כיכר השבת

בן הרבי סלונים מסביר • האזינו

"ריבוי ההשכלה לאשה הוא דבר לא טוב; סכנה גדולה"

בחלק מהסמינרים החסידיים נערכים ללימודי תואר שני ובחסידות סלונים פועלים לצמצמם את מימדי התופעה • הגאון רבי משה ברזובסקי בן האדמו"ר מסלונים הסביר בפני אברכים למה אסרו את הלימודים הללו • "ריבוי ההשכלה סכנה גדולה למילוי התפקיד של האשה - גם כ'אשה' וגם כ'אם'" • תמליל דבריו (חסידים)

57
ישראל כהן | כיכר השבת | ל' בסיון | 17.06.15
בן הרבי מסלונים והאדמו"ר מסלונים
בן הרבי מסלונים והאדמו"ר מסלונים (צילום: כיכר השבת, אביר סולטן - פלאש 90)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

סערת לימודי התואר השני בסמינרים: בעוד בחלק ניכר מהסמינרים החסידיים נערכים לקראת פתיחת ההרשמה ללימודי דרגה 2 (מקביל לתואר שני אקוויוולנטי) זאת לאחר קבלת האישור של מועצת גדולי התורה של תנועת "אגודת ישראל" הרי שכפי שנחשף בחסידות סלונים מבקשים לצמצם את מימדי התופעה ולנסות למנוע אותה בכל מחיר.

במסגרת שיחה לאברכים שמסר הגאון רבי משה ברזובסקי בן כ"ק האדמו"ר מסלונים וראש ישיבת סלונים התבטא בחריפות והביא את דעת אביו נגד לימודים אלו והסביר מדוע הם נאסרו.

"כיכר השבת" מביא את תמליל דבריו המלאים:

"אתייחס כעת אל הנושא שדיברנו עליו בקצרה בשבוע שעבר, מה שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל התירה ללמוד לתואר שני (אקוויוולנטי).

"יש כאן שתי הבהרות נחוצות מאוד: דבר ראשון צריכים לחזור ולומר כי האדמו"ר זצ"ל התנגד לכך בכל תוקף, הסיבה שהתנגד, גם בגלל ההשפעה שיש לכך על הכלל, וגם בגלל ההשפעה שיש בכך על כל יחיד.

"האדמו"ר זצ"ל סבר שריבוי ההשכלה לאשה הוא דבר לא טוב. וכמות ההשכלה שאשה צריכה ללמוד לתואר שני הוא דבר לא טוב. כלומר, האדמו"ר זצ"ל ראה בהשכלה עצמה 'דבר שלילי', גם אם התוכן עצמו לא שלילי.

"בדרך כלל, הוא אמר, התוכן עצמו גם שלילי, אבל גם אם התוכן לא שלילי, הוא ראה בריבוי ההשכלה סכנה גדולה לתמימות, וליראת שמים, ולמילוי התפקיד של האשה - גם כ'אשה' וגם כ'אם'.

"יש את המינימום שאשה צריכה ללמוד, אבל אם כדי להתקדם בעבודה שלה היא צריכה להרבות בהשכלה, זה משפיע מאוד מאוד לרעה על כל הצביון של האשה והאם.

"האדמו"ר זצ"ל ראה בכך חיסרון גדול מאוד, וזה מבואר בספר נתיבות שלום במכתבים, יש על כך מכתב שלם שבו מרחיב על החסרונות של לימודי ההשכלה.

"ישנם דברים שהם בגדר 'כזה ראה וקדש', ו'קבל את האמת ממי שאמרם' - ממי שיודע ומבין. יש דברים ש'רופא' יכול להסביר לכל אחד, אבל יש דברים ש'רופא' אומר לאדם; ההסברים מדוע, הם ארוכים מאוד, אבל אני כמי שמכיר היטיב את גוף האדם, אומר לך שדבר מסוים לא טוב לגוף שלך. כך, שבענין המדובר כשאדם ישאל את האדמו"ר הוא יגיד לו; זה לחלוטין לא מומלץ!

"במועצת גדולי התורה של אגודת ישראל עמדה על הפרק שאלה אחרת; לא שאלה של המלצות - מה כדאי ומה לא. השאלה שדנו בה היא, מה מותר ומה אסור. וזה שני צדדים של שאלה.

"יש שאלה במצב שאדם רוצה שביתו יהיה בית ה', 'בית שהשכינה שרויה בו', מה היא הדרך, על זה התשובה; שמי שרוצה כזה סוג בית, הדרך שלו היא לוותר על ריבוי ההשכלה גם אם זה מוריד מפרנסתו. וזו הייתה התשובה בצורה ברורה וחד משמעית.

"האדמו"ר זצ"ל התנגד בכל תוקף ונלחם בכל כוחו נגד החלטת משרד החינוך כי 'מורות' צריכות להשתלם וללמוד ולדעת הרבה יותר במצב שזה לא נחוץ להם לעצם מלאכת ההוראה.

"התשובה הכללית לגבי הנשים: כל ריבוי ההשכלה הוא בדיעבד שבדיעבד, ורק מה שמוכרחים ולא יותר מזה. ובשביל תוספת פרנסה לא עושים את זה. אבל המועצת דנה גם במה מותר ומה אסור, ולא רק בשאלה מה מומלץ ומה לא. ובמותר והאסור יש כאן דבר קצת משונה.

"בעצם, יש למועצת הנחיות ברורות בנושא; התואר הוא מותר ואסור. הוא מותר, רק כשהתוכן מפוקח שאין בו שום בעיה, ורק כש'המרצים' חרדיים שלא הלכו ללמוד באוניברסיטה. ובאופן רגיל כדי ללמד לתואר M.A צריכים להיות 'דוקטור', ואין דבר כזה 'דוקטור' שלא למד באוניברסיטה.

"שמעתי שיש מוסד אחד, שלטענתם הם יכולים לעמוד בתקנון הזה כי המוסד מחזיק 'בעלי תשובה' שמחזיקים בתואר דוקטור מהתקופה של לפני חזרתם בתשובה, והם חרדיים למהדרין כיום. כך שמעתי, וגם את זה צריכים לבדוק. אבל באופן כללי עדיין אין דבר כזה, וההיתר שיצא מהמועצת הוא רק בשני התנאים שציינתי.

"לכן, כששואלים מה דעת האדמו"ר שליט"א בנושא, דעתו בנושא; כי 'לציבור שלנו לחלוטין לא מומלץ בכלל, אם לא במקרה הכרח. בשביל תוספת פרנסה, לא מומלץ, וגם במקום ההכרח, באיסורים - אין דבר כזה הכרח.. כי אין דבר כזה 'הכרח' שיביא אדם לעבור איסורים'.

"יש נקודה שרבים שואלים עליה ואני לא יודע מה לענות על זה, והאדמו"ר שליט"א אמר לי שאין בזה שום היתר. יש היום בסימנרים מרצים שהם דת"לים או חילוניים כופרים שמדברים כפירה או שמדברים דברים אחרים לא טובים. ובעצם, לפי הוראות מועצת גדולי הצורה של אגודת ישראל, אסור לאדם כזה להרצות בסימנרים בשום דרך ואין לזה שום היתר.

"אבל אני לא הכתובת או האדם שאגיד ואציין מי מקיים את התקנות של המועצת ומי לא. בנוגע אלינו, ריבוי ההשכלה הוא דבר אסור, למעט במקרה ההכרח".

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
אינו תלמיד חכם אלא תלמיד טפש. ובתלמיד טפש מותר ומצוה לזלזל.
יצחק18.06.15
35
רואים שזה נכון!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יואל18.06.15
34
החכמה הגדולה ביותר שיכולה להיות לאדם היא גם לדעת לברור איזה נתונים יכנסו לתודעתו ואלו לא. יש שיר של דוד דאור נ"י "תשמור על העולם ילד" ושם אני מצטט-"כי כמה שתדע יותר ילד אתה רק תבין פחות"- ה"ה הכא לפעמים ריבוי השכלתנות גורם לחורבן גדול יותר. וצריך המון ענווה להודות להישמע לחכמים ולקחת צעד אחורה.
אבי חנו17.06.15

הצגת כל התגובות

33
כל הנאמר למשה בסיני, הוא ורק הוא זה יהדות. חשוך או לא חשוך זה לא משנה את האמת. על זה נברא העולם. מי שלא מאמין בזה לא מאמין באחד משלוש עשרה עיקרים. ומי שחושב שהם חשוכים סימן שאין אלוקה בקרבו. מה יועיל ומה יוריד כל מה שתגידו שתכתבו שתחשבו שיעלה על דעתכם . האם לעבוד לאלוהי המדע התרבות ההשכלה באנו לעולם
יעקובוביץ18.06.15
32
שנכנסה לתוך הציבור החרדי והפילה רבים
ורבים חללים הפי18.06.15
31
אפשר לקבל את דברי הרב או לא לקבל. אבל אסור לזלזל בכבוד תלמידי חכמים. נזכיר כי רק לפני השואה, בהונגריה היה חרם גמור כנגד ההשכלה. הרבי מבעלזא התנגד נמרצות להקמת בית הספר בית יעקב של שרה שנירר . לעניות דעתי עדיף לרכוש מיומנות מקצועית גבוהה ככל האפשר ולא להזדקק לסחטנות של נציגי יהדות התורה בכנסת. עדיף
דודי17.06.15
"הוי זהיר בגחלתן שלא תיכווה" תזהרו! לא צריך להסכים אבל חובה לכבד!!! ומי שלא מכבד שלא יגיב!
אורנית17.06.15
30
אמר הגאון הרב רפול מחכמי פורת יוסף בת צריכה לדעת לבשל ולאפות ולתפור, כמובן שהוא יותר מדי טוב ובגלל שהוא יותר מדי טוב הם מרשים לעצמם לצערו וללכלך את שמו, בשקרים ועלילות יום יום, השם יצילנו מזילזול בתלמידי חכמים, ומהמחלוקת.
לוריא17.06.15
29
שיש להם רבי אטום שלא מבין באיזה עולם הוא חי.
יצחק17.06.15
28
האדמו"רים שהתירו לנשים לעשות תואר כדי ששכרן יהיה גבוה יותר ובכך להקל עליהן את עול הפרנסה, יודעים לא פחות טוב מהסלונימר מה נכון ומה ראוי. אבל בשונה ממנו, הם מנהיגים שקולים ואחראים ששקלו את העניין בכובד ראש ונתנו לבם גם להשלכות השליליות הנוראות שמצוקת הפרנסה טומן בחובן וקיבלו החלטה אמיצה. בשביל הכרעו
מאיר17.06.15
27
הרפורמים החילונים עוברים על איסור דאורייתא "לא תגרע ממנו". הרפורמים החרדים עוברים על איסור דאורייתא "לא תוסף עליו". בגן עדן אמר ה' לאדם וחוה לא לאכול מעץ הדעת. חוה המציאה תוספת לצווי של ה' ואמרה לנחש "ולא תגעו בו". בגלל התוספת הזאת הצליח הנחש לשכנע את חוה לאכול מעץ הדעת. ובגלל זה גורשו אדם וחוה מג
יצחק17.06.15
והוסיף לה את הגדר.
מיכל17.06.15
26
שיחיה הרב הזה בלי התרומות שהוא גובה מהציבור ובלי משרה פרוטקציונרית לו לאשתו לילדיו לאחיו ולאחיותיו ואז יהיה בעמדה המוסרית לדבר על הצורך בתוספת פרנסה. החשש האמיתי הוא שהשכלה תערער את ההערצה והמשמעת העיוורת ואז שבט הברזובסקים עם הדם הכחול יאבד חלילה את הפריבילגיות שהציבור בבורותו ובטיפשותו מעניק לגזע
חסידה עניה18.06.15
25
אני כבר מדמיינת איך הולכים להשחיר את פנינו.
חני18.06.15
24
פוץ אמיתי! רק עכשיו אני מבין איזה חסד עשה עימנו הקב״ה שפילג את החסידות הזאת, אנחנו יכולים לתאר לעצמנו איזה נזק היה לנו אם היו נשארים חסידות גדולה עם השפעה, מזל שהם כת קיצונית שולית בלבד, וכל מה שהם יכולים לעשות זו נפיחה במרחבי הנט!
משה לוריא17.06.15
הם לא אשמים. הם בסך הכל מסכנים.
שלמה17.06.15
23
הכותרת ומפרסם בכל מקום אפשרי. זה התעמולה הכי טובה. (ואז הייתי מוסיף כיתוב שזה אולי מסביר מדוע החרדים מתנגדים ללימודי ליבה).
דורון17.06.15
22
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני עצוב17.06.15
21
ממה נובע כל הענין הזה של לאסור על אישה ללמוד ולהשכיל? אך ורק משובינזם!!! אין להם שום אפשרות לתרץ זאת בדרך אחרת- "זה פוגע במהות הבית היהודי"- כלומר זה פוגע בשוביניזם הטהור לפיו הגבר במעלה גבוהה יותר מהאישה ועל האישה לשרת אותו... לא להאמין שכל הערכים היפים של בין אדם לחברו נעלמים כשזה מגיע לנשים.
אישה משכילה19.06.15
20
לאישה שהולך וגובר במחננו. וזה גורר לחוסר התאמה ובעיות שלום בית. לומר בוא נעצור את זה - נראה לי מאוחר מידי- התופעה כבר בתאוצה. כמו בפלאפונים הרבנים שקטו על השמרים עד עכשיו ולא ניסו למצוא תחלופות נכונות ובריאות למצוקה ולשינוי העיתים. ונזכרו בשעה שאחרי האפס.
שלומית18.06.15
אני חושבת שזה בדיוק להפך. כעוד שפעם האישה היתה בבית ולא ידעה שום דבר חוץ ממטלות הבית, ולא היה לה שום נושאי שיחה עם בעלה חוץ מנושאים טכניים. כיום זוגות הרבה יותר מעורבים זה עם זה והאהבה ביניהם גדולה יותר.
אישה משכילה19.06.15
19
ריבוי ההשכולה לא טוב לאשה...... מפחדים שמא תפקח את העיניים ותאכל מעץ הדעת.....
ברזובסקי17.06.15
18
אישה משכילה תשתלט על בעלה וילדיה, כאשר יצא שימעה למרחוק, יבואו חסידים להתייעץ בה, ונמצא תפקיד האדמו"ר מתרקן מתוכנו, ומכספו, ויאלץ להיעזר בגמ"ח כאחד החסידים הפשוטים.
דן סגל17.06.15
מה עזרה ההשכלה שלהן שנשארו רווקות רק בגלל הגאווה שלהן בגלל שהם לא מתפשרות ולא לדבר על הגרושות זה הכל בגלל ההשכלה שהיא תסתדר ולא צריכה אף אחד
יצחק18.06.15
17
חשוכים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גיל17.06.15
ולאדמור יש רק אינטרס רוחני כי הוא יודע שהעולם הזה הוא הבל והמשך חשוך יותר מה"חשוכים" שלך, למי שהולך עם ה"נאורים" בדור הזה
osi19.06.15
16
כואב לראות זלזול בתלמידי חכמים, אבל יותר כואב לראות זלזול בנו כבני אנוש. יותר מדי לחץ עלינו יגרום לנזק בלתי הפיך. אף אחד לא מוכן שיזלזלו בו ובעצמאותו. הרבנים שוללים לנו את הבחירה החופשית? תצמדו להלכה ואל תחטטו לנו בחיים הפרטיים שלנו. רק ה' הוא אדון עלינו.
אשה מן השורה18.06.15
15
מתנפץ בצורה הכי אכזרית ביום שאחרי. מה שגורם לאבד את כל האמון במערכת שחינכה אותך לאמת ויושר ותקעה לך סכין בגב.
מימי18.06.15
14
הם פשוט תקועים בעבר, נשים הן כבר מזמן לא תמימות שיושבות בבית, אומרות תהילים וקוראות צאנה וראינה.
שימי17.06.15
13
היהודי. זו היתה דעתו של מרן הגרי"ש ולכך התנגד לתואר בכל תוקף
צביקה17.06.15
12
פשוט כמות הרשעו הצביעות (והטיפשות של חסידו) כל המקורבים ובני המשפחה מסודרים כלכלית עובדים בחינוך העצמאי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים מאיר ויזניצר17.06.15
11
אני מתפלאת שרבנים חשובים כ"כ לא חוששים לומר את דברי ההבל האלה בפרהסיה. מה הם חושבים שכולם מטומטמים? בגלל אמירות כאלה אנחנו נחשבים לחברה חשוכה, עדיף לומר בסתר כדי לא לקומם לפחות את אלה שעדיין, או שכבר לא שבויים בסיסמאות הידועות, המקטלגות את הנשים בכל מיני קטגוריות מבזות ומשפילות, ואחר כך הם גם שרים
תיקי17.06.15
10
כת ליצנים לא רואים פני שכינה
nsss17.06.15
9
אין הכרעה חותכת של אסור/מותר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דבר חדש אני רואה17.06.15
8
לא יעלה על הדעת שכל אדמור יעשה כרצונו, הייתה ישיבת מועצה הוחלט מה שהוחלט. מה עם אחרי רבים להטות זה רק כשאתה מסכים? זה לא גורע כי הוא זה מכבודו של האדמור זצל ההחלטה ההיא הייתה מתאימה לדור ההוא והיום יש החלטה שמתאימה לדור הזה אם כל חסידות תעשה שבת לעצמה אז בשביל מה קיימת המועצה?
שלמה17.06.15
אתה חייב לדעת בשביל מה יש מועצה? אתה וחבריך הכותבים כאן הם אלה שידונו בדברים העומדים ברומו של עולם ואתם תגידו למה יש ולמה אין ואם זה בסדר או לא בסדר? איזהוא חכם המכיר את מקומו.
יעקובוביץ18.06.15
7
התורה מרבה דעת ולא ממעיטה אותה. ככל שאדם, איש או אשה, יודע יותר, חכם יותר, הוא מוסיף אור על ביתו וסביבתו. כוחו של עם ישראל בחכמה ובידע, ולא בבערות חשוכה.
אבידן18.06.15
6
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הקורא17.06.15
מתנפץ בצורה הכי אכזרית ביום שאחרי. מה שגורם לאבד את כל האמון במערכת שחינכה אותך לאמת ויושר ותקעה לך סכין בגב.
מימי18.06.15
5
לא מספיק לדפוק את הראש בקיר צריך לדפוק אותו עד שישבר
אבי17.06.15
4
גם לגברים. עדיף להשאר טיפשים כי כך נהיה קרובים יותר לקב"ה. גם נהיה פטורים מהמצוות כי שוטים פטורים מהמצוות.
משה שפיר ק.17.06.15
מה לא מובן בדבריו? היום הפכו את היוצרות, הגברים עובדים בעבודות פשוטות מחסנאים וכו' והנשים לומדות, זה דבר נורמאלי? ברור הוא הדבר שנשים צריכות לעבוד בשביל לעזור בפרנסת הבית אך לא ללמוד ועוד לתואר שני, אכן פני הדור כפניך וכנראה שאתה צריך קצת לימודים
יהודה ועוד לקרא17.06.15
זהו חלק מתהליך אלוקי ויש לקבלו בהכנעה. זה לא היפוך יוצרות. זה יצירה של הקב"ה
מיכאל17.06.15
3
אשה חרדית משכילה וחכמה , מאיימת על הבעל ואפילו על האדמו"ר לכן חשוב שלאשה החרדית לא תהיה גישה להשכלה ולחכמה ותמשיך להיות קטנה , טיפשה ובעיקר צייתנית לבעל ורב
חסיד דן סגל 17.06.15
אבל כן נשמעת לדעת בעלה ולרבה
osi19.06.15
2
אני אומרת שזה ככ נכון..ומי אני שאאשר את דביו בכלל.. אבל זה נכון..זה מסוכן מאוד למילוי תפקיד האידישע מאמע..
osi19.06.15
1
אתה גם קורא את מה שאתה כותב? מה מפחיד אותך בתואר שני לנשים? אם התורה חשובה לך, אתה מבין לבד שזה יותר חשוב מהכל. ואם אתה מדבר כמו שכתבת - אתה פשוט מקנא באלו מצליחים במקום שאולי לעולם לא תצליח. אז תישאר בתורה, שם צריך להיות המקום שלך, ואל תטיף!
תיקי17.06.15
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

המונים חגגו בשמחת בר המצווה לבנו של האדמו"ר

חיים רוזנבוים | 16:54

כוס ישועות אשא

כוס של ברכה מגביעו של בעל ההילולא | גלריה

חיים רוזנבוים | 10:39

התרגשות בחסידות

האדמו"ר הופיע לראשונה אחרי האשפוז | גלריה

חיים רוזנבוים | 10:11

זכות אבות יגן 

האדמו"ר ערך טיש לזכר ה'דברי חיים' - אבי שושלת באבוב

חיים רוזנבוים | 06.05.24

שולחן מלכים

גלריה מרהיבה - פסח בצל הקודש: סיכום מחסידות סאטמר

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

שערי ירושלים

על אף חולשתו - האדמו"ר מסטראפקוב ערך 'טיש' הילולא

חיים רוזנבוים | 06.05.24

גלריה מרהיבה

בשיכון ג' ציינו הילולת ה'דברי חיים' מצאנז - "אבי השושלת"

חיים רוזנבוים | 06.05.24

גלריה נוסטלגית 

במלאת כ"ג שנים להסתלקותו - הצצה לחייו של האדמו"ר מפינסק קרלין זצוק"ל 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

זכות אבות יגן 

בקרית צאנז בירושלים ציינו את ה'הילולא רבא' 

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

וזאת לתעודה 

הילדים בקרית הבעל שם טוב הגו וקיבלו תעודות מהרבנים

חיים רוזנבוים | 06.05.24

גלריית תמונות

עם סיום ש"ס וסעודת מצווה: טיש ה'יארצייט' בגארליץ

חיים רוזנבוים | 06.05.24

תיעוד ענק

מאות דפי גמרא בעל פה: הילולא וחלוקת פרסים בצאנז

חיים רוזנבוים | 05.05.24

גלריית תמונות

5 שנים להסתלקות: המונים השתתפו בהילולא בקאליב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

חובה בכל בית

"יצאנו בנס בריאים ושלמים": סוד הקמיע של ר' ישעיה מקרסטיר

כיכר בשיתוף, ברכת ישעיה | מקודם

שיר חנוכת הבית

האדמו"ר קבע מזוזות וערך טיש בבית שמש | גלריה

חיים רוזנבוים | 05.05.24