כיכר השבת

פולמוס בחצי שקל

עקבתי בחצי חיוך אחרי פולמוס חב"ד באתר 'כיכר השבת' • כן, קצת מבדר לשמוע מכותבי טורים נכבדים את דעותיהם על הישרדותה או דרכה של חב"ד —• כותב נכבד, מה אתה יודע על חב"ד? (טור דעה)

55
שניאור רוכברגר | כיכר השבת | ט' בסיון | 15.06.16
כינוס השלוחים. ארכיון
כינוס השלוחים. ארכיון (צילום: ברוך עזאגווי)

נתחיל בפלטפורמה בה הכל התחיל,

מהו טור דעה? טור דעה בדרך כלל נכתב על ידי אדם המבין בתחום מסוים, שמבסס את דבריו על יסודות הגיוניים כלשהם. אם הוא איש מקצוע, אז הוא יוכל להתבסס על כמה דברים שהוא יודע או חקר. כך נראה בדרך כלל טור מכובד.

כשבא עיתונאי פוליטי מקצועי, שעוסק כל יום בפוליטיקה, נפגש עם פוליטיקאים ואנשי מפתח, יושב בשיחות רקע, מקבל עדכונים מיועצים ומקורבים, כל זה לא עוזר לו להימנע מטעויות והערכות חסר שמתפוגגות אחרי יום או שבוע. יותר מזה, בבחירות האחרונות כולנו ראינו שגם אנשים שישבו וחקרו ושאלו עשרות אלפי אנשים לגבי דעתם, טעו בהערכותיהם בצורה שגרמה להם להוריד את הראש במבוכה ולתרץ תירוצים.

וכאן, יושב לו אדם, שמכיר את חב"ד ברמה כל כך שטחית, עד כדי כך שכל אחד מעשרות אלפי המקורבים שביקרו שבוע בבית חב"ד בתאילנד או בהודו, יכול לקחת אותו בקלות לסיור מודרך בחב"ד. אותו אדם כתב טור נבואי על חב"ד, לא סיקור, לא דעה, טור נבואה. נבואה ממש. ולא לשבוע – דור קדימה. תחי תקומת נביאי ישראל.

אחרי ששמחנו, כדאי גם לבדוק בדחיפות מהו מצבה של היהדות, שהרי אם כך אותה כבר ראוי היה להספיד מזמן. לפי מיטב ידיעתי כבר שנים ארוכות אף אחד לא סיפר שראה את אלוקים בעיני בשר. אפילו לא בווידאו. וכמו התשובה בסיפור הידוע על השכל של המורה הכופר (שגם אותו התלמידים לא ראו), כך גם כאן. המציאות טופחת ותטפח על פני המספידים את ציבור המאמינים ויראי ה', והמציאות תטפח על פני החושבים שחב"ד חיה על זמן שאול. שום דבר רע לא יקרה לכותב הנכבד אם הוא ילמד מנסיונם של המספידים בתשנ"ד שאוכלים להנאתם כובעים.

הסיבה להישרדות של חב"ד לדעתי היא פשוטה: כמו שלכולנו כיהודים יש את תורת משה, שניתנה לפני 3300 שנה ונשארת רלוונטית לנצח, כך חסידות חב"ד היא לא עוד חסידות עם מנהגי לבוש וקצת ווארטים, אלא דרך חיים בעלת עולם תוכן עצום, ומסורת עצומה של 'למות על קידוש השם' ו'לחיות על קידוש השם'. כשם שעל האמונה באלוקים ועל המסירות לדרכי התורה נשפך דם של יהודים קדושים במשך אלפי שנים, כך בכוח דרכי החסידות ואהבת ישראל החסידית שלימד הבעש"ט הקדוש, נשפך דם קדושים במסירות נפש. חסידי חב"ד הקימו מקוואות, נידונו למוות על הקמת 'חדרים', חיתנו יהודים באישון לילה, וכל זה בשעה שהיהדות ברוסיה קרסה לחלוטין. מי שלא מכיר את החומר – מוזמן לקרוא ולקבל השראה.

הכותב על חב"ד צריך לעצור רגע ולהפנים שזוהי חסידות שלקחה ולוקחת על גבה את האחריות הכלל- יהודית בכל דור מאז נוסדה (כולל בדורנו ממש באמצעות מפעל השלוחים). אנשים שפכו פה דם והם לא עשו את זה בגלל שהם ראו או לא ראו את הרבי, אלא רק בגלל שהם האמינו באידיאלים בכל מאודם.

אינני מנסה להסביר היכן טעה הכותב, כי נדמה שהטעות התרחשה עוד טרם נחה ידו על המקלדת, כאשר בחר הוא לכתוב על נושא בו אין לו יד ורגל. הכותב לא ניסה אפילו לבסס את טענתו באיזו ראיה שכלית, למרות שאם הוא חושב שמה שהוא כתב שם מהווה הוכחה למשהו אז מתעוררות תהיות לגבי מקצועיותו בתחום העיסוק המרכזי שלו (מעבר להפרחת בלוני דעות ריקים מאוויר) כעורך דין.

כל העבר וההווה כמובן לא פוטרים את חסידות חב"ד, על רבניה, מאחריות לדורות הבאים ולדור הנוכחי. האחריות הרבנית מתבטאת בעיקר בשמירה על עקרונות ההלכה והצניעות, בדרכי נועם ובדרכי שלום, או במילים אחרות 'ברגישות ובנחישות'. ואכן, יש רבנים שב"ה עושים את מלאכתם, והציבור תומך, מאושר ומעודד. סיפורי הבדים ששידכו מושכי הקולמוס לרב הכפר לא באמת מרגשים את לב ישראל ההומה, היות והם קרובים יותר לספרי מתח בז'אנר מדע בדיוני, מאשר לדיווח עיתונאי של כתב חדשות. כולנו יודעים מה אפשר לעשות עם קצת מידע והרבה דמיון. חכמה קטנה מאוד לקחת סיפור על מטפחת חצי שקל שמשאירה חצי ראש מגולה, ולהפוך אותה לסיפור עסיסי של 'אישה שרק רצתה לצאת מהבית עם מטפחת ולא פאה' ו'רב שצועק על נשים'. משום מה, צעקות מפי גברים על נשים לא צנועות ("פריצות" וכו') שומעים יותר חזק בירושלים מאשר בכפר חב"ד. גם שלטים עם פרסומות של נשים בבני ברק מרוססים בעת הצורך ע"י גברים עם חולצות לבנות.

וחוץ מזה, אם מה שמעלה את חב"ד על סדר היום זו השמירה של רב הכפר על עקרונות ההלכה והיהדות – מסתבר שחב"ד רק מתחזקת ופורחת. יחד עם האחריות, אפשר גם לשמוח.

תוכן שאסור לפספס
55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
יישר כח!
חצ'קלה בוי בוי19.06.16
32
כשרון מבובז
חבדניק16.06.16
31
תפנו ל ה׳ יתברך ישירות ולא תתאכזבו. גאולה אמיתית ושלימה מבשבשת ומפציעה בעזרת שמו יתברך׳ שליט הארץ והעולמות
עבד ה׳15.06.16

הצגת כל התגובות

30
חב״ד כתם שצריך להסיר מהיהדות אם חפצים בחיים. עבודת ה׳ עושיםבאהבה תוך דבקות גדולה בבורא עולם דרכו ותורתו האחת והיחידה. כל דרך אחרת היא בגידה ב ה׳ ואין כפרה עליה והדין יהיה קשה מנשוא חייבים לתקן בעולם הזה ולא להמתין אפילו דקה רוצו ועשו עבודת ה׳ אל תאחרו אל תאמינו לרבנים רשעים שאומרים לכם להדבק לרב
עבד ה׳15.06.16
דחוף! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו17.06.16
29
לתת תשובות אמיתיות על כול הבעיות השונות מהיהדות וההדבלות משאר היהדות.יש הרבה נושאים זה לא העניין וצו השעה אחדות אבל אי אפשר בפולמוס על כותב להדחיק את השוני.עם כול זה אל תתנשאו מעל ישראל..מקבלים אתכם ככה עם הפאות בלי גבול והשאר.אחדות שם המשחק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בסוף כולם יהיו עם לב בשר15.06.16
28
מדהים!!! כל מילה נכונה!!! ולכל הקנאים - מותר לקנא. זה לגיטימי אבל אין שום מצווה לעשות פרסומי ניסא וד"ל
שמעון 11.08.19
27
דברי טעם.
חצ'קלה בוי בוי16.06.16
26
הדרך להידבק ישירות בה'. תגובה מבישה שלא מתאימה ליהודי. חב"ד מוסרים את נפשם ואת כל חייהם למשתמשים בסף שמתאימים להציל יהודים בגשמיות וברוחניות. לדאוג לאוכל בסיסי לאנשים שאין להם, לחלץ מטיילים וזה רק ההתחלה
יהודיה16.06.16
לא צריך אוכל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי20.06.16
25
חב"ד עברה כבר השמצות עוד הרבה לפני ג' תמוז מגדולי הרבנים אך ב"ה חיה קיימת ומתפתחת בקנה מידה שאין לו אח ורע והעיקר באהבת ישראל. וידוע הסיפור שכדי להיות גבוה לא צריך לדרוך על אחרים אלא להתרומן בזכות עצמך. יחי המלך! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חני15.06.16
24
בעברית חזק וברוך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד15.06.16
23
"גיוואלדיג"!
זונדל15.06.16
22
תגובה נכונה מאוד... אין על חבד ולא יהיה., אך שאמר הרב עובדיה על הרבי שלא היה אחד כזה ולא יהיה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם22.06.16
21
תחלקו סופגניות בהרי ההימליה ותסתמו את הפה . אתם לא מאן דאמר תתגאו במיליון שלוחים של המושיע מקראון פרזידנט מיליון תוכים רובוטים משובטים שמחלקים סופגניות . אבל אתם אפס אחד גדול ביהדות ולכן תשתקו . ותשבו בצד בשקט תעשו את העבודה הזיפתית שמתאימה לרמה הנמוכה שלכם וזהו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלו
חבדניק אמיתי 16.06.16
קורא לעצמך חבדניק אמיתי ומלכלך רע על האחרים ועוד על הרבי?? מטיפה האומץ לצאת ככה נגד אדם גדול? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גאה בחבד16.06.16
אתה חבדניק בדיוק כמו שאתה שפוי... קח החלטה בין גהה לאברבנאל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עינב16.06.16
משועמם
ח16.06.16
אתה בן אדם מסכן! ואם אתה באמת הגעת ממקור חב"די אז רחמנות עליך!!!וקל וחומר רחמים על משפחתך.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מזועזעת מהאנשים פה17.06.16
20
התגובה שלך נהדרת ומעולה תמשיך ככה ר' שניאור ! חזק ואמץ ! הלברטל והשני נו איך קוראים לו ..שילכו לישון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם . נ.15.06.16
19
לכל המעוניין בדוכן חב״ד שבשדה התעופה תמונות הרבי עם כתובות בערבית רוסית ועוד מה בדיוק לאומות העולם הרשעים ? חוץ מלשווק משיח ולאסוף תרומות בכל רחבי תבל המיליארדים שעשיתם על גב הרבי המסכן לתהומות יירדו. תוכלו למצוא ליד המטוס המלזי. רדו ממנו או שיום הדין קרב יבוא להכות אתכם מכה נצחת אויבי ה׳ רשעים חס
עבד ה׳15.06.16
זה ניראה שאתה עבד ה' וממה שאתה כותב ניראה ההפך לצערי הרב יש כאן הרבה סילופים , נכון שחב"ד צריכה ללמוד לקבל ביקורת בכל מיני עניינים אבל זה לא אומר שמה שכתבת זה נכון חבל.
TKGZR88516.06.16
אסור לזלזל בעבדי השם עליך נאמר ושם רשעים ירקב
משולם17.06.16
18
חבד גדלה בהרבה בשנים האחרונות מה שמראה שהוא טועה לחלוטין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ן15.06.16
17
אני אמנם לא חבדניק אבל מסכים מאה אחוז (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל15.06.16
16
תשובה ניצחת ,כל מילה בסלע , יותר נכון בהר סיני , וזה על קצה חודו של תג של יוד והרבה יותר מיזה יש לחב"ד מה להציע . יישר כח תותח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חבדניק15.06.16
15
התגובה הזו חזקה ביותר איזה רהיטות ואיזה מקצועיות בלי לפגוע ובלי להתריס בחזרה למרות שיש מה להחזיר לליטאים צמאי הדם ואוהבי המחלוקת להראות להם איך דרכו של מרן הרב שך הופכת לשני מחנות שרומסות אחת את השניה ומתנהלות כמו ארגוני טרור לכל דבר וענין... יפה עשה הכותב שלא החזיר להם כמו שכתוב... חבד עסוקה באהבת
שמעון ביטון15.06.16
14
בסכנה גדולה אם לא יתעשתו ויתמתנו וימנו להם רבי שפוי שינהיג אותם הם עלולים להיות כמו דאעש ממש כמו דת האיסלם לכפות את הפריצות שלהם וההבלים שלהם על כולם זיכוי רבים חשוב אבל לא להשתגע עיניכם עיוורות? נשותיכם ממש פרוצות מרבות הרהורי זימה ועוד אתם תולים ברבי ע''ה שהתיר פאה צנועה כמו של אשתו הרבנית ע''ה וו
חבד=שטן15.06.16
כל הצניעות שבחב"ד, הגיע הרב אשכנזי שליט"א ופועל המווון בעניין! וכל הכבוד לו!
אס15.06.16
13
כת מסוכנת . שמחלקת שוחד להמונים כדי לגרוף אתנן !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מושקא 16.06.16
12
חבד הולכת בדרך הנצרות רחמנא ליצלן ומעוותת את היהדות בכל חלקי פרדס התורה
חבד לא קשורה 15.06.16
למה מי אתה?! מעניין באיזו דרך אתה הולך...... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ח117.06.16
אני הולך בדרך היהדות כמו כל היהודים שלומדים את התורה המסורה משמיים על ידי משה רבנו ועמוסה דיה בפשט רמז דרש וסוד רגש ורוחניות עבודה ודביקות בהשם כמובן ולא במשיח שקר או רבי שהוא בשר ודם
חבד לא קשורה 17.06.16
מסכן שכמוך, מאלה שמדמיינים שהם יראי השם כל לימוד התורה וקיום המצוות שלך לא פעלו בך גס רוח!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כפר חבדית15.06.16
11
כל מילה בסלע! אין על חבד!
יהודיה15.06.16
10
אתם טועים ולא מבינים את הנקודה. תורת החסידות שנמסרה לנו דרך הבעל שם טוב הקדוש היא חלק בלתי נפרד מתורתנו הקדושה, והיא החלק הפנימי והעמוק ביותר. רבי שניאור זלמן מילאדי בעל התניא - נצטווה על ידי הבעל שם טוב והמגיד ממזעריטש לבאר את תורת הבעל שם טוב באופן המובן לכל, בחכמה בבינה ובדעת, - וזוהי תורת חסידות
ש. 16.06.16
תנועת החסידות המקורית לא רצתה להוסיף ברית חדשה או תורה חדשה רק חבד האליטיסטית החליטה שיש לה תורה חדשה שדרך אגב מעוותת מאוד ובהמשך מצאו להם גם משיח חדש לי זה מזכיר דווקא את תנועת שבתי צבי ולא את הנוצרים
תורה משמים17.06.16
9
אדם לא חבדניק לא יכול לבוא ולטעון על דבר שהוא לא מכיר לפני ולפנים!!! אדם שלא בתוך זה ולא עושה מה שחסידי חב"ד עושים אין לו שום זכות לפתוח פיו כנגד אנשים שמוסרים נפשם יומיום שעה שעה..בארץ ובחו"ל בלי חשבונות ובלי שאף אחד!! אבל אף אחד ישלם להם..הם לא יושבים בבית או בתוך הקונכיה שלהם ועובדים את ה' כמו שצ
אחד מהעם16.06.16
8
יישר כח הרב שניאור רוכבורגר. כתיבה יפהפיה,קולעת בול למטרה. ככ פשוט ומסודר ומאיר עיניים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסידת חבד15.06.16
7
מדהים איך שברגע שחבד עולה לדיון פתאום זה מדגדג לכולם, כולם צריכים לומר את מה שהם חשבו ובטןחים שהם יודעחם, מאיפה לכם? משמועות? מרצון של אנשים ללכלך אן קמא מקנאה? אם באמת אתם רוצים לדעת, תגשו לחבדניק הראשון שאצם מכירים, בשמחה הוא יבאר לכם הכל למרות שאין בזה מורך! שלוחי הרבי עושים עבודת קודש ודרך החסיד
חדניקית גאה17.06.16
6
כל מילה בסלע. נהנתי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צפתי.15.06.16
5
כל מילה פנינה
ח16.06.16
4
כל מילה בסלע!
חצ'קלה בוי בוי17.06.16
3
כל מילה בסלע.
חצ'קלה בוי בוי16.06.16
2
מדוע אתם מתערבים בהשקפה היהודית ? זה לא התפקיד שלכם אתם לא מבינים כלום בתורת משה הספרים שלכם מעוותים
חבדניק ישן 16.06.16
1
מילה בסלע!!
ori15.06.16
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

שבחו והודו לשמו

סערט ויז'ניץ: ממים שלנו ועד 'ביזת הים' | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

ענבי הגפן

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תניא, בבירת לבנון

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 02.05.24

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

חנוך לנער

לרגל תחילת זמן קיץ וגזירת הגיוס: אדמור"י בני ברק התכנסו 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

והריקותי לכם ברכה

עטוף בבגדי לבן | כך השפיע האדמו"ר שפע לחסידים

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

בן שמונת ימים 

לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת: שמחת הברית לנכד האדמורי"ם בב"ב 

חיים רוזנבוים | 02.05.24