כיכר השבת

טור דעה

אחי החרדים, אחים אנחנו! // עמרי גפן

ממקום של הערכה עמוקה, אני כותב לכם את דאגתי ותקוותי בכנות מוחלטת – מייד לאחר המלחמה מגיעה שעת המבחן הכי חשובה שלכם בשבעים וחמש השנים האחרונות. עליכם להכריע אם פניכם לעתיד משותף איתנו או נפרדות // עמרי גפן ה'חילוני' במכתב פתוח לאחיו החרדים (דעות) 

84
עמרי גפן | כיכר השבת | כ"ה בחשוון | 09.11.23
במרכז התמונה: עמרי גפן
במרכז התמונה: עמרי גפן (צילום: אפרת כהן)

באין מדינה יש עם.

כותב לכם כאן אח חילוני. מדם ליבי.

עשרות שנים אני פוגש אתכם, מובילים ומובילות בחברה החרדית. תמיד הרגשתי קרבה וחיבור, גם בזכות הכבוד ההדדי והשיח בגובה העיניים, למרות השונות ביננו. לימדתם אותי שאינכם מקשה אחת ושמרביתכם חפצי שלום וכבוד הדדי. ראיתי רבים מכם פועלים ברגישות בתווך המורכב שבין שמירה על הזהות והערכים, ובין פיתוח והשתלבות בחברה הישראלית.

דווקא ממקום של הערכה עמוקה, אני כותב לכם את דאגתי ותקוותי בכנות מוחלטת – מייד לאחר המלחמה מגיעה שעת המבחן הכי חשובה שלכם בשבעים וחמש השנים האחרונות. עליכם להכריע אם פניכם לעתיד משותף איתנו או נפרדות.

אחיות ואחים אנחנו, חרדים וחילוניים.

כעת בימי המלחמה אנחנו החילוניים באמת מרגישים אתכם כאחים. אתם נותנים לנו, אלו שנלחמים למען כולם, תחושה של גיבוי ואחדות. אנחנו יודעים שאתם מתפללים לשלום החיילים ולשלום העם כולו, ולצד זאת אתם גם מסייעים לחיילים בציוד ומזון. אנשי זק"א מבצעים עבודת קודש בזיהוי החללים ואנשי החברה קדישא קוברים ברגישות את מתינו. אלפים מבניכם מתגייסים.

חלקכם גם אחים לנשק. אך מעטים. בתקופה זו אנחנו טומנים את יקירנו בכמויות בלתי נתפסות בכל בתי העלמין בארץ. אצלנו החילונים אין משפחה אחת שהשכול והכאב פסחו עליה.

אך המשמעות העמוקה והנוקבת של היותנו אחים, חרדים וחילוניים במדינת ישראל, נטועה ביום שאחרי המלחמה. המשמעות היא העתיד המשותף שלנו ושל ילדינו. "עתיד משותף" נשמע דמיוני לרוב הציבור, גם החילוני וגם החרדי, בעיקר בעקבות השנה האחרונה שבה ידענו פילוג יותר מאי פעם.

"עתיד נפרד" נבנה על ידי הפוליטיקאים. אלו שבחרו החילוניים ואלו שבחרו החרדים. ביחד יצרו קואליציה שהביאה את המדינה למחוזותיה האפלים ביותר, בכל המישורים. הפוליטיקאים שלכם זיהו הזדמנות לחקיקה ולתקציבים אדירים עבורכם, ובניסיונם למנף זאת תרמו להרס המרקם העדין שנבנה ביננו. הם טעו.

חלק מהנזק שנגרם הוא פגיעה של אמון החילוניים בחרדים ובמוטיבציה להעמיק את השילוב והשותפות. ארגוני המגזר העסקי והחברה האזרחית, שפעלו לאורך שנים לשילוב וקידום החברה החרדית, מצאו עצמם נפגעים מהתנהלות שלוחת רסן של קואליציה שאתם שותפים בה. כל הארגונים נפגעו כלכלית בשנה האחרונה, ובאופן טבעי הם לא התכוונו להמשיך ולהשקיע כבעבר בחברה החרדית. עליכם להבין שזה יצר אכזבה מכך שאתם פוגעים במי שרוצה בטובתכם.

המרקם המשותף של חרדים וחילוניים מורכב ושברירי. בעשור וחצי האחרונים הוא נבנה על ידיכם ועל ידינו ביתר שאת. בשנים אלו, אתם עצמכם הסברתם לי שכשליש מהחברה החרדית בישראל רואה ערך בשותפות עם החילוניים. השתלבות בלימודים ובתעסוקה ושיתופי פעולה נוספים. עשרות חברות עסקיות השקיעו בשילוב נשים וגברים במערכים שלהם. עמותות רבות פעלו לקידום ושילוב. לכולם יהיה עניין ורצון להמשיך ולמנף יותר, אך בתנאי שאתם תבחרו בשותפות ולא בנפרדות.

גם לדרך שבה נעשו הדברים היתה השפעה שלילית. חלק מן הח"כים של ש"ס ויהדות התורה, ברוח הקואליציה בשנה האחרונה, התנהלו בארוגנטיות ובאלימות פוליטית, תוך התעלמות מוחלטת מהמציאות החברתית, הכלכלית והביטחונית.  לא הם הביאו את אסון השבעה באוקטובר, אך הם היו שותפים מלאים לדרך העקומה ולקריעת העם לרסיסים בשנה האחרונה והחלשה שלנו אל מול איומים חיצוניים.

האם הגיעה העת לבחון מחדש את השותפים שלכם לעתיד? גם אם הליכוד הוא השותף הטבעי של ש"ס ויהדות התורה, הרי שמוביליו יצרו בשנה האחרונה השמדת ערך עצמי ששינה את פני המפלגה ואת עתידה. בעקבות פריצת המלחמה, ועוד קודם לכן, תומכים רבים שהיו לליכוד בעבר מבהירים כי יעדיפו להיות שותפים במרכז מתון ומבוסס על הסכמות רחבות מאשר המשך הובלה אובדנית של קיצוניים חסרי יכולות ואחריות.

בשלה השעה לכך שמרבית החילוניים ירקמו שותפות ביצירת מרכז פוליטי מתון, ממלכתי ואחראי, ולא עוד ימין ושמאל. ואתם אחים ואחיות? האם מבינים שהסקטוריאליות הקיצונית היא בעוכריכם? שהשותפים הקיצוניים שבחרתם פוגעים בכם ובעתיד ילדיכם? האם כוח, כבוד וכסף הם הערכים של החברה החרדית בישראל? האם אתם מבינים כיום שהדרך חייבת להיות של דיאלוג והסכמה, ולא בכוח ובכפייה? 

ברור לי כי פוליטיקאים חילוניים מהמחנה האחר, כמו לפיד וליברמן, נתפסים בעינכם כמי שמנסים ועלולים לפגוע בכם, בפעילותם דרך שינוי חקיקה ולא בהידברות ובהסכמה. הצדק עמכם. במהות העניין, לא מספיק מקבלי החלטות בציבור החילוני מבינים כי עבורכם ערך לימוד תורה מהווה ערך עליון ושומר על עם ישראל. בדרך קבלת ההחלטות, לא ניתן ליצור הכרעה כלשהי בסוגיה כל כך משמעותית בכפייה חד צדדית.

בשותפות אמיתית ניתן יהיה להסכים גם על סוגיית הגיוס. הציבור החילוני רואה היום את הכוונות והמאמצים שלכם. אין לנו שום רצון לפגוע בציבור החרדי, וברור שכל פתרון לעניין זה יהיה מבוסס על הסכמה שתמזער את הפגיעה בציבור החרדי, הן בשמירת השבת, במניעת ערבוב בין גברים ונשים, ובהיבטים הלכתיים נוספים שידרשו.

אני מאמין שבעת הזו אתם גם אצלכם חל שינוי ואתם מבינים שיש הכרח אמיתי בהשתתפות שלכם באחריות גם על הבטחון, והבנה כי אין מדובר רק בנטל אלא גם בשליחות. בדיאלוג עם כבוד הדדי, הכרה בלומדי תורה ופטור מגיוס יתאפשר כחלק ממתווה כללי מוסכם, שבו לפחות חלק מבניכם נכללים במאמץ הלאומי בשגרה ובעיקר בחירום, גם אם זה לצורך חיזוק העורף. זה אפשרי גם בשירות לאומי, נהגי אמבולנסים, חובשים ופרמדיקים, לוגיסטיקה, הסברה ועוד.

אתם חוששים משותפות איתנו החילוניים המתונים והאחראיים? אם כן תבחנו מדוע. יתכן שחלק מזה נובע הפוליטיקאים המובילים של הקואליציה טיפחו מנגנוני הפחדה ודמוניזציה בכדי לקבל את התמיכה שלכם ולהעצים את מעמדם.

בתוך הכאב המפלח והאופל הנורא נפתח לנו גם חלון של תקווה ואפשרות לשינוי. זו הזדמנות שלעולם לא תחזור. אם נמשיך בדרך שהתוו לנו הפוליטיקאים, של פילוג ושיסוי, לא נשרוד. הם מכוונים לעתיד נפרד. אנחנו ביחד חייבים לבנות מעתה עתיד משותף. אתגר הגיוון והשונות במדינת ישראל יישאר לעד. אבל את השיסוי והפילוג שיצרו הפוליטיקאים, העם לא יסכים להכיל עוד. המחיר של מלחמות האחים קשה מנשוא.

אתם ואנחנו ביחד נדרש עם תום המלחמה, ביחד, לחבוש את פצעינו ולבנות את החברה הישראלית החדשה. המציאות הישראלית שינתה צורה. מה שהיה הוא לא מה שיהיה, וצריך לבנות מחדש חלק מיסודות החברה והשיטה, ולהגדיר מחדש את החוזה. צריך להגדיר אותו באופן שיהיה אזרחי אמיתי ולא פוליטי שקרי. צריך להגדיר אותו ממלכתי ולא סקטוריאלי. צריך שיאפשר מענה מרבי לצורכי החברה החרדית כמו גם סקטורים אחרים. צריך להגדיר אותו תוך שינוי המבנה הדמוקרטי המיושן לתצורה עדכנית ורלבנטית. צריך להחזיר את האמון.

זה מאמץ משותף שלנו כחברה אזרחית, מתוך הבנה עמוקה של המצב, הגורל המשותף, היכולת שלנו כאזרחים להשפיע, ולקיחת אחריות מעשית. החלפת הפוליטיקאים היא חלק מהדרך, אך עיקרה הוא בגיבוש של חברה אזרחית מלוכדת ומבוססת שותפות.

השאלה שמונחות כיום בפניכם, ושמחובתכם להכריע בה, היא האם אתם מוכנים להחליף את הפוליטיקאים שלכם כיום, באחרים שמבינים את הצורך באחדות ובממלכתיות? האם אתם לוקחים על עצמכם את האחריות לשלום העם היהודי ומדינה ישראל, ותוודאו שאתם בוחרים חברי כנסת שמבינים זאת ולא עסקנים פוליטיים שדואגים אך ורק לחצר שלהם? למרות ההטרוגניות שלה, האם זו תהיה התפיסה המרכזית של החברה החרדית בעתיד הקרוב? ברור שכאשר תיבנה השותפות הזו, באופן נכון, זו תהיה התפיסה גם בטווח הארוך.

אנחנו החילוניים למדנו את הלקח, בדרך הקשה ביותר. לא נסכים עוד למנהיגות יהירה ומשסעת. אנחנו נחזור לשפת האחדות, החסד והערבות ההדדית. אין לנו שום ברירה אחרת. אתם אחים ואחיות, חייבים להיות איתנו בבנייה המחודשת של החברה הישראלית.

שלא יהיה ספק – האחריות לשותפות היא גם עלינו החילוניים. מרביתנו לא מכירים ולא מבינים את החברה החרדית ואת הצרכים הייחודיים שלכם. אנחנו חייבים לשנות את זה, ולאפשר שותפות אזרחית מבלי לפגוע ולו במעט בזהות הדתית והקהילתית שלכם.

נרצה או לא נרצה, אנחנו קשורים בגורל משותף ובמרקם הדדיות בלתי נמנע. לעד נשפיע זה על זה, גם אם לא נכוון לכך. אך מי שמבין מציאות זו, יודע כי נדרשת שותפות עמוקה וארוכת טווח. ההיסטוריה של העם היהודי מלמדת שבלי אמונה לא היינו כאן. אנחנו זקוקים כיום יותר מתמיד לאמונה הזו, ביחד אתכם.

זו ההכרעה החשובה ביותר בהיסטוריה שלכם. ושלנו ביחד. השאלה המרכזית שעומדת על הפרק היא האם אתם ממשיכים בדרך שמפרידה אתכם או אם אתם מוכנים להיות שותפים מלאים לחברה האזרחית שתיבנה כאן?

  • עמרי גפן - מחבר הספר "עוצמת השיתופיות – מאגו סיסטם לאקו סיסטם", ומומחה בתחומי הגישור ובניית הסכמות, האמון, מו"מ ושיתופיות.
תוכן שאסור לפספס
84 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
56
מכתב מרגש אבל מעלה רק מסקנא אחת כל עוד אנחנו לא חושבים כמוך אז אנחנו לא אחים ....וחבל ...
מוריס 09.11.23
מסרבת להתרגש מהמכתב... מכתב שמנסה להמריד את הציבור נגד הפוליטיקאים שהם היחידים שדואגים לו ומקוששים בשבילו מה שכל ילד חילוני מקבל פי 5 בלי צורך להילחם
ממש..09.11.23
עניין התקציבים רק מקלקל, למרות שזה מגיע בצדק, כי זה יוצר תחושה שמהחובות מתחמקים (אומנם מסיבות חשובות), אבל על זכויות כמו לכולם ( לאלה של משפחות המתגייסים), לא מוותרים. 
חוה10.11.23
55
אכן מכתב מלא רגש ותוכן..כמה טוב ויפה. את השאלה הצועקת מתוך הכתב אמורה להיות מופנת אליך/כם אחינו החילונים לא פחות ובאותה מידה. שנזכה לימים טובים
אביטבול09.11.23
54
המכתב שלך מראה בדיוק מה יקרה פה אחרי המלחמה, אם לא נצטרף לאחים לנשק הנשק יופנה אלינו
יוסף09.11.23
חזרתם לאיים על חרדים בנשק?? במלחמת אחים?
מה???09.11.23

הצגת כל התגובות

53
כל מילה. אין מאמין לו.
נתי09.11.23
אני לא מכירה אותו אבל הוא בגיל ילדי והיסטוריה צריך לקרוא מה אנחנו כתבנו ולא מה הם כתבו וסילפו חברי החרדים עולים חדשים עשו קשיים בסוכנות היהודית כשרצו לעלות לארץ לא רוצים חרדים פה הרב פרץ מרעננה יספר לכם רק תשאלו אותו
אלמוני09.11.23
אומנם ההנהגה בקום המדינה התמקדה בחזון הציוני ולא הדתי, אבל דברים השתנו לאורך השנים, וכיום מבינים את הצורך בהתנהלות משותפת. גם בקרב ההנהגה החילונית של אז היו קולות אחרים, זאת לא היתה גישה שאפיינה את כולם.
חוה10.11.23
52
די בתחילת הקריאה הבנתי את הסבטקט ופשוט הפסקתי לקרוא. תודה רבה. התגובה שלי לא סותרת את עצם העניין ש’כל ישראל אחים’ גם אם הם אוחזים בנשק וגם אם לא.וכמו בצבא חזק צריך את כל סוגי החיילים כך כל עם צריך את כל סוגי האנשים
ארוך ומיותר לא מרגש09.11.23
לדעתי הסבטקסט הוא לא כמו שהבנת (מגמתי , כנראה וכן קריאה למרד במפלגות החרדיות), אלא ניסיון לייצר כאן שותפות, לא רק בקרב התושבים אלא גם בעזרת מפלגה חדשה שתייצג מחד דעת תורה ומאידך תיקח אחריות על גורל העם, ולא תהיה רק סקטורלית.
עינת10.11.23
51
הבעיה היא אצל החילונים בראשות הבג"צ, הם אלה שמתרחקים כל הזמן מהמסורת, ומנסים לדרדר אותנו לתהום ביחד איתם, והם אלה שצריכים לחזור ליהדות, ולא ח"ו שאנחנו נתרחק מהיהדות
אא09.11.23
נכון שיש בעיה עם המערכת המשפטית שהיא די חד-צדדית, למרות שבמהלך המלחמה היה שינוי מסוים. אבל לא נכון יהיה להסכים לשיתוף פעולה רק אם החילונים יחזרו בתשובה. אנחנו עם אחד ויש לנו אחריות כלפי העם בכללו, ולכן מתבקש שנחפש דרכים לשיתוף.
חוה10.11.23
50
אחדות היא הכח החזק ביותר של עם ישראל, יותר מכל דבר אחר. כשישראל הם אגודה אחת - מידת הדין לא יכולה לפגוע בהם! תודה לך על המכתב החשוב, והלוואי שנזכה לשלום אמיתי בינינו, מתוך כבוד הדדי ואהבה גדולה. "אין שלום אלא בין שני הפכים", וה' יאמר לצרותינו די
חיה09.11.23
49
מענין האם השואל שאל את עצמו את השאלות שהוא מפנה אלינו, אתה תהיה אחי גם אם לא תחשוב כמוני, אתה לא מסוגל לכתוב את המשפט הזה, בושה שבזמן מלחמה מפרסמים מאמרים פוליטיים מסוג כזה.
12309.11.23
דווקא בזמן מלחמה ראוי לפרסם מאמרים כאלה. אלה דברים של שלום ואחוה, ולא חלילה קינטור והסתה. ברור שגם הצד החילוני צריך לחפש דרכים למען השותפות הזו. זו משימה קשה לכל הצדדים בגלל השוני , אבל היוזמה ברוכה ונקוה הרצון הטוב, משני הצדדים, יצליח להתגבר על הקיצוניים בשני הצדדים, וליצור את האחדות הזו.
דבורה10.11.23
48
עמרי אני חושבת שהדרך המתונה בתחום הביטחון היא זו שהובילה לאסון הנורא. ועל טעויות לא חוזרים. צריך להפנים כל הפלשתינאים הם חמאס והם אויבים שלנו הם לא רוצים שנהיה כאן בא"י שלנו.
רחל09.11.23
הגישה כלפי החמס אינה הגורם היחיד לפילוג. אבל אם כל צד מתחפר בעמדתו, בלי לנסות להבין את האחרים, לוותר על דברים פחות עקרוניים - לא נוכל למנוע את חזרת השסע אחרי המלחמה.
דבורה10.11.23
47
לפי היהדות, נאמר בתלמוד, אחים הם ,מקיימי המצוות זה לזה, הוא המכנה המשותף היחיד,מציע לכם קצת הדתה.
יצחק09.11.23
אנחנו עם אחד, שמורכב מ 12 שבטים. לכל קבוצה בעם השליחות שלה (יש בשמירת המורשת ויש בהגנה על העם וכ'). עלינו, שומרי המסורת, שומרי המצוות, מוטלת האחריות כלפי העם בכללו (גם כלפי המסורתיים, וגם כלפי המאמינים בלב, ובכלל כולם), ולכן מתבקש שנחפש דרכים לשיתוף.
דבורה10.11.23
46
הציבור המסורתי המזרחי, החרדי, הימני-ליכודניקי ודתי-המתנחלי חייב להיות חלק מהתהליך. אחרת זו לא אחדות.
יוסי09.11.23
45
בואו דגים, תעלו אלינו... נשמור עליכם... אולי הכוונה של גפן טובה, אך לדעתי יש לו המון ללמוד ולהכיר את החברה החרדית. נשמע מדבריו שהם היחידים הפטרונים שלנו. אין על מי לסמוך - רק על אבינו שבשמיים!
משל השועל והדגים 09.11.23
כמובן שצריך לפעול בזהירות וברגישות, העניין מסובך ומורכב, אבל אם לא תהיה יוזמה לכך נשאר במסירות רק לסקטור שלנו, כמו החסידה שמתחסדת רק עם חברותיה, בלי לקחת אחריות על כל עם ישראל.
משל החסידה שמתחסדת רק עם חברותיה10.11.23
44
יפה, אך כל עוד אתה דבק בגישה שטחית לפיה כל הרע שהיה כאן לפני המלחמה קשור רק להתנהלות של הממשלה, ולא רואה איך גם הצד של המחאה נהג בכוחניות ואלימות, לא תבנה אמון
רוחמה09.11.23
המחאה בירושלים היתה שונה מהמחאה בת"א. בירושלים הגישה היתה יותר של הידברות, של ללכת לקראת. במפגשי הסלון שיזמו 'הרבעון הרביעי' וכן 'הבית המשותף' ניתן היה לשוחח מתוך הקשבה לאחר ומתוך ניסיון להכיר , להבין ולפעול בשיתוף פעולה.
אחיה שילוני10.11.23
43
מהטקסט משתמע שאנחנו המושחתים ברור שאנחנו קרענו את הציבוריות הישראלי. אנחנו יצאנו בהפגנות אלימות בארץ ןבחול, אנחנו קראנו להשתמטות... אנחנו לא נהיה חיות המחמד שלכם, תשכחו מזה, ועכשיו.
מנסה להתיפיפ09.11.23
הטקסט לא מתלהם ולא מאשים. ההיפך, מתחיל בדברי הערכה, בציון הדברים בהם היה שיתוף ואחוה. הוא מציע שינוי כ'מלמטה' כלפי 'מעלה' - במפלגות החרדיות, שקיבלו בעבר את בירכת הדרך של גדולי הדור להיות בכנסת ואף בממשלה כדי לפעול למען הציבור החרדי. כיום יש מקום לשקול מבט יותר כללי.
חוה10.11.23
42
ב"ה, התחלנו. ככה בדיוק אתם מתחילים את ההסתה המחודשת נגד החרדים. אנחנו לא רוצים להיות חלק מכם, תבינו כבר. נקבל אתכם בשמחה כאחים יהודים ואוהבים, פחות כמדינה מאוחדת.
כככ09.11.23
מר כככ, למה אתה מדבר בשם כל החרדים? אם אתה וחבריך לא רוצים להיות חלק מהעם, זה לא אומר שגם אחרים כך. זאת לא הסתה, אלא הצעה לשיתוף פעולה. אנו חיים בארצנו יחד, חלק דואגים להגנה עלינו, חלק מטפחים את הכלכלה, ואנו דואגים לצד הרוחני. כל קבוצה תורמת לכלל. הרבה חרדים רוצים להיות עם מאוחד.
שילוני10.11.23
41
בכל מקום במכתב בו כתוב 'חרדי' להחליף ל'חילוני' ובמקום שכתוב 'חילוני' לכתוב 'חרדי' ולשלוח לו בחזרה אני מאמין שהוא לא יסכים עם מה שכתוב הם טועים לחשוב שאנחנו עוזרים מתוך רגשי אשם והכרה בטעות וההיפך הוא הנכון
משה09.11.23
אנו עוזרים כי כך חונכנו להיות אנשים במקום שצריך. בהחלט כל הנתינה של הציבור החרדי לא נובעת מתוך רגשי אשם וכד’
ממש כך09.11.23
אני חושבת שאם נחליף את המילה חרדי לחילוני (במקומות הרלוונטיים) הוא כן יסכים עם הכתוב. מהמכתב התרשמתי הוא כן מודע לכך שגם החילונים צריכים להמשיך את המהלך שהתחיל 'למטה', לנסות להכיר ולהבין את הציבור החרדי, ללכת לקראת ולמצוא דרכים לשיתוף.
חוה10.11.23
אנחנו עוזרים כי אנו מבינים שזה נדרש, שאנו גם צריכים לתת את חלקנו, במה שאנו יכולים. בעוד הלוחמים מונעים את השמדת העם (מה שהחמס ניסה לעשות) אנו משתתפים בלימוד ותפילה להצלחתם וכן בתמיכה ועידוד.
דבורה10.11.23
40
עם כל הכבוד כל מה שהוארוצה זה שנחשוב כמוהו ונבחר בנציגים שהוא חושב שטובים. תמיד אני חושבת שהשמאל בטוח שאנחנו פרימיטיביים ולא יודעים מה טוב לנו ושהם יודעים בשבילנו מה טוב עבורינו. די בבקשה תניחו לנו!
זה אמור לרגש?09.11.23
נכון שהשמאל לא מכיר בהגנה שלימוד התורה במסירות מקנה לעם, לא מודע לצורך לשמור על הרמה הרוחנית של הצעירים, לחשיבות של דעת התורה של גדולי הדור שמכוונים את המפלגות החרדיות, אבל הניסיון לעורר את תשומת הלב למבט יותר כולל, ולא רק סקטורלי, הוא ראוי להערכה.
דבורה10.11.23
39
לצערי אתה טועה. אנחנו קשורים בשותפות גורל מעצם היותנו בני עם אחד, כולנו נפגעים בגלל שאנחנו חלק מעם ישראל. שותפות הגורל הזאת לא צריכה להיות תלויה בקריטריונים שהציבור החילוני קבע האם הציבור החרדי תורם למדינה או לא (ואני לא מתעלמת משינויים שצריכים לקרות בציבור החרדי)
יעל09.11.23
לא התרשמתי שהכותב מצפה ששותפות הגורל צריכה להיות תלויה בקריטריונים שהציבור החילוני קבע. הוא מציע לכונן ממשלת מרכז מתונה ולשם כך צריך קודם כל את הסכמת החרדים להיות פחות סקטורליים.
מרדכי10.11.23
38
תודה רבה לך
אממ09.11.23
37
חובת ההתבדלות
נתי09.11.23
התבדלות יכולה להיות בכמה רמות. אומנם כדי לא להיות מושפעים מהרחוב ולא לרדת מבחינה רוחנית צריך מסגרות לימוד נפרדות וכד', אבל למען טובת העם בכללו צריך לקחת אחריות ולפעול בשיתוף פעולה עם שאר הקבוצות בעם.
קלוגר10.11.23
36
גפן..מי שלא תהיה.. אל תנסה לחלן אותנו. רוצה אחים?? תתחיל לשמור שבת ונידה. עד אז ..לא אח שלך. כרגע עת צרה היא ליעקב וכולנו באותה סירה.אנחנו מזמן מבינים את זה..הבעיה היא שאתם לא.
יהודה החסיד 09.11.23
אתה אחיו אם תרצה או לא. איך אומר הפתגם ’משפחה לא בוחרים’ בוחרים איך לחיות יחד
כל הישועות10.11.23
מסופר בגמרא על אדם שנמנע מלהציל אישה טובעת כדי לא להסתכל באשה, ולאדם כזה קראו חז"ל: 'חסיד שוטה'. עם ישראל כולו נמצא בסירה אחת וכולם צריכים כולם לנסות להציל, כל אחד בתחומו. אומנם לחלק הרוחני השפעה עצומה, אבל חייבים גם השתדלות גשמית, ותודה לחיילים שמוסרים נפשם לשם כך.
מרדכי10.11.23
הוא אחיך גם אם יעבור על 3 חמורות. הוא אחיך ואת השבת שלך תחלל גם על ספק פיקו"נ עבורו. הוא לעולם יהיה אחיך. תשאל את יחיא סינוואר...
טועה ומטעה10.11.23
35
אח יקר, עליך לקבל כי אחדות איננה אחידות. אנו נמשיך לבחור במנהיגינו כפי שנצטווינו, שאחרת מי ידאג לצורכינו? ועל אף זאת נמשיך לאהוב אתכם ולשאת בנטל כפי ערכינו. הדרך היא אחת: לאהוב ולכבד אך לא לוותר על ערכים ועקרונות. אין בעיה בעמידה על עקרונות, אם זה נעשה מתוך כבוד ואהבה.
יצחק09.11.23
34
כבודו קצת מנותק וכותב דברים חד צדדיים. בדיוק כמו המחאות המנותקות. כדאי לך ללמוד יותר את השטח לפני הבעת דעות.
חרדים וחילוניים09.11.23
למגיב - גם כשאתה כותב 'המחאות מנותקות' אתה מביע דעה חד צדדית. הדברים הם לא שחור/לבן, ועם זאת שהמוחים לא מספיק מבינים ומכירים את הקבוצות השונות בעולם החרדי, ולכן יש טעויות בטענותיהם, עדיין יש בהם גם דברי טעם.
ישראל10.11.23
33
כשאנחנו נהיה הרוב פה אז הם יצטרכו להחליט ... אין עם ישראל בלי תורה ומצוות !
חיים09.11.23
למגיב חיים - דבריך רק מעוררים התקוממות ושנאה. חבל. וזאת שגיאה חמורה לחשוב שכשנהיה רוב נקים כאן שלטון טאליבני כמו שנרמז מדבריך. בני התורה ותלמידי החכמים יודעים את דבריו של ה'חזון איש' בעניין, שאין לכפות את ההלכה במרחב הציבורי.
שלום10.11.23
32
המלחמה הזו הוכיחה יותר מהכל שאם ה' לא ישמור איש שווא שקד שומר.אז תקצו בחשבון שלומדי התורה שומרים לא פחות מהצבא.לתשומת ליבך.
יערה09.11.23
יערה - נכון שאם ה' לא ישמור איש שווא שקד שומר, ועם זאת חייבים את ההשתדלות של הלוחמים בהשמדת מי שרוצה להשמיד את עמנו. הרי גם כשיש חולה מסוכן - מתפללים ונותנים צדקה לרפואתו, אך גם עושים השתדלות טבעית ע"י פניה לרופא הטוב ביותר בתחום. וכנ"ל לגבי פרנסה.
עינת10.11.23
31
עדיין הגופות לא זוהו, משפחות אוננות.. עכשיו טור פוליטי עם עצות ואיומים רכים לחברה החרדית שאם לא תעשו ככה וככה אז כבר לא נהיה אחים? החרדים לא צריכים להתנצל. אתה תתנדב גם לזק"א? אתה מוכן לעבוד במחנה שורה? לעשות טהרה לגופות בחברת קדישא? להציל חיים באיחוד הצלחה? וכל זה בהתנדבות...
רגע רגע09.11.23
30
השמאל צדיק הימין רשע זה בעצם מה שכתוב פה
מאמר פוליטי09.11.23
29
השליחים שלנו בכנסת שלוחי דרבנן מה שיגידו לנו נעשה אני אישית מכירה היטב ערכים קיבלתי בעבר המגמה של כל המפגינים שיקרית ביסודה כל המגמה לחלן את המדינה די לצביעות ולשקרים אנו חיים רק מריבון העולם לא ממכם יש לי הרבה מה לכתוב אבל כל מילה עכשיו מיותרת נותר לי רק להתפלל עליכם כי אחים אנחנו
אלמוני09.11.23
28
כל מילה בסלע. זה מה שצריך להיות וזה מה שיהיה. נקדש שם שמיים!!!
אביחי09.11.23
27
כאבה לי הבטן לקרוא את המכתב, מדי תוקפני ופחות מכה על חטא מצידו, כשאתה פונה אלינו, עיקר התוכן אמור להכות על חטא ומיעוטו לבקר ולבקש מהצד השני שינוי. מעבר לזה שהדרישה לשינוי מראה על חוסר הבנה עמוק בציבור.
ליאור09.11.23
26
בקיצור ממה שנראה פה בכתבה הצבועה שהציבור החילוני לוקה באוטיזם וחושב שהוא יכפה את אורחות חייו על החרדים הם צריכים להיות כמוהו לשרת לצאת לעבוד ללמוד ליבה וכו מתעלמים לגמרי מאורח חייהם השונה בתכלית ומנסים לחנך אותם מחדש, ולא לקבל אותם כפי שהם ולהבין שהם שונים להעביר אותם בכור ההיתוך תצאו מהאוטיזם!
הפוליטיקאים החרדים מייצגים אותנו נאמנה09.11.23
25
מאנשים שלעולם לא יקבלו את הציבור החרדי כפי שהוא אלא רק אם יהיה בדיוק כמוהם. אם היו יכולים לבנות מדינת אפרטהייד לחרדים בה לא יקבלו תקציבים ולא תהיה להם זכות בחירה- היו עושים זאת שימו עליהם טלאי צהוב עם הכיתוב דוס. אין פה בקשה לשותפות אמת- עליכם להשתנות ודי
מכתב צבוע09.11.23
24
מדהים. איך אתה מבין רק את עצמך. שלום עושים בין שניים שלא מסכימים וכל אחד מוכן לשמוע את האחר ולהבין אותו גם אם הוא לא מסכים אתו. שלום זה לא האם עכשיו אתה מבין אותי. מה דעתך לשנות את הפוליטיקאים שלך. שלום לא הכוונה שכולם יחשבו אותו דבר, בעצם כמוני.
שירה כהן09.11.23
23
שימו לב לאמונות הקדומות בהן לוקה הכותב... החרדים סחטנים חיים על חשבון החילונים, הפולטיקאים שלהם רק חולבים את המדינה, טול קורה אדון נכבד, ואל תשתה ממכונת הרעל. הילדים שלנו לומדים בקרוואנים לא ממוגנים, מקבלים רבע מהתקציב שכל ילד חילוני מקבל. אנחנו אזרחים סוג ג' ועוד הפכתם אותנו לסחטנים
רק להזכיר09.11.23
מי שמוסר את הנפש כפשוטו במלחמות זה לא החרדים ! אז תקחו אחריות ואל תתלוננו שאתם סוג ב'. רבים כבר מבינים את זה מתגייסים ותורמים !
אלי11.11.23
22
כל הכבוד, מסכים עם כל מילה. אני פשוט לא מצליח להבין את המגיבים כאן, האדם כותב בצורה מתונה ואוהדת. הוא מצביע על נקודות נכונות ומדגיש את הצורך לבצע את התהליכים בהתאם להלכה ולתרבות החרדית.
ישראל09.11.23
21
אנחנו נחיה בשלום ובנפרד. לא נהיה חברה אזרחית אחת. אנחנו נמשיך לחנך בדכנו דרך אבותינו דרך התורה וההלכה. אנחנו לא מאד נכבד את כולם. אבל לעולם לא נהיה חברה אזרחית אחת.
חיה ותן לחיות09.11.23
התגובה הכי שקולה והגיונית כאן. אין בעיה, נכבד, אולי אפילו נתגייס לצבא (ליחידות נפרדות לגמרי כי הכרחי), אבל איננו מעוניינים להתחבר ולהתמזג, אלא להיבדל מתרבות המערב הקלוקלת.
משיח10.11.23
20
גיבוב של חשיבה חולנית, שמנותקת במדה רבה מהמציאות, ובנויה על צריכת יתר של תקשורת מוטה. גפן, לפני שנסגור את הישיבות, תבדוק היטב-היטב מה הם אחוזי ההשתמטות במדינת תל אביב. תפשפש קודם בתרמיליהם של חבר'ה צעירים חילוניים שלא תורמים דבר לעם ולמדינה,
שחל10.11.23
19
מאמר מזעזע ומתנשא,לא מובן למהה קיבל פה במה
????10.11.23
18
ההחלטה הראשונה צריכה להיות של החילונים להתחיל לשמור מצוות ואז ממילא תהיה אחדות. בפרט עכשיו כשראינו עין בעין מה קורה כשמחליפים ספר תורה בבודהא, כשפורצים את המחיצות. "כי ה' אלקיך מתהלך בקרב מחנך - והיה מחנך קדוש". שבת שלום.
תגובה10.11.23
17
יש הבדל בין חילונים לחרדים השם ירחם חילונים לא שומרים שבת חרדים חכמים שומרים שבת
חרדי חזק10.11.23
16
יש הבדל בין חילונים לחרדים חילונים טיפשים חרדים חכמים לומדים תורה שומרים שבת לא כמו חילונים כל השבוע עובדים לא שומרים שבת אי אפשר להגיד עם ישראל בלי תורה ומצוות
חרדי חזק10.11.23
15
אולי אני טועה, אבל מריח לי כמו "אם תעזרו להחזיר את הממשלה לשמאל, תקבלו זכויות אזרחיות".
רואה חשבון10.11.23
14
האיש לא מבין כלום. הלימוד, החרדיות והקריבה לאלו שמסורת ישראל מושרשת אצלם מהבית, היא דבר בסיסי אצלנו. אם הוא מגשר- אני צנצנת.
שושי10.11.23
13
לא לראות את זה כמכתב תמים...
לא להיות נאיבי10.11.23
12
כן, אחים אנחנו! בואו לשאת איתנו בעול עמל התורה, בעול קיום המצוות, תחזיקו איתנו את העולם בזכויות של תורה ומעשים טובים!!!
אחד10.11.23
11
לא מאמין לך אתה רוצה להמריד את הציבור החרדי על הפוליטקים שלנו
שלום10.11.23
10
אכן יש צדק רב בדבריו , הציבור החרדי צריך למצוא את הדרך לשאת בעול ! הנה בביתר עילית מבקשים מהצבא הגנה , ולא אומרים אין צורך בצבא ודי בפעולות רוחניות....
אלי211.11.23
9
"האחריות לשותפות היא גם עלינו החילוניים... מרביתנו לא מכירים ולא מבינים את החברה החרדית ואת הצרכים הייחודיים שלכם. לדאוג לצרכיהם של החרדים" מה שחשוב לנו יותר שתכירו את בורא העולם ותורת ישראל ולא את הצרכים של החרדים עם זה אנחנו נסתדר...
הבעיה האמיתית12.11.23
8
מסרבת להתרגש מהמכתב... מכתב שמנסה להמריד את הציבור נגד הפוליטיקאים שהם היחידים שדואגים לו ומקוששים בשבילו מה שכל ילד חילוני מקבל פי 5 בלי צורך להילחם
דוד10.11.23
7
מאמר מלא פלגנות ,שנאה ושתלטנות .אחים לנשק זה ארגון מלא שנאה שכל רצונו בהדחת נתניהו והשתלטות על המדינה . "אחי החרדים " הכוונה אם תכנעו ללא קרב להשתלטות של אחים לנשק לא נכנס בכם ,תודה לך חצוף ושתלטן מלא שנאה
חיים 10.11.23
6
אתה לא מבין דבר אחד החרדים אינם פועלים מתוך מחשבה על המציאות והתאמה אליה הם פועלים מתוך אמונה חייה ונושמת בערכים שלעולם לא ישנו אותם.
בר10.11.23
5
חבל . המכתב רומזת לאיום , שאם החרדים לא יתגייסו באחוזים גדולים אז הם יהיו האשמים בכל הבעל הגן שהשמאל ניסתה ואולי תמשיך לעשות ביום שאחרי. הרבה משני הצדדים למדו שאנחנו אחים ונקווה שכך ימשיך. היה עדיף להציע שבאמת נדבר ונלמד איך להתמודד עם המציאות ולא לבלוע אחד את השני.
יעקב10.11.23
4
לא מבין כלום על החרדים, "כסף כבוד וכח". נו באמת. מדבר על החברה הכי ערכית בעולם, שמוסרת נפש כדי שהבעל, המשתכר 2000 שקל, ילמד תורה, כחברה רודפת כסף.
בעלי לומד תורה ואני אוהבת כסף?10.11.23
3
מכתב חשוב מאוד, המעלה תקוות לגבי עתיד משותף בצורה נכונה. הלוואי שזה יצליח, זה מורכב, וישנם קיצוניים בכל צד שלא ירצו את השותפות הזו. צריך להתמקד בחשיבה ותכנון של דרכים קונקרטיות כדי ליישם את המהלך הזה, כדי שלא נחזור אחרי המלחמה לשסע המזיק והנורא שהיה.
חוה10.11.23
2
אין דתיים-חרדים, יכולים לשבת יחדיו עם חילונים שמאלנים. מאז מתן תורה.חיבוק שלהם-חיבוק דוב הוא. כל שמאלני ממוצע רוצה לראות את החרדים שותים את מי הים התיכון. הם ''ערב רב'' שלא שם חלקנו עמהם.
שמוליק10.11.23
1
במילים אחרות אחים אנחנו אבל אתם אשמים...
ציון21.11.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 14:54

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 14:26

סערת הגיוס

הרב לייבל דרש התחייבות פומבית מצה"ל; ראש אכ"א: "נבהיר"

כיכר השבת | 13:14

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 11:03

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10:37
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

קדושים תהיו כי קדוש אני 

המחקר של אפרת: מה קרה כשעלתה לאוטובוס בלבוש לא צנוע? | סיפור מטלטל

משה רבי | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24
ש

ההרשמה בעיצומה

אלו החרדים שעובדים בחטיבה הסודית של מערכת הביטחון

כיכר בשיתןף סייבלו | מקודם
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם