כיכר השבת

הרב פרידמן, קולמסך יצא מכלל שליטה

נראה לי שקולמוסו יצא מכלל שליטה וביטא את כאבו מכך שאולי הוא עצמו לא היה שותף באותם פאנלים. טרוצקי משיב ליעקב. ב. פרידמן (דעות)

41
הרב אבא טורצקי | כיכר השבת | כ"ח באב | 18.08.09
אבא טורצקי בפעולה.
אבא טורצקי בפעולה. (יוסי אלטהיים)

באחד השבועונים היותר נקראים בקרב הציבור החרדי הובא מאמר נוקב וחד מושחז ופוגע במעשיהם של בני הישיבות בימי בין הזמנים בקיום המנהג שנשתרש בקמפי הישיבות בעריכת סימפוזיונים ופאנלים.

הכותב אף הוא מבניה של עולם התורה הרב יעקב. ב. פרידמן. הביא את דעתו הפרטית מתוך פנקסו של בן הישיבה בצורה לגלגנית ומזלזלת איני בטוח שאף הוא עצמו שיער עד כמה דבריו יצאו מכלל פרופורציה.

יותר נראה לי שקולמוסו יצא מכלל שליטה עצמית וביטא את כאבו האישי מכך שאולי הוא עצמו לא היה שותף בפאנלים אלו.

כל אדם יכול לבקר כל תופעה שאינה נראית לו, בצורה מסודרת ויעילה. אולם אין מקום למסע השתלחות בעולם התורה ובבניה ולהציג את הישיבות בקטנות המוחין שאין כמוה.

תופעה זו של קיום סימפוזיונים לבחורי הישיבות נעשית אך ורק מתוך אהבת אין קץ לאותם בחורים שעמלים בתורה. בימי בין הזמנים כאשר נמצאים בני הישיבות בחופשתם ומעוניינים בהעלאת נושאים העומדים בסדר היום הציבורי החרדי לאור השקפתם הטהורה של גדולי ישראל נקראים ראשי העסקונה החרדית לענות לשאלותיהם הנוקבות של בחורי החמד ופארי גידולי עולם התורה. אין בכך כל פסול. ההיפך הוא הנכון הכבוד הרב שרוכשים אותם עסקנים כלפי בני הישיבות בא לביטוי בצורה מוחשית .

לא היה אחד מאלו שישבו על בימת הפאנלים שלא שיבח ורומם את הערכתו לבני הישיבות שעמלים כל הזמן בעמל התורה.

האם לשמוע את דברי הרב משה גפני מספר על מרן ראש הישיבה זצ"ל בהקמתו את תנועת "דגל התורה" מהווה עבירה כל שהיא וכמו כן שאר הרבנים העסקנים שבמסירות ואהבה עושים זאת. גם דעותיהם השונות של חברי הפאנל השונים הינם ברוח תורתנו הקד' ללא כל פגיעה בדעת רבותינו זצ"ל ולהבל"ח שליט"א . אמנם עולים דעות מגוונות מתוך המחנה החרדי אך אין בהם שום שמץ של זלזול חלילה בדעת תורה אלא לחידוד הדברים בעלמא והדברים מודגשים בכל הפאנלים.

אין מאושר ממני לשבת מול אותם בחורי חמד ולגרום להם להנאה ושמחה וצבירת כוחות מחודשים להמשך התמדתם. גם אם עיתונאי זה או אחר מלגלג ומזלזל . אין אני ניזון מהמבקרים מחוסרי הפרגון. ניזון אני מתגובותיהם ותודתם של ראשי הישיבות שם אני מופיע, ועל כך בהחלט גאוותי.

אין זה קל לאותם רבנים ועסקנים לבוא לפאנלים אלו ללא כל תמורה . מכיר אני היטב את לו"ז הצפוף ואעפ"כ מטריחים עצמם למענם של בני התורה היקרים הערכה זו מהווה אות וסימן שכל קיומנו תלוי באותם בני הישיבות הקד' וראויים אותם עסקנים להערכה על הערכתם הכנה.

צר לי עד מאד שהרב יעקב .ב. פרידמן ירד לפרטים לא רלוונטיים בהציגו פרטים לא נכונים בעליל על הישיבה הקד' "באר יעקוב" אין לך כל זכות לבקרם ולהוכיחם גם אם אתה מפאר את מקימי ישיבה קדושה זו.

מכיר אני בקושי הרב להתחדש כל שבוע בכתבה מקורית חדשה אך לא על גבם של בני הישיבות. להוכיח בשער יש מקום מתוך הישיבה ולא מחוצה לה.

מחובתו של שבועון זה להתנצל מע"ג עיתונו על הפגיעה והזילזול החמור בישיבה קדושה זו.

אין לאף אדם לשלוח רסן בבני תורה ובעמליה. התרגלנו לצערנו שכותבים הכול ועל הכול חייב שיהיה קווים אדומים שבהם לא נעז לגעת בבחינת "אל תגעו במשיחי".

אין הזכות לדבר סרה על עולם הישיבות גם אם לשון כתיבתו משופע בשפרעך הישיבתי. כולי תקווה שנפנים את הדברים מתוך אהבתנו האין סופית לבבת עינינו "עולם הישיבות".

הקטע הרלוונטי ממאמרו של הרב יעקב. ב.פרידמן.

הזכות לומר "טעינו"

איך הפכנו במו ידינו את בג"ץ למורה דרכנו

1.

יובל שנים האירה שמשו של נסיך היכל האצילות הוולוז'יני, מרן הגרמ"ש שפירא, על ישיבת 'באר יעקב'. את 'באר יעקב' יזם מחולל ומוליד ריש גלותא ה'חזון איש'. את רוחה של 'באר יעקב' גם עיצב בעשר אצבעותיו אחרון חניכי קלם, המשגיח רבי שלמה וולבה.

הקעמפ של ישיבת 'באר יעקב', כור ההיתוך של שני אצילי בני ישראל - לא היה אמור לארח את אחמד טיבי. בשום צורה. בשום תנאי.

לא בגלל אישיותו. דתו והשתייכותו האתנית. בגלל ההדר.

האם לחצים של גורמים ימניים, היו אמורים ללמד את מתכנני הקעמפ את תורת ההדר? מי שמבין בהליכות הדר יודע, שלמעשה כבר לא משנה אם הגיע טיבי או לא. כשמדובר ב'הדר', הרהור כמעשה. זה מלמד לאן עשויה להידרדר תרבות הקעמפים.

ידיעות בדוקות-למחצה מספרות, שלא נערי הקעמפ ביטלו את השתתפותו של טיבי, אלא טיבי עצמו. בשם עולם התורה אני מקווה שהמידע הזה שגוי.

2.

במפגע הקעמפים הישיבתיים מתחוללות תאונות גרועות לאין ערוך. לפני תקופה קצרה הוזמנתי למסור שיחה מוסרית ב'קעמפ' של ישיבה מפוארת מאוד. הרגשת היוהרה שהחלה להתעורר בי, קרסה אנושות, כשנודע לי שהשיחה שלי נאמרה בין הופעת חקיין ללוכד נחשים.

נו, לא נעים לעמוד בשורה אחת עם סוג בעלי המלאכה האלו. מה התאונה הזו מלמדת?

תופעת הקעמפים, והסימפוזיונים הדלוחים שעמם, הולכת ומשתרשת בשנים האחרונות. ברוב המקרים היא הופכת בתי מדרשות למוקדי ליצנות. 'בין הזמנים', ימים שנועדו לחיזוק הגוף ושלוות המוח, הולכים ונעשים מוקדים לבידור ובליינות ממוסדת.

הקושי נעוץ במילה האחרונה: "ממוסדת". קיים הבדל עצום, בין בחור המרשה לעצמו בבין הזמנים, מינון סביר של התנהלות קלילה ועיסוק בידורי, לבין הכנסה ממוסדת של ישיבה שלמה למצב הזה.

ישיבה היא בית מקדש התורה. ישיבה אמורה להתכנס רק כדי לפשוט את קושיות-הנצח של רבי עקיבא איגר. אין יוצרים הווי של ישיבה, ולא מכנסים ישיבה כדי להתלוצץ עם חקיינים, לוכדי נחשים ופוליטיקאים שנונים.

'באר יעקב' הישיבה הקדושה, צריכה להתכנס סביב 'קונטרס הביאורים', ספרו הנורא של מרן רבי משה שמואל, והארות הר"י מיגאש שאותו ההדיר והזרים רבי משה שמואל לוורידי דמו של עולם התורה.

לא סביב אחמד טיבי.

3.

בין הזמנים הורתו ולידתו בצורך ברענון וחיזוק הגוף. הקושי בתרבות הקעמפים הוא, שה'שחרור' הזה נעשה בחבורה. קשה מדי לעכל מצב, שישיבה קדושה תתכנס כדי להשרות אווירה בליינית ובידורית.

אני גם מציע למשתתפי הפאנלים למיניהם, אל יגבה לבבכם מעצם ההזמנה, ואל תתפתו ל'בימה' שתקבלו סוף-סוף במחוזות הבילוי של ה'קעמפים'. לא תיתקלו שם בהדר הישיבתי המרומם. בחורים אינם מחפשים בעת הזאת את המהודר, אלא את שובר-השגרה: ערבים. נחשים. חקיינים. ותמהוני נטורי קרתא.

ובעוד אתם יושבים נפוחי חשיבות ליד שולחן ה'פאנל', רואים בכם בחורי הישיבה מין שעשוע בידורי בין שיט הקיאקים ללוכד נחשים. אני כותב זאת מניסיון אישי עגום.

משתתפי הפאנלים מצטיירים בעיני התלמידים יותר כחבורת קיאקים – מאשר מנחילי דעה.

4.

אגב, כמי שמכיר מקרוב מאוד מאות בני ישיבות ובקי בצרכי הנפש הענוגים שלהם, בסופו של דבר וסופו של קעמפ – זה לא משעשע גם אותם.

זוהי תמצית בשורתו של עולם הישיבות: יותר משהישיבה משרישה חושים שיתענגו מאווירת רוממות-הדעת, היא משרישה חושים שיתכווצו מאווירת קטנות הדעת!

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
את דרכו של פרידמן, משמע הוא עושה את העבודה. ככל שזה עוקץ, ככל שהוא מתקיף מגמות בלתי חיוביות כך יהיו נגדו התקפות, מה שבעצם מהנה אותנו הקוראים יותר ויותר.! ר' יעקב ב. פרידמן. תמשיך אני קונה בקהילה רק בגללך!!!! ויעקב ריבלין.
חיליק02.09.10
35
די להשתמש בתורה להצגות!! אגב כשבין חקיין ללוכד נחשים מופיע חקיין אז מי מופיע בין החקיין ללוכד נחשים?
מישהו21.08.09
34
יעקב פרידמן טול קורה מבין עניך
אהרון20.08.09

הצגת כל התגובות

33
תמשיך בדרכך ואל תתייחס לכל בעל טור בעיתון כזה או אחר שחושב שהוא יותר חכם מראשי הישיבות שמזמינים אותך לעשות קצת שמח לכל אותם בחורים שמשקיעים את כל כולם בעמל התורה!!!!! ולכל אותם אנשים שמנסים להתערב בעולם הישיבות חידלו!! יש לנו מספיק ראשי ישיבות תלמידי חכמים שינווטו אותנו .
איציק20.08.09
32
הליטאים עושים מה בראש שלהם,ואל תבלבלו לנו את המוח
לביא19.08.09
31
ניראה אותך מגיח בטשלונט כתמיד?
ינקל פופציק23.08.09
30
ל 15 הוצאת לעז על הליטאים וחבל מאוד מאוד. א. סתם שתדע לך שבאמת הרבה ישיבות ליטאיות שומעים להגרמיל ולא עורכים שום קעמפים. ב. כנראה שאתה לא יודע אבל דעת הגראיל שטינמן ועוד גדולים שאדרבה הקעמפים עוזרים מאוד וראוי לעשותם. כל הנל כתבתי על הקעמפים אבל על הסימפוזיונים והפאנלים למיניהם לא דיברתי.
לייבל20.08.09
29
משבוע לשבוע הנך מרגיש יותר ויותר משגיח על העולם החרדים. אז זהו שלא!!!! ועוד משהו: אתה כותב שפעם נתת הרצאה ונודע לך שהיית בין לוכד נחשים וחקיין וזה העליב אותך... הרב פרידמן היקר, למה נעלבת? האם עיתונאי זה סוג של כבוד? אתה עובד לפרנסתך וגם הלוכד מתפרנס??!! במה אתה כה מתגאה?????
יאסאלע19.08.09
28
אם זה מתחזה והאתר משתף פעולה עם ההתחזות הזו ויצירת מצג השווא אז הוא פוגע בשמו הטוב של ישראל גליס שעלול לתבוע את האתר.
חיים19.08.09
27
הרב זה וזה עונה לרב ההוא וההוא
הרב חנוכה הלוי19.08.09
26
אין לך שום זכות להשתלח ככה בעיתון הכי השקפתי ואיכותי. הרב פרידמן צודק בכל מילה!!!! כדאי שתחזור לבדיחות!!!!
אחד23.08.09
25
כבוד ידידי הרב אבא טורצקי לא ידעתי שיש כל כך הרבה אוהדים לך ולפעולותיך אני מבקש סליחה ומחילה חס וחלילה לא התכונתי לפגוע בך אישית כתבתי את הדברים לעצמי ושגגה יצאה, לכל הקוראים כאשר תכירו את הרב אבא תדעו להעריך אותו באמת סליחה ישראל גליס
ישראל גליס 19.08.09
24
התגובה הראשונה מטופשת ומיותראם מישהו צריך לחזור לעולם הבדיחות שלו בו הוא מוכן לקשקש על כל רב ולמכור את עצמו לכל המרבה במחיר, זה לא טורצקי.............
אליהו19.08.09
23
הוא לא יודע כלום מהחיים שלו... ע"ע התקפתו על בחורי החמד של הישיבות התיכוניות ש'הולכים עם שיער ארוך ועגיל באוזן'....
אליסף19.08.09
22
ככה זה נראה. מתאים לשעה טובה ולא לבקהילה
הרב א.ב. נודניק23.08.09
21
ל 15 זילזלת במרן הגרמיל קשות. תתבייש לך. לידיעתך כן שומעים לו.
ליפא.20.08.09
20
בואו נחשוב לגופו של עניין אבא טורצקי הוא אדם הומריסתי ולא נורא עם הוא מבדח את הקהל, ויעקב פרידמן צודק שהשפיץ של הקמפ זה איזה אימרה של אייכלר או דודי זילברשלג צריך להעמיד את הדברים בפורפוציות הנכונות ויעקב פרידמן חזק ואמץ לומר דברים גם עם הם לא נעימים לשומע
יוסי24.08.09
19
למה נראה לך שככל שתכנס יותר באנשים יעריכו אותך יותר? בדרך הזו אתה רק מזלזל ומשפיל את עצמך, כל פעם שרואים איזו הקצנה שלך מפטירים "עוד פעם זה עם השטויות שלו.." תתחיל להתעסק בעצמך במקום לשנות את העולם שסביבך. (ובקשר ל'צומי' - בקש מאשתך).
רז19.08.09
רק בגלל שהוא נכנס במגמות ובאנשים לא טובים, ובדעות כוזבות. דווקא בגלל זה אני כקורא אוהב אותו. ולכן לדעתי הוא עושה את העבודה באופן הטוב ביותר. כמו"כ יש לו סגנון פשוט אמיתי. לכן, לשאלתך שלא שאלת אותי, אענה כן זה מה שעושה אותו טוב. וחבל שאתה מתקנא בו.
יונה02.09.10
18
אינני חושב שיש בעיה לארגן סימפוזיונים עבור בחורים שבין כה וכה מתעינינים במה שקורה מחוץ לישיבה (לא נהיה נאיבים) ואני מדבר גם על בחורים טובים. מה שמפריע לי זה שתמיד מופיעים אותם טיפוסים ופוליטיקאים שאין להם מה לומר חוץ מסיסמאות נדושות כגון גפני או פרוש או דעות קיצוניות הזויות כגון פפנהים ואיכלר. מספי
בורסלינו24.08.09
17
זו בבירור תגובה של מתחזה, אין מצב שישראל גליס האמיתי היה מתבטא בעילגות כזו, משבש שמות ואומר דברים נוראים על גדולי התורה.
חיים19.08.09
16
יעקב ב.פרידמן מתיימר להיות הידען האולטימטיבי בעולם הישיבות. אך הנה הוא נתפס בטעעות מביכה למדי. הרב וולבה הוא תלמיד מיר, ולא קלם. זה דבר בסיסי הידוע לכל בר בי רב. הרב וולבה היה תלמידו הקרוב והאהוב של ר' ירוחם ליבוביץ ממיר.
מישהו19.08.09
15
ראוי להבין שמי שמגיב לכאן או לכאן, מרגיש שפגעו בו. ומי שמרגיש שפגעו בו, איננו ראוי להיקרא מגיב. כל התגובות של הנפגעים נחשבים בתגובה בודדת. כולם בסיס אחד להם. זו תופעה מוכרת בתגובות הכלליות בטוקבקים, והאתר הזה איננו יוצא מן הכלל. או שהם ממקור אחד או שהם ממחשבה אחת. לעצם הענין: יש מקום לבין הזמני
הקטנטן21.08.09
14
בבקהילה כינו אותו המנחה ההומוריסט. חושב ת'צמו למוישה גרויס.
אלי23.08.09
13
די טורצקי,חזור לבמה שלך חזור לשמחת חתן וכלה,חזור לחקות,והעיקר חזור לתחום שלך,אל תכינס לתחום שאתה רחוק ממך תחום שאתה לא מבין,תחום ששמור רק לבני תורה רק לגדולי ישראל,ובכלל מי אתה בכלל גורנישיט כלומניק יודע לבדח ובכך אתה מחשיב את עצמך להוגה דעות?
אבי גולד21.08.09
12
כמו במשחק ספורט. לליבוי היצרים ולגירוי הרגשות, מביאים שתי אנשים משני צדדים ושמים אותם על במה ו..יאללה תתנגחו, כמו שחקני שוורים בספרד. ובתווח קהל מריע וצוהל, להגביר את החונגא הזולה, וכל המצליח להרים פיו ולהתלוצץ מה"יריב" ביתר מושחזות, סוחט יותר קריאות הד וכפיים. תגידו לי האם זה ראוי? האם זה בני תו
ירוחם19.08.09
11
הרב פרידמן ידוע בתור מעתיק ואולי אף גוזר ומדביק שמועה מפי רבותיו הקדושים שמהם ינק את ההשקופה הטהורה עשרות בשנים,פעם הוא כתב נגד הרב יהושע שפירא שליט"א בעיתון בקהילה ובכלל נגד הסרוגים,התגובות הנזעמות לא איחרו להגיע וכמובן כולם נכנסים בו כראוי וכיאה למוציא שם רע על ציבור שלם,שחלקו(החרד"לניקים) עולה על
יענקל יענקל19.08.09
10
ברוכים הבאים לעולם האינטרנט. יש גם כאלה שקוראים לעצמם בנימין נתניהו או ברק אובמה. הגולשים מספיק אינטליגנטיים כדי להבין שלא מדובר בישראל גליס. אדרבה, זאת מחמאה בשבילו שהוא נהיה כל כך מפורסם שאנשים משתמשים בשמו.
מישהו19.08.09
9
אין לי שום בעיה שתקרא את עיתון בקהילה, אבל שהעיתון ובראשו פרידמן לא יתן מוסר לכל העולם ואשתו, אז להוי ידוע שהיה כנס נגד השבוענים החרדיים, והתפרסם מכתב בחתימת כל גדולי ישראל. נ.ב. ראוי לציין שהביטוי כסיל לא מדיוק כלפיי, אני בן אדם מאוד חכם ואינטלגנט.
אפי ירושלמי19.08.09
8
צודק טורצקי. א. אני לא כ"כ בטוח שפרידמן היה ישיבע בוחר כל חייו. ב. תוריד כבר את המילה "הרב" לפי הידוע לי אתה כותב בעיתון שגדולי הדור אסרו לקרוא. ג. השנה דווקא הופיע פרידמן בבני תורה באמצע "הסיידר", ובמחאה על כך יצאו עשרות רבות של בחורים, רק בודדים ממש נשארו, אולי זה מה שגרם לו לכאב.
אפי ירושלמי19.08.09
7
דעת הגרמי ליפקוביץ שליטא לאסור את כל סוגי הקעמפים למיניהם בכל עולם הישיבות. הודפס בספר משמרת החיים שלו.
הגרמיל אוסר.19.08.09
6
הם באים ללא תמורה,ואתה טורצקי??? בסדר טוב העיקר שאתה הרוחת קצת,וללא ספק אתה לא יכול לשמש דוגמה לבן תורה,של נעליך מעל רגליך.איכס מגעיל,צודק במאת האחוזים הרב פרידמן.קבל האאמת מכל אחד.זה מכניס צחוק וקלות ראש.
אשר זילבר19.08.09
5
אולי תוכל לפרט מי הם גדולי התורה שאסרו לקרוא עיתון זה??? כסיל!!!!!!!!
בחור מתוסכל19.08.09
4
מה ההבדל אם זה טיבי או גפני שניהם מאותו... מה אז לבושו של זה הדור טפי שיפסיק פרידמן להיות משגיח על גבי העיתון אף אחד לא מחפש זאת והיותר גרוע אף אחד לא מקבל זאת
אלמוני19.08.09
3
ממתי הציבור החרדי מעריץ פוליטיקאים? אל תספרו לנו סיפורים על גדולי ישראל, גדולי ישראל כתבו פעם אחר פעם שכל העניין של הכנסת הוא הכי בדיעבד שיש ומחוסר בירה, ואסור לחנך לדמוקרטיה וסימפוזיונים פוליטיים. היום הפכו את הפישרים בכנסת לגדולי הדור. למה מי זה בכלל גפני? מה בדיוק הסמכות שלו לדבר בפני תלמידים? נא
דעת תורה19.08.09
2
תכנס חזרה לעולם הבדיחות שלך שם מקומך . תצחק על גולדקנופ והלאה על תהרוס את עולם התורה שאין לך כל קשר איליו אני ברשת ב' לא מביא פוליטקאים גם אם יש להם ספורי דמיונות על גדולי תורה ובפרט זה שהרג את הרב רביץ תבוא קצת לקמפים של החסידים ואולי תבין מה זה חופש תורני סליחוה ישראל גליס
ישראל גליס 19.08.09
1
אל ישראל גליס ותשאלו אותו אם הוא זה שהגיב לכתבה הזו בשם "ישראל גליס". לא ייתכן שתשתפו פעולה עם ההתחזות הזו לכאורה בצורה כזו.
חיים21.08.09
אולי גם יעניין אותך
דעות

שוויון למי? // הרב ישראל גליס

הרב ישראל גליס | 01.04.24

פרעה בפיז'מה של חרבות ברזל

רבי אלתר ותמונת ניצחון היסטורית //אלי גוטהלף

אלי גוטהלף | 05.02.24

טור  מיוחד

תגלית מדהימה בשטעטל הבלגי / מנדי ריזל

מנדי ריזל | 17.01.24

"לפעול למילוי החלל"

ביטול עילת הסבירות. לאן הולכים מכאן ? \\ פרופ' בני פורת

פרופ' בני פורת | 07.01.24

יומן מלחמה

מה שהייתי שואלת את ראש הממשלה // מילים לחנוכה

אתי קצבורג | 10.12.23
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

"אבל אשמים אנחנו"

מי אשם במחדל?- רמז: זה אותו אחד שרבתם אתו אתמול

טובה אור | 26.11.23

הנרטיב המגדרי

המחדל הגדול: האם זלזלו בתצפיתניות רק כי הן נשים?

טובה אור | 20.11.23

קרבות הנפש

הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס: מאפייניה, השלכותיה ותפקידנו מנגד

טובה אור | 01.11.23

הכח המאחד

מה מניע אנשים להתאחד בזמני מלחמה?

טובה אור | 16.10.23
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

טור דעה

זה השם שבו צריך לכנות את המלחמה הזו / אליסף כנפו

אליסף כנפו | 12.10.23

יובל למלחמה

'אנשי הדממה' של מלחמת כיפור 

הרב דוב בקשט | 27.09.23

טור דעה

מכתב לאחיי ואחיותי מהשבט החילוני / הרב אלי לינקר

הרב אלי לינקר | 16.08.23

פרשנות

צמצום עילת התירוץ / יהודה גליקמן

יהודה גליקמן | 28.07.23
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

טור דעה

זה מה שבאמת גרם לקרע בעם / הרב יצחק ידידיה שינפלד 

הרב יצחק ידידיה שינפלד | 25.07.23

עסוקים ב'דבר אחר'

נבחר ציבור יקר - לי מאוד!  // טור דעה

ארי טננבוים | 01.06.23

שכול בצל הקרע

את אחיי אנוכי מבקש // חננאל אזואלוס

חננאל אזואלוס | 24.04.23

טור דעה

לא ההפגנה עיקר – אלא המעשה! // מנוחה פוקס

מנוחה פוקס | 27.03.23
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

מבט שונה

עסק חרדי, תעזור לנו לעזור לך // טור דעה

ארי טננבוים | 04.01.23

טור דעה

הגיעה עת מלחמה קנאית למען אלקים חיים

הרב אלי לינקר | 01.02.21
ש

צפו בעו"ד רוזנבלום

'המעט מהאמת ינצח הרבה מהשקר'// דעה

כיכר בשיתוף אדברה | מקודם