כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

נבואת 'סוּסִים אֲדֻמִּים' וההכרעה שלא ללמוד תנ"ך

לפני 2540 שנים (לערך), זכריה הנביא ניבא את נבואת "סוּסִים אֲדֻמִּים, שְׂרֻקִּים וּלְבָנִים", וכתב רש"י כי היא "סתומה מאוד" ולכן גדולי ישראל קבעו לא ללמוד תנ"ך מבלי להבין באמת (מעניין)

37
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ד בשבט | 19.02.20
ספר תורה
ספר תורה (צילום: שאטרסטוק)

היום, כ"ד בשבט, לפני 2540 שנים (לערך), זכריה הנביא ניבא את נבואת "סוּסִים אֲדֻמִּים, שְׂרֻקִּים וּלְבָנִים".

שמונה עשרה שנים לאחר הצהרת כורש מצא עם ישראל את עצמו במצב קשה: בית המקדש לא היה בנוי, העמים השכנים התנכלו בדרכים שונות והמצב הכלכלי היה בכי רע. התלהבותו של העם בראשית ימי שיבת ציון פגה, בזמן הזה נשלח "זְכַרְיָה בֶּן-בֶּרֶכְיָה בֶּן-עִדּוֹ הַנָּבִיא" לנבות לעם ישראל.

"בְּיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לְעַשְׁתֵּי-עָשָׂר חֹדֶשׁ, הוּא-חֹדֶשׁ שְׁבָט, בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם, לְדָרְיָוֶשׁ--הָיָה דְבַר ה', אֶל-זְכַרְיָה בֶּן-בֶּרֶכְיָהוּ, בֶּן-עִדּוֹא הַנָּבִיא, לֵאמֹר, רָאִיתִי הַלַּיְלָה, וְהִנֵּה-אִישׁ רֹכֵב עַל-סוּס אָדֹם, וְהוּא עֹמֵד, בֵּין הַהֲדַסִּים אֲשֶׁר בַּמְּצֻלָה; וְאַחֲרָיו סוּסִים אֲדֻמִּים, שְׂרֻקִּים וּלְבָנִים" (זכריה א' ח')

נפלא להבין את פרושו של רבי יוחנן (מסכת סנהדרין צ"ג) "סוּס אָדֹם - ביקש הקדוש ברוך הוא להפוך את כל העולם כולו ללילה עם דם, בֵּין הַהֲדַסִּים - הכוונה לצדיקים חנניה, מישאל ועזריה הצדיקים שבזכותם נמנע הקב"ה מלהשמיד את עולמנו, סוּסִים אֲדֻמִּים, שְׂרֻקִּים וּלְבָנִים - הסוסים האדומים נהפכו בחזרה ללבנים ועם ישראל ניצול מכיליון.

מה שהיה פשוט לחז"ל, רש"י (זכריה שם) חולק ומפרש ביאור אחר: "רבותינו פירשו מה שפירשו באגדת 'חלק', אך אין סדר הפרשה והלשון מתיישב כן". ובתחילת הפרק מדגיש רש"י על קושי להבין את דברי הנביא: "נבואת זכריה סתומה היא מאוד.. ואין אנו יכולים לעמוד על אמיתת פתרונו עד יבא מורה צדק ולפי היכולת אתן לב ליישב המקראות אחד אחד", בהמשך כותב רש"י: "ביום אחד: לא ידעתי איזה יום".

מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל (אדיבות הרב שמעון יוסף מלר)

כמו שרש"י לא הבין, כך גדולי ישראל בימינו, ולמרות שיש מאות ראשונים ואחרונים המבארים כל פסוק בתורה הקדושה, אין אנו מבינים זאת - ורק לעתיד לבוא נלמד את הפרקים המוקשים עם הקב"ה, כפי שמעיד הגאון המופלא רבי משה מרדכי שולזינגר זי"ע בספרו 'שיעורי משמר הלוי' (סוטה עמוד 63) "באה אלי אשה זקנה, כבת 90 ושואלת אותי: יש לה שאלה בנביאים ראשונים, מדוע עדו הנביא עשה כך וכך..?

"אמרתי לה: 'תדעי, אסור לך ללמוד תנ"ך'. שאלה: 'מדוע?' והשבתי: 'הרי הבריסקער רב אמר שאפילו בחורי ישיבות אינם מבינים, אז את תביני!... התנ"ך הוא ממש ספר החתום בשבילנו ובעזרת ד' עתיד הקב"ה להיות יושב בבית מדרש הגדול שלו בירושלים וללמוד אותנו את תורתו הקדושה, ואז יבינו...'".

עוד מובא בשמו של הגרי"ז סולוביצ'יק: "תנ"ך נכון - צריך רב'ה, ולנו אין רב'ה". בנוסף יש התבטאות מפליאה של המשגיח הגר"ש וולבה :"סימן לעשירות התורה, הוא הזנחת לימוד הנביאים, והתעסקות בעומקה של תורה שבעל פה".

עוד התבטאות כתב המשגיח הגר"ש וולבה (הובא בהסכמה בספר משבצות זהב על ספר יהושע מהדורת סיון תשע"א) "נביאים ראשונים יכולים ללמוד רק ילדים צעירים או תלמידי חכמים גדולים, כי הבינוניים לא יוכלו להבין את כל העניינים הקשים הנמצאים שם".

מסתבר שדברי רש"י ("נבואת זכריה סתומה היא מאוד... ואין אנו יכולים לעמוד על אמיתת פתרונו עד יבא מורה) עמדו לנגד עיני גדולי ישראל, ולכך פסקו שאין ללמוד תנ"ך.

וכבר קדם להם רש"י הקדוש על דברי ר' אליעזר לתלמידיו (ברכות דף כח ע"ב): "ומנעו בניכם מן ההגיון", מבאר רש"י: "מההגיון - לא תרגילום במקרא יותר מדי משום דמשכא". המאירי פירש כי החשש ב"הגיון" הוא מפירוש המקראות כפשוטם, באשר עלול הדבר להביא לכפירה. ובדומה לכך הערוך פירש כי החשש כאן הוא מ"פתרון פסוק כצורתו". ובצל"ח כתב כי אלו שדעותיהם נפסדות עוסקים בלימוד המקרא, ואם ישקיע עצמו בלימוד המקרא עלול להימשך אחר דעותיהם.

יהי רצון שבמהרה בימינו תתקיים ברכתו של רמ"מ שולזינגר – "עתיד הקב"ה להיות יושב בבית מדרש הגדול שלו בירושלים וללמוד אותנו את תורתו הקדושה".

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
מאמר רדוד אם אין לך מה לחדש אז אל תכתוב כי מאמר כזה לא מתאים
משה דוד20.02.20
21
תפתחו ספרי התוועדויות,לקוטי שיחות ומאמרים של הרבי מליבאוויטש תתחילו להבין וליישם הוראות מהנלמד
מנחם20.02.20
20
תודה רבה על המאמר שהאיר את עיני, אכן אני מעיד על עצמי שאני לא יכול לאתאפק ולפעמים אני לומד נביאים כתובים כי זה ספורים יפים ודברים מענינים, אבל יש הרבה קושיות בראש למשל איך דוד המלך עשה מה שעשה עם בת שבע ובעלה אוריה, אפילו בן אדם פשוט לא ישלח את הבעל להיהרג למוות בגלל שאני רוצה את אשתו, וכן הספור
בחור19.02.20
יפה, בדבריך טמון התשובה איך כן ללמוד את התנ"ך! מתוך ענווה ויראת שמים.
יהודי19.02.20

הצגת כל התגובות

19
כל חכמי המערב עסקו בלימוד הנ"ך. אבן עזרא.. אברבנאל... הרמב"ם... כל אלו מה הם? לא גדולי ישראל? ועוד.... גם מה שאמרו מנעו בניכם מן ההגיון זה לא אמירה שיש לה פירוש מוסכם. אז נתחיל מ0 קבלנו תורה על מנת ללומדה. הנביאים כתבו את ספריהם על מנת שילמדו מהם מחשבת ישראל...... אז מי יכול לבוא ולומר שלא ילמדו? מ
הרב כהנא19.02.20
כל הצדיקים למדו קבלה רשבי הרמבן האריזל וכו' אז כל עמך ישראל צריך ללמוד קבלה??? מה הקשר? כתבו לך והסבירו לך למה גדולי ישראל לא רצו שאנשים פשוטים ילמדו נ"ך, אתה רוצה להתחכם ולערער עליהם, אז תמשיך בחושך שלך, אין איסור ללמוד תנך, אבל בישיבות לא ילמדו את זה בגלל שגדולי ישראל אחזו כך, מי שדווקא מרג
כהנא לא צדק!!!!19.02.20
איזה זלזול בדבר ה'!!!!!!! מה ללמוד דברי נבואה זה משהו תרבות הפנאי??? חז"ל קבעו שרק דברי נבואה ששייכים לדורות נכתבו, ואלה שלא צריכים לדורות לא נכתבו. בא אחד כמוך, וקובע "מי שמרגיש משיכה לזה". תורת ה' תמימה!!!! ומי שמוריד ממנה חלקים היא איננה תורת ה'!!! כן, הרבה מאלו שכותבים באתר כאן, מרגישים עליהם
יהודי19.02.20
18
עצם זה שיש פולמוס כ"כ רחב סביב הנושא ה זה ששמו תנ"ך, זה כבר משמח שבאתר הזה, המגיבים עלו רמה... טוב, תכל'ס! לענייננו: מקובלנו מפי רבותינו שלא ללמוד תנ"ך, אלא אם כן זה יהיה עם פירוש המלבי"ם שבביאורו משתדל להוריד מהרובדים העליונים, אלינו ואל שכלינו הדל, ואכמ"ל ודו"ק...
יהודי תנכ"י 21.02.20
17
רק אניח את דברי הנצי"ב לת"ח אחד ששלח לו מכתב וממנן ניכר שלא יודע תנ"ך "תלמיד חכם דרבנן ועם הארץ דאורייתא"
דניאל19.02.20
16
יש פירוש ואפילו כולכם רדומים כי עד-עת קץ הופעי ויושב הכרובים כאן
יגאל אלוש22.03.20
15
טמבל. אסור ללמוד את תורת ה'?!
פינחס19.02.20
14
הגר"א כתב חובה גמורה לת"ח להיות מקושט בכ"ד קישוטים, הם כ"ד ספרי התנ"ך, ועתיד ליתן את הדין על כך. (זה תוכן דבריו, לא הלשון). יופי, מחלוקת הגר"א וכיכר השבת!!!
אביה19.02.20
הגרי"ז ביטל את דברי הגר"א
גאוניסיט19.02.20
שוטה. אין דבר כזה לבטל את דברי הגר"א.
חיים24.02.20
13
הזוי שמשתמשים בדברי רש"י שכתב פירוש על התנ"ך כדי להצדיק דעה שאסור ללמוד תנ"ך! וכי רש"י כתב פירוש לאויר כדי שאף אחד לא ילמד אותו? לאיפה הגעתם? זה שצריך יראת שמים בשביל ללמוד תנ"ך זה ברור. זה שלא מבינים כל דבר ולא צריך להיבהל מזה גם זה ברור. אבל זה נכון גם כלפי הש"ס. וכי יש מישהו שיודע את הש"ס על בור
אבי24.02.20
12
לא ללמוד תנך. ולכן רשי ורדק ומצודות פירשו. לכל הפחות פשט. זו בורות נוראית לא לדעת את הבסיס והיסוד. ומה עם חמישה חומשי תורה? שנים מקרא ואחד תרגום? ושם מבינים הכל?
נו באמת20.02.20
11
יש לי שאלה, לקחת דברי רש"י הכותב על נבואה מסוימת שהיא סתומה מאוד, ולהרחיב אותו על התנ"ך כולו, לא נראה לכם סתום מאוד?
יהודי19.02.20
זה דוגמה כמו שרשי כותב בפירוש בפסוק אחד שזה סתום אפילו לרשי בעצמו, ככה יש עוד עשרות דברים תמוהים ולא מובנים בתנך לאנשים כערכנו, אני למדתי קצת תנך וזה אכן כך, אתה מתיימר שאצליך בתנך הכל מובן אז אתה מוזמן להיות הרבי שלי לתנך, בא נראה מה אתה יכול לפרש
איש19.02.20
אוף! אבל רש"י לא נמנע לפרש את כל התנ"ך בגלל זה. ופירש את המקרא לא לעצמו בלבד, אלא בשבילי ובשבילך! ונכון שיש דברים סתומים, אבל עצם המושג נבואה אין לנו היום את הכלים להבינם על בוריו, אז מה? איך אפשר להתאפק, מללמוד דברי נבואה שחז"ל קבעו שאלה שנכתבו הם רק אלה ששייכים לדורות! ואלה שלא שייכים לנו בכלל לא
יהודי19.02.20
10
לא ללמוד לימודי חול ולא תנ"ך ולא לעבוד רק גמרא גמרא גמרא גמרא.............לא נראה לי כל הדרך הזאת........
אבי20.02.20
כנראה הדרך שכן נראית לך זה לגלוש באתר כיכר השבת ולכתוב דעות על מה ללמוד ומה לא....... הלכות שבת כבר למדת היום ?......
איש23.02.20
9
כל הראשונים אומרים ללמוד תנ''ך ה' אמר שצריך לדעת את התנך אז צריך ללמוד
ללא שם19.02.20
8
כל מי שלומד תנ"ך היטב, מבין כמה ההשקפה החרדית לא ממש נכונה ע"פ האמת, ולכן הם מפחדים שנלמד תנ"ך
בני19.02.20
דברים נכונים מאוד! וכל מי שלא ניסה, לא יכול להכחיש את זה.
יהודי19.02.20
ר' בני ור' יהודי אשמח מאד אם תהיו רבותיי ללמדני איך ללמוד את התנ''ך 'היטב'...כלשונך.... את ה'חידושים המדהימים' שגילית כשלמדת את התנ''ך 'היטב', משום מה עלו עליהם גם גדולי ישראל לאורך הדורות זצ''ל ויבדלחט''א כשהם למדו את התנ''ך 'היטב'.... לא נעלם מעיניהם, מה שכל זאטוט מבין, מהו 'פשט' הכתוב, ומה לא פש
איש23.02.20
7
חזיונות סתומים כמו דניאל וזכריה לא הנושא בכלל. הסיבה שנמנעים ללמוד תנך זה בגלל סיפורי המלכים והשופטים שקשים לעיכול. וכן נבואות הנחמה שמתיישבים עם התפיסה של המזרחי.
משה ירושלים20.02.20
מכירת יוסף אתה כן מעכל? יהודה ותמר אתה מעכל? מעשה ראובן? ומה עם דור המדבר? חטא של משה ואהרן? והאם הבנתי נכון דבריך, שנבואות הנחמה אתה לא לומד, כי אתה מפחד מהאמת?
יהודי20.02.20
6
מחילה מכבודו של הרב וולבה: איך אפשר להגיד תזניח חלק מחלקי התורה. אני מוחה בו. זה מזעזע.
הרב כהנא19.02.20
אני מוחה בך שאתה מוחה בו. תקרא את כל דבריו לפני שאתה פוצה פה על גדולי ישראל!!! הכוונה של הרב וולבה היתה שאין ללמוד נביא כפשוטו ללא דברי חז"ל. תראה את הציטוט המלא בספר "משבצות זהב" ולכן הוא נתן את הסכמתו לספר זה שמסביר את הנביאים לאור חז"ל
אודי19.02.20
אם המשפט הזה יצא מפיו אכן ראוי למחות.
הרב כהנא20.02.20
5
מקורות: דעת השוללים: הביא ר''מ שטרנבוך בספרו תשובות והנהגות (ח''___ תשובה ___. לחפש באוצר החכמה). ועוד. דעת המחייבים: הגה''ק ר' שיעמ'לה זעליחוב'ער משגיח דישיבת חכמי לובלין, הי''ד, זעק שמי שלא לומד נ''ך נהיה כלי ריק בלי אמונה. הובאו דבריו בהקדמה לסדרה של ר''א מילר זצ''ל 'עם סגולה'. ועוד. אגב, בבית ה
איש23.02.20
4
מדוע עולה באפי סירחון ארסי של ניאו-השכלה במאמר שרק מצטט לכאורה בריסקער רב ור' משה מרדכי שולזינגר...
שלום19.02.20
3
ומנעו בניכם מן ההגיון. חס ושלום שלא נגשם את התורה הקדושה והנביאים הק' רח"ל השאלה על עדו הנביא ידועה ומזכרת במפרשים אשר יש מגדולי ישראל שאמרו לא ללמוד בהם אך הם מודפסים במקראות גדולות הנפוצים.
רזיאל אוחנה19.02.20
איזה מפרשים אמרו גדול"י שלא ללמוד?
ליטווק19.02.20
2
יש ליטול מלבלר זה את העט.
איינער20.02.20
וכל כך למה?
אליהו ראש ברזל20.02.20
1
דברים שאין להם יסוד ,חיוב ידיעת התורה כולל גם את ידיעת התנ"ך.
יוסף19.02.20
אולי גם יעניין אותך
מעניין

הטיגריס רימבה נכנס להתרענן בבריכה בחצר | תיעוד

מישאל לוי | 25.04.24

המעיין ההיסטורי שהשקה את העיר הגדולה 

מסתורי ומפחיד: עשרות מדרגות עם צפצופי אימים של עטלפים בדרך למעיין הקדום

ישראל שפירא | 18.04.24

בלימוד תורה ובפנאי

כך הבינה המלאכותית צפויה לשנות את פני הציבור החרדי | סקירה מרתקת

יוחאי אנסבכר | 18.04.24

״הופתענו לראות"

מול חוף יפו: הבוקר נצפו חמישה דולפינים מסוג דולפינן מצוי

מישאל לוי | 18.04.24

כך זה נראה | צפו

עשרות אלפי דבורים יצאו למחול בעיר חדרה; "תפקיד חשוב"

מישאל לוי | 15.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

נתונים מפתיעים

תיקון הכללי ותהלים: זה מה שהישראלים חיפשו בגוגל

יאיר טוקר | 14.04.24

צפו

מרגש: הלוחמים חגגו לשורד השואה 'בר מצווה' בגיל 87

יאיר טוקר | 12.04.24

מהאוויר והיבשה - בו זמנית

"הפילו לנו כלי שעולה 10 מיליון דולר" | הצצה נדירה למערך הכטמ"מים של צה"ל

משה מנס | 11.04.24

תרי מעיינות ותרי קברי איוב הוו

צלילה אל מתחת למים בשני מעיינות מופלאים במרכז הארץ | מרהיב

ישראל שפירא | 11.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מרחיב את הלב

הגשמים הרבים שירדו | תיעוד מהזרימה היום מהנחל - לכנרת

מישאל לוי | 10.04.24

בן 124 

תאריך לידה: 5.4.1900 |  האם זהו האדם המבוגר בעולם? 

דוד הכהן | 10.04.24

צפו בתיעוד הנדיר 

כתם שחור על כדור הארץ: כך נראה הליקוי מהלוויינים של X 

יוסי נכטיגל | 09.04.24

בהגרלת הלוטו

נהפך למיליארדר: זה הסכום המטורף שזכה בו תושב ארה"ב

יוסי נכטיגל | 09.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

כך תיערכו נכון למלחמה

חוששים מתגובת איראן? אלו ההנחיות החדשות למצב חירום

מישאל לוי | 08.04.24