כיכר השבת

פעל משיקולים פוליטיים?

הפרוטוקול המשטרתי נחשף: מי האשם באסון הנורא במירון

כשבוע וחצי קודם לאסון מירון, התכנסה צמרת המשטרה, בכדי לדון בסוגיות האבטחה המורכבות, בל"ג בעומר במירון; מפרוטוקול הדיון נחשף, מי לא התעניין במספר המבקרים ואישר את האירוע (אקטואלי)

20
קובי אטינגר | כיכר השבת | י"ז בתשרי | 23.09.21
מירון תשפ"א
מירון תשפ"א (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בשבוע הבא, הדיונים של וועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון - יימשכו, לאחר שיצאו לפגרת חגים, ב'ידיעות אחרונות' ו-ynet, חשפו הבוקר (חמישי) את הפרוטוקול המשטרתי, מישיבת ההיערכות שהתקיימה במשטרה שבוע וחצי לפני ל"ג בעומר.

באותה ישיבה השתתפו, המפכ"ל קובי שבתאי, מפקדי המחוז הצפוני, אגף התנועה, אגף מבצעים (אג"ם), משאבי אנוש והיועצת המשפטית של המשטרה. הדיון בישיבה היה על סוגיות האבטחה, קורונה, חלוקת אחריות ושמירה על הבטיחות בצירי הגישה העמוסים למירון.

על פי הפרוטוקול שנחשף, רוב הסכנות שסומנו מראש - כולל העומסים בצירים הבעייתים - התגשמו. המסמך אף צפוי להגיע לוועדת החקירה וכמובן להשפיע על קבלת ההחלטות.

על פי הפרסום, מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא, שפיקד על האירוע בשטח, היה בין אלו שהתריעו על הסכנות, אך נראה שהמפכ"ל הוא זה שראה את הסכנות ונתן את האישור, כאשר הוא עצמו הורה באופן סותר: "יש להעביר מסמך לר' המל"ל לפיו עמדת משטרת ישראל הינה שככל שיהיו הגבלות (בנושא קורונה), משטרת ישראל לא תוכל לבצע פעילות אכיפה", לאחר מכן, בסיכום הדיון, אמר המפכ"ל: "יש להתיר כניסה מלאה של אזרחי המדינה להר מירון ולחילופין סגירת ההר למבקרים".

שביל המוות

באותה ישיבה דיבר המפכ"ל על שביל המוות ואמר: "סוגיות אלה מחייבות ריכוז מאמץ וקשב במסגרת ההיערכות, לאור ריבוי המשתתפים בתא שטח קטן ומוגבל והסכנה המוחשית לחיי אדם. צריך פריסת כוחות מתוגברים להכוונת והסדרת התנועה" ועל "שמירה על ציר פינוי וציר מילוט פנויים".

על פי הפרסום בידיעות אחרונות, המפכ"ל אגם הנחה לשים דגש על בטיחות ואבטחה והיערכות לשריפות ותיאום מול מד"א וכבאות. וכן ביקש להפעיל רחפנים ומערך אווירי, כולל בלון תצפית של צה"ל ואפשרות לפינוי עם מסוקים.

לפי הפרוטוקול, ניצב שמעון לביא, ביקש להגביל את מספר המתפללים בל"ג בעומר ל-10,000 איש; "המלצתי על מתווה — מסלול אצטדיונים 10,000 משתתפים בהר, מתחמי ההדלקות בשלושה מפלסים שונים. תו ירוק, בכל רגע נתון נכנסים 10,000 אנשים. המתווה מאתגר אך אנו חייבים לקבל החלטה".

ראש אגף המבצעים בזמן מבצע מירון היה ניצב אמנון אלקלעי, שדיבר על הסכנה הטמונה בצפיפות האדירה במקום ואמר: "התכלית – שלום הציבור. האיום הגדול – צפיפות ותשתיות. צריך להיות מוכנים לאירוע רב נפגעים, ומוכנות לעומס כולל תוכנית לדילול קהל על ידי אגף התנועה".

בדיון נכחו גם נציגי מד"א וכיבוי אש שהתחייבו לשלוח לאירוע 70 לוחמים. כמו כן, בצה"ל הבטיחו כי כיפת ברזל תיתן כיסוי בשעת האירוע, והצבא תגבר את המקום ב-14 לוחמים של צוות חילוף מיוחד.

חלק ניכר מהדיון, עסק כאמור בקורונה וההשלכות, היועמ"שית של המשטרה דאז אמרה בדיון: "ככל שמתווה משרד הבריאות יהיה מבצעי – לא נוכל לעמוד בו. מציעה שלא להתוות מתווה מטעם משטרת ישראל שלא נוכל לעמוד בו". לדבריה הצטרף גם ניצב בועז גולדברג, שאמר: "מצטרף לדברי היועמ"ש – הר מירון יהיה מלא וקשה לשלוט על ההר. מציע להיערך להר מלא".

הדיון המשיך והקצינים המנוסים בשטח נתנו את האזהרות שלהם - לפי הניסיון שיש להם באירועי ל"ג בעומר במירון, אך על פי 'ידיעות אחרונות', מי שבסופו של דבר סיכם את הדיון היה המפכ"ל שבתאי, שהחליט לתת אור ירוק ולהתקדם עם האירוע כמתוכנן, גם בזמן אמת עלו נגדו הטענות, כי הוא מושפע מלחצים פוליטיים, לאפשר כניסה חופשית למירון. דבר זה מוכח מהפרוטוקול, שם נכתב בשם המפכ"ל: "יש להתיר כניסה מלאה של אזרחי המדינה להר מירון ולחלופין סגירת ההר למבקרים באחריות ראש אג"מ".

במקביל, מהמסמך שנחשף, לא רואים התעניינות של המפכ"ל ושאר הבכירים, בנוגע לכמות האמורה להגיע למירון, והכי גרוע - תרחישים של הפצצות נלקחו בחשבון, אך לא נלקח בחשבון התרחיש של הימחצות אנשים בגלל עומס, ונוהל טיפול ופינוי במקרה כזה. לבסוף, אפילו לא הוצגו בישיבה האישורים הנדרשים מכל הרגולטורים, למשל כיבוי אש. שכן אם היו מבקשים זאת, היו מגלים שאין כי הם כלל לא התקבלו.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לפרסום: "האירוע מצוי תחת בדיקה של ועדת חקירה ממלכתית ועל כן, בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים".

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
ועדת החקירה צריכה לחקור את דרעי שלחץ שלא יהיו הגבלות.
נועם23.09.21
16
באותו הרגע ידענו כולנו המשטרה אשמה לא צריך כיבוס תקשורתי אנשים שחזרו מהמתים תיעודים אפילו שהמשטרה העלימה ראיות ומצלמות עדיין היו תיעודים פרטיים ועדותם של כוחות ההצלה השוטרים הם הרוצחים הכי שפלים במדינה הלוואי יד ה' תהיה בהם
הקול השפוי26.09.21
15
מה עם העסקנים החריידים ?
רבנו23.09.21

הצגת כל התגובות

14
כל הכבוד למשטרה המקצועית שלנו. היה להם ישיבה והעלו את הסכנות ואת התכנונים, לעומת העסקונה החרדית שעשו בבוקר פגישת כספים במקווה.....
חרדי23.09.21
13
לעולם לא יצליחו למנוע הגעה למקומות קדושים ואם זה לא יהיה בדרך ישרה זה יהיה בדרך עקיפה כלומר במכות ודם כי כולם יודעים שהרבה חסידים סוברים ששוטרים הם נאצים וכד' ולא משנה מה יהיה זה תמיד ישאר ככה לכן הדבר הכי חכם זה לפתוח את כל הצירים וכל המעברים כדי שיהיה מקום לאנשים לעבור כי תמיד ישאר צפיפות
משה 28.09.21
12
אסור לתת כוח פוליטי למפלגות החרדיות !!! הם מסוכנים כשלעצמם, ומסוכנים ביותר לציבור !!!
אורי23.09.21
11
טיקבקתי בעבר שהמפכל הזה הוא נאכס קללה חבל עכשו הבנתם
ללא שם23.09.21
המפכ`ל הזה הוא אידיוט גמור שלא מסוגל לנהל חנות מכולת ראינו זאת גם בפרעות הערבים. ביבי מינה אותו כי ביבי רצה מישהו ולש ועלוב שיוכל לשלוט בו.הוא גם לא עמד בלחצי דרעי וביטל את כל ההגבלות,מעניין שדרעי שוב מתחמק מאחריותו.
רפאל23.09.21
10
אם לא חשבו שניתן יהיה להאשים את ביבי דרך דרעי או אוחנה, לא היו חוקרים את אסון המירון. את מי מהצפונבונים האשכנזים זה בכלל מעניין
ללא שם23.09.21
9
התמונה מתבהרת: הפוליטיקאים לחצו על המפכ"ל להכניס להר את כולם בלי הגבלות, והוא אישר את זה ורק למען הפרוטוקול מטעמי שיקולי כסת"ח הוא ציין שזה מסוכן.
אלי23.09.21
8
האשם הראשי במוות הם השוטרים שמנעו את זרם האנשים בירידה מהגשר, גם שראו שחרדים נחנקים מול העיניים - המשיכו להפריע. האשמים השניים הם חבורות ה"בחורים" שעושים מישחקי דחיפות וחיכוחים באירוע.
יוסי23.09.21
צודק במאה אחוז
משה 28.09.21
7
יש להבדיל בין מגבלת כמות אנשים על ההר מטעמי בטיחות - שלא הייתה, לבין מגבלה של כמות אנדים מטעמי קורונה. כל ההקלות והאישורים להכניס עוד אנשים שביקש דרעי ואחרים היו בגלל שמשרד הבריאות רצה להטיל מגבלות קורונה שלא היה בהם טעם. עכשיו מנסים להפיל על זה את האסון. האסון נגרם בגלל המשטרה ולא בגלל מגבלת כמות ה
ללא שם23.09.21
6
הכתובת היתה על הקיר שנים. הכתובת היתה על הקיר שנים.לדעתי הרבה אשמים יש כאן.גם בציבור החרדי וגם אנשי משטרה/אנשים שבתוקף תפקידם הציבורי חייבים לקחת בחשבון אסונות כאלה כתוצאה מצפיפות כזו. אפשר לאמר שזו גזירת שמים. אך לא סגרו את כל הפינות לפני. נורא לאמר זאת אבל אנשים בעלי תפקידים משמעותיים
ללא שם23.09.21
5
המפכ"ל קובי שבתאי נכנע ככל הנראה ללחצים של השרים והפוליטיקאים לא להגביל את הכניסה להר. אם יש לו שכל אז הוא בוודאי יטיל בעדותו בוועדת החקירה את האחריות על הדרג הפוליטי.
מנחם23.09.21
4
המשטרה בעצמה חסמה את מד'א שלא נתנה להם להיכנס להר קודם האסון את זה לא יגידו וכנראה שלא יפרסמו את זה
נהג אמבולנס23.09.21
3
רק אני לא מתאוששת מאסון מירון??
בוכה כל כתבה וכל פעם שנזכרת בזה23.09.21
2
לציבור החרדי אין שום אחריות ?
רון23.09.21
1
שווינגר גם אישר ולחץ בעזרת דרעי שיגבירו את מקסימום החוגגגים..
גם23.09.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24