כיכר השבת

"הצעקות עדיין מהדהדות"

עדות מצמררת: הרגעים האחרונים של הקורבנות בהר מירון

הוא היה שם, בתוך התופת. הוא ניצל, בנס - ומיד הפך לחובש הראשון בזירה, שמנסה להציל חיים, אך הדוחק היה עצום, ומול עיניו נגמרו בזה אחר זה עוד חיים; זוהי עדותו של נחמן שמואל כהן (אקטואלי)

42
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ג באייר | 05.05.21
(צילום: לייבלה ואן פראך. מפיק: איציק אוחנה)

נחמן שמואל כהן, חובש ב'איחוד הצלה', נקלע לדוחק העצום ב"מסדרון המוות" בהר מירון, בליל ל"ג בעומר, ואך בנס ניצל מהתופת, ומיד הפך לחובש הראשון שבזירה שמנסה להציל אנשים, בלא מעט מהמקרים - ללא הצלחה. כעת, בראיון מיוחד ב'אולפן כיכר' הוא שוטח את עדותו המצמררת ומשחזר את רגעי האימה. הריאיון המלא ישודר מחר (חמישי) במשדר מיוחד במלאות השבעה לאסון מירון.

"מתחיל לחץ של אנשים", מספר נחמן, "אני קולט שאנשים מאחורה מתקדמים, פשוט לחץ של אנשים ומה שאני רואה, מה שבעצם גרם לעומס האדיר הזה, שבאותו מעבר צר גם עולים אנשים וגם יורדים אנשים. בעצם תוך כדי האנשים שעולים צועקים 'תנו לנו לצאת מכאן, אנשים נחנקים'.

"אני באותו שלב, קודם כל מתחיל לצעוק 'הצלה, הצלה', כל עוד אני עומד, אף אחד לא נפל. אני מרגיש שאני נחנק. אני אסתמטי, ואני גם נמוך, אני רואה את כולם בגובה הכתפיים, אני מרגיש שאני נחנק, אני מתחיל לצעוק, ואז עובר לי בראש אל תצעק, תשמור על עצמך, קצת חמצן, לרגעים האחרונים, ועוברת לי תפילה בלב, ה' תעזור לי שאם אני אמות, אז למות מהר. לא מוות ביסורים, לא חנק ארוך".

באותו הרגע, אתה מבין שמתחילה להיערם ערימה של נפטרים, של גופות?

"בדקות הראשונות, כשכבר השוטר התחיל לשבור את הפאנלית, אז אני עומד ליד הערימה ואני עומד חסר אונים, אני מבין שאני לא יכול לעשות כלום. אני מבין שבעצם עומד מול אנשים שהם ברגע האחרון של החיים שלהם ואני לא יכול לעשות כלום.

"אני מרגיש שמושכים אותי מכל הכיוונים, אנשים ששכבו שם בכל הערימות, עם ידיים בחוץ, אני פשוט מרגיש ברגל, בנעל, באפוד, בידיים, כל אחד צועק 'תציל אותי'. היה לי שם כמה אנשים שהחזיקו בי ותוך כדי אני רואה את הגסיסה האחרונה שלהם. ואני מתחיל לבכות, ואני בוכה, ואנשים שם בוכים, וככה עוד בן אדם אני רואה שהולך, ואני מבין כבר אנשים שהם כבר לא צועקים, אני מבין שהם איבדו כבר הכרה לגמרי, אנשים עם פנים, פשוט סגולות. אתה רואה קודם כל אדום אחר כך סגול...".

אתה רואה את יציאת הנשמה...

"ממש ממש יציאת הנשמה. ויש אחד שלומד איתי בבית כנסת כל יום בערב, יש לנו שיעור בבית כנסת, הוא מזהה אותי הוא תופס בי. הוא היה בשורה השנייה מלמטה, והוא מחזיק בי ואומר 'תציל אותי, תעזור לי'. הוא אפילו לא צועק הוא בקול מאוד רגוע אומר 'תציל אותי', והוא כולו סגול. הוא שכב עם הגב... עם הפנים ללמעלה ועם הגב ללמטה, מעליו מסה של אנשים, הוא פשוט אומר תציל אותי, הוא מחזיק אותי ואני אומר לו פשוט תהיה חזק, וזה בעצם הדבר היחידי שאני יכול לעשות, תהיה חזק, ואני אומר לו כוחוץ ההצלה בדרך, משטרה בדרך, הצלה בדרך. תהיה חזק, אנחנו מגיעים אתה תצא מכאן. ותוך כדי אני מרגיש איך היד שלו מתרופפת והוא באותו רגע... הוא כנראה הלך.

"אני מתחיל לצעוק על כל החובשים, 'קומו, קחו אלוקנות, צריכים ידיים. כמה שיותר ידיים. כל אחד...', שאלו אותי... לקחת תיקים? אמרתי קחו תיקים אבל בעיקר אלונקות כי צריך לחלץ אותם כי אין שם מקום לטפל. ואז מנסים להושיב אותי. אני תופס אלונקה רץ חזרה. ואז בעצם אני מגיע, ואני רואה שמתחילים להיערם גופות בצד, בשביל הארוך הזה, וכבר עוד גופה שמכסים אותה, ועוד גופה... אני זוכר שבאיזה שהוא שלב אני רואה שש גופות, מסודרים, ואנחנו עושים החייאות על עוד, וזה הרגע שאני מרגיש שאני כבר מתחיל לאבד את השפיות, אני פשוט התחלתי לעבוד כמו רובוט.

"אני מנסה לישון לא מצליח, רואה מולי פרצופים של אנשים שצועקים לי, 'תציל אותי', 'תמשוך אותי', 'תעזור לי', 'אני לא נושם'. זה צעקות שעד עכשיו מהדהדים לי בראש. אני עומד מולך ואני עדיין רואה שהם מדברים איתי צועקים אליי, 'תעזור לי', וזה משהו שמלווה וימשיך ללוות".

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
רק מלקרוא את הדברים, אני נחרדת... הקול על השתק. לא יכולה לתת למילים להדהד לי בראש... אני לא יכולה לשער איזה סיוטים יש לצדיק הזה בלילה... נשמע כמו שואה איומה!!! סיוט בלהות. אשתו צריכה בע"ה להיות מאוד מאוד מאוד חזקה בשבילו, כדי לתת כתף למי שחווה זוועת עולם כזאת!!! בורא עולם יודע למה, אבל הוא נבחר להי
אפרת06.05.21
37
קרא בספר התניא קדישא כל יום זה ממש מרפא לנפש . תיהיה חזק אח יקר
אחי היקר והאהוב ...05.05.21
36
דיי מסכן !!!! רואים עליו שהוא בן אדם נשמה!! שה' ישמור אותך!!!! אמן!
שירן05.05.21

הצגת כל התגובות

35
עשית מה שיכולת , וגם אם לא, כך הקבה קבע , אתה לא אשם בכלום גם אם אולי זה ממשיך לרדוף אותך הצער שלהם , תנסה להסתכל על החיים ועל הטוב שצופן לך העתיד ועל האנשים החיים שתלויים בך וזקוקים לך ומשם תשאב כוחות להמשיך הלאה, אנחנו ב"סרט" אחד גדול ועוד מעט ידלקו האורות ונוכל לראות את המציאות האמיתית, אני בטו
שהקבה ייתן לך כח להמשיך הלאה06.05.21
34
רשב"י יודע שמיתת צדיקים מכפרת, והוא סומך על הקב"ה שיודע מתי זה לטובת עם ישראל. חברי הכנסת התאמצו להשיג תקציבים לשפר את המקום, אבל הממשלה לא הסכימה. תקציבים למוסדות תורה יותר חשובים. כבר מאה שנה לא קרה אסון במירון, ולכן צדקו אלו שאמרו שעדיף להשקיע את הכסף המועט שהממשלה נותנת, במוסדות תורה, ולא לשפץ
מלכה05.05.21
לעבודת ישראל יש תקציבים
הם צריכים לכפר05.05.21
33
תנסה לשכוח נכון זה נשמע לא הגיוני אבל עוד יותר לא הגיוני להמשיך להזכר בזה. הזמן ירפא. ה' איתך ניצלת תודה לה'
אור05.05.21
32
איש יקר וצדיק!! בטוחים שעשית כל מה שיכולת. הלוואי שמשמיים ישכיחו ממך את כל המראות והכאב ושנתחזק ונתנחם כולנו יחד. ושכל המשפחות הכאובות ימצאו נחם.
יעל05.05.21
31
גם אתה היית בסכנה גדולה, טוב שניצלת. זאת גזירה נוראה, בוודאי מי שניצל זה בזכות אנשים כמוך, עשית מה שבאמת יכולת. עצוב לכולנו מאוד, אך דע שיש לך תפקיד חשוב בחיים, להמשיך לחיות ולקיים משפחה ברוכת יחדים בריאים ושמחים באמת.
צבי06.05.21
30
חברים!!!! כל הכבוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!! בטוח שרובכם קיבלתם על עצמכם אהבת חינם!!!!!!!!!!!!! רואים את זה בתגובות!!!!!!!!!! זה מתפרץ מהתגובות!!!!!!!!!!!!!!!� אשרייכםםםםםםםםםםםםםםםםםם
ה הוא האלוקיםםם06.05.21
29
א. קודם כל ואחרי הכל, איננו יודעים חשבונות שמים. אין קשר בין ההמונים שמגיעים לציונו של רשב"י לאסון הנורא - גם אם נראה לנו שיש קשר, זה רק בדרך הטבע. עובדה, שההרוגים לא בהכרח עמדו אחד על ידי השני, וכפי שהגדיר זאת אחד הניצולים: "הקב"ה בחר אותם בפינצטה". ב. יהודי מאמין צריך לדעת, שכל ההרוגים ז"ל היו צרי
מאיר05.05.21
מאיר היקר, כל מילה בסלע!
איל06.05.21
28
כמה עם מתוק אנחנו אשריכם ישראל אין לי מילה שיכולה לפרגן והיא תספק ותמצא את הפירגון הנכון אשריך ובע"ה בתחית המתים וכשיבוא הגואל וישים אותך ושכמותך בראש אני לא אקנה אני ישמח ויפרגן כי מגיע לכם ואפילו יותר אהבת חינם צדיק ומלך
אח יקר06.05.21
27
איש צדיק! אתה חייב טיפול נפשי! אין מצב לצאת מכזאת סיטואציה בלי שריטה בנפש. ד' יעזור לך שתוכל תמיד להיות בצד שמסייע ועוזר! הרבה כח!
אני05.05.21
26
אממממממממאאאאאאאאאאאא---
שירה05.05.21
25
מחריד.. פשוט קורע לב
ת05.05.21
24
דבר עם אנשי מקצוע, אל תישאר לא מטופל
הלם קרב06.05.21
23
גיבור איך עמדת בזה .לראות את זה .איזה מוות בייסורים . מ 4 מיתות בית דין. 45 הרוגי מלכות בורא עולם גאל אותנו רוצים את הגאולה
תהלה05.05.21
22
איזה איש טוב, הוא נראה מבועת, רחמנות שה' יעזור לו ולכולנו לחזור לעצמינו מהר ככל האפשר ונזכה במהרה לביאת משיח-אמן!!!!!!!!!
שי05.05.21
21
איפה היו כל כוחות ההצלה ברגע האמת
היכן 05.05.21
20
חשוב מאד שיטפל בעצמו וכמה שיותר מהר, אלו מחזות מחרידים ממשש!!
אני06.05.21
19
חזל אמרו לא לסמוך על הנס. בעשרות שנים אחרונות כמות האנשים בציון רשב"י הולכת וגדלה וכל הגורמים התריעו שקיימת סכנה גדולה. קרו ניסים בכל עשרות השנים האחרונות בזכות ר' שמעון וכל ההילולות הסתיימו בטוב, אך לא לעולם חוסן, ואי אפשר לסמוך על הנס. הקב"ה שומר על מי ששומר על עצמו ונזהר מלסכן את עצמו. אסון כל כך
הלפרין05.05.21
18
לא היה מחסום תפסיקו להאמין לכל קונספירציה
מנחם05.05.21
17
אם אני הייתי רואה את זה אני הייתי מת רק מהטראומה והפחד!!!
אנונימי06.05.21
16
הבן אדם עם טראומות, ראה מוות וגופות עם יסורי נפש שילוו אותו כל החיים. מחשבות על אנשים שלא יכל להציל.... ואתם מראיינים אותו ומדברים איתו בדיוק על זה! תתבישו!
ללא שם05.05.21
מבחינה מקצועית, דווקא הדיבור על זה משחרר ומרגיע.
דוד06.05.21
15
מתוך דאגה לזולת? למשפחות? לחברים? מה טוב בזה? או כדי להוסיף רייטינג? לא תעמוד על דם רעך. רשעות לשמה.
בשביל מה לפרסם?05.05.21
14
עכשיו תדאג לעצמך. לך לטיפול. מגיע לך לחיות בשמחה
נשמה טובה05.05.21
13
כאילו הציל עולם מלא! זכית זכית
ישראל06.05.21
12
השם יתן כוח לכול המשפחות ובזכות כול הצדקים שנפטרו ישלח משיח ויהיה תחית המתים...לא אלמן ישראל
שי05.05.21
11
נחמ"ש התותח אין עליך!!!! לך לטיפול אל תוותר תטפל אחרת זה לא יעזוב אותך אוהבים אותך אח בלב
11805.05.21
10
מזעזע!!!!!!!
אני06.05.21
9
תהיה חזק צדיק אחד!!! אתה צדיק גדול רואים עליך עברת לילה נוראי וכולנו תפילה שממש בקרוב תהיה תחיית המתים תוכל לחבק את כל מי שהושיט לך יד...ולא יכלת להציל אותו... את החבר שלך מבית הכנסת, את הילדים והמבוגרים, נשיר כולנו בבית המקדש השם הוא האלוקיםםםםםםםםםםםם ❤❤❤❤❤
יהודיה06.05.21
8
הוא כהן
ללא שם05.05.21
7
די ... מלחיץ ממש נשמה הכי חשוב שתלך לטיפול ותצא בעזר"ה מהתראומה
רחלי05.05.21
6
למה חתכתם את תחילת הסיפור? איך הכול התחיל? מה אתם מסתירים?
יהודית06.05.21
עם קצת סבלנות, הראיון המלא ביום חמישי בלילה
אליהו06.05.21
5
נשמה שלי תהיה חזק שמע ישראל ד' אלוקינו ד' אחד
שמעון 05.05.21
4
עצוב. מנסיון אישי של כל שנה במירון, המסדרון הזה תמיד היה מועד לפורענות, משום שכולו ירידה תלולה (ועם רצפת ברזל, שקצת מים גורמים להלחקה), וברגע שצריך לקראת הסוף להיסתובב ימינה לגרם המדרגות, מרוב שיש ציבור גדול, לא רואים שיש מדרגות בכלל, כי זה נראה המשך הירידה התלולה, ואני כמו רבים בשנים עברו זוכר את ע
פלוני05.05.21
3
אוי טאטע געוואלד
שלמה05.05.21
2
אנשים עולים וצועקים להם לא לעלות. והם ממשיכים לעלות. למה?
איש05.05.21
1
יהודים מאמינים שיש דין ויש דיין והעולם אינו הפקר ולפיכך לא רק המשטרה שהתקשתה לעמוד בלחצי העמותות החרדיות העברייניות ונתנה אישור לאירוע אלא גם כל מי שהיה קשור למחדלי התחזוקה יתנו את הדין .אפילו אם הדבר הוא גרמא -על גרמא בדיני שמיים חייבים.
משה05.05.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24