כיכר השבת

אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָּמָם

האמת נחשפת: מדוע אשת 'הרב מבריסק' לא ברחה בשואה עם בעלה?

מדוע אשתו של 'הרב מבריסק' - מרן הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל, לא ברחה מהעיר בריסק בזמן השואה ביחד עם בעלה?! • שמונים שנים לעלותה של העיר בריסק בלהבות ורציחתם של תושבי העיר, הרב שמעון יוסף מלר, תלמידם ומקורבם של בני מרן הגרי"ז, בדברים ברורים וחריפים • להוציא מלבם של טועים (חרדים)

21
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ' בחשוון | 14.11.22
הרבנית הנדל סולובייצ'יק הי"ד, אשת מרן הרב מבריסק זצוק"ל, ובניה הרכים שנרצחו בשואה הנוראה
הרבנית הנדל סולובייצ'יק הי"ד, אשת מרן הרב מבריסק זצוק"ל, ובניה הרכים שנרצחו בשואה הנוראה (צילום: ללא קרדיט)

בחודש מר חשון תשפ"ג מציינים יוצאי העיר בריסק, ובתוכם צאצאי מרן 'הרב מבריסק' את רציחתם של אלפי יהודי העיר, וביניהם אשתו - מחברתו של 'הרב מבריסק' הרבנית הנדל, ושלושה מילדיה שנרצחו בדיוק לפני 80 שנים בשנת תש"ג (1943), אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָּמָם!

יהודי בריסק הי"ד נלקחים לגיא ההריגה

גורלה של קהילת בריסק, כיתר קהילות הקודש באירופה, נחתם בגזירת עליון. ככל הידוע, מעדויות של כמה ניצולים ספורים, לאחר נפילתה של בריסק בידי הצבא הגרמני, ביום הכיפורים של שנת תש"ג כינסו אנשי הס. ס. הנאצים את כלל יהודי העיר, (אלו שעוד נותרו לפליטה לאחר הטרנספורטים, ושאר המיתות המשונות שביצעו עוד קודם לכן ביושבי הגיטו), אל תוך בית הכנסת הגדול שבבריסק, שם התעללו בצורתם היהודית, גילחו את זקנם ופיאותיהם של הגברים, והותירו אותם נצורים במקום במשך כמה ימים ללא מזון ושתיה. לאחר מכן הובילו אותם למחנה שהקימו בעיר קובל הסמוכה, שם הרגו את כולם באכזריות בימים ג' וד' בחשון ה'תש"ג.

גיא ההריגה בעיר בריסק

אכזריותם של הנאצים לא ידעה גבולות. אנשים, נשים וטף, חלקם הושלכו לקבר אחים ונקברו בעודם חיים, חלקם נרצחו בדם קר.

בין אלפי יהודי העיר שנרצחו ונטבחו על קידוש ה' נמנים ראש המו"צים - הגאון האדיר רבי שמחה זליג ריגר הי"ד ובני משפחתו, רבנים, גדולי תורה, ראשי הקהל ועמך בית ישראל, וכאמור אשתו של מרן הגרי"ז – 'הרב מבריסק', הרבנית הנדל סולובייצ'יק ושלושה מילדיה הי"ד.

שני בניו של מרן הרב מבריסק שנהרגו בשואה
בנו השלישי של מרן הרב מבריסק שנהרג בשואה

בתקופה האחרונה, יש המעלים תאוריות שונות בפורומים השונים, על "הסיבה האמיתית לכך שאשת הרב מבריסק לא ברחה מהעיר בריסק ביחד עם בעלה להינצל מגיא ההריגה":

תמונה נדירה של מרן הגרי"ז סולובייצ'יק עם בנו הגאון רבי יוסף דוב זצ"ל בתקופת שהותם בוילנא

אין אנו כאן בכדי לצטט את אותן שמועות שווא, (וכמובן לפרוך אותם), בדיוק כשם שאין אנו עוסקים בלצטט את ה"חוקרים" שמאשימים רבנים ואדמו"רים רבים בהפקרת בני קהילותיהם ובריחה מזוועות הנאצים.

אולם, ביד השגחה פגשתי בשמחה משפחתית את הרב הגאון רבי שמעון יוסף מלר מחבר עשרות הספרים הנפלאים על שושלת דדהבא בית בריסק, ואשר כָל-רָז לָא-אָנֵס לָי בכל העניינים הקשורים לעיר בריסק בכלל, ולבית משפחת סולובייצ'יק בפרט, ושם שוחחתי עמו בעניינים שונים, ולפתע כשכל כולו כאוב, אמר לי בהאי לישנא:

"שנים רבות שאני שומע שמועות שווא על סיבת כישלון הצלתה של הרבנית מבריסק ושלושת ילדיו הקטנים של מרן הגרי"ז, וגם בתקופה האחרונה במלאות 80 שנה לחיסול הגיטו בבריסק, רבים מבני התורה שואלים אותי ומתעניינים אודות סיפור כאוב זה. כבר בשעתו לפני שנים רבות חקרתי ובררתי הדברים הדק היטב את הפרשה הכאובה, ואשמח לחלוק איתך את מסקנת הדברים, ואדרבה אשמח שתפרסמם".

מהי הסיבה שמרן הרב מבריסק זצ"ל עלה לארץ ישראל עם שבעה מילדיו, והרבנית ושלושת ילדיהם הנוספים נשארו בעיר בריסק עד לסוף הרע והנמהר?

רש"י מלר: "במשך כל התקופה האחרונה לשהותו של מרן הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל בוילנא, בשנת תש"א אחרי שנמלט מבריסק עם שבעת ילדיו הגדולים ללא אשתו ושלושת ילדיו הקטנים, כאשר מיום ליום התבררה חומרת המצב, עשה מרן הגרי"ז זצ"ל מאמצים עילאיים על מנת להשיג סֶרטִיפִיקָט עבור הרבנית ושלושת ילדיו הרכים גיטל בת החמש עשרה, שמואל יעקב בן החמש, ולייבל בן הארבע - שנותרו עדיין בבריסק.

הרב שמעון יוסף מלר מקורבם של בני מרן הרב מבריסק, ומחבר עשרות הספרים הנפלאים על שושלת דדהבא בית בריסק

"לאחר ניסיונות מרובים ושתדלנות נמרצת, אכן עלה בידו של מרן הגרי"ז להשיג את האישור המיוחל. היה זה ימים ספורים קודם שיצא את וילנא בדרכו לארץ ישראל, ומיד כאשר קיבל הבטחה כי שמורות עבורם אשרות יציאה, שלח הודעה לרעייתו שבבריסק שתבוא לוילנא על מנת לקבל לידה את האשרות ולהתכונן לעלות ארצה".

האם מרן הגרי"ז חיכה לרבנית בוילנא?

"כל מי שבקי באנדרלמוסיה ששררה באותה תקופה בוילנא, מבין ויודע שלא היה שייך לשנות כרטיסי נסיעה שנקבעו לזמן מסוים, לזמן אחר, ולכן מיד בזמן שהיה אפשרי ונקבעו הכרטיסים למרן הגרי"ז וילדיו שעמו, נסעו הוא וילדיו ברכבת למוסקבה בדרכם לארץ ישראל מתוך ידיעה ברורה כי הצטרפותה של הרבנית אליהם היא ענין של זמן".

הרב מלר מראה לרבו הגאון רבי משולם דוד סולובייציק תמונות מהעיר בריסק

הרבנית הגיעה לוילנא?

"אכן, מעדויות שונות שמענו שעלה בידה של הרבנית הי"ד ביום שלמחרת צאתם לדרך, להגיע לוילנא, ובנה הגדול רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק (שהיה אמור לנסוע בהמשך עם תלמידי ישיבת מיר דרך שנחאי, ולכן עדיין שהה בוילנא), מסר בידיה את טפסי הבקשה שהונפקו על שמה ועל שם הילדים, שאיתם היה עליה להגיע למשרדי ההגירה ולקבל שם את אשרת היציאה".

תעודת הגיטו של הרבנית הנדל – אשת מרן הגרי"ז סולובייצ'יק

מה קרה לבסוף?

"דוחק השעה והבהילות המובנת של המוני הפליטים למלט את עצמם בכל דרך מן האזור, הביאה לידי כך שסביב נושא האשרות התנהלה באותם ימים תעשיה שלימה של זיופים, כאשר מרביתם של הפליטים שלא עלה בידם להשיג אישורים חוקיים, ביקשו בדרך זו לנסות את כוחם ליציאה מגבולות המדינה. העובדה הזו לא נעלמה מעיניהם של פקידי השלטון, אך מכיוון שהשעה - שעת מלחמה הייתה, והם נזקקו בדחיפות לכסף שיניע את גלגלי המערכה הצבאית, לא אמרו דבר והעדיפו לגרוף לכיסם את סכומי הכסף הגבוהים שאותם נדרש לשלם כל מי שביקש לעזוב את גבולות המדינה. משום מה, בשלב מסוים התעשתו השלטונות הסובייטים והחליטו לשים קץ לעניין.

"ההחלטה לוותה באזהרה חמורה, שכל אדם אשר תמצא בידו אשרה מזויפת, אחת דתו – הגליה לסיביר או העמדה מול הקיר!

"בדיוק באותם ימים הגיעה הרבנית לוילנא על מנת ליטול את האשרות שכבר המתינו לה במשרדי ההגירה, ויתרה מכך; מחוץ לאותו משרד תלו הפקידים גיליון נייר גדול על גבי הקיר, אשר בו נרשמו שמותיהם של כל אלו שיציאתם את המדינה אושרה. אף שמותיהם של הרבנית וילדיה הופיעו באותה רשימה, אולם באווירת הפחד שהשתררה עקב ההוראה החדשה חששה הרבנית כי השלטונות עלולים לטפול עליה עלילת שווא, כאילו ואף האשרות שבידה הינן מזויפות, ואז מצבה יהא גרוע אף יותר. וכך, מתוך חיבוטי נפש שנקל לתארם, החליטה כי בשלב זה מוטב כי לא תיגש ליטול את האשרות. ברור, כי באותה עת טרם ידעה אל נכון מה מצפה לה בבריסק אם תשוב לשם, (כי הגרמנים שבו וכבשו את מזרח פולין חדשים ספורים לאחר מכן). ובאותן נסיבות העדיפה להימנע מנטילת האשרות".

הרבנית הנדל סולובייצ'יק הי"ד

מי עוד ראה את הרבנית בוילנא?

"שמעתי בעצמי מתלמידו ומקורבו של מרן הגרי"ז זצ"ל, - הגאון רבי יעקב ניימן זצ"ל מאמריקה, שהוא ראה את הרבנית בוילנא באותו היום שהגיעה, והיא אף אמרה לו ברגשות שסערו אז בקירבה: "מיין הארץ זאגט מיר, אז איך וועל איהם מעהר נישט זעהן" – "ליבי אומר לי כי אותו (את בעלי הרב), יותר כבר לא אראה"...

"עדות על היותה בוילנא לצורך קבלת אשרת יציאה שמענו אף מפי חתנא דבי נשיאה, הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצ"ל, שראה את הרבנית ע"ה בוילנא, בעת שעמד לצאת בדרכו ל"קובה" שביפאן יחד עם שאר תלמידי ישיבת מיר. [משם נסע הגרי"מ לארה"ב כשרוב תלמידי הישיבה המשיכו במסעם לשנחאי]

"וכך חזרה הרבנית הענדל הי"ד בידיים ריקות אל העיר בריסק, ואל הגורל המר שנועד לה שם בגזירת עליון. יש מקום להנחה כי בהיות ואמה של הרבנית - הגב' חנה מינץ הי"ד עברה להתגורר לאחר פטירת בעלה בבית בתה בבריסק, הרי שהדאגה לשלומה גם הניאה את הרבנית הענדל באותן נסיבות – לשוב אל ביתה ולהיות לה לעזר. האם יחד עם הבת ושלושת ילדיה שתו מאוחר יותר את כוס התרעלה עד תומה".

מרן הרב מבריסק הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל

את השיחה המרגשת מסיים הרב שמעון יוסף מלר עם אמרה חריפה:

"לא יתכן שכל אלו שמספרים את השמועות הללו, שכביכול הרב מבריסק השאיר את אשתו בבריסק משיקולים שונים, ממשיכים לספר זאת! הרי ידוע לכל חומרת ההקפדה בבית בריסק בכלל, ואצל מרן הגרי"ז בפרט, בכל הנוגע לקצה קצהו של חשש מפיקוח נפש, וכי יעלה על הדעת ששיקול זר ינחה את הרב מבריסק בהחלטה שכל כולה פיקוח נפש גדול וברור על כמה נפשות מישראל?! מי שאומרים כאלו דברים, זו פגיעה חמורה - וכבלע אל הקודש".

ואם אתם, קוראים יקרים, תמהים להבין מדוע הרב מלר יצא מגדרו כדי להפריך את אותם גורמים שונים, שימו לב למשפט הסיום:

"המזעזע שאני שמעתי את אותם שמועות שקריות כאילו מרן הרב מבריסק חפץ לשמור על הרבנות בבריסק מפי אחד מבני מקורבו של מרן הגרי"ז זי"ע, ואיך יתכן שבשמו מספרים זאת?! אותו אחד כבר נפטר בשנים האחרונות, ולכן אני לא אגיד את שמו, אבל בטוחני שבבית דין של מעלה, הוא מתחרט שיצאו מפיו דברים אלו!".

ישר כח, ושיהיה לעילוי נשמתה הטהורה של הרבנית אלטע הנדל הי"ד, בת הרב ר' חיים אוירבאך זצ"ל, וילדיה הקטנים: גיטל, נפתלי צבי יהודה לייב, ושמואל יעקב הי"ד.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
הרבנית ללא כיסוי ראש. ה' ירחם! העיקר בעלה נלחם נגד המזרחי... הזוי. היום רבות בנות במזרחי יותר צנועות מהחרדיות והעולם שותק
משה22.11.22
10
מה כ"כ קשה לכתוב את הטענות השונות באשר להישארותה בבריסק????????????
תמוה14.11.22
"המזעזע שאני שמעתי את אותם שמועות שקריות כאילו מרן הרב מבריסק חפץ לשמור על הרבנות בבריסק מפי אחד מבני מקורבו של מרן הגרי"ז זי"ע, ואיך יתכן שבשמו מספרים זאת?! אותו אחד כבר נפטר בשנים האחרונות, ולכן אני לא אגיד את שמו, אבל בטוחני שבבית דין של מעלה, הוא מתחרט שיצאו מפיו דברים אלו!"
אלו הדברים15.11.22
ידוע שבבריסק מה שלא מסתדר פשוט לא היה..
טיהר את טבריה15.11.22
9
מדי פעם מקבלים פרופורציות מי האוייבים האמיתיים של העם היהודי , היום כשיש שלווה וביטחון , יש לנו זמן לשנאה בינינו
אליהו20.11.22

הצגת כל התגובות

8
הנכד של רבה דפרוז'ני כלומר בן רבי משה הלוי זללה"ה שהיה נשוי לאשה מודרנית ממשפ' פיינשטיין, יועד לגדולות בארץ ישראל ואף נפגש עם הרב קוק. אך לבסוף המשיך מורשת אביו באמריקה אצל מוסד רבי יצחק אלחנן, מקומו של העילוי ממיצט. אכן חוכמת בריסק והשכלתה היו לתפארת! וגם נרווין בלע"ז שהרי יוסיף דעת יוסף מכאוב
עצניק גאה15.11.22
מה הקשר?
לא מבין15.11.22
7
למה נמלט מבריסק עם שבעת ילדיו הגדולים ללא אשתו ושלושת ילדיו הקטנים?
למה14.11.22
הוא לא היה בבריסק כשהמלחמה פרצה אז לא חזר הביתיה מחמת חשבונות רבים על מה שיקרה ועבר לווארשא ומשם לווילנא וכו
שמואל 15.11.22
כנראה שכב' לא יודע מה היו התנאים באותו זמן, אי אפשר היה להזמין טנדר לנסיעה עבור כל המשפחה יחד.
ירושלים15.11.22
6
קורע את הלב. היא מזכירה לי את סבתא שלי זצ"ל.
אפרת14.11.22
הבובעס של פעם כולן היו נראות אותו דבר..
יופיה של מאה שערים בליל שבת15.11.22
5
כל הכבוד לאתר "כיכר השבת" שטיהר את שמה הטוב של הרבנית
חיים14.11.22
4
שה' ירחם וינקום דם עבדיו השפוך פשוט מזעזע צריך לזכור טוב מאוד מה עשו לנו הנאצים ומה עשו האוקראינים שהם לא יותר טובים מהנאצים
יוני15.11.22
3
עד כמה שאני זוכר מתוך הספר של הרב מלר, אין אישור רשמי לכך כי ילדיו אכן נספו בשואה.
מעיין14.11.22
2
הרי הרבנית היתה ממשפחת אויערבאך, ואיך שמה של אמה היה מינץ ?
ירושלים14.11.22
אולי זה שם משפחתה בזיווג שני?
יהושע16.11.22
1
הגרי"ז היה שנוי בקהילת בריסק משלל טעמים. בשעה שברח לוילנה לא ידעו על מרחץ הדמים. הוא בחר להשאיר את אשתו בבריסק, כדי שתשמור לו על הרבנות. כי אם היא לא הייתה נשארת שם, ראשי הקהל היו ממנים רב חדש
הסבר מאת הגה"צ נחום אפל15.11.22
יש הסבר ברור שמפריך את הדברים. לא קראת את הכתבה, נכון? למה הגועל הזה, למה? גדול עוונך מנשוא.
ככלב השב על קיאו17.11.22
שקר וכזב עלילת דם! לא יתכן שהרב מבריסק ברח לארץ ישראל והשאיר את אשתו לשמור לו על הרבנות, זה שאדם שפל כמוך חושב שזה אפשרי זה מורה עליך ועל טיבך!
אחד17.11.22
אני דווקא מסכים עם הטיעון. בדרך בריסק לשמור על הרבנות של הטטע והזיידע וכו' וכו' ומוכנים למסור על זה נפש
משה אהרן הלוי 19.11.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 21:03

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 19:09
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18

אילן במה אברכך 

גאב"ד העיירה רקד עם הילדים בחורשת עצי הפרי | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24