כיכר השבת

יו"ר ש"ס אלי ישי בכיס של האשכנזים

תשאלו את שלמה ברילנט. עד כמה אלי ישי וראשיה הפוליטיים של ש"ס נתונים בכיס הקטן שלו ונכנסים לפאניקה מכל הגיג שלו. (דעות)

35
יואב ללום | כיכר השבת | כ"ד באב | 14.08.09
בכיס של האשכנזים.
בכיס של האשכנזים. (פלאש 90)

את הסערה שחולל הרב חיים אמסלם (חבר הכנסת מטעם ש"ס) בראיון לאבישי בן חיים במעריב איני יכול להותיר ללא תגובה ברורה וחד משמעית.

מחד, מדובר בתלמיד חכם ורב חשוב שכתב מספר ספרים חשובים ועשייתו התורנית אינה נתונה במחלוקת כלל ועיקר. מאידך, למרות גדלותו התורנית הרב אמסלם הינו חבר כנסת משקיען ומוצלח הפועל ללא חת במגוון רחב של נושאים ידועים יותר וידועים פחות.

יש לי הערכה רבה לרב אמסלם ולעשייתו הברוכה בכל התחומים. אך אני מרגיש חובה לעצמי להבהיר את דבריו ולחדדם.

הרב אמסלם בראיון: "אני לא חושב שקיים שד עדתי. אם הוא קיים - הוא פרי יצירה שלנו."

לצערי הרב טועה כאן הרב אמסלם טעות חמורה. השד העדתי קיים והוא חי, נושם ובועט במלוא הכוח. כמי שעומד בראש עמותה המטפלת בפניות הורים מכל רחבי הארץ אשר עומדים חסרי אונים מול מנהלי/ות מוסדות חינוך אטומים/ות שניתן בידם כוח גדול מדי להכריע בחייהם הרוחניים של אותם/ן תלמידים/ות (וצאצאיהם עד סוף הדורות) הנותרים/ות מחוץ לגדר באיבחת החלטה וללא שום דיון כשברוב המכריע של המקרים מדובר בשיקולים זרים לחלוטין (שיקולים שאינם מונעים לקבל תלמידים/ות אשכנזים/ות בעלי נתונים זהים לחלוטין. כגון: האב עובד, האם נוהגת, האח לא לומד בישיבה) או במקרים חמורים יותר בהם השיקול העדתי ברור וחד כדוגמת בית יעקב בעמנואל בו ניתן בשבוע האחרון פסק דין בבג"ץ. או באי קבלת תלמידים אתיופים למוסדות החינוך (אפי' הספרדים ובניגוד לדעתו ופסיקתו של מרן) כשכל אשמתם היא שנולדו להורים שעלו מאתיופיה.

הרב אמסלם המשיך ואמר: "עובדים לעתים למען האידיאולוגיה הליטאית", אמר אמסלם: "אני מאשים את ראשי ש"ס שהם מצליחים להכניס את ילדיהם למוסדות אשכנזיים, אבל נותנים בעצם דוגמה שכל מי שהוא ספרדי חשוב אומר: 'גם אני רוצה לשים את הבן שלי שמה'. למה לנו לרעות בשדות זרים?, הדרישה שלי: תהיו אתם הדוגמה וראש התורן ההולך בראש המחנה, תדאגו שיהיו מספיק מוסדות ספרדיים איכותיים, ותשלחו את ילדיכם למוסדות האלה".

אני מסכים עם כל מילה כאן. לדוגמא רק אביא כאן את ההסתייגויות שהגשנו בועדת החינוך של הכנסת בנוגע לחוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים של חבר הכנסת גפני. ההסתייגויות ביקשו לחייב את כל מוסדות החינוך בנוהל רישום וקבלת תלמידים מסודר נדחו בגלל פעילות עניפה של ח"כי ש"ס ובראשם אלי ישי שפעלו כזרוע הארוכה של גפני וחבר מרעיו.

תשאלו את שלמה ברילנט מזכיר איחוד מוסדות התורה. כמה הוא חושב שאלי ישי וראשיה הפוליטיים של ש"ס נתונים בכיס הקטן שלו ונכנסים לפאניקה מכל הגיג שלו.

נקודה נוספת ובעיני הכי חשובה שאמר הרב אמסלם: "יש מספיק מוסדות ספרדיים איכותיים, לא צריך ללכת לרעות בשדות זרים ולא צריך לדפוק על דלתות שנטרקות לנו בפנים".

יש אמת בדברים של הרב אמסלם כל עוד מדובר במוסדות החינוך לבנים דהיינו תלמודי תורה, ישיבות קטנות, ישיבות גדולות וכוללים. אכן בעיני ספרדי (ובוודאי נציג ציבור ספרדי) ששולח את בנו למוסד חינוך אשכנזי הוא ממש פושע.

אני הקטן שולח אידיאולוגית את בני למוסדות ספרדיים לכתחילה ולא בדיעבד. אני לא מבין מדוע ראשי ש"ס שגרים בהר נוף אינם יכולים לשלוח את בניהם לתלמוד תורה "אור חדש" הספרדי (כמו הרב אמסלם) אלא שולחים את ילדיהם לתלמוד תורה "איתרי" האשכנזי?!

אך בנוגע למוסדות החינוך לבנות דהיינו בתי יעקב והסמינרים. גם הרב אמסלם שלח את בנותיו לבית יעקב של החינוך העצמאי מכיון שאין פתרונות אמיתיים לציבור הספרדי. כאן ראשי ש"ס מתגלים במלוא חדלונם בכך שאינם מקימים מוסדות ראויים לבנותינו.

כל עוד שש"ס לא הקימה מוסדות חינוך לבנות הספרדיות צריכים להגדיר בחוק או בהוראת מנכ"ל משרד החינוך כי המוסדות הללו הינם מוסדותיו של כלל הציבור שהרי הוקמו עוד בימים בהם ש"ס עדיין לא היתה אפי' במחשבה, בימים בהם כל הציבור המסורתי הצביע אגודת ישראל בגלל הוראת הבבא סאלי זיע"א והציבור החרדי ומרן בראשם ללא יוצא מן הכלל הצביע לאגודת ישראל כי לא היה משהו אחר. בכוח הפוליטי הזה הקימו את החינוך העצמאי שראשיו הגדירו אותו כרשת מוסדות חינוך לציבור הספרדי (כדברי הרב ליזרזון במספר פעמים והזדמנויות בהם שמעתי אותו). כדאי לעיין בדבריו של מרן הגרא"מ שך זצ"ל בענין (מכתבים ומאמרים חלק ג') שגם לדעתו ראוי כי כלל הבנות ליטאיות חסידיות וספרדיות ילמדו יחד בבית יעקב אחד.

לסיום, נקודה למחשבה:

היום בבוקר ישבתי בהרצאה של קצין חילוני בדרגת סגן אלוף המפקד על אחת מהיחידות המובחרות ביותר בצה"ל. אותו קצין דיבר בפני קבוצת רבנים על דמות המנהיג בעיניו. במסגרת הדברים סיפר כי לכל אדם יש "שריטה" מהגלגולים אותם עבר בחייו הפרטיים המשפיעים על התנהגותו והלך מחשבתו של אותו אדם. לשם הדוגמה הציג הקצין את הסיפור המזעזע הבא:

"גדלתי כבן לאימא מרוקאית בשכונת קרית מנחם בירושלים. אימי היתה גננת ומצאה עבודה בגן חרדי. לאחר תקופה בה עבדה במקום, הגיע אליה מנהל הגן והציג בפניה דרישה כי כל ילדיה ילמדו במוסדות חינוך חרדיים. אימי הסכימה וכך אני זוכר את עצמי כילד קטן שפוסע עם אימו להתקבל למוסד חינוך חרדי כלשהוא שיואיל בטובו לקבלני לשורותיו. למותר לציין שלא היה מוסד שהסכים לקבל אותי. התוצאה הייתה שאימי פוטרה מעבודתה".

"מאז במשך שנים רבות לא הייתי מסוגל להביט בפניו של אדם חרדי בלא שהשנאה תבעבע בקרבי. במסלול התקדמותי בצבא הגעתי לפיקוד על יחידות שמבחינת תקן נדרש שיהיה להן רב צמוד ובלא לדעת ש"השריטה" שלי עובדת שעות נוספות לא הסכמתי שיהיה לי רב ליחידה".

והדברים מדברים בעד עצמם ואכמ"ל.

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
איני רואה במאמרך כל פגיעה בראשי ש"ס הכבודים אלא חשיפת האמת העירומה: מה לעשות אבל אלו פני הדברים וזכות הציבור לדעת מה עושים ואיך מתנהלים עסקניו. ובפעם הבאה שאחד מהם ימלמל משהו ברדיו על עדתיות ואפלייה גזענית כנגד ספרדים נשאל אותו איך זה מסתדר שהוא בעצמו "בוגד" בערכיו הספרדיים ובעצם "משדר" שלספרדי אין
יוריק26.08.09
25
"נראה לי שיואב ללום שמע דברים ממתחזה" : http://www.tapuz.co הזה הובא למען ידיעתך והתייחסותך, למען ההגינות בלבד.
בנימין18.08.09
24
אולי יואיל מישהו להסביר אחת ולתמיד מה צורך יש לנו בהפרדה משונה שכזו במוסדות החינוך ובשאר תחומי החיים. מלבד רווחים פוליטיים של כמה אנשים וכפילויות במשרות שונות (בעיקר ברבנות)?  רובו ככולו של הציבור ה'ספרדי' (גם זה הלומד בישיבות משלו) יכול בהחלט להתאים לישיבת ה'אשכנזיות'. והימצאותו בהן רק תוסיף ותרבה
הגיוני18.10.09

הצגת כל התגובות

23
תתפלש ברפש ! אבל אל תבלבל את המוח כל השד העדתי נובע מהמוסיקה המדכאת של האנשים הרדודים בעולם הספרדי המשובח מסגנון הדיבור הרדוד רווי הקללות של העמך שאתם כל כך אוהבים ולא מבינים למה הילדים נהפכים להיות מעריצי עממיות בגיל 16 פלוס, אם תבינו שעולם התורה הספרדי צריך להיות מכובד כמו הרבה ספרדים שאני עפר לר
מוטי17.08.09
22
זוהי דוגמא קטנה להתנהגות של ספרדים שמעונינים שילדיהם ילמדו בבתי הספר האשכנזיים וזו גם אחת הסיבות שלא מאפשרים להם. פגיעה בדברים הגרועים ביותר מלמדת על שמחתם לאיד של הספרדים לאחת התקופות הקשות בדברי ימיה של היהדות.
אודי16.08.09
21
הוצאת את הכותרת מההקשר .אפשר לחשוב שהפצצת בכתבה כמובן דחפת שטויות בטונות והאשמת את אלי ישי אולי ההית הולך לנוח לפני פרסום הכתבה לא מתאים לכבוד שלך!!!
ירושלמי16.08.09
20
ראשי ש"ס מעוניינים באפליה, אחרת מי יבחר בהם, צריך לרכוב על סוס העדתיות, רק מה ראשי ש"ס הם אליטיסטים השולחים את ילדיהם למוסדות אשכנזיים, הם לועגים על ציבור בוחריהם. לא אתפלא אם אלי ישי יוציא הודעה לתקשורת כי מרן מקפיד על ללום או יחרים ויקלל אותו, ראשי ש"ס בזמן האחרון לא רק ששכחו את ציבור בוחריו, הם
יויו16.08.09
19
נמאס מהמצב שאנו נמצאים בו נמאססססססססססססססססססססס
שלום08.11.09
18
במפורש ובגלוי, אני אישית שאלתי אותו על כך.
ל6 אתה טועה15.08.09
מיהו הוא בכלל אחרי שאפי' אביו האון שליט"א יצא חוצץ נגדו באופן פומבי.
ד.19.05.11
17
לאחר התביעה בעימנואל אותה ארגן יואב ללום, הפסקתי להעריך אותו. בעימנואל כותב מבקר משרד החינוך שבדק את העניין בעקבות התלונות "לא הייתה בקשה לעבור לבית הספר החדש (האשכנזי) שלא נענתה" כלומר כל מטרת אותם הורים הייתה להזיק למה שנקרא בפיהם ביה"ס האשכנזי. ולמרות זאת יואב ללום הלך לעזור להם בכל כוחו,
אלימלך14.08.09
16
תעזבו רגע את הרגשות ותפעילו את השכל. אולי הגיע הזמן שתיקחו את גורלכם בידים שלכם?הפכתם את עצמכם לסמרטוטים.כול רוסי שקצת נהייה דתי או בעל תשובה אשכנזי כבר מרגיש עליונות כלפכם. ולמה שלא ירגיש כך אים אתם מכריחים אותו להרגיש כך? מנסים לעזור לכם אבל אתם בעצמכם מפריעים אחד לשני. ונסיים בסיפור ידוע ש
אורי16.08.09
15
אני קורא על הפעילות שלך למניעת גזענות , לצערי הציבור הספרדי מתנהג בדרך אדיוטית שהוא שותק לפשעים החמורים שאשכנזים מבצעים בספרדים וצריך לפעול בכל דרך בכדי למנוע זאת
אשכנזי16.08.09
14
אם הישיבות הלטאיות לא היו מקבלות אף ספרדי אז הישיבות והסמינרים הספרדים היו מוצלחות יותר משלהם .את השפיצים הם לוקחים לנו שימו לב מי השפיצים של הישיבות הלטאאיות ה ס פ ר דים . . . .
שי15.08.09
מי צריך להיות שפיץ???????????????????? צריך להיות קרוב אל ה'!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אברהם הנכבד מאת ה'13.04.10
דברים בלי כיסוי, אולי בישיבות האכנזיות הדפוקות הספרדים הם השפיצים (וזה רק מראה עוד יותר על הנבזות של הספרדים שמסכימים להפשר על ישיבה פחותה רק בגל שהיא אשכנזית) אבל בישיבות הטובות רוב רובם של השפיצים אשכנזים, בדוק בלי שום ספק.
ד.19.05.11
13
אולי הוא שלח לחינוך העצמאי אבל גם זה היה של ספרדים "נוות ישראל" של ניסים זאב
אני הקטן14.08.09
12
גם אם הספרדים יפתחו היום ישיבות ספרדיות הן יהיו ישיבות משוכנזות שהרי כל צוות הרבנים למדו אצל אשכנזים ומעברים לדור הבא את הבעיה, המצב חריף ביותר כיום הוא אצל אחינו התמנים שלא ניתן היום לשחזר ישיבה תימנית כי אין להם רבנים שלא למדו בישיבה אשכנזית , וזה עצוב מאוד.
מושיק07.12.09
11
שהילדים שלו ילמדו במוסדות אשכנזיים??(כך סיפרת בערוץ 1)))
שלמה14.08.09
10
אברך ת"ח בעל תשובה מעדות המזרח, סיפר לאבי שבעברו היה שחקן ב"הבימה" . וביום מן הימים הם ביימו הצגה על שיכונים ועיירות הפיתוח. לצורך כך כדי לחיות את הנושא בטבעיות, הם הגיעו להתגורר בשאיזה שיכון ד' או משהוא כזה, והא אמר לאבי את התובנה המזעזעת שלו, "יש אנשים שחיים מלהרגיש מקופחים(ודפוקים) ברגע שתקח לה
רמי16.08.09
9
האפליה קיימת צריך להוקיע אותה ולדרו שמאחרים להוקיע ולא לצנזר(צונזר. מצטערים אין לנו האופציה לבדוק את כל הרשום ברשומה המובאות)
מבקר המבשר16.08.09
8
רבש"ע למה? נניח שאדון ישי היה בוגר ישיבות ליטאיות (כמו דרעי לדוגמא) אז היינו מבינים משהו. אבל בתור בוגר צבא ושסניק מין השורה מה הדחף שלו להידחץ לאשכנזים.גם בניו של שלומי אטיאס באיתרי . והוא בכלל בעל תשובה. פשוט אנשים נחיתים שחושבים שבזה הם יתקבלו בחברה
א. גליקסברג15.08.09
צריך להיות קרוב אל ה' ולהיות בן אדם טוב :-)
אברהם הנכבד מאת ה'13.04.10
7
אתה שהולך לערכאות נגד הציבור החרדי (עם כל מיני רבנים מוסתרים) אל תפתח את הפה כנגד הרב הגדול הזה הרב אמסלם, שהוא ת"ח גדול מאד, גם הרב עמאר התראיין לפני כשנתיים בקול העיר ב"ב ואמר את אותם דברים כלפי מוסדות החינוך (רק בצורה יותר רגועה) אבל אתה שלא פועל עפ"י דיני התורה לא יכול לבוא ולדבר בתוך המגזר החרד
אוהב אמת14.08.09
הארץ שהולך נגד כל גדולי הדור.
ל19.05.11
6
אם היה להם אהבה עצמית ולא תסכולים על כך שברא אותם הבורא ספרדיים, מזמן היו כולם מעריכים אותם וישיבות וסמינרים ספרדים היו פורחים לתפארת. כמו שהחסידים לא מרגישים נחיתיים ומנסים לדחוף את בנותיהם ללמוד אצל הליטאים, הם מבינים לבד שזה לא הסגנון כך גם הספרדים צריכים להבין אנחנו מאד שונים וזה לא מתאים ביחד,
אחד מעיר03.04.11
5
מהתלות המוחלטת באשכנזים ולפעול להקמת מוסדות ספרדיים אוטנטים.. עם שיטה ספרדית אמיתית!! שפועלת לקירוב אחים ולהשבת בנים טועים..
צדיק14.08.09
4
נמאס מהמצב שאנו נמצאים בו נמאססססססססססססססססססססס
שלום08.11.09
3
מה לעשות לפרענקים דרוש חינוך שונה ומיוחד מאשר לאחינו האשכנזים והמציאות תוכיח והשקר הכי גדול שמנסים להסתיר זה האמת..........!!!!!!!!!!
שויצר19.08.09
2
ללום אתה חייב להרגע מה זה החילול השם שאתה עושה?אתה בכלל חרדי?מי שם אותך לדבר בשם כל הספרדים בערוץ 1 ???
סטודנט 14.08.09
1
תקרא טוב מה שהרב אמסלם אמר לפני שאתה מגיב. הרב לא אומר שאין אפליה, יש גם יש, הרב רק מסביר מה התהליך שהביא לכך ומי האחריאי העיקרי לזה, ואינו מהסס לאמר בקול נוקב ואמיץ, שאתם הספרדים בישלתם את זה לעצמכם. לש"ס כח פוליטי הרבה יותר חזק מאגודה, כפול שלוש, ומדוע הם עבדו כל הזמן "להנציח" את האפליה במקום
ארי14.08.09
אולי גם יעניין אותך
דעות

רבי אלתר ותמונת ניצחון היסטורית //אלי גוטהלף

אלי גוטהלף | 05.02.24

טור  מיוחד

תגלית מדהימה בשטעטל הבלגי / מנדי ריזל

מנדי ריזל | 17.01.24

"לפעול למילוי החלל"

ביטול עילת הסבירות. לאן הולכים מכאן ? \\ פרופ' בני פורת

פרופ' בני פורת | 07.01.24

יומן מלחמה

מה שהייתי שואלת את ראש הממשלה // מילים לחנוכה

אתי קצבורג | 10.12.23

"אבל אשמים אנחנו"

מי אשם במחדל?- רמז: זה אותו אחד שרבתם אתו אתמול

טובה אור | 26.11.23
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

הנרטיב המגדרי

המחדל הגדול: האם זלזלו בתצפיתניות רק כי הן נשים?

טובה אור | 20.11.23

קרבות הנפש

הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס: מאפייניה, השלכותיה ותפקידנו מנגד

טובה אור | 01.11.23

הכח המאחד

מה מניע אנשים להתאחד בזמני מלחמה?

טובה אור | 16.10.23

טור דעה

זה השם שבו צריך לכנות את המלחמה הזו / אליסף כנפו

אליסף כנפו | 12.10.23
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

יובל למלחמה

'אנשי הדממה' של מלחמת כיפור 

הרב דוב בקשט | 27.09.23

טור דעה

מכתב לאחיי ואחיותי מהשבט החילוני / הרב אלי לינקר

הרב אלי לינקר | 16.08.23

פרשנות

צמצום עילת התירוץ / יהודה גליקמן

יהודה גליקמן | 28.07.23

טור דעה

זה מה שבאמת גרם לקרע בעם / הרב יצחק ידידיה שינפלד 

הרב יצחק ידידיה שינפלד | 25.07.23
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

עסוקים ב'דבר אחר'

נבחר ציבור יקר - לי מאוד!  // טור דעה

ארי טננבוים | 01.06.23

שכול בצל הקרע

את אחיי אנוכי מבקש // חננאל אזואלוס

חננאל אזואלוס | 24.04.23

טור דעה

לא ההפגנה עיקר – אלא המעשה! // מנוחה פוקס

מנוחה פוקס | 27.03.23

מבט שונה

עסק חרדי, תעזור לנו לעזור לך // טור דעה

ארי טננבוים | 04.01.23
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

טור דעה

הגיעה עת מלחמה קנאית למען אלקים חיים

הרב אלי לינקר | 01.02.21
ש

צפו בעו"ד רוזנבלום

'המעט מהאמת ינצח הרבה מהשקר'// דעה

כיכר בשיתוף אדברה | מקודם