כיכר השבת

היסטוריה ואקטוליה

התנגדות האדמו"ר הרש"ב ל'מדינה ציונית'

"רק רציתי להעיר", כתב אחד הגולשים לישראל שפירא, "שהאדמו"ר הרש"ב היה נגד הרעיון הציוני לא בגלל אי אפשרות לבניית מדינה אלא בגלל שהרעיון הציוני מנוגד לתורה ומצוות" (היסטוריה)

32
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ז בסיון | 07.06.21
האדמו"ר הרש"ב זצוק"ל
האדמו"ר הרש"ב זצוק"ל (צילום: ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

פרק א': המאמר אודות הקריקטורה שפרסם יתד נאמן אודות המרפסת של חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל הסתיים במשפט: "במשך עשרות שנים העולם התורני רעש וגעש במחלוקת האם להצטרף לתנועה הציונית, והיו רבנים ששללו את ההצטרפות כי אין סיכוי בעולם שתקום מדינת ישראל, ביניהם הרבי הרש"ב זצוק"ל מחב"ד ועוד רבים".

יש לציין שלא רק הרבי הרש"ב התנגד לתנועה הציונית, אלא גם תנועת 'אגודת ישראל' התנגדה אליה ונלחמו כנגדה. בכנסייה הגדולה של מועצת גדולי התורה במרינבאד בשנת תרצ"ז (1937) התעורר דיון נרחב לגבי תמיכה במדינה יהודית או לא, כשכל דיון זה לא היה למעשה בשנים אלו, אלא רק דיבורים בעלמא.

היו קולות רבים שהתנגדו נחרצות למדינה, בראשם ידוע הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד. למעשה, בסיום הכנסייה נערכה הצבעה של חברי המועצה, והיה רוב בעד הקמה של מדינה יהודית הלכתית. אולם ברור שהמדינה הנוכחית שהוכרזה בה' באייר תש"ח, אליה לא התכוונו גדולי ישראל.

לאחר קום המדינה, 'אגודת ישראל' הכירה 'דֵּה פַקְטוֹ' במדינת ישראל, ובוחרת לכנסת, נכנסת לממשלה, ואף לוקחת תפקידי שרים, כמפורסם.

האדמו"ר הרש"ב זצוק"ל (צילום: ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

חסידות חב"ד שלפני הקמת המדינה השקפתה הייתה כמו חסידות סאטמר, גם היא הכירה במדינת ישראל באופן 'דֵּה פַקְטוֹ'. אומנם חב"ד בשינוי מ'אגודת ישראל' לא הקימה מפלגה פוליטית, אולם יש להם נציגים פוליטיים בעיריית ירושלים ובעוד עיריות, ואף רובם הגדול מצביעים לשלל מפלגות שחלקם 'ציוניות' כמו מפלגתו של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. לכך יהיו שיאמרו שחב"ד הכירה במדינה באופן דה פקטו, אף יותר מ'אגודת ישראל'.

בעניין זה ד"ר מנחם קרן-קרַץ כתב בספרו ה'קנאי' שאילולי האדמו"ר רבי יואליש מסאטמר שדאג בארה"ב להמשך ההשקפה האנטי ציונית, ותמך בעדה החרדית בירושלים - להשקפה הקנאית לא היה נותר זכר לאחר השואה, ובדיוק כמו שחב"ד ו'אגודת ישראל' השתנו (דה פקטו כמובן), כך כלל הקנאים וסאטמר היו משתנים.

לכן, מענין מאוד תגובה של אחד הגולשים חסיד חב"ד שהגיב לציטוט שהובא מאת הרש"ב, ושלח תגובה לאמייל של כותב השורות (שמצורף בסיומת כל כתבה):

"שלום ראיתי את הכתבה שלך בנוגע לקריקטורה של יאיר לפיד ובנט. בסוף כתבת שם שאדמו"ר הרש"ב ועוד גדולי ישראל היו נגד התנועה הציונית בגלל שאין אפשרות שתקום מדינה יהודית.

"רק רציתי להעיר שהאדמו"ר הרש"ב היה נגד הרעיון הציוני לא בגלל אי אפשרות לבניית מדינה אלא בגלל שהרעיון הציוני הוא מנוגד לתורה ומצוות כך שאפילו באם הי' בזמנו אפשרות למדינה אדמו"ר הרש"ב היה נגד.

"אצרף קישור לחבדפדיה שבו מבואר הענין אם כי בקיצור אך על כל פנים זה די והותר... ישר כח על הכתבות שלך. כיף לקרוא אותם".

המגיב הנ"ל טען שהרבי הרש"ב התנגד להקמת מדינה יהודית מפני שהיא מנוגדת לתורה ומצוות, ולא בגלל שאין התכנות ריאלית למדינה זו.

בפרק הבא נענה על טענתו, ונתעמק בכתבי הרש"ב מחב"ד זי"ע.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
אדמור"י חב"ד הם מגדולי ישראל החשובים ביותר, אולם, ההתנגדות שלהם להקמת היישוב היהודי בארץ ישראל, גרמה לשלוש תוצאות הרות אסון. א. אובדן רוב יהדות אירופה. ב. התבוללות חילונית נוראית של יהדות רוסיה. ג. הגמוניה חילונית במדינת ישראל שעם שרידי החרב הקימו.
ידידיה שילה07.06.21
ומי אתה בכלל? אתה מבין משהו בתורה? היה נביא שבישר לחזור לארץ? המשיח בא? אז מה אתה מבלבל. ולך תלמד מה המושג של ל"ו צדיקים של א"י ול"ו צדיקים גל גלות וכן על הנסתרים אחר כך תחזור לכתוב.
רם08.06.21
לייחס את הבעיות האלו ובפרט את ההתבוללות ברוסיה לאדמו"רי חב"ד זה השקר הכי גדול שיכול להיות. כל אחד שמכיר את ההיסטוריה יודע שהם היו אלו שנלחמו כאריות בתופעה עד מסירות נפש ממש. להאשים אותם בזה - מעבר לפגיעה בכבודם ואי זהירות בגחלתם - זה שכתוב ההיסטוריה והנדסת תודעה נגד חסידות חב"ד המעטירה.
הבלים07.06.21
אתה לא מפחד מדברי החזון איש שאמר עליך שאתה אפיקורס חרדי מתועב? הובאו דברי מרן החזו"א שאמר להרה"ג רבי אהרן ישעיה רוטר (זה מובא ב"ילקוט דעת תורה" שבסוף קונטרס "עקבתא דמשיחא" למרן הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד, עמ' 22, נצח, בני ברק, תשמ"ט) וז"ל: "מי הוא אפיקורוס שומר מצוות בדורנו? כל מי שטוען כי באשמת גדו
הציוני העלוב07.06.21
שני שליש זה לא הכוונה לישראל דווקא.
רם08.06.21
תעשה חשבון אם 6 מליון יהודים היו עוברים לארץ, והערבים היו אז רק מליון אנשים אם כן שני שליש יהיה מ... וגם כיום היהודים בארץ הם הרוב, אז... אני לא רוצה לפתוח פה לשטן, אבל כל זה רק עניתי לפי הכופרים המגעילים שאינם מאמינים בהשגחה פרטית, וחושבים שהשואה זה טעות ומקרה, כביכול בגלל שאנשים היו באזור דמוגרפי
א08.06.21
הי הי הי הי כמה בקיאות אתה מגלה פה...
bjk07.06.21
הכיצד אתה מדבר על גדו"י? א וב. הרי כידוע חב"ד הייתה כמעט היחידה שפעלה לשמר את הגחלת היהודית, בעיקר ברוסיה, ואם לא היא, כיום לא היה נותר יהודי אחד ברוסיה! ג. חב"ד היה היחידה שפועלת כיום לקרב את עמ"י הרחוקים לתורה ולמצוות, בדרך של קירוב לתורה ולא קירוב התורה אליהם ח"ו, עם זאת בדרך מאירת פנים.
בוש והכלם07.06.21
10
רבי יואל אמר שכל המצוות של המבצע תפילין הולך לסטרא אחרא.
רבי יואל07.06.21
טעות
טעות08.06.21
הרש"ב מדבר באחד ממכתביו במעלת וחשיבות ע"ז שכמה מהציונים הצעירים הניחו תפילין לאחר הפוגרומים.. דעתו של ר"י מסאטמאר לא מתקרבת בכלל לדעתו של הרש"ב כידוע לכל מבין בפנימיות. ואם אין דעת הבדלה מניין? (דרך אגב הרבי מליובאוויטש יש לו מכתב שמפריך את טענות האלו שמובאים בעל הגאולה ועל התמורה לאחד אחד לפי הסדר.
ש09.06.21
לגבי מה שהרש"ב כתב שהיו חילונים(ולא כתב ציונים)שהניחו תפילין זה הביא נגד הציונות היינו הביא זאת לכך שיכול להיות להם הרהור תשובה(ולא התיחס לעצם ההנחת תפילין שלהם) אבל כתב מיד אח"כ שאם היו ציונים גם הרהור תשובה לא מועיל כי עדיין טובעים בעומק הכפירה ומה מועיל מצוות אם עדיין נחשב כופר?(באמונת משיח צדקינ
שלום 11.06.21
את הסטרא אחרא רואים על הפרצופים של חסידי סאטמר, מי שמקלל ושונא כל כך הרבה ברור שהסטרא אחרא השתלטה עליו. אנחנו נמשיך להפוך את העולם ולקרב יהודים, כמה יהודים סאטמר קירבו ליהדות?! חה חה חה, סאטמר מומחים בלהבריח יהודים מהיהדות, אם נבוא לתאר את כל החילול ה' שלכם על כל צעד ושעל יכלה הזמן והמה לא יכלו. מה
אז אמר08.06.21
כנראה אתה לא יודע שסאטמר היא המעצמה שנותנת צדקה לכל הישיבות שמתנזרים מהכסף הציוני בארץ הקודש(שהרש"ב אמר על כיוצא בזה בענין הדף היומי שאין ללימוד הזה ריח של יראת שמים!כל שכן על הכסף הציוני!). כנראה שאתה לא יודע שסאטמר קירבו הרבה מאוד ספרדים והרחיקו אותם מהכפירה הציונית.יש הרבה קהילות באמריקה ובישראל
שלום 08.06.21
9
הכינוי של הרבי הרש"ב היה הרבי הרש"ב מליובאוויטש ולא הרבי הרש"ב מחב"ד, כידוע לכל דרדק. יש להקפיד במיוחד לכנותו נכון כי לבן דודו קראו הרש"ב מקאפוסט..
איינער08.06.21

הצגת כל התגובות

8
גם הרב קוק ע"ה היה נגד אבל הציונים עיוותו את דבריו איך שהם רוצים.
רם08.06.21
7
רצוי לפנות למעין בית השם לרבי הרש"ב בהקדמה הוא כותב לראשי ניל"י
רצוי לפנות למעי08.06.21
6
גם רב עיר לא נחשב הכרה במדינה יהודית? כדוגמת הרה"ג גור-אריה בעיר חולון.
משה לוי07.06.21
5
זה לא מדויק. חב"ד לא הייתה נגד הקמת מדינה. אלא פשוט הייתה בעד הקמת מדינת הלכה, מה שלצערנו לא קרה. אבל לאחר שכבר הוקמה המדינה זה בדיוק השליחות של חב"ד לעלות אותה לקדושה ולנסות להגיע למצב שבו המדינה כן על פי חוקי הלכה. כידוע המאבקים של הרבי למען המדינה והזהות של המדינה: "מיהו יהודי", "שלמות הארץ" (ובכ
לא מדויק.08.06.21
הרש"ב כותב שאסור להקים מדינה בגלל 3 השבועות וזה מתנגד לאמונת משיח צדקינו מה יש יותר להאריך.למה לסלף את דעתו .זה לא יצליח לכם.
שלום 08.06.21
אמנם ראוי לציין מכתב מהרש''ב (מצוטט בספר הרב מבריסק ח''ג עמוד 233) שהוא כותב כי גם לו היו האנשים האלה שלימים עם ה' ועם תורתו, אין אנו רשאים לדחוק את הקץ אפילו באמצעות ריבוי בתפילות ובתחנונים, וכ''ש באמצעות השתדלות ותחבולות גשמיים ביציאה בזרוע מן הגלות... הרי משמע ש
חיים וייצברג08.06.21
4
האדמו"ר מסאטמאר זצ"ל כבר מזכיר בספריו כמה פעמים את התנגדות הרש"ב לעצם הקמת המדינה, וגם נגד אגודת ישראל
חסיד סאטמאר07.06.21
אם תעיין באגרות הרש"ב תופתע, אתה תראה ששיטתו היא בדיוק כמו רבי יואל, לא דומה ולא כמעט, אלא בדיוק אותה שיטה, מדהים! וכן לגבי עברית כתב הרש"ב איגרת ארוכה, להסביר למה לא לדבר עברית, ומה הבעיה עם זה, (האיגרת נמצא באגרות הרש"ב חלק ב' איגרת תנט')
א07.06.21
3
נטורי קרתא הם הממשיכים היחידים של כל הצדיקים הקודמים שלחמו נגד הציונות.כל החסידיות(בעלז,חב"ד,סאטמר החרדית,ביאלה,קרלין,ויזני ועוד) והליטאים(החפץ חיים החזון איש הגר"א ווסרמן ועוד) והספרדים(הסבא קדישא אלפנדרי,רבי צדקה חוצין,רבי יעקב מוצפי,הבבא סאלי ועוד) היום נטשו לגמרי את המלח
רבי יואל07.06.21
מדינת ישראל היא עובדה מוגמרת. איזה ערך יש ל"מלחמה" שלכם במדינת ישראל? אתם כמו יתוש שמנסה להציק לפיל. השפעתכם בעניין היא אפס. המלחמה הזאת נגמרה ממזמן לידיעתכם. מדינת ישראל קמה חיה נושמת ובועטת. אתם לא מעלים ולא מורידים בכלום, למרות הפנטזיות שלכם. שלטו פה המון עמים, עכשיו שולטים הציונים. אז מה?הציונות
איזה מלחמה?08.06.21
ברור שינטשו... כמה אפשר להילחם מול הנהגת הקב"ה? הקב"ה קבע שכך יתנהל קיבוץ גלויות ותתחיל הגאולה. אז אותם רבנים סברו אחרת. היום כבר ברור לכול מי שאינו מטעה את עצמו שהרבנים האחרים (שלא התנגדו לציונות) צדקו קצת יותר. מה לעשות והכופרים טוענים שזה הסטרא אחרא מנהל את המציאות. שיבושם להם. ניפגש אחרי 120.
א.08.06.21
2
המושג הכרה מאוד מטעה. יותר נכון לומר שלאחר ההבנה שכרגע קמה מדינה אזי יש לפעול בתנאים הקיימים. אין עניין לייבש את האוקיינוס.
דוד07.06.21
מה הם ה"תנאים מסוימים"?להתחנף אל ראשי הממשלות של הציונים?לקחת כסף מהם?להתחבק עם חיילי צה"ל ולברך אותם בדרכם?ועוד ועוד. אם הרש"ב היה חי היום אתה חושב שהוא היה עושה זאת?
שלום 07.06.21
תהא אמיתי, שמך קרח, לא שלום, וד"ל
זונדל08.06.21
1
אפשר לפרש ראשי תיבות? הרש״ב??? שם מלא בבקשה תודה!
חני08.06.21
.
הי08.06.21
רש"ב = ר'בי ש'לום (דוב) ב'ער
צפנת פענח08.06.21
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

משאיבת 'מים שלנו' ועד הקבל פני רבו - סיקור נרחב מחג הפסח בחצה"ק ויזניץ

חיים רוזנבוים | 19:12

צפו בתיעוד

"בזכות ספירת העומר"; כך נעלו בקאסוב ויזניץ את חג הפסח

חיים רוזנבוים | 17:26

גלריית תמונות

האדמו"ר חילק שיירי מצה לחסידים; טיש נעילת החג בלעלוב

חיים רוזנבוים | 16:00

צפו בגלריה

מן הפסחים: כך נראה טיש נעילת החג בחצר דזיקוב ויזניץ

חיים רוזנבוים | 15:24

גלריה מסכמת 

"ופסחתי עליכם" | כך נראה חג הפסח בצל האדמו"ר מצאנז 

חיים רוזנבוים | 14:09
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

אלה ברכב ואלה בסוסים

הקנאים רוצים לחזור לעידן 'סוס ועגלה'? | תיעוד מהמחאה

חיים רוזנבוים | 10:13

קיים את הילד הזה 

בן שמונת ימים | בערב החג: ברית בחצרות האדמו"רים

חיים רוזנבוים | 09:29

במקום אשר יבחר

זבול בית תפארתנו | האדמו"רים נפגשו לאחר התפילה 

חיים רוזנבוים | 09:28

שירה חדשה 

תיעוד מרומם | האדמו"ר זרק תפוחים ושקדים לחסידים 

חיים רוזנבוים | 09:25
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

בדבקות עליונה 

שוכן מעונה | טיש נעילת החג בקוזמיר 

חיים רוזנבוים | 09:25

על גג בית המדרש

כאשר זכינו לסדר אותו | טיש נעילת החג בזוטשקא

חיים רוזנבוים | 09:06

תיעוד

ברוקלין על הרגליים: חגיגת ענק לרגל 40 שנה ללימוד הרמב"ם

חזקי שטרן | 28.04.24

באר האמונה

ערב שביעי של פסח: ר' מיילעך החדיר אמונה ברעווא דרעווין

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

ותחזינה עינינו 

מול מקום המקדש | האדמו"ר והמשפיע פתחו בריקוד נלהב 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

וספרתם לכם

החסידים זכו לשמוע ספירה מהרבי - שעבר לפני התיבה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

מועדים ורגלים

ואמרתם זבח פסח | המונים בטיש של הרבי בחוה"מ

חיים רוזנבוים | 28.04.24