כיכר השבת

טור דעה

בג"ץ איננו אויב הציבור החרדי // עו"ד יוסף ויצמן

השיח הבעייתי הפנים חרדי שתוקף את שופטי העליון יגרום לנזק בלתי הפיך. דווקא לציבור שלנו. היוהרה השלטונית עשויה להביא אותנו לקרע גדול שלא נוכל לאחות אותו (דעות)

48
יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת | כ"א בחשוון | 15.11.22
בג"ץ
בג"ץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בימים אלו עומדת לקום ממשלה חדשה, ממשלה שהבטיחה לעשות שינוים במערכת המשפט.

בימים האחרונים עולים קולות של אחיי מתוך הציבור החרדי להחליש את בית משפט העליון, גם מחליטים שבג"ץ הוא אויב הציבור החרדי, וכל המרבה להשמיץ, הרי זה מצויץ. אודה שאני חרד לשמוע את התקפות אלו, ועל כך בטור זה.

טעות לחשוב שבית משפט העליון הוא אויב הציבור החרדי. ראשית עובדתית הדבר לא נכון, ודאי לא בימים אלו שבבית משפט העליון נמצא במספר שיא של שופטים/ות דתיים, עוזרים משפטיים חרדים, ובעיקר, עו"ד חרדים רבים מופיעים דבר יום ביומו באולמות הבג"ץ ומתקבלים בזרועות פתוחות. אגב, מסתבר שעורכי הדין החרדים מופיעים נהדר וקוצרים הצלחות רבות בייצוג בפני בית משפט העליון.

כאמור, בית משפט העליון של היום הוא בהרכב אחר מבית המשפט של שנות ה-90. כיום, מגוון השופטים גדול בכל היבט. ולכן יש להגביר את האימון ולא להעמיק את הקרע.

אזכיר שרק לפני כמה חודשים, עת החרדים לא היו כלל בשלטון, שר האוצר שינה את הקריטריונים של המעונות לצורך פגיעה בציבור החרדי. הגוף הממשלתי היחיד שמנע את הפגיעה הגדולה הוא בג"ץ, עת חברי החרדים המוכשרים הגישו את העתירה המתאימה.

עו"ד יוסף ויצמן (צילום: באדיבות המצלם)

ולאלו שיגידו שמדובר בטיפה מן הים, חשוב שידעו שבג"ץ נמנע במקרים רבים להתערב בנושאים חרדים אע"פ שהגיעו לפתחו. ובכך שבג"ץ נמנע להתערב, אפשר דה פקטו את המשך הפעילות החרדית. לדוגמא: לימודי ליבה, לימודים נפרדים באקדמיה, קריטריונים ייחודיים בדיור, ועוד רבים.

שנים רבות שאני נבחר ציבור בלשכת עורכי הדין ושלוחם בין היתר של עוה"ד החרדים. בשליחותי הציבורית, אני נמצא בציר הרגיש של בתי המשפט – שופטים – אקדמיה, וכאיש חרדי נחשפתי לשיח מעמיק אודות המגזר אליו אני שייך, תמיד מצאתי אוזן קשבת וסקרנות לדעת איך אפשר לחבר ולהתחבר, וזאת מצד כל השופטים בכל הערכאות.

לכן, השיח הבעייתי הפנים חרדי שתוקף את שופטי העליון יגרום לנזק בלתי הפיך. דווקא לציבור שלנו. היוהרה השלטונית עשויה להביא אותנו לקרע גדול שלא נוכל לאחות אותו.

חרף האמור לעיל, חשוב להדגיש שמותר, ואף רצוי לבדוק, גם להעביר ביקורות מכובדת על בתי המשפט. אין גורם ממשלתי אשר חסין מביקורת. גם אני מביע את דעתי שיש לעשות שינוי בהרכב בית משפט העליון בשבתו כבג"ץ ולשריין מקום למגזרים שונים כדוגמת ראשי ערים מרכזיות, רבנים ראשיים, אנשי אקדמיה, חברה, דת ורוח. אך כמו חברי, אפעל לשינוי תוך שיח מכבד ומעמיק, שהוא היחיד שיכול להוביל לשינוי. לא חלילה להשמיץ ולבקש להרוס את מערכת המשפט שעליה נאמר "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו".

אסיים טור זה בסיפא לא שגרתית.

בכתבות קודמות שהבאתי את דברי בנושאים אלו, התגובות היו "אתה מתחנף למערכת כי אתה צריך אותם" או כל מיני תגובות שהמסר הוא שאני בעל עניין ולכן אני נותן גיבוי למערכת המשפט. אבקש להבהיר אחת ולתמיד, אינני נצרך לאיש במערכת המשפט. אין לי כל כוונה להיות שופט, לפי סוגי התיקים במשרדי, מעטים הדיונים בפני בית משפט העליון. כתבתי בטור זה את דעתי האמתית, מתוך ידיעה אישית של מערכות המשפט, הן כעו"ד ותיק, והן כנושא תפקידים חיצוניים למערכת. לכן, אשמח לקבל כל תגובה או ביקורת עניינית. אין שום חובה להסכים לאף מילה שכתבתי, יש חובה הקשורה לבין אדם לחבריו להגיב לגופו של עניין ולא לגופו של איש.

ולסיכום. יש לנו מערכת משפט מהטובות בעולם. הייתה לי את הזכות לשבת במינויים של עולם המשפט. השופטות והשופטים אנשי מקצוע. דווקא אנחנו צריכים לשמור על מערכת המשפט חזקה ומכובדת.

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
כיהדים צריך לדעת שזו גלות כל עוד לא זכינו לביאת משיח.
ד. א17.11.22
30
יוסי. דברים של טעם. אתה כותב מה שכולם חושבים. גאה שיש לנו חרדים כמוך.
גבריאל16.11.22
29
יוסף ויצמן רואים שאתה בור ולקקן בדיוק כמו שאתה תמיד ! אותך מעניין רק כסף וכבבוד !
אלי16.11.22

הצגת כל התגובות

28
כלומר, במילים אחרות: אם נחליש את בג"ץ, אז כאשר תהיה ממשלה שמאלנית - נבכה מרה על כך שאין איזו רשות אחרת שיכולה לבלום את היוזמות השונות של ליברמן ושותפיו. "החכם עיניו בראשו". לעתים יש מאמר שגורם לך לשנות את המבט על הדבר. המאמר הזה הוא אחד מהם. תודה על כך!
יהודי16.11.22
27
בית המשפט הוא אויב הקב"ה והתורה
יצחק15.11.22
באבות שנינו: הוי מתפלל לשלום המלכות כי אילולי מוראה איש את אחיו חיים בלעו.
רפאל 16.11.22
ממתי השופטים הם המלכות אתמהה? המלכות היא הכנסת והממשלה לא השופטים!
ארי17.11.22
חז''ל דיברו על מלכות עכו''ם, במלכות ישראל כשהמשפט מוטה,על זה אמרו חרב באה לעולם,ושאר מרעין בישין,ובגלל זה אנחנו מבקשים כל יום
השיבה שופטינו כבראשונה16.11.22
כאשר המשפט מוטה, חרב באה לעולם. כאשר אין משפט, איש את רעהו חיים בלעו.
רפאל 16.11.22
26
דברי יוסי מזעזעים את אמות הסיפים. איבדנו חרדי נוסף, חבל, אבל מזל שהתגלה פרצופו הפולני
מזועזע15.11.22
25
שעו"ד ויצמן יחשב מתוך 100 פעמים שעתרו נגד חרדי או נגד דרכם של חרדים .כמה פעמים זוכו . אני חושב... תגיבו אתם
אלי15.11.22
24
בלי להכיר את הכותב, דבריו מעידים כאלף עדים על היותו לקקן ושמאלן וכנראה גם רפורמי, שממש הוא אינו זוכר את 99% מהפסיקות האנטי דתיות, אנטי יהודיות ואנטישמיות של הערב רב הזה, חבריו יש לציין. הלקקן הזה מנסה להכשיר את השרץ הזה בק"ן טעמים... אבל לצערו ולצערינו הרב, עם כל הליקוקים והלהטוטנית המילולית, והדוגמ
יהודי15.11.22
23
חייבים חוק הפרדת הרשויות שיקבע מפורשות כי אין שום סמכות לבג"ץ לבטל את חוקי הכנסת בכל צורה ואופן שיהיו....וכן לבטל את ענין הסבירות או האי סבירות לגמרי....
חייבים לאסור על בג"ץ בצורה גורפת לבטל חו15.11.22
גלגל חוזר בעולם. מי יודע מתי נזדקק גם אנחנו להגנה מפני חוקים לא סבירים שזוממים אויבינו לחוקק נגדנו?
רפאל 16.11.22
22
קול שפוי בתוך ים של הסתה חמורה
מירי15.11.22
21
...דייי לשטויות שלך..או שאצה טמבל או שקרן..ומהטור שכתבת נראה שאתה גם זה וגם זה..המוסד המטונף הזה כל הםסקים שלו נגד היהדות והציבור החרדי..אין ולו..הכרעה אחת בכל שנות קיומו לזכות הציבור החרדי..יש לך הסבר כאשר..הוא מונע אירוע תרבותי נפרד לחרדים..ובאותה נשימה מאשר למוסלמים..אז דיי לסיפורים והחלומות שלך.
חצקל20.11.22
20
השאלה אם כבודו יותר שקרן או יותר טיפש ? במאות ציטוטים בפסקי הדין של אהרון ברק ויורשותיו ביניש וחיות מופיע במפורש הרצון שלו לעדכן את ערכי המוסר לכל מה שהפוך מהיהדות , מיהו יהודי ,מהי משפחה [שני גברים שתי נשים] , מה דין אשה שבגדה ועוד ועוד ביצע ברק ושותפיו מהפכה שקטה ואלימה ביותר שכל כולה הפך ערכי התו
חיים17.11.22
19
למה מביאים את ה00000000000000000000000 הזה
מרדכי19.11.22
18
אתה רציני? בגצ פסק שוב ושוב לגייס את החרדים, כמובן בניגוד לחוק הכנסת ואתה מספר לנו על דחיית של גזרת המעונות בשנה? בגצ מגן על הפרדה באקדמיה?? קשקוש. הוא מגביל את ההפרדה למינימום, אוסר לימודי תואר שני נפרדים, אוסר על הפרדה באונברסטאות ועוד מגבלות, מה שמתיר זה רק בהוראת שעה מצומצמת. אם זכויות אדם היו
אשרי16.11.22
17
יוסי מזלזל באיטלגנציה שלנו כולם יודעים ששופטי בגץ הם גלגול של השופטים שהיו בסדום אחד לאחד בפשטות ואתה מתנשא ומחניף מרים יד בתורת משה בשאת נפש!
שערי תשובה לא ננעלו16.11.22
"כולם יודעים"? באיזה ספר מצאת "חידוש" זה?
רפאל16.11.22
16
מבלי משים, בתגובתך הגדרת במילה אחת את הבעייתיות של בית המשפט כלפי הציבור החרדי: "טיפה בים" התמיכה במעונות אולי הייתה חשובה אבל היא מקרה נדיר שאיננו מלמד על הכלל. מערכת המשפט היא עוינת את הציבור החרדי כיום ורדפה אותו גם בעבר. לדוגמה פסילות תכופות של חוק הגיוס. כל חוק יהודי שתרצה להעביר עלול להיתקל בס
דוד16.11.22
15
התגובות מעליי מלמדים כאלף עדים על החשיבה העדרית שיש בחברה החרדית. אין עובדות, אין שיקול דעת, אין ראייה נורמטיבית של המציאות העובדית. מה יש ? שינאה , טימטום ודיקלום סיסמאות חלולות מבית ההשקפה הנכוינה של יתד נאמן ודומיו.
אשר 15.11.22
גם הסגנון החילוני של תגובתך לא מלמד על חשיבה עצמאית. החרדים מודרכים ע"י התורה ומחויבים לערכיה. לכן נראה שהם חושבים "אותו הדבר"... אינני מאשים אותך. אנשי שמאל לא מרגישים את הסכנה בבית המשפט כי הוא מממש את דעתם והשקפתם (בניגוד לרצון העם)
לאשר היקר16.11.22
כאשר כולם חושבים אותו דבר, זה סימן שאף אחד לא באמת חושב. ראיה לדבר, בדיני נפשות כאשר כל הדיינים מחייבים פה אחד, הנאשם יוצא זכאי.
רפאל16.11.22
14
הפלא ופלא שפע כתבות בעד בג"ץ. לכו!
דוד15.11.22
13
יוסי, מצטער. למדתי איתך משפטים, והבנתי ״שהתאהבת״ במערכת המשפט החילונית אהבת אמת, נגד ההלכה נגד ההשקפה ונגד המוסר האנושי הכי יהודי בסיסי, בפרט שרתה מציג עצמך כחרדי. שמעתי מספר פעמים התבטאויות ממך המאדירות את המערכת החילונית, כאשר למערכת היהודית החרדית התייחסת באדישות במקרה הטוב (ולא אוסיף, ודי לחכימא
עו״ד שלמד איתך, יוסי15.11.22
12
חרדי לא יכול לשבח בית דין שאינו דן כהלכה ודייניו פסולים לדון,לא לחינם רבנים התנגדו להיות דיינים בערכאה זו
משה15.11.22
חרדים יכולים לקבל כסף מידי הציונים מחללי השבת ואוכלי הטרפות והנבלות? חרדים משתמשים בחשמל שמיוצר בשבת, המים שנעשית עליהם עבודה בשבת וכו'? נמאסתם כבר צבועים! משחקים עם ההלכה איך שבא לכם!
עוד צבוע15.11.22
כולם משלמים מיסים,מעמ , מכס ועוד
משה16.11.22
לא מקבלים כלום. משלמים על הכל במיטב כספי מסים
מני17.11.22
11
תפסיק להתחנחן היו חילופי שלטון העם אמר את דברו. תתחילו להיות קשובים לרחשי הציבור
יואב15.11.22
העם אמר להחליף את העומד בראש. העם לא אמר להחליף את השלטון הדמוקרטי בדיקטטורה.
רפאל 16.11.22
כשהכנסת הנבחרת יכולה לחוקק חוקים בלי לפחד מגוף בלתי נבחר זו היא גופא הדמוקרטיה
טיפש אחד16.11.22
כאשר הכנסת יכולה לחוקק במחטף חוקים שאינם שויוניים, הפוגעים במיעוטים או הבאים להפוך פסיקה של בתי משפט ואין מי שמעכב בעדם, אין לך פגיעה בדמוקרטיה גדולה מזו.
רפאל 18.11.22
10
מה ייתן לך ומה יוסף לך, לשון ארוכה ומלקקת.
פנחס15.11.22
9
מר וייצמן, בג"ץ הוא אויב השם, משנאי השם אשנא. זו הבעיה ששולחים אותכם ללימודים אקדמים, מתחלל בעורקכם מינות.
אחמד 15.11.22
8
בגץ לא נגד חרדים. בגץ פשוט מקדם תרבות ליברלית פרוגרסיבית שהיא לכאורה הנכונה. וכל מה שלא מסתדר עם התרבות הזאת לא חשוב ולא נחשב. ויש לכך השלכות.לכל האורך והרוחב
אלי22.11.22
7
רק זה מדבר והנה עוד פסיקה מזעזעת מפיהם של אוכלי הנבלות: ביהמ''ש העליון אישר: גם תמיכה במבצעי ''תג מחיר'' נחשבת להסתה! אין קצבה לטמטום!
נורא נוראות15.11.22
אולי תסביר לי מבחינה משפטית מה ההבדל בין לתמוך בפוגעים ביהודים לתמיכהפוגעים בערבים. מערכת משפט צריכה לדון בעצם המעשה ולא להבדיל בין "אנחנו" ל"הם".
רפאל 16.11.22
6
תשמע, אתה אמיץ. איש ללא חת. מעריצה שלך!! מביא את האג'נדה שלך בלי לפחד. אתה מתנהג כמו מנהיג אמיתי
טובי16.11.22
5
הבעיה היא לא שהם בעד או נגד החרדים. הבעיה שבגץ הינו גוף שלא נבחר, שנטל סמכויות אינסופיות. הוא לא הסמכות ואנחנו לא רוצים שגוף שלא נבחר יהיה בעל כח הכרעה בעד או נגד.
בלתי מידתית16.11.22
כמו שיש צורך בגופים נבחרים כך יש צורך גם בגופים מקצועיים. לא הייתי רוצה לטוס במטוס שהקברניט שלו נבחר בבחירות דמוקרטיות. גם לא הייתי רוצה שיטפל בי רופא שנבחר ברוב קולות.
רפאל 16.11.22
4
בג"ץ לא אוייב של החרדים. הוא אוייב של כל העם!!! לא רק בגלל התמיכה הבלתי מסוייגת באויבים מבית ומחוץ, לא רק בגלל הניתוק מהעם ומרחשי לבו. לא רק בגלל היותו עשוי מקשה אחת "חבר מביא חבר", לא רק בגלל היהירות והזלזול ב"ילידים" והאספסוף הנבער - עם ישראל... בעיקר בגלל הסכנה שהוא מהווה לדמוקרטיה בביטול חוקים
באמת...15.11.22
3
לבגץ יש סמכות לבטל תקנות ממשלה (כמו את 'חוק המעונות' ששמו מזויף מתוכו מאחר ואינו חוק אלא תקנה) אבל לא להתנגד לחוקים.
טיפש אחד16.11.22
2
לא ברור על מי אתה מדבר? על בית המשפט העליון או על בג"ץ? נראה שעשית פה קצת סלט מ2 הגופים.
אקטיביסט משפטי16.11.22
מדובר באותו הגוף, בית המשפט העליון יושב גם כבג"ץ. מי שעשה סלט זה אתה.
יהודה16.11.22
1
דברי טעם.
אז'יק לאמה19.03.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מאות תלמידי ישיבות הפגינו בבני ברק: "חוק הגיוס מסוכן; מסכנים את עתידנו הרוחני"

חזקי שטרן | 22:58

ההיסטוריה חוזרת

התלמידים נטבחו, אך רה"י הכריע: 'בחור ישיבה לא יחזיק נשק'

ישראל שפירא | 22:19

"עליה במקרי הכוויות"

פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה באלעד | מצבה בינוני

קובי רוזן | 20:52

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכבר בתור ילד התגלתה גאונותו וזכה לכינויים

ישראל שפירא | 18:48
ש

השטח מתעורר

השינוי כבר מורגש: מאות מצטרפים לרייזאפ מדווחים על שינוי לטובה

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם
ש

אוירה תורנית וביתית

מענקים ומלגות ייחודיות לתואר שני בחינוך לנשים

כיכר בשיתוף מכללת הרצוג | מקודם
ש

אודות מותג הבשרים 'בשורה'

הפוסק הגר"ע פריד: "מהודר יותר מכל הכשרויות, אברכים יכולים להיות בטוחים"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

למי שחפץ לשרת מיוזמתו

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24