כיכר השבת

מסמכי השלום ההיסטוריים בין בעלזא ל'העדה' - נחשפים

לאחר למעלה מ-30 שנות נתק, בימים אלו נרקם לו השלום בין חסידות בעלזא לחסידות סאטמר. אך מתברר כי חודשים ספורים לאחר פרוץ הסכסוך, נחתם הסכם שלום שבסופו של דבר לא יצא אל הפועל. במסמכים שהגיעו לידי "כיכר השבת" ונחשפים זו הפעם הראשונה במלואם, נחשף הסכם שלום היסטורי שנחתם בין האדמו"ר מבעלזא לגאב"ד 'העדה החרדית' דאז, בתאריך י"ח בשבט ה'תש"מ. המסמכים המלאים

15
חזקי שטרן | כיכר השבת | כ"ט בטבת | 24.01.12
האדמו"רים מבעלזא וסאטמר
האדמו"רים מבעלזא וסאטמר (יעקב לדרמן, מאיר אלפסי)

בימים אלו נרקם לו השלום בין חסידות בעלזא לחסידות סאטמר, לאחר למעלה מ-30 שנות נתק וסכסוך, אך מתברר כי חודשים ספורים לאחר פרוץ הסכסוך, נחתם הסכם שלום שבסופו של דבר לא יצא אל הפועל.

הצעד הראשון נעשה בשבוע שעבר, כאשר גבאי האדמו"ר מבעלזא עלה יחד עם עשרה דיינים מהחסידות על ציונו של האדמו"ר בעל ה"דברי יואל" מסאטמר זצ"ל, וביקשו 'מחילה' בשמו של האדמו"ר.

במסמכים שהגיעו לידי "כיכר השבת" ונחשפים זו הפעם הראשונה במלואם, נחשף הסכם שלום היסטורי שנחתם בין האדמו"ר מבעלזא לגאב"ד 'העדה החרדית' דאז, בתאריך י"ח בשבט ה'תש"מ.

תחת הכותרת "כתב הסכם", נכתב: "למען השלום וטובת היהדות החרדית ולמנוע מחלוקת ופירוד לבבות ח"ו, ומתוך רצון לקדש שם שמים שיהא מתאהב על ידינו ולהעמיד הדת על תלה, באנו על החתום הסכם זה מתוך הבנה הדדית על האמת והיושר".

לאחר ההקדמה מפורטים סעיפי השלום השונים. קהל מחזיקי הדת מכירה ב'העדה החרדית' ובביד"ץ והגאב"ד שליט"א בירושלים, העדה החרדית מכירה בקהל מחזיקי הדת והביד"ץ והגאב"ד שליט"א, והיחס ביניהם יהיה בדרך כבוד והבנה הדדית".

עוד נכתב כי בד"ץ מחזיקי הדת לא יתערבו בעניינים המסורים בידי בד"ץ 'העדה החרדית', ולא יתנו הכשרים לחנויות בירושלים. בנוסף, התלמוד-תורה ובית החינוך 'בית מלכה' בירושלים לא יקבלו כספים מתקציבי משרד החינוך ושוחטי 'מחזיקי הדת' יועמדו גם תחת פיקוחם והשגחתם של בד"ץ 'העדה החרדית'.

"מטעם קהל מחזיקי הדת והעדה החרדית תפורסם הודעה משותפת להיזהר בכבוד גדולי התורה שליט"א של כל אחד ואחד, וישכנו אהבה ואחוה ושלום וריעות ביהדות החרדית", לשון ההסכם.

בסיום ההסכם נכתב: "ועל זה באנו על-החתום למען כבוד התורה וטובת כלל ישראל וקשרי הידידות בינינו קיים לעד להרבות כבוד שמים ולגדור גדר ולעמוד בפרץ וימין ה' רוממה ויקויים הכתוב 'ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו והיתה לה' המלוכה'". על החתום: הגאב"ד הגרי"י וייס - בעל ה'מנחת יצחק' זצ"ל ויבדלחט"א האדמו"ר מבעלזא.

אל ההסכם מצורף 'נספח' ובו הוספות, לפיהם 'העדה' תתייחס בדרך של כבוד לבד"צ 'מחזיקי הדת', 'העדה' תנהל את המערכות בירושלים אליהם יוכלו 'מחזיקי הדת' להצטרף ותפרסם הודעת ביטול לכל האיסורים וההתקפות שיצאו נגד 'מחזיקי הדת' וכ"ק האדמו"ר מבעלזא ועוד פרטים שונים.

ימים ספורים לאחר חתימת ההסכם פרסם עיתון 'המחנה החרדי' את דבר השלום שהוגש בציבור החרדי, לצד מכתבם של גאב"ד 'העדה החרדית' והאדמו"ר מבעלזא בו הם קוראים להיזהר בכבוד גדולי התורה והחסידות למען ישרור השלום והאחדות בקרב שלומי אמוני ישראל.

עשרה ימים לאחר חתימת ההסכם ההיסטורי, שיגרה הנהלת 'העדה החרדית' מכתב בו היא מודיעה כי "היות וקהל מחזיקי הדת הפרו את ההסכם, לכן הוא מבוטל". עם זאת, יש גרסאות כי ההסכם בוטל בשל סירוב של חסידי סאטמר בניו-יורק לקבלו ולסיים את המחלוקת, למרות שגאב"ד 'העדה' חתם על-כך.

כעת, 30 שנה אחרי, שוב נסללה הדרך לשלום בין הצדדים, באמצעות עליית מניין הדיינים לציון בעל ה'דברי יואל' מסאטמר לבקשת מחילה. בשבועות הקרובים, צפוייה פגישה בין האדמו"ר מבעלזא והאדמו"ר מסאטמר, והשלום הכה מיוחל יצא אל הפועל.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
שבעלזא תעזוב את שיתוף הפעולה שלה עם הציונים? על מה מדובר? אבל האמת...לא משנה העיקר שיש שלום!
אוריע24.01.12
אל תשכחו , הציונים הם יהודים שנשבו !!!! תפסיקו להיות קנאים ותתחילו להיות ספרדים שעובדים בקירוב לבבות !!!
מאור בטאשוילי24.01.12
7
כל ילד שכבר נולד אז, יודע שההסכם בוטל לפני שנכנס לתוקפו, מפני שהאדמו"ר הברך משה מסאטמר זצ"ל שהחל אז את כהונתו, קרע אותו לגזרים ממניעים ידועים. זה היה כשהמנחת יצחק נסע עם טיוטת ההסכם לאישורו של בעל ה"ברך משה" זצ"ל. אנו דורשים מעורכי האתר המכובד הידוע באמינותו, לברר אצל הגורמים המוסמכים, מי קרע את הה
יוסי24.01.12
מעיון רגיל בטיוטת ההסכם ניתן להבין כי בעלזא הפרו את ההסכם כשדיווחו עליו בהרחבה במחנה החרדי שהעתקו מצורף לכתבה, בעוד שבהסכם נכתב מפורשת שזה צריך להעשות בהסכמה ובלי דברים שיתפרשו כפגיעה, בעקבות כך העדה החליטה לבטל את ההסכם פשוט ומובן גם ל"צרכן" או צרחן כיכר השבת
אחד מהצד24.01.12
אם אתה באמת סבור שזו היתה העילה, שיערב לך, כל בר דעת מבין שזו כמי שקורא לראשונה את המסמכים ההסטוריים האלה, אני הקטן לא מסכים לדעתך שזו היתה הסיבה, --הפרסום במחנה החרדי, זו סיבה טובה לעשות להם נו נו נו... אבל ביטול הסכם שהיה מונע מחלוקת כהשבעלער בצעד תקדימי מוכן לוותר על רוב הדברים שהציב לעצמו, למען
מוישי25.01.12
רק שאבין, כשחותמים הסכם שלום זה אמור להיות בסתר? חבל ש אנשים כ"כ לא מבינים את הערך ששמו "שלום"
דוידל20.10.23
6
אוהב שלום ורודף
שי24.01.12

הצגת כל התגובות

5
שומריה המתווכחים? איך זה יתכן? אין בית-דין ודיינים שיכולים לקבוע מי צודק ולפתור סיכסוך? או שאני לא צודק?
אבי הקטן25.01.12
4
מה זה כאן בעלז בכיתת יורים?, לא ימכרו כאן, לא יפתחו כאן, לא ידונו כאן, לא יוכלו שם, וכו' בבקשה תגידו אתם קוראים, נראה לכם שהיום היה מישהו הולך על כזה הסכם גרוע, עם כאלה הגבלות, איזה בית דין או איזה גוף כשרות מוכן שיכנסו לו לקישקעס, ויש מלא הכשרים ויהיו עוד, וגוף שיעשה טרור לא יצא נשכר.
ירושלמי24.01.12
כמה כמוך פה כמו "אבי הקטן" ועוד. ישנה את העדה החרדית הכוללת זרמים שונים כגון סאטמר,תולדות אהרון,דושינסקי,(פעם,גם את נטורי קרתא בזמן הצדיק ר' עמרם בלוי,ראש נטורי קרתא דאז, שהרבי מסאטמר העריכו מאוד)העדה החרדית הספרדית.וגם בריסק,הם באותה השקפה. בבעלז,לדעת סאטמר,חל שינוי בכל מה שקשור לרעיון הציוני עו
ח.י16.02.12
3
שני דברים; 1 האדמור מבעלז לא מרגיש טוב כבר תקופה ארוכה ובשביל זה הוא שוהה בקסריה ובנו וממשיך דרכו עושה עבורו את כל העבודה כמעט, ובשביל זה שלח דיינים אל האדמור מסאטמר לבקשת מחילה. 2 האדמור ר' אהרון מסאטמר בשולם איתו גם בלי לבקש מחילה וכל שאר הדברים בגלל היותו גיסו.
חסיד24.01.12
2
האדמו"ר מבעלזא נאמן להוראת דודו האדמו"ר הקודם מהר"א מבעלזא זי"ע שיש להשתתף בבחירות ולקחת תקציבים, הוא לא יעזוב הוראה זו לטובת הוראה של אחרים. אבל אפשר לחיות בשלום כשכל אחד נאמן וצמוד להוראת רבותיו, שכל אחד יבין שגם דעת התורה של השני קדוש הוא.
שמואל ברד24.01.12
בה',ואיך אפשר להסתדר גם בלעדי משרד ה"דתות"(בלשון רבים...)כמו שעמ"י הסתדר 3300 שנה עוד לפני שהיו בעולם בכלל.
"שמן ששון "16.02.12
1
"'העדה' תנהל את המערכות בירושלים...." לא להאמין זה מה שחתמו עליו...
דוידל20.10.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24