כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

היחס של מרן הגר"ע יוסף לכופרים ב'זוהר הקדוש'

באיזה ספר מרן הגר"ע יוסף זצ"ל עיין מתחת לשולחן? מה היה יחסו למי שכפרו ב"זוהר הקדוש" לאדונינו הרשב"י? וגם, אלות, קללות וחרמות כנגד הכופרים בתורת הקבלה | ישראל שפירא בסקירה היסטורית (חרדים)

32
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ח באייר | 19.05.22
מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל
מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

מרן הגר"ע יוסף זצ"ל סיפר למקורביו שהחזיק בעבר בביתו את ספר 'שושנת יעקב', שעוסק בחוכמת הפרצוף וקריאה בכף היד ע"פ תורת הקבלה, עד שגדלו בניו והוציאו מביתו "כי היכי דלא נגררו אבתרייהו".[1]

ספר שושנת יעקב - על חכמת הפרצוף וקריאה בכף היד הודפס בליוורנו תקנ"ב - 1792. מרן הגר"ע יוסף לא הרשה לבניו לקוראו (באדיבות בית המכירות קדם )

לא רק ספר 'שושנת יעקב' הגר"ע יוסף זצוק"ל סילק מביתו. היה עוד ספר. המדובר בספר 'מלחמות ה'' למארי יחיא קאפח שע"פ עדות בנו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף, מרן הגר"ע יוסף עיין בו מתחת השולחן, כי הוא לא רצה שבניו יראוהו מעיין בספר שטוען שספר הזוהר הוא עבודה זרה.

בנו הגאון רבי יצחק הסביר ונימק שאביו מרן הגר"ע יוסף לקח את הספר כדי לראות את הטענות שלו, כדי שידע מה להשיב להם, ולאחר מכן, החזיר את הספר לבעליו[2].

ספר "מלחמות השם" למארי יחיא קאפח שטען שספר הזוהר הוא עבודה זרה. ירושלים. תרצ"א 1931. מרן הגר"ע יוסף לא הרשה לבניו לקוראו (באדיבות מורשת מכירות פומביות)

לגבי ספר "שושנת יעקב" הביא הגאון רבי יעקב ששון נכדו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, שהיה מעשה שגאון ירושלמי מסוים לאחר עיון בו היה: "ממש מהפך עניני הטבע כרצונו, ומכח עצותיו וברכותיו הצליחו כמה בני אדם בעסקיהם באופן פלאי".

כמה ראשי ישיבות בקשו ממרן הגר"ע יוסף שיצא נגד אותו רב: "מפני שלטענתם הלה עוסק בכשפים וכיוצא בזה". סוף המעשה שמרן הגר"ע יוסף קיבל את אותו גאון בביתו, ולא יצא נגדו.

ספר "מלחמות ה'" הוא יצירתו של מארי יחיא קאפח שהלך בדרכו של הרמב"ם, רס"ג ורבנו בחיי, וכל חייו נלחם באמונות טפלות רבות כגון: שדים, לחשים וקמיעות וראה בהם עבודה זרה (לדבריו כמובן).

מארי יחיא קפאח לא התעסק רק בחרמות נגד ספר הזוהר, אלא תירגם ספרי ראשונים שעד זמנו לא ראו אור.

מארי יחיא קפאח סייע בתרגום ספרי ראשונים שעד זמנו לא ראו אור. ראו פה על פועלו של נכדו רבי יוסף, בתחום האדרת כתבי יד של רבותינו הראשונים (באדיבות ערוץ 20)

יש לציין שהדרדעים (תלמידי מארי יחיא קאפח) הוקעו בידי חלק מגדולי ישראל, וחלק מרבני ירושלים הוציאו כרוז תקיף ביותר שכלל את המילים: "אנחנו החתומים מטה חכמי ורבני עיה"ק ירושלים תובב"א בשומעינו את השערורייה אשר נעשתה בארץ תימן כי יצאו אנשים בני בליעל לחפור בורות נשברים ועשבו מקור מים חיים וידיחו בני עירם ויכו בלב התמימים הנאמנים לד' ולתורתו הקדושה ויפערו פיהם לדבר סרה על ספר הזוהר הקדוש ולהתנא האלוקי הקדוש רשב"י זי"ע ועל ספרי המקובלים שהתפרסמו ונתקבלו בכל תפוצות ישראל".

אלות, קללות, חרמות נידוין שמתות מטטרון וסנדלפון כנגד הכופרים בתורת הקבלה

בהמשך כתב החרם, נכתבו מילים חריפות והדרדעים נודו ושומתו: "על דעת המקום ועל דעת הקהל הקדוש בספר התורה הזה בשש מאות ושלש עשרה מצות הכתובות בו בחרם שהחרים יהושע את יריחו ובקללה שקלל אלישע את הנערים... ובכל האלות והקללות והחרמות והנידוין והשמתות שנעשו מימות משה רבינו ע"ה ועד עכשיו בשם אכתריאל י"ה ה' צבאות בשם מיכאל השר הגדול בשם מטטרון ששמו כשם רבו סנדלפון הקושר קשרים.. בשם הגלגלים והאופנים וחיות הקודש ומלאכי השרת וכו'...".

יחס הגר"ע יוסף לכופרים ב'זוהר הקדוש' לאדונינו רשב"י

הגאון רבי יצחק יוסף בשיעורו השבועי במוצ"ש[3] סיפר על נכדו של מארי יחיא קאפח רבי יוסף, שאביו הגר"ע יוסף זצוק"ל טרם ישיבתו עמו בבית הדין הרבני שאל את חכם עזרא עטיה, האם מותר לשבת אתו, כי אומרים שהוא דרדעי, ואם כן, הרי הוא כמו אפיקורס. וענה לו חכם עזרא, שהרי רבי יוסף קפאח נשבע אצל הראשון לציון רבי בן-ציון מאיר חי עוּזיאל, שהוא אינו דרדעי.

לגבי הטענה שדרדעי הוא 'כמו אפיקורס'/'וגם זה נקרא אפיקורסות' (כפי לשונו של עורך עלון 'השיעור השבועי' של שיעורו של הגר"י יוסף[4]).מעניין מאוד לקרוא בשו"ת 'מעין אומר'[5] להגאון רבי יהודה נקי, משמשו של הגר"ע יוסף, שכתב ששאל את מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל לגבי סופר סת"ם דרדעי, האם דינו ככופר, שהרי הוא כופר בדבר אחד מהתורה?

וענה מרן הגר"ע יוסף שקשה לומר כן, שהרי הזוהר היה גנוז שנים רבות, ואחר שנמצא הם מצאו בו כל מיני קושיות, שלדעתם, מראה סתירה לנאמר בתורה, ולכך אי אפשר לדונם ככופרים. וכששמע מרן הגר"ע יוסף על פסק של רב אחד שצריך להרוס בית כנסת של דרדעים כדין עבודה זרה, הגיב מרן הגר"ע יוסף בזעזוע: "חס ושלום".

יש לציין שהגר"י יוסף בעניין אחר (שאין מקומו בבמה זו) כתב בחריפות כנגד אמינותו של שו"ת 'מעין אומר'[6].

מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: פלאש 90)

בעניין רבי יוסף קפאח נכדו של מארי יחיא קפאח שטען שספר הזוהר הוא עבודה זרה, ענה מרן הגר"ע יוסף לאחר שנשאל האם רבי יוסף קאפח האמין בתורת הקבלה, וכתב בזה הלשון: "ענין האמונה מסור לשמים, כי ה' יראה ללבב, ואין אתנו יודע עד מה. לכן אין להשיב אם ר' פלוני מאמין בזוהר ובקבלה או לא. אבל ספרי הלכה שהוציא לאור או ספרים שתרגם, מותר לקרוא בהם ואין בזה שום חשש, וכך אני נוהג"[7].

הגאון רבי יעקב ששון נכדו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בספרו המרתק 'אביר הרועים'[8] כותב בשם אחד מתלמידי רבי יוסף קפאח שהיה מאמין בקבלה בכללותה, "אלא שהיו לו דעות בזה".

רבי יוסף קפאח נכדו של מארי יחיא קאפח זכה להיפטר במיתת נשיקה, ואמר למקורביו היום אני נפטר (ח"י תמוז תש"ס). פטירתו הייתה באמצע שקדנותו על תלמודו, והניח את ראשו על ספרי הקודש, ונשמתו עלתה בסערה השמיימה, ועל צורת פטירתו התפעל ביותר מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל ואמר: "אין זו מיתה! זו נשיקה! יושב ועוסק בתורה!".

יש לציין שעד לפני מאתיים שנים, העולם היהודי סער בעקבות פולמוס קדמות הזוהר. היעב"ץ (והנודע ביהודה והחת"ם סופר ועוד גאונים הלכו בדרכו), פקפק בייחוס כל הזוהר לאדונינו רשב"י, וסבר שרוב רובו נכתב בידי תלמידיו, ותלמידי תלמידי תלמידי תלמידיו. לעומתם מרן החיד"א ובפרט אדונינו הגר"א סברו שספר הזוה"ק כולו מאדונינו רשב"י הקדוש.

[1] הובא בספר אביר הרועים לרבי יעקב ששון, ירושלים תשפ"א עמ' 87

[2] הובא בעלון השיעור השבועי מס' 326 פרשת שמות תשפ"ב עמ' 2 הערה 3

[3] הובא בעלון השיעור השבועי מס' 326 פרשת שמות תשפ"ב

[4] מס' 326 פרשת שמות תשפ"ב

[5] פרק ז עמ' שב

[6] וכך דבריו: "ומה שהביא מספר 'מעיין אומר' חלק י"ב, בדבר אשה חולת סרטון ל"ע, שהלכה למקובל ורוצה לטפל בה בדברים שהם איסורי דאורתייתא, ושם כתב בשם אאמו"ר להקל לאשה ל... ולעמוד כך לפני "מקובל". הנה נורא נוראות, והס מלהזכיר לתלות בוקי סריקי בגאון עולם נ"ע, ובודאי הגמור הוא שמרן זצ"ל מעולם לא אמר דבר זה, להתיר לאשה ל.... לפני "מקובל", ולא ניתן אפילו להעלות זאת על הדעת, וכ"ש שלא לכתבו על ספר, ומה שכתוב בספר 'מעיין אומר', הנה כמה פעמים פרסמתי שאין לסמוך על ספר זה, והוא עצמו כתב כן בהקדמתו שלא לסמוך על ספריו למעשה, והוא רק להגדיל תורה ולהאדירה וכו'. (הובא ב"ה ראשון לציון חלק אבן העזר סימן ו עמ' תד).

[7] הובא בספר אביר הרועים ח"ג עמ' 295 הערה רמז

[8] ח"ג עמ' 295 הערה רמז

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
די להוצאת השם הרע על היעבץ. הוא עשה הגהות לזוהר כמו כל המקובלים. די לראות את תוקפנות נגד הרש"ל והגנתו על "שר בית הזוהר", הרמ"ע מפאנו, שהיה נערץ על ידי היעב"ץ. דבר שלא היה מובן מאליו בכלל!
היעבץ לא פקפק בזוהר.די20.05.22
18
תתביישו לכם התחלתם להביא דברי כפירה חופשי חופי ואורזים את הדג המסריח בנייר עיתון של רבנים.. ברור לאן אתם חותרים.
אלעד19.05.22
אתה חושש שהאמת תתגלה?? אתה חושש שאנשים יגלו שספר הזוהר הוא זיוף?? ברור לאן אתה חותר... אין כופר יותר גדול ממך מר אלעד.
משה20.05.22
17
אפשר לכתוב מאמר שלם על החולקים והתומכים בטענה שרשב"י כתב את הזוהר?
אני19.05.22

הצגת כל התגובות

16
נכון שאין לסמוך על שו״ת מעיין אומר, אבל עוד פחות אפשר לסמוך על מה שבניו אומרים בשמו, ואף מבזים אותו. דוגמה אחת מני רבות: בשיעור השבועי העז לומר על אביו שהוא "לא היה מוותר על הגלידה". כך אומר שמרן אביו היה בעל תאווה! כמובן שזה שקר מוחלט ועוד שהיה אסור לו לאכול גלידה בגלל סוכרת.
נחום19.05.22
15
מילא, להתווכח על דרדעות אם היא כפירה או לא. אבל כולם שכחו את קלות הדעת שרחש יוסף קאפח לראשונים המתרגמים שתרגמו את מורה הנבוכים, ופיאר עצמו כאילו הוא עשה עבודה טובה ויפה מהם. ומי שמזלזל בגדולתם של הראשונים - עלינו לדונו לכף חובה. וכפירתו בזוהר - כפירה בתוה"ק. וההולכים אחריו - למנין לא יצורפו, מיינם ל
גוי צדיק20.05.22
מר "גוי צדיק", בעולם האמת תווכח שאתה הוא הכופר האמיתי. אתה מוגדר בהלכה מין. כל מי שמאמין בספר חדש כמו ספר הזוהר שאין עליו מסורת, כאילו הוא קבלה ממשה רבינו, הרי זה כופר גמור. כל מה שמכונה "תורת הקבלה" החל באירופה, בצרפת וספרד הנוצרית. תורה חדשה לחלוטין שלא הכירוה הגאונים והאמוראים והתנאים. הגאון רבי
משה בן מימון20.05.22
אם זה המדד שלכן יש לדונו לכף חובה, אז ראה למרן הגרע"י זצ"ל בספרו חזון עובדיה סוכות עמ' ד-ה שהסתמך על תרגומו של הרב קאפח, והשיב למי שנסמך על התרגום הישן שנעשה לבקשת הרשב"א שהוא נשען על משעת קנה רצוץ, ואת הנדחה והצולעה יקבץ. הרי שמרן ס"ל שהתרגום הישן נדחה. ולפי דבריך אני מבין שגם מיינו של הרב עובדיה ל
נחום20.05.22
תוכו אכל קליפתו זרק ודו"ק ואגב כשהסטמר רוב זי"ע ניצל ע"י הציונים [בזמן שהשאיר את כל צאן מרעיתו לאבדון] הוא סירב לדבר עימם ולהודות להם, כך שאפשר בהחלט להפריד בין דברים.
שומראמונים20.05.22
14
אותי מעניין איך מי שלא מקבל את הזוהר כופר. אך כל אלו שמבטלים וממשיכים לבטל את התרגום של קריאת התורה וההפטרה הם לא כופרים. הרי כבר רב האיי גאון ושאר הגאונים בעצמם אמרו שכל אלו שרוצים לבטל את התרגום הם ברי נידה מישראל. ולא עוד אלו שיצאו על מארי יחיא קפאח אפילו לא בדקו אם יש אמת בדבר חוץ מהרב קוק.כך שא
ללא שם20.05.22
13
הרב עובדיה טען שאפשר לחלוק על האר"י והוא לא גדול יותר מהראשונים (יביע אומר ב,כ"ב). הוא למד שנים אצל גדול המקובלים הרב מרדכי שרעבי זצ"ל והגיע למסקנה שלא כדאי ללמוד קבלה אלא ש"ס ופוסקים. מדוע? כי הוא הבין שלספר הזוהר אין מסורת!! (כל מי שחקר ולמד קצת היסטוריה יודע זאת) הוא הבין שהמסורת הבטוחה והאמיתית
הרב עובדיה זצ"ל תמך בדרדעים19.05.22
ש"ב היקר רבי עובדיה יוסף.
עמיחי לנדסמן 19.05.22
אפיקורוס! שייגץ!!!! צא צא טמא
חרדית20.05.22
הוא לא למד שנים אצל הרב שרעבי, אולי קצת זמן, והוא היה פשוט למדן בנגלה ופוסק בנגלה.
צ19.05.22
12
הוא תמיד היה אומר שהוא מייחל להיפטר מן העולם כמו הגאון הרב קאפח זצ"ל שהודיע לתלמידיו שהוא עוזב את העולם הזה והוא נפטר באותו הלילה כשהוא רכון על ספר לימודו. מדהים!!
ללא שם22.05.22
11
אתה עסוק להעלות כתבות ולא תגובות, כדרכיך הידוע!
ר19.05.22
10
כל הכבוד!!!!!!!! איזה כתבה לענין שיעלו עוד כאלו
ראובן21.05.22
9
זה לגבי הדרדעים, אבל מה לגבי דינו של דרעי, שידוע מה שמרן אמר עליו: "שהוא לא גנב, והוא לא רשע"?
ם19.05.22
8
הרב עובדיה הסתייג מאוד מספר הזוהר. כל עסוקו היה בש"ס ופוסקים. ספר הזוהר? מאן דכר שמיה.
אברהם01.08.22
7
אפשר להביא מקורות לגבי דעת החת"ם סופר והנודע ביהודה לגבי אמיתות הזוהר?
ל19.05.22
6
דבר שלא ידוע ברבים, אבל בספריו של הרב קאפח הוא קורא לכופרים גדולי ומפורסמים(!!!) הרב כך וכך וכו'. הטעו אותו שוטים שנתנו לו ספרי כופרים בשם רבנים. יש על כך שרשור בפורום אוצר החכמה ושם כל המקורות
לידיעתכם20.05.22
5
אני לא מבין, הרי הזוהר מספר הרבה פעמים על רבי שמעון, כגון: פעם ישב רבי שמעון ובנו וכו', ונראה מזה שמישהו אחר כתב על רבי שמעון ולא הוא עצמו, כי לכאורה אם רבי שמעון כתב הזוהר, אז הוא היה כותב על עצמו: פעם ישבתי אני ובני וכו'
=19.05.22
למאי נפקא מינה. הלא בין כך מדובר בספר אגדות ויש דברים משובשים כמו לילית ודיבוקים מעשי ידי הרב בצרי. במורה נבוכים ובאגרותיו הרמב"ם מוחה מאד בדברים הללו
בריסקר19.05.22
הרמב"ם לא מוחה. לא הבינו את הרמב"ם. הרמב"ם היה מקובל בעצמו. וכן יש דיבוקים ויש ליליות זה דבר פשוט מאוד. מי שכפר בספר הזוהר טעות היא בידו. עובדה שלא בכל תימן היה כך.
מני01.06.22
ספר הזוהר הוא חיבור מאוחר מאוד. את אלה שרוקדים במירון זה לא מעניין. הם עובדים את הדמיונות שלהם, לא את הקב"ה, ולכן לא פלא שהיה אסון, כי זו עבודה זרה ממש. לא פלא שחסידים משוגעים כאלה נרצחו לאלפים ולרבבות בפוגרומים שונים, כיוון שהם עבדו גם עבודה זרה. אין דבר חמור מכך. עדיף חילוני ולא עובד עבודה זרה. לכ
היום כולם יודעים את האמת19.05.22
התשובה פשוטה. היו סופרים. כמו שהרבי מלובביץ' היה נותן שיעור והיו תלמידיו מקליטים ואחר כך מעלים על כתב. וכן על זה הדרך. היו תלמידי הרשב"י בישיבתו ואחד או שניים מהם היה כשרון כתיבת הספר והם אלו שעשו "זכרון דברים". וכן על זה הדרך בעוד ספרים שנכתבו דווקא ע"י התלמידים. יש גם דעה שהזוהר שאנחנו קוראים בו ב
מני01.06.22
גם בתורה כתוב ויאמר השם למשה וכו' וכן וימת משה כו' ויקברהו
יהודי19.05.22
את אותה השאלה תשאל על המשניות, שהרי מי שאסף וחיבר את החיבור הזה היה רבי יהודה הנשיא, המכונה "רבי". והוא מוזכר במשניות, פעמים רבות: "רבי אומר", והיה לו לכתוב ואני אומר. אלא, שזו דרך לחבר חיבור, שמחברו בלשון נסתר, כאילו לא הוא כתבו. ופשוט.
גוי צדיק20.05.22
4
המחלוקת המדומיינת בין החיד"א לשאר גדולי ישראל ללא אחיזה במציאות. כל המקובלים, כולל האדירים שבהם כגון הרמ"ק והאר"י ז"ל עשו הגהות לזוהר וציינו מה מתלמידי רשב"י ומה הגהות וטעויות העתקה. אף אחד לא טוען שרשב"י כתב את הזוהר בעצמו, זאת עם הארצות להגיד את זה שהרי כתוב בספר הזוהר שרבי אבא היה הסופר. ולאחריו
נו באמת20.05.22
3
ככל שעוברים השנים מתגלה אט אט שהגאון האדיר רבי יחיא קאפח זצוק"ל צדק לחלוטין וכל מחרימיו טעו ומצבם קשה מאוד. האיש הענק הזה היה הגאון היחיד שדבק ללא מורא בתורת אמת שמסרו לנו חז"ל וקיבלום גאוני בבל והרמב"ם. שאר חכמי ישראל סטו הרבה מאוד אחרי המיסטיקה האירופית שהביאו חכמי צרפת וספרד. אוי לו למשה די ליאון
גאון האחרונים רבי יחיא קאפח זתע"א19.05.22
2
Ein shum kesher l'Rashbi!!! KABALA=ZEVEL NET, Ein shum kesher la'Torah. MEKUBALIM=ZVALIM NET, -ARCHI RAMAEEM ve'SOTEI MIN be'ramot metorafot yoter m'kmarim Notzrim
ZOHAR=ZEVEL NET20.05.22
1
על פי שכל ישר , מה המקום לומר שדרדעי הוא כופר אם מאמין ביג' עיקרים , ואם לא נתקבל אצלי הזוהר הקדוש , מה כפירה שייך פה ?
אליהו19.05.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24