כיכר השבת

מחשב מסלול מחדש

מדוע החליט אהרן גרנות לתלות את חליפת חסידי גור ולהוציא מהארון בחזרה את חולצותיו הצבעוניות • מה גרם לכובע העגול לעלות על ראשו רק כשהוא נכנס לכ"ק מרן האדמו"ר ואילו בשאר הזמן מחליפה אותו כיפה סרוגה • האם הוא החל לזגזג? מי שמחפש השמצות לא ימצא אותם כאן • אהרן גרנות מסביר את צעדו התמוה בטור אישי מיוחד ל"כיכר השבת" (מאמרים)

82
אהרן גרנות | כיכר השבת | י"ח באדר א' | 18.02.14
גרנות והכיפה החדשה
גרנות והכיפה החדשה (צילום: אלי קובין)

בימים אלה אני גורם למבטי תמיהה חוזרים אצל כל אלה המלווים אותי ואת תמונותי. שוב הוחלפה החולצה הלבנה בצבעונית ועיקר העיקרים, על ראשי שוב נראית כיפה סרוגה. האמת היא שהדבר ארע לפני כחצי שנה וכבר פורסמו תמונותיי ב'משפחה' חבוש בכיפה סרוגה, אלא שתמונה שבה הנציח אותי שותפי הצמוד והנאמן לעבודה העיתונאית, הצלם אלי קובין, בלשכתו של אבו מאזן במוקעטה הבליטה את הכיפה הסרוגה שבראשי עוד יותר. השאלה התעוררה ביתר שאת. הוא החל לזגזג? שוב הוא משנה את לבושו? הוא מחליף דעות כמו נעליים? מה קרה לו? הוא לא יציב ועוד כהנה וכהנה שאלות המתעוררות לנוכח מחזה הזוי שכזה ומחובתי להסביר.

לו הייתי איש פרטי, לבושי היה ענייני הפרטי בלבד. אבל אני לא, ואני חושב שהציבור זכאי לתשובות כנות ולכן שמחתי להיענות להצעת עורכי האתר לפרסם על כך מאמר.

אקדים ואומר, מי שמצפה למצוא כאן השמצות נגד הציבור החרדי שבו נולדתי ובקרבו אני חי את חיי המקצועיים כעיתונאי עד היום הזה, מי שמצפה למצוא כאן השמצות נגד הציבור הדתי לאומי שבו גדלתי ובקרבו אני חי את חיי המשפחתיים והקהילתיים, לא ימצא אותם כאן. הטור הזה הוא כתב האשמה נגד אדם אחד בלבד – כותב השורות, כלומר אני עצמי או יותר נכון נגד תכונת המהירות שלי. זוהי תכונה חיובית שהולידה רבות מהכתבות ההזויות והאמיצות שמהן אתם נהנים אבל זוהי גם תכונה שלילית שהולידה את התופעה שבגינה אני מוכרח עכשיו לכתוב טור ולהסביר. אני חושב שהסיפור האישי שלי בעניין זה צריך להוות תמרור אזהרה לכל הממהרים לשנות את הסטטוס והמראה שלהם. לא תמיד צריך להימנע מלעשות את זה, אבל צריך להשתדל לעשות זאת כמה שפחות. כשאספר את סיפורי תבינו מדוע. וזאת בלווי של כמה תובנות מעניינות אחרות שהספקתי לאסוף במהלך השנים האלה.

כזכור למי שזוכר את המראה החרדי שלי עטיתי על עצמי בעקבות גירוש יהודי גוש קטיף. כאבתי את כאבם, בעיקר את תכונת ה'פראריות' שלהם. חוויתי את המשבר העצום של ההנהגה הרוחנית הדתית לאומית ואת ההתעקשות של שכני וחברי לדרך להמשיך ולטעון בתוקף מומחיותם הבלעדית בנושא הגאולה שמדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו וממשלתה היא ממשלת המשיח. מאז ומתמיד התנגדתי לקו הזה אבל אסון יהודי גוש קטיף החריף בי את ההתנגדות עד שהחלטתי שאני חייב לחזור הביתה, כלומר לגור. כולם שאלו 'מה הוא מחפש בגור"? "מה פתאום הוא בחר דווקא בחסידות הזאת"? הם התעלמו מהעובדה ששם נולדתי. כמו רעב במוצאי יום כיפור המסתער על הסעודה המפסקת, הסתערתי במהירות על ה'חרדיות' שלי. תוך חצי שנה פרק זמן קצר מאוד לתהליך כזה הוארכה החליפה, התעגל הכובע שלא לדבר על כיפת גור וה'הויזען זוקען'. לשווא כיהה בי אבי מורי שיחיה ויאריך ימים וביקש ממני לזכור שרבינו הקדוש והטהור מרן האדמו"ר ה'בית ישראל' זיע"א לא נתן למצטרפים לעשות זאת כלל, אטמתי אוזני לשמוע לעצות זקנים שיעצוני להיכנס אל הקודש פנימה. אני, שאיני זז עד עצם היום הזה בלי עצות הזהב מהקודש פנימה, דווקא על נקודה זאת לא שאלתי והסתערתי בלי לחשוב על התוצאות.

בגור, צריך לומר מייד, קיבלו אותי בזרועות פתוחות ובאהבה רבה, בחצר כ"ק מרן אד"ש לא הייתי זר. הייתי ניכנס אליו גם טרם הכובע והחליפה ואני ניכנס אליו עד עצם היום הזה (לבוש בכובע וחליפה). זכיתי גם להיות שותף בהקמת שטיבל אחד ובית חסידים אחר של גור ברח' אור החיים בבני ברק שם חי ופועל אבי מורי שיחיה אף הוא אימץ אותי בחום עד כאן הכל טוב ויפה.

איך אומר השיר? כאן נולדתי כאן נולדו לי ילדי. אצלי, רק החלק הראשון של השיר הוא נכון, החלק השני לא. כאן טמונה הבעיה המרכזית. הסתערתי קדימה בלי לחשוב את מי אני משאיר מאחור, בלי לחשוב שיש לי אישה יקרה וחמישה ילדים (שאליהם נוספו במשך הזמן גם שני חתנים, כלה וגם נכדה) אלה נותרו בציבור הדתי לאומי והמשיכו לחיות את חייהם. מאחר ולא עלה בדעתי לפרק את המשפחה שלי השינוי בבית היה מינורי ביותר: לבד מלבושו של ראש המשפחה שום דבר בעצם לא השתנה. המשכנו להתגורר בחברון, ילדי המשיכו ללמוד באותם מוסדות דתיים לאומיים, בנותיי שירתו בשירות הלאומי כמנהג חברותיהן, בני החל ללמוד בישיבה שתכוון אותו בסופו של דבר ללימוד תורה יחד עם שרות משמעותי בצה"ל ורק אני הסתובבתי בישוב שלי, בבית שלי עטוי בחליפה ארוכה, חבוש בכובע עגול כשמכנסי תחובים בגרבי כשאני מרכיב משקפי פלסטיק חסידיים כאילו זה עתה הגעתי מהעיירה גורא קליווריא.

בקרב הקהילה שלי לא אמרו דבר. אחד התכונות המאפיינות את הציבור הדתי לאומי זה שכל אחד לובש מה שמתחשק לו ואיש לא עושה חשבונות. אני מניח שהיו שריננו מעט אחרי גבי, היו שהתווכחו איתי, היו גם שהסכימו, אף אחד לא החרים אותי חלילה ואני סיכמתי לעצמי בסיפוק ש"אני לא רואה ממטר, אני עושה מה שאני חושב", בלי לדעת שבכל מקרה גם כשאתה לא רואה ממטר, יש תמיד מישהו שמשלם את המחיר.

המחיר לא היה גדול צריך לומר, הוא היה קטן שכן לא באמת התרחשו שינויים בבית שלי, אבל הוא היה ברקע. הילדים שלי לא יכלו להכיל בקרבם אבא שנראה כל כך אחרת מאורחות חייהם. זאת ועוד, את הקטן שבילדי ביקשתי להפנות לכיוון החסידי. תשובה שקיבלתי בקודש פנימה הניע אותי מלעשות זאת, "חס ושלום", נאמר לי, "אם אתה לא רוצה שהוא ייהרס תשאיר אותו במקומו, החינוך שהוא מקבל גם היום הוא חינוך תורני, אתה רוצה דגש חסידי תעשה זאת בבית אל תגרום לו לשינויים". בדיעבד אני מסכם לעצמי שהתשובה הזאת הצילה את המשפחה מהרס מוחלט. אם חס וחלילה הייתי עושה את מה שחשבתי לעשות, הייתי הורס בעיקר אותו אבל גם את שאר בני המשפחה.

חלף הזמן, נרגע הכעס קצת, המחאה עשתה את שלה. השגרה שלטה ואני נותרתי בעיקר עם .... חוסר ההחלה של הילדים שלי ולא ידעתי איך יוצאים מזה. תופעות שהתגלו אצל בני ביתי יוחסו לשינוי הזה שעברתי בלבושי. אבל המשכתי. וכי אחליף עכשיו שוב את בגדי? שוב אגרום לבריות לרנן אחרי?

הלוק החדש של אהרן גרנות (צילום: אלי קובין)

אבל יש לעיתים מאורעות המביאים את האדם לעצור לרגע ולבצע 'מחשב מסלול מחדש'. ואז קרה הדבר שהדליק לי אלף נורות אדומות. בוקר אחד נקלעתי לשיחה שלא נועדה לאוזני אבל מהשמים יירטו אותה אלי, שיחת טלפון שבה ניסתה רעייתי היקרה שהחילה את הכל ולא אמרה דבר, להסביר לשדכנית התורנית שאפילו שאני נראה כחסיד גור, אבל האווירה בבית היא דתית לאומית, כדרך הטבע והאווירה שבה גידלתי וחינכתי את בני ביתי. בת אחת אומנם השתדכה עם משפחה של חסידי גור, אבל בני ובתי האחרים חיפשו שידוך דתי לאומי ואשתי צריכה הייתה להכשיר את הדרך כל הזמן. אנשים בכל אופן טיפה נרתעו. בבת אחת נדרכתי. בבת אחת הבנתי יותר מתמיד מה עשיתי בחיפזון ובלא דעת לפני שמונה שנים. באותו רגע קיבלתי את ההחלטה אבל עכשיו כבר למדתי לקח, לפני הביצוע, התייעצתי. ורק אחרי שהתייעצתי עם מי שהתייעצתי הבנתי שהחלטתי מהבוקר הזה שצריך מייד לחזור למראה הקודם ולו רק למען ילדי הייתה נכונה . עדיף שאני אתפתל בהסברים ולא הילדים שלי. הדבר ארע כבר לפני כמעט שנה וכבר פורסמו תמונות שלי בכיפתי הסרוגה ואפילו בכיפה סרוגה לבנה ועליה ספודיק בעת חתונת בתי אבל כאמור תמונה אחת בלשכתו של אבו מאזן במוקטעה היסבה את תשומת הלב.

את התועלות מהמעשה החריג שעשיתי ראיתי מייד: בתוך פחות מחצי שנה חיתנתי בן ובת בהפרש של חודש וחצי ביניהם, יחד עם הוצאת בגדי הצבעוניים מהארון עלה גם הצבע בלחיי ילדי. אני מייחס את השינויים לטובה שחלו בעיקר בקטן שבבני לחזרה שחזרתי לנראותי הקודמת.

ועוד תובנה בשולי הדרך: אני אומר זאת רבות לכל אלה שלכאורה שינו סטטוס, חרדים שהסתרגו, סרוגים שהתחרדו, חילונים שחזרו בתשובה ודתיים שחזרו בשאלה: לעולם לא תהיה משהו אחר ממה שהורגלת. חרדי לשעבר לעולם לא יהיה חילוני באמת. הוא לא יקיים מצוות אבל באדיקות חרדית כי כזה אורח מחשבתו וכן על זו הדרך. פעמים רבות מצאתי את עצמי אומר "בעניין הזה לא התקלקלתי, נותרתי 'מיזרוחניק'. אומנם נולדתי בבית גוראי חרדי אבל את רוב שנות נעורי עשיתי אצל מורי ורבותי חובשי הכיפות הסרוגות. בנערותי זכיתי להתחנך אצל ראש ישיבת 'אור עציון' וראש ישיבות בני עקיבא הרה"צ הרב חיים דרוקמן, בתום שירותי הצבאי זכיתי ללמוד תורה במשך שבע שנים אצל ראש ישיבת 'שבי חברון' הגאון רבי משה בלייכר והיום מורה דרכי בהלכה הוא מורי ורבי המובהק שבצילו אני מסתופף עד עצם היום הזה מרן הגאון הרב דב ליאור. לא אכחיש שכשמזלזלים בהם ובגדלותם בציבור החרדי, כואב לי מאוד. הם היו מורי ורבותי. דווקא אצל הרב דרוקמן למדתי לכבד כל גדול באשר הוא גדול לא משנות דעותיו. בעניין הזה למשל לא התקלקלתי, נשארתי 'מיזרוחניק', למדתי להבין ששום כובע עגול ו'הויזען זוקען' לא משנים אדם באמת. אדם לא משנה את התכונות שבהם הורגל רוב שנות נעוריו. ועוד תובנה שקשורה בשינוי אורח חיים שכזה: אי אפשר לעשות צעד כזה בלי להיות שייך לקהילה כזאת. בלי שיהיה לי 'שטיבל' משלי, בלי שאגור במקום כזה בלי שאהיה בחברה כזאת אין סיכוי לדבר הזה להתקיים. והלקח העיקרי לכולנו: אם אתה רוצה לעשות צעד כל שהוא, תחשוב תמיד שמאחוריך משפחה שבמידה רבה תלויה בך.

ובכל זאת לצד קלות הדעת שבה נקטתי הרווחתי גם כמה דברים על הדרך: זכיתי בחתן מהחסידות שאני אוהבו כבני, זכיתי להדר במצוות תפילין ואני מניח היום גם תפילין של רבינו תם, זכיתי בהמון חברים מהחסידות שלא היו לי לולא התקרבתי ועיקר העיקרים: אולי לא אקרא עוד חסיד גור, אבל נותרתי חסידו הנאמן של מי שבעיני הוא צדיק הדור כ"ק מרן האדמו"ר מגור שליט"א שאיני עושה צעד בחיי בלי לקבל את ברכתו. איך הגיב לי אחד מזקני ת"ח בגור כשאמרתי לו שעכשיו אני אהיה חייל בלי מדים, הוא אמר לי מייד, "אתה תהיה חייל במדים, אבל במדים המיוחדים שלך".

הביא לפרסום - צביקה גרוניך

תוכן שאסור לפספס
82 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
55
אוי המשוגעים של היום...
גד20.02.14
54
הוא לא הבית היהודי אני בטוחה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהי שמכירה אותו ואת הכתבות שלו. 18.02.14
53
ובלבד שתכתוב נכון! שיעור ראשון: מכיל, מכילה, מכילים, הכלה.
שוש18.02.14

הצגת כל התגובות

52
תודה על הכנות, האומץ והישירות! תובנות מאד מחכימות!
חרדי18.02.14
51
האדם מחפש אד דרכו ואת מנהיגו שיהיה לו בהצלחה ושיגיע סוף סוף אל המנוחה והנחלה.
אבי18.02.14
50
זכתי להכיר אישית את אהרון גרנות ..איש כישרוני ברמה ..עיותונאי ברמה בנילאומית.אנחנו חשוב שנדע כולנו אנחנו בדור של אברהם אבינו א אברהם מעבר אחד והתורה האמיתית מעבר שני הכל ניראה לא ברור מבובלבל מפחיד...לאברהם היה יותר קשה מאיתנו חובה להמשיך להאמין בדרך ללכת בה .לא לקבל פיק ברכיים מי שמאמין......
שלמה חדד18.02.14
49
הוא אמר שאתם תראו כמה הוא צודק במה שליאור אמר ש"לפיד יועיל לעולם התורה "..... כמה אוילות שלו וכמובן של ליאור אחד שמכיר...
מזרוחניק לשעבר18.02.14
48
אין מה לומר, האיש הזה אמיתי, הוא לא מתבייש לומר את האמת שלו, אני מצדיע לו
נחום18.02.14
47
אתה נראה טבעי יפה, ככה הולם אותך..
יחיאל19.02.14
46
לא שם על אף אחד ומוציא לכולם אצבע...
חרדק18.02.14
45
הסבר ,לא הבנתי בכלל את ההסבר המלומד .אם הייתי צריך להשתדך עם משפחתו עדיין היה תמוה בעיני הזיגזוג. לא הבנתי את הסיבה להחלפת הלבוש לחסידי כמו שלא הבנתי את הסיבה לחזרה לציבעוניות והשאלה שנשארה היא : מה עומד מאחורי הזיגזוג הקיצוני -בענה עומדת !
תמהה18.02.14
44
אשריך שיצאת מהחושך וגילית את האור
בן תורה18.02.14
43
עכשיו אתה כבר לא נראה כמו פורים שפיל.
חיים18.02.14
42
מי זה בכללללללללל??? את מי זה מעניין????????? לא חסרים תמהונים שלא מצאו את עצמם??? יותר מעניין לקחת מישהו ששבוע חרדי שבוע חילוני... אני מכיר כאלו מוזרים!
חור בהשכלה18.02.14
41
'כמו רעב במוצאי יום כיפור המסתער על הסעודה המפסקת' ???
הבחור הזעצר19.02.14
40
ליצן קטן שלי.... אוירה פורימית מושלמת....
רון19.02.14
39
מאחר ושידוכים מגור הוא לא היה מקבל מבתים מאד חסידים, כגון שלא יושבים בשולחן אחד עם גיסות ועוד. אבל את כל זה הוא היה צריך לחשוב קודם.
זיכרמן18.02.14
38
הדתית שהיא תמיט אסון על עם ישראל, לצערי הוא צדק. המציאות היום מוכיחה זאת.
שמואל18.02.14
שבקייב ממש עדיף להיות עכשיו..
עמ"י חי19.02.14
37
פשוט אדם מוזר! לך ל"אחיך" הציונים והמיזרחיסטים המטומטמים ותישאר איתם לא צריך אותך בחסידות גור ובכלל העולם החרדי! צבוע!
אדם מהעולם18.02.14
36
'רעייתי היקרה שהחילה את הכל' שהכילה כצ''ל
הבחור הזעצר19.02.14
35
אני מאחל לך הצלחה בעבודת השם מכל הלב ואל תתרגש ממרננים כלשהם.
יוסי18.02.14
34
יפה, העיקר לעבוד את אבינו שהשמים...
ראובן18.02.14
33
מעריכה מאד את הכנות שלך ואת האומץ לחשוף כל כך הרבה. בעיני עשית את הצעד הנכון, לא משנה מה יאמרו וכמה יגידו המשפחה שלך היא הדבר החשוב ביותר! אתה חכם, אמיתי ואמיץ!
רות18.02.14
32
כל הכבוד שהיה לך את האומץ לשנות שוב את הלבוש שלך, למרות שידעת שכולם ירימו גבה, ראוי להעריך אדם שחושב על משפחתו וילדיו.
יעל18.02.14
31
"מרן הגאון דב ליאור"? נו באמת! אינך חושב שהענקת תןאר "מרן הגאון" לכל אחד גורמת לזילות של המושגים "מרן" ו"גאון"? חוץ מזה: אישתך הכילה, לא החילה. פרט לכך - כתבה מעניינת.
זאב שנקמן18.02.14
30
נתקלתי בחיי גם בסוג אנשים כזה שמוכנים להתאבד בשביל האשה. אנשים שמוכנים למכור את האמת שלהם בשביל נוחות מסוימת. יש אנשים שנשארים חילונים למרות שהם באופן אישי מתים להיהפך דתיים רק בגלל שהאשה עוצרת אותם(וגם להפך גבר שעוצר את אשתו) ושלא יספר לי סיפורים של "גירסא דינקותא" כביכול כי מאוד מקובל אצל חלק גדו
ניתוח הטקסט18.02.14
29
לפני שנה הוא אמר שכולנו עוד נושה לבנט, אז הנה תודה ראשונה. תודה בשם כולנו שלקחת מאיתנו את האדיוט הזה....
ברוך שפטרנו18.02.14
עם תגובה כמו שלך מר 'ברוך שפטרנו' חבל שמתגובתך ניכר שאתה שייך לציבור החרדי. ככה לעלוב באדם? הלכך חינכו אותנו חז"ל, אני מאוד מקווה שאתה שייך לציבור הכללי ואין חלקנו עמך. תתנצל בפני מר גרנות, מי אתה בכלל שככה תעלוב בבן אדם מעל גבי הרשת? מי שמך לאיש שתוכל ככה לכנותו? אני רק מקווה שאת התגובה שלך כתב
חברון גרנביץ'18.02.14
28
לא הכיפה קובעת ולא הזקן מהדר אלא האדם וכיון שכך אפילו לא היית מסביר לציבור גם ניחא ועוד יותר עכשיו אני מבין למה אתה צדיק כי אתה לא באמת חסיד גור המשפחה מעל הכל חזק ואמץ
יצחק18.02.14
27
אהבתי אותך (ואת כתבותיך המקצועיות והמרתקות - חבל שרק חלק קטן מהם יכולתי לקורא כאן בלי לרכוש עיתון בכעשרים ש"ח) כשעשית את הצעד הראשון וגם עכשיו עם הצעד השני. אדם צריך לעשות מה שהוא חושב לנכון בלי לחשוב על מה יאמרו הבריות. ממך נלמד כולנו שהעיקר שיכוון ליבו לאבינו שבשמיים.
נתן18.02.14
26
תקשיב, אני לא מכירה אותה, אבל היא נהגה בך ובפזיזות שלך בכזו סובלנות מקסימה... אני מקווה בשבילה, שאתה יודע להעריך במה זכית... לא כל אשה היתה מחכה בכזו סבלנות. (וגם לילדים מגיע צל"ש) רוב נחת!
הסטוריונית19.02.14
25
אני חושב שהגיע הזמן לא לספור אף אחד ומה שאני חושב לעשות כמובן באישור מרב לעשות בלי להתבייש ולחשוב מה יגידו ומה יאמרו כי מה ולמה יאמרו רק הגויים ולא אנחנו ונמאס כבר מהמבטים שמסתכלים על חבר/שכן שעשה משהו לא כנהוג ולהתחיל עם אפעאס מה הוא עושה ולרנן אחריו זוהי דעתי מוזמנים לחלוק עלי וגם על אהרון גרנות.
חרדי חרד 18.02.14
24
אם אתה יהודי טוב ירא שמיים ויש לך מידות טובות שום דבר לא משנה תלבש גם תחתונים על הראש רק שיהיה לבריאות ובשמחה
דוד18.02.14
23
אהרון שלום. כחרדי מבית (תמני :) ) שעושה את השינוי ואף מתעסק במחשבות על השינוי האישי תוך כדי השארת המשפחה במקום ה"חרדי" אני מסכים לכל מילה שלך. ואף חושב שהדבר זקוק למחקר אמיתי על השינויים האלה. וזה גם ייתן מענה להרבה אנשים שמחפשים את עצמם בעוה"ז....
יעקב18.02.14
22
מייד בסיום הכתבה עולים כול מיני שאריות של כתבות ישנות הקשורות לכתבה שקוראים, לא לחינם זה עלה, כי זה מסביר מה השקפתך האמיתית, כרגע הרבי מגור בדרך להודות לנפתלי בנט? או שהשכנות עם חבריך המזרחיים העבירה אותך על דעתך?? שני דברים אני יודע, אדם שעושה צעד חייב להיות החלטי ולעשות אותו באמת, וסוף מעשה במח
שלומי18.02.14
21
אהרון גרנות מוכר לי בקשר עקיף. הרבה מהעובדים איתו עובדים איתי, ומכולם שמעתי הסבר א': הוא אמיתי מאוד עם עצמו, אבל רגיש מאוד לחינוך ילדיו. אני אמנם חרדי גאה שלא כ"כ מתחבר לתנודתיות הזאת, אבל אני מעריץ את היכולת שלך לעצור ולעשות את זה.במשקפיים חרדיות שלא מסוגלות להכיר שינוי זהו הצעד הכי מסוכן שעשית בחי
יאיר18.02.14
20
אבל אני לא מסכימה עם חלק מהדברים שאמרת. אדם בהחלט יכול לשנות את מהותו. מי שפורק עול, במשך השנים "מתחלן" לגמרי. ולהיפך- מי שמתחרד- יכול להתחרד לגמרי, גם מבפנים, בחשיבה. התהליך אצלך היה שונה, מסיבות שונות. אל תעשה הכללה על כולם. זה היה קושי שלך בגלל תכונות, סביבה וכדו'. בכל אופן, שיהיה לך טוב היכן שאת
איילה19.02.14
19
ההתרשמות שלי מזמן כבר שמדובר באדם לא יציב.קצת קוקו.פעם שמן, פעם רזה ושוב שמן.גם הלבוש והסגנון משתנה מקצה לקצה וחוזר חלילה. אדם מוזר ומצחיק.
הרושם שלי19.02.14
18
לולא האישה לא היית מגיע לתובנות הסופיות (מקווה כך בשבילך) וזה מה שאורמ הכתוב "כל אשר תאמר אלייך שרה שמע בקולה " צריך להבין שאדם נמצא בהתבוננות הוא יעשה אמת גם אם הדרך לא נראית כך יישר כח ובהצלחה תבינו שהיהדות הינה פאזל גדול מאוד המורכב מפסיספס קטם מאוד של כל אחד ואחת מאיתנו אני התרג
שרית19.02.14
17
לא קרה כלום, מגור למזרחניק לגור ומזרחניק עוד פעם. גור ומזרחניק הם אותו דבר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בלי שם18.02.14
16
כל הכבוד על האומץ היושר והכנות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסתר18.02.14
15
אבא שלך הוא בן של חסיד גור. הוא בעצמו לא היה עד לפנסיה חסיד גור. הוא התפלל בבית כנסת במתחם של פנימיית בנות ברחוב אדמור מגור שהיה בית כנסת אזורי ליהודי עמך, ורק לאחר שיצא לפנסיה עבר להתפלל בבית החסידים אור החיים. כך שאתה לא נולדת למשפחה גוראית וגם לא גדלת כזה, ולא לחינם למדת בישיבות של המזרחי כי זה ה
דני18.02.14
14
ירבו כמוך בישראל, אתה מלמד ומחזק אותנו בכל כך הרבה דברים בטור אחד בלבד
מאיר18.02.14
13
אבל שיהיה בהצלחה
קורא18.02.14
12
בגלל חסידים כמוך עוד ניתן לראות כיצד חסידות גור נולדה מחסידות קוצק!!
חסיד 18.02.14
11
אבל תצטרך להשלים את החסר ולחזק ברוחניות את עצמך ומשפחתך בדרכים אחרות.
חסיד18.02.14
10
אנשים מגיבים בחוסר רגישות. כאילו מישהו חייב להם משהו. כאילו גרנות חייב להם דין וחשבון. גרנות נתן דין וחשבון גם כשלא היה חייב רק בגלל אנשים כאלה שמיד שופטים ומרננים. אל תדון אדם עד שתגיע למקומו. כל אחד ומה שהוא מתמודד איתו. אף אחד לא רוצה להחליף עם אף אחד את ההתמודדויות שלו. דוקא בציבור שלנו?? שלומדי
מזועזע18.02.14
9
דבר כל כך נדיר במחוזותינו יהודי כנה ואמיתי בלי להתפתל, נוגע גם בנקודות האמת הלא נעימות בהכרח. כמובן כהנהגה לכלל הציבור אני לא בטוח שזה רעיון טוב שכל אחד יחליף מדים כמו שבא לו אבל לסוג האנשים האלו שחיים וסופרים רק את האמת הפנימית שלהם זה בהחלט מתאים. איך הוא כתב?.. "מיזרוחניק".
ישיבעבוחר18.02.14
8
מאוד נהנתי לקרוא את הטור שכתבת. הלוואי וכולם היו מתנהגים כך שלא הבגדים הם מה שקובעים אלא האדם עצמו בהליכותיו והתנהגותו. תודה על הטור ועל הצעד האמיץ אני בטוח שעזרת לכמה אנשים שמתנדנדים במעלה הדרך. כל הכבוד!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד18.02.14
7
זאת יכולת פרגמטית מצויינת, שהיתה עושה טוב להרבה אנשים. כל הכבוד!
שרי18.02.14
6
צריך לטעום מכל או מהרבה דרכים כדי לדעת מה טוב בשבילך
בשורות טובות18.02.14
5
כל מה שאנו עושים או לובשים זה כלים כדי לעבוד את ה' יתברך . הבגד אינו מטרה בפני עצמה כדי לשייך עצמך לפלג כזה או אחר. בארצות הגויים הדבר היה חשוב לגויים שהיהודים יבדילו עצמם מהם , והאמת שהדבר היה חשבו ליהודים לא פחות , והיהודים עשו זאת בהרבה יופי ואצילות לפני שנולדה תנועת החסיות וגם אחריה עם המתנגדים
בת ישראל 18.02.14
4
בשניה הראשונה עלה לי תחושה שהנה עוד מעט אתה תיהיה כופר. ואז עצרתי כדי לחשוב עליך כאדם ולא כחפץ המשנה צורתו. אני נותן לך יד על האומץ שלך כי זה לא מובן מאליו לעשות צעד כזה. אני מאמין שהאמונה שלך חזקה מהמראה החיצוני שמשייך אותך חיצונית לקבוצה מסויימת. בא לי להגיד שאני אוהב אותך. (נשלח באמצעות כיכר הש
חיים18.02.14
3
זה בסדר איש יקר...דתי ציוני זה לא מילה גסה ולציבור החרדי יש ללמוד לא מעט מהזרם הדתי ציוני... בכל אופן...שכל אחד יבדוק בארבע אמותיו מה לתקן (ולא חסר) במקום להסתכל על האחר ולזרוק מילים נבובות כמו "מזגזג" וכו... נ.ב: רק יתברך שמו יודע מה בלבו של כל אחד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שחורי18.02.14
2
יש בפסיכולוגיה מושג שנקרא דיסוננס קוגניטיבי, ובמילים פשוטות אדם מחבר בין הדעה שלו למעשים שלו גם אם מלכתחילה דעתו שונה. ולכן קשה מאוד לבן אדם להפריד בין הלבוש לבין הדעות שלו. אז כל הכבוד שמלכתחילה לא גררת אחריך את כל משפחתך וכל הכבוד שהצלחת לחזור ללבוש המקורי שלך כשראית שזה גורם נזק למשפחתך. אפשר לומ
חיים כהן18.02.14
1
מלשון הכלה, מכיל, מכילים, וכו' איש יקר בהצלחה לך.
אבשלום חום18.02.14
אולי גם יעניין אותך
אנשים

פילבר עושה מצ'ינג - עשרות אלפי שקלים נתרמו עד עכשיו

בני סולומון | 09.04.24

"מתייעץ עם הרבנים"

הזמר חשף את התקרבותו ליהדות: "קידוש, כשרות, מצוות"

איציק אוחנה | 06.04.24

בחופה החגיגית

הריקוד של רבי דוד אבוחצירה והמיליארדר החרדי  | צפו

איציק אוחנה | 01.04.24

אחרי שהתגלה בקע

הסתיים הניתוח בהרדמה מלאה של נתניהו; מה מצבו כעת?

יאיר טוקר | 01.04.24

פריימריז ב'יש עתיד'

הירידה של קרעי על יאיר לפיד: "התקשרתי לברך אותו"

יאיר טוקר | 28.03.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

"שמחה שאתה מתחזק"

כששרה נתניהו הזמינה את השחקן המתחזק לשיעור תנ"ך עם ביבי | צפו

איציק אוחנה | 26.03.24

"פוליטיקה מכוערת"

האקדמיה התקפלה וחזרה בה; הכתב החרדי יקבל את הפרס 

יוסי נכטיגל | 18.03.24

"נפל לי האסימון"

כוכב הילדים "יובל המבולבל" תרם עמדת תפילין | זו הסיבה

איציק אוחנה | 17.03.24

ההדלפה מהכוורת המצומצת

בלגן בלשכת נתניהו; ניסיון ל"סיכול ממוקד" לאחד הדוברים?

יאיר טוקר | 17.03.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

"בשביל אחדות עם ישראל"

הקומיקאי גיא הוכמן: "מתכוון לשמור בפעם הראשונה שבת"

איציק אוחנה | 17.03.24

"פונתה עם חיוך"

החולה הופתעה: שר הבריאות אוריאל בוסו הגיע לטפל בה

יאיר טוקר | 15.03.24

"כבוד לקחת את המשימה"

איש התקשורת מני גירא שורץ מונה לסמנכ"ל הדיגיטל בקול חי

איציק אוחנה | 13.03.24

אות ברית קודש

גדולי העסקונה הבני ברקית בברית לבנו של יעקב זכריהו | גלריה

חיים רוזנבוים | 13.03.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"פשע של ההנהגות"

גיא לרר הפתיע: "הפירוד בינינו לחרדים מגיע אך ורק מלמעלה"

כיכר השבת | 11.03.24