כיכר השבת

הקצין המואשם - מאשים

מרציאנו: "במגזר אין הפגנות; יש הפרות סדר והתפרעויות"

"כל המגזר החרדי יצא להדליק מדורות", האשים נצ"מ שימי מרציאנו בעדותו במשפט המתנהל נגדו; מרציאנו חשף כי בניגוד לעבר, "היום אנו משתמשים בקלות במכת"ז, פרשים וגם באלות" (אקטואליה)

32
חיים גולדברג | כיכר השבת | י"ב בכסלו | 16.11.21
שימי מרציאנו
שימי מרציאנו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90     )

נצ"מ שימי מרציאנו, מפקד תחנת 'לב הבירה' בירושלים, העיד היום (שלישי) במשפט שמתנהל נגדו בכתב האישום שמייחס לו "תקיפה סתם" של שני מפגינים קטינים חרדים, ופרס את כל היחס המשטרתי למגזר החרדי, כאשר בדבריו הוא הכליל את כלל המגזר החרדי, אותו האשים בהפגנות והתפרעויות קשות.

מרציאנו התבקש על-ידי מהמחלקה לחקירות שוטרים לספר לבית משפט על התנהלות המגזר החרדי בתקופת הקורונה, והוא סיפר: "יש עשרות, אני אקח שתיים משמעותיים, האחת זה ל"ג בעומר, עם כניסתי לתפקיד, שיא הקורונה, סגר, איסור התקהלויות, המגזר החרדי כולו ואני לא אוהב להגיד מגזר חרדי כי כל חסידויות היא בפני עצמה ואני מרשה לעצמי ואומר שכל המגזר החרדי יצא להדליק מדורות וכל מדורה מרכזת סביבה מאות ובמקומות גדולים אלפים ואתה גורם לעצמך להיכנס לעימותים פיזיים כדי לנסות לפזר אותם וכאן אני אומר בעדיפות בלי שום אמצעי אלא רק עם שוטרים.

הדחיפה והסטירה (צילום: מוטי קסטל, ערוץ 20)

"דוגמא שניה, שהיא משמעותית עבורי זה קיום הלוויה שיצאה ממאה שערים וכמובן אותה חסידות לא הקשיבה להנחיות מדינת ישראל ולאיסור התקהלויות, ואני מזכיר שגם בתקשורת תמיד דאגו להזכיר שמספר מצומצם של משפחה גרעינית ופה הם יצאו באלפים. ניסינו למנוע מהם תחילה ואז בכיכר השבת נזרקו עלינו עשרות אבנים סלעים שאחת פגעה באחד הקצינים שלי בראש והוא התמוטט באותו רגע והובא לבית חולים ועבר שלושה ניתוחים וזה המקום לומר שאבן הורגת. אבן שנזרקת עליך הורגת. חוויתי באירוע שאדם שנסע לארמון הנציב בשנת 2014 נזרקה עליו אבן שקיפחה את חייו.

מרציאנו נשאל, על המאפיינים הספציפיים של הפרות סדר במגזר החרדי בהשוואה לאמצעים שעמדו באותה תקופה על מנת להתמודד עם אותם הפרות סדר.

"במגזר החרדי אין הפגנות", הוא אומר, "במגזר החרדי יש הפרות סדר ויש התפרעויות קשות. אף פעם במגזר החרדי לא באים להגיש בקשה להפגנה כמו שקורה במרבית ההפגנות במדינת ישראל גם אם לפעמים יוצאות משליטה. הם מחליטים שהם יוצאים לשטח, לעיתים אנו יודעים זאת מודיעינית ולעיתים לא. הם פשוט יוצאים לפגוע בכל מה שמחליטים לפגוע, לרוב זה בא לידי פגיעה בשוטרים כי אנו האנשים שנמצאים מולם בחזית. זה מה שקורה במגזר זה באופן קבוע".

עו"ד דב גלעד, הסנגור: מה הכלים שעומדים לרשותך?

מרציאנו: "אני יכול לומר שמה שעמד לרשותנו זה בעיקר שוטרים. לצערי כמעט תמיד באופן מצומצם ביחס לכמויות של מפגינים וזה הכל. כלומר קיימים במשטרה אמצעים אבל בעת ההיא אל מול מגזר זה, המדיניות היתה של אי שימוש באמצעים. לעומת זאת היום אנו משתמשים בקלות במכת"ז, פרשים וגם באלות בהתאם לעוצמה של ההפגנה שקיימת וכמובן שימוש באמצעים תמיד ולעולם יינתן על פי פיקוד המחוז וגם כאשר הדרגה שלי גבוהה. אישור האמצעים יינתן על ידי מפקד המרחב או מפקד המחוז".

עו"ד דב גלעד, הסנגור: "אתה אומר מדרג, תסביר את המנעד שקיים בנושא זה".

מרציאנו: "יש הפגנה, יש הפס"ד (הפרת סדר. ח"ג), יש הפגנה אלימה ויש מדרג של עצמת אלימות והתנגדות שקיימת באותה הפס"ד שיש הפגנה לא משתמשים באמצעים היא הפגנה לגיטימית ואפשר למחות ואפשר להרים שלטים ואפשר לצעוק, שיש הפס"ד, ירידה לכביש סיכון חיי אדם תקיפת אזרחים ושוטרים. אנו משתמשים באמצעים שונים כדי להתמודד עם אותה הפס"ד ויכול להיות שימוש בכוח ואחר כך שימוש באלות ויכול להיות שימוש בפרשים במכת"ז והבסיס שלו זה גם ירי כדורי ספוג.

"באירוע זה לא השתמשנו בכלום אלא רק בידיים משום שזו היתה המדיניות בתקופה זו. בשום הפגנה ושום אירוע במגזר החרדי, לעומת בלפור ששם השתמשנו במכת"ז, לא נתנו אישור לשימוש באמצעים. אני יכול לומר כהערה, אם היו נותנים לי להשתמש במכת"ז באירוע זה, האירוע הזה היה מסתיים 10 דקות עובדתית כי זה מה שאנו עושים באירועים האחרונים כולל אתמול בלילה בבר אילן".

מרציאנו המשיך וסיפר כי "ב-15.10.20 ניגשתי לעשות בקרה על שעות הבוקר המאוחרות בתאי השהייה של תחנת לב הבירה ואז ראיתי שם מספר עצורים שוטרים ואת איתמר בן גביר ששימש בתקופה הזאת כעו"ד. היתה התנהלות שלו אל מול קצין החקירות שלי בהקשר לשחרור של אחד העצורים. הוא פנה לעזרתי ואמרתי לו שכל מה שיסכם עם קצין החקירות אני אעמוד על כך שיתקיים.

"סיימתי את השיחה ניגשתי למשרד. אחרי כמה דקות נכנס איתמר בן גביר למשרד שלי, שוחחנו על העצור שהוא ביקש לשחרר ואמרתי לו שכל מה שסוכם יהיה ואז הוא בעצם אומר לי "אני מכיר אותך". אפשר לגשת למח"ש לעשות סולחה קטנה, ניתן לילד פיצוי ונגמור את העניין. אני לא הגבתי. אמרתי לו שאני לא מדבר על הנושא הזה והוא עזב את המשרד. שניה וחצי אחרי שיצא התקשרתי לקצין אח"מ מרחבי סנ"צ אלי כהן ואמרתי לו על תוכן הדברים שאיתמר היה אצלי במשרד. הוא אמר לי באותו רגע להעלות את הדברים על הכתב ולא צריך לעשות עם זה שום דבר. כתבתי את המסמך כפי שמופיע בפני ובזה נגמר הסיפור".

מרציאנו נשאל האם הקורונה התאפיינה בסממנים מיוחדים בהשוואה למשברים שהכרת קודם לכן, והשיב: "אני 25 שנה במשטרה וזו אחת התקופות המורכבות והקשות ביותר לאיש משטרה עם התנהלות שאף אחד לא מכיר עם הרבה מאוד התנגדויות וצריך להביא לביטוי בתפקוד שלי ובהתנהלות של התחנה שלי מול אותה תופעה של סגר של אנשים שמתקהלים בבית לא לתת להם להתקהל וללכת עם מסיכה דברים שאף אחד לא חווה אותם והרוב בה בפתחה של משטרת ישראל שהיתה צריכה לאכוף את זה".

"כמו שאמרתי", הוסיף מרציאנו בעדותו, "80 אחוז מהאוכלוסייה שאני מפקד ואחראי היא אוכלוסייה חרדית והאוכלוסייה חרדית היא קהילה סגורה, בנויה מחסידויות רבות שכל חסידות יש אדמו"ר, גבאי ועסקנים שמנהלים אותה וכל חסידות בעצם מקבלת החלטות לעצמה והצורך ויכולת להעביר מסר אחד הוא כמעט בלתי אפשרי בפעם אחת ולכן שרוצים להעביר מסר, צריך לעבור בין כל החסידויות בטח המשפיעות ולהעביר את המסרים שאנו רוצים להעביר בין אם זה בהתנהלות שלנו ובין אם זה מדיניות של אכיפת החוק כפי שבאה לביטוי בהחלטות מדיניות ממשלתיות. וכך עשיתי.

"בשלבים הראשונים של הקורונה אני מזכיר שזה האירוע עצמו היה חג סוכות, סגר, שהוא משמעותי עבור האוכלוסייה החרדית שרוצה להתקבץ בסוכה ולעשות את המנהגים והתפילות וכדי למנוע זאת פשוט עברתי חסידות חסידות שלבכירות ביניהם הלכתי לאדמו"רים והגיעו אליי לפגישות וזה חלק ממדיניות שלי בעבודה באופי שלי בכלל ובעבודה בפרט. מדיניות של שיח של הגעה להבנה וכמה שאפשר לפתור דברים בפגישות, עדיף על כל דבר אחר".

על ההפגנות בלפור והמחיר האישי שהוא משלם, סיפר: "ההפגנה התאפיינה ברעש עצום מחרישות אוזניים תופים וכל דבר אחר שעושה רעש ואני כאחד שנמצא כל שבוע במקום בסופו של דבר יש לי נזק באוזניים, זה קיים ונקבע על ידי רופא".

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
מי שקצת עיניין בראשו, אדם שנותן את החיים שלו לטובת תושבי ירושלים. לא נח לרגע. ציבור שמתפאר בערכים, אם היתה לכם הכרת הטוב לאחד האנשים בזכותו אתם ישנים בשקט בלילות. סמל לאיכות ואנושיות.
ללא שם17.11.21
21
מראה כמה השוטרים אפסיםם תתביש לך אני מעולם לא הלכתי להפגין ואני מגנה את ההפגנות בכל תוקף ואני חרדיה גאה איך אתה מעיז להכליל חרדים עם משוגעי מאה שערים ועצניקים האלה איך??? זה מראה כמה אתה מפגר שנתת סטירה לילד שעבר ברחוב איזה תירוצים מגוחכים מאיפה יצאו לך מאיפה !!! אל תעיז להכליל את כל המפגינים האבל
שוטרים אפסיםם16.11.21
לא כל הערבים טרוריסטים אבל כל הטרוריסטים ערבים. אבל אסור להכליל....
לא כל הערבים17.11.21
את מתלוננת על הכללות? שמת לב כמה הכללות עשית בתגובה שלך? איפה קנית את כמויות הטפשות שלך?
איזו טפשה את17.11.21
מה לעשות כמה שוטרים מרביצים ומתנהגים בצורה אלימה או שונה ומפלה לחרדים כולם אוקי אז אולי זה היה נשמע הכללה אבל מה לעשות שמעטים ובודדים השוטרים או לפחות אלו שנהגו ככה בתקופת הקורונה גרמו לי להאמין בזה וזה לא אחד ולא שתיים אז זה כבר נהיה רוב השוטרים! החרדים שמפגינים הם קבוצה קטנה של אנשים קיצונים אבל
אני 17.11.21
אתה חי במערה?!
איש המערות17.11.21
20
לשמאל זו הפגנה דמוקרטית לחרדים זה התפרעות...לשמאל זה חופש דיבור לחרדים זה הסטה וכו וכו וכו
יופי שמציף את הכיעור16.11.21
אחי, חופש הדיבור זה להתכנס בככר ספרא ולהניף שלטים. מי שמפריע לעבודות ציבורייות ומשחית ציוד, הרי זה מדמה בנפשו שהדמוקרטיה נותנת לו חופש התפרעות.
רפאל17.11.21

הצגת כל התגובות

19
לא נעים אך עובדתית יש בזה הרבה מן האמת לתשומת לב של אנשי הפלג -כך אתם נראים.
בני16.11.21
18
אם זה היה קורה לערבי מה התקשורת היתה אומרת...................
ב17.11.21
17
מרציאנו? יש לו שם של עבריין. והעבריין הזה אמור להגן עלינו מעבריינים כמוהו? גועל נפש!
מרציאנו?16.11.21
מה הכוונה "שם של עבריין"? בבתי הכלא יושבים אנשים מכל העדות ומכל המגזרים.
רפאל17.11.21
16
האיש הזה הוא אנטישמי נאלח, זרע עמלק, הקב"ה עוד יכנס בו בע"ה באבי אביו וינקום בו על החילול ה' הנוראי שהוא עושה, איכסה!!!
אנטישמי נאלח16.11.21
15
אם קשה לך תתפטר אין דבר שמצדיק ומתיר לנציג ציבור התנהגות ברברית
אם קשה לך תתפטר16.11.21
14
השותרים חצופים מיסכן...................
קובי17.11.21
13
צודק ב 100%. התגובות של המשטרה להתפרעויות החרדיות, היו קלות ומתונות מדי. מדובר ברוצחים פוטנציאליים. למשל מדורות לג בעומר המהוות מצוות עשה של יהרג (מקורונה) ואל חעבור.
מכתזיות16.11.21
12
ההכללות שמרציאנו עושה על המגזר החרדי כולו, הוא על גבול האנטישמיות
ברוך17.11.21
11
אבל הוא צודק
עצוב16.11.21
10
מדינת הפקר, האמת חייבת להיאמר, שאין לנו משטרה. בפירצה בחנות, בה עקרו כספת עם מאות אלפי שקלים ומצלמות עשו למשטרה את כל העבודה הקשה, הביאו נתונים, המשטרה הפחדנית שחררה אחרי יום את בן המיעוטים. אבל על החרדים הם גיבורים...
קל להכנס בחרדים16.11.21
אדוני יודע הכל?! המשטרה לא מפחדת מאף אחד עושה את העבודה שלה במקצועיות.
אברך17.11.21
9
הוא צודק! אין הפגנות יש התפרעויות זה המשפט הכי מדויק ששמעתי
חרדית16.11.21
כן, מדויק ממש.
חרדיה17.11.21
8
זכות ההפגנה שמורה רק לשמאל
אבי 16.11.21
7
לצערנו הוא צודק, מי שעושה הפגנות פרועות בלי רשיון לא יכול לדרוש התנהגות אנושית של המשטרה
צבי16.11.21
במדינת ישראל לא צריכים רשיון להפגין, כאן לא הרפובליקה העממית של סין.
טמב17.11.21
6
מדוע הנציגים החרדים בכנסת לא מעלים את בעיית בזבוז המים בשטיפת כלים בגלל התייקרות החד פעמי.
יהודה16.11.21
5
הבן אדם צדיק! גאים בכם השוטרים!
חרדי16.11.21
4
אדם מדהים שימי מרציאנו מנסה להגיע להידברות כל הזמן מול כל החסידויות כולת העדה החרדית והקיצונים. תמשיך ככה איש יקר
ללא שם16.11.21
3
שימי מרציאנו הוא הבן אדם הכי טוב שאני מכירה
.16.11.21
2
איש מסכן, לדעתי אין שום אדם שעושה רע אם לא רע לו, צריך לרחם עליו, אבל מצד שני למצות עמו את הדין כי זה מחויבותנו בתוך חברה!
איש16.11.21
על המתפרעים צריך לרחם. מי שטוב לו אין לו כל סיבה ללכת יום-יום להתפרע.
רפאל17.11.21
1
אחד ההזויים... מדבר על כל המגזר החרדי ואפילו לא יודע שלא כולם חסידויות וחסידים...
מצדרביעי16.11.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

"לא נתן שישפיע עליו"

עדות מצמררת: החסיד שלא ראה מעולם את הבת שלו

ישכר זלמנוביץ | 11:02

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24