כיכר השבת

שורה של מחדלים בהילולא

'אסון מירון': העסקנים מתכוננים לחקירתם בחשד לרשלנות

החריגה הדרמטית ממספר החוגגים שנקבע ל'תולדות אהרן'; דחיית עמדתו של מהנדס הבטיחות כי יש לערוך הדלקות במקביל, כדי שלא יהיו המוניות, והתרברבות הקצין • אסון מירון, שלב החשדות (חרדים)

31
חיים גולדברג | כיכר השבת | עודכן ב-כ"ג באייר תשפ"א | 05.05.21
הכתבה פורסמה ב-כ"ג באייר תשפ"א | 05.05.21
פינוי הפצועים מזירת האסון
פינוי הפצועים מזירת האסון (צילום: דוברות איחוד הצלה)

חמישה ימים לאחר האסון במירון, והלחץ בקרב חלק מהעסקונה החרדית בשיאו, מחשש שהחקירה תסמן גם אותם כנושאים באחריות לכשלים שהובילו למותם המחריד של ארבעים וחמישה החללים.

ל'כיכר השבת' נודע, כי עסקנים בכירים מאוד, בכמה חסידויות, נסעו ביממה החולפת לתל אביב, שם נפגשו עם עורכי דין מוכרים, אותם שכרו לייצגם בהליכים הצפויים.

מדובר בגורמים הקשורים בצורה זו או אחרת לארגון מעמדי ההדלקות ההמוניות, בעיקר זו שבמתחם 'תולדות אהרן' שביציאה ממנו אירע האסון הכבד, בו קופחו חייהם של רבים כל כך.

ב'חדשות 13' דווח, מפי קציני משטרה, כי ביחידת להב 433 שוקלים לזמן בקרוב גם אדמו"רים ורבנים, למסירת עדות או חקירה באזהרה, זאת כצעד הכרחי לשם התקדמות החקירה. 'נעשה זאת, גם אם ניאלץ לשם כך להשתמש בכוח, מול מחאות ענק של חסידיהם' - צוטטו גורמי המשטרה.

לסיוע למשפחות הנפגעים באסון מירון לחצו כאן

ברקע הדברים, ההתרחשות שפרסם כתב 'חדשות 12' יוסי מזרחי, במסגרתה מהנדס הבטיחות הציע לבצע את ההדלקות בו זמנית במתחמים שונים בהר, כדי שכל קהילה תתייצב באזור שלה וכך יימנע עומס במעברים.

אלא שאנשי חסידות תולדות אהרון דרשו להדליק בשעה נפרדת מהשאר. ובעקבות כך, אחרי השעה אחת בלילה נהרו כולם למעמד שלהם - היחיד שהיה באותה העת.

עוד מתברר, כי בתוכנית הבטיחות להילולת מירון, העיר המהנדס, כי "יש למנוע עליית קהל לשטח הגג, כי קיים חשש לנפילה כתוצאה מעומס בני אדם או ישיבה על המעקות", ולא התייחס ל'מסדרון המוות' עצמו.

לעומת זאת, במסמך נוסף של קצין הרישוי מהמחוז הצפוני של המשטרה, שנחשף ב'חדשות 12', עולה כי המהנדס אישר את המבנים, הטריבונות (הפארנצ'עס) ובמת ההדלקה במתחם תולדות אהרן, וקבע על כל טריבונה יעמדו בין 220 ל-300 איש, ברחבת ההתקהלות ישהו 1,800 איש ובסך הכל מספרם של החוגגים במקום לא יעלה על 3,159.

בפועל, ולמרות שמשטרת ישראל אישרה את החלטת קצין הרישוי ותכנית הבטיחות, נכחו כ-20 אלף איש - פי שישה מהמספר המותר.

חלק מהרגעים הדרמטיים, מיד אחרי האסון (צילום: דוברות המשטרה)

כמו כן, במסמך שנשלח שלושה ימים לפני האירוע, התריע המהנדס בפני המשטרה כי "בשל כמות הקהל הצפויה, יש לשמור על כל יציאות החירום פנויות". אך בזמן אמת היו בשטח שוטרים שלא תודרכו כראוי, ואף חסמו את אחת היציאות.

זאת ועוד, בדיון בטיחות מסכם, שהתקיים יממה לפני ההילולא, לטענת אחד מהנוכחים, כשדיברו על כמויות החוגגים, והמהנדס הביע חשש מהעומס, השיב מפקד המחוז ניצב שמעון לביא: "אל תדאג לא יגיעו יותר מעשרת אלפים איש לכל ההדלקות ביחד. אם האוטובוסים ימשיכו לזרום לאתר, אני יודע איך לעצור אותם במידת הצורך".

בענין זה, מתברר כי קיימת מתיחות פנימית במשטרה. ב-ynet דווח, כי המפכ"ל יעקב שבתאי שוחח עם יועץ התקשורת אבי בניהו, לפני שנכנע לתכתיב של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ולנמנע מלהפיץ הודעה הקוראת להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

עובדה זו הותירה את האחריות אך ורק על מחוז הצפון ומפקדיו, והכעס על כך גדול. "למה המפכ"ל לא אמר עד עכשיו שהוא לוקח אחריות?", תקף אותו קצין בכיר במשטרת ישראל.

ניצב לביא בראיון מהשטח ל'כיכר', טרם האסון

כחלק מהשמירה על המפכ"ל מפני אחריות כלשהי באירוע החמור, מופעלים דוברים ויועצים, המתדרכים את כלי התקשורת ומכווינים את האש, מעבר למחוז הצפוני, גם לפוליטיקאים ולכיוונים נוספים, העיקר להוציא את רב-ניצב שבתאי 'נקי'.

דיווח מדהים נוסף שפורסם בעקבות האסון, הוא על צ'ק פתוח של עשרות מיליוני שקלים, שהעמידה בעבר 'קרן ספרא' לטובת שיפוץ המתחם ותיקון הליקויים הרבים בו, אך בעוד רוב חברי 'ועדת החמישה' המפורסמת, האחראית על המתחם, שמחו על כך, אברהם פרויליך, העומד בראש ה'הקדש' של הקנאים, סירב - בשל העיקרון שלהם שלא ליהנות מ"כסף ציוני".

בשיחה עם כתב 'חדשות 13' עומרי מניב, אישר פרויליך באופן חלקי את הטענה כי "הוא לא היה מעוניין במעורבות של הציונים", אך סייג שהתנגדותו היתה לכך שאלו ינהלו את הפרויקט, ולא לעצם קבלת הכסף.

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
כשכנופיה ברברית קיצונית מושחתת פועלת במרץ לפחות שבוע במירון לפגוע ולהרוס להזיק ולנפץ כל גידור לשמירת הביטחון ומגדפים בשוטרים דברי הבל ונבל גסות מכוערים ומבחילים מכים ובועטים משליכים ומנתצים מחוללים מהומות ופרובקציות להסית ולהצית מריבות פירוד שנאה ופשע, ולכך אין פלא שכל המקום מתנהלת באנדלרמוסיה
אמת לאמיתו05.05.21
24
מה עם הטענה העיקרית שטוענים כל מי שהיה באירוע שהמשטרה חסמה את היציאה בכוח וזה גרם ללחץ המטורף ולאסון? הרי כל שנה יש לחץ מטורף ביציאה הזו ולא קרה כלום.
יוסי05.05.21
למה הכריזו הודעות ההצלה - שיפסיקו לדחוף, שלא יהיו סקרנים, ועוד, בעיקר בשפת האידיש, ולא בשפה שכולם מבינים. מי יודע אולי היו יכולים להינצל עוד אנשים. מציאות חלק גדול מההורגים ז"ל, לא ידעו אידיש
למה? למה?05.05.21
23
לזה אתם קוראים אסון זה קטסטרופה וזה מוביל אותי לתקופת הקורונה שהחברה מתולדות הארון צפצפו על ההנחיות של משרד הבריאות וגם עכשו הם ציפצפו על ההנחיות אמרו להם 3000 איש בפועל הגיעו 20 אלף איש אז אמשטרה אשמה רק בזה שלא חסמה אוטובוסים שהגיעו להר אבל מי שאשם במותם של 45 אנשים זה רק ההסקנים החרדיים ומי שנתן
עופר05.05.21

הצגת כל התגובות

22
המדינה תמיד תימצא דרך להתנער, ולשים את כל האשמה על החרדים אדמורי''ם וכו', זה ברור כשמש שאם המשטרה לא היתה סוגרת את המעבר או לכל הפחות פותחת כשצועקים להם אנחנו הולכים למותץ וזה שומעים בהקלטות מפורשות . זה לא היה קורה... מספיק עם חקירות . זה ברור. המשטרה בארץ זה קבוצה של בריונים ובבקשה לשלם את המחיר.
יעקב05.05.21
21
פשוט הזוי!!!!! ברור גם שלכל עסקן יש מינימום תואר שני בהנדסת מבנים וכולם שימשו כקציני בטיחות
חחחח שיביאו את הכסף אבל לא שהציונים ינהל05.05.21
20
כולם מאשימים את המשטרה. למה תמיד יש שם צפיפות למה כולם דוחפים אז 300 פעמים לא קרה אסון ועכשיו קרה אסון למה לא יכולים בלי הצפיפות בלי לדחוס אחד את השני
מישהו05.05.21
19
המחסום המשטרתי גם לכל המהומה. לפני כן היה מעבר נורמלי
הסבר אחד ופשוט05.05.21
18
..."התריע המהנדס בפני המשטרה כי "בשל כמות הקהל הצפויה, יש לשמור על כל יציאות החירום פנויות". אך בזמן אמת היו בשטח שוטרים שלא תודרכו כראוי, ואף חסמו את אחת היציאות."
שורה אחרונה!!!!05.05.21
17
זה המשטרה גרמה ! עובדה שעד שהם חסמו לא היה שום בעיה ... סהכ מישהו היה מתעלף מהחום או מהצפיפות אבל בגלל המחסום שלהם -הם- כן , המשטרה גרמה למותם של 45 צדיקים...
מה 05.05.21
16
כל השנים גורמים צער לחרדים זה לא חדש. כול ווחד בהגי'ה יומו. כל אחד יבוא היום שלו. הקב"ה ישלם לרשעים שונאי החרדים. אמן.
יח05.05.21
כמו שישלם לעסקנים, שסוחרים בחיי אדם תמורת ריפוד כיסיהם במזומנים. כמו בקורונה גם עכשיו במירון, אלה הם שונאי החרדים האמיתיים.
אבי05.05.21
15
מזמין המשטרה!!?!!!
מזמינים אדמו"רים לחקירה אבל מי...05.05.21
14
למי שיש כאבי שרירים כתוצאה מכך שהיה באסון, חייב ללכת לבית החולים כיון שיש חשש שהוא סובל מהתפוררות שרירים. מכרה שלי עובדת במעייני הישועה וסיפרה שבא אליהם צעיר שסבל מכאבי שרירים חזקים והוא היה בתוך האסון עצמו ונמחץ בידי אנשים. היו חייבים לתת לו טיפול בבית החולים כדי למנוע התפוררות שרירים. חייבים ליידע
חי05.05.21
13
הכל נכון, אלא שאם השוטרים לא היו חוסמים את המעבר היה גם כך הכל עובר בשלום.
ללא שם05.05.21
12
אם כהנים היו מדירים את רגליהם מבית הקברות של מירון העתיקה, הכל היה נמנע. חבל שאותם אנשים המחפשים איך ליצור בית קברות יהודי בבית שמש, מה שלא היה ולא נברא, ממהרים לסדר עליה לכהנים לבית הקברות היהודי של מירון. חובת הדלקה נחשב אצלם יותר ממצוות עשה, שכן היא דוחה עשה ולא תעשה גם יחד.
מה לכהן בביה"ק05.05.21
11
ומה הלאה? יזרקו את האשמה על הש.ג. = השוטרים, הפוליטיקאים יהיו טפלון למרות שידם היה במעל, שלחצו והצליחו לבטל את ההגבלות, כדי לומר: כוחי ועוצם ידי, ובראש ובראשונה - העסקנים, וגם הרבנים/אדמורים מפני חששם שיאבדו כוח, שררה וכסף, הפקירו את חייהם של המשתתפים
הקורא05.05.21
10
מה עם הכנסת אורחים הצמודה לשביל?
י05.05.21
9
בקיצור הפקרות מוחלטת שגרמה לאסון נוראי
יעל05.05.21
8
45 מתים !!!!!!!!!!! מה זה??? צונאמי...שבוע עבר...ועדיין שרי הפנים דתות ומשטרה בתפקידם כרגיל.....הזוי....הזוי..
קובי06.05.21
7
הרב שמואל רבינוביץ בלחץ?
חיים לנג05.05.21
6
לשמוע שהועמד הסכום לתקן ,ומי הרס "הקנאים" ,והאסון אימתי ? בהדלקה של "תולדות אהרן" (גוף שמשתייך ל"קנאים" ,זה אומר שרבי שמעון רוצה נהגו כבוד זה בזה ,ולא התנהלות של "קנאים". אבל זה נגמר עוד מעט יתחיל שיפוץ ומחה ה' את עמדת ה"קנאים" מעל כל פרוטוקול.
אליהו05.05.21
5
צריך להבין שבעל המאה הוא בעל הדיעה, מי שתורם כסף גם דורש תמורת זה דברים שכנראה אא היה להסכים לזה ברגע שנותנים להם דריסת רגל זה אבוד וד"ל ועדת החמישה מנסה לשמר את הצביון המסורתי של המקום ללא שינויים,כי כל שינוי גורר עוד שינוי קרן ספרא וכל מי שתורם , רוצים להפוך את כל הצביון של מירון לאתר תיירות, להקי
אחד שיודע05.05.21
הקנאים נלחמו גם על החלפת הריצוף בחצר, והיום רואים את היופי והנוחיות. כן התנגדו על השיפוצים בתחום הציון, שגם בזה רואים היום כמה שהם טעו בכל מהלך ראייתם. זו דרכם לצעוק על הכל... ואף פעם לא עושים חשבון נפש.
אחד שרואה05.05.21
4
מגיע לצבור החרדי הנהגה אחראית שלמדה בעיון הלכות פקוח נפש לפני הלכות רייטינג ופופולריות...
שנזכה05.05.21
3
בלג בעומר הדלקתי נר בערך בתשע וחצי בערב. נר נשמה לרשב"י שאמור לדלוק כ26 שעות. כך רשום עליו. בליל שבת ב 12 וחצי בלילה עדיין דלק. ואז קרוב לאחת ראיתי שתכף הנר נדלק ונכבה, כי כבר כל החלב נגמר. רציתי להמתין לראות שזה נכבה, אך התייאשתי והלכתי לישון. בבוקר אני רואה שהנר עדיין דולק. לא ברור בדיוק איך, אבל
יעקב05.05.21
כשישנתי חזק זה קרה, חחח תתעורר אח!
דוד05.05.21
כן זה קרה גם לסבתא שלי! היא הדליקה נר בליל לג בעומר (דהיינו אור ליום שישי) בשעה 20:00 בדיוק. בליל שבת היא הלכה לישון בשעה 22:00 והנר עדיין דלק. פתאום בשעה 1 בלילה היא התעוררה והלכה לשירותים ופתאום ראתה שיש אור חזק מאד מנר הנשמה, היא התקרבה ואז פתאום הלהבה התקטנה, ואז היא ראתה שכמעט אין חלב, והלכה לי
מוישי05.05.21
בהן צדק ! גם שלנו דלק יותר זמן
בהן צדק גם אצלנו דלק יותר זמן מהכתוב !05.05.21
2
תולדות אהרון נא לערוך חשבון נפש נוקב לפני שרצים לעו"ד. אולי מישהוא יפסול עצמו מלשמש בקודש עקב איבוד הנפשות הרבות והזכות. אליהו הנביא פסק מלהגיע לר' יהושע בן לוי עקב הרוג שנמצא בסביבתו
בני ברקי05.05.21
1
המחסום המשטרתי גרם לאסון !!! לא העסקנים אשמים המשטרה אשמה !!!! אל תתנו למשטרה להתנער מאחריות . ואל תתנו להם להפיל את זה עליכם !!!!!
המשטרה אשמה באסון 05.05.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24