כיכר השבת

'כיכר' יוכיח...

מי מצליח יותר בחינוך - הציבור החרדי או כת האַמִישׁ? // טור סיכום

לאחר סדרת הכתבות על כת האַמִישׁ הנוצרית המתבדלת בארה"ב, על אורח חייהם וחינוך הילדים - ישראל שפירא בטור סיכום, האם הם מצליחים בחינוך יותר מהחרדים? ומה ההוכחה מ'כיכר השבת'? (מגזין כיכר)

20
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ט בטבת | 12.01.23
ילדי כת האמיש
ילדי כת האמיש (צילום: Doron Horowitz/FLASH90)

החינוך החרדי מצליח יותר במובנים רבים מהחינוך של חברי האמיש, שכן במדינת ישראל, הציבור החרדי חי במקביל למדינת ישראל החילונית. האמיש לעומתנו, מתנזרים מאמריקה החומרית מכל וכול. בהקשר זה אמר לכותב השורות איש חינוך מפורסם: "דווקא יש לנו במה להתגאות, לגדל דורות של חרדים עם חשיפה וחיכוך די נרחבת עם המודרנה, ולהישאר עם תשעים אחוזי החזקה הוא לא רע בכלל".

הבדל נוסף ומשמעותי יש בין הציבור החרדי לאמיש. הציבור החרדי כדי לשרת בשרות אזרחי ובצה"ל, ללמוד באקדמיה, לעבוד בהייטק, או בכל עבודה מכובדת כגון 'רואה חשבון' או 'עורך דין', אינו צריך לצאת מהקהילה, והדברים יכולים להיעשות במקביל. באקדמיה במדינת ישראל ישנם עשרות אלפי סטודנטים חרדים, שחלקם אף שירתו, או משרתים במסגרות הצבאיות השונות.

>> למגזין המלא - כנסו <<

בחלק מהאוניברסיטאות בארץ ישנם מסגרות ייעודיות לחרדים בהפרדה, ואף בשנים האחרונות ישנם מרצים מכובדים מבני הציבור החרדי בוגרי תארים ודוקטורטים שמשתייכים למגזר החרדי. באמריקה אצל האַמִישׁ, אין כזה דבר.

חברי כת האַמִישׁ, מתעסקים ברובם בחקלאות ועבודות כגון אלו. בתמונה ניתן לראות מכירה פומבית של תוצרת חקלאית:

במכללה מפורסמת בירושלים ישנו דוקטור שמַרצה בשיעוריו כשהוא עטור טלית ותפילין. כמו כן ישנו מַרצה שבמקביל לעבודתו במכללה, הוא מכהן כר"מ בישיבה קטנה, ודיין בבית דין מוכר, וכמובן הוא לבוש פְרָאק. באותה מכללה יש מַרצה חסידי עם כל ה"שמונת בגדים".

אחוזים גבוהים אלו של חרדים המשתלבים במדינת ישראל, שגדלים מידי שנה בשנה מכלל הזרמים, הם תוצאה של הבנה והתגמשות של מדינת ישראל עם בני הציבור החרדי, והקמת מסגרות תומכות.

ניקח לדוגמה (אמיתית) על שני אחים מחסידות מפורסמת בירושלים ששניהם למדו באותם מוסדות, ובאותן ישיבות. כיום שניהם נשואים ואבות למשפחה. לאחר נישואיהם, אחד מהם המשיך לשקוד על תלמודו, והשני לעומתו, פנה לשרות אזרחי, שם שירת כשנתיים ומילא את חובתו הלאומית.

לאחר השירות האזרחי, פנה האח ללמוד 'ראיית חשבון', פתח משרד מצליח ותחתיו הוא מעסיק 'רואי חשבון' צעירים ג"כ חרדים. מבחינת מדינת ישראל האח ה'רואה חשבון' הינו אזרח נאמן, משלם מיסים, ואף שירת בשרות האזרחי. כל זאת במקביל לציבור החרדי ולחסידות אליה הוא משתייך בגאווה רבה.

נציין ששני האחים, האברך וה'רואה חשבון' מרגישים חלק בלתי נפרד מהחסידות. שניהם משתתפים בהווי החסידי, בטישים, ושיעורי תורה בבית המדרש הראשי של החסידות. שניהם כמובן מאמינים באדמו"ר שלהם ש"דרכו מואצלים השפע והחיות מן השמים אל נשמותיהם, ודרכו עולות תפילותיהם, בצורה שלמה יותר, לפני כסא הכבוד".

תהליך כזה אצל האמיש, אינו יכול לקרות, ומי שינהג כך, הוא יהיה מודח מהקבוצה.

הבמה המכובדת שהרגע זה אתם גולשים בה, אתר 'כיכר השבת', מעיד כמה רב ההבדל בין החרדים לכת האַמִישׁ. אתר 'כיכר השבת' שמפרסם את חדשות הציבור החרדי ה"שמרני". מנהליו וכותביו בני המגזר החרדי, מתגוררים בריכוזים חרדים, ושולחים את ילדיהם לחינוך חרדי, הוקם לפני 14 שנים.

בחודש ניסן תש"פ 'כיכר השבת' זכה להיכנס למעונו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין כדי להעביר בשידור את "משא החינוך - למחנכים ולהורים".

במדרוג שנערך על ידי גלובס, נבחר למקום התשיעי באתרי החדשות המובילים בישראל. דבר זה אין לו אח ורע אצל כת האַמִישׁ שמתנזרים מכל טכנולוגיה באשר היא. דבר זה מוכיח כמה החרדים יכולים להישאר חרדים, ולחיות במדינת ישראל כאזרח מן השורה.

נסיים בדבריו של היועץ אברהם קרויזר, בוועידת כיכר השבת שבמענה לשאלתו של העורך הבכיר ידידי ר' חיים אילוז: "מה זה תקשורת חרדית?", ענה קרויזר:

"כשאתה שאול אותי ב'ועידת כיכר השבת', ערב ראש השנה תשפ"ב, מה זו תקשורת חרדית, אחרי שצפיתי בו והקשבתי לשולחיהם של מרנן ורבנן גדולי ישראל מכל הפלגים – יושבים בוועידה של אתר אינטרנט חרדי וחשוב להם לעביר את המסר שלהם וזה אותו מסר שהם אומרים ביתד והוא לא מותאם רק לבאי הוועידה - אין ספק שזה חלק מהתקשורת החרדית העכשווית. זו עצם קיומה של התקשורת הזו".

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
כמובן שהאמיש!
חרדי לשעבר12.01.23
15
איזה טפשות לדמיין בני ישראל עם הנבחר לגויים? היהודי הכי קטן הוא הרבה מגוי הכי גדול! כלל ישראל הם העם הנבחר! בני בכורי ישראל!
איזה דמיון12.01.23
מאה אחוזזזזזזזזזזזזז מי בכלל משווה??? כל יהודי באשר הוא , הוא מיחוד! והוא הכי הכי של הקבה!! אז להשוות???
חסוי13.01.23
14
להאמיש אין את כח התורה שמגן מהיצה"ר, ולכן לולא שיסתגרו אז כנראה שלא יוכלו להצליח להישאר בדרכם. וחוץ מזה על כל מקרה של חרדי שהתערבב עם החילונים בעבודה או בשאר דברים וכביכול נשאר חרדי (גם בפנימיות, ובמהלך המחשבה), הרי שיש רבים כנגדו שלא כ"כ נשארו, אבל בחיצוניות עוד הולכים בגדים חרדים.
שירציון12.01.23

הצגת כל התגובות

13
כל הקרויזרים והעסקנים למינהם, שיושבים בהחבא ברכבם ומתעדכנים בכל הטומאה דרך הסמארטפון הפרוץ שלהם, ומתכתבים עם...עוד דור או שניים הם יעלמו, ותשאר רק קבוצה חרדית קטנה ושמורה. נכון שישנם 'הצלחות' אבל חלק גדול עם הזמן מדרדר, וחלק אחר בכלל מלכתחילה מדרדר.
חרדים לשעבר12.01.23
12
מה המקום בכלל להשוות? בכת זו מתירים לבני הנוער לעשות ככל העולה על רוחם ותאוותם בשנת התבגרותם. חלקם אף מתים כתוצאה מחגיגות התבגרות אלו ....ואצלנו בני הנוער טהורים וזכים מכל ילדי העולם למרות הכל....
אבי13.01.23
11
על זאת אין ויכוח, מה שלצערנו אנו חווים בשכונתינו שילדים שחצנים צורחים דברי נבל חירופים וגידופים ושורפים ובוזזים ברחובות לא נתקלים באיימיש, וזאת הפושעים הרשעים הסיקריק אשמים
אמת ונכון13.01.23
10
כל כך הרבה שטויות בכתבה אחת שקשה להגיב בלי לקבל סחרחורת. מה שברור, שהכותב מנסה בתחכום רב להפוך את המיינסטרים החרדי כמי שגם משתלב באקדמיה ובצבא. בושה.
יענקלה13.01.23
9
נראה לי שצפון קוראיה מצליחה יותר משניהם יחד. אולי כדאי לאמץ את המודל.
משה13.01.23
8
הבדל חשוב בין החרדים לכת האמיש ,זה שהם מהווים מיעוט בארצות הברית ואינם משפיעים על הכלכלה, לעומת החרדים שחוסר השתלבותם בסוף יביאו לקריסתה הכלכלית והבטחונית של מדינת ישראל.
משה 13.01.23
חחחח איזה שטויות כתבת..
חיים15.01.23
7
גועל נפש של כתבה. הפכתם את עיקר היהדות ללא להשתלב בחברה ולהישאר מלפני 200 שנה. אולי באמת אין הבדל אמיתי בין החרדים להאמיש, אם זו הדת שלכם.
מישהי13.01.23
6
אותי מעניין רק דבר אחד כמה מחלוקות ואיך הם מבחינת פרגון וצרות עין או רחבות עין אחד לשני שם בין חברי האמיש. רק זה בלבד יקבע לי את הצלחת החינוך או כישלון החינוך.
אבי13.01.23
5
כמובן שאין מה להשוןת. מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ. אבל מבחינת צניעות האשה הם עןלים עלינו לצערנו ןלבושתנו.
אצל נשות האמיש אין פאה נכרית15.01.23
אין שם פאה נוכרית כי הם נוכריות בעצמם
אורין15.01.23
ישמעו אזניך....
בוני17.01.23
4
דווקא הנקודה הזו שניתן להיות חרדי ולהשתלב במדינה היא הנקודה שבגללה אתה לא באמת יודע מה בלבו של כל אחד. שכן הוא לא נדרש להקריב כלום בשביל להישאר חרדי הוא חרדי ומצד שני נהנה מכל מנעמי העולם הזה החילוני. לו היה צריך להקריב משהו כדי להישאר חרדי היינו יודעים כמה נשארו....
אבי13.01.23
3
שניהם כמובן מאמינים באדמו"ר שלהם ש"דרכו מואצלים השפע והחיות מן השמים אל נשמותיהם, ודרכו עולות תפילותיהם, בצורה שלמה יותר, לפני כסא הכבוד". עגל הזהב. במה יש להתגאות?
אחת15.01.23
2
הייתי שם באמיש לפני כמה חודשים אבל יודעים מה לא בא לקרוא את כל הכתבה עצם הכותרת דמגוגית רדודה זה נראה שרצו לכתוב כתבה ולתפוס את העיין לקחו כמה תמונות חמודת ומתגלחים לנו על הראש בפלפול ולומדעס האם ככה או ככה.חלאס תביאו חומר מעניין לא פלצנות מתפוגגת. וזה עוד לפני שכתבתי מה אני ראיתי שם ....
יעקב16.01.23
1
כת האמיש והכת היהודית שונות אך בסוף שתיהן כתות עם אל פרימיטיבי מומצא
יהודי כשר02.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

את בתו הקטנה סבא מעולם לא זכה להכיר | זיכרון מצמרר

ישכר זלמנוביץ | 11:02

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם