כך גםבהלווית הגר"ש פוברסקי, גם בירושלים וגם בבני ברק. ושומר פתאים השם
ליטאי01.02.21
15
עכשיו תהיה החמרה בגללם ממש עיוותים וסדר עדיפויות עקום. כ'כ עצוב
בט31.01.21
14
בגלל שאין קורונה
בנימין31.01.21
13
הפלא הוא שבבריסק הקפידו מאוד על פיקוח נפש.
נכד של ברסקער31.01.21
12
בסד זה לא נצחון של נגד הממסד הציוני זה הוראות של פקוח נפש. זה נצחון המיסטיקה הרוחנית המטופשת על ההלכה הצרופה שאין דבר שעומד בפני פיקוח נפש.
אברהם31.01.21
11
כל הכבוד על הכתבה! כל מילה בסלע!!
רוחמי31.01.21
10
לא מונעים לצום מי שכן רוצה לצום. כל מי שהלך לההלוויה אחראי על עצמו, ואי אפשר להאשים אף אחד. המשפחה לא הזמינה אף אחד. האם הכריזו גם לא לעטות מסיכות?
תלמיד31.01.21
9
אנו רצים לכבוד אחרון לת"ח והם רצים להפגנות לכבודה של הדמוקטיה (זכות התורה תגן עלינו וזכות הדמוקטיה תגן עליהם)
אנחנו רצים והם רצים01.02.21
8
מה שמעניין ובהתייחס לראשית דבריו בנוגע למיר ובריסק, שהיום המנהיג במיר ר"א אריאלי והמנהיג בבריסק רי"ז סולובייציק הינם בני דודים ראשונים, אימותיהן אחיות !!
מעניין01.02.21
7
המורה לא יכול להגיד לתלמידים אסור לשחק באש אבל תדעו לכם שלמרות שלנו זה מסוכן לבן של המנהל מותר לשחק באש, כי תוך זמן קצר כולם ישחקו באש.
מ01.02.21
אמת, אבל ממתי יהודים דתיים וחרדים בפרט ואנטי ציונים בפרט מסתפקים במה שמדינת ישראל הגדירה בתור הסף המינימלי לקיום מצוות/עניינים בתורה? וכי אם המדינה מגדירה שבמוסדות מסוימים צריך לשמור שבת אבל בכל זאת מאפשרים לאנשים מסוימים לחלל אז מזה ילמדו ק"ו שגם להלויות אפשר לנסוע בשבת?
אריק102.02.21
6
מי שהשתתף בהלוויות, צריך עכשיו לצמצם נזקים, ולהיזהר בזהירות מופלגת בשבועיים הקרובים, לא להתקרב לאנשים אחרים, ובפרט זקנים ונשים בהיריון. על אחד ואחד מהמשתתפים יש חשש גדול שהוא נדבק, ואם לא ייזהר, הוא עלול להדביק הלאה, ולהיות שופך דמים חלילה. מאי דהוה הוה, מכאן ואילך חושבנא.
ח.ל01.02.21
5
מי שלא למד בבריסק לעולם לא יבין זאת! בבריסק ה'עשה לך רב' הוא אמיתי! בלי עיתונים בלי קמפיינים בלי רעש בלי צילצולים, רק עם אמת! עם לב! עם יראת שמים! ולכן כל חברי וידידי שבאו ללויה, לא באו סתם ללויה של 'גדול', אלא ללויה של סבא! של אבא! של מורה דרכם ומאיר עיניהם, אשר בנה להם את כל החיים! פשוטו כמשמעו!
בריסקע'ר בנשמה31.01.21
אפשר לכבד את הרב, וללכת עם מסכה. אין בזה שום סתירה. עצוב שבגלל הלוויה אחת אולי יהיו עוד הלוויות רבות.
יהודיה01.02.21
בקיצור בנצרות הכומר מכונה אב, פפא
ג'פרי01.02.21
באמת נראה שיש לך שורשים נוצריים
ג'פרי תחשוב02.02.21
4
המטיף התורן. ניתוח בלירה וסלט של שטויות. הרב פפר עדיף שתתעסק במקום להטיף לציבור
חן31.01.21
3
ולכן לא הבנת את יסוד החילוק בין הפיקוח נפש שבית בריסק מקפיד עליו, ובין הזהירות מפני ה'נגיף'.
לא למדת בבריסק31.01.21
אם זה חילוק כל כך דק שרק מי שלמד בבריסק מסוגל להבין אותו...לא הייתי סומך עליו להקל בדיני נפשות.
רפאל31.01.21
2
יפה מאוד! דברי אמת קשים, אבל כל כך נכונים. מה נאמר ביום הדין? מה נענה כשיגיעו עשרות המתים שימותו בגלל שרשראות ההדבקה שיצרו ההלויות היום???
מוישה31.01.21
1
יפה מאוד אבל השאלה אם כותב הטור היה כותב זאת אילו בית בריסק היה מחליט להשתתף בהפגנות בלפור אז ברור שעכשיו הוא חושב הוא יגיד כן אבל השאלה למה פרופסור מבורך לא אומר כל מוצש כי בבלפור זה מרחץ דמים
משה31.01.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24