כיכר השבת

סערת הגיור > האזינו לראיון

"מסמך ההבהרות" של הגר"ע נחשף: כך בוטלה הפגנת הענק

חודשים לאחר שתמה סערת גיורי צה"ל, נחשף המסמך ששיגר מרן הרב עובדיה יוסף לראשי "העדה החרדית" ולמרן הגרי"ש אלישיב, שבעקבותיו בוטלה עצרת הענק נגד הגיורים ● "אם יבוא לידינו כעת גיור בצה"ל שיוכיחו שהייתה אומדנא דמוכח שזו קבלת מצוות במרמה, נבטל את אישור הגיור", כתב (חרדים)

53
חיים שקדי | כיכר השבת | כ"ד בניסן | 28.04.11
הגר"ע וראב"ד העדה החרדית. פלאש 90, יוסי פורמנסקי
הגר"ע וראב"ד העדה החרדית. פלאש 90, יוסי פורמנסקי
Your browser doesn’t support HTML5 audio

מכתב ההבהרה של נשיא מועצת חכמי התורה, מרן הרב עובדיה יוסף, שנשלח למרן הגרי"ש אלישיב ולרבני "העדה החרדית", והביא לביטול עצרת המחאה נגד ההכשר שניתן לגיורים הצבאיים, נשמר ולא הופץ עד כה לציבור מסיבות שונות, אך אתמול הוא נחשף לראשונה.

בתחילת השבוע, אחד מבכירי הדיינים בישראל, הרב אברהם שרמן, דיין בית הדין הגדול בירושלים, עורר סערה גדולה כאשר הצהיר בראיון לעיתונאי מוטי לוי באתר ´וואלה´, כי "רוב רובם של הגיורים בתקופה המודרנית ובישראל צריכים בדיקה על ידי בית דין מוסמך לפני שהם נכנסים לקהל ישראל. הם לא ודאי יהודים".

אתמול, העניק הרב שרמן ראיון למהדורה המרכזית ברדיו "קול חי", בהגשת מרדכי לביא, והתייחס לאמירה הדרמטית.

במהלך השיחה חשף הרב אברהם שרמן את מכתב ההבהרה של מרן הגר"ע יוסף על ההכשר הגורף שנתן לגיורים שנעשו על-ידי הרבנות הצבאית.

בפתח דבריו הבהיר הרב שרמן כי נושא הגיור ההמוני, הוא תוצאה של התבוללות קשה שבעקבותיה החלו להכשיר גויים שמצאו בני זוג יהודים.

המכתב נחשף

"הגיור המודרני, רוב רובו בנוי על אינטרס חברתי", אומר הרב שרמן ומוסיף כי הגיור מושתת על מהפך אמוני ורוחני בחייו של הגוי שבא להתגייר ולשנות את חייו, והמהפך הזה דורש בדיקה האם הוא אמנם מתחולל.

במהלך הראיון, חושף הרב שרמן לראשונה את תוכן מכתב ההבהרה של מרן הגר"ע יוסף שנשלח לגדולי ישראל, והביא לביטולה של עצרת המחאה.

וזה לשון מכתב ההבהרה, כפי שציטט הרב שרמן: "והנה על סמך ההמלצות ובדיקות הוועדה אושרו הגיורים וסמכתי על ידי מרן שליט"א במכתב עוז לאחר שבדק היטב, ואין ספק, שאם יבוא לידינו כעת גיור בצה"ל שיוכיחו שהייתה אומדנא דמוכח שהייתה קבלת מצוות במרמה, על דעת שלא לקבלה אלא רק מן השפה ולחוץ, שנבטל את אישור הגיור ולא יורשו לבוא בקהל אלא בגיורת אמיתית על פי ההלכה, וכלל זה גם על הגיורים שנעשו בצה"ל עד היום".

הרב שרמן מוסיף ומסביר: "אני מכיר ומוקיר את כל פסקיו של הרב עובדיה, גם הפסק שלצערינו פורסם לא במקום הראוי אלא בראש חוצות כחלק מהמאבק הקשה שהביאו נושאים של הלכה לרחובה של עיר, ומקבל אותם, וכאן, לאחר פרסום פסק ההלכה, התקבל מכתב הבהרה ובו חמישה עקרונות שעל פיהם חייבים לנהוג בתי הדין המגיירים כדי שהגיור יהיה כהלכה".

אחד העקרונות בפסק מצוטט על-ידי הרב שרמן, ובו נאמר כי "על בית הדין המגייר לבדוק כראוי אם המגייר למד ויודע את עיקרי האמונה ואת ההלכות הבסיסיות של היהדות כנהוג, ואת ההלכות הבסיסיות של היהדות כנהוג בבתי הדין בישראל".

הרב שרמן נשאל: "האם מרן הרב עובדיה, בעצם, אומר ברחל בתך הקטנה כי רוב גיורי צה"ל מבוטלים ואינם גיורים שיכולים לבוא בקהל ה´?", ומשיב: "לא. הפסק הזה קובע את העקרונות שכשיש אומדן דעת שבוודאי הוא לא יקיים את המצוות - אין לקבל את המתגייר. הבירור ההלכתי הוא רחב מאוד ועוסק בעקרונות ויסודות הלכתיים רבים ושונים".

הסכמה רחבה

בהמשך הראיון, מוסיף הרב שרמן לצטט ממכתב ההבהרה: "ובגיורי הצבא התברר שמלבד שהיו בפני בית דין של שלושה כדין, גם כל גר מקבל עליו עול תורה ומצוות בפני בית דין של שלושה". ומסביר הרב שרמן כי "מה שברור שהגיור מושתת על דברים שהתבררו, איני נכנס לשאלה הזו - איך יתברר ומה יתברר, אך מה שברור שעל-זה פסק הדין מושתת".

"דבר אחד ברור", מבהיר הרב שרמן בנחרצות, "עקרונות הגיור משותפים לכל גדולי ישראל, ואין להבחין בין גדולי חכמי ספרד לבין האשכנז, אין להפריד בין עניין של חרדי אשכנזי או ספרדי מבית הלל, זה לא שייך, כולם שווים בנקודה הזו שהם רואים את העקרונות הללו בצורה שווה ומוחלטת".

מתברר למפרע, כי מכתב ההבהרה יצר הסכמה ברורה בין כל גדולי ישראל שבמקרה ויש אומדן דעת מוכח כי המתגייר לא התכוון לקבל על עצמו עול תורה ומצוות ואינו מקיימם - שוללים ממנו את אישור הגיור.

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמוזיק01.05.11
18
כיהודי אני לא מבין למה מי שרוצה להיות יהודי לא יכול פשוט לבוא למועצה הדתית בעיר שלו ולהתגייר למה צריך כל כך הרבה סמכויות דתיות אני מבין שיש רבנות צבאית אז שצה"ל יקים מועצה דתית שתהיה קפופה לרבנות הארצית בעניין מרן יוסף אין יותר איש אוהב שלום מימנו פשרה שלו הלכה בעניי תיזכרו שהיהדות מקבלת בידים פ
יצחק 29.04.11
17
אוייש כמה הספרדים מטומטמים שנותנים לש"ס כח, המפלגה הטפשית הזאת צריכה להמחק מן המפה וכמה שיותר מהר, כן יטב
עקיבה28.04.11
לציבור עם מידע שיחולק בכל הארץ.. תמשיחך לנבוח ולילל כל היום.
אין שכל אין....28.04.11

הצגת כל התגובות

16
מישהו אולי יודע מה דינו של גר מבחינה הלכתית הוא אשכנזי או ספרדי? ואולי רק בשביל להיות אשכנזי הוא צריך לקבל עול תורה ומצוות. אני רוצה רק תשובה מנומקת בצירוף מקורות
שעטנז28.04.11
הוא כקטן שנולד וברייה חדשה וממילא אין ידוע היכן נולד אם במזרח או במערב.
מושיע ומגן28.04.11
15
ממותו אז הם הבינו
ה28.04.11
14
פחד מארגוני נשים? - תפחדו מה'! ממהרים לסגור תיקים? - תתכוננו לתיק בשמיים! אתם תתנו את בנכם להתחתן עם דבר כזה? הרי אתם יראי ה'. אז תדאגו לגיטין כשרים.
ממוכשרים 28.04.11
וכל הדיינים מאוסין
אין הלכה28.04.11
13
(הדברים הובאו באתר ערוץ 7) חבר הכנסת הרב חיים אמסלם, יו"ר תנועת 'עם שלם', תוקף בחריפות את דיין בית הדין הרבני העליון הרב אברהם שרמן בעקבות דבריו אתמול (ג') ולפיהם כל הגיורים שנעשו בשנים האחרונות בישראל צריכים בדיקה מחודשת של בית דין ולא כל הגרים יהודים הם. הרב אמסלם שבשנים האחרונות עסק ארוכות בסוגי
באתר ערוץ 728.04.11
12
תבוש אתה וחבריך תתנו תדין הרב שרמן אתה מתיר אלפי אשת איש בהחתמת נייר בדמוי גט בהוצאתו מבעל בכפייה תוך ביטול ה"רצון" הנכתב במפורש בתורתנו הקדושה ובלי להזהיר את העם שאין זה גט ואינך חש להציף את העם בממזרים וגילוי עריות, היאך לא תבוש, היאך תשום על צווארך את משא הממזרים לדורי דורות ואשת איש שזהו ייהרג ו
לרב שרמן28.04.11
11
הלא יראי שמים בוודאי יחששו להתקרב לזה. אז חייבים לטפל בזה.
תטפל תטפל בזה!28.04.11
10
הכל מתחיל ונגמר ברצון. יש רצון לשמור מצוות - הגיור חל. יש רצון לגרש - הגירושין חלים. אין רצון לשמור מצוות - אין גיור. אין רצון לגרש - אין גירושין. אין גיור - הגוי נשאר גוי. אין גירושין - האשה נשארת אשת איש.
לא להתבלבל!28.04.11
9
חחח
יוסי28.04.11
בפסק הלכה ששייך לכלל ישראל אין הבדל בין אשכנז לספרד, ואין לאף אחד היכולת כמה גדול שיהיה לפסוק הלכה לעצמו, נגד כל גדולי ישראל, כי זה שייך ללשכת הגזית שבזה צריכים לשבת ביחד כל גדולי ישראל והולכים אחרי הרוב, ואחד שהולך נגד זה יש לו דין של זקן ממרא, ובזה רואים את גדלותם של כל גדולי חכמי ספרד שהם הבינו ע
אליהו28.04.11
לא היה שום דבר חדש בהבהרה רק הסבר למי שלא רצה להבין
אברהם28.04.11
8
פרשת האשה ד ש ידועה בציבור שם התיר הרב שרמן לכפות גט כשאסור למען האינטרס שהיה לו עם העורך דין ותאוות נקם ועל הרב שרמן כתבו שהוא ר.. גמור והוא בשלו מפיץ ממזרים למען האינטרס אז שלא ידבר על בעיות בגיור.
ארץ28.04.11
7
ישן במחסנים ומשלם מזונות רק בגלל שהיא החליטה להחליף גבר או בגלל שהוכח שהיא מקולקלת ואסורה הסחיטה בכפיה והגט בכפיה ופסול
דיין מטעם28.04.11
6
מה זה עוזר? המחלוקת אינה על הפסק אלא על העובדות עצמן
sandalin28.04.11
מרן שלח לבדוק היטב הדק שבע חקירות. והחולקים עליו שלחו כמה עסקנים ולבלרים והסתפקו במועט, ורק דאגו שיוכלו לצעוק ולקרוע בגדיהם ברחובות.
שלמה28.04.11
5
המכתב ההבהרה זה כדי שהשכנזים יוכלו לרדת מהעף כי נפל עליהם פחד הספרדים והרבנים הספרדים שכולם מאוחדים תחת מרן כי ההלכה אומרת שעם מתגלה שהמתגיר לא התגייר ממניעים להיכנס לכנפי השכינה אז גיורו בטל אז כל השכנזים סתם קפצו ופסוף נפל עלהם פחד מרן שלא חישבן להם כמו שאמר הגאון הרב שלום כהן לרב אלישייב שהרב לא
ינקל28.04.11
4
בס"ד כל אדם ירא שמים יודע שמטרתנו לקיים את רצון ה' ולא משנה כבוד ספרדי או אשכנזי ובוודאי שזה מה שמנחה את רבנו הגדול הגר"ע יוסף שליט"א כל חייו כידוע ובטח לא חשבונות פוליטיים או עדתיים
ספרדי28.04.11
3
על פי ההלכה, והדברים בדוקים ואפשר לעיין: 1. האיש חייב לזון את בניו מדינא רק עד גיל 6. 2. הילדים שייכים לאב והם ממונו של האב (לפחות עד גיל 13) כדכתיב בפרשת משפטים ב"וכי ינצו אנשים ונגפו אשה הרה". 3. האיש יכול לגרש את האישה ולא להיפך. 4. אסור לכפות על הבעל גט (חוץ ממקרים קיצוניים כמוכה שחין שהרמב"
חיים28.04.11
2
פשוט אבסורד. אנו מכירים חיילת שהתגי'ירה בצה"ל ועומדת להנשא לבחור יהודי שומר מצוות. הבחורה אינה שומרת שבת כלל. כשהסברנו לה שאי אפשר להיות יהודי ללא קבלת עול מצוות, היא ענתה לנו ממש כך: "שמרתי שבת בצבא כ-8 חדשים, ז היה קשה מאד ואני לא יכולה יותר. זה לא מתאים לי. האם זה נקרא גיור? האם כך בכזו קלות מתיר
ya23s28.04.11
ואם אחת כזאת תתגייר בבית דין של ר' ניסים קרליץ ותשמור תורה ומצוות 8 חודשים ואח"כ תפרוק עול האם היא ג"כ גויה מלכתחילה או מומרת? התשובה פשוטה שהיא יהודיה מומרת. ... באמת קצת לפקוח את העינים.
דודו28.04.11
1
עד מתי נהיה לבוז ולעג? עד מתי יבוזה מרן בידי משמשיו וקרוביו? עד מתי יבוזו כל חכמי ספרד לדורותיהם? תשובה: כל עוד הציבור הספרדי ימשיך להיות פתי וחסר דעת וימשיך לשים ש"ס בקלפי!
מתבייש בעצמי28.04.11
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24