כיכר השבת

טור דעה

אני עומד בצפירת הזיכרון - ולא למראית עין // רפאל כהן

אנחנו, החרדים, שותפים מלאים בבניין המדינה, ושותפות היא לא "מתי שרואים"; רפאל כהן מסביר מדוע הוא עומד בצפירה גם אם הוא לבד בבית והשאיפה לריבוי האחדות בעם (טור דעה)

57
רפאל כהן | כיכר השבת | ב' באייר | 03.05.22
עומדים בצפירת יום הזיכרון בהר הרצל
עומדים בצפירת יום הזיכרון בהר הרצל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

פוליטיקה היא דבר חיובי, שבאופן כללי מקדם את חיינו למקום טוב יותר, אבל היא גם בעייתית משלל סיבות. אחת המרכזיות שבהן היא הפלגנות והמחלוקת שהיא יוצרת ומלבה. במה דברים אמורים? אם תקחו את בנימין נתניהו ויאיר לפיד, נפתלי בנט ואריה דרעי, בני גנץ ומרב מיכאלי - תראו שברוב הדברים הם מסכימים, עם שינויים קטנטנים בסמנטיקה ובביצוע. אם כן, למה אנחנו רואים במסעות הבחירות את הדהוד ההבדלים המזעריים? כי בגלל זה אנחנו בוחרים, והפוליטיקאים בסוף רוצים להיות שם, עם השררה והתפקידים, לפני שהם רוצים לחשוב על עתידנו המשותף.

החלטתי לפתוח דווקא בפסקה הזו את טורי האישי, ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, כי בשבילי מדובר ביום שמגיל קטן, עוד בתלמוד התורה באשדוד, וככל שגדלתי ושיניתי תפיסות, תפס אותי. ככל שגדלתי יום הזיכרון התעצב אצלי כיום של אחדות, של התכנסות פנימית וכללית, של הותרת המחלוקות בצד ושל ריבוי אהבת חינם בעם ישראל.

ההבדל המשמעותי ביותר בין היהדות החרדית ליהדות הציונית-דתית טמון בתפיסת מדינת ישראל בתהליך היסטוריית עמנו. אם לפי הציונות הדתית מדובר בתחילת הגאולה, בחברה החרדית לא רואים זאת כך. אני, כמי שגדל בבית חרדי ושרבי הוא מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, מי אני שאחלוק על רבותיי ואגיד שהם טעו? שזו תחילת הגאולה? אני אפילו לא יודע מה זו "גאולה" הלכה למעשה, אז שאגיד שאנחנו ב"גאולה"? אי אפשר לומר זאת. אבל יש כאן "אבל" גדול: אנחנו אמנם לא בתחילת הגאולה, אבל אנחנו באחת התקופות הטובות בהיסטוריה של עם ישראל, ואנחנו צריכים להודות עליה, להתחבר אליה בכל נימי נפשנו.

לפני שמונים שנה, בח' ובט' בתשרי ה'תש"ב, סמוך ליום הקדוש בשנה, ירו הנאצים למוות ב-33,771 יהודים בגיא ההריגה בבאבי יאר הסמוך לקייב. קשה לקלוט את המספר הזה, להכיל אותו, אבל זה קרה, ביומיים שבין כסה לעשור. אלו היו 33,771 מתוך שליש עמנו באותם הימים שנספו ע"י הנאצים ימ"ש ועוזריהם בדרכים מזעזעות, שאין השכל יכול לעכל.

ב-1492, לפני 530 שנה בסה"כ, הינד עפעף במבט היסטורי, מלך ספרד פרננדו השני והמלכה איזבלה הראשונה ימ"ש שרפו, הטבילו לנצרות ובעיקר גירשו את יהודי ספרד. בהחלטה אחת הם חתמו את אחד הפרקים היפים בהיסטוריית העם שלנו, עם גדולי עולם ותורה רבה שיצאה מחצי האי האיברי.

אלו רק שתי דוגמות מתלאות עמנו הרבות, בטח ב-2,000 שנות הגלות האחרונה.

צו הגירוש משנת 1492 (צילום: מתוך ויקיפדיה)

העם היהודי היה צריך בית לאומי. זו עובדה שלא ניתנת לוויכוח. הבית הזה הוקם ע"י חילונים, גם זו עובדה. זה לא אומר שאנחנו לא חלק, שאנחנו לא שייכים, שאנחנו לא חלק מלב התקופה המופלאה הזו. ואם אנחנו חלק, אנחנו לא חלק רק במה שנוח לנו, אנחנו פשוט חלק.

הערב ומחר תישמענה שתי צפירות לזכר 24,068 חללי עמנו מה'תר"כ ועד ה'תשפ"ב. זה מספר גבוה, שמציג את הקשיים הרבים שעברנו ועוברים גם בימינו. חווינו מלחמות קשות, אסונות נוראיים ופיגועים מזעזעים - אבל אנחנו במדינה משלנו. עצמאים. יציבים. חזקים. 24,068 הרוגים ונרצחים ב-162 שנה מול 33,771 נרצחים ב-48 שעות בבאבי יאר. או כפי שהמשורר צור ארליך כתב בעבר: "בהפרש של שבוע, שני ימי זיכרון סמוכים, כל שנה, לטובת החישוב הכללי: כמה עולה לנו עם מדינה - וכמה עולה לנו בלי".

צפירת הזיכרון היא חילונית, אבל אני עומד בה, בכל מקום שאני נמצא. כן, גם אם אני בבית, לבדי, ובלי אף צופה מלבד בורא העולם. כי אם ביום הזה אנחנו משאירים את המחלוקות בצד, חותרים לאהבת חינם ומתלכדים - אנחנו מתנהגים כמו כולם, כי אנחנו חלק מה"כולם" הזה: כולם עומדים? אנחנו עומדים גם. אנחנו לא חלק למראית עין, אנחנו חלק באמת, בפנימיות.

כשאני עומד בצפירה, בכל מקום שאני נמצא, גם בימיי בטקסים רשמיים בצה"ל, אמרתי פרקי תהילים לזכר הנופלים, כי אני מאמין שזה יעזור לעילוי נשמתם יותר מהעמידה, אבל אני עומד בלב שלם ומלא כי אנחנו חלק. כי כולנו ביחד בזה, בכל מקום שאנחנו נמצאים. כשטוראי יעקב מזרחי ז"ל הסתער לבדו על חיילים מצריים בסיני במבצע "אגד" וקיבל על כך את עיטור הגבורה, הוא עשה את זה למען אזרחי מדינת ישראל כולם, בלי לחשבן מה הם הצביעו בקלפי או האם הם שומרים שבת. שותפות היא לא מתי שנוח, היא לא כש"רואים", היא תמידית.

קברי נופלים בהר הרצל. אנחנו, החרדים, חלק בבניין העם והמדינה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

החלטתי לכתוב את הטור בעקבות ויכוח שקיימתי עם חבר חרדי, שאת דעתו אני מוקיר ומעריך. לדבריו הוא לא עומד בצפירה אם הוא לא בחברת אנשים "שיכולים לראות את אי העמידה כחילול השם". זאת אומרת שכל מציאותו תלויה באחר. הוא מגיב למישהו, הוא לא יוזם את הפעולה. לדעתי זו טעות שיוצרת בעיות אח"כ בדרך בה אנו חיים, בדרך בה החילוני והחרדי מתקשרים, בדרך בניית העתיד המשותף שלנו.

מדינת ישראל היא נס ליהודים, כפשוטו. עמידה בצפירה היא אירוע מזערי ב-365 ימי השנה, אבל משמעותה רבה עבור מרבית אזרחי ישראל, והיא צריכה להיות משמעותית גם עבורנו, כחרדים: אנחנו חיים במדינה שמאפשרת לנו לקיים את מצוות ה' כפי שאף מדינה בעולם, גם כיום, לא מאפשרת (תחשבו על כמה נוח לאכול פה כשר); במדינה שמאפשרת לנו להגיע לכל מקום ללא דאגות; ששומרת על יהודי העולם בכל רגע ובכל מקום. נס.

כעת בטח עולה בליבכם המחשבה שאני גם אומר הלל ביום העצמאות - אז התשובה שלילית: אני עורך הפרדה בין עמידה בימי הזיכרון לבין אמירת הלל ביום העצמאות, כי יש הבדל בין להוסיף משהו לתפילתנו, שזו החלטה רבנית מובהקת שרבותיי בחרו שלא לקבל, לבין פשוט להחליט לעמוד במקום לשבת - עם המשמעות הכבירה הזו לאיחוד ואיחוי עמנו, איחוד נדרש כדי לזרז את ביאת המשיח.

הערב ומחר אני עוד לא יודע איפה אהיה בזמן הצפירה, אבל אנהג כפי שנהגתי בעבר ואנהג בעתיד: אעמוד ואגיד פרקי תהילים לזכר מי שבזכותו אנו כאן, חיים ומביאים חיים חדשים.

מקווה שתנהגו כך גם אתם.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
46
הגישה הנפוצה אצל החרדים ביום הזיכרון והעצמאות היא בעיקר מבוכה. כמו הרב שהגיע בטעות לשיעור ללא חולצה, ובעוד תלמידיו מסתכלים בו ומגחכים, הוא צועק: "שטייגן! כולם להסתכל בגמרא!". כך גם הציבור החרדי, שאין לו כלל תשובות לדרכו החרדית, מסתכל על מצבו היום, וצועק לתלמידיו להסתכל בגמרא. יסודו של הציבור החרדי
חנן. ב.05.05.22
45
צריך לעמוד ולקרוא תהילים
ממ04.05.22
44
עלק חרדי תעשה גם הלל עם ברכה יא חי בשקר
אמת04.05.22

הצגת כל התגובות

43
אין עליך!!!!!!!!!!!! מסכימה עם כל מילה שירבו כמותך בעמנו ובפרט במגזר שלנו.
ירושלמית04.05.22
42
שכחת לציין שזו מדינה שכמעט מבקשת להכניס חמץ בפסח בפרהסיה, עבודות תשתית עושים בשבת, כותל לרפורמים, וכן הלאה.... עם אתה כבר כותב על המדינה, ךפחות תכתוב מכל הזוויות....
יהודי יחודי!04.05.22
41
יהודה עם אני היתי פוליטקאי היתי עושה שעומדים וקוראים תהילים אבל עכשיו שרק עומדים זה חוקות הגוים ואסור לעמוד אלא ברחוב שחושבים שאתה מזלזל בנפתרים תעמוד ותיקרא תהילים זה חייב. וטוב להימנע מליות ברחוב באותו הזמן. ולגבי אחדות מה יעשה אחדות בלי תורה זה לא שווה כלום תחבק אשה כי זה מרבה אחדות זה לא נכון .
ללא שם04.05.22
40
היטבת לחדד את ערכה של מדינת ישראל למי שטרם העריך זאת בצורה מופלאה. כתיבה משובחת.
מרגש. כל מילה חקוקה בסלע.04.05.22
39
בושה וחרפה!!!!!!!!!! דברי כפירה!!!!!!!!!
משה04.05.22
38
עם ישראל מאוחדים בעצם ולא זקוקים למנהג גויים שיאחד אותם .. הממשלה הזאת מתאחדת עם השבת עם מיהו יהודי עם כשרות? כולנו אחד לא? די לדבר שטויות
ריקני מידי וממש לא יהודי04.05.22
37
שאוכלים מולך סטייק בתשעה באב גם אז אתה מתחבר?? מדינה שרומסת את התורה לא ראוייה לאהדה וכבוד הנופלים במקומם הראוי בלי קשר לעמידה מטופשת. שק ואפר יותר מייצג.
יהודה החסיד 03.05.22
צודק, יש פה יהודים שאוכלים חמץ, בואו נחזור לכבשנים. אם היית נולד לפני כמה עשרות שנים בודדות, עומד ומצטער בצער הגלות הנוראה, היית מת לגאולה הזאת. אבל רק כשאתה על סיר הבשר אתה מעז לנהוג בכפיות טובה שכזאת
ע04.05.22
36
יישר כח. דברים אמיתיים ונכונים.
אלי03.05.22
35
אתמול הייתי ברכבת בזמן הצפירה, הרכבת עצרה וכולם עמדו, לצערי היחידים שלא עמדו היום כמה ערבים וכמה חרדים, בתור חרדי ממש הזדעזתי. ראיתי ממש אנשים עם דמעות ואנו החרדים לא מסוגלים לעמוד ברכבת כשכולם עומדים. תמוהה מאד התנהגות כזאת. בבקשה להעביר את המסר, חשוב לא לפגוע ברגשות בלי סיבה מוצדקת. הרי לכו"ע אם
יהודה04.05.22
34
ואם תעמוד זה יעשה אותך שותף בבניית המדינה?
יהודה המכבי04.05.22
33
זה נורא משנה איפה אתה בזמן הצפירה, אם אתה בחוץ - תעמוד אם אתה בבית - מה הקטע? הרי אתה מבין שאין בכך משום תועלת, בטח לא איחוד לבבות, מיותר לחלוטין ואגב, תהילים אפשר לומר גם בישיבה, לא חייבים לעמוד...
פת04.05.22
32
לא מכבד שום דבר שעומדים בצפירה תפסיקו להתיפף בעיני כל מי שמוכן לשמוע מכם
עודד04.05.22
31
העמידה אינה מכבדת ולכן לא עמדתי, תהלים אפשר תמיד ,מדוע דווקא היום?לא נגרראחרי תרבות חילונית נבובה.
יעקב03.05.22
אפשר תמיד, אפשר אבל גם לנצל שזה רגע שהרבה אומרים תהילים באותו זמן ואז אם הרבה אומרים ,זה תפילת רבים וכדאי להצטרף ולהגיד גם.
כ 04.05.22
30
אם רבך הוא הרב עובדיה אז תדע שהוא לא היה עומד בצפירה. אני בעצמי ראיתי זאת בשעה שהוא גמר להתפלל והיה צפירה והוא המשיך ללכת כרגיל
מוישי03.05.22
מרן היה בקשר עם רבני העדה החרדית וחכמי סאטמאר ודעתו הייתה כדעתם ודבר פשוט הוא.
מרן נגד המדינה הציונית המשוגעת03.05.22
29
עם 95 אחוז ממה שכתוב אני מסכים ברור שאנו בתקופה זוהרת מבחינה גשמית, ובוודאי מבחינה רוחנית. ואנו כחרדים צריכים להכיר בזה-גם בריש גלי אבל בעמידה בצפירה זה לא מתבטא (יש גם בעיה הלכתית של 'חוקות הגויים' אבל זה לא הנושא פה) כתבת: "לבין פשוט להחליט לעמוד במקום לשבת - עם המשמעות הכבירה הזו לאיחוד ואיחוי ע
גולש ותיק03.05.22
28
קודם "אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה"...רק אכ אנחנו מפנימים "היגדיל ה לעשות עימנו" יקח קצת זמן וכולם יראו עין בעין את הנס הגדול שה' עשה ועושה עימנו, ומי שרוצה להשפיע לשנות לתקן שיהיה חלק!
קודם "אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם 04.05.22
27
אשריך! הלוואי כל החרדים יעשו כך.
ללא שם03.05.22
26
מה הגאווה לנהוג כמנהג הגויים? ולא תלכו בחוקות הגוי אשר אני משלח מפניכם. וכל המחלל שם שמים בסתר, נפרעין ממנו בגלוי.
יהודי03.05.22
גם החליפה האירופאית שאתה לובש היא חוקות הגויים, שנעשתה לשחץ וגאווה.
המצליפה03.05.22
25
יפה מאדדד וחשוב מאד כל מילה בסלע תודה רבה
בת שבע03.05.22
24
לכל המגיבים החביבים- חג עצמאות שמח. בעולםיש כ-12000000 יהודים חצי מהם חיים בחול וחצי חיים במדינת ישראל (פלוס מינוס). בואו ונסתכלאיה יש יותר נשירה והתבוללות ואיפה יש יותר תורה והתקרבות לאבא שבשמיים- אמנם בחול יש את ברוקלין- אין מה לומר מפגן מכובד של חרדים. אבל חוץ משם, מה יש יותר חרדים או מתבוללים? ל
יוחאי חוטר04.05.22
23
מלךךךך!! זועק בלי לפחד. אומר את האמת בלי להרתע. שאפו!
ללא שם03.05.22
22
1
003.05.22
21
ו"אנחנו צריכים להודות עליה, להתחבר אליה בכל נימי נפשנו "?! תתחיל להתחבר בכל נימי נפשך בעבודת ה"
יוחנן03.05.22
צודק לגמרי. הבחור רחוק מהתורה והאמת
צודק לגמרי. הבחור רחוק מהתורה והאמת.03.05.22
20
איזו שטויות
שמעון04.05.22
19
משום סיבה שלא תהיה ללכת בחוקות הגויים כי אתה פוליטקאי ואכפת לך ממה יגידו ולחפש לזה מליון וארבע תירוצים זה פחדנות
פחדן03.05.22
18
כל מילה בסלע. חזק ואמץ
יוסי05.05.22
17
צודק
יישר כוח04.05.22
16
תגיד לי רפאל כהן הרב עובדיה עמד בצפירה?????????????????? עומד בצפירה בבית אתה מרגיש שאתה מתחבא לאחים שלנו החילונים! יופי !!!! אני יוכל להגיד לך עוד דברים שיחברו אותך לאלו איזה השקפה פסולה חבל שאלו האנשים שכותבים בכיכר השבת
חיים05.05.22
15
ארגון מקיף שהשכיח מ60 אחוז של העם את היותם יהודים עם תורה ומצוות מן השמים. השקיע בשנות העליה המון תחבולות להשכיח תורה מהיהודים וממשיך בתחבולות השונות עד היום. מרוב העם נעקרה כל הברית שבין העם היהודי ובין האלוקים ! מליון ילדים שלא יודעים ולא מקושרים ל"שמע ישראל" ! לשם זה מחיים את חיי הגוף להיותם כ
מאיר יוספוביץ04.05.22
לצערנו תגובה זאת צודקת בכל מילה
משה ישראלי05.05.22
14
עמידה בדממה בצפירה לזכר הנופלים זה אקט של אחדות בעמ''י, היא קדושה בפני עצמה. ברגע שאתה אומר תהילים אתה מפריש את עצמך מאותו רגע מאחד כי לא כולם אומרים תהילים. אם מטרתך לעילוי נשמת הנופלים תגיד תהילים לפני או אחרי הצפירה. כמו שלא תגיד תהילים, תשב או תסתובב באמצע קדושה, כך לא אומרים תהילים בזמן שכולם
אפרתית05.05.22
13
עצוב לקרוא את התגובות כאן, אבל מה אפשר לצפות מערב רב שלובש בואש וחושב שהוא המציא את היהדות? אפילו לתת כבוד מינימלי לנופלים שהגנו על מדינת ישראל חלק גדול מכם לא מסוגל. לא אלה "שמתו באהלה של תורה" אלא אלה שמתו באמת בהגנה על המולדת.
עצוב04.05.22
12
אני לא מבינה את כל אלה שמתקטננים על עמידה בצפירה בשם היהדות שלהם. התורה בה אנו מאמינים מצווה מפורשות: "לא תעמוד על דם רעיך", לצפצף על כאב של מישהו אחר בשם ההבדלים שביננו היא פשוט קטנונית וגם בכלל לא יהודית.
מישהי04.05.22
11
בקשר עם עמידת דום ביום עצמעות.אני מוכן כחרדי לעמוד דום .אבל בתנאי אחד ויחיד !! שהחילוניים גם יעמדו דום לחוקות הקב"ה שחייב אותנו בהר סיני לקייים.אי אפשר לחיות בחד סטרי.!!
ללא שם04.05.22
תינוק. עלוב.
ה04.05.22
10
אין לצפירה קשר לחוקות הגוים.אין אף אןמה שנוהגת כך.את הצפירה יזם הרב קניאל זצ"ל בזמן המאורעות בחיפה ותפסיקו לצטט דברח בורות מתוך חוסר ידע
רפול04.05.22
9
אוי אתה כזה תמים יאוו. תשמור על עצמך.
פסיכולוג04.05.22
8
צודק או לא צודק אבל הוא כבר נותן לנו להבין שיש אפשרות כזו של חרדי עם השקפות ישיבתיות אבל עומד בצפירה מתוך הבנה מעמיקה באהבת ישראל ואתם זה שזה דיון זה הקילקול
ללא שם04.05.22
7
הרב קנייבסקי לא עמד.
יצחק03.05.22
6
תלמידי רבי עקיבא לא נהגו כבוד זה בזה כי כל אחד היה חדור באמת שלו טעותם היתה שלא הכילו היותם חדורים באמת .. ולא חו שיוותרו על יהודתם .. לעשות דברים נגד היהדות זה לא אחדות..
אין קשר בכלל 03.05.22
מה נגד היהדות??? לעמוד ולהגיד תהילים???
ברכי04.05.22
נגד היהדות זה לעמוד ולחשוב שזה מועיל במשהו לנפטרים.... להגיד תהילים זה באמת חשוב בשבילם אבל כל הדיון כאן היה על העמידה שהיא מיותרת לחלוטין אם היא לא באה למנוע חילול ד'
א.ר04.05.22
אף אחד לא אמר לא להגיד תהילים .. אבל להגיד אני עומד גם בבית בדווקא כי צריך להתאחד כי כולנו אחד אין קשר לא צריך להתכופף לכל עניין הרגש היהודי קיים כל אחד הזמן כזה.. זה הנקודה.. בכיוון ההפוך אף אחד לא אומר זאת
לא צריך לעמוד בבית 04.05.22
5
לא עומד
זהו03.05.22
4
לא הבנתי מה זה הבריחה הזאת מכל ניסיון של מחשבה עצמאית על מה זה גאולה, אין לך שכל. תחשוב לבד, כמובן שתקבל בסוף את דעת גדולי התורה, אבל לפחות צריך לחשוב, מה זאת אומרת 'אני לא יודע מה זה גאולה הלכה למעשה'? שב תלמד חביבי.. לא הבנתי אותך.. חוץ מזה, אם צריך להודות על ההצלה ממות לחיים, אז מה הבעיה לומר הלל
יהודה06.05.22
3
מי ששאל למה קוראים תהילים דווקא עכשיו לעילוי נשמת כל היהודים הצדיקים שנפטרו ולגבי עמידה-בחוץ עומדים כדי לכבד וקוראים תהילים. בבית- כל אחד ומנהגו וקריאת תהילים
ממ04.05.22
2
לכותב הנכבד! אם אתה כבר כותב על המדינה, חשוב לציין גם את העניין של חמץ בפסח בפרהסיה הציבורית, עבודות תשתית בשבת, כותל רפורמי... וכו' והכל ביחד זה אתחלתא דגאולה ממש!!! וחלק בלתי נפרד מהמדינה היהודית המיוחלת......!!!!!
יהודי יחודי!04.05.22
אתה צודק לחלוטין. תמסור לריבונו של עולם שזאת בושה וחרפה המדינה הזאת שהוא הביא לנו.
ה04.05.22
1
אנחנו עומדים לא כי אנחנו מאמינים בעמידה ,אלה כדאי להזדהות עם הרגשות של הנופלים וכדאי לא לעורר זהם בכל אופן כשעומדים צריך לקרוא פרקי תהילים להראות שבזה אנחנו מאמינים ולא בעמידה , לכבד תמיד חשוב
חני04.05.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24