כיכר השבת

האיומים וההקלטות

סוער ב'העדה': מה גרם לשינוי מועד הלווית הגאב"ד למחר?

חברי בד"צ 'העדה', התכנו כדי להחליט מתי תיערך הלוויתו של הגאב"ד, והאם ניתן לדחות את הלוויה לבוקר ולהלין את גופת הגאב"ד • 'כיכר' עם מה שקרה מאחורי הקלעים עם שני הפלגים ב'עדה' (ארץ)

36
שימי שפר | כיכר השבת | ב' באב | 30.07.22
מיטת הגאב"ד הערב, והגאב"ד זצוק"ל
מיטת הגאב"ד הערב, והגאב"ד זצוק"ל (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שעות לפני מסע הלוויית הגאב"ד הגאון הצדיק רבי יצחק טוביה וייס זצוק"ל, ולאחר שמועד ההלוויה שונה מהלילה למחר בשעות הבוקר (בשעה 10:30 מבנייני זופניק), מתברר כי מאחורי הקלעים התנהל מאבק שמקורו במחלוקת בתוך העדה החרדית, בין פלגים שונים, מחלוקת שמתנהלת כבר תקופה ארוכה.

כידוע, בשנים האחרונות ישנן שתי קבוצות בעדה החרדית, קבוצה אחת המונה מספר קהילות ורבנים שנחשבים קיצונים יותר המכונה 'די רעכטע' ( הימנים), וקבוצה נוספת הנחשבת למתונה יותר המכונה 'די לינקע' (השמאלנים), שכוללת בתוכה מספר קהילות וחסידויות.

במהלך השנים היו התנגשויות שונות בין הקבוצות, כאשר השיא היה בפרשת מתחם גולובנציץ בבית שמש, במסגרתה התנהל מאבק על מגורים במקום בשל הטענה כי במקום ישנם קברים עתיקים, מאבק שהביא את הראב"ד והגאב"ד לפסיקה הלכתית שונה, ולמאבק עיקש בין הקבוצות.

כאן המקום לציין כי ביום שישי האחרון, בעת שהגאב"ד היה שרוי על ערש דווי בבית החולים, נשלחה הודעה מוקלטת זועמת מצד הפלג הקיצוני, אשר מחו נמרצות נגד גורמים אחרים, אשר לטענתם מנסים לבצע מחטף ולהתעסק במינוי 'ממשיך' לגאב"ד, ובכך "להשכיח את דרכו של הגאב"ד", בעודו זקוק לרחמי שמים מרובים, כאשר בסוף ההודעה נאמר כי הציבור יהיה מוכן להיאבק בנושא עד זוב דם.

על פי מקור בעדה החרדית ואחד ממקורבי הגאב"ד זצ"ל, רוב חברי הבד"צ של העדה העדיפו לקיים את ההלוויה מחר בגלל הרצון לאפשר לציבור רחב להגיע ממקומות מרוחקים, ואף לחזור הביתה באמצעות תחבורה ציבורית, דבר אשר לא היה מתאפשר אם ההלוויה היתה מתקיימת הלילה.

אך מנגד, אחד מחברי הנהלת העדה החרדית לחץ במהלך הדיון כן לקיים את ההלוויה הלילה, כאשר לטענת הגורם הסיבה היא פוליטית במסגרת המחלוקת הפנימית.

בסופו של דבר כידוע, הוחלט לקיים את ההלוויה מחר בכדי לאפשר לחלוק כבוד אחרון לגאב"ד זצ"ל מצד כל חלקי הציבור המעוניינים להשתתף בלווית הענק הצפויה מחר בירושלים.

תולדות חייו של הגאב"ד

הגה"צ רבי יצחק טוביה זצוק"ל, נולד בסלובקיה בשנת התרפ"ו להוריו ר' שלמה ז"ל ומרת ריקל וייס ע"ה. בצעירותו היגר לבדו ללונדון שם למד בישיבת תורת אמת בראשות הגאון רבי משה שניידר זצ"ל וכבר אז נודע בגאונותו ושקדנותו.

לאחר נישואיו עבר הגאב"ד לגייטסהד, שם למד בכולל של הגאון רבי אליהו דסלר, ולאחר מספר שנים התמנה בעצמו לראש הכולל ומאז מסר שיעורים לאברכים הלומדים בכולל, אך כעבור מספר שנים שב להתגורר בלונדון, שם התקבל כר"מ בישיבת הרמה, לצד המשך השקידה על התורה וההלכה.

לאחר מספר חודשים מונה לכהן כרב בית הכנסת 'עץ חיים', תפקיד בו שימש מספר שנים בגאון וביכולת נדירה להנהיג את חברי הקהילה. בשנת תשכ"ז עבר הגאב"ד להתגורר באנטוורפן שבבלגיה, שם מונה לחבר בית הדין, ואף כרב בית המדרש של חסידות גור.

תלמידיו מספרים ל'כיכר השבת', כי הגאב"ד זצ"ל הפך במהרה לאחת הדמויות הבולטות והחשובות בקרב רבני הקהילות באנטוורפן, כאשר במשך למעלה משלושים שנה, הוא היה זה שהכריע בשלל שאלות הלכתיות ובנושאים שעלו על הפרק בגאונות ובידיעת התורה שאין שני לה.

בשנת תשס"ג, לאחר הסתלקותו של גאב"ד העדה החרדית דאז, האדמו"ר מדושינסקיא זצוק"ל, הוחלט על הבאתו לארץ ומינויו של רבי יצחק טוביה וייס לגאב"ד העדה החרדית, ולרבם של אנשי היישוב הישן של בני העדה החרדית בירושלים, ומאז ועד היום שימש כגאב"ד העדה.

הגאב"ד בתגורר בביתו ברחוב גבעת משה בשכונת גוש 80 בבירה, הבית שהפך למבצר תורה וקדושה, שם עסק בתורה ובהלכה במשך רוב שעות היממה, כאשר לשם היו עולים האדמו"רים וגדולי הרבנים, לצד בחורי ישיבות כדי להיבחן על המסכת שנלמדה בישיבה, ואברכי כוללים שבאו לדון בלימוד עם הגאב"ד בשלל סוגיות הלכתיות.

בתפקידו כגאב"ד, היה מעורב בלא מעט סערות ציבוריות והפגנות שהתקיימו בהוראתו הישירה. אחת הסוגיות הבולטות שאף גרמו לקרע של ממש בעדה החרדית, הוא פרוייקט המגורים 'גולובנציץ' בבית שמש, שם נטען ע"י אנשי אתרא קדישא כי במקום קיימים קברים עתיקים.

הגאב"ד שעמד בראש הזרם שהתנגד למגורים במקום ניהל מאבק ממושך בגיבוי אדמו"רים ורבנים, כאשר מי שחלק על דעתו ההלכתית הוא ראב"ד העדה הגר"מ שטרנבוך שהתיר לתושבים שרכשו דירות בפרוייקט להתגורר במתחם.

בחייו הורה הגאב"ד לא מעט על יציאה להפגנות בנושאים רבים בהם גיוס לצה"ל, פרשיית האם המרעיבה, המצעד בירושלים, חנויות הסלולר, וכמובן הוא זה שהוביל את ההתנגדות לבניית הרכבת הקלה ברחוב בר אילן בירושלים.

קשר מיוחד היה לגאב"ד עם אדמו"רים ורבנים גם מהקהילות שאינם נמנים על העדה החרדית, לצד פסיקה ועמידה בראשות בית הדין של העדה החרדית, ושלל הסוגיות ההלכתיות שעלו על הפרק במשך כמעט 20 שנה.

בתקופת הקורונה התפללו רבים לרפואתו לאחר שנדבק בנגיף ואושפז בבית החולים, אך בחסדי שמיים הצליח להבריא מהנגיף על אף גילו המופלג, ומספר חודשים לאחר מכן אף מינה לראשונה מזה שנים רבות שלושה דיינים ומו"צים שמהווים היום חלק מחברי הבד"צ.

לאחרונה נחלש מאד הגאב"ד, לצד דלקת ברגלו שגרמה לזיהום גופני שהתפשט, מה שהצריך את פינויו לבית החולים. לאחר מספר ימי אישפוז הוא שוחרר לביתו, אך כעבור מספר שבועות אושפז שוב בשל זיהום חמור שהתפשט בגופו.

בשבועיים האחרונים מצבו ידע עליות ומורדות, אך בשעות האחרונות מצבו התדרדר והמדדים בישרו רעות, לצד עצרות תפילה שהתקיימו בבתי כנסיות לרפואתו, אך הגזירה נגזרה והוא השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.

על מועד ההלוויה שבה צפויים להשתתף אלפים רבים נמשיך ונעדכן כאן ב'כיכר השבת'.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
הם מתחרים עם הפלג למי יש יותר פלגים
חלופ31.07.22
32
יהודי יקר ת"ח גדול ,ו"קנאי" לא כל כך גדול , זכותו יגן עלינו אמן
אליהו31.07.22
31
לחברה' האלו פשוט משעמם. אין להם טלויזיה או אינטרנט. הם לא שוקדים על לימוד תורה ואין להם שיחה משותפת עם האישה, אז מחפשים "אקשון".
נפתלי01.08.22

הצגת כל התגובות

30
כִּי כָּל צַדִּיק וְצַדִּיק כְּשֶׁנִּסְתַּלֵּק בְּוַדַּאי מַשְׁאִיר בָּעוֹלָם אֵיזֶה רְשִׁימָה טוֹבָה עַל-יְדֵי תּוֹרָתוֹ וּמַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים. וְאָז עִקַּר הַהַמְתָּקָה עַל-יְדֵי הַדּוֹר יָתוֹם שֶׁנִּשְׁאֲרוּ אַחֲרָיו, שֶׁכְּשֶׁמִּתְעוֹרְרִים בִּתְשׁוּבָה אֲזַי מַמְשִׁיכִין אוֹר גָּדוֹל מֵהָרְשִׁ
זמן לתשובה והמתקת הדינים31.07.22
29
זה מדהים זאתם לא שמים לב כמה טמטום יש בחברה החרדית זה חוזר על עצמו כל הזמן : ליטאים יש לנו את הפלג גור עוד פלג קרלין עוד פלג סדיגורא סאטמר ויזניץ פשוט לא ייאמן שלא לדבר על יהדות התורה שמחולקת לשניים עגל התורה ואיך לא אגודה אה ושכחנו את השוינאים והמחבלים אגב זה מאפיין חזק מאד של חברות שעובד
james31.07.22
28
על עדת קרח כבר נאמר: הרמו מתוך העדה הזאת ואכלה אתם כרגע
אבי 31.07.22
27
טוסטוס לא יעבור
ברדק31.07.22
26
מיטתו של יהודי צדיק מוטלת עדיין לפני קבורה ומה שיש לאתר חרדי זה להפיץ לשון הרע???? חבל....
דובי31.07.22
25
אלי הון שלטון סביב כל מלאכי הציונות מהרצל ועד נתניהו פושע מלחמה. רצית יעצור סחרחורת ויוקר מחייה מאמיר .
שבת מות אהרון ו31.07.22
24
נמאס מאותם אנשים שקוראים לעצמם חריידים!!פשוט נמאס! הלואי ויתאדו וישאירו את העולם לחרידים אמיתים חרידים לדבר ה' ולא חרידים לכבוד ולכסף
אני31.07.22
23
ברוך שעשני ספרדי ונתן לי את מרן רבינו עובדיה זצוק"ל
אברהם31.07.22
22
ערב תשעה באב גם בלוויית האדמור זצ"ל יש מריבות מה יהא הסוף עלינו מתי נפסיק לחשוב שרק אנחנו צודקים ואין עוד דעה שונה
קובי31.07.22
זה לא יסתיים זה האופי של החברה החרדית כתבתי פה אבל לא רצו לפרסם אני יכול לתת לך כל קבוצה שלכם מתפלגת לשניים: גור קרלין סאטמר ליטאים רוצים עוד ? זה מאפיין מרכזי של חברות קדומות שעובדות עבודה זרה ...... וכמו שאמר ר' ברוך מרדכי היהדות האמיתית ר"ל
james31.07.22
תפסיקו לצער אלמנות באיזור גאולה בר אילן . יש הרבה אלמנות לא צעירות באיזור שעושים הפגנות בבר אילן והם שורפים כבלים שזה גורם לקצר חשמל כל איזור גאולה רוממה בר אילן. אני מכיר אישית אלמנה שלא היה לה חשמל כל כמה ימים ובפרט לפני שבת שלא הצליחה לבשל ושאר הדברים רק אז שתפסיקו עם ההפגנות יבוא משיח ולא יהי
תושב בר אילן 31.07.22
21
אולי יפסיקו להתווכח הרי זה בגדר רבם דקרו ח"ו וביזוי ת"ח אפשר להשאיר דבר אחד מחוץ למחלוקת ואני חושב שמגיע לצדיק כזה הלוויה מכובדת ויהי רצון שיהיה מליץ טוב עלינו אמן
עיני יורדה מים31.07.22
20
שיריבו כמה שיותר ויתנו לנו מנוחה פירוד לרשעים טוב להם וטוב לעולם העולס יהיה מקום יותר טוב בלעדיהם
דרך ארץ31.07.22
19
זה שטען לעשות היום זה כדי לא להלין ולא פוליטי
מ31.07.22
18
כשאנשים לא לומדים ולא עובדים אלא עסוקים כל היום רק בהפגנות ושנורר אז מה ציפיתם שיצא ??? הרב אולי כונה בתואר הגאב"ד אך ממש לא שימש כמנהיג הציבור !! העידה החרדית זה מזמן אוסף של הקילות קטנות ומפולגות שזוכות להכרה רק בגלל שהם בנו מנגנון מלא בכסף.... כל הרבנים האחרונים שכיהנו בתפקיד בעדה החרדית הם
חייל דוס31.07.22
17
הכי טוב להיות ספרדי!!!
ישראלי קלאס31.07.22
נכון בין המצערים, כי כל ההגבלות הם רק בשבוע שחל בו ט' באב. אבל מר"ח אלול: "חטאנו לפניך, רחם אלינו"
נפתלי01.08.22
16
רכבת קלה רוסיה נתניהו דרעי מכרו נדל"ן אגן קדוש וליברמן שברו לו 180 מיליון שקל בתחנות ערלת ישראל ביתנו.
שבת מות אהרון ו31.07.22
15
נראה לי מיותר להעלות עכשיו את הענינים של הסכסוכים וכ"ו עכשיו זה זמן להתאבל על פטירת צדיק וחסיד גם אם לא כל הדעות שלו היו כמונו. הוא התכוון לשם שמים, ופטירתו היא אבל לכל עם ישראל.
גיטי31.07.22
14
כל מי שפגע בפרנסת העובדים/ות בברכת הרמ'א -יש דין ויש דיין
תתעוררו31.07.22
13
קדוש וטהור ברוך דיין האמת
יצחק31.07.22
12
..מה אתה מתפלא על מריבות בערב תשעה באב..לך לפונביז"..שם באלול בראש השנה בכיפר בשבתות וכו וכו..ספסלים סטנדרים וגמרות מתעופפים באוויר..עם כל השטייגען.. וגם מלווה בגביעי אשל על מעילים של רבנים..וזאת רגע אחרי לימוד של..ארבעה אבות נזיקין..עם כל הפירושים..אויי אויי עליהם דיבר הגאון הנציב בהקדמה להעמק דבר.
חצקל31.07.22
11
לא למדתם כלום אה ?! חבורת ערב רב שכל מה שמעניין אותם זה כבוד וכסף אתם תשארו בגלות ככה גם עוד 1000 שנים
חיים31.07.22
10
לא מפסיקים לריב נמאס לי כבר להיות חרדית
גיטי31.07.22
9
ונסו כל ענני הכבוד עיר ה' ליטא גור ומרקש מי טרח בערב שבת.
שבת מות אהרון ו31.07.22
8
להילחם עד זוב דם? שומו שמיים, אלו יהודים בכלל? למה צריך לפרסם את כל הזבל של החסידים?
אדי31.07.22
7
וסיכסכתי מצרים במצרים וימנים בשמאלנים... הכל משמים והכל לטובה. אין רע מלפני ה'.
נביא אמת31.07.22
6
צודק מגיב מס 1 אני ממתין בקוצר רוח למשיח ומתפלל שעם ישראל יהיה חסידות אחת מנהיג אחד . ממש מיותר כל החסידויות מריבות זה מעט ילדותי בעיני כל עניין החסידויות בימינו משיח משיח מהר בבקשה
נני31.07.22
5
גאב"ד ירושלים זכר צדיק וקדוש לברכה לחם בכל כוחו בכיבוש הציוני של הציבור החרדי ובהשתלטות הציונית השרירותית על הציבור החרדי באמצעות הפעלת מנגנון הרסני של יעדים ומכסות של גיוס חרדים לצבא השמד הציוני.
ברוך דיין האמת31.07.22
4
קראתי בעיון את הכתבה. ושוב התברר כי ה"עדה" זה גוף שכל מטרתו ריב ומדון, מחפשים כל הזמן סיבות לריב, לגרום לצער לעם ישראל. כל כך חבל ההידרדרות הזאת. (ראה את הנזקים יום יומיים בהפגנות הרכבת, החסימות כבישים ובכלל בכל הנסיונות לגרום לסבל ליהודים,)
דב31.07.22
3
שלא יזיק ליהודי
גאבד31.07.22
2
פנאטים
רב נח31.07.22
1
נשמט מתולדות חייו התקופה שלמד בכולל בלונדון אצל הגאון ר רפאל יצחק וסרמן זצ"ל שהיה בחר כך ראש ישיבת אהל יעקב בבני ברק אני שמעתי במו אזני את זה מהגאב"ד עצמו בהספדו בהלווית הגאון הנ"ל ובכה מרורות ממש באומרו שהוא מורו ורבו מי שיודע פרטים יכתוב מה שידוע לי שהרב וסרמן היה בלונדון בין תשכ"ג -תשל"ג ומה ש
ליטאי31.07.22
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

מאות דפי גמרא בעל פה: הילולא וחלוקת פרסים בצאנז

חיים רוזנבוים | 05.05.24

גלריית תמונות

5 שנים להסתלקות: המונים השתתפו בהילולא בקאליב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 05.05.24

שיר חנוכת הבית

האדמו"ר קבע מזוזות וערך טיש בבית שמש | גלריה

חיים רוזנבוים | 05.05.24

ויחיה זרעם

רועה נאמן | האדמו"ר מצאנז גימגראד ערך טיש הילולא

חיים רוזנבוים | 05.05.24

באה שבת באה מנוחה 

על אף המצב המתוח בצפון | האדמו"ר מירושלים שבת בצפת 

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

חסל סידור פסח

חג הפסח בחצה"ק באבוב 45 | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 05.05.24

סיפור למוצאי שבת

הבעש"ט נשאל: "מדוע דווקא הבקשות שלך נענות בשמיים?"

הרב אהרון ראובן | 04.05.24

הסגולה למוצ"ש | צפו

כשהמשרת של הבעל שם טוב הרהר: 'הלוואי והגרביים היו שלי'

כיכר השבת | 04.05.24

בית אהרן ברכו ה' 

סאטמאר: ראש הישיבה קבע משכן חדש לחסידים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

ויחיה זרעם

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

מאמר מיוחד

חלת מפתח: כל מה שאולי לא ידעתם על הסגולה לשבת זו

ורד שאלתיאל | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24