כיכר השבת

שרי התורה, חג השבועות תשע"ב

ראש ישיבה, אדמו"ר, רב: כ"ק האדמו"ר מסאטמר ● פרופיל

ערב חג מתן תורה, משרטטים כתבי כיכר השבת קווים לדמותם של ראשי הישיבות המובילות בישראל ובעולם. מיהן הדמויות שסוחפות אחריהן אלפי תלמידים? קווים לדמותו של ראש ישיבת סאטמר, כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמר: סדר יומו שמתחיל בלימוד לפנות בוקר, בקיאותו העצומה ואהבתו לתורה (חסידים)

43
ישראל כהן | כיכר השבת | ד' בסיון | 25.05.12
כ"ק האדמו"ר מסאטמר
כ"ק האדמו"ר מסאטמר (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

חסידות סאטמר היא אחת הגדולות והחשובות בעולם היהודי. מרכזה הרוחני אמנם שוכן בארה"ב, אך המוסדות, רבבות התלמידים והחסידים פרוסים ברחבי כל העולם.

אחד הדברים שמאפיינים את האדמו"ר מסאטמר הנוכחי הוא שילוב נדיר ומיוחד של מנהיג רוחני לאלפים ולרבבות, כשעל כתפיו רובץ העול החינוכי של המוני חסידיו ומצבם הפיננסי של המוסדות, זאת לצד כהונתו כראש ישיבה ומרביץ תורה לאלפי תלמידים השותים בצמא את משנתו הלימודית והתורנית.

בפרקים הקודמים בפרויקט:

• הרב דוד כהן, ראש ישיבת חברון
• הרב יצחק יוסף, ראש ישיבת חזון עובדיה
• הרב גרשון אדלשטיין והרב שמואל מרקוביץ'
• הרב אליעזר יהודה פינקל

הרבי מסאטמר נחשב לעילוי ולחריף ולמתמיד עצום שידיו רב לו בכל מכמני התורה, והא אחד מראשי הישיבות המפורסמים בדור האחרון.

הארמו"ר מהר"א מסאטמר היה משמונת תלמידיו הראשונים של דודו בעל ה "דברי יואל" זצ"ל, בישיבה אותה פתח וייסד בוילאמסבורג שבניו יורק.

כבר בימי בחרותו בלט בשקדנותו העצומה וברוחב ידיעותיו בכל חלקי הש"ס. שיטת הלימוד בסאטמר שונה משיטת הלימוד הליטאית המקובלת בכל עולם הישיבות, והיא מבוססת על דרך הלימוד שהיתה מקובלת בישיבות הונגריה, אצל מרן בעל ה"חתם סופר" זצ"ל המכונה שיטת "הסוגיות".

הרבי שליט"א היה נבחן מידי שבוע אצל דודו זצ"ל בהצטיינות רבה.

אהבה עזה לתורה

כשהגיע לפרקו, השתדך הרבי עם בתו של מרן ה"ישועות משה" מויז'ניץ זצ"ל, שבחן אותו בלימוד והופתע אף הוא מלמדנותו. "זה החתן אותו חיפשתי", אמר הרבי מויז'ניץ זצ"ל והשידוך הפך לעובדה מוגמרת.

לאחר נישואיו למד בכולל חזון איש בבני ברק. האדמו"ר מסאטמר היה משכים קום לומד לפנות בוקר מספר שעות רצופות ואחר-כך המשיך ללמוד בכולל האברכים.

לאחר כשנתיים שב לארה"ב, התמנה לרב קהילת סיגט ולדיין בבית דין של התאחדות הרבנים. כבר אז סדר לימודו היה עמוס במיוחד והחל לפנות בוקר, בלימוד של 4 שעות לפני התפילה, כשלאחריה טעם דבר מאכל ושב ללמוד חמש שעות ברציפות עד לשעות הצהריים. בשלב הזה, הרבנית היתה מביאה לו את ארוחת צהריים ואחריה היה שב לספרי הלימוד.

באותה תקופה החל האדמו"ר ללמוד בצוותא עם הרב יעקב אליהו אונסדורפר, אב"ד ראשית חכמה מונטריאול, חברותא הנמשכת עד היום.

בשנת תשמ"א התמנה לראש ישיבה בקריית יואל שבמונורו ומאז הוא משמש כראש ישיבת סאטמר.

עוד לפני שמונה לרבי ולמנהיג בישראל, הוקצה לו חדר מיוחד ליד היכל הישיבה, לשם היה מגיע בכל יום לפנות בוקר ולומד בצוותא עם התלמידים.

כשהתמנה לאדמו"ר השתנה סדר יומו. זה מתחיל לפנות בוקר, בלימוד מעמיק. לאחר טבילה במקווה מגיע האדמו"ר מסאטמר לבניין הישיבה ומתפלל עם התלמידים תפילת שחרית. לאחריה, הוא מוסר בפני הבחורים שיעור מעמיק בספר התהילים.

שאלות תורניות למקום הנופש

3 פעמים בשנה מוסר הרבי שיעור תורני מעמיק במהלך ה'טיש': בשבת שובה, בשבת הגדול לפני פסח ובחג השבועות, במהלך טיש המכונה "קרעפל טיש".

בכל פעם לפני שהוא יוצא לנופש המסורתי, מציג האדמו"ר בפני תלמידי הישיבה שאלה מהסוגיה הנלמדת בישיבה. את התשובות, הם שולחים לו למקום הנופש.

אחד החסידים מספר על הדרך המיוחדת בלימוד שמאפיינת את התלמידים. "האדמו"ר דורש שהבחורים ילמדו בקול רם, ויניחו את האצבע על השורה הנלמדת מתוך הספר".

הוא עילוי נדיר, מספרים החסידים, בכל מקום בש"ס בו שואלים אותו, הוא מציג בקיאות מרשימה.

על אהבתו הגדולה בתורה, ניתן ללמוד מהסיפור הבא: כשנודע לאדמו"ר מסאטמר שליט"א כי חותנו האדמו"ר מויזניץ זצ"ל הסתלק לבית עולמו, הזמין מיד מקום בטיסה הראשונה בדרכו לישראל.

מרגע שהתיישב על מקומו במטוס ועד לנחיתה בישראל, למד במשך שעות רצופות במתיקות שהפליאה את כולם. "זה היה מחזה בלתי נשכח", סיפר אחד החסידים.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
אני לא מבין אני בטוח שהרבה דתיים לאומיים מכבדים את הרבנים החרדיים(לא מדובר בנטורי קרטא) אני מכבד אותם אז למה לא יכולים החרדים לכבד את הרבנים שלנו ובמיוחד את מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק שהרב זוננפלד כיבד והעריך אותו (אני מקווה שכן מכבדים)
ציוני דתי עבד ה01.06.12
תראה איך הוא כיבד אותו שכתב על ספרו אורות
נננ02.10.20
12
אם הסטמארר מפרסם בעולם לעיני כל הגויים שאין שום ערך קדוש בכיבוש ארץ ישראל, כבר אין לו שום תירוץ לטענת משה הירש וכל ה'הירש'ים המתחנפים והמתנשקים עם נשיא איראן ימ"ש, שטענתם שכולם צריכים לנהוג כיעקב אל עשו שאמר "כה אמר עבדך יעקב" ובכך לחסוך שואה רח"ל, ולכן אני לא מתפלא שהגרמ"ד סולובייציק שליט"א הלך לנ
זלמליש25.05.12
אתה יודע היטב שסאטמר זה לא נטורי חרתא.והרה"ג הרב דניאל ביטון מבית שמש הוציא קונטרס מיוחד נגד נטורי קרתא בגלל הדרך המסוכנת שלהם בסגנון "יפה עשיתם שהרגתם", הלקוח ממס' נדרים המעשה עם רבי זירא בעבר הירדן.וכן עשו "דרך הצלה" שבתחילה עוד האמינו לו עד שגילו את פרצופו האמיתי ודרכו המסוכנת מה גם שהספיק בנתיים
י.מוסקוביץ28.05.12
למה הדבר דומה, לתינוק שנולד, מלוכלך מבחינה גשמית, ונוסף גם הוא על שונאיו שהמילדת היא חילונית או אפי' גויה, והנה עכשיו הוא ביד המילדת החילונית, ואבא שלו מאושר עד הגג. בא אליו מישהו ולועג לו: אתה באמת חושב שיש מה לשמוח על היצור המלוכלך הזה שמונהג ביד מילדת חילונית? אומר לו האבא, אתה מדבר מחוסר ידיעה,
אוהב צדיק ישראל30.05.12
11
אצטט את דברי הגר"ע יוסף שליט"א משנת תשס"ט: [אנחנו צריכים להודות על זה] שיש פה "ממשלה יהודית". מה היה פה? המנדטורים, אלה האנגלים ימח שמם שונאי ישראל כל מי שרצה לבא לארץ צריך סרטיפיקט בלי זה לא ייכנס, פרוטקציות וזה וזה. כל איש שהיה בא פה היו עושים לו צרות צרורות. משנהייתה מדינה יהודית "אם רק בשביל שיב
יואליש25.05.12
רבי נחמן ע"ה אמר,גם צדיק יכול לטעות,אלא שהטעות לא מורידה אותו ממדריגתו. הרב אמר גם שאם לא היו החיילים,לא היינו יכולים ללמוד תורה.האם יש גדול אחד שמסכים אתו? לא.בפירוש לא.ולא רק זאת,אלא שההיפך הוא הנכון.שאם לא היתה התורה שמגנא ומצלא,מה היה גורלינו? האם מישהו יכול לחלוק על מה שכתוב בתורה,"אם בחוקותי ת
נחמני.03.06.12
לגבי יום העצמאות. השקפה זו,אינה מקובלת כלל על שום רב חרדי ולא על הצבור החרדי וזה דבר ידוע ומפורסם מה הצבור החרדי,ומה גדולי ישראל חושבים באמת על יום העצמאות.אז מה,סוף העולם? מה אתה רוצה,להכשיר את השרץ שנקרא מנגל של ד"ר מנגל'ה? לא.אני לא מגזים.שכן ד"ר מנגל'ה ימ"ש עם כל אכזריותו החייתית,לפחות הוא הוביל
אליהו.03.06.12

הצגת כל התגובות

10
חסידות שכול תרומתה היא שנארה ופילוג. לא יכול לכבד אדם שעומד בראש ארגון (פשע) שבזים לכל מה שמוצא חשיבות בחיי. עם ישראל, תורת ישראל, מדינת ישראל וצה"ל. אז לא!
klozone25.05.12
האדמו"ר מסאטמר: "הספרדים גאים" כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמר: ´לספרדים יש שחיטה מהודרת יותר. ישנם "פרומע ספרדים", עם כיפה קטנה ועם בלורית גדולה, אבל הם ספרדים גאים´ (יהדות) ואתה עוד מעיז להוציא עליו לעז,ולאמר שהוא עומד בראש ארגון פשע,נוול שכמוך. טוב היה שהיתה נהפכת שוליתך על פניך ולא היית בא לאויר העולם.
בשבילך,קלוזון.29.05.12
בגלל הפרופיל שלך,והנה הוא לפניך: מס' תענית,דף ז - א.בתוס' ד"ה "וכל". "וכל העוסק בתורה שלא לשמה תורתו נעשית לו סם המות". וקשה.והלא אמרינן (פסחים דף נ:) לעולם יעסוק אדם בתורה אע''ג שאינה לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה? ויש לומר, דתרי שלא לשמה הוי. דמה שאמרינן לעולם יעסוק בתורה אפילו שלא לשמה היינו כלומר
רובין.29.05.12
ואתה משתייך לארגון פשע שמאלני-דתי-לאומי-שבבניק- שסר מהדרך ויחד עם חבירך לדעה,משה כרם,אתם מטילים את הארס שלכם נגד גדולי וצדיקי ישראל יום יום.עלוב נפש מעלובי החיים שסר טעם חייו,חיי התורה.מסית ומדיח כמו הנחש בשעתו. הלא כל דבריך הם לא חדשים כאן והם כתובים על ספר דברי הימים למערכת כיכר השבת. עיינו את
יוסף.28.05.12
הוא גדול בתורה. תכבד אותו בגלל זה. חוץ מזה שפעם הציעו לרבי יואל (האדמור הראשון) להיפגש עם ערפת והוא אמר שאינו מוכן להיפגש עם רוצחים
חיה27.05.12
9
קראתי בספריו של ר' יואל מסטאמר, ושמתי לב שהוא מתכחש לנקודה מרכזית אחת: שיש כזה מושג "בעתה אחישנה" – ו"למעני למעני אעשה", שכשמגיע זמן קיבוץ גלויות ה' עושה את הנס גם אם לא זכו, וגם ע"י מי שאינם זכאים, למען קידוש שמו", כמו שמבואר ביחזקאל פרק ל"ו, שהמושג הזה עוקף את כל הטיעונים וכל הוערטלאך שלו על רשעים
יואליש25.05.12
אם "ממזרח שמש עד מבואו הוגים בספריו" (כלשונך) אז למה אתה כל כך מבקש שילמדו בספריו?
בחור טוב28.05.12
את ספרו "תורה שלימה" עשרוך כרכים על התורה - לומדים ממזרח שמש עד מבואו. ואני מבקש שגם את ספרו "התקופה הגדולה" על חשיבות ישוב ארץ ישראל השלימה - ילמדו ממזרח שמש עד מבואו
ארליש30.05.12
קיבוץ גלויות הוא רק עם משיח צדקינו ובכלל עיקרו של הקיבוץ הוא שכל אחד יתחלק לפי שבטו מה שמשרד הפנים דווקא מעלה גוים לפה לזה תקרא קיבוץ גלויות?
נננ02.10.20
8
הגדול רבי שלמה משה עמאר שליט"א ???? היכן ראשי הישיבות הספרדים ???? היכן חכמי הספרדים ??? חסר ????
לכיכר25.05.12
7
מה הם לא חלק מגדולי התורה? וכי יש לציבור החרדי מונופול על גדלות בתורה?? אם אתר כיכר השבת רוצה להיות אמין ונקי מפוליטיקה בזויה, ראוי שיעשה כתבות פרופיל גם על גדולי התורה מהמגזר הציוני דתי ויש רבים מאוד כאלה. קחו את הכפפה!!
ישראל25.05.12
קשה לתאר את הרב עובדיה עם כיפה סרוגה או להבדיל בין החיים למתים הבבא סאלי זצל הרב כדורי זצל הרב אליהו זצל תבינו שכיפה סרוגה זה רפורמה הם לא מקבלים את התורה על כל רבדיה ולכן חובשים כיפה סרוגה כדי להבדיל את עצמם ויש עוד הרבה סוגים הצדוקים הבייתוסים הקראים של ימינו המסורתים ועוד כל מיני מעורבים ולא גזעי
חרדי בזנט29.05.12
אסור שהקהילה החרדית תדע שיש תורה גם אצל היהודים "האחרים". אולי עוד יבואו לכבד אותם ולהתקרב אליהם, גוועלד!
klozone25.05.12
חוץ ממרן הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א ,,, כל חכמי הדור הם רק אשכנזיים חרדיים, לא ידעת שרק הם היו בהר סיני ?????
שיגעון25.05.12
6
אני קורא מכאן למנהיגי ישראל, או לתלמידיהם, שיעבירו לרבם מדין "הוכח תוכיח - אפילו תלמיד לרבו", שכמו שיש כוללים לאורח חיים ויו"ד חו"מ ואה"ע ולשמירת הלשון ולצניעות, וכו' בן פורת יוסף, ככה צריך להקים כולל לענין ישוב ארץ ישראל, לא רק לענין המצוות התלויות בארץ, אלא לעצם המצוה לכבוש וליישב את ארץ ישראל, תב
כולל ישוב ארץ י25.05.12
בטוחני שגם לך ייצאו דברים מחודשים!
בחור טוב28.05.12
מאמר שנקרא "ישוב א"י" בהרחבה.
ארז.28.05.12
לרבי יצחק דדון שליט"א, על יחסם של גדולי ספרד ואשכנז להקמת המדינה
ישגא30.05.12
5
"ארץ ישראל נקנית ביסורים", אמנם הקב"ה משלם על זה פירות גם בעולם הזה
ברכות דף ה25.05.12
ליסטים אתם שגנבתם
נננ02.10.20
4
בספר 'מעשה איש' חלק ה' עמ' קס"ט, הביאו בשם הג"ר חיים קלופט שליט"א ראש ישיבת קהילות יעקב – חזון יחזקאל, שהחזו"א אמר לאביו הגה"ק ר' יואל זצ"ל: "הסברא נותנת, שהיישוב בארץ ישראל כבר לא יתבטל עד ביאת המשיח". ודבריו מבוססים על מאמר חז"ל שבכל מה שקשור לגאולה האחרונה אין גלות אחריה.
אי"ש25.05.12
בודאי שהישוב היהודי ששומר מצוות יהיה עד ביאת משיח אבל האם כולם?הרי ידוע שבמלחמת גוג ומגוג עיקר המלחמה תהיה בארץ ישראל!
נננ02.10.20
יש תיעוד על זה ומה שנאמר שם.ובתמצית הדברים,שהחזו"א הסכים עם דעתו והשקפתו של ר' יואל זצ"ל.
נתנאל.28.05.12
3
את רוח אפינו משיח ה' מרן רבנו עובדיה יוסף שליט"א, מרן הגאון רבי יוסף שלום אליישיב שליט"א, מרן הגאון רבי יהודיה לייב שטיינמן שליט"א. וכי הוא דול מהם?
אברהם25.05.12
האם כבר קראת את ספריו של האדמו"ר הקדוש ר' יואל מסאטמר שגם החולקים הגדולים ביותר שלו מודים בגדלותו המבעיתה בתורה,וגודל קדושתו אין לשער כלל. יש כאן הבדלי השקפה.וכמו מח' בין תנאים ואמוראים,גם כאן.ולמשל,במקומו של ר' אליעזר הגדול היו מבעירים אש בשבת כדי לעשות סכין למילה.עיין במס' שבת,פ' "ר' אליעזר דמילה"
מאיר.28.05.12
2
האדמו"ר מבוסטון מהר נוף פירסם הודאה לקב"ה בה' אייר, וכלשונו "משום שביום זה הסכימו אומות העולם לאפשר למליוני יהודים לבא ולהתישב בארצינו הקדושה"
בוסטון30.05.12
מי זה האדמור מבוסטון עם כל הכבוד אין לו מאות חסידים בודאי.ויכול להיות שהוא תלמיד חכם אבל לא מגדולי הדור
נננ02.10.20
1
עיין בספרים "חזון ציון" "מוסד היסוד" "דורש לציון", שנכתבו על הרבנים לבית רבלין ומסייעיהם, ותראה הרבה גדולי ישראל שמחייבים ישוב א"י בימינו, ואז תבין שגם מבחינת כבוד גדולי ישראל – השיטה של סטמאר מבזה ופוערת פיה נגד הרבה ואולי רוב גדולי ישראל, כאילו שהם לא צדיקים ולא איכפת להם שמירת התורה, וכאילו שרק ה
רב יוסף רבלין25.05.12
וכנראה שממנו שאבת את המים העכורים שלך. האדמו"ר הק' כבר אמר,שרוב גדולי ישראל אתו,אלא שיש להם מורא מהעם.והראיה,כששמואל שאל את שאול למה לא הרגת את כל זכר עמלק,כולל הבהמות שבבנין ה"כנסת" אמר לו שאול,"כי יראתי מהעם".וזה כתוב.לא המצאה...
אליהו.28.05.12
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

עם כל החסידים: האדמו"ר ערך טיש לרגל הילולת דודו | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15:11

מעל 200 אלמנות 

בראשות הרבנית מסאטמר: שבת מיוחדת לאלמנות מאירופה

חיים רוזנבוים | 10:59

עם התחלת הזמן

אברכי ובחורי ערלוי התכנסו לוועידה של תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 09:49

סיפור למוצאי שבת

הדוב החל להשתולל כמו משוגע | זה מה שעשה העל שם טוב

ורד שאלתיאל | 18.05.24

הסגולה למוצ"ש

כשהבעל שם טוב הקדוש ניצל ממוות בזכות התפילין | צפו

כיכר השבת | 18.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

פרסום ראשון

האדמו"ר מויז'ניץ ימריא לביקור בזק בארה"ב, לשבת סגורה עם נגידים

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בקודש פנימה

האדמו"ר מזוויעהיל ממשיך בסבב ביקורים אצל ראשי הישיבות

חיים רוזנבוים | 17.05.24

תיעוד ענק ומסכם

סיכומו של שבוע | אלפים בניחום אבלים בביאלה

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יום ההצלה" שלא נחגג

שמונים שנה להצלת האדמו"ר ה'ישועות משה' מויז'ניץ | יומן הצלה מסעיר

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

פרסום ראשון

כשהאדמו"ר מביאלה זעק: "דם ישראל נשפך כמים" | צפו

חיים רוזנבוים | 16.05.24

בית צדיקים יעמוד

האח הבכור הכתיר את אחיו הצעיר; החסידים צעקו 'מזל טוב' 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

בבית העלמין העתיק בטבריה

"אם היה טמון בחו"ל היו רבבות" | המונים פקדו את ציון הצדיק

חיים רוזנבוים | 16.05.24

מבני ברק לפשיסחה 

לקראת נשואי בן הזקונים | האדמו"ר יפקוד קברי הצדיקים בפולין 

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

רחמים שאלי

המונים פקדו את קברו של האדמו"ר מספינקא זי"ע | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 16.05.24