כיכר השבת

א יידישע פאשן: יש דבר כזה אופנה חרדית

אם לפני עשור או שניים הייתה לחברה החרדית סטיגמה של חברה מוזנחת, הרי שהדבר חלף מן העולם. כיום, היא אפילו משפיעה על האופנה הכללית. אז למה כולן נראות אותו דבר?

50
בר רבינוביץ | כיכר השבת | י' בתמוז | 08.07.14
יש אופנה חרדית
יש אופנה חרדית (צילום: shutterstock)

טוב, זה כבר לא סוד. יש אופנה חרדית נושמת ובועטת. אם לפני עשור או שניים הייתה לחברה החרדית סטיגמה של חברה מוזנחת מבחינה אפנתית, כיום היוצרות התהפכו ואפילו בחברה החילונית לוקחים לעתים השראה מהאופנה החרדית הכשרה.

בערים חרדיות ובערים חילוניות בהן קהילה חרדית מספיק גדולה, ישנם מרכזי קניות גדולים המיועדים אך ורק לחרדים.

אז למה כולן לבושות אותו דבר?

אין דבר שמרגיז אותי יותר מאשר לראות חבורה של בחורה צעירות זהות לחלוטין. חצאית שחורה, חולצה בהירה, נעל בובה, שיער קצר מדורג אסוף בקוקו מרושל וסיכה להרמת גל שמשום מה נקרא "בננה".

כדאי לדעת, שהליכה קצרה במרכז העצבים של בני ברק, רחוב רבי עקיבא תניב שופינג לא רע בכלל. אם נעזוב לרגע את המכירות הקהילתיות, ברבי עקיבא יש לא מעט בוטיקים, חנויות אופנה עם מגוון רחב. אבל לא משנה כמה הרחוב עמוס בחנויות אופנה, בסופו של יום כולן נראות זהות.

קייט מידלטון, הדוכסית מקיימברידג'. סגנון לבושה בעבר הזכיר את האופנה החרדית (צילום: shutterstock)

אם נצא לרגע מבני ברק ונעדיף את המזגן בקניון הסמוך, נגלה שרשתות אופנה גדולות מודעות למימדים של החברה החרדית והן מוציאות בכל קולקציה גם ליין כשר למהדרין.

הדבר שמעצבן אפילו יותר בכל הנושא הזה, הוא השינוי הדרסטי שעוברות אותן בנות מיד לאחר החתונה. אז, הכלה המסמיקה והמאושרת עוברת לא פחות ממהפך.

החצאית השחורה והחולצה הבהירה הופכות לשמלה פרחונית מתנפנפת, הנעל כבר לא שטוחה אלא כבר מיתמרת ל5-עד 10 ס"מ, השיער עטוף בשביס גבוה זהוב ומנצנץ או לחילופין פאה שלא תבייש שיער של דוגמנית צמרת.

אני יכולה לשער שהדבר נובע מהנושא העיקרי שמעסיק כל רווקה חרדית – שידוכים. הרי מה יגידו על הבת של השכנה ש"מתלבשת לא כמו כולן"? אף אחת לא תיקח את הסיכון הקטן שבגלל נעל גבוהה יפול שידוך "שווה".

כיום, גם בחברה החילונית לוקחים לעתים השראה מהאופנה החרדית הכשרה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ההשערה הזאת מעבירה אותי לנושא אחר. כן, זה שמעצבן אותי ביותר. הנשים החרדיות שעברו את גיל ה-40. אתן כבר נשואות שנים, חבורת ילדים משתרכת מאחריכן, אז למה למען ה' אתן חוזרות להיות זהות?

מבט קצר בעזרת נשים בבית הכנסת או בצד הנשי בחתונה חרדית יכול לבלבל מאד. כולן, כמעט ללא יוצאות מהכלל לבושות בחליפות שחורות. אם האופנה הזאת נובעת מענייני צניעות - ממתי שחור, שחור כהה ושחור מאד כהה נחשב לצנוע?

ואם היא נובעת מחוסר חוש אופנתי - אני מוכנה לקחת כל אחת ואחת למסע קניות. (לא באמת, רק תבינו את המצוקה). אני מבקשת בכל לשון של בקשה, זרקו עליכן קצת צבע. יש כל כך הרבה צבעי פסטל עדינים ואופנתיים. תתעדכנו, מבטיחה, זה יעשה לכן רק טוב.

לסיום, הילדים - כשיש לך 5-10 ילדים, למי יש זמן לבחור לכל אחד בגד? נלביש אותם באופן זהה. נכון, זה קצת משעמם אבל מודה, זה פשוט מקסים.

תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
וואי,וואי כמה שטויות ותסכולים ממש לא הבנתי מה את רוצה פעם אחרת תתאמי עם עצמך ציפיות ואז תשבי לכתוב
אחת שמעוצבנת15.07.14
18
מה באמת חושבים עליהם החילונים?!!! אז שיחשבו שאנחנו לובשות מוזנח! ו...?! אנחנו לא מעוניינים להיות כמותם ואפילו לא שואפים לכך. כתבה עלובה.
מיכל10.07.14
ולא מתלבש מוזנח ועושה חילול ה'
חרדי04.08.14
17
אני לגמרי בעד שילוב בין צניעות לאופנה! תקראו עוד בבלוג שלי: https://the1religio באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ציפי וייס18.07.14
חצאית שלא מכסה את הברכיים בכל מצב, אסורה לחלוטין. אין רב שמתיר זאת.
בנימין04.08.14

הצגת כל התגובות

16
מאיתנו..
נחמי08.07.14
15
כל מה שמעניין חרדים זה תרבות ה"מה יגידו?" ושידוכים. פשוט מגעיל. שידוכים נופלים וקמים על כסף ועל אורך של עגיל. בושה. תלמדו להתנהג ואחר כך תצטטו פסוקים.
צודקת20.07.14
14
לא אמרת כלום
עדי17.07.14
13
http://dosystory.com/pos
עזית09.07.14
12
פעם ראשונה שמרן שליט"א מרח' חזון איש 5 ב"ב, אמר לנו לחזק הצניעות אצל נשי החרדים. מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן הגיב לנפילות הרסיסים בבני ברק ואמר כי "רוצים להראות לנו שגם בבני ברק צריכים לחזור בתשובה". מרן הגראי"ל: סימן שגם בבני ברק צריכים לחזור בתשובה. בעוד צה"ל תוקף קרקעית ברצועת עזה, הירי לעב
פעם ראשונה 19.07.14
ולהתרחק ממחלוקת. אבל אותם אנשים מלוכלכים וחטאים הבינו מיד שהכוונה היא להתחזק בצניעות, כי זה מה שמעניין אותם כל ימי חייהם, צבועים מלוכלכים שכמותם.
תלמיד מרן04.08.14
11
כמה שהאופנה החרידית דומה ממש לגויות כמו האשה בתמונה. אין בעצם שום הבדל אפילו לא ניכר שהגויה בתמונה אינה עם פאה כי הפאה יותר הולמת מהשער שהתורה אסרה. לאן בעצם פנינו מועדות ככל הגוים בית ישראל?? היכן יהיה הגבול אם חילונית לובשת במאורעות חגיגיות בגדים שהחרידית לובשת ביום יום. מי הפויסק שהורה כך???
ירושלים17.07.14
רווקה נראית כמו גויה, אז אולי נחייב אותה לענוד טלאי צהוב? ונשים שלובשות כל מיני כובעים שגויות לובשות, מה עם זה? ומה הבעיה שחרדית לובשת בגדים חגיגיים? מפריע לך?
ישראל04.08.14
בין יהודיות לגויות. בארצות ערב כל הנשים הלכו עם רעלות. יש היום מגמה של אנשים בורים ועמי הארצות להמציא המצאות הלכתיות ואח"כ לשאול שאלות על בית ישראל שהולכים כך כבר שנים רבות.... גם פאה לא נאסרה כי שיער תלוש הוא כמו כל לבוש, ומה שנאסר זה רק שיער מחובר. זה שהפאה יותר יפה משיער טבעי - אין בזה בעיה
שמעון04.08.14
10
אין לה באמת שמץ של מושג מה הולך אצלנו ! רואים כ"כ הרבה צבעוני החרדיות משקיעות הרבה יותר אצל החילוניות רואים גופיה וג'ינס מקסימום! אין לי מושג על מה היא מדברת וכן עם כל זה אפשר לשמור על הצניעות ועדיין להיות חתיכות ועדכניות! וזה חשוב לנו לא פחות מהחילוניות אם לא יותר .התורה מצווה עלינו להיראות ט
חרדית צנועה 09.07.14
9
תודה לבורא עולם, על כל מה שאתה עושה לנו, כל כך הרבה ניסים, אף על פי שאנו לא עושים את רצונך. רוב עם ישראל (ובפרט לפיד) לא שמרים שבת, (כי עכשיו כולם ישמרו), ואף על פי כן אתה ממשיך לשמור עלינו. רוב בנות ישראל הולכות עם לבוש "פרוץ" שמכשיל את בני ישראל (מעכשיו כולם ילכו בלבוש כמו שצריך), ואף על פי כן את
תודה לבורא עולם20.07.14
8
הגענו לרמה שנשים שאופנה זה רק מה שיש להן בראש - מטיפות מוסר לנשים ערכיות יותר. תצאו מזה. יש נשים שלובשות שחור שחור כי ככה הכי נוח להם. מי אמר: את הכי יפה כשנוח לך? יש נשים שלא מסתכלות כדי שיהיה נחמד למי שמסתכל ברחוב.
סטודנטית חרדית10.07.14
אוי לנו שיש מודה בעולם החרדי מחוץ לבית אישה צריכה להיות צנועה בחוץ לגמרי ולבעלה בבית אופנתית וזה רצון השם מי שאוהבת את השם הולכת בדרכיו בהצלחה ,,כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה ,, וזה מה שיתן לאישה שמחה אמיתית וישמור על בעלה ילדיה וכו " הכי הרבה מודה אותיות דומה הוא המלאך הממונה על גיהנום ל
חרדי15.07.14
מרן הגאון פאר הדור והדרו, רבי שלום משאש זצוק"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו, כתב בספרו "שמש ומגן", שהיום נהגו לצאת איש ואשתו לרחובה של עיר, והנשים היום יוצאות הרבה בחוץ, ועל כן אשה שאינה מתקשטת בחוץ, היא מתגנה בעיני בעלה, וכל מה שנאמר במקורות הנ"ל, שייך גם בהתקשטות בחוץ (כמובן לא באופן יוצא דו
יאיר04.08.14
7
הפאות, הנעלים, החצאיות, ואביזרי האופנה הן היום ברמה גבוהה. הלבוש היום-יום של חרדית צעירה ממוצעת נראית כמו באירוע של חילונית ממוצעת.
דסי08.07.14
חלק אפילו חוזרות בתשובה בשביל לזכות למראה העדין והמלבב של בת ישראל צנועה
דני04.08.14
בבית!!!
רחל מינדי זלוטא08.07.14
6
כשיש לך 5-10 ילדים, למי יש זמן לבחור לכל אחד בגד? נלביש אותם באופן זהה. נכון, זה קצת משעמם אבל מודה, זה פשוט מקסים. היי אני חושבת שיש לך טעות בסיסית להלביש שלושה ילדים אותו דבר זה המון השקעה! וזה כסף רב כי את כל עונה מחליפה את הקולקציה של כולם!!! מוכנה ללכת איתך סיבוב קניות ונראה אם את משקיע חצ
איילת20.07.14
5
וואי,וואי כמה שטויות ותסכולים ממש לא הבנתי מה את רוצה פעם אחרת תתאמי עם עצמך ציפיות ואז תשבי לכתוב
אחת שמעוצבנת15.07.14
4
בנות יקרות תתעוררו על החיים שלכם לנסיכה אין פאה!! וזה שהיא לבושה בבגדים טיפה בהירים לא הופך אותה לפרוצה ושטויות היחידות זה שכולכם לבושות בשחור ולבן ונראות כמו מעבר חציה הכותבת בסך הכל רצתה לרענן לכם את מלתחה לראות לכם שאפשר להתלבש בשיא השיק ובצניעות!
נמאס מתסכולים20.07.14
3
היא ממש צודקת בתור חוזרת בתשובה אני מרגישה מתוסכלת מה"אופנה" החרדית....אני מרגישה כאילו אין מרום לביטאון עצמי בתוך הארון. הכל צריך להיות כל כך גומה למה שה-ן לובשות...חצאית שלושת רבעי שבעיניי זה נחמד אך יפה יותר עם ציוות מתאים של חולצה יפה...אבל למה תמיד זה צרחך להיות קוקו פיצי ובננה??????????? ולפעמ
חוזרת בתשובה08.07.14
אני גרה בפ''ת וגרה בסביבה חרדית וכל החברות שלי מתלבשות מהמם ולאף אחת אין קוקו פיצי ובננה אני לא מבינה למה רואים רק את הבני ברקים הדוסים בתור חרדים, רוב העולם החרדי לא שם ויש הרבה חרדיות מחוץ לב''ב (וגם בב''ב בעעצמה) שיודעות להתלבש!!!!!!!!!!!!
תהילה היפה09.07.14
יש בנות יוצאות דופן שאפילו אשאל אותן איפה קנו את הבגדים...אבל האם לא יסתכלו עליי וישר יקטלגו אותי??? יש לי חברות חרדיות מבית שאוהבות את הסגנון שלי ומתלבשות כמוני אך ההסתכלות עליהן שונה כיוון שהן מתלבשות שונה....אחת שמתלבשת כמוני נתפסת כ: 1)חוזרת בתשובה (לפי הרבה חרדים סןג ב') 2)כילדה מקולקלת שנפתחו
חוזרת בתשובה10.07.14
זה שהוצעת לבחור מבית חרדי זה לא קשור ללבוש שלך זה קורה אצל הרבה שנרתעים מהבדלי המנטליות שקיימים בין חוזרים בתשובה לבאים מתוכה מלידה.וזה בהחלט ראוי לתיקון אצלנו החרדים מלידה לשנות את הסטיגמה הזו. ואם סגנון הלבוש שלך גורם לאנשים לחשוב שאת מקולקלת כנראה שזה לא צנוע מספיק... סורי! ותאמיני לי אני אחת ש
מישי10.07.14
פעם ראשונה שמרן שליט"א מרח' חזון איש 5 ב"ב, אמר לנו לחזק הצניעות אצל נשי החרדים. מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן הגיב לנפילות הרסיסים בבני ברק ואמר כי "רוצים להראות לנו שגם בבני ברק צריכים לחזור בתשובה". מרן הגראי"ל: סימן שגם בבני ברק צריכים לחזור בתשובה. בעוד צה"ל תוקף קרקעית ברצועת עזה, הירי לעב
/19.07.14
מה שאתה וחבריך עושים באופן תמידי, בנוסף לרדיפה אובססיבית של נשים צנועות. אתם תמיד מפרשים כל דבר על הצניעות, אבל הרבנים בדרך כלל לא מדברים על זה.
לוי04.08.14
2
אשה צריכה להיות נאה ככל שאפשר, ולמצוא חן בעיני כל רואיה! כך מובא בספר "עוז והדר לבושה" שקיבל הסכמות מפוסקי ההלכה הקיצוניים ביותר, כמו הגר"ש וואזנער, הגרש"ז אויערבאך, הגרי"ש אלישיב, ועוד. להלן ציטוטים נבחרים מתוך הספר: ◄ בעמ' 6: "אני מודעת לכתר בת מלך המעטר את ראשי, ולאחריות הבאה אתו. כיום אני לוק
אוהב ישראל04.08.14
◄ אשה מקושטת לת"ח בגמ' במסכת שבת (כה:) איתא, "מאי ותזנח משלום נפשי, אמר רבי אבהו: זו הדלקת נר בשבת. נשיתי טובה... רבי אבא אמר: זו מטה מוצעת ואשה מקושטת לתלמידי חכמים". ◄ אשת ת"ח צריכה להיזהר יותר בספר אורחות חיים (חלק ב', הלכות כתובות) לרבי אהרן הכהן מלוניל (מהראשונים בתקופת הרשב"א), כתב על גמ
בן שבת04.08.14
1
נשים חרדיות משקיעות הרבה ברכישת בגדים דווקא בחנויות יקרות ואיכותיות יותר. דווקא החנויות שמגוונות בצבעים ובדוגמאות מצליחות ומלאות. והבטחה מצד החנויות שהקולקציה שלהן היא ייחודית גורמת להצלחה מסחררת. אי אפשר לפספס את הסניף החדש והצבעוני של LEMON ברבי עקיבא - ואי אפשר לעבור לידו ולהישאר אדישה לצבעים, ל
מיכל 10.07.14
אולי גם יעניין אותך
בבית

חיים בחרדה בגלל התקופה? חבקו אותה חזק | המטפל בגישה מהפכנית

ארי טננבוים | 18.01.24

'וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים'

לידה בזמן מלחמה | "אנחנו 'מתירות לפרסום' חיים יהודיים חדשים"

ארי טננבוים וטובה אור | 11.01.24

שחקו ותהנו

"אז מה עושים הערב?" | רשימת תוכניות מאלפות לערב לביבות

ארי טננבוים | 07.12.23

יצירתי ומקורי

9 המשחקים ש'יעשו לכם את החג' סביב החנוכייה

ארי טננבוים | 07.12.23

משחק מסוכן

משחקים בסביבונים? שימו לב לשמונת הכללים הבאים

ארי טננבוים | 05.12.23
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם

קשיי החסד

"אתם יוצאים לשבת? אפשר את הדירה?"

טובה אור | 05.12.23

"בסוכות תשבו..."

כוס הקולה לא חייבת להישפך- טלו 5 טיפים לארגון הסוכה

טובה אור | 28.09.23

"בסוכות תשבו"

טלו 7 טיפים לקישוט הסוכה ביצירתיות ומשמעות

טובה אור | 21.09.23

ברוח הימים

גרים בדירת "סלח לי"?| פרק 5- "ניין" נפשות בדירה שלי!

טובה אור | 20.09.23
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

כל הטיפים החשובים

שולחן החג עם המשפחה - חוויה טובה או סיוט? | המומחית עושה סדר

ארי טננבוים | 14.09.23
ש

לכבוד חגי תשרי

כך תעצבו שולחן חג חגיגי במהירות ובקלות

כיכר בשיתוף שמאי | מקודם

הארכיאולוג 

גיסו של שמואל היה חסר טקט ולא הפסיק לחפור בשאלות • זה הפתרון שחיסל את התופעה

משה רבי | 17.08.23

לעצור, כבר בהתחלה

גיסי הגדול לא הפסיק להשתלח באשתי - עד שקמתי ועשתי לזה סוף, ליד כולם | סיפור מטלטל

משה רבי | 10.08.23
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מצוקת הדיור

גרים בדירת "סלח לי"? | פרק 4 - "סולם יעקב"

טובה אור | 08.08.23

לעולם יהא אדם

שאול התחתן עם אישה שלבשה פאה - ואחיותיו רדפו אותה כל הזמן | סיפור מטלטל

משה רבי | 03.08.23

את אשר החמרת הקלתי 

האבא הקפיד על הכשרות וזלזל בכולם - עד שהבן גילה את הסוד שהסתיר | סיפור מטלטל

משה רבי | 20.07.23

הכירו את השיטות

13 הצעדים להצלחה, לשגשוג, לנסיקה, לפריצה // יהודית הלפרן

יהודית הלפרן | 10.07.23
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

קריאה להחזרת המוצר

יש לכם כזו עריסה בבית? התינוק שלכם יכול ליפול

יוסי נכטיגל | 19.06.23