כיכר השבת

"כדי להציל אחרים"

מישהו פגע בילד, ללכת למשטרה?; מרן שר התורה: "מותר"

לפני כעשרים שנה, נשאל מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, האם מותר לפנות למשטרה נגד אדם שפגע בילד? והשיב בנחרצות: "מותר, כדי להציל אחרים"; התיעוד מהפסק, נחשף כעת (חרדי)

67
כיכר השבת | ט"ז בשבט | 18.01.22
(צילום וידאו: באדיבות המצלם; תמונה ראשית: יעקב נחומי - פלאש 90)

חשיפת 'כיכר השבת': בצל ההתעוררות הציבורית בשבועות האחרונים על כל הנושא של הגנה על הילדים מפני פגיעות והשיח כיצד אמורים לטפל בפוגעים, 'כיכר השבת' חושף סרטון וידאו, מלפני כעשרים שנה, ובו פסק של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי בנושא.

בסרטון, נשאל מרן הגר"ח קנייבסקי, על-ידי השואלים: "יש לי לצערי בן דוד באמריקה שמישהו פגע בילדים שלו. מה עליו לעשות? הוא רוצה לברר את העניין, והוא שואל האם הוא יכול לערב את המשטרה?".

הגר"ח קנייבסקי מבקש לחדד: "מה השאלה?".

והשואלים מסבירים: "מישהו פגע בילד בן 11, והוא שואל האם מותר לו לפנות למשטרה ולהתלונן שיש כאן 'מנוול'?".

הגר"ח קנייבסקי מכריע בנחרצות: "מסתמא מותר לו כדי להציל אחרים. כדי להציל אחרים זה אפשרי".

השואל, מוסיף ותוהה: "הוא לא צריך ללכת לפני כן לבית הדין?".

והגר"ח קנייבסקי משיב: "מסתבר. הסברא היא שמותר להציל אחרים".

דבריו הנחרצים של הגר"ח, שנאמרו, כאמור, כבר לפני שנים רבות, מעידים כי גדולי ישראל לא נוקטים בסלחנות כלפי הפוגעים, והיעד בטיפול בהם הוא להציל אחרים מידם, למנוע פגיעות נוספות - ולשם כך, אם צריך, גם תלונה במשטרה מותרת.

תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
אם בא לבית גנב לא הולכים לרב אלא ישר למשטרה לה בנושא כזה חמור יש בכלל שאלה?
א19.01.22
סתם כך ללא קשר, אני מכיר יהודים שגם אם בא אצלם לבית גנב, הם לא הולכים למשטרה הציונית, (כן אני וזכר כזה מקרה)
119.01.22
רק משוגעים הולכים למשטרה הציונית, אתה ממשוגעי הדור? המשטרה מכים חרדים חפים מפשע ולא יתכן שלא נחרים אותם. המשטרה הרגה 45 מתפללים במירון ואתם תלכו למשטרה להתלונן?
יהודי אמיתי20.01.22
35
מסתמא ומסתבר ..... ענה בנחרצות .... מה קרב מאסף על גדולי ישראל ?
james19.01.22
34
בוקר טוב ליטאים!
אויפגעוועקט18.01.22

הצגת כל התגובות

33
בכל הפרשה הזו היה הגר"ח חכם ומאוזן בדומה לכמה אדמו"רים. הזכיר לי כמה חשוב שיש מישהו כמוהו שגם אישר לאחרים לתת לנושא במה וד"ל. לעומת זאת זה ממש טראגי שמישהו אחר שגה שגיאה נוראה ועם כל הכבוד לגדולתו הוא חייב לחזור בו . הוא חייב לומר בקול ברור אני מאמין לנפגעות ופרסום אינו תמיד רע והמפרסם אינו בחזקת רו
גדול וענק 19.01.22
הרב לא אמר כלום כי אף אחד לא סיפר לו כלום
חצוף! 20.01.22
32
מצחיק שכל פוחז וריק כותב בביטחון גדול מה מותר ומה אסור בכל התחומים. הרבה התברכו בחכמה עילאית,שמקורה מהלכלוך או מהטיפשות .
אברהם19.01.22
31
מסתמא זה נקרא נחרץ?
רמאים18.01.22
30
למשטרה כן, לעיתונים לא!!! לווטסאפ לא! לפרסם ולדבר ולבייש אותו ואת משפחתו - לא!!!!!
מ.ע.18.01.22
אדון לך ללמוד סליחה אבל תירגע בבקשה. אתה לא מבין במאית מה החפץ חיים בכלל התכוון. יש כאן שאלה מאד מאד רגישה ואתה ישר קופץ לדברי החפץ חיים. תהיה מתון בדין, ואל תדון חברך עד שתגיע למקומו. לא מפרסמים יהודי סתם על פגיעה. אך ורק על רצח ודברים יותר רציניים. אתה וכל הדור שלכם לא שקולים בדין.
בן 101 שנים20.01.22
אם הוא עבר ושנה אז אינו בכלל עמיתך, ומותר לדבר עליו לשוה"ר בכל דרך (חפץ חיים)
לך ללמוד19.01.22
29
מנדבליט הרס את המדינה נתן גושפנקה לישמעלים לישלוט בארץ ישראל הקדושה יגיעו ימים אזרחים יפחדו לצאת מהבתים לא לעשות שום עיסקה
ללא שם21.01.22
28
עשרים שנה חיכו לפרסם ענין של פיקוח נפש! תמוה!
שרה19.01.22
27
ברור שמותר השאלה אם זה פתרון יעיל
יענקי18.01.22
כשאדם מת או בכלא הוא טכנית לא פוגע.
חיים19.01.22
זה ממש אכזרי להרוג בנאדם שפגע בילד. שים לב הוא לא רצח ילד ולא הרג אותו , רק פגע בו וברגע שהדבר נודע אותו אדם יפסיק לפגוע בילד. ללכת למשטרה זה לטחון מים. כי לא פתרת את הבעיה , יש עוד פוגעים אחרים מסתובבים. הפיתרון להתפלל לשם ית' ולומר תודה גם על מה שנראה רע בעיניך. יש עמותות שמטפלות במסכנים כאלה שיש
צדיק המסיכות20.01.22
26
אדם דקר ילד ורצח אותו. מותר ללכת למשטרה? בטוח? רגע.. זה לא לשון הרע? אבל מה עם ההורים של הרוצח? ובת זוגו? וילדיו? והשכנים שלו? והמתפללים במניין? זה ממש הוצאת שם רע לא? זה לא חילול השם? לא עדיף לטפל ברוצח בתוך הקהילה? כן.. לתת לו להסתובב חופשי אבל הוא אמר שמתחרט לא? אז בטוח מותר לפנות לשלטון החוק ול
ללא שם19.01.22
25
אם צריך כביכול לפרסם לתקשורת, אז לכו כבר לתקשורת הערבית, ותפתחו את כל הבעיות שיש אצל החרדים, קדימה לכו לערבים ותספרו להם, והם יטפחו לכם על הגב, יתנו לכם כמה שקלים, ואתם תרגישו שעשיתם מצווה גדולה. אין הבדל בין לספר את זה לשמאלנים מ'הארץ' או לערבים!!!
שמאל שונאי ישרל19.01.22
24
מגוחחים הם חלק מהתגובות פה שמדברים לא לפנות לתקשורת החילונית וכו'...או לשון הרע וכו' וכו' כי אין תוכם כברם חד משמעית...וזה אירוניה לשמה!!! הקב"ה ימשיך להוקיע כדרכו שלו את כל המתחבאים מאחורי איצטלה דרבנן והדברים מפורשים וברורים בכל התורה שבע"פ לאורכה ולרוחבה שתחילה הקב"ה רומז לאותו אדם בינו לבין עצמו
כולם במסיכה18.01.22
גם ע"פ הח"ח אדם שעבר יותר מפעם אחת על איסור מפורסם כמו ניאוף, אין יותר איסור לדבר עליו לשוה"ר גם ללא תועלת. כי הוא לא בגדר עמיתך, ולא משנה כמה כתבות הוא כתב!!!
מחויב לתורה19.01.22
כלל לא מגוחך, מרן רבי חיים אמר כבר בסרטון אחר שהתפרסם, ללכת למשטרה אבל בשקט, אין ענין לחלל את השם, ולספר לחילונים בעיות של החברה החרדית, לשיטתך הקלוקלה, שצריך דווקא לפרסם לעיתון הארץ שונאי נפשיך, את החטאים של החברים שלך, אז אולי תלך לערבים שונאי ישראל שיעזרו לך? אה? מתי היה אי פעם התקשורת החילו
א19.01.22
ל א' , סליחה אבל טעית. מה קורה כשמתלוננים במשטרה? סופו לצאת לתקשורת החילונית בין אם תרצה בין אם לאו. המשטרה תפרסם את שמו , בעצם זה לרצוח משפחה שלימה. למשטרה אין פרופורציות ברגע שהפרקליטות בשטח גמרנו. רצחת יהודי.
צדיק המסיכות20.01.22
23
כמה שטויות וסילוף בכתבה אחת.
יפת19.01.22
22
מי שפונה למשטרה זה מויסר ודינו כגוי גם ככה רוב החרדים דינים כמו גויים אז לא אכפת להם ,המשטרה תשים את זה בתקשורת הבאן האדם יתאבד ואז כולם יגידו חבל
רשעים19.01.22
למה אתה גונב למשה בן אברהם את שמו?
הרוצה בעילום שמו19.01.22
למשטרה כן לתקשורת שונאי החרדים לא! אפשר לפנות למשטרה, ללא התערבותם של החיות טרף מהתקשורת.
משה בן אברהם19.01.22
כן יאבדו כל אויבך ה
לאה19.01.22
21
עכשיו הוכחה שהרב אמר זאת. השאלה לאיזה פגיעה הרב התכוון והשאלה אם מה שהשואל התכוון נקרא פגיעה. שאלתי פגיעה מהי בשבילכם? אשמח לקבל תשובות. תודה.
צדיק המסיכות18.01.22
20
ברור שמותר
ללא שם18.01.22
אוי לך ואוי לשכניך. אתה חילוני גמור. למה אתה מסכים ללכת לחילונים? אתה לא מתבייש?
צדיק המסיכות20.01.22
19
הוא רק אומר מסתבר להציל אחרים מותר זאת אומרת לפי הפסק של ר חיים אם יש דרך אחרת להציל אחרים למשל להזהיר אותו שפעם הבא יילךלמשטרה או הרתעה אחרת לפי ר חיים אין היתר ללכת אולי צריך לנסות הרתעה אחרת ואם רואים שאין דרך אחרת אז צריך מורה הוראה וחוץ מזה ר חיים הוא לא פוסק הלכות כפי שהוא מעיד על עצמו גם הלכ
ללא שם19.01.22
אני הבנתי אחרת
י19.01.22
18
מותר ללכת למשטרה על טורף מיני, אבל אין חובה. אבל חובה לחס ילדים. עכשיו התבלבלתי לגמרי
אלי19.01.22
17
להסגיר חרדי שתורתו אומנותו למשטרת הגויים? אם כבר להקים משטרה של אברכים שמילאו כרסם בגמרא, והם ישפטו, והם יענישו.
נביא אמת18.01.22
16
יהיו כאלה שיאמרו שאין ברירה, ואני יענה שקודם כל יש ברירה, לך למשטרה, ואם לא די לך כביכול בזה, אז לך לשאולזון, לך לרבנים ותאיים עליהם שאם הם לא יטפלו בזה מיד, אתה מוציא את זה לחילונים, ויהיה חילול השם גדול, וזה יהיה נשק טוב שהמנהלים יתחילו לפעול מיד לזרוק את הפוגע מכל מוסד חינוכי.
119.01.22
בזה אני נוטה להסכים כי הייתי עד למקרה כזה בדיוק במוסד לבנות בירושלים שהייתה שם מורה עם בעיה נפשית כזאת סידרתית עוד מממקום העבודה הקודם שלה בנתניה שגם שם היו כמה מקרים חריגים מאוד. בירושלים היה באמת איום לפרסם זאת לתקשורת ומה שקרה בסוף זה שהיא יצאה משם לגברא בבני ברק נו ומה יצא מזה? כלום...עדיין מסתו
50%19.01.22
המנהלים בעצמם חלקם הם הפושעים וחלקים הם המסתירים ואני מכיר אישית כמה תתים בירושליים אבל אם אני ירשום את שמות אז לא יפרסמו כאן
חיים רבינוביף 20.01.22
15
אף אחד לא אמר שזה לשון הרע, במקרה וזה אמיתי, אדרבא מותר לומר לשון הרע "לתועלת לעוסקים בכך" כנגד פוגע, אבל מה הקשר ללכת לתקשורת החילונית שונאי נפשיך? לך אצל שאולזון, לך תעשה רעש בתקשורת שלך או במקום שלך, מה אתה הולך לשמאלנים שונאי העם היהודי? אתה חושב שהם כאילו רוצים לעזור לך? אם אתה חושב ככה, אז
10419.01.22
14
מי מטפל בפוגעים בחיידרים? מונעים את המקרה הבא???
ללא שם18.01.22
לצערי יש שתיקה עדיין במקומות מסוימים, ורצח הנשמה של הילד על הידיים שלהם.
הדס19.01.22
13
בשביל זה צריך רב? מה לא ברור שאם משהו פוגע בילד חובה לערב את רשויות החוק?
דניאל18.01.22
12
וזה אפילו בחוץ לארץ שזה הלשנה להסגיר ישראלי לידי אומות העולם. בארץ ודאי.
ש.19.01.22
11
שאילה: אם למשל התורכים או הפלסטינים היו שולטים בארץ, (כמו שהיה עד מלחמת העולם הראשונה לפני הכיבוש הבריטי), אז גם הייתם בעד ריצה לתקשורת הערבית המדינתית, לספר להם על כל פוגע חרדי? אז למה אתם כן בעד פרסום חרדים מקולקלים, בתקשורת השמאלנית (ששונאת את היהדות והחרדים יותר מערבים, ויש לי הוכחות אבל לא לעכ
119.01.22
ר' חיים דיבר על להסגיר לשלטון האמריקאי, לא היהודי. חוץ מזה אצל הטורקים זה רק עניין של שוחד ותו לא.
קצת שכל19.01.22
השלטון האמריקאי לא שונא יהודים וחרדים כמו עיתון "הארץ", יחי ההבדל. ויש לי ע"ז הוכחות מכאן ועד אמריקה, השונאים הכי גדולים לחרדים או ליהדות, זה עיתון הארץ וכדומה, "גדולה שנאת עמי הארץ, יותר משנאת אומות העולם לישראל" (פסחים מט ע"ב)
כן שכל19.01.22
לא צריך ללכת לתקשורת היא קשורה לענין הזה בכלל צריך ללכת למקום שמטפלים בבעיות כאלו כלומר משטרה בפרט כשיש אוזל יד בציבור המדובר . זה דבר נורה פשוט למה להתפלסף ולהסתבך
חיים19.01.22
ניכר שאתה לא תלמיד חכם ואפילו לא יודע את קורות העיתים של היהודים. אפילו בגולה בכל תקופה יהודים פנו לשלטונות באישור המרא דאתרא או גדולי הפוסקים בזמן בו היו גילויים של סטייה שהתקשו להתמודד עמם. אתה לא חי בעולם הלכתי וגם לא בעולם יהודי היסטורי אלא בעולם קטן של פוליטיקה ישראלית של שמאל וימין . זה קטן .
פוליטיקה והלכה 19.01.22
השונא הכי גדול שלך זה לא השמאלני, אלא מי שפוגע בילדים שלך (או של אחרים), והמקרה האחרון מראה שאין "101 אלף דרכים אחרות" ! אגב אלא שחשבו כמוך, שוטפים לרצח נפשות שיכלו למנוע... ולחילול ד' הרבה יותר גדול. אבל מה אכפת זה לא הילדים שלהם
י"כ על ההיגיון19.01.22
אם יש אוזלת יד בתוך אותו מגזר, לא נותנים לפוגע להמשיך לפגוע, אז פונים למשטרה. לא מדובר פה על גניבה, זו בעיה נפשית, ורוב הפוגעים ממשיכים לפגוע, עדיף שיהיו מאחורי סורג ובריח.
טליה19.01.22
מי אמר לא לפנות למשטרה? דברתי על לפנות לתשקורת השמאלנית הארורה, שונאת החרדים, מי שפונה אליהם וחי בסרט שהם כביכול אוהבים או רוצים לעזור לחרדים, הוא טיפש נאיב! זה כמו להוציא את הלכלוך של היהודים לשונאי ישראל, זה הכי טיפשי שיכול להיות, כפי שאמרת לפנות למשטרה, אבל ללא פרסום בתקשורת
119.01.22
10
לא צריך היום בכלל אישורים מהרבנים גם לבתי משפט היד חופשית ובנט ינצח על כולם
למה לשאול בכלל 19.01.22
9
לא מבינה אנשים לא יודעים להפעיל את המוח על דברים כאלו פשוטים?מסכן הרב שמשגעים אותו כל יום עם שאלות כאלו אינפנטיליות.
א18.01.22
8
אם מישהו אנס ילד האם ללכת למשטרה ? מה ניהיה פה??? הזוי!!! איפה המוח שלכם?! איך שואלים שאלה כזאת זה פשוט עצוב. פשוט חילול השם אם היה אפשר לסרס אותו בלי שום רחמים הייתי עושה זאת!
יסכה20.01.22
7
הבעיה בהליכה למשטרה היא שהמשטרה רק קוברת את הנאשם כן/לא קוברת את משפחתו הקרובה והרחוקה ועוד רשימה ענקית של נזקים אבל מה קורה עם הפוגע והנפגע/ת? הפתרון הוא לפנות לגורמים שמטפלים בתוך הציבור החרדי ויש כאלו רבים על אף הסטיגמה ואז יש סיכוי שהבעיה אולי תיפטר בדרכים טובות ומועילות.
,19.01.22
אני מסכים איתך ב100% ,הכל צריך לעשות בדרכי נעם. הפוגע צריך לקבל על הראש אבל בתוך הקהילה. בתוך העולם החרדי. לא למשטרה ולא לתקשורת. זה סתם יגרום להתאבדות של משפחה שלימה. מי שממהר ללכת למשטרה בעיניי כגסי הרוח כבהמות נדמו כי לא חושבים בתבונה.
צדיק המסיכות20.01.22
6
וואו
ט18.01.22
5
מותר? מצווה--לא תעמוד עד דם רעך
חיים אריה18.01.22
שתבינו את גודל הדרעק שהחברה הזו חיה בה הלוואי ותהיה התעוררות אם כי החברה החרדית משולה לחולה סיעודי ....
james19.01.22
בשביל לא תנאף ואביזריהו מותר ללכת לתקשורת ןלא צריך רב כי אף רב לא מסוגל לפתור בעיות כאלו רק פירסום כדי להציל הדוד יתום
חיים רבינוביף 20.01.22
4
בכלא לא לומדים לקח ע"כ אני עדיף להתיעץ עם המאפיונר שבמקומכם
זאב19.01.22
3
יענקי בית לבן רק מתורגמן והלוחש באוזנו ?
מותר זה אסור ?19.01.22
2
דבר ראשון צריך להאמין לילד.
רפאל18.01.22
1
לפנות למשטרה בודאי מותר, השאיה היא האם מותר לפנות לתשקורת החילונית ולתת לשונאינו עוד אוכל נגד חרדים? אם אפשר לפנות למשטרה, אז למה לערב את התשקורת המגעילה?? רבי חיים בעצמו אמר בסרטון אחר לפנות למשטרה אבל בשקט, שזה אומר שלא צריך ללכת לחילונם ולתשקורת ולדבר על זה שם,
ס18.01.22
לפעמים המשטרע צריכה דחיפה מהתקשורת בשביל להתחיל לעבוד.
מישהי ריאלית19.01.22
אתה צודק 100%. פגעת בול בנקודה. אבל האנשים פה באתר חלקם מטומטמים. חלקם חילוניים וחלקם כמוני שכבר אין להם ברירה אלא להאשים את האתר הדפוק הזה שאכל לנו את המוח עם הסיפור הזה.
מספיק כבר. אין פה שום חידוש !!!הרבנים ש19.01.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24