כיכר השבת

תגובה לתגובה

יש אמת אחת? בחינוך ראוי לייצר התבדלות

ארגוני החסד אינם מבדילים בין קהילה לקהילה ובין זרם לזרם ועוזרים לכולם - אך בחינוך, ראוי לייצר זהות, קו, וסגנון שונה, מהקהילות והזרמים האחרים - ולייצר התבדלות מלאה (מאמר)

18
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ח בשבט | 20.01.22
יש אמת אחת? בחינוך ראוי לייצר התבדלות
(צילום: Yonatan Sindel/FLASH90)

הרבנית רויטל ישראל בטור תגובה לכותב השורות על מאמרו: "הקבלה והחסידות גרמו לבערותם של ההמונים היהודים" כתבה בין היתר "אל תפסול אף דרך, ואף שיטה – כולנו בנים לאב אחד!".

טענותיה של רויטל ישראל היו על הציטוט של כותב השורות, מתוך עיתון 'יתד נאמן' ממאמרו של הרב ראובן אליצור, שכדי להוכיח שהחכם הגליציני מנדל לפין היה "משכיל", הוא ציטט את דעתו בגנות הקבלה והחסידות.

רויטל ישראל טענה בין היתר: מי יכריע? אולי המשיח? ואולי כיפה סרוגה, או חבדניק? ואולי ליטאי? ואם הוא ישיר נ נח נחמן מאומן? או יערוך טישים? די! מספיק לבלבל בראש! יש רק אמת אחת!

____

טענות קשות טענה רויטל ישראל, שמשמעותן היא, שכל הדרכים טובות, כולם ישבו בגן עדן, לא רק הלמדנים שמתפלפלים בחידושי רֶבּ שׁימֶען שְׁקוֹפּ, אלא גם אלו שרוקדים בצמתים, על כל אחד לבחור את הדרך המתאימה לו בתקופה זו.

פניתי לאיש חינוך מפורסם, ממנו שמעתי הרצאה בעבר בה טען בין היתר, שאין לחנך את הנוער לכך ש'כולם טובים' וכל אחד יכול לבחור לעצמו כל דרך שהיא, אלא להיפך; יש לחנך את ילדינו לכך שיש לנו את הרבנים שלנו, את ההכשר שאותו אנו אוכלים, ויש גם הכשרים אותם איננו אוכלים, יש לנו את בית הכנסת בו אנו מתפללים, בקיצור יש לנו את הקו שלנו, גישתו זו, עומדת בסתירה לעמדתה של רויטל ישראל שטענה "אל תפסול אף דרך, ואף שיטה – כולנו בנים לאב אחד" (כולל כיפה סרוגה).

לדבריו; ארגוני החסד אינם מבדילים בין קהילה לקהילה בין זרם לזרם ועוזרים לכולם. אולם בחינוך הביתי חובה עלינו לייצר זהות, קו, וסגנון שונה לחלוטין ולהיות כפופים רק לרבנים אשר בדרכם אנו הולכים. התבדלות זו אינה שנאה, אלא קו וזהות.

איש החינוך שמפורסם ביותר (השם שמור במערכת), ביקש להישאר בעילום שמו, וכך דבריו באדיבותו:

שלום ישראל.

בהמשך לשיחתנו אודות עמדתי בסוגיית 'קו חינוכי מבדל', ראשית ברצוני לחדד כמה הנחות יסוד:

א. עצם ההתפלגות לדעות ומחנות הינה תהליך בריא (כמובן כשנעשה בגדרי המותר ולא בצורתה של מחלוקת שאינה לשם שמים), זהו תהליך המעיד על היות הנושא המדובר משמעותי בחיי האדם, ככל שמספר אנשים נושאים באחריות על גוף חשוב ומשמעותי, טבעי בריא וברור שיהיו נקודות מבט שונות, אין מדינה אחת דמוקרטית בעולם כולו מאז ומתמיד שלא מתקיים שם קואליציה ואופוזיציה ואף סיעות שונות בתוכם, על כל נושא העומד על הפרק ניתן להשקיף מנקודות מבט שונות, והתוצאה בריאה של התפלגות זו, הינה שהקו הננקט לפעולה הינו 'המרכז', זהו מכיוון שכשאתה מושך מפה לשני קצוות, האמצע – המרכז , נעשה מתוח ומסודר בצורה נכונה.

היכן אין חילוקי דעות? או בגוף טוטליטרי בו השמעת דעה שונה הינה בגדר מרידה, או בגופים ונושאים שאינם משמעותיים כלל לחיי הפרט, דבר שולי שאינו חשוב לאף אחד, 'לא שווה להתווכח ולריב עליו', ככל שהדבר הינו משמעותי יותר לחיינו כך יהיו בו יתר סגנונות, דוגמא לדבר, ישנם הרבה מאד סוגי ישיבות, פחות מכך סוגי סמינרים, עוד פחות מכך סוגי בתי ספר, ובגני ילדים, כמעט ואין הבדלי סגנונות, והגורם המכריע הינו בסך הכל קירבה למקום המגורים.

בציבורים בהם שמירת תורה ומצוות הינו דבר שולי בחיי האדם, (למשל המגזר הדת''ל) כאשר עיקר תשומת הלב מופנית למקצוע קריירה כסף וכדו' וגם שומרים מצוות, אין סיבה להיווצרות סגנונות שונים, בשונה מכך במגזר החרדי בו אורח החיים החרדי הינו מרכז חיינו, טבעי ונכון הוא שייווצרו ריבוי דעות וסגנונות.

ב. קו מבדל - כאשר אנו מסתכלים על מעצמות אדירות אנו נוטים לחשוב שעוצמתן וכוחן טמון בצבא האדיר, בנשק המשוכלל בעושר המדינה וכדו', אך זו טעות, מעצמות אזוריות ועולמיות התקיימו מאז ומתמיד וימיהן כימות עולם, ישנם מעצמות ששלטו בכיפה כאלף שנים, ובשלב מסוים פשוט התפוררו מהסיבה הפשוטה, התפוררות הזהות התרבותית המייחדת והמבדילה.

כאשר אדם מזוהה בכל מהותו עם רעיון מסוים, דרך מסוימת זהות לאומית וכדו', יסכים הוא להקריב את חייו למטרה זו, גם אם יש חובת גיוס צבאית עדיין הסכמתו של החייל לסכן את חייו ולהיות 'לוחם קרבי' מגיעה מהזדהות עמוקה, אשר מבדילה אותו מהאחר, החייל האמריקאי אשר מסכן את חייו באפגניסטן מזוהה עמוקות עם הרעיון הדמוקרטי אשר הטרור האסלאמי מסכן אותו, הוא מרגיש שהוא מקריב שנים חשובות מחייו לשרת את מולדתו אשר אליה הוא מחובר במהותו, לעומת זאת אם נשלח אותו כרגע להילחם באנגליה על שדות נפט, אשר ארה''ב יכולה להסתדר בלעדיהן, בתוך תקופה קצרה נראה שחיקה ברוח הקרבית, ומכאן קרובה הדרך לתבוסה.

ראו זה פלא, העם היהודי החלש הדל אשר לא החזיק ב-2000 שנות הגלות לא בחבל ארץ, לא בכוח צבאי, ולא במנהיגות בינלאומית, משמר אורח חיים כפי שהיה לפני 2000 שנה, בעוד מעצמות עולם נמוגו והלכו ללא שוב, אין היום זכר ומשמעות לאימפריה הרומית ואף לא לשלטון הצאר, ואף אחד אינו זוכר שאך לפני 70 שנה אנגליה הייתה מעצמה ששלטה על חצי עולם, בעוד העם היהודי חי וקיים ולמרבית הפלא אף שכמעט הושמד בשנות הזעם, חזר ושכפל את עצמו, אין זה אלא אודות הזהות העמוקה המושרשת בנו, והמהווה את כל היותנו, כל מהלך מחיינו מושפע עמוקות מכך שאנו יהודים שומרי תורה ומצוות זה מה שמשמר אותנו לדורות קדימה.

ניתן לראות באזורים בהם לא הייתה קהילה חרדית איתנה, שומרי תורה ומצוות רבים לא זכו לדור המשך, זאת מכיוון שלא הורגש בבית זהות עמוקה כיהודי חרדי, אלא ביטוי מעשי בשמירת תומ''צ אך זה עלול להתפוגג מול הניסיונות השוטפים בשונה מזהות עמוקה המבדלת את האדם ומשמרת אותו.

ג. מאז המהפכה הצרפתית ושוויון הזכויות, נדרש ביתר שאת ועוז המהלך ההתבדלותי, בעוד היהודי הרגיש את עצמו טרום המהפכה שונה ובעל זהות שונה מהגוי, כאשר נפתחו אליו כל הזדמנויות הוא הפך לאדם מערבי, אשר גם אם ימשיך לשמור תומ''צ אין סיבה שגם בנו ימשיך בדרך זו, ולמרבה הצער זהו התהליך הנורא אשר התחולל באירופה במאה הקודמת.

ד. לאור הנ''ל הפועל היוצא הינו, אשר מצד אחד אנו מצווים בציווי האלוקי 'ואהבת לרעך כמוך' חובה עלינו לאהוב כל יהודי באשר הוא, אף אם לא זכה לקיים תומ''צ ועל אחת כמה וכמה אם מקיים מצוות אך בדרך שונה מאיתנו, ואכן ניתן לראות כי ארגוני החסד אינם מבדילים בין קהילה לקהילה בין זרם לזרם ועוזרים לכל יהודי באשר הוא.

עם זאת בחינוך הביתי שומה עלינו לייצר זהות, יש לנו קו, יש לנו סגנון, יש לנו מנהגים יש לנו את הרבנים אשר בדרכם אנו הולכים, התבדלות זו אינה שנאה ח''ו, אך היא קו וזהות עמוקה אשר מגדירה אותנו מייחדת אותנו, ומה לעשות אף מבדילה אותנו, אך כאשר אנו מחוברים לדרך לקו וסגנון מובהק, אנו מנחילים מורשת בעלת זהות ותרבות היכולה לעבור מדור דור, בשונה ממעשים ללא זהות אשר אינם מהווים סיבה שאף דור ההמשך יעשה כן, דוגמא לדבר אם האב מתפרנס מחנות מכולת אין זו סתירה שהבן יתפרנס מחנות ירקות, אך אם האב הינו פעיל ימני מובהק, זה יעורר תמיהה שבנו הינו שמאלן מובהק, אם האבא רק שומר תומ''צ אין סיבה הכרחית שאף בנו ינהג כן, אך אם האב הינו 'חרדי' גם בנו ירצה ישאף וילחם להיות כן.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
תפתח נפש החיים ותראה מה רב חיים כותב על אלו שיושבים בבתי המדרש ומתפלפסים ללא מטרה. לכל מטבע יש שני צדדים…
משה25.01.22
10
אמת לאמיתה. מוסבר יפה מאוד. כמובן לא לאנשי הדור החדש ... החושבים שטחי שנפלו כבר בשבי עמוק עמוק של הקלקול המודרני והם אצים רצים לצייץ תגובות נזעמות על המאמר. כל אלה מדברים אך ורק מפוזיציה. זכרו , לא נעים להם מעצמם ...
חברים. אפשר לתקן. חזרו אחורה. תחליפו את 20.01.22
נכון קלקול מודרני זה לא לתייג יהודים לטובים יותר ופחות. ודרך הישר זה לזרוע מחלוקת בין יהודים. אין בעיה עם הסבר על כך שאנחנו נוהגים אחרת. אלא רק בלדרג יהודים.
יואל21.01.22
9
מאמר מעניין. אך שוב ההדבדלות לא אמורה לשנוא את השונה ממך. והליטאי לא אמור לשנוא חסיד או ספרדי וכן להפך ח'ו. טוב שלכל אחד יש את הקהילה, שלו והדרך שלו שקיבל במסורת מרבותיב. אבל לא לפסול חלילה את השני. זה לא מספיק מודגש במאמר. וזה מה שרויטל כתבה. אל תפסול שום דרך כולנו בין אב אחד. שמעתי פעם מאדמו' ר מט
יצחק 20.01.22
שלום לר ישראל שפירא, מכיון שאת המאמר כתבתי מושבתת עם קורונה, אין לי כח להגיב במאמר, ואני מעריכה מאוד, את המגיב כאן, שאכן הבין את דברי. ראשית חשוב שתדע: אני ליטאית! ש'חולה' על תורת החסידות, הבעל שם טוב הקדוש, וכל החברא קדישא, תורת רבי נחמן ועוד. כן! גם אני חייתי בעולם הליטאי, והיום מתדלקת את עצמי בתו
רויטל ישראל21.01.22
התבדלות זה לא בין חסידות לחסידות אלא אם יש חסידות או קהילה וכד' שיש להם דעות זרות ליהדות האמיתית אז צריך להתבדל מהם זה מה שעשו כל הזמן .
שלום 21.01.22

הצגת כל התגובות

8
ראינו הרבה אנשי חינוך מפורסמים ביותר. מן הראוי להזדהות בשם כשטוענים לחנך להשקפה. זה חלק מהזהות שעליה הוא עצמו מדובר. אולי הוא מקהילה אחרת - ואז איננו מקבלים את דבריו כי לנו הרבנים שלנו, הדרך שלנו והאנשי חינוך שלנו... לתשומת לב איש החינוך המפורסם מאד.
אשת חינוך מפורסמת מאד20.01.22
7
"בציבורים בהם שמירת תורה ומצוות הינו דבר שולי בחיי האדם, (למשל המגזר הדת''ל)". איזה זלזול, זה מעורר חלחלה. תתבישו.
ך21.01.22
6
יש 12 שבטים ולכל אחד דגל משלו, והפסוק אומר בפירוש שמח זבולון בצאתך (לסחורה) ויששכר באהליך.
משה בן אברהם21.01.22
5
איש חינוך מפורסם ביותר
אם איש חינוך הופך למנהיג הדור, וקובע כיצ21.01.22
4
כל קהילה קטנטנה יוצרת לה זהות, קו וסגנון מיוחד משלה. אין באמת הבדלים מהותיים בין הקהילות, רק כל מנהיג פועל ליצור מחיצות מלאכותייות כדי לבצר את השליטה על הקהילה שהוא עומד בראשה. הבעיה הגדולה היא שעל ידי כך נאלצים לעשות ענין מרכזי מפרטים קטנטנים ומאבדים את "חנוך לנער על פי דרכו". (ואחר כך עוד מתפלאים
רפאל20.01.22
3
"איש חינוך" פשוט בושה.. מכיר רבבות דת"ל שיכולים לחנך אותך ליראת שמיים. פשוט שנאת השונה.. לגופו של עניין ההתבדלות הפחדנית מהוויות העולם הייתה נכונה אולי לגלות אשכנז בזמנו ואע"פ שעלתה לנו בסופו של דבר בדחיקת עשרות אלפי יהודים לזרועות תרבות הנוצרים מתוך חוסר ברירה(שהרי היהודים כבר הראו להם שאינם רצויים
121.01.22
"מדינת העם היהודי"חחח.הציונים דתיים קוראים תנ"ך כמו קראים.אחרי זה כבר מגיעים עד להילול ולשבח את הרצל ובן גוריון.החרבתם את היהדות ואחרי זה אתם עוד מאשימים את גדולי ישראל שנלחמו בכם בחירוב היהדות ממש רפורמים.
שלום 21.01.22
ללא כל קשר לויכוח שלכם, קודם כל זה לא מדינה יהודית, אתה לא רואה מה שכל העמלקים עושים? רפורמת גיור רפורמת כשרות, וכו', זה לא נעשה ע"י הערבים (המתנגדים למצעד התועבה, וחינוך אתאיסטי, וכן גיוס בנות עם גברים), כל זה נעשה ע"י עמלקים! גם הנוצרים טוענים שהם ישראל האמיתי שברוח, כך שאם כמה אתאיסטים הקימו מד
חח21.01.22
מי שמשפיע על אופי המדינה הוא מי שלוקח בה חלק, הרב קוק שראה זאת מתי שרוב הרבנים עסקו בשלהם הקים את הרבנות הראשית שהיום זה הגוף הנותן כשרות הגדול בעולם! יחד עם מערך בתי דינים שמעוגנים בחוק בעלי סמכות אכיפה! מערך נישואין שהיום רבים עליו, הגיור בארץ ועוד ועוד.. כל מה שכל שומרי התורה נלחמים היום לשמר הוא
123.01.22
כל הכבוד לך על התגובה ! "איש חינוך"?!!! בןשה וחרפה אני לא אתן לבן שלי להתחנך על ידו, לעשות פירודים בעם ?! בושה וחרפה לקרוא לזה חינוך הפך התרה
בסד23.01.22
2
מצוין שאין שם בכתבה
רק אנ"ש עמוסי רגשות יכולים לקבל את ההשער21.01.22
1
שלום רב. דבריו מעוררים תמיהה. בעוד הוא משבח את ההתבדלות מהגויים, (בצדק) הוא דורש התבדלות מיהודים. אני יכול להסכים עם הטענה הבסיסית שלו. אבל המציאות מוכיחה כמאה עדים שהתבדלות מיהודים מעוררת קיטוב, ולבסוף שנאה. וכך נוצר מצב שאשכנזים שונאים ספרדים וההפך. חרדים שונאים מזרחיסטים וההפך. ליטאים שונאים חסי
יואל20.01.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 20:39

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24