כיכר השבת

הנאום שעורר סערה

הרב לייבל עונה: האם לצאת לעבוד זה לכתחילה? | צפו בשו"ת

מאז נשא הרב לייבל את הנאום שעורר סערה, על יציאה לעבודה ועל חינוך ילדים, התעוררו מספר שאלות בנוגע להשקפתו - על הערך הכי חשוב עבור הציבור החרדי והוא לימוד התורה, מה הוא באמת חושב ומדוע הוא פתח לאחרונה כולל אברכים יוקרתי | צפו בהרב לייבל עונה לתשובות (חרדים)

59
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ז בתמוז | 06.07.23
הרב לייבל עונה: האם לצאת לעבוד זה לכתחילה? | צפו בשו"ת

הגאון רבי דוד לייבל, נשיא קהילות 'אחוות תורה', נשא לפני מספר שבועות, נאום שעורר סערה, כשמחד הרבה בשבח לומדי התורה ומאידך קרא לאפשר למי שרוצה חינוך עם לימודי ליב"ה, כעת הוא עונה שוב לאחר מתלמידיו על השאלות הקשות שהתעוררו.

שאלה: מאז הנאום של הרב ובית שמש לפני שבועיים, יש דיון ציבורי מאוד רחב. הנושא של לימוד תורה, האם זה לכתחילה או היחס של לימוד תורה מול לצאת לעבוד? האם זה לכתחילה או בדיעבד? יש פה משהו שעדיין לא מספיק ברור. מצד אחד התחנכנו על ערך לימוד התורה כערך עליון ותלמוד תורה כנגד כולם וככה חינכו אותנו.

גם הרב בעצמו סיפר בדרשה שהרב מקדיש את רוב חייו ללימוד תורה ויושב ולומד, ותומך באברכי כולל שממיתים את עצמם באוהלה של תורה. ומצד שני הרב העביר מסר של לצאת לעבוד, זה גם לכתחילה, משהו פה לא מסתדר, זה לא יכול להיות שני דברים לכתחילה, וזה הערך הזה הוא החשוב הרי אותו צריך לייקר ולכבד או שיש ערכים אחרים שיכולים להיכנס במקומו.

התשובות של הרב לייבל

תשובת הרב לייבל: "לא יודע אם אתה היית אבלאולי סיפרו לך שהיה שיעור בירושלים? בדיוק דיברתי על הנושא הזה, דיברתי עם מה זה תלמוד תורה".

"אז יש שני דברים בתלמוד תורה. יש את החובה של תלמוד תורה ויש חובה שתלמוד תורה שהשולחן ערוך מגדיר כבוקר וערב, קצת בבוקר קצת בערב ויש אח"כ יש הנושא לבו. מי שרוצה להיות תלמיד חכם, מי שזה הייעוד שלו, מי שרוצה לתת כוחות שמה, לתת פול גז הוא תלמיד חכם והוא התלמוד תורה כנגד כולם, הוא החשוב ביותר בעולם מי שרוצים, מי שזה ייעודו או מי שיכול".

עוד הסביר הרב לייבל: "מי שיש לו את הכשרונות, מי שיש בו וכו אפשר אפשר, אני אפנה אותך אל השיעור הזה. החפץ חיים אומר, שעם ישראל הוא כמו צבא. יש טייסים ויש תותחנים ויש אפסנאים וכל אחד יש לו תפקיד. עכשיו האפסנאי הוא לוקח מטוס, הוא מתחיל להטיס את המטוס, הוא פושע. לא אף שהטובים לטייס באמת, אני אומר טוב הטובים לטייס הטובים לטייס, אבל צריך כישורים מסוימים וצריך יכולות וכו. אז אז אז אתה מהטובים מטייס".

"אבל", מוסיף הרב לייבל, "מי שנמצא בתותחנים הוא לא לכתחילה?! הוא עושה את התפקיד שלו הכי טוב, צריכים אותו כן, צריכים אותו וזה הלכתחילה שלו. עכשיו אתה יכול, אתה רוצה להיות טייס, אתה רוצה לתת 7 שנים לצבא? לא יודע מה. אז אם כן, אתה משובח, עכשיו פתחנו כולל בבני ברק, בו נותנים סכום מטורף לכל אברך של 4,500 ש"ח".

שאלה נוספת: בצורה שבה הרב מציג את הדברים, נוצר הרושם שלימוד התורה או הקדשת החיים ללימוד התורה, להמית את עצמנו בעולמה של תורה, הוא מראש ערך שהוא הוא לא לכל אחד הוא מיועד רק ליחידי סגולה ומראש.

תשובה: "בהחלט בהחלט. בהחלט. אני אומר בהחלט, אני אומר את זה ואני כאילו אני מחדש משהו כאילו 2000 שנה, זה לא היה ככה ואני מחדש שלא כל - רוסיה, פולניה, מרוקו ועיראק כולם עבדו ויחידי סגולה, כמו שכתוב בביאור הלכה שיחידי סגולה הלכו וזעקו את עצמם. זה אני אמרתי, חידוש עצום. חידוש עצום. אמרתי מה שכתוב בביאור הלכה".

"עכשיו", מסביר הרב לייבל, אתם שם התחנכתם למשהו על סמך אתוס, ויכול להיות שבאמת צודק, שאחרי השואה לא היה רבנים לא היה ר"מים, לא היה שוחטים, לא היה מוהלים, לא היה סופרים. היה צריך היה צריך כלי קודש".

"אז הלכו החזון איש אולי לא אמר, אבל הוא עשה. הוא שלח אנשים בסדר גמור. כל ארץ ישראל היה 400 איש, כל ארץ ישראל. ושהיה שאז פה היה היהדות. 400 איש למדו. אתה אומר אוקיי, צריך. כמה בזמני היה 2000 איש? לפני 50 וכמה שנים? אבל עכשיו אתה מדבר על 150,000 זה 150,000 ר"מים, ראשי ישיבות רבנים. מה זה?", סיכם הרב לייבל את עמדתו.

תוכן שאסור לפספס
59 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
46
בלעם של דורנו
נתי06.07.23
למה? תסביר
יוסף06.07.23
כי לדבר נגד כל גדולי ישראל צריך כתפים ואין לו, ואתה מבין שאי אפשר באתר להסביר את כל הסוגיה. היתי מציע להחליף לכיפה סרוגה ואז לא יפריע לאף אחד
ישי06.07.23
רבי חיים בן עטר בעל האור החיים הקדוש בספר ראשון לציון (סימן רמו סעיף כא) כתב, שבזמנינו שנתמעטו הלבבות והדעות, הלואי וילמד כל היום ויטיב לדעת את הדינים הנצרכים, ולכן יותר טוב שילמוד כל היום ויטול פרנסתו מאחרים.
איש יהודי06.07.23
אתה בלעם…
פנחס06.07.23
45
אתה מרגיז את ראשי הקוהול הליטאי האוחזים בהנהגת העיתון
ליטוואק06.07.23
44
אחד המאומצים שלא מפחד להגיד בקול מה שהרבה חושבים! שכוייח!
לוי06.07.23

הצגת כל התגובות

43
ליטאים מתוסבכים (השואל והכתב, אין כוונתי למרן הרב לייבל שליט''א). דוגמא לשיבוש הדעת והשכל הישר כתוצאה משעמום וחוסר סיפוק בחיים.
בני ברקי06.07.23
מסכים איתך אחי
סמי06.07.23
42
חבל שלא שואלים אותי. אני רב הרבה יותר מגניב ממנו.
הרב הגאון יובל שרלו06.07.23
41
דברי אמת .בעולם הישיבות צריך לחנך שאפשר לעבוד ולהישאר ירא שמים
נתן 06.07.23
זו בדיוק הנקודה אם יצאת לעבוד זה לא אומר שצריך לזרוק את התורה את ההלכה את הצניעות ושמירת העיניים להפך אתה יוצא לשדה הקרב-להתחזק במה שניתן.
אני06.07.23
40
במחילה מ'מעורר הסערה' כתב 'כיכר' אם אכן עבודה היא סוג ב, תצהיר על עצמך ועל עמיתיך לעבודה שאתם דיעבד'ניקים. תפסיק לכתוב על סערות שלא קרו ותעבוד את ה' בדרך הייחודית והמיוחדת לך וכל אחד יעשה מה שטוב לו בעבודת ה', שהרי כשם שפרצופיהן וכו'......
לא הגזמת??????06.07.23
39
מהו הרקע החינוכשל הודה הדעות?ומי הסמיכו להורות דעות?
יעקב06.07.23
38
עוכר ישראל מתואב
איפה הזעזוע???06.07.23
37
מדבר אמת וכל מי שאומר להיפך הוא אטום לגמרי
בק06.07.23
36
איך הוא מעיז לומר את האמת על פי התורה? מי שמך?! הרי אנחנו הבעלים על 'ההשקופה' הנכונה. רק אנחנו יודעים מה נכון ומה לא.
תגובת היתד: 06.07.23
35
לא הבנתי בכלל… אז הרב אומר שרק חלק עילאי מהעם צריך לשבת וללמוד, ולא כל אחד צריך דווקא לחיות כל אם לא מתאים לו? אם כן אז ברוך ה׳ והלוואי וישפיע על מנהלות סמינרים ומנהלי ישיבות שלא רוצים להסתכל על משפחה ללא שהאב בכולל (או ששם המשפחה הוא פיינשטיין, שטיינמן וכו)
שב06.07.23
34
מקווה שהוא יהיה מראשי ההנהגה של הציבור החרדי, ושיצבור כמה שיותר כח בעז"ה
אריה06.07.23
33
לא מכיר אותו..מי זה הרב לייבל איפה הוא למד ? מי מינה אותו להנהיג את הדור ? וגם אם הוא צודק או שלא..להורות דרך לרבים צריך כתפיים מאד גדולות הוא לא עושה רושם כזנ
שייע06.07.23
אצל מי הוא למד נראה שיש קשר.
דוד07.07.23
32
צודק ב100%
אבי06.07.23
31
מי זה לייבלה הוא כנראה לא גדול הדור אז שיישב
יוני06.07.23
30
פשוט נבילה בשוק ואל תצטרך לבריות . יפה תורה עם דרך ארץ (עבודה ). אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות (שררה). בברכת המזון : ואל תצריכנו ... לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלוואתם.
משה06.07.23
29
הליטאים הרסו את היהדות האמיתית!!!! כל בחור שרוצה דירה ושפחה נהיה אברך.
שרי06.07.23
נשמע שאת גם מהשפחות הלטיאיות
ליטאי16.07.23
28
לא כזה מהר הייתי מבטלת את החלטת החזון איש לכלל עולם התורה. אבל הרב צודק ששליחות בנ"א לא בהכרח בכותלי בית המדרש וכרגע אוחזים במצב שאברך שלא מסתדר בכולל, חסר יצירתיות לפרוץ ממקומות אחרים כי אם לא הלך לו בביה"מ אז הוא כנראה טוב להיות קופאי רק...ואם כבר למה להקפיד על הלכות בכלל, והדבר הזה פשוט אסון!!!!!
אנונימי06.07.23
27
לייבל טועה ומטעה אדם בעל דעות כוזבות חייבים להתרחק ממנו. כל יהודי חייב ללמוד תורה כפי יכולתו בלי קשר לכשרונותיו. כל ההתר לבטל תורה לצורך פרנסה הוא רק כדי חייו ממש ולא עבור מותרות ולמי שאין לו שום אפשרות אחרת להתפרנס. ודעו שברמב''ם פ''א הי''ב מת''ת פסק שאף מי שעובד חייב ללמוד תשע שעות ביום.
איש יהודי06.07.23
26
אז דברי רבי לייבל מתאימים בדיוק לטענות יאיר לפיד!!! ש
עצוב מאד06.07.23
25
חבל שהוא לא מתייעץ עם גדולי הדור לפני שהוא מדבר. יש דברים שעליהם נאמר חכמים היזהרו בדבריכם וכו'.
נח אידלשטיין06.07.23
24
נאה דורש. יישר כח!
חיים06.07.23
23
גם אם יש צדק בדבריו בסוף הוא לא צודק בקמפיין. ודאי שחכמה אין פה כשאתה לא נתמך בגדולי ישראל
ידידיה06.07.23
22
נמאס מהמשוגע הזה לא כל מילה של שטות צריך להביא לאתר נמאס...
צבי06.07.23
21
כתב האגרות משה יו''ד קטז - בדורנו דור יתמא דיתמי ודאי א"א לשום אדם להתגאות ולומר שהוא יכול לעשות מלאכה ולהחכים בתורה. לכן לא יעלה על מחשבתך עצת היצה"ר שיש בקבלת פרס דלומדים בכוללים איזה חטא וחסרון מדת חסידות, שהוא רק להסית לפרוש מן התורה. ורצון השי"ת שאין לו בעולמו אלא ד' אמות של הלכה.
איש יהודי06.07.23
20
כל הכבוד ויישר כח לרב לייבל שמשמיע את קולינו
בן תורה עובד06.07.23
19
ואוו הפאנץ. זה. תפרץ בשורה האחרונה כמה שנאה לתלמידי חכמים וללומדי תורה. ולענ"ד 150.000 זה רק 1% מכלל ישראל. זה אפילו לא עשירית משבט לוי ויששכר.
נאיבי06.07.23
18
נכון מאוד דעת תורה אמיתית חיי את הדור ואני גאה שיש מישהו שיודע לדבר ולא מפחד מהפוליטיקה הליטאית. ובושה לכל הפוליטקאים הספרדים שחיים את בעיית הצעירים ומתנחמדים ללטיאים. ככה יהיה לגיטמי לחנך ילדים שיש להם אנרגיות לעבודה ללמוד מקצוע ולהיות ירא שמיים בלי לשלוח לישיבות ולקבל שבבניקים
שלומי06.07.23
17
וודאי שהרעיון נכון. אך עדיין להורות לרבים דבר שיכול לפגוע במסוגלים ללמוד כל היום - ובפרט שיש הרבה מקומות עבודה עם חוסר ייראת שמים וכו' הרי שהלימוד אינו כתוספת אלא כמהות היהודי. ובפרט שבדורינו כל כך זקוקים כולי האי ללימוד ובשביל לדעת איך להתנהג כיהודי.
יהודי.06.07.23
16
משוגע! 1000 נכנסים לתלמוד אחד יוצא להוראה . בשביל שיצאו 150 מורי הוראה צריך 150000 כך ענה מרן רבינו עובדיה יוסף זיע''א לטדי קולק ששאל אותו את השאלה הזו למה צריך כל כך הרבה אברכים ובחורי ישיבות!
יוני06.07.23
דווקא מהסיבה הזאת הוא צודק. 1000 נכנסים, אבל מעטים מביניהם מתאימים. אתה והוא אומרים את אותו הדבר.
מר בחור09.07.23
15
צודר הרב ! אי אףשר שכוווווולם ילמדו צריך גם אנשים עובדים בכל המקצועות סוחרים. בעלי מלאכה עורכי דין דיינים ראשי ישיבות אבל גם ית עמך בעורף חוצמזה לא כל אישה מוכשרת ויכולה גם ללדת כל שנה וגם לפרנס וגם לנהל בית צריך קצת רחמנות ומתחייבים בכתובה לפרנס
יהודי06.07.23
14
מאז ימי הבית השני ועד היום לא היה קיים המושג חברת לומדים ולא היו כל כך הרבה ישיבות וכוללים היהודים בכל קהילה וקהילה פתחו ספר מידי פעם אך מספר הרבנים והפוסקים היה מצומצם.היהודי הדתי והחרדי של היום יודע ולומד תורה הרבה יותר מאשר לפני מאה שנה.
בני06.07.23
ישתבח שמו
חסדי ה'01.08.23
13
לכתחילה זה רק אברך שמקבל מחגה עלובה, ופוליטיקאי עם משכורת שמנה על חשבון הציבור. לעבוד ולהינות מיגיע כפיים? רחמנא ליצלן!!!!!!
עולם הפוך ראיתי 06.07.23
12
הרב ליבל עדיין הדברים לא מובנים ,בבקשה הסבר מפורט דברים של אש לא נתונים לכל אחד להכריע אתה מתעסק עם התורה ועם העתיד של עם ישראל את תיהיה גיבור תן לגדולי הדוןר בגיל 80 ומעלה לברר ולהסביר לא אתה האיש
יהודי06.07.23
11
מה לעשות אין לו אישה להשפיע עליה, אז הוא מבלבל את המוח לכולם... עצוב
אבי06.07.23
10
מותר לצאת לעבוד אבל בלי קשר לזה, מה קשור רמ''ים וראשי ישיבות, זה מטרת לימוד התורה? תורה לומדים לשמה, ומי שלומד תורה כדי לקבל משרה אכן עדיף שיצא לעבוד.
12306.07.23
9
נמאס להתייחס לדבר העלוב הזה. אפס מאופס ושלא יעז לפעור את פיו לנגד אברכים בני תורה קדש הקדשים סיירת המטכ"ל של עולם התורה!
שלא אחד בלבד.....06.07.23
8
ברור שיש חשיבות בכל לומד ולומד בלי קשר למספרים וזה לא בכדי שיהיו רבנים שזו דעת החילונים והנספחים אליהם במחשבתם, אלא כל אחד כמה שיכול אם בשעתיים או ב3 או בחצי יום או ביום שלם עוסק בתורה ותורתו עיקר וכך משלים ומגשים את עצמו בכל המעלות שהתורה נותנת ללומדיה.
יגאל06.07.23
7
איך רב בישראל לא יודע דברים פשוטים שמובאים בכל הספרים בצורה מפורשת, שעיקר עסק האדם צריך להיות בתורה בלי כל קשר לאברך כולל או לא. לבא ולומר שאו ללמוד בוקר וערב או מעט שבמעט??? אין זו אלא רוח שטות ושגעון גדלות לסדר את העולם בצורה שטחית ונגד תורתינו הקדושה.
יגאל06.07.23
6
מתלבשת השם אשמור וכו' וכו'
כול שבוע נסבול את זה 06.07.23
5
לא צריך כ'כ הרבה רבנים לפני השואה כל החרדים עבדו ולמדו בדיוק כמו היום באירופה א ובארה'ב
שילה 09.07.23
לכל המטנפים החוצפנים שאינם מכירים את הגר"ד לייבל שליט"א ר' דוד לייבל מחזיק כוללים שלמים של ת"ח, זוכרני גם בילדותי לפני למעלה משלושים שנה את ר' דוד יושב והוגה בתורה בהתמדה ובעיון שעות על גבי שעות הלוואי עליכם גלשני אינטרנט עלובים. הגם שאין אני מסכים עם דבריו. צריך לכבד
מתמיד09.07.23
אין לי קמצוץ של כבוד לבן אדם שלא מכיר ת מגבלות שכלו וחושב שהוא מבין יותר טוב מכל גדולי ישראל ובהנף יד מזיק ופוגע ביקר והקדוש לנו אני בהחלט בז לו ואולי התורה שהוא למד הייתה לו לסם מוות
אבי10.07.23
הוא כבר לא מחזיק כויללים שלמים, הגר"ד כהן הבריח לו את כל האברכים.
תיקון קטנטן09.07.23
4
קצת חבל שכיכר השבת לא מעדכנים על סגירת הכוילל של הרב בשעה טובה ומעבר האברכים לרשת של ר' שעיה לוונשטיין. אפילו התלמידים שלו לא קונים את ה"תורה" שלו.
אחלה לייבל שבעולם.............09.07.23
3
זו עזות לצאת נגד גדוי אם יש צורך לדון בסוגיא של הנשירה צריך להתכנס אצל מנהיגי הדור ולא להרים כפפה ביחידות
אלכסנדר15.07.23
2
מי שלא מסוגל למה לחייב אתו אם הבן שלי לא רוצה ללמוד אם לא נותנים בחירה יוצא שהבנקים
אני 16.07.23
1
שטויות היום מקבלים כסף בכוללים וההלכה השתנתה
תלמיד גדולי ישראל17.07.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 09:39

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 07:15

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24

העברת החוק הקודם | התגובות

גנץ מגיב לתרגיל: "חוק הגיוס שעבר, היה בשביל גישור זמני"

קובי אטינגר | 15.05.24

"אתם תעופו לכל הרוחות" | צפו

צריך לעשות קריעה; כך הגיב גפני על חוק הגיוס הקודם שעבר

חנני ברייטקופף | 15.05.24

מחשק את גנץ וגלנט

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 15.05.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 15.05.24

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון שהחזיק בספרייה היהודית הגדולה ביותר

ישראל שפירא | 14.05.24