כיכר השבת

הרב יצחק בלומנטל טוען לשיבוש במכתב הרב קנייבסקי

מכתבו של הרב חיים קנייבסקי שפורסם הבוקר נגד גיוס חרדים מכיל את הביטוי "ציפור הנפש" הרב יצחק בלומנטל בדק, וגילה שאי מושג כזה "ציפור הנפש" אלא "ציפר הנפש". הרב בלומנטל טוען: מישהו אחר ש"קורא עיתונים, שנתקל כבר בשגיאה הזו, אבל לא נתקל במקור, הוא זה שכתב את המכתב? אולי" (חרדים)

90
הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת | כ' בתמוז | 10.07.12
הרב יצחק בלומנטל
הרב יצחק בלומנטל (איור)

"שמועה שמעתי ורעדה אחזתני ותכסני פלצות על אשר באים לחוקק חוקים ולנגוע בציפור נפשם של כלל ישראל בפך השמן הטהור ה"ה בני הישיבות הקדושות ואברכי הכוללים"(מתוך מכתבו של הרב חיים קנייבסקי מהבוקר)

חשבתם פעם, מהיכן צץ לו הביטוי "ציפור נפשו"? ממתי יש לנפש ציפור? למה דווקא ציפור, ולא לדוגמה "חתול הנפש", או "תנשמת הנפש"?

לא חשבתם.

איך אני יודע? כי מי שחשב על השאלה הזו, מיד יתהה האם מכתבו של רבי חיים קנייבסקי מהבוקר אכן יצא מתחת ידו, או לא.

מה הקשר? מקור הביטוי הוא מהגמרא בבבא קמא, שמספרת לנו על אדם המכה את חברו "על שוקו על ציפר נפשו". ציפר, פירש רש"י, הוא מקום כנגד הלב.

"ציפר". לא ציפור. אני לא יודע מי שיבש את זה, אבל רבינו חיים קנייבסקי, שלא קורא עיתונים, ולא נחשף לשטויות העולם הזה, כנראה לא נתקל מעולם בביטוי "ציפור הנפש", אלא רק "ציפר הנפש".

מה גרם לו לכתוב "ציפור הנפש" במכתבו מהבוקר? תהיות רבות עולות.

אולי בעצם מישהו אחר כתב את המכתב? אולי מישהו שקורא עיתונים, שנתקל כבר בשגיאה הזו, אבל לא נתקל במקור, הוא זה שכתב את המכתב? אולי.

יום נעים.

תוכן שאסור לפספס
90 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
בלומנטל קורא עיתונים ואינטרנט. הגה"ק יודע גם ספרים שבלומנטל אולי לא יודע על קיומם. בתוספתא סנהדרין מופיע הביטוי "ועל ציפור נפשו הכהו" . כן עם וא"ו. וכך מופיע בעוד כמה וכמה מאחרוני זמנינו שאינם חשודים. תתנצל על שגגתך.
ידען11.07.12
43
ואתה שקורא לרבנים שטיינמן והרב קנייבסקי שהם עשו מעשה שוד ביתד וזה נימצא באתר הזה המאמר שלך נוטף השנאה לרבנים האילו. אתה מר בלומנטל שב בשקט ואל תיתפלסף מי כתב מילה כזו או אחרת בושה שנותנים לך במה ואתה לא רב . בכל מה שקשור לרבנים ואדמורים אתה כחילוני .. לא יצא הכחשה מבית הרב כמו שיצא מירבנים על הסכמו
אריה10.07.12
42
מפקד תחנת כיבוי בוינה צעק פעם על יהודי שהתלונן על אש בוערת שלא יגיד פייער (שזה בגרמנית ייקית) אלא פויער (כמבטא האוסטרי) היהודי צעק לו "פייער פויער העיקר תשלח ת'חברה" והוא בשלו "כל וינה תבער ו"פייער" לא תגיד... ה' בלומנטל! ציפר ציפור שמיפפר! אש מתלקחת! ואתה משחק במשחקי לשון???
יהודי וינאי10.07.12

הצגת כל התגובות

41
כל בר דעת יודע שלשון התורה והגמרא הם בכתיב חסר ואנו כותבים כיום בכתיב מלא...................
ישראלי10.07.12
40
פעם חשבתי שצריך לדייק בכל מילה של מרן הגר"ח קנייבסקי, כעת העם הארץ הזה גילה לי שצריך לדייק בכל תיבה ותיבה מדברי מורינו הגרח"ק שליט"א הרי הדברים ברורים שכוונת הגר"ח למשל המפורסם באבות דר' נתן (פרק ל"ה) וזה"ל שם מלה"ד למלך שאמר לעבדו שמור את ה'צפור' לבני. אמר המלך לעבדו אם משמר אתה את ה'צפור' נפשך את
ציפור ולא ציפר10.07.12
כי גם אני התחלתי להטיל ספק וטוב שהבהרת את העניין שלא מדובר בשום טעות אלא בחוסר ידע של מר בלומנטל, נס שיש ת"ח שגולשים כאן... ומעמידים טעויות על מקומם
דוד משה בעק10.07.12
לולא התוכנה לא היית מוצא את המדרש, עלוב נפש, רק מצאת איזה מדרש נידח וכבר אתה רץ לקשקש, הפוסל במומו פוסל אתה בעצמך עם הארץ רדוד ברמה של כיתה א'
יונתןו10.07.12
הסגנון כתיבה שלך מראה שאולי יש לך קשר אישי עם "הרב" בלומנטל ועל זה אני מצטער בשבילך - אבל על עצם העניין לא התכוונתי לתקוף אישית את "הרב" בלומנטל מלבד הכינוי (הראוי - אגב..) "עם הארץ" וזה מאחר שטעות וכדו' יכול לקרות אצל כל בן אנוש, אבל לא לבסס כתבה שיש בה משום חילול ה' כשלגולשים שאינם חרדים שרואים כז
ציפור ולא ציפר10.07.12
אתה עם הארץ גדול שיודע לחפש בתוכנות, חוץ מזה אתה לא יודע כלום אז תודה שאתה עם הארץ
שלומי10.07.12
כי לפי המדרש הנ"ל אכן "ציפור ולא ציפר"
מרדכי10.07.12
איזה בזיון זה לעולם הרבנות שהאיש הזה נקרא הרב....
ישראלי10.07.12
39
והמקלידה שלא הכירה את הביטוי חשבה שיש טעות וכתבה ציפור
יח10.07.12
בספר "הערוך" שעוד קדם לרש"י וכן ב"שיטה מקובצת" מתקופת הראשונים. מופיע "צפור" באות ו' ולא בי' סתם לקחת נושא ולפתח אותו בעוד יש לך טעות ביסוד העניין!
שלוימי10.07.12
38
אחרי בירור מעמיק התברר לי שלא ר׳ חיים כתב את המכתב ובקושי ראה את תוכנו רק אמרו לו שזה מחאה נגד הגיוס אז הוא חתם.
מבאי ביתו10.07.12
מה? אתה חושב שהרב שליט"א ח"ו טיפש? אתה כנראה לא מכיר אותו כלל. הוא מאוד חכם, והוא יודע בדיוק מה הוא צריך לבדוק, ובבקשה אל תדבר בשם אף אחד.
יוני11.07.12
37
אם ר' חיים היה כותב בעצמו היומפרסמים את כתב היד, אמנם הוא חתם והביע את דעתו שצריך להתעורר בעניין
איש10.07.12
36
מתעסקים בשטויות האם הרב קנייבסקי כתב, "ציפר נפש" או "ציפור נפש". דעתו של הרב קנייבסקי בנושא הגיוס מתיימרת להיות מעל דין תורה ודין מלכות ישראל(חוק המדינה). בשעה גורלית צריך להחליט: אנחנו עם אחד, תורה אחת וחוק אחד - או עדות, חצרות, באבות, מקובלים, משיחיים ופגאניים. חובה להשתחרר גם מהמנטרה שהמשנה והתל
המוכיח13.07.12
35
חבל שלא עיינת בספר "הערוך" שעוד קדם לרש"י וכן ב"שיטה מקובצת" מתקופת הראשונים. שם מופיע "צפור" באות ו' ולא בי' סתם לקחת נושא ולפתח אותו בעוד יש לך טעות ביסוד העניין!
שלוימי10.07.12
34
הא לך הרב בלומנטל שליט''א המלומד, הנוסח בתוספתא (מכות ד, ח)אלא קצרה שלא תגיע לצפור נפשו וימות''. כך גם הגירסא בכמה ספרים, כמו שטמ''ק (ב''ק צב:) ועוד. ונפשנו כצפור נמלטה, מפח יוקשים שהציב לנו הרב המלומד.
קרטופלטל10.07.12
33
רשע מרושע מי אתה שתפקפק בדברי מרן שליטא. בושה וחרפה שיש בן אדם כמוך בתוכנו ו
יוסי 10.07.12
32
תחזור ללמוד בטלן אינטרנט
חיימקה10.07.12
תגיד אתה רציני? בן כמה אתה?
רחל10.07.12
31
אוהד ההנהלה הישנה של יתד, מעוניין להטיל דופי בקולם של גדולי ישראל האמיתיים.
אמת'ר10.07.12
30
היום בכל תוכנה פשוטה של עיבוד תמלילים ואפילו בטלפון הכשר שאולי יש לך , ישנה מערכת שמתקנת טעויות כתיב -טייפו בלע"Z- ולכן יכול להיות שאתה צודק שמרן כתב ציפר ולא ציפור אבל ה"בוחור הזעצער" שבחשב חשב אחרת חבל שמוחך קודח בקונספירציות במקום ללמוד תורה....
חיים10.07.12
29
משוגנער
משה10.07.12
28
סוגיות מענינות יותר בש''ס.
ציון.10.07.12
או כותב בכל מיני שמות, מיסטר shlomi052?
אלי10.07.12
27
אני לא כל כך מבין בפוליטקות הפנימיות האלו, אבל אולי פשוט מי שהקליד את המכתב חשב שמרן הגר"ח כתב בכתיב חסר, והוא תיקן זאת לציפור הנפש.גם לא כל כך נראה לי שאם זה זיוף אז מפברק המכתב יכתוב ביטוי לא כל כך נפוץ כמו זה. אבל בכל מקרה לא נראה לי שמצרוף מילים זה אפשר להוכיח או לנסות להוכיח שזה זיוף, זה יחשד כ
נעם10.07.12
26
יש לו חידושים והבקרות שאין לאף בן תמותה .
בגוני10.07.12
25
תוכנת 'איפכא מסתברא'.
יורם10.07.12
24
מכל החמורים והסוסים להזדרז ולהגיב בשיא הרצינות על המילתא דבדיחותא של הרב בלומנטל שליט"א, להגדיל תורה ולהאדיר
מעריצי הרב ב.10.07.12
23
המהדים של כיכר השבת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יחיאל10.07.12
מי אתה שתעיר הערות לכבוד הרב בלומנטל שליט"א?
שושנה דמארי10.07.12
22
מר בלומנטל: הילך הציטוט (בבא קמא צ ב): "יודעין כמה הכהו ועל מה הכהו אם על שוקו או צפר נפשו" (הכתיב החסר במקור). הפירוש המקורי של המילים "ציפור נפשו" הוא קנה הגרון או הגרגרת – החלק בצוואר, הסמוך לחזה, שהפגיעה בו מסוכנת ביותר, ושימו לב לקשר הקדום שבין המילים נפש, נשיפה וגרון ולדמיון שבין הנשמה לנשימ
דוד ס"ט10.07.12
למה אתה מזלזל בהם? אין לך טיפת שכל
חסיד סאטמער10.07.12
21
חבל שלא עיינת בספר "הערוך" שעוד קדם לרש"י וכן ב"שיטה מקובצת" מתקופת הראשונים. שם מופיע "צפור" באות ו' ולא בי' סתם לקחת נושא ולפתח אותו בעוד יש לך טעות ביסוד העניין!
שלוימי10.07.12
20
את החברותא שלי
משה10.07.12
19
חפש | לדף הבית | הנושאים | המילון | | צרו קשר ציפור הנפש ביטויים ומקורם ציפור הנפש הוא דבר שיקר מאד לליבו של אדם - מטרה או אידאל שחשובים לו ביותר. מקור הצרוף הוא בתלמוד הבבלי (בבא קמא צ ב): "יודעין כמה הכהו ועל מה הכהו אם על שוקו או צפר נפשו" (הכתיב החסר
חי12.07.12
18
טוקבק מספר 43 בדרך ל-100 שהוא התחייב. בהצלחה.
מונה10.07.12
17
ר מתעסקים בזוטות. מעניין מהיכן נובעת המציאות הזו של ההתעסקות בזוטות כאלו, בשעה קרטיטת לעולם התורה? אולי באמת אתם המשועממים תתנדבו ללכת לצבא ותצילו את עולם הישיבות.
העיקר10.07.12
16
כבר קדמך עמלק, והלא ידוע שכל כונתך לקרר האמבטי
אבי10.07.12
להרב בלומנטל יש קצת יותר שכל ממך, אתה רק יודע לצעוק עמלק אבל בתכלס אתה עם הארץ גדול
שוקי10.07.12
15
ציפור הנפש הוא דבר שיקר מאד לליבו של אדם - מטרה או אידאל שחשובים לו ביותר. מקור הצרוף הוא בתלמוד הבבלי (בבא קמא צ ב): "יודעין כמה הכהו ועל מה הכהו אם על שוקו או צפר נפשו" (הכתיב החסר במקור). הפירוש המקורי של המילים "ציפור נפשו" הוא קנה הגרון או הגרגרת – החלק בצוואר, הסמוך לחזה, שהפגיעה בו מסוכנת
ד פרידמן10.07.12
14
אני באמת לא מבין אותך, יש גזירה קשה רוצים למנוע מבחורים ואברכים יקרים ששוקדים על התורה ימים כלילות להמשיך וללמוד, ולך מפריע הציפור
האברך דוד10.07.12
13
עם הארץ יקר כדאי שתעמיק מאוד בדברי הגר"ח שליט"א שכל מילה שלו רומזת לתגי תגין של הלכות כוונת הגר"ח בדבריו ציפור נפשו" הוא לד' האבות דר' נתן, פרק ל"ה וזה"ל שם, אלישע בן אבויה אומר הלמד תורה בנערותו למה הוא דומה לסיד שהוא טוח על גבי אבנים אפילו כל הגשמים יורדין אין מזיקין אותו. והלמד תורה בזקנותו למה
המעמיק10.07.12
במקומך הייתי חוזר לעיתון המבשר ולא ממשיך לקשקש כאן, אתה וחבריך החמורים מזמן כבר לא מעניינים אותנו, והעיתון המשעמם שלך עומד להיסגר, רק שתדע
יתד10.07.12
12
תפסיק לבלבל תמוח על זיופים ופשוט תתחיל לקיים מצוות גדולים כמקדמת דנא. פפפפפחחחחח...ציפור/ציפר. חותכת............,זוטות! באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימי11.07.12
11
יתד בגירסה החדשה עדיין לא חשודים בזיוף מסמכי רבנים כבעבר, יתכן ומקורביו סיגננו את המכתב, והוא רק קרא וחתם. חשבת על זה?
שי10.07.12
10
כבר כמה ימים שלא שמענו ממך... אתה יודע, חז"ל אומרים שלשקרן אין מאמינים גם אם במקרה הוא אומר אמת, ולכן חבל שאתה מביע את דעותיך, כי גם אם אתה צודק לא יתחשבו בהם. בכל אופן, נניח שאחד מבאי ביתו של הגר"ח שליט"א אכן כתב את המכתב ולא הוא בעצמו, די שהוא חתם עליו ובכך אישר את הכתוב בו, האם בחוזה לקניית דירה
חיים שיש בהם תורה10.07.12
מי אתה שתקרא לרב בלומנטל שליט"א שקרן? חצוף מחוצף
זלמן10.07.12
לא קראתי לו שקרן, אלא רק ערכתי השוואה: כשם שלשקרן לא מאמינים גם באומרו אמת, כך גם לבלומנטל לא יתחשבו גם אם הוא צודק. עכשיו תקרא: קמץ א', קמץ ב'...
חיים שיש בהם תורה10.07.12
9
אין לזה אותא תוקף תפסיקו להיטפל לשטויות
רפי10.07.12
8
רשע מרושע. תתפטר. אתה חרדי בחולצה כחולה...
משמש 10.07.12
7
ציפור הנפש הוא דבר שיקר מאד לליבו של אדם - מטרה או אידאל שחשובים לו ביותר. מקור הצרוף הוא בתלמוד הבבלי (בבא קמא צ ב): "יודעין כמה הכהו ועל מה הכהו אם על שוקו או צפר נפשו" (הכתיב החסר במקור). הפירוש המקורי של המילים "ציפור נפשו" הוא קנה הגרון או הגרגרת – החלק בצוואר, הסמוך לחזה, שהפגיעה בו מסוכנת בי
דודי פ"ת10.07.12
6
גם אם הגר"ח לא כתב, הוא בודאי עבר על המכתב לפני שחתם, ומדוע הוא לא תיקן, אבל בכל זאת המסקנא נכונה מי שקצת בקי מבין שהנוסח והסגנון כלל לא מתאימים לגר"ח שתמיד מתבטא בפשטות ובתמציתיות ובלי ביטויים ספרותיים, "ימים על ימי מלך תוסיף שנותיו כמו דור ודור"
סתם חשבתי10.07.12
5
אתה לא רציני, אני מקווה לפחות, ציפור וציפר הם כתיב מלא וחסר של אותה מילה.
אריאל10.07.12
4
ברור שהוא קרא את המכתב ולא כתב בעצמו (כפי שגם נתפרסם על המכתב על הרב שטיינמן) וייתכן גם שבליבו חשב על הטעות, אך לא העיר כלום מכיון שזה לא העיקר במכתב, ועל התוכן חתם בכתב ידו.
אחד שמאמין10.07.12
3
הרי אומרים את זה בחולם בכל מקרה .... המכתיב חשב על טעות כתיב
אהרן10.07.12
2
אין תמונה שלו כמו כולם ?????????????
ציפור10.07.12
1
חיפוש קטן במקורות של הדור האחרון היה מגלה לרב הנכבד שזה ביטוי שגור. ציטוט מ: שו"ת ציץ אליעזר חלק ה פתיחה פרק ח על רועי ישראל וראשי היהדות הנאמנה מוטלת איפוא המשימה הגדולה להתרכז ולרכז מסביבם כל בחור וטוב בישראל למלחמת קדש רוחנית זאת הנוגעת בצפור נפשה של האומה, ולפעול ולהפעיל במלוא המרץ והיוזמה את כ
צבי10.07.12
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

צפו בתיעוד

עם תחבושות על הראש: ניצולי הפיגוע חגגו את נס ההצלה

שאול כהנא | 30.04.24